Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 septembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.126/22-09-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 18-09-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 septembrie 2017

10. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.96/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății (PL-x 12/2017). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 12/2017

Domnul Petru Gabriel Vlase:

................................................

Ne întoarcem la punctul nr. 4.

4. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 96/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății; procedură de urgență.

Comisii? Comisia pentru învățământ sau Comisia pentru muncă?

Doamna Gavrilă.

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raportul Comun asupra Cererii de reexaminare a Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 96/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății.

Raportul a fost redactat pe baza examinării cererii în cadrul celor două comisii - Comisia pentru muncă și Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport.

Legea are ca obiect de reglementare modificarea și completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății, având ca finalitate clarificarea cadrului normativ privind învățământul special integrat, eficientizarea relațiilor contractuale ale directorilor unităților de învățământ preuniversitar, înființarea de programe de studii cu dublă specializare, flexibilizarea relațiilor de muncă pentru personalul de cercetare-dezvoltare din cadrul institutelor de cercetare și al școlilor doctorale, prorogarea termenului de aplicare a prevederilor legale privind evaluarea națională, admiterea în liceu și examenul de bacalaureat, reglementarea activității agențiilor de asigurare a calității, din țară sau străinătate, stabilirea modului de organizare și desfășurare a examenului de definitivat în învățământul preuniversitar, eficientizarea cadrului legislativ pentru legislația în domeniu, care să răspundă nevoilor de calificări cerute pe piața muncii.

Legea face parte din categoria legilor organice, potrivit prevederilor art. 73 alin. (3) din Constituția României.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată, cu excepția art. I, art. IV, art. VII și art. VIII, asupra cărora se pronunță în calitate de Cameră decizională și atragem atenția asupra acestei precizări.

Comisiile au dezbătut Cererea de reexaminare a Legii în ședință comună, în data de 14 septembrie 2017. Au fost prezenți reprezentanți ai Ministerului Educației Naționale și Ministerului Muncii și Justiției Sociale. Comisiile au acceptat, în parte, solicitările formulate de Președintele României și au aprobat cererea de reexaminare. Ați observat din enumerare că este o lege complexă, cu foarte multe probleme, multe amendamente, multe dintre ele sunt chestiuni de nuanță, păreri, opinii. Dezbaterea a fost extrem de consistentă și se regăsește în documentele anexă.

În urma finalizării dezbaterilor, membrii comisiilor au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților prezentul raport asupra Cererii de reexaminare formulată de Președintele României, prin care se propune adoptarea legii cu amendamente, unele admise, altele respinse. Acestea se regăsesc în anexele care fac parte integrantă din prezentul raport.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri? Doamna Turcan.

Doamna Raluca Turcan:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Această inițiativă legislativă este dovada faptului cum un proiect bun poate fi deturnat într-un mod periculos, în Parlament.

Ordonanța nr. 96 a fost dezbătută intens la Camera Deputaților, într-o primă etapă, și ulterior, ajunsă la Senat, a fost mutilată într-un mod care afectează grav sistemul educației și piața muncii.

Ca atare, președintele României a solicitat reexaminarea acestei inițiative legislative și în comisiile reunite s-au purtat lungi dezbateri. O mare parte dintre solicitările președintelui au fost admise, dar sunt în continuare amendamente pe care Partidul Național Liberal le-a făcut, figurează ca respinse - și o să vă solicităm sprijinul pe ele.

Această ordonanță de urgență permitea înființarea unor programe de licență cu duble specializări pentru formarea inițială a cadrelor didactice. De asemenea, se diversificau traseele de învățare și de carieră a viitorilor dascăli. Un lucru foarte important, pentru că, din nefericire, o gravă problemă cu care se confruntă astăzi sistemul de educație este slaba pregătire a multor cadre didactice. Unii nu iau concursurile de titularizare sau de definitivat, dar rămân în sistem, cu toate că au note până în 5 și se perpetuează la catedre și, din nefericire, afectează generații și generații de elevi.

Evident că sunt și profesori cu har, iar aceștia trebuie motivați financiar, astfel încât, acolo unde există performanță și calitate, să existe și sprijin financiar.

În plus, prin această ordonanță se întăreau instituții care au ca atribuții evaluarea calitativă a studiilor și a programelor universitare.

Din nefericire, cu o săptămână în urmă am votat în Parlament o ordonanță prin care s-a prorogat termenul prin care școlile doctorale pot să treacă printr-un proces de evaluare și de acreditare.

Am votat și noi această ordonanță, pentru că, din nefericire, un articol din Legea educației naționale din anul 2011 a fost ignorat și prorogat până în anul acesta, când, în apropierea începutului de an universitar, toți studenții din școlile doctorale riscau să fi parcurs programe care nu erau acreditate.

Ca atare, acea ordonanță a fost un colac de salvare. Dar sper ca din acest colac de salvare să fi învățat cu toții ceva. Și anume: că instituții din țara aceasta nu și-au făcut datoria; că aceste școli doctorale și programe de licență trebuie evaluate, urmând ca într-un final să ajungem la o acreditare a tuturor programelor de școli doctorale și, de asemenea, o ierarhizare a universităților, astfel încât și finanțarea să se facă în funcție de calitate și integritate.

Și, evident, ca orice investiție pe care o facem în sistemul de educație, în condițiile în care banii sunt foarte atent drămuiți, pentru că sunt puțini, să fie investiții care să conducă la creșterea actului educațional.

Ca atare, această ordonanță de urgență aducea câteva îmbunătățiri și procesului de evaluare a studiilor superioare. Din nefericire, la Senat, un cuplu care până acum a produs foarte mult rău sistemului de educație - doamna Andronescu și domnul Costoiu -, de comun acord cu unii colegi senatori, au mutilat această ordonanță, cu un singur scop: să perpetueze, în sistemul superior de educație, fabrici de diplome; să existe în continuare locuri unde să conteze numărul de studenți - cum ar veni, cantitatea, și nu calitatea - și diplomele pe care le obțin unii sau alții - fie că vorbim de viitori dascăli, fie că vorbim de oameni care intră pe piața muncii...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Concluzionați, doamnă deputat.

Doamna Raluca Turcan:

... în alte domenii.

De aceea, la cererea de reexaminare am încercat să corectăm aceste derapaje și să fixăm responsabili direcți pentru ceea ce înseamnă proces de evaluare și calitate în sistemul de educație românesc.

În plus, este necesar un sistem transparent de organizare a concursurilor pentru posturile de directori. Am asistat la o făcătură de concursuri de directori, adică de manageri de instituții de educație, care au avut ca unic scop politizarea sistemului de educație.

Am încercat prin această ordonanță să redeschidem - prin amendamentele la această ordonanță -, să redeschidem sistemul de organizare a concursurilor, astfel încât să fie și reprezentanții autorităților locale prezenți la concursurile de directori, tocmai pentru că un contract de management de școală presupune parteneriat între instituția de educație și autoritatea publică locală.

Ca atare, susținem și vom vota cererea de reexaminare, dar vom avea în continuare amendamente la această...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Doamna Raluca Turcan:

... lege.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Seidler.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Mulțumesc, domnule președinte.

Vedeți, doamnelor și domnilor, are și opoziția un rol. Și ar fi bine câteodată să ne mai și ascultați.

Astăzi avem în față din nou această lege, pentru că domnul președinte a cerut să fie reexaminată. De ce? Pentru că - vă aduc aminte -, data trecută când am discutat același proiect de lege, v-am atras atenția că există zeci de pagini de amendamente care au fost depuse de Guvern în ultima secundă, care au fost votate în bloc de către comisiile reunite, Comisia pentru muncă și Comisia pentru învățământ, fără să fi fost măcar citite. Accentuez: fără să fi citit măcar amendamentele pe care noi le-am votat în bloc în comisiile reunite.

Am atras atunci atenția că practica este total lipsită de orice spirit parlamentar democratic, dar mi-ați dat cu degetul, mi-ați spus că nu este așa.

Ei, iată, reușim să corectăm astăzi măcar o parte din această eroare.

E bine să mai învățăm din ceea ce ni se întâmplă și data viitoare să nu votăm în bloc și în orb, fără să știm și fără să dezbatem, mai ales.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Anton.

Domnul Anton Anton:

Doamnelor și domnilor colegi,

Vreau să vă spun de la bun început că ALDE va vota "Da". Va vota "Da", pentru că s-au corectat o serie întreagă de aberații și, așa cum a spus și doamna președinte a comisiei, am avut discuții lungi pe tema acestei ordonanțe.

Va vota "Da", pentru că această ordonanță va aduce, sperăm noi, ceva îmbunătățiri în sistemul de învățământ. Destul de mici, dar îmbunătățiri.

Vreau să vă spun că acest tip de ordonanță sper să nu mai apară în Parlament. Este așa, un fel de amestec în care punem câte un pic din fiecare. Și nu cred că vom reuși vreodată să coroborăm și să coordonăm toate aceste mici ajustări. Și nu cred că aceste mici ajustări fac bine unei legi.

Aș vrea să comentez un pic faptul că tot timpul cerem ierarhizarea universităților. Puneți-vă în situația celor din universități! În momentul în care vorbim despre ierarhizare, vorbim despre așezarea lor într-o anumită ordine și, implicit, finanțarea după această ordine.

Cred că ar trebui universitățile să fie clasificate în alt fel și să nu amenințăm neapărat finanțarea, ci să finanțăm alte lucruri specifice, pentru un anumit gen de universități.

Mulțumesc frumos.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc și eu.

Dacă mai sunt intervenții la dezbateri generale? Nu sunt.

La articole?

Ca să ne ușurăm munca, întreb: este cineva care susține amendamente admise? Nu. Atunci, mergem pe amendamente respinse, că acolo înțeleg că e discuția.

Începem cu... dacă aveți același raport ca și mine, în față, cu nr. crt. 64, art. 1, de aici încolo.

Vă rog.

Calm, domnule Munteanu, îl am pe domnul Buican aici, lângă mine, suntem oameni cu experiență.

65?

68?

Vă rog.

Doamna Cherecheș.

Doamna Florica Cherecheș:

Mulțumesc.

La art. 258 alin. (1) și (3), Partidul Național Liberal a susținut amendamentul prin care practic se revine la introducerea autorităților publice locale în comisiile de organizare a concursului pentru postul de director.

Având în vedere că directorul unei unități școlare este și managerul și administratorul acelui patrimoniu, este important ca și primarul sau reprezentantul primarului, al Administrației Publice Locale, să aibă un cuvânt de spus.

Ordonanța nr. 96 elimină reprezentantul administrației locale, și noi am solicitat, prin amendamentul nostru, revenirea la textul legii.

Așa că v-aș ruga frumos să îl supuneți la vot.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vot, vă rog.

63 de voturi pentru, 94 de voturi împotrivă, 9 abțineri, un coleg care n-a vrut să voteze. A rămas așa, respins.

Vă rog, mai departe.

69. Vrea cineva la 69? Nr. crt. 69.

70?

Doamnă Turcan, vă rog.

Îmi pare rău că aveți alte preocupări în timpul ședinței de plen.

Doamna Raluca Turcan:

Punctul 17 din lege, art. 1. Articolul, de fapt, 340 alin. (2). Partidul Național Liberal propune să se elimine textul din modificările făcute la Senat și să rămânem pe textul Ordonanței de urgență, întrucât Autoritatea Națională de Calificări este o instituție care trebuie să fie luată în parteneriat, deopotrivă, cu Ministerul Educației și cu Ministerul Muncii, întrucât dacă realizăm o diagramă perfectă a necesarului de calificări pe piața muncii, și specializările pe care le urmează studenții pot fi adaptate la piața muncii.

Ca atare, Autoritatea Națională de Calificări să nu fie o instituție separată, cu un rol doar de oferire de informații, ci să fie parte la strategia Ministerului Educației, ca tot ceea ce înseamnă program de licență, școală doctorală să fie corelat cu așteptările care există, fie pe plan internațional, fie pe plan intern, din punctul de vedere al calificărilor.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Deci nr. crt. 69, punctul 17. Vă rog, vot.

62 de voturi pentru, 99 de voturi împotrivă, 9 abțineri. Amendamentul a rămas respins.

Mai departe.

70? Nu.

Gata? Nu mai sunt intervenții.

Mulțumesc.

Legea merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 20 octombrie 2017, 15:33
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro