Zacharie Benedek
Zacharie Benedek
Ședința Camerei Deputaților din 13 septembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.124/21-09-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2018 (comună)
12-12-2018
10-12-2018
05-12-2018
28-11-2018 (comună)
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 13-09-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 septembrie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.4 Benedek Zacharie - declarație politică având ca temă abuzul de putere economică asupra IMM-urilor;

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul Márton Árpád a depus în scris.

Domnul Benedek Zacharie? Vă rog.

Domnul Benedek Zacharie:

Stimați colegi,

În declarația mea politică de azi, cuvintele-cheie sunt: contracte de investiții publice, CNAIR, CFR SA, prestatori, IMM-uri și abuz de putere economică.

Numeroși antreprenori mici și mijlocii, aflați în relații contractuale cu operatori economici de mare anvergură, - este vorba aici de firme sau consorții de firme care au capacitate financiară și tehnică, precum și portofolii adecvate pentru a putea participa la licitațiile organizate de CNAIR sau CFR SA -, mi-au atras atenția asupra unor disfuncționalități grave, alarmante în derularea acestor contracte. Plata serviciilor aferente unui contract de achiziție publică prestată fără ca firma să aibă calitatea de subcontractant se dovedește a fi o adevărată piatră de încercare: contractantul amână plata facturilor cu termene care depășesc cu mult 90 de zile, se fac plăți parțiale de 10-15% sau, într-un final, se propune ca valoarea facturată să fie sensibil amendată, uneori chiar până la 50%. Firmele mici și mijlocii se văd puse în fața unei dileme: ori acceptă suma care, chiar dacă nu le acoperă costurile, totuși le permite supraviețuirea, fie încearcă recuperarea sumelor datorate în instanță.

IMM-urile sunt puse în fața unei oferte care încalcă toate regulile eticii în afaceri, semănând mai degrabă cu legea celui mai puternic, valabilă în Vestul Sălbatic acum un secol și jumătate. Adevărul este că situația nu descrie o dilemă reală. Varianta dării în judecată a contractorului nu poate fi o opțiune valabilă, dacă IMM-ul vrea să aibă o șansă să-și continue activitatea. Știind cât durează un proces, știind cât costă un proces, conștient fiind de decalajul de calibru dintre propria firmă și contractorul licitației, niciun prestator nu va putea alege această cale.

În concluzie, în România, sub umbrela contractelor mari de investiții publice în infrastructură, mor sufocate IMM-urile lăsate de izbeliște, acele IMM-uri care, în Uniunea Europeană, își găsesc un loc propice pentru a se dezvolta. În România, sub privirile nepăsătoare ale CNAIR și CFR SA, șantierele marilor investiții în infrastructură sunt cimitire ale întreprinderilor mici și mijlocii, victime ale abuzului de putere economică, ale firmelor câștigătoare de licitații.

În spatele acestor IMM-uri sunt oameni care nu așteaptă ajutor de la stat, nu vor să trăiască din șomaj, sunt alegătorii noștri, oameni care aspiră la un trai mai decent, oameni care vor să fie la zi cu obligațiile față de stat. Acești întreprinzători ne cer doar să aibă o șansă reală de a-și încasa contravaloarea muncii realizate și să-și continue activitatea. Pot exista diverse programe de ajutorare a IMM-urilor sau de înființare a noi IMM-uri, tot degeaba, dacă firmele care funcționează acum intră cu sutele în insolvență sau faliment, din cauza conduitei indecente a unor societăți cu pretenții de antreprenor general.

Așadar, consider că este obligația beneficiarului și a firmei de consultanță să verifice modul în care firma câștigătoare își achită facturile față de acești prestatori.

De asemenea, tot companiile ar trebui să instituie un sistem de semnalare a întârzierilor de plată...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Ați depășit cele 3 minute...

Domnul Benedek Zacharie:

Încă un moment.

... a comportamentelor necorespunzătoare cu principiile unei pieți concurențiale și, mai ales, a abuzului de putere economică exercitat asupra prestatorilor.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 12 decembrie 2018, 19:06
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro