Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 octombrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.138/13-10-2017
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media23-10-2017
Video in format Real Media17-10-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 04-10-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 octombrie 2017

8. Supunerea la votul final:  

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................
 

Intrăm în ordinea de zi a votului final.

 
Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Documentul de reflecție privind viitorul apărării europene (2025) COM(2017) 315 (PH CD 76/2017). (adoptat)

1. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Documentul de reflecție privind viitorul apărării europene - COM 315.

Să înceapă votul.

258 de voturi pentru, un coleg care nu și-a exprimat votul. Adoptat.

Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Documentul de reflecție privind valorificarea oportunităților oferite de globalizare COM (2017) 240 (PH CD 77/2017). (adoptat)

2. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Documentul de reflecție privind valorificarea oportunităților oferite de globalizare - COM 240.

Să înceapă votul.

261 de voturi pentru, un vot împotrivă, două abțineri, un coleg care nu și-a exprimat votul. Adoptat.

Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr.125/2016 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților (PH CD 75/2017). (adoptat)

3. Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr. 125/2016 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților.

Să înceapă votul.

272 de voturi pentru, un coleg care nu votează. Adoptat.

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.90/2016 privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea managementului ariilor naturale protejate (PL-x 139/2017). (adoptat)

Legi ordinare. Adoptări.

4. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2016 privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea managementului ariilor naturale protejate.

Comisia pentru mediu și echilibru ecologic propune adoptarea.

Să înceapă votul.

275 de voturi pentru. Unanimitate. Adoptat.

Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.19/2017 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.34/2015 privind reglementarea unor măsuri pentru stimularea absorbției fondurilor externe nerambursabile (PL-x 171/2017). (adoptat)

5. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 19/2017 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2015 privind reglementarea unor măsuri pentru stimularea absorbției fondurilor externe nerambursabile.

Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia pentru mediu și echilibru ecologic propun adoptarea proiectului de lege.

Să înceapă votul.

278 de voturi pentru. Adoptat.

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.34/2017 privind gestionarea financiară a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar Spațiul Economic European 2014-2021 și Mecanismului financiar norvegian 2014-2021 (PL-x 233/2017). (adoptat)

6. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2017 privind gestionarea financiară a fondurilor externe nerambursabile aferente Mecanismului financiar Spațiul Economic European 2014-2021 și Mecanismului financiar norvegian 2014-2021.

Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare propune adoptarea.

Să înceapă votul.

 

278 de voturi pentru, o abținere.

Explicarea votului, domnul Ghinea.

Vă rog.

 
 

Domnul Cristian Ghinea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Dați-mi voie să mulțumesc Guvernului pentru că argumentează în expunerea de motive a acestei ordonanțe de urgență faptul că România a fost prima țară din Uniunea Europeană care a semnat Memorandumul pentru granturile norvegiene.

Guvernul are dreptate, a fost un efort imens din partea echipei pe care am condus-o anul trecut la Ministerul Fondurilor Europene și le mulțumesc pentru asta. Ar trebui să le mulțumim cu toții!

Mi-am propus, la preluarea mandatului, să demarez și să închei aceste negocieri și am făcut-o în 4 luni. Am reușit o creștere a sumei totale, de la 306 milioane la 502 milioane euro. Fondurile norvegiene sunt mai bine administrate decât fondurile structurale, pentru că funcționează ca granturi către autoritățile locale, către agențiile sociale ale statului și către ONG-uri.

Și pentru că am spus ONG-uri - am avut o surpriză ieri, din partea domnului deputat al PNL, Daniel Gheorghe.

Domnul Gheorghe spune..., asmute statul pe ONG-uri. Domnul Gheorghe vorbește de - citez - "elemente care destabilizează siguranța națională". Colegul nostru spune, din nou citez, "organele statului să aibă mai mare grijă unde se duc, cum circulă și cu ce scop aceste fonduri norvegiene". (Vociferări.)

Da, la explicarea votului, pentru că se fac afirmații grave în Parlamentul României.

Domnule Gheorghe, vă spun eu unde se duc acești bani.

De pildă - 27 de milioane de euro pentru tineri și copii, ca să stea la școală.

Și găsiți toate aceste informații pe site-ul ministerului pe care acum, cu onor, îl conduce doamna Plumb, fiecare cent, fiecare linie de finanțare.

Faptul că un liberal scoate pulanul la ONG-iști este trist, este foarte trist. Este în primul rând trist față de uriașa tradiție a Partidului Național Liberal, pe care îl reprezentați. (Vociferări.)

Și fac un apel la domnul Orban, președintele PNL.

Domnule Orban, respectați-vă statutul de liberali! Nu-l mai lăsați pe domnul Gheorghe să umble liber prin Parlament!

Mulțumesc. (Aplauze.Vociferări.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Domnul Andrei Gheorghe.

 
 

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Da, mi se pare total jignitor!

Domnul Ghinea, care nu a reușit să atragă fonduri europene nici cât un Guvern anterior, vine și îmi dă mie lecții aici.

Domnule Ghinea, eu îi reprezint pe români, eu nu reprezint interesele altora și nu reprezint niște entități parastatale! Aici, asta ar trebui să înțelegeți dumneavoastră! (Aplauze.)

Și în Parlamentul României avem voie să declarăm ceea ce dorim. Eu nu am vorbit împotriva fondurilor norvegiene, dovadă și votul meu din comisie, unde am spus că acestea sunt utile. Dar ceea ce spun este despre direcția în care sunt duse anumite fonduri și modul cum se manipulează lucrurile.

Cred că ar trebui să înțelegeți că, între a verifica finanțarea unor programe și proiecte structurale europene și a asmute oamenii împotriva unor proiecte și a unor idei, este o diferență uriașă!

Nimeni nu asmute, nimeni nu provoacă. Aceste fonduri sunt benefice, dar trebuie să avem, în România, grijă, peste tot, care sunt programele de finanțare. Este vorba de respectarea legalității și de un principiu al echității între ceea ce înseamnă fondurile europene, fondurile norvegiene, fondurile guvernamentale. Și nu mai dați dumneavoastră lecții, Partidului Național Liberal, nu sunteți demn să trageți la răspundere Partidul Național Liberal!

Aici Partidul Național Liberal a făcut istorie. Aici Partidul Național Liberal apără drepturile și interesele românilor și este un partid care, întotdeauna, a tratat cu profesionalism fiecare domeniu!

Nu încercați să tratați politicianist o simplă întrebare adresată Guvernului, cu privire la modul cum sunt gestionate și dirijate aceste fonduri!

Nimeni nu contestă ONG-urile, nimeni nu atacă societatea civilă, doar că trebuie să fim cu toții tratați egal - români, străini, civici, privați, entități publice!

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Un singur vorbitor de grup parlamentar.

Domnule Bacalbașa, vă rog.

 
 

Domnul Nicolae Dobrovici-Bacalbașa:

Nu credeam că o să ajung să laud un liberal! (Aplauze.)

Da, eu sunt mândru că sunt coleg cu acest băiat tânăr, care este un adevărat român!

Și să fie clar - noi iubim ONG-urile, nu iubim agenturile și, chiar dacă unii dintre ei sunt colegii noștri, rămânem vigilenți! (Aplauze.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnule Korodi, vă rog. Grupul UDMR.

 
 

Domnul Korodi Attila:

Stimați colegi,

Nu credeam, noi de la UDMR, că o să-i mulțumim domnului Ghinea pentru poziția foarte tranșantă. Da.

De ce căutăm inamici întotdeauna? De ce vociferăm pe lângă subiect?

Bravo, domnule Ghinea! Bravo, USR! (Aplauze.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă mulțumesc.

Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea art. 3... (Vociferări.)

Domnule coleg,

Un singur vorbitor, îmi pare rău, nu am...

 
 

Domnul Pavel Popescu:

Procedura spune că a fost drept la replică... a fost dreptul la replică al colegului meu...

 
 

Domnul Florin Iordache:

Nu. A fost punctul de vedere al Grupului parlamentar al PNL.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Pavel Popescu:

Domnule... pe procedură... (Vociferări.)

Deci acela a fost un drept la replică, domnule președinte. Aveți mai multă experiență ca mine.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și care e procedura?

 
 

Domnul Pavel Popescu:

Procedura este că vreau să exprim punctul de vedere al partidului...

 
 

Domnul Florin Iordache:

L-a explicat colegul dumneavoastră.

Vă mulțumesc. (Vociferări.)

 
 

Domnul Pavel Popescu:

Nu, vă rog frumos...

 
Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea art.3 din Legea nr.307/2013 pentru ratificarea Convenției cu privire la construirea și exploatarea unui Centru de cercetare în domeniul antiprotonilor și al ionilor în Europa, semnat la Wiesbaden la 4 octombrie 2010 (PL-x 268/2017). (adoptat)

Domnul Florin Iordache:

Mergem mai departe.

7. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea art. 3 din Legea nr. 307/2013 pentru ratificarea Convenției cu privire la construirea și exploatarea unui Centru de cercetare în domeniul antiprotonilor și al ionilor în Europa, semnat la Wiesbaden la 4 octombrie 2010.

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport propune adoptarea proiectului de lege.

Să înceapă votul.

278 de voturi pentru. Unanimitate. Adoptat.

Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal (PL-x 295/2016). (adoptat)

8. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru buget, finanțe și bănci propun adoptarea.

Să înceapă votul.

 

211 voturi pentru, 56 de voturi împotrivă, 13 abțineri. Adoptat.

Explicarea votului.

Domnule Știrbu, vă rog.

Grupul PNL.

 
 

Domnul Gigel-Sorinel Știrbu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dragi colegi,

Sunt convins că mulți dintre dumneavoastră ați fost de bună-credință votând acest proiect legislativ. Dar trebuie să vă informez că acest proiect legislativ lasă la latitudinea sau, de fapt, obligă autoritățile locale să retragă sau eventual să accepte că monumentele istorice din zonele protejate din marile orașe să nu mai fie impozitate.

Dumneavoastră știți ce se întâmplă la ora actuală în marile orașe, în marile aglomerații urbane din România, unde există acele zone protejate, acele centre istorice, zone vechi ale orașelor. Reprezintă cea mai importantă zonă, din punctul de vedere al interesului imobiliar, pentru fiecare dezvoltator imobiliar.

În situația în care aceste clădiri nu mai sunt purtătoare de impozit, autoritatea locală nu mai încasează impozit de pe urma acestor clădiri, proprietarii pot să le lase în paragină, pentru ca peste un an, doi, în locul acestor monumente istorice, de diverse categorii, categoria A sau B, să apară cine știe ce mastodont de sticlă.

De aceea, fac apel la dumneavoastră, la colegii dumneavoastră, să găsiți o soluție în marile aglomerații urbane, să vorbiți cu colegii dumneavoastră, cu colegii noștri, aici, care sunt primari, care sunt consilieri locali, să aibă grijă atunci când astfel de inițiative legislative vin în Parlament.

În loc să luăm - și cu aceasta închei - în loc să luăm exemplul consiliilor locale din Ardeal, primăriilor din Ardeal, unde anumite imobile care sunt monumente istorice, în situația în care beneficiarul sau proprietarul de drept nu reabilitează acel monument istoric, impozitul se mărește până la 500 de ori.

În atare situație, dacă noi oferim posibilitatea ca pentru acele monumente istorice, proprietarul să nu mai plătească impozit pe clădire, lăsăm la dispoziția acestor proprietari ca peste doi, trei ani, în locul lor să facă sau să apară cine știe ce mastodont de sticlă.

Este un semnal de alarmă pe care l-am tras astăzi în fața dumneavoastră.

Vă mulțumesc mult.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Grupul UDMR, Márton Árpád.

Vă rog, domnule deputat.

 
 

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor,

Domnule deputat Știrbu, președinte al Comisiei pentru cultură,

Ar fi fost bine să citiți raportul pe care l-am votat, pentru că acele imobile care nu sunt ținute ca lumea, nu beneficiază de această prevedere. Avem un articol clar în acest sens și cred că este, încă o dată, în interesul culturii, ca statul, măcar prin această abordare, care funcționa până când a fost adoptat noul cod, pe care nu ați dorit să-l votați, printre altele această modificare - să revină la normal, inclusiv obligând proprietarii să-și țină în ordine clădirea.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Da. Drept la replică.

Domnule Știrbu, aveți un minut.

 
 

Domnul Gigel-Sorinel Știrbu:

Foarte scurt.

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Acum înțeleg de ce raportul a venit astăzi de dimineață și astăzi s-a băgat la vot. Chiar înțeleg că sunt anumite interese ascunse, în urma unui astfel de proiect legislativ.

Vă mulțumesc mult.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale (Pl-x 359/2016). (adoptată)

Legi organice. Adoptări.

9. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.

Comisia juridică, de disciplină și imunități propune adoptarea.

Să înceapă votul.

 

176 de voturi pentru, 96 de voturi împotrivă, 7 abțineri. Adoptată.

Da. Stanciu-Viziteu, USR, explicarea votului. Vă rog.

 
 

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

Bună ziua.

USR a votat împotrivă, din motivele enunțate și de colegul meu Ion Stelian, la dezbaterile generale.

Aș vrea să punctez aici două aspecte.

Acum 8 ani a avut loc un referendum pentru Parlament, să devină din bicameral, unicameral. Și acesta a fost validat. Majoritatea parlamentară de atunci nu a binevoit să transpună acest lucru în Constituție, dar vedem că acum se întâmplă în fapt - această lege a trecut de Senat fără nicio modificare, iar în Camera Deputaților, sub supervizarea președintelui Comisiei juridice, a fost amendată masiv, schimbând cu totul esența acestei legi.

Este, cred, a cincea sau a șasea oară când se întâmplă acest lucru, anul acesta, și avem deja 4 decizii ale CCR de invalidare a acestor legi, pe principiu de neconstituționalitate.

Deci mă bucur că actuala majoritate respectă, în formă, ceea ce poporul a hotărât prin referendum, dar în fapt încalcă legea.

Vom ataca la CCR această lege și cel mai probabil că va fi, încă o dată, a cincea lege pe anul acesta, declarată neconstituțională.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Bichineț.

 
 

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule președinte,

A face un Parlament cu o singură Cameră, înseamnă să renunți la un apartament cu două camere și să te muți într-o garsonieră. Și mă gândesc ce trist ar fi pentru domnul Goțiu să nu aibă confortul necesar pentru a se putea odihni.

Vă învinovățesc, domnule președinte de ședință, de două lucruri.

Ați scurtat timpul de prezentare a declarațiilor politice de dimineață la 45 de minute; sunt colegi ai noștri care în 3 minute abia reușesc să citească titlul declarației - și, vă rog, măcar 5 minute de om - unii se exprimă foarte bine în scris, alții merg bine oral.

Nu îi acordați protecție domnului Dragnea, președintele Camerei Deputaților! Indiferent de simpatia sau antipatia noastră pentru Domnia Sa, este președintele Camerei Deputaților. Să nu aibă Camera aceasta unul, doi, trei SPP-iști, încât să-l însoțească la procese și să nu fie nevoit să meargă cu niște gorile, acolo?!

Ar mai rămâne ca domnul Tăriceanu să meargă însoțit de dansatoare la proces, săptămâna viitoare, sau de paparude. (Rumoare.)

În altă ordine de idei, eu am vrut să țin dimineață o declarație politică în care să îi iau apărarea domnului Dragnea și, dacă vreți să vă spun titlul, cam așa suna: "UE și America ne-au pus șefi la DNA, pe domn' Liviu să ni-l ia!"

Mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Domnul Bacalbașa, explicarea votului la proiectul de lege pe care tocmai l-am adoptat.

 
 

Domnul Nicolae Dobrovici-Bacalbașa:

Constat că spectrul Parlamentului unicameral îi bântuie pe reprezentanții partidului condus de cel care a propus acest lucru și după aceea s-a instalat la Senat.

Sigur că este absolut românește și absolut băsește. Dar, pentru că s-a discutat despre SPP-iști, dacă fostul președinte al României va intra, cum sper din toată inima și cum ar trebui să fie, conform legilor și ultimilor dezvăluiri, la pușcăria binemeritată, vor intra și SPP-iștii cu el în celulă?!

Iată o problemă de meditat pentru colegii noștri!

 
 

Domnul Florin Iordache:

Da. Mulțumesc.

Reamintesc, la explicarea votului - un singur vorbitor de grup parlamentar.

 
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.215/2001 a administrației publice locale (Pl-x 210/2017). (respinsă)

Legi organice. Respingeri.

10. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 215/2001 a administrației publice locale.

Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului, Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale propun respingerea.

Să înceapă votul.

 

256 de voturi pentru, 21 de voturi împotrivă, 4 abțineri.

Propunerea de respingere a fost adoptată.

Explicarea votului.

Vă rog. Grupul USR.

 
 

Domnul Tudor-Vlad Benga:

Dragi colegi,

Grupul parlamentar al USR a votat astăzi pentru respingerea proiectului. Eu însă am votat, alături de colegii de la UDMR, pentru acest proiect de lege.

Ca brașovean, ca ardelean și ca român am fost, sunt și voi rămâne bun vecin cu vecinii mei maghiari. Și eu nu pot, cu inimă împăcată, să le refuz maghiarilor, acest drept și această aspirație fundamentală. (Rumoare.)

Acestea fiind exprimate însă, ce pot să fac este altceva. Pot să-i avertizez pe colegii mei de la UDMR că fac, de ani de zile deja, un joc politic extrem de cinic și de periculos. Și exact așa cum PSD-ul exploatează spaimele oamenilor și flutură flamura naționalistă, stârnind frică de străini, într-un segment al populației românești, exact la fel, UDMR-ul ține o bună parte din comunitatea maghiară captivă în iluzia cetății asediate.

Dragi maghiari,

Vreau să vă spun un lucru.

Îmi doresc ca dumneavoastră să vă puteți folosi limba, în integralitate, în Cluj-Napoca, în Brașov, în alte localități în care astăzi n-o puteți face.

Dar nu puteți negocia probleme de principiu, cu un condamnat penal, Liviu Dragnea! (Vociferări.)

Nu puteți negocia, ca la piață, valori fundamentale!

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Tudor-Vlad Benga:

... pentru că decredibilizați întregul demers.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Tudor-Vlad Benga:

Veți avea și în mine și în alți colegi din USR, întotdeauna, un interlocutor și un partener, dar... (Vociferări.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Roman, Grupul PNL.

Aveți două minute.

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

În numele Grupului PNL, vreau să vă mulțumesc pentru votul de astăzi. Este un vot corect pentru România, este un vot în interesul celor care ne-au trimis în Parlamentul României și vreau să vă mulțumesc tuturor, celor care ați votat împotriva acestui proiect, și, în calitate de deputat de Alba, să vă invit la 1 decembrie 2017 și 2018 să ne bucurăm de Marea Unire!

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Grupul UDMR, Csoma Botond.

 
 

Domnul Csoma Botond:

Stimați colegi,

Eu am votat cu bună conștiință această lege, acest proiect de modificare a Legii nr. 215, pentru că țin să vă anunț - și am spus de mai multe ori, UDMR-ul a spus această chestiune - acest proiect de lege nu este îndreptat împotriva românilor și nu se vrea a se crea tensiuni nici în România, nici în Transilvania. Am spus-o de mai multe ori... a fost... da, Transilvania face parte din România, este o regiune românească. Dar foarte mulți actori politici s-au referit la eventualele tensiuni în rândurile românilor din Transilvania, dacă acest proiect s-ar adopta de Parlament - în acest sens m-am referit la Transilvania.

Și am făcut referire și la Recomandarea Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei, unde scrie negru pe alb, în 2012, și cred că domnul Roman Florin greșește din acest punct de vedere, pentru că față de 2012 nu s-a schimbat nimic în planul drepturilor lingvistice. Tot 20% a fost pragul de utilizare a limbii și în 2012 și acum. Și scrie negru pe alb că este un prag prea înalt. Și ar trebui ca România să respecte spiritul Convenției pe care a ratificat-o, ar trebui ca acest prag să fie micșorat.

În al doilea rând, ca și clujean, pot să vă spun cum poate să fie România un stat model pentru respectarea drepturilor minorităților, când, la Cluj-Napoca, în capitala Ardealului, o comunitate de 50.000 de maghiari, potrivit reglementărilor în vigoare, nu-și poate folosi limba maternă în administrație, o comunitate de 50.000, care este a doua, ca mărime, în România, după comunitatea maghiară din Târgu Mureș.

Și îmi pare foarte rău că nu a existat disponibilitate din partea partidelor parlamentare, pe o dezbatere pe fondul problemei. Mari așteptări de la PMP și de la PNL nu am avut după declarațiile belicoase și patriotarde, dar măcar cu celelalte partide am fi putut avea o dezbatere, să vină cu amendamente... putea și USR-ul să vină cu amendamente în comisie și să dezbatem aceste chestiuni. În locul acestor dezbateri am avut - și cu părere de rău vă spun - am avut o abordare absolut patriotardă și cu accente șovine.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Grupul PMP, Eugen Tomac.

 
 

Domnul Eugen Tomac:

Stimate coleg,

Vă rog să fiți atent la terminologie. Șovinismul este un cuvânt foarte dur și cred că poporul român a dat dovadă de foarte multă inteligență și deschidere în tot ceea ce înseamnă această cooperare care există în România.

Votul de astăzi, dat, este un semnal foarte clar că extremele nu duc nicăieri, fie că ne referim la o parte sau la cealaltă. Eu vin de la Tulcea, unde m-am întâlnit cu cetățeni ai României, la aceeași masă - unul vorbea în casa lui, în limba rusă, altul în limba greacă, altul în limba ucraineană. Dobrogea este un model, din punctul de vedere al conviețuirii interetnice și România a dat dovadă de deschidere mare și nimeni nu poate acuza România că nu înțelege minoritățile.

Cred că aici ar trebui să fim foarte atenți și să dăm dovadă de mai multă înțelepciune, să nu ducem politicul dincolo de ridicol. (Aplauze.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
Moțiunea simplă inițiată de 92 de deputați (MS 3/2017). (respinsă)

11. Și - ultimul punct pe ordinea de zi - moțiunea simplă inițiată de 92 de deputați.

Să înceapă votul.

 

104 voturi pentru, 155 de voturi împotrivă, 6 abțineri, doi colegi care nu au votat.

Moțiunea a fost respinsă.

Explicarea votului. Vă rog, USR-ul.

La ora 13,00 - Birou permanent reunit, la Senat.

Biroul permanent de la Camera Deputaților va fi după Biroul permanent reunit.

 
 

Domnul Cătălin Drulă:

Domnilor deputați ai majorității,

Ați dat astăzi un vot împotriva moțiunii, care de fapt este un vot împotriva infrastructurii și, până la urmă, un vot împotriva românilor.

Suntem, se pare cu toții, de acord, indiferent de grupul politic, că este dezastru în transporturi.

Ați vorbit - chiar un coleg de-al dumneavoastră de la PSD a vorbit despre un Pact pentru profesionalizare în infrastructură -, dar când este vorba de gașca de partid, dumneavoastră votați pentru continuarea și pentru perpetuarea incompetenței.

Vă mai spun odată ce v-am spus și mai devreme, cu politrucii nu vom face niciodată autostrăzi montane.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Grupul PSD, domnul Bota.

 
 

Domnul Marius Sorin-Ovidiu Bota:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sigur că am votat împotriva acestei moțiuni, care nu era altceva decât o modalitate de spălare pe mâini față de starea în care a fost adusă infrastructura din transporturi și sistemul de transport din România, după ce 11 miniștri, în 12 ani, au fost de la PNL, PD și tehnocrato-USR-iști, pe lângă cei 4 care au fost de la PSD.

Deci în transporturi trebuie intervenit. Ministrul a intervenit și se pare că a deranjat mai mult decât se așteptau Domniile Lor.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Alte intervenții? Nu mai sunt.

Declar ședința închisă.

La ora 13,00 - Biroul permanent reunit.

Urmează Biroul permanent al Camerei Deputaților.

 
 

Ședința s-a încheiat la ora 12,50.

 
   

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 24 octombrie 2017, 3:37
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro