Plen
Ședința Camerei Deputaților din 5 septembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.119/14-09-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-11-2018
19-11-2018
14-11-2018 (comună)
14-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 05-09-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 5 septembrie 2017

8. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.23/2015 privind stabilirea unor măsuri în domeniul cercetării-dezvoltării și inovării în vederea asigurării protecției intereselor esențiale ale siguranței stării de sănătate a populației (PL-x 627/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 627/2015

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

8. Următorul, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 23/2015 privind stabilirea unor măsuri în domeniul cercetării-dezvoltării și inovării în vederea asigurării protecției intereselor esențiale ale siguranței stării de sănătate a populației - PL-x 627/2015.

Comisia pentru învățământ sau Comisia pentru sănătate? Cine prezintă?

Procedură. Domnul Dobre.

Vă rog.

Domnul Victor Paul Dobre:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Este vorba de reorganizarea Institutului Cantacuzino, este vorba de o ordonanță dată în 2015, lucrurile nu au evoluat.

Eu v-aș propune să-l retrimitem, pentru o săptămână, comisiei, pentru clarificare.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Să înceapă votul.

Se propune retrimiterea la comisie. (Rumoare.)

OK. Reluăm votul.

Se solicită reluarea votului.

Repet, a fost solicitată retrimiterea la cele două comisii, de către Grupul PNL.

Se reia votul.

Să înceapă votul acum.

Pentru - 62 de voturi, împotrivă - 96 de voturi, abțineri - două voturi - propunerea de retrimitere nu a fost adoptată.

Procedură, vă rog, domnule...

Domnule Movilă, mai aveți procedură?

Bun.

Îl invit pe domnul președinte Florin Buicu, președintele Comisiei pentru sănătate, să prezinte raportul comun - Comisia pentru sănătate și Comisia pentru învățământ.

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Înainte de a citi raportul, dați-mi voie să fac și explicația votului. Este vorba de o ordonanță dată în 2015, prin care Institutul Cantacuzino a trecut de la Ministerul Sănătății la Ministerul Educației. După cum bine știți, ulterior, în anul 2016, a trecut înapoi de la Ministerul Educației la Ministerul Sănătății. Acest proiect de ordonanță, care a fost supus dezbaterii, practic, a avut efecte la acel moment. Lucrurile sunt foarte clare. Nu era necesară retrimiterea la comisie.

Dacă-mi permiteți, voi citi raportul.

În baza prevederilor art. 95 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport și Comisia pentru sănătate și familie au fost sesizate cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 23/2015.

Pentru întocmirea raportului comun, comisiile au analizat avizul favorabil primit de la Comisia juridică, avizul favorabil al Comisiei pentru muncă, avizul favorabil al Comisiei pentru buget, avizul favorabil al Consiliului Legislativ și punctul de vedere favorabil al Guvernului.

Proiectul de Lege are ca obiect de reglementare, după cum am explicat mai înainte, înființarea Institutului Național de Cercetare "Cantacuzino", prin reorganizarea Institutului de Cercetare, care se desființează, și trecerea lui, practic, la Ministerul Educației Naționale.

La lucrări, Comisia pentru sănătate și Comisia pentru educației au dezbătut în ședințe separate.

În urma dezbaterilor, vă propunem și vă solicităm adoptarea proiectului de lege în forma prezentată de Senat.

Mulțumesc. (Rumoare.)

Aprobarea în forma prezentată de Senat...

Domnul Florin Iordache:

Da.

Raportul celor două comisii nu are niciun fel de amendament.

La dezbateri generale, domnul Petru Movilă.

Vă rog.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Povestea Institutului Cantacuzino ține foarte puțin de normalitatea deciziilor politice, pentru că tot plimbând acest institut de la Ministerul Sănătății la Ministerul Cercetării și Dezvoltării, acum la Ministerul Apărării, nu vom face decât să îl distrugem.

Ordonanța despre care vorbim acum și care a fost dată în 2015, a avut ca scop trecerea la Ministerul Cercetării-Dezvoltării, alocarea de fonduri și stabilirea unei strategii prin care Institutul Cantacuzino să fie revitalizat. Vorbim de activitate de cercetare, vorbim de activitate de producție.

Din nefericire, doar juridic această ordonanță și-a produs efectele, în sensul că Ministerul Sănătății, incapabil să gestioneze o asemenea activitate strategică națională, foarte importantă pentru siguranța națională, pentru sistemul de sănătate - deci Ministerul Sănătății nu a putut face absolut nimic pentru Institutul Cantacuzino.

L-am dus la Cercetare unde nu s-a întâmplat, cum spuneam, absolut nimic. Putem vota orice cu această ordonanță. Efectele sunt realizate. Dar suntem în pragul unei mari decizii - trecerea Institutului Cantacuzino la un alt minister - sigur, sunt argumente mult mai mici de a se trece la Ministerul Apărării, decât să rămână la Ministerul Sănătății - pentru că este un institut de cercetare ale căror rezultate și producție, sigur, sunt necesare în sistemul de sănătate, și activitatea acestui Institut trebuie corelată cu nevoile sistemului de sănătate, cu strategia pe care dorim să o avem în sistemul de sănătate, privind vaccinurile și siguranța națională, sănătatea cetățenilor.

Trag un semnal de alarmă că, dacă vom mai plimba mult Institutul Cantacuzino, dacă nu vom aloca banii corect și nu vom face managementul sănătos, dacă nu vom vedea de ce avem nevoie acolo, de producție și de cercetare, la următoarea ordonanță de Guvern nu vom mai avea decât să constatăm falimentul acestui institut și bucuria samsarilor imobiliari care-și doresc terenurile Institutului Cantacuzino.

Este un lucru trist, este un lucru grav și, mai ales, cer ministrului sănătății sau premierului să ne spună și nouă cine sunt vinovații pentru haosul și aproape falimentul în care a ajuns Institutul Cantacuzino, cine este vinovat de faptul că filiala de la Iași a Institutului Cantacuzino a fost în faliment și nu a răspuns nimeni de aceste lucruri...

Pompăm bani într-o mulțime de structuri, de instituții, dăm bani în sistemul de sănătate, nu răspunde nimeni, vedem falsuri, delapidări de milioane de euro din banii asiguraților.

Partidul Mișcarea Populară, sigur, a votat retrimiterea la comisie.

Pentru că am cerut pe procedură dreptul la cuvânt, domnule președinte, pe viitor, vă rog, ca să nu interferăm cu procesul de vot și să respectăm Regulamentul, să ne dați dreptul la cuvânt în timpul regulamentar.

Dar, indiferent ce se votează astăzi, ordonanța și-a produs efectele. Semnalul de alarmă clar, responsabil și sănătos pentru România este ca viitoarea decizie să fie una în interesul sănătății, a Institutului Cantacuzino, și nu fuga de responsabilitate sau capacitatea de a fi manager a ministrului sănătății, pentru că în ritmul acesta va trebui să mutăm Casa de Sănătate de la Ministerul Sănătății, va trebui să mutăm spitalele oncologice de la Ministerul Sănătății, va trebui să mutăm Proiectul marilor spitale regionale de urgență de la Ministerul Sănătății și poate să-l dăm Ministerului Dezvoltării sau mai știu eu unde.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă mulțumesc.

Grupul PNL, doamna Florica Cherecheș.

Vă rog.

Doamna Florica Cherecheș:

Ordonanța nr. 23, pe care o discutăm acum, se referă la Institutul Cantacuzino, așa cum s-a spus, un institut care, zeci de ani, a produs milioane de doze de vaccinuri și care se pare că acum este în situația în care el însuși are nevoie de vaccinare, să supraviețuiască... Pentru că vorbim despre un institut care, în ultimii ani, a fost plimbat dintr-o parte în alta, de la un minister la altul, ca și cum nimănui nu-i trebuie, ca și cum ar fi o minge de ping-pong. Acest lucru dovedește incapacitatea Guvernului de a asigura un management performant, pentru că altfel nu pot să-mi explic de ce acest institut trece de la Ministerul Sănătății la Educație, apoi înapoi la Sănătate, pentru ca acum să-l militarizăm.

Și, așa cum spunea și colegul meu înainte, atunci, haideți să facem un singur minister care să se ocupe de tot ceea ce este important și care nu poate să fie administrat corect în această țară. Și probabil că dacă le militarizăm pe toate, vor funcționa mai bine.

Ideea este că Grupul Partidului Național Liberal a cerut retrimiterea la comisie, pentru că ni se pare absolut ridicol ca, acum, în 2017, să votăm trecerea Institutului Cantacuzino în subordinea Autorității Naționale pentru Cercetare Științifică și Inovare, entitate care nu mai există, s-a desființat între timp.

Este adevărat că această ordonanță a fost deja votată în Senat, în 2015, și nu înțeleg de ce, de doi ani, stă în sertarele Camerei Deputaților și abia acum, după doi ani, după ce Institutul a schimbat doi stăpâni, revine la noi.

Cu siguranță vom vota împotrivă și cerem totuși să luăm în serios această instituție emblematică pentru România, de care avem atât de mare nevoie, mai ales că trecem printr-o criză semnificativă a vaccinurilor.

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Doamna Camelia Gavrilă, Grupul PSD.

Vă rog.

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

Subiect important, subiect delicat și complex, tocmai faptul că se află pe agenda publică a Guvernului, la acest moment, demonstrează responsabilitatea și preocuparea pentru această temă, proiectarea unei viitoare legi a vaccinului și o încercare de revitalizare și reorganizare a Institutului.

Trebuie subliniat, vizavi de criticile colegilor noștri, faptul că aceste proiecte de lege au stat în sertare de-a lungul timpului. Există un flux legislativ, care constatăm de multe ori că este prea încărcat și prea de durată, că trebuie reglementate, din punct de vedere juridic, și încheiate niște etape, înainte de a configura alte etape.

Indiferent dacă acest Institut va trece mai departe la Ministerul Apărării Naționale, din dorința de rigoare, de seriozitate, de protecție din toate punctele de vedere și de relansare a managementului instituției, nu trebuie să uităm faptul că domeniul, subiectul acestui Institut înseamnă o abordare cel puțin tripartită: pe de o parte - probleme de sănătate, care țin de Ministerul Sănătății; probleme de cercetare - deci Ministerul Cercetării care a absorbit fosta entitate, Autoritatea Națională de Cercetare, pe care o regăsim în proiectul de față, deci Ministerul Cercetării, de asemenea, va fi implicat prin colaborări și proiecte; și, evident, dacă Ministerul Apărării Naționale, în etapa următoare, va prelua coordonarea, se va ocupa mai ales de organizare, de probleme de administrare, și nu de problemele de substanță.

Rămâne însă vitală problema vaccinului, rămâne vitală recunoașterea valorii Institutului și refacerea acesteia, pentru că anii de agonie și de derută din ultima perioadă - sigur că vor presupune o altă abordare și un timp de refacere - și, de asemenea, rămâne importantă finanțarea - este o chestiune pe care și Guvernul trebuie să o asume - în așa fel încât problemele acute pe care le discutăm să se regăsească.

Dar, dincolo de toate, problema Institutului este acum o chestiune care trebuie reglată legislativ, încheiate etapele, pentru a putea merge pe celelalte etape legislative.

Mulțumim.

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

În continuare, Grupul USR, domnul Ungureanu.

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Stimați colegi,

Ar trebui să ne respectăm și ar trebui să respectăm ideea de viață. 33 de copii care au decedat până la această oră și nu avem o lege a vaccinării în dezbatere.

Ce este foarte trist legat de Institutul Cantacuzino este că s-a vorbit de foarte multe ori și, atunci când vorbim de foarte multe ori despre un lucru, este clar că nu vrem să-l facem.

Stimați colegi din majoritatea parlamentară,

Am susținut inclusiv un proiect de lege al unui coleg de-al dumneavoastră, care se referă la același Institut. Timp de doi ani au fost plătiți oameni, într-un institut falimentar, să facă nimic.

Noi, astăzi, de fapt, legalizăm un lucru la limita legii.

Grupul USR va vota împotrivă.

Două săptămâni de reflecție la comisie ar fi foarte utile, să ne uităm cu atenție în inima noastră și în bugetul statului, dumneavoastră, majoritatea, și să răspundeți cu sinceritate, poporului român, dacă vreți cu adevărat să finanțați acest Institut.

Restul sunt vorbe goale, și cine vorbește mult muncește puțin.

Domnul Florin Iordache:

În ordinea înscrierii, domnul Bacalbașa.

Urmează domnul Tinel.

Domnul Nicolae Dobrovici-Bacalbașa:

Este un punct de vedere pe care vreau să mi-l exprim, poate nu atât politic, cât ca medic și român.

Ce am auzit până acum, în bună parte, a fost o demonstrație de fariseism, prostie și antiromânism.

Institutul Cantacuzino produce vaccinuri. Vaccinurile sunt, în cadrul unui război biologic care poate fi activ sau pasiv, o componentă vitală a unei națiuni, pentru că vizează baza sa biologică.

În plus, Institutul Cantacuzino are ghinionul să fie situat pe malul Dâmboviței, pe o suprafață de teren râvnită de toți nefericiții și nenorociții afaceriști din România, care și-ar omorî și mama, nu numai sursa de vaccinuri a României, ca să se îmbogățească.

Ceea ce se face acum este o măsură poate tardivă, dar absolut salutară, pentru că este vorba despre sănătatea nației, despre apărarea nației și nu mă miră că cei de la "Salvați România" vor vota contra, pentru că am ajuns să trăiesc, spre marea mea amăreală, apariția unor partide în România, care sunt filiala vânzătorilor străini de țară.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții?

(Vociferări.)

Nu a făcut referire la dumneavoastră.

Alte intervenții? Nu mai sunt alte intervenții.

Rămâne la votul final; are caracter ordinar.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 21 noiembrie 2018, 12:45
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro