Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 septembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.124/21-09-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 13-09-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 septembrie 2017

4. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.54/2017 privind modificarea art.VIII alin.(3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.96/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății (PL-x 248/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 248/2017

Domnul Petru Gabriel Vlase:

................................................

La punctul 6. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 54/2017 privind modificarea art. VIII alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 96/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății; în procedură de urgență.

Raport, comisia.

Doamna președinte.

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Este vorba de PL-x 248/2017 și prevede o aprobare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 54 privind modificarea art. VIII alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 96/2016.

Proiectul are ca obiect de reglementare modificarea alin. (3) al art. VIII din ordonanța menționată, în sensul că, prin derogare de la prevederile art. 158 din Legea nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, școlile doctorale își mențin acreditarea până la realizarea procesului de evaluare periodică, dar nu mai târziu de 1 octombrie 2019, astfel încât acestea să poată organiza examene de finalizare a studiilor doctorale și să poată emite diplome și titluri universitare recunoscute de Ministerul Educației Naționale. Demersul legislativ vizează rezolvarea blocajului întâmpinat de școlile doctorale în ceea ce privește finalizarea studiilor de către studenții doctoranzi care și-au încheiat tezele de doctorat, dar și organizarea examenelor de admitere la studii universitare pentru anul 2017-2018.

De asemenea, se urmărește asigurarea calității și a condițiilor optime pentru desfășurarea procesului de învățământ în cadrul ciclului de doctorat în anul universitar 2017-2018.

De adăugat faptul că sunt și programe europene care au presupus finanțarea studiilor doctorale și care au ca regulament încheierea într-un anumit termen a susținerii tezelor respective.

Potrivit art. 75 din Constituția României și art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

A fost adoptat în unanimitate de către membrii comisiei și s-a adoptat proiectul în forma inițiatorului.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri?

Domnul Turcescu.

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Stimați colegi,

Vom vota pentru acest proiect, dar aș vrea să fac o subliniere importantă cred și pentru că ne va prinde anul 2019 probabil în aceeași componență aici, în această sală a Camerei Deputaților.

Inițiatorul acestui proiect de lege, care e necesar pentru a debloca o astfel de situație, subliniază în capitolul intitulat "Descrierea situației actuale" că instituțiile responsabile de acreditarea, practic, a acestor școli doctorale nu au respectat atribuțiile ce le revin conform art. 158 din Legea educației naționale privind evaluarea școlilor doctorale. Deci chiar inițiatorul acestei legi spune acest lucru. Cei care trebuiau să se ocupe de această evaluare nu și-au făcut treaba.

Și deschidem art. 158 din Legea educației naționale și constatăm că la alin. (4) din acest articol, 158, scrie că "Fiecare școală doctorală este evaluată individual" și sunt subliniate acele instituții care sunt responsabile de această evaluare. E vorba, pe de o parte, de ARACIS sau de către o altă agenție de asigurare a calității din țară sau din străinătate, pe baza rapoartelor CNCS - Consiliul Național pentru Cercetare Științifică - și a rapoartelor CNATCU, referitoare la calitatea resurselor umane.

Sistemul de criterii și metodologia de evaluare se stabilesc prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului, în baza propunerilor comune ale ARACIS, CNCS și CNATCU.

Prin urmare, avem foarte clar evidențiate, potrivit legii, instituțiile care erau responsabile să nu-i prindă 1 octombrie 2017 într-o astfel de situație pe cei care organizează studii doctorale.

Votăm astăzi prelungirea acestor acreditări provizorii pentru școlile doctorale, dar vă întreb - și vreau să rămână această întrebare, s-o ținem minte cu toții - dacă în 2019 aceste instituții, plus onor Ministerul Educației Naționale, vom constata că din nou nu și-au făcut treaba, că din nou n-au făcut această evaluare? Împreună cu colegii din Comisia pentru educație, cu care avem o colaborare bună, și sper să dăinuiască această colaborare, i-am rugat pe cei de la Ministerul Educației să vină în perioada imediat următoare cu un calendar foarte clar privind evaluarea acestor școli doctorale și să urmărească acest proces de evaluare și acreditare a acestor școli doctorale. Pentru că spun din nou, să rămână spus și să se audă: ne vom trezi, Doamne ferește, peste doi ani de zile în aceeași situație, cu aceeași nevoie de a prelungi acreditarea provizorie, cu niciun fel de progres făcut în această speță.

Deci, concluzia este că vom vota pentru a debloca situația existentă acum, pentru că doctoranzii nu au nicio vină că niște instituții ale statului român nu și-au făcut treaba, dar lansez un apel, de la această tribună a Camerei Deputaților, către Ministerul Educației Naționale să-și facă într-adevăr treaba, iar instituțiile nominalizate, ARACIS, CNCS, CNATCU, să intre în dispozitiv pentru a realiza această evaluare. Altfel, e o bătaie de joc atât la adresa profesorilor din școlile doctorale, cât și la adresa celor care îndrăznesc încă în România de astăzi să mai facă un doctorat.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Zisopol.

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați invitați,

Având în vedere faptul că școlile doctorale din România nu pot organiza examene de admitere la studii universitare de doctorat pentru anul universitar 2017-2018 și nici susținerea publică a tezelor de doctorat finalizate, Grupul parlamentar al minorităților naționale va susține această propunere legislativă și va vota în consecință.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Iurișniți.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul parlamentar USR va susține acest proiect, va vota pentru, dar cu explicația de rigoare.

Este inadmisibil să prelungim această situație de facto și să se ajungă în comisie la un fel de vot de șantaj. Pentru că asta s-a întâmplat. A trebuit să deblocăm o situație, un blocaj și să dăm posibilitatea doctoranzilor să-și continue activitatea.

Nu e posibil. Cerem demisia ministrului educației, după toate scandalurile cu manualele de sport, lipsa manualelor în școli. Uitați o altă discrepanță, o altă sincopă. Nu putem să acceptăm așa ceva! Este inadmisibil ce se întâmplă! Trebuie să-și prezinte mandatul pe masă. Este responsabilitatea ministerului, până la urmă, și pisica se aruncă într-o parte și în alta, de la ARACIS la agențiile de acreditare. Această situație nu mai poate să continue!

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Oprea.

Domnul Dumitru Oprea:

În primul rând, îi asigur pe cei care au făcut afirmații mai înainte că e blocată admiterea la doctorat. E fals! Astăzi chiar sunt comisii în universitățile românești pentru admitere la doctorat.

2. Povestea este una foarte ciudată și cred că avem de-a face, prin ARACIS-ul acesta, cu un ASF2. ARACIS-ul a preluat controlul total și, dacă ați observat, din motivațiile unui proiect de lege, de fapt este Ordonanța nr. 96 reluată, astăzi va fi un subiect la prânz... Motivul neachitării de obligațiile față de autorizarea și acreditarea școlilor doctorale - tariful dat de școli. Dacă ați auzit foarte bine? Tariful dat de școli, pentru că nu e stimulativ pentru membrii care fac autorizări și acreditări.

Parcă am auzit la ASF același lucru, când președintele ASF era cel care stabilea și sume, și taxe, și tot. Acum am ajuns în varianta în care, mai mult decât atât, ARACIS-ul este cel care autorizează alte agenții europene de evaluare a educației. Deci ARACIS-ul, care face jocuri destul de ciudate, în momentul de față, este cel abilitat să spună cine mai intră în România. După o astfel de variantă, nicio altă agenție.

Deci lucrurile sunt mult mai complexe decât par la prima vedere. Toată lumea cred că și-a exprimat o anumită poziție. Da, prorogării, dar prorogarea aceasta nu trebuie să fie la nesfârșit. ARACIS-ul, în schimb, trebuie să aibă un statut cât de cât uman. Uitați-vă ce atribuții ciudate are Agenția Română de Asigurări a Calității în Învățământul Superior și veți vedea dacă nu am scăpat total controlul. Este anormal ca o universitate, care formează specialiști, ingineri în automatizări și calculatoare, să nu aibă certificat decât dacă-i dă o fundație pe un program de 40 de ore? Dar anticipez, subiectul este mult mai complex decât pare la prima vedere.

Așadar, este o urgență a prorogării termenului, dar nu pe un termen nedefinit.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule profesor.

Nefiind amendamente, legea merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 22 octombrie 2017, 7:20
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro