Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 septembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.124/21-09-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media17-10-2017
Video in format Real Media16-10-2017
Video in format Real Media11-10-2017 (comună)
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 13-09-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 septembrie 2017

5. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea Legii nr.1/2011 a educației naționale (Pl-x 197/2017). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 197/2017

Domnul Petru Gabriel Vlase:

................................................

7. Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr. 1/2011 a educației naționale.

Doamna președinte Gavrilă. Vă rog.

Doamnă președinte, luați cuvântul, vă rog.

Citiți raportul comisiei.

Doamna Camelia Gavrilă:

Comisia de învățământ a fost sesizată cu dezbaterea pe fond a Propunerii legislative pentru modificarea Legii nr. 1/2011 a educației naționale.

Propunerea are ca obiect de reglementare modificarea Legii educației naționale nr. 1/2011, în sensul introducerii cursurilor de prim ajutor ca disciplină obligatorie de studiu în învățământul preuniversitar.

Este vorba de o lege organică, conform dispozițiilor legale în vigoare, iar Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii, comisia a propus cu 14 voturi respingerea și 4 abțineri, respingerea fiind propusă din următoarele considerente:

  • planurile-cadru și programele școlare, precum și conținutul disciplinelor studiate în învățământul preuniversitar se stabilesc prin ordin al ministrului educației, făcând parte din legislația subsecventă, deci acest aspect excede competențele Comisiei pentru învățământ. Din legea respectivă cităm că: "În cadrul Curriculumului național, ponderea disciplinelor obligatorii, respectiv a celor opționale, se stabilește prin planurile-cadru, astfel încât să fie respectate atât principiul asigurării egalității de șanse și al echității, cât și principiul relevanței și al descentralizării";
  • curriculumul la decizia școlii se constituie din pachete de discipline opționale, care pot fi stabilite la nivel național, la nivel regional și local, deci există posibilitatea ca asemenea aspecte, cum sunt cele sesizate prin proiectul legislativ în discuție, să facă obiectul unor discipline opționale ce pot fi acceptate la nivelul școlii. Este un conținut util și Comisia pentru învățământ a semnalat importanța, utilitatea pregătirii elevilor, în sensul acordării primului ajutor și chiar a profesorilor, am spune noi, pentru că în spațiul școlii se întâmplă suficient de multe incidente, dar, pe de altă parte, un plan cadru, discipline fundamentale, discipline obligatorii nu pot face nici obiectul analizei comisiei și nici nu credem noi că asemenea conținuturi trebuie să se regăsească în trunchiul comun, ci, eventual, în forme de pregătire la nivel opțional.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri? Nu. Da?

Domnul Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur, înțeleg reacția și atitudinea colegilor noștri parlamentari de a modifica Legea învățământului, pentru că nu au pârghii, noi nu avem pârghii să emitem nici ordine de ministru, nici decrete sau alte acte normative în sensul celor prezentate anterior.

Avem foarte multe situații în care curricula școlară, pe procedura prezentată anterior de doamna președinte a Comisiei pentru învățământ, un coleg care cunoaște foarte bine sistemul de învățământ. Deci a fost modificată curricula fără fundamentări, fără consultări și nu are rost să mai pomenesc sau poate are rost să pomenesc despre compendiul de cunoștințe generale, o "minune" a creației învățământului românesc, sau de manualul de sport, pentru care aștept cu mare nerăbdare transparentizarea fundamentării pentru manualul de sport.

Învățământul românesc are nevoie de o curriculă clară, stabilă și simplă. Cursuri de prim ajutor, de educație pentru sănătate sunt absolut necesare și trebuie să milităm pentru acest lucru, însă trebuie să fie așezat pe o lege-cadru clară și pe norme subsecvente care să nu fie modificate de la o lună la alta sau de la o vară la alta.

Partidul Mișcarea Populară va vota, în principiu, această lege, pentru că este nevoie ca cei care sunt în școli, copiii noștri, nepoții, vecinii sau alți copii să aibă o educație corectă pentru sănătate, pentru prim ajutor, pentru igienă, pentru alimentație, dar acest lucru trebuie să fie așezat într-o colaborare corectă, Ministerul Învățământului și Ministerul Sănătății, și, cum spuneam, să alocăm banii corect pentru manuale, pentru discipline absolut necesare, și nu să spălăm bani, să cheltuim milioane de euro pentru manuale minune, cum spuneam, manualul de sport sau compendiul de cunoștințe generale.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Iurișniți.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul parlamentar al USR va vota împotriva acestei inițiative legislative. Ceea ce s-a hotărât în Comisia pentru învățământ este bine fundamentat.

La nivelul ofertei educaționale, pe plan național, există deja un opțional "Educație pentru sănătate", cu programă aprobată, cu manual, iar aceste elemente de educație pentru acordarea primului ajutor sunt deja în acel opțional deja aprobat. Deci nu era oportună această inițiativă legislativă.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Zisopol.

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte de ședință.

Așa cum a fost subliniat de către președinta Comisiei de specialitate pentru învățământ, știință, tineret și sport din Camera Deputaților, includerea unei discipline de învățământ în sistemul național nu face obiectul Legii educației naționale și se stabilește prin planurile-cadru și programele școlare. Aș da chiar un citat: "Planurile-cadru și programele școlare pentru disciplinele sau domeniile de studiu, respectiv modulele de pregătire obligatorii din învățământul preuniversitar sunt elaborate de către instituțiile și organismele abilitate ale Ministerului Educației Naționale și se aprobă prin ordin al ministrului educației". Acesta ar fi un prim argument.

Cel de-al doilea: "Prezenta propunere are un conținut similar altei propuneri legislative avizate favorabil de Consiliul Legislativ, cu avizul nr. 1.302 din 14 decembrie 2015, dar care a fost respinsă de Senat, în calitate de Cameră decizională".

În conformitate cu aceste două argumente, Grupul parlamentar al minorităților naționale nu susține propunerea legislativă și va vota în consecință.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Are propunere de respingere, domnule deputat.

Am înțeles.

Alte intervenții? Nu mai sunt.

Vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 18 octombrie 2017, 3:26
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro