Plen
Ședința Camerei Deputaților din 26 septembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.133/05-10-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media13-12-2017
Video in format Real Media11-12-2017 (comună)
Video in format Real Media11-12-2017
Video in format Real Media06-12-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 26-09-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 26 septembrie 2017

5. Dezbaterea Propunerii legislative privind acordarea gratuită de produse de igienă orală preșcolarilor și școlarilor din clasele I-VIII din învățământul de stat și privat (Pl-x 174/2016). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 174/2016

Domnul Petru Gabriel Vlase:

................................................

20. Propunerea legislativă privind acordarea gratuită de produse de igienă orală preșcolarilor și școlarilor din clasele I-VIII din învățământul de stat și privat; Pl-x 174/2016.

Comisia? Comisia pentru învățământ, Comisia pentru administrație, Comisia pentru sănătate, la alegere.

Vă rog.

Doamna Georgeta-Carmen Holban:

Raport comun suplimentar asupra Propunerii legislative privind acordarea gratuită de produse de igienă orală preșcolarilor și școlarilor din clasele I-VIII din învățământul de stat și privat.

În baza prevederilor art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu adresa nr. Pl-x 174 din 14 februarie 2017, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport și Comisia pentru sănătate și familie au primit spre dezbatere în fond Propunerea legislativă privind acordarea gratuită de produse de igienă orală preșcolarilor și școlarilor din clasele I-VIII din învățământul de stat și privat.

În ședința plenului Camerei Deputaților, din ziua de marți, 14 februarie 2017, în temeiul art. 70 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, s-a hotărât retrimiterea Propunerii legislative privind acordarea gratuită de produse de igienă orală preșcolarilor și școlarilor din clasele I-VIII din învățământul de stat și privat, la comisiile sesizate în fond, în vederea examinării și depunerii unui nou raport comun.

La întocmirea prezentului raport comun, comisiile au avut în vedere: avizul negativ al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci; avizul favorabil al Comisiei juridice, de disciplină și imunități; avizul favorabil al Consiliului Legislativ și punctul de vedere negativ al Guvernului.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare acordarea gratuită de produse de igienă orală preșcolarilor și elevilor din clasele I-VIII din învățământul de stat și privat, deoarece este necesară introducerea unui program de susținere a sănătății dentare, având în vedere datele privind sănătatea dentară, determinate de indicatori precum consumul de periuțe și paste de dinți.

În funcție de obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare, potrivit prevederilor art. 73 din Constituția României, republicată.

Potrivit prevederilor art. 75 alin. (1) din Constituția României, republicată, și ale art. 92 alin. (9) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă, în ședința din 5 aprilie 2016.

În conformitate cu prevederile art. 61 și 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, comisiile au dezbătut propunerea legislativă în ședințe separate.

Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a dezbătut propunerea legislativă în ședința din data de 7 martie 2017.

În urma dezbaterilor, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului a propus, cu unanimitate de voturi, menținerea raportului inițial de respingere a propunerii legislative.

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a dezbătut propunerea legislativă în ședința din data de 14 martie 2017.

În urma dezbaterilor, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a propus, cu unanimitatea voturilor celor prezenți, menținerea raportului inițial de respingere a propunerii legislative.

Comisia pentru sănătate și familie a dezbătut propunerea legislativă în ședința din data de 14 martie 2017.

La lucrările comisiei au fost prezenți 18 deputați, din totalul de 19 membri.

În baza prevederilor art. 54 și 55 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, la dezbaterea propunerii legislative a participat, ca invitat, domnul Dan Dumitrescu, secretar de stat în cadrul Ministerului Sănătății.

În urma dezbaterilor, Comisia pentru sănătate și familie a propus, cu majoritatea voturilor celor prezenți, menținerea raportului inițial de respingere a propunerii legislative.

În urma finalizării dezbaterilor, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport, Comisia pentru sănătate și familie și Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au hotărât menținerea raportului inițial de respingere cu nr. 4c-9/109, 4c-8/223 și 4c-6/177 din 7 iulie 2016 al comisiilor, din următoarele considerente:

  • din textul inițiativei lipsesc o serie de aspecte importante ce trebuie reglementate, precum: cine se va ocupa de achiziția produselor, care este metoda de repartizare a produselor către beneficiari, cum se măsoară eficacitatea măsurilor impuse prin acest act normativ;
  • deși problematica abordată de inițiativa legislativă vizează aspectele importante legate de igiena preșcolarilor și a elevilor, nu prevede caracterul formativ și educativ necesar în dobândirea unor... (Rumoare.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Concluzionați puțin, doamnă, vă rog...

Doamna Georgeta-Carmen Holban:

... abilități... da... și comportamentele necesare unui stil de viață sănătos în rândul copiilor și al tinerilor.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc. (Rumoare.)

Manifestați înțelegere, cred că e prima dată când doamna deputat citește raportul de la comisie.

Doamna Cherecheș.

Doamna Florica Cherecheș:

Grupul PNL va vota împotriva acestei inițiative legislative, care este nu doar extrem de populistă, dar și foarte îndrăzneață, pentru că propune ca din bugetul Ministerului Educației Naționale să se achiziționeze, la fiecare trei luni, periuțe de dinți și pastă de dinți.

Noi, în Comisia pentru învățământ, ne ocupăm de reglementarea sistemului de învățământ, a educației copiilor, a tinerilor din România.

E adevărat că acest lucru are și o componentă educațională, dar achiziționarea de pastă și periuță de dinți nu face parte din activitatea noastră concretă și nu trebuie să fie susținut din bugetul Ministerului Educației Naționale, mai ales că știm că este foarte mic. Pentru că altfel ne putem trezi că vom cumpăra șampoane, vom cumpăra mai știu eu ce alte lucruri pentru copii.

Deci ar trebui să dăm dovadă de mai multă responsabilitate atunci când propunem inițiative legislative și să nu mergem cu niște lucruri care știm precis că nu se vor realiza.

Sigur că și lipsa unui studiu de impact în această inițiativă dovedește faptul că a fost scrisă doar așa, ca să dea bine.

Deci Grupul PNL va vota pentru respingerea acestei inițiative.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Iurișniți.

Doamnă Iurișniți...

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Grupul parlamentar al USR va vota, în acest caz, pentru această propunere legislativă, prin abținere, pentru că de fapt propunerea legislativă este foarte bună, ca idee, dar prost scrisă.

Vă reamintesc, dragi colegi, că spălatul pe dinți este un comportament format și definitivat în copilărie, care persistă pe tot parcursul vieții, iar factorii care influențează igiena orală corespunzătoare sunt: chiar educația din familie, este cea mai importantă - 94%; obișnuința, apoi - 89% și educația din școală - 75%.

Deci este foarte importantă educația din școală, deci prezența școlii în acest aspect este decisivă. 4 din 10 copii de până la 13 ani au carii la dinți definitivi și aproape 90% dintre români au probleme dentare. Ca să nu mai vorbim despre cei 23% dintre copiii din mediul rural care se spală pe dinți. Deci doar 23%. (Râsete.)

Deci sunt foarte... da, deci sunt niște cifre care, da, provoacă râsul, dar acesta este adevărul.

Prin urmare, propunem abținere, în această privință.

Și țin să promovez educația pentru sănătate în școli. Școala trebuie să fie un factor decisiv în acest context. Nu putem să lăsăm doar pe seama achizițiilor sau a altor ministere, a Ministerului Sănătății, acest lucru. Ține și de școală, de educația pentru sănătate în școli.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Gavrilă.

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

În numele Comisiei pentru învățământ, care a analizat cu foarte multă rigoare și această propunere, și în numele colegilor din Grupul PSD - noi sigur că am luat în calcul impactul bugetar și dificultatea de a găsi soluții la acest moment - am considerat că sunt și niște vicii în modul de redactare a ideilor și a punerii în practică a acestui demers.

Dar, pe de altă parte, nu putem arunca în derizoriu o problemă care ține de sănătate, de o patologie a sănătății orale, extrem de importantă și de îngrijorătoare. Sunt comportamente care se stabilesc, sigur, în familie, în primul rând; apoi, școala poate completa această abordare.

În contextul educației, al activităților educative, noile educații conțin și aspecte importante referitoare la educația pentru sănătate.

Trebuie să corelăm logica, argumentația acestei inițiative și cu nivelul economic al familiilor, gradul de sărăcie al populației, în anumite zone, și nevoia de suport.

Poate nu aș merge până la clasele de gimnaziu. Ar fi semnificativ ca la nivel de învățământ preșcolar și primar să existe acest suport, ca un început, ca formă de a crea atitudini, obișnuință, în sensul acesta.

Și încă o chestiune pe care aș vrea să o plasez în fața dumneavoastră acum este cel puțin legată de mediul rural.

Vorbim mereu de responsabilitatea școlii, dar problema educației în mediul rural trebuie abordată sistemic. Nu doar școala poate face minuni, trebuie să se implice și medicul, și asistentul medical, și asistentul social, și zona culturală a satului, că vorbim de cămin cultural, de biblioteci rurale.

Deci este o nevoie de educație complexă, ce ar trebui să sprijine și să vină în complementaritate de multe ori cu ceea ce se întâmplă în spațiul familial.

În acest sens, voi propune și la nivel de Grup politic PSD, și colegilor din comisie, abordarea acestei chestiuni care este la interferență, educațională și sănătate, un grup între Comisia pentru învățământ și Comisia pentru sănătate. Și să extindem puțin, nu numai periuțe și paste de dinți, ca să nu rămânem așa, într-o zonă a zâmbetului ironic, ci să mergem și spre alte chestiuni ce țin de educația pentru sănătate, elemente de educație sexuală, relația medic-diriginte-clasă-părinți, deci să așezăm într-o ecuație mai complexă tot ceea ce presupune educație și sănătate.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bichineț.

Domnul Corneliu Bichineț:

Doamna deputat Gavrilă n-a pierdut ocazia să mai țină o declarație politică. Eu nu voi proceda așa. Și nici nu voi trece superficial peste această problemă care este cât se poate de importantă.

Proiectul de lege este o ciudățenie a colegului nostru - care, pe vremea aceea, era la UNPR - Ciuhodaru, care n-a venit să-și susțină legea, pentru că îl bate PSD-ul acum, dacă susține această lege.

Dar ideea în sine este bună. Nu trebuie să vă faceți că n-ați observat că, mai ales în lumea satului, periuța de dinți se găsește la trei case, una.

De asemenea, dacă ați văzut protestele din fața Palatului Cotroceni, astă-iarnă, ați văzut cam câți dinți aveau cei care protestau acolo.

Educația sanitară a poporului român nu este o glumă și noi trebuie să ajutăm.

Eu m-aș fi bucurat ca mai mulți medici care... sunt destui medici foarte buni aici, împreună, de la diferite partide, să conceapă un proiect de lege bun.

Ați văzut cum este ridiculizat domnul Liviu Dragnea, că, vorba lui Marin Sorescu, îi lipsesc trei dinți din față. La momentul acela, acum 30 de ani, periuțele de dinți se găseau mai greu, dar acum sunt peste tot.

Și atunci, trebuie găsite resurse ca fiecare școlar să aibă pastă de dinți, periuță de dinți și s-o folosească de trei ori pe zi.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Vass Levente.

Înțeleg că e o lege foarte importantă, avem o jumătate de oră de când discutăm.

Domnul Vass Levente:

Da.

Permiteți-mi să vă spun, conform statisticilor, cam 25% din concetățenii noștri nu se spală niciodată pe dinți. Se poate gândi, din varii motive, nu au pastă de dinți, nu au periuțe, nu sunt educați și așa mai departe.

Dar, din păcate, să știți că 50% dintre concetățenii noștri nu se spală pe mâini după ce folosesc toaleta, deci... și cred că nu ne gândim că nu au săpun sau nu au apă la dispoziție, 50%.

Deci e clar că nu lipsa pastei de dinți, ci lipsa educației este cea mai mare problemă, unde ar trebui să intervenim.

Și nu sunt de acord că nu este treaba Ministerului Educației, dimpotrivă. Consider că nu cu pastă de dinți trebuie să rezolvi problema aceasta, ci cu educație multă și cu controale.

Există posibilitatea ca Ministerul Educației și Ministerul Sănătății să se gândească împreună și să introducă un control, să zicem, lunar, da, aleatoriu, în școli, să vadă dacă o clasă de copii folosesc corect periuța de dinți. Acele periuțe pot fi oferite gratuit, se poate face printr-un program corect.

Și mai mult, sunt soluții care sunt în stare să zică dacă copilul acasă și-a spălat dinții bine, dacă a îndepărtat tot ce era depus pe dințișorii lui.

Așa că Grupul parlamentar al UDMR o să voteze împotriva acestei inițiative. Totuși, ne menținem dreptul de a veni cu altă propunere legislativă.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnule doctor, ultima intervenție, vă rog.

Regulamentar, domnule deputat, n-am cum.

Domnul Nicolae Dobrovici-Bacalbașa:

Problema igienei orale este o problemă extrem de serioasă, numai că nu cred că o putem rezolva eficace în mod administrativ.

Oscar Wilde a spus că "Experiența nu are valoare etică, este numai numele greșelilor pe care le-am făcut și certitudinea că le vom repeta." Într-un fel, la educația sanitară se suprapune acestei scheme.

Dar întrucât colegul meu a amintit despre concetățenii noștri care folosesc WC-ul și nu se spală pe mâini după, vreau să spun că la sala de operație, la Spitalul Județean Galați, nu era hârtie - la sala de operație! - igienică la WC, pe motivul că se fură. O conduceau atunci niște falnici liberali. Am făcut scandal și degeaba. Așa încât, problema educației rămâne deschisă.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Da.

Mulțumesc.

Încheiem aici dezbaterile. Legea merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 15 decembrie 2017, 10:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro