Marian-Cătălin Predoiu
Marian-Cătălin Predoiu
Ședința Camerei Deputaților din 19 septembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.128/27-09-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 19-09-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 septembrie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.45 Marian-Cătălin Predoiu - despre pericolele majore care afectează funcționarea justiției în România;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Marian-Cătălin Predoiu:

"Despre pericolele majore care afectează funcționarea justiției din România"

Declarația politică de astăzi se referă la intenția majorității PSD-ALDE și a ministrului Toader de a deraia întreaga justiție din România.

Majoritatea PSD-ALDE susține că legile sunt proaste, deci trebuie să se schimbe. Majoritatea PSD-ALDE susține că toată lupta anticorupție este un abuz, deci trebuie să se oprească tot. Majoritatea PSD-ALDE susține că toate condamnările au fost comandate, deci trebuie desființate toate.

Acum 9-10 ani, cei certați cu legea sperau doar să scape. Acum 5 ani sperau să scape cu averile din furt. Acum 3 ani, voiau să revină în politică, să joace la vârf și să ia președinția. Acum 2 ani sperau să ajungă la butoane. Acum vor să dărâme tot și să-și ia revanșa. Cum a fost posibil? Ce poate fi făcut?

Justiția se sprijină pe două grupuri mari de legi: legile justiției care organizează funcționarea sistemului judiciar, un fel de "soft" al "hardului" judiciar, și codurile pe care "hardul", funcționând pe baza "softului", le aplică reglând viața socială, publică și privată. În Coduri trebuie îndreptate 40, repet, 40 de articole declarate neconstituționale - 33 sunt elaborate direct de Parlament în Comisia Ponta din 2009, ca fapt divers. Cele aproximativ 100 de decizii ale CCR se referă de fapt la aceleași 40 de articole. Îndreptarea Codurilor trebuia făcută încă din 2013-2014, așa cum am anticipat, pentru că la aproximativ 15.000 de texte juridice noi, introduse în 2009-2012, e normal să ai ajustări ulterioare. 40 de articole la 15.000 de aliniate e un procent foarte bun, fapt confirmat de experții UE în Rapoartele MCV.

Problema codurilor nu e deloc "structurală", cum spune ministrul Toader, ci comportă o intervenție "chirurgicală", punctuală. Îndreptarea acestora ar dura aproximativ o lună, cu tot cu dezbatere în Parlament. În loc să facă ceea ce este firesc, ministrul Toader, cu "vânt din pupa" din partea majorității PSD-ALDE, se repede să "umble" la softurile sistemului în plină tensiune a acestuia. De ce?! Este rezonabil să te aștepți ca o astfel de manevră să blocheze hardul sistemului și, implicit, aplicarea codurilor, în primul rând a celor penale. De ce?! Este rezonabil să prevezi că o astfel de întreprindere va "tăia" ritmul sistemului în judecarea cazurilor de corupție. Este previzibil să te aștepți că aceasta favorizează mafia stânjenită de anchete și procese. Pentru cei care cunosc cât de cât modul cum funcționează sistemul și psihologia sa, este ușor de anticipat că a "umbla" la legile justiției înseamnă să declanșezi discuții, tensiuni și competiții în diverse colțuri ale sistemului, astfel încât acesta va funcționa ineficient o bună perioadă de timp. În paralel, Liviu Dragnea anunță că intenționează să inițieze în Parlament o comisie care să înceapă să lucreze la coduri. Sub pretextul îndreptării celor 40 articole amintite, este de așteptat că vor scoate toți "dinții" codurilor, vor face dezincriminări, vor crea platforma legală pe baza căreia se vor închide toate dosarele pe principiul legii penale mai favorabile. Cu alte cuvinte, O.U.G. 13 se va fi metamorfozată dintr-un mic ciclon într-un mega-uragan care va dărâma și tot ce s-a construit bine pe zona Justiției și anticorupției, pentru că, de fapt, acesta este scopul real!

De ce a fost posibil așa ceva?! O întrebare care comportă un răspuns complex, care merită un studiu juridic-politic-criminologic-mediatic. În esență, pentru că s-au produs mai multe cauze care s-au alimentat reciproc:

  1. Demersul anticorupție a fost incomplet din start, prea mult orientat pe persoane, prea târziu și prea puțin orientat pe confiscarea averilor;
  2. Demersul anticorupție nu a fost completat în exterior de acțiuni de prevenție, Strategia anticorupție din 2012, axată 90% pe prevenție, a rămas literă moartă, procesul rămânând cantonat în zona de sancționare;
  3. Erori de parcurs în demersul judiciar - la rândul lor, aceste erori par să fie de două feluri, patinaje inerente oricărui sistem judiciar, ceea ce ar fi grav dacă se va confirma cu probe, forțări inacceptabile;
  4. Echiparea justiției cu legi și mecanisme complexe nu a fost dublată suficient în "amonte" de rafinarea, perfecționarea și specializarea operatorilor sistemului, "fabricile de diplome" din învățământul juridic superior fiind una dintre cauze;
  5. Pierderea de încredere în demers, cu efect imediat în planul susținerii publice, inclusiv în campanii electorale - tema a devenit nefuncțională în ultima campanie pentru alegerile parlamentare din decembrie 2016;
  6. Pierderea, în consecință, de poziții de decizie politică a celor cinstiți, cadrul juridic și sistemul judiciar devenind astfel expus loviturilor legislative și instituționale din mediul politic;
  7. Pierderea dezbaterii publice de cei care susțin sincer un demers judiciar profesional, desfășurat cu deplina respectare a drepturilor și garanțiilor fundamentale ale omului.

Ce se urmărește în realitate de majoritatea PSD-ALDE? Pedalând mediatic pe ceea ce a fost numită "partea derapantă a anticorupției și justiției", în general, Mafia vrea să deraieze întreaga mașinărie judiciară. Invocând recurent un concept absolut necesar democrației, respectul drepturilor omului, toți cei care au motive reale de îngrijorare cu privire la soarta lor juridică și patrimonială pun umărul la stoparea mecanismului care-i poate trage la răspundere. Invocând ajustări legislative absolut firești, business as usual, în orice sistem legislativ, se dorește închiderea unui capitol de confruntare fără precedent a unui fenomen grav care afectează societatea românească - corupția. De fapt ni se servește o mare păcăleală. De ce spun asta?! Pretinzând că aduce corecturi justiției, Mafia tinde de fapt să servească națiunii o antijustiție. Pentru că așa cum este de adevărat că un nevinovat după gratii nu înseamnă justiție, la fel de adevărat este că cineva certat cu legea care face legi în Parlament este esența antijustiției!

Dincolo de injustiția judiciară în sine, câștigarea acestei bătălii de către Mafie ar fi și o gravă injustiție socială, catastrofală pentru națiune pe termen lung - cel puțin generațiile mature și active social-politic și economic-profesional vor înțelege că cei care au mizat pe hoția bugetului de stat, pe protecție politică în fața justiției și pe minciună publică au de câștigat în fața celor care cinstit au mizat pe valoare autentică, pe muncă, pe talent și pe legalitate în tot ceea ce fac. Ar fi o dramă ca partea necinstită a societății să câștige în fața României cinstite!

Îmi păstrez un dram de optimism, suficient cât să continui, alături de cei cinstiți și doritori de Românie cinstită, să continuăm eforturile democratice de întronare a unei democrații corecte și a unei societăți bazate pe valoare autentică în România.

Ce trebuie făcut acum?! Ce mai poate fi făcut acum?! Poate că singurul lucru pe care mai poți să-l faci când masa este servită cu cărți bune de joc pentru cei corupți și incorecți - să răstorni masa! Democratic. Dacă nu se vrea sau nu se poate, pentru că România e pe cale să revină la un model de democrație de tip Sud-America anilor 1970, rămâne să o luăm de la capăt pentru o Românie cinstită!

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 21 octombrie 2017, 17:00
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro