Cristina-Ionela Iurișniți
Cristina-Ionela Iurișniți
Ședința Camerei Deputaților din 19 septembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.128/27-09-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 19-09-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 septembrie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.16 Cristina-Ionela Iurișniți - "Monopolul editorial nu poate duce la creșterea calității actului educațional";

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Cristina Iurișniți.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Voi vorbi astăzi despre monopolul editorial, care nu poate duce la creșterea calității actului educațional. Am avut o surpriză, în data de 15 septembrie, dar era vorba nu de începutul anului școlar, ci de un alt fel de surpriză.

În calitate de deputat, membru în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport, solicit Guvernului României respingerea de urgență a Hotărârii de Guvern publicată pe site-ul Ministerului Educației Naționale, în data de 15 septembrie 2017, de care tocmai vă vorbeam, prin care se dorește înființarea Societății Editura Didactică și Pedagogică SA, subordonată Ministerului Educației Naționale, menită să pună monopol pe tipărirea și editarea manualelor școlare. Monopolul editorial, dragi colegi, este monopol pe informație. A limita în școli accesul tinerilor la o singură sursă de informație autorizată, reprezentată de manualul unic, este un lucru foarte periculos.

Din perspectiva sistemului educațional, o astfel de măsură va genera o serie de efecte negative, prin uniformizarea actului didactic, acceptarea unei singure direcții care să legitimeze informația în școli, iar această direcție este de neacceptat.

Stimați colegi parlamentari, un învățământ de tip european trebuie să asigure accesul beneficiarului la diversitate, la pluralism și democrație, atât la nivelul pieței de carte școlară, care trebuie să fie în mod normal liberă, respectând în același timp criterii valorice clar definite, cât și în privința titlurilor autorizate de manuale.

Nu avem nevoie, într-adevăr, de 10 manuale alternative, dar nici nu putem accepta ideea manualului unic, care nu are termen de comparație, care nu intră în concurență cu nimeni și nimic.

Stimați colegi parlamentari, manualul unic și editura unică trebuie să intre în categoria discutate și uitate. Doar concurența generează calitate.

Totodată, apariția Societății Editura Didactică și Pedagogică SA afectează piața concurențială a editurilor și instaurează monopolul redactării și tipăririi manualelor școlare. Ministerul Educației Naționale are obligația de a remedia cauzele problemei și nu efectele survenite. Și cum poate face asta? Printr-o planificare eficientă a licitațiilor, prin alocarea sumelor necesare achiziționării manualelor de calitate la timp și prin asumarea unei conduceri responsabile, care să gestioneze relația cu piața editurilor.

Nu în ultimul rând, gravitatea situației pe care Ministerul Educației Naționale o promovează este condamnată atât de Federația Editorilor Europeni, cât și de instituțiile de presă internaționale care menționează că o situație asemănătoare mai este întâlnită doar în statele lipsite de principii democratice, singurul stat european care și-a mai asumat o astfel de decizie fiind Ungaria lui Viktor Orban.

Deși acesta a scăpat de examenul moțiunii simple, ieri, la Senat, după cum știm cu toții, datorită mașinii de vot a coaliției, sistemul de educație îl aduce zilnic pe ministrul Liviu Pop în fața unor examene reale, pe care nu le trece în mod constant. Începând de la modul de exprimare și adresare, până la deciziile bulversante, lipsite de viziune și de consensul partenerilor educaționali din sistem.

Măsurile abuzive asumate de Guvernul Tudose, bulversarea continuă a sistemului educațional, refuzul multor intelectuali români de a se mai implica în procesul de redactare a manualelor școlare, dar și lipsa unei viziuni democratice predictibile reprezintă principalele motive pentru care solicit Guvernului retragerea Hotărârii de Guvern și demiterea ministrului educației, Liviu Marian Pop.

Mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 20 octombrie 2017, 15:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro