Plen
Ședința Camerei Deputaților din 26 septembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.133/05-10-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media18-10-2017 (comună)
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 26-09-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 26 septembrie 2017

4. Dezbaterea Propunerii legislative privind stabilirea nivelului redevențelor petroliere și miniere din România și utilizarea sumelor provenite din exploatarea resurselor (Pl-x 292/2015). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 292/2015

Domnul Petru Gabriel Vlase:

................................................

19. Propunerea legislativă privind stabilirea nivelului redevențelor petroliere și miniere din România și utilizarea sumelor provenite din exploatarea resurselor.

Comisia pentru buget.

Domnul Sorin Lazăr:

Mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 70 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată, spre reexaminare, cu Propunerea legislativă privind stabilirea redevențelor petroliere și miniere din România și utilizarea sumelor provenite din exploatarea resurselor.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă în ședința din 18 martie 2015.

Propunerea legislativă supusă dezbaterii are ca obiect de reglementare stabilirea nivelului redevențelor petroliere și miniere din România și utilizarea sumelor provenite din exploatarea resurselor.

Intervențiile legislative vizează modificarea art. 49 alin. (2) din Legea petrolului nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare, a art. 45 alin. (1) și (2) din Legea minelor nr. 85/2003, cu modificările și completările ulterioare, precum și crearea unui "buget pentru dezvoltare" din care să fie finanțate proiecte multianuale în domenii de interes național, cum ar fi: infrastructura de transport rutier, feroviar, naval și fluvial, aerian, infrastructura școlară, de sănătate și energetică.

La lucrările comisiei și-au înregistrat prezența un număr de 23 de deputați, din totalul de 25 de membri.

La reexaminarea acestei propuneri legislative au participat, în calitate de invitați, reprezentanți ai Ministerului Finanțelor Publice.

În urma reexaminării Propunerii legislative privind stabilirea redevențelor petroliere și miniere din România și utilizarea sumelor provenite din exploatarea resurselor și a opiniilor exprimate, deputații prezenți la lucrări au hotărât, cu unanimitate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților respingerea acesteia, deoarece instituirea "bugetului pentru dezvoltare", definit ca fiind un buget distinct de bugetul de stat contravine art. 138 alin. (1) din Constituția României, potrivit căruia "Bugetul public național cuprinde bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele locale ale comunelor, ale orașelor și ale județelor".

În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri?

Domnul Neagu?

Domnul Nicolae Neagu:

Grupul liberal este de acord cu respingerea, dar nu doar pentru că în context sau în textul legii atacăm crearea unui buget de dezvoltare care s-ar suprapune sau ar contraveni unui articol constituțional.

Eu cred că pe fond ar trebui rediscutat și să fim foarte, foarte atenți la ce, când, cum și în ce condiții modificăm redevențe, atât aferent Legii, prin discutarea Legii petrolului, Legii nr. 238, cât și cele care pot interveni prin modificarea Legii minelor.

Eu vă aduc la cunoștință, pentru că acesta ar fi un motiv esențial pentru care noi spunem "respingem acest proiect de lege", că Partidul Național Liberal a venit cu un proiect de inițiativă legislativă prin care o cotă parte din redevențele resurselor pe care le exploatăm să meargă către administrațiile publice locale, adică spre UAT-uri și consilii județene.

Credem că este un aspect pe care trebuie să-l luați majoritatea PSD-ALDE în considerare și sperăm că în momentul în care această inițiativă legislativă intră pe rol, dumneavoastră să înțelegeți că atributul de dezvoltare lăsat administrațiilor locale și consiliilor județene este cel corect. În definitiv, aveți cele mai multe primării și cei mai mulți președinți de consilii județene.

Dar, revenind la efectul propus al acestui proiect de lege, da, suntem de acord cu respingerea.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Daniel Gheorghe.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc.

Sunt de acord cu ceea ce a spus domnul Neagu și de faptul că acest proiect nu poate fi pus în aplicare, din perspectivă practică.

Dar doresc să vă atrag atenția asupra unui alt aspect. S-a tot vorbit de 3-4 ani că vom crește redevențele la resursele minerale, la petrol și gaze și la tot ceea ce presupune o exploatare a rezervelor strategice pe care le deține România.

Stau și mă întreb: actualul Guvern de ce se teme să recalculeze redevențele? Unde se opresc toate aceste interese? Unde merg ele? Pentru că vedem cu toții, România are un nivel al redevențelor foarte redus. Media redevențelor la exploatările de petrol și gaze este undeva la aproximativ 7,5% pe unitate brută de producție. România ar putea să câștige anual peste două miliarde de euro, dacă ar recalcula redevențele și le-ar actualiza.

Raportul Curții de Conturi a demonstrat că sunt mari pierderi pe ceea ce înseamnă încasările la bugetul public provenite din redevențele la exploatările de petrol, gaze și alte resurse minerale.

De ce se introduce o supraacciză la carburanți, foarte rapid, care dăunează consumatorului și duce la creșterea evaziunii fiscale, iar în același timp se evită sistematic să recalculăm, să revenim la un nivel decent al redevențelor? Pentru că aceste resurse minerale, conform Constituției, și petrolul, gazele, aurul, argintul, tot ce are pământul țării acesteia în subsol, conform Constituției, aparțin poporului român. Ele nu pot fi concesionate nimănui din afară și nu pot fi înstrăinate.

Eu cred că actualul Guvern, al domnului Tudose și al majorității PSD-ALDE, are obligația să recalculeze de urgență nivelul redevențelor.

Dar văd că aici toată lumea se ferește, toți se tem. Eu nu înțeleg de ce e jena aceasta. Trebuie să cerem voie undeva afară, ca să revenim la un nivel normal al încasărilor de la bugetul public, pur și simplu, pe proprietatea acestui popor?

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Korodi Attila.

Domnul Korodi Attila:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

UDMR, desigur, nu susține acest proiect de lege. Dar cum problematica redevenței este una vitală pentru economia României, dar și pentru economiile locale, nu pot să nu utilizez momentul de a vă aduce în atenție, din nou, un principiu pe care nu dorim să-l aplicăm. Și în mandatul trecut au fost câteva proiecte de lege în acest sens. Au fost respinse.

Exploatările resurselor minerale înseamnă de foarte multe ori, la nivel local, limitarea altor activități economice. Dacă nominalizăm petrol, dacă nominalizăm ape minerale sau alte resurse minerale, sunt câteva condiționalități, unele cazuri care pur și simplu limitează activitatea economică posibilă care să se desfășoare într-o localitate sau administrație publică locală. Asta ce înseamnă? Asta înseamnă că acea comunitate locală, pe perioada în care există acolo exploatare resurse minerale, are un deficit de venituri, atât din punctul de vedere al salariilor, cât și din punctul de vedere al impozitelor locale.

De aceea, Parlamentul României trebuie să revină și să discute cu fermitate și cu o abordare foarte coerentă, ca o parte a redevențelor, care este încasată de statul român, să meargă direct către administrațiile publice locale pe teritoriul cărora se întâmplă exploatarea resursei minerale respective. Este primordial, pentru că foarte multe zone din România altfel nu vor avea acces la sume care să se utilizeze pentru dezvoltare locală.

De foarte multe ori vorbim de o distribuție echitabilă, coerentă și solidară a veniturilor. Păi, solidaritate înseamnă că dacă o resursă minerală este un venit foarte important pentru țară trebuie să fie și un instrument, un venit adecvat pentru comunitatea locală în raza căreia se întâmplă exploatarea respectivă.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Roman.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Partidul Național Liberal a depus deja la Senat o propunere legislativă pentru ca 80% din redevență să rămână la nivel local. Mă bucur să văd că există susținere pentru... sau o gândire comună pentru acest proiect.

Și vă invit, prin urmare, să susțineți acest proiect de lege, mai ales că, urmare a aplicării Legii salarizării, o serie de UAT-uri se confruntă cu probleme financiare.

Poate este momentul să gândim și faptul ca întreg impozitul pe venit să rămână la nivel local, pentru că altfel nu vom mai avea parte de niciun fel de investiții, iar primarii, indiferent de culoare politică, nu vor mai avea bani nici să plătească iluminatul public.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Sunt intervenții? Nu. Vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 20 octombrie 2017, 2:46
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro