Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 noiembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.158/13-11-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-09-2018
17-09-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 06-11-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 noiembrie 2017

12. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea art.31 alin.(21) din Legea nr.1/2011 a educației naționale (Pl-x 181/2017) (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 181/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

12. Propunerea legislativă pentru modificarea art. 31 alin. (21) din Legea nr. 1/2011 a educației naționale.

Comisia?

Doamna Gavrilă. Pl-x 181/2017.

Doamna Camelia Gavrilă:

Comisia pentru învățământ a primit, cu adresa Pl-x 181 din 29 mai 2017, pentru dezbatere în fond, Propunerea legislativă pentru modificarea art. 31 alin. (21) din Legea nr. 1/2011 a educației naționale.

În ședința plenului Camerei Deputaților din 30 octombrie 2017, în temeiul art. 70 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, s-a hotărât retrimiterea propunerii legislative pentru analiză, pentru examinare și depunerea unui nou raport.

Propunerea legislativă are ca obiect art. (21) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în sensul reorganizării și funcționării liceelor cu profil agricol în subordinea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și în coordonarea Ministerului Educației Naționale.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii, cu majoritate de voturi, comisia a votat adoptarea propunerii legislative, cu amendamentele admise din anexă.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri? Nu. Da?

Doamna Cherecheș.

Doamna Florica Cherecheș:

Partidul Național Liberal va vota împotriva acestui proiect care trece liceele agricole în subordinea Ministerului Agriculturii și coordonarea Ministerului Educației Naționale.

Am spus și săptămâna trecută, când a fost retrimis la comisie, este un proiect superficial, insuficient elaborat. Vorbim de fapt de un proiect de lege care conține un singur articol și care a fost extins foarte mult prin amendamentele pe care comisia le-a însușit, din partea celor două ministere, Ministerul Educației și Ministerul Agriculturii.

Dar acesta este un proiect nou, diferit, și nu respectă niciun fel de tehnică legislativă, pentru că nu are calculat impactul bugetar, nu are filă de buget, nu are nimic, deși invocă, ca pe un argument principal, posibilitatea implicării financiare a ministerului în susținerea liceelor agricole.

Eu am adresat ministerului o întrebare, și anume: de anul trecut, de când avem o modificare prin care liceele agricole pot beneficia de finanțare și susținere din partea Ministerului Agriculturii, dacă s-a întâmplat acest lucru? Pentru că noi deja avem un cadru legislativ prin care Ministerul Agriculturii poate să susțină.

Pe de altă parte, acest proiect intră și dă atribuții Ministerului Agriculturii, în ceea ce privește curriculumul aplicat, resursele umane, organizarea și funcționarea consiliilor de administrație. Nu cred că este corect acest lucru și mai ales că deja exista o anumită posibilitate de a se implica.

Noi considerăm că, pentru liceele agricole, ca să le ajutăm, să le revitalizăm, trebuie să le conectăm la afacerile locale; să se organizeze întâlniri; trebuie ca practica să se organizeze în ferme adevărate, nu în atelier sau mai știu eu unde, într-o fermă de școală; trebuie să informăm antreprenorii din agricultură, să le prezentăm și liceelor oportunitățile de finanțare.

Deci sunt lucruri mult mai importante care ar trebui făcute, și nu să trecem prin lege, de fapt, un proiect care ar însemna un transfer de patrimoniu. Nu putem să fim de acord cu așa ceva și vom vota împotriva acestui proiect.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bichineț.

Domnul Corneliu Bichineț:

Sunt convins că în sală, dintre colegii deputați, foarte mulți sunt ingineri agronomi sau profesori care au predat în liceele din țară. Personal, am predat 20 de ani într-un liceu agricol, în Oravița - în Banat, și, în Negrești-Vaslui, 10 ani am fost director de liceu. Și a fost foarte greu. Baza materială este foarte, foarte slabă. Copiii noștri - foarte buni, de altfel, care doresc să învețe meserii, tractoriști, în primul rând - lucrează, fac practică pe U 650, deci ei când termină nu pot să meargă să lucreze într-o fermă modernă, pentru că, cu ce au învățat și pe ce au mers la lucru, nu mai este nicăieri în țară.

De aceea, domnule Munteanu, mă uit în ochii dumneavoastră, știu că vă este foarte greu în această perioadă, dar vă rog, domnule, dacă noi vrem de fapt să-i dăm Ministerului Agriculturii încă ceva, n-are destule pe cap domnul Daea? Eu zic că e suficient pentru Domnia Sa. Faceți în așa fel încât, printr-o politică bugetară, toate liceele din țară să primească finanțare corespunzătoare. Toate, indiferent de profil. Iar cele agricole, din pământul acesta, mare, al țării, să primească loturi pe care să poată lucra copiii, și să facă conducere, și să lucreze pe tractoare și pe utilaje moderne, nu pe cele de pe vremea lui Stalin sau mai vechi chiar.

Partidul Mișcarea Populară vă va spune mâine cum va vota. (Râsete. Discuții în sală.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ganț.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Stimate domnule președinte,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Ca profesor și fost director al unui mare liceu din Timișoara, vreau să vă spun că nu cred în acest proiect. Și cred că este o mare greșeală pe care urmează s-o faceți.

Nici măcar nu este ceva original. În comunism aveam această construcție, în care subordonarea era la diverse ministere. Mâine-poimâine o să vină domeniul chimiei, poimâine o să vină domeniul mecanic, energetic și așa mai departe, să solicite trecerea pe la Economie, pe la IMM-uri și așa mai departe. Nu se mai asigură sub nicio formă un caracter unitar al procesului de învățământ în România.

Titularul este, conform legii, Ministerul Învățământului. Lăsați lucrurile așa cum erau. Nu este deloc o îmbunătățire ceea ce se intenționează.

Este și calea greșită, fundamental greșită, să așteptăm de la Ministerul Educației să rezolve chestiunea legată de practică. Agricultura este prin excelență un domeniu privat, unde inițiativa privată domină piața. Nu statul reglementează situația în domeniul producției agricole. Nu statul. S-a terminat și cu IAS-urile, și cu CAP-urile, sunt modele de domeniul trecutului. Învățământul dual este viitorul și în acest domeniu. Aceste licee care aparțin statutului, învățământului public trebuie să încheie parteneriate cu agenți economici care au o dotare modernă - mașini, utilaje, combine și așa mai departe -, nu să aștepte de la Ministerul Agriculturii rezolvarea problemei legate de dotare.

Este un drum fundamental greșit, care ridică și probleme de altă natură. Stau și mă întreb cine va face subiectele de bacalaureat: un congres al tractoriștilor-mecanizatori? Sau poate al inginerilor agronomi? E vorba de standarde comune în educație, de recunoașterea diplomelor care vor fi eliberate. Sunt probleme tehnice insurmontabile pe care le generăm printr-un astfel de proiect de lege.

Poate ar fi bine să mai reflectați asupra subiectului. N-aveți decât să-l treceți prin forța majorității, dar convingerea mea este că e un drum absolut greșit.

Vă mulțumesc frumos.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Cosma.

Doamna Lavinia-Corina Cosma:

Suntem de acord că liceele agricole trebuie să beneficieze de o revitalizare. Suntem de acord că trebuie să investim foarte mult în aceste licee agricole.

Am avut foarte multe discuții în Comisia pentru învățământ. Și mă uit la reprezentanții Ministerului Agriculturii, pe care îi rog, la următoarele ședințe ale Comisiei pentru învățământ, să fie pregătiți. În două ocazii diferite, i-am rugat să vină cu o strategie, să ne spună care este strategia și viziunea lor pentru aceste licee agricole. Din păcate, singurele răspunsuri pe care le-au putut oferi au fost: "O să vedem ce va fi". Nu e suficient.

Grupul USR se va abține de la a vota această... Va vota abținere. Dar vreau să fie foarte clar faptul că deși pare o idee bună, nu cred că în acest fel trebuie să rezolvăm situația.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Da.

Domnul Turcescu.

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Stimați colegi,

Trec peste faptul că, în Comisia pentru învățământ, reprezentantul Ministerului Agriculturii a fost o catastrofă. Așa ceva mi-a fost rar dat să văd. Dar pentru că e un subiect sensibil și înțeleg, pe de o parte, și experiența colegului Bichineț, în calitate de director de liceu agricol, am cerut, să știți, în această perioadă scursă de la audierea din comisie și până la momentul acesta, al întâlnirii noastre în plen, puncte de vedere din partea unor oameni care s-au ocupat de această chestiune. Adică să nu discutăm politic.

Și am primit un punct de vedere de la World Vision România, Junior Achievement România, Centrul Român de Politici Europene, Fundația Civitas pentru Societatea Civilă, filiala Cluj, și Centrul pentru Educație Economică și Dezvoltare din România.

Și vă spun că aceste organizații care implementează de niște ani buni un program intitulat "Liceele agricole - «Hub»-uri locale pentru dezvoltarea firmelor mici și mijlocii", atrag atenția următoarelor chestiuni: că această modificare pe care poate cu bune intenții o propuneți, modificare legislativă, riscă să se blocheze acolo unde a rămas și în trecut, la birocrația legată de transferurile de patrimoniu din proprietatea publică a administrațiilor locale în cea a direcțiilor agricole. Deci nu e o chestiune că dăm Ministerului Agriculturii și punct; urmează un proces extrem de complicat care blochează practic această inițiativă, chiar dacă ea poate a fost inițial o intenție bună.

Oamenii aceștia, care se ocupă de ani de zile, cum spuneam, de implementarea unui astfel de program pentru ridicarea acestor licee agricole, vorbesc despre altceva. Au identificat cinci direcții de acțiune, pe care îi rog pe cei de la Ministerul Agriculturii să le noteze, eventual, sau le înmânez contactele cu acești oameni.

Oamenii aceștia spun așa: domnule, decât să faceți modificarea asta, în momentul de față, mai bine concentrați-vă, mai ales cei din Ministerul Agriculturii pe... - și cei din Ministerul Educației - pe conectarea școlilor cu afacerile locale, este extrem de important, practică în fermă reală.

Onor Ministerul Agriculturii, așa cum arată astăzi legislația, e posibilă implicarea Ministerului Agriculturii în ceea ce înseamnă ajutorarea, dacă putem spune așa, acestor licee agricole. Nu vă împiedică nimeni cu absolut nimic. Aveți pârghii legislative să procedați la acest lucru.

Mai este un lucru important. Oamenii aceștia spun din nou, cu experiență de la firul ierbii, de la fața locului, spun așa: "... e nevoie de informarea antreprenorilor din agricultură. Fermierii trebuie informați contant asupra oportunităților oferite de politicile publice din zona de ocupare «tineri, ucenicie, parteneriate cu licee agricole...»"

Păi, dacă nu există dialog cu oamenii aceștia... noi acum facem, inventăm o chestiune nouă în învățământul românesc... sau, mă rog... veche... ne întoarcem la chestiunea aceasta...

Păi, haideți să trecem și liceele sanitare în subordinea Ministerului Sănătății, în condițiile acestea, haideți să facem tot soiul de astfel de improvizații și să desființăm Ministerul Educației Naționale, nu-l mai folosim.

Și mai spun ceva. Există oportunități de finanțare pentru aceste licee, cu finanțare europeană, pentru viitoarea generație de fermieri. Deci nu înseamnă decât că trebuie puțin pus osul la treabă. Eu cred - iertați-mi termenul, poate mai dur - că este o prostie în acest moment să se întâmple acest lucru. Creăm un precedent, unul periculos, un experiment, încă unul, cu școala românească.

Vă rog să încetăm astfel de experimente cu școala românească! Au fost făcute prea multe și prea multe dintre ele, catastrofale, în atât de mulți ani.

Prin urmare, dacă cumva - și revin la ce s-a întâmplat în Comisia pentru învățământ - strategia aceasta a Ministerului Agriculturii, de a prelua liceele agricole, seamănă măcar 10%, Doamne ferește, cu felul în care s-a prezentat subsecretarul de stat de la agricultură, când a venit să prezinte acest proiect, ne-am ars cu toții și am ars și niște generații de viitori fermieri.

Este un experiment periculos, judecați, amânați, haideți să auzim ce au de spus oamenii aceștia care, într-adevăr, se ocupă, și știu, din nou spun, ceea ce se întâmplă în liceele agricole, și în felul acesta poate reușim să evităm o catastrofă.

Nu este cazul să ne apucăm de experimente în acest moment.

Vă mulțumesc și sper să judecăm drept, de această dată.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bota.

Domnule Munteanu, aveți trei înscriși de la grup.

Vă rog să-i informați că mai e doar unul.

Decideți cine ia cuvântul, a doua oară.

Vă rog, domnule Bota.

Domnul Marius Sorin-Ovidiu Bota:

Mulțumesc.

Teoria ca teoria, dar practica ne omoară!

Nu știu câți dintre antevorbitorii mei au sau au avut o microfermă, nu o fermă. Știu cu ce se confruntă, într-adevăr, un investitor, în agricultură. Văd că teorie știu cu toții. Eu am terminat un liceu industrial, de electronică în telecomunicații. Sigur, am urmat mecanica și științele economice. Știu, ca investitor în agricultură, că nu găsim niciun absolvent de liceu - poate exagerez, dar eu nu am găsit - care să cunoască tehnologia care astăzi se folosește în agricultură. Dar văd că la teorie vă pricepeți foarte bine!

Singurul lucru bun care a fost în învățământul din trecut, la care făcea trimitere colegul antevorbitor, că nu a fost bun, a fost acea bază de specialiști cu care, noi, ca țară, ne mândrim ca forță de muncă specializată. Nu au fost specializați cu teorie, au fost specializați în licee industriale, în licee în care se învăța meserie în fabrici, în ferme și așa mai departe. Cu siguranță, meseria nu se învață doar cu partea teoretică.

De aceea, trebuie să facem acest lucru, pentru ca specialiștii din agricultură să poată să se implice în acest proces educațional. Altfel, nu mai avem specialiști nici în acest domeniu vital României.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Oprea.

Domnul Dumitru Oprea:

Cea mai veche școală din județul Iași este Liceul agricol și nu era unul privat, era o școală publică, de unde au plecat marile genii ale agriculturii moldave și românești.

Se pare că, dacă primești un grant și ți se pare că este o sumă consistentă, de ce să nu-ți arogi tu întreaga responsabilitate de a da drumul și unei școli? Și, în felul acesta, noi riscăm să desființăm școala, pentru că, dacă vă aduceți aminte, s-a creat INA, Institutul Național de Administrație, care avea o finanțare pentru a-și forma oameni. Nu, ei au avut grijă să creeze o altă școală, unde oamenii care creează specialiști în domeniu, nu sunt creați de școală. Sunt oameni paraleli cu sistemul. Nu îndeplinesc criteriile minimale de calificare profesională ale unui lector, ale unui asistent universitar și așa mai departe.

Acum, domnul Daea, probabil că fiind un om... pentru care am toată stima ca om... crede că am ajuns ca pe vremurile de odinioară, când oricine se pricepe la orice. S-au dus vremurile acelea! Școala este o componentă care face parte din structurile europene ECVET - este vorba de recunoașterea educațională a școlilor de tip vocațional și de instruire, care fac parte dintr-o rețea de școli, formare de formatori. În felul acesta, noi ne rupem de regulile europene, ne rupem de școala adevărată și va fi o întrecere din aceasta... de tip capitalist sălbatic... în care, așa cum au spus colegii înainte, cel din industrie o să vrea ca liceul industrial, care, pe vremuri... am fost contemporan cu liceele industriale, tehnologie, construcții de mașini și câte altele... dar nimeni nu a gândit atunci că trebuie să ducă ministerului nu știu care, liceul industrial.

Am făcut licee economice și câte în lună și în stele. Nu mai continui pledoaria.

Există un cadru european al calificărilor, iar acest cadru, pe primele 4,5 niveluri - sunt niveluri europene, nu sunt făcute de școli diverse. După care, nivelurile 6, 7 și 8 țin de educația de tip licență, master și doctorat. De ce ne rupem de Europa? De ce ne rupem? Fiindcă a venit cineva, peste noapte, și a zis... "Hai să-i dăm, că rezistă, hai să-i punem pe umeri ce nu poate duce..." - haideți să scutim oamenii de astfel de lucruri, de experimente și să-i lăsăm să facă ceea ce știu să facă foarte bine, de o viață.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Dobrovici.

Domnul Nicolae Dobrovici-Bacalbașa:

Stimați colegi,

Cred că prima obligație a unor parlamentari este să nu fie farisei. Știm cu toții că, în acest moment, liceele agricole de la noi sunt un eșec, nu funcționează, și avem un deficit, nerezolvat, de oameni calificați, în agricultură.

În acest moment, soluția optimă a unei probleme reale și identificate ca o problemă de criză, este preluarea, de un minister, care momentan este extrem de performant prin oamenii care se află la conducere. Nu știu cât va mai fi. Și totuși vorbim, aici, de un liceu agricol, nu de studii universitare, în care, fără îndoială, facilitatea intrării în viața economică reală este mult mai ușor de realizat la nivelul acelui minister.

Unul dintre colegi a propus ca și liceele sanitare - uite, nu mai țin minte cine și ce grad are - să treacă la Ministerul Sănătății. Ca om care a lucrat 50 de ani în spitale, cred că ar fi o foarte bună soluție. Trebuie să fim realiști și să nu sofisticăm lucruri practice, imediate și de utilitate pentru această țară.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

În încheiere, președintele comisiei, doamna Gavrilă.

Un minut, precizări.

Doamna Camelia Gavrilă:

Doamnelor și domnilor deputați,

Nu fac parte dintre cei extrem de pasionați de acest proiect legislativ. L-am analizat cu multă atenție. În comisie a fost dezbătut cu multă responsabilitate. Este și motivul pentru care, inițial, au fost rezerve exprimate de unii colegi. Am audiat, a doua oară, specialiștii de la Ministerul Agriculturii.

Două, trei lucruri, pentru a așeza într-un context mai drept, mai corect, ceea ce s-a întâmplat - să spunem că a doua echipă de specialiști de la Ministerul Agriculturii a fost pregătită, convingătoare și deja exista un parcurs, exista un orizont în care accesibilitatea fondurilor europene putea să reprezinte o soluție de viitor, pe lângă alte precizări absolut necesare.

Mai vreau să mai spun un lucru. Tot ceea ce va însemna proces didactic, fie că vorbim de activitate didactică, de demers metodic, de planuri, programe, examene naționale, evaluări - toate rămân în coordonarea Ministerului Educației Naționale. Deci, în niciun caz, cei de la agricultură nu vor veni să facă evaluări, să pună note la examene, vor fi parteneri la realizarea unui curriculum la nivel local, pe desfășurarea practicii, pe o coordonare care, cred eu, se va orienta mai mult spre zona practicii aplicative.

Toți știm foarte bine că liceele agricole sunt o zonă resimțită ca eșec, și din perspectiva părinților, și din cea a elevilor. Foarte greu reușești să faci planul de școlarizare, trebuie foarte multă convingere și nu întotdeauna cei mai buni elevi ajung acolo. Poate, în condițiile în care un minister de resort se va implica mai mult, cu direcțiile de specialitate, sperăm că și convingerea, și orizontul de realizare profesională vor fi mai bune.

În același timp însă suntem profesori care vom monitoriza cu siguranță, și prin experiența noastră, și prin managementul educațional pe care-l avem ca formare profesională sau ca... să spunem... în portofoliul nostru, vom monitoriza ceea ce se întâmplă, deci, în niciun caz, ceea ce se decide la un moment dat nu poate rămâne neapărat ireversibil. Oricând pot fi evaluări, oricând, dacă rezultatele nu vor fi pe măsura așteptărilor, lucrurile se pot reanaliza și reașeza.

Și, în final, o chestiune de procedură, de la Departamentul Legislativ, o precizare.

Au cerut o completare, legată de conformitatea art. 15 alin. (2) din Constituție, republicată. În felul acesta, alineatul (5) al articolului 433 devine art. III al Legii de modificare și completare a Legii nr. 1/2011 și va avea următorul cuprins: "Hotărârea Guvernului, prevăzută la art. 433 alin. (3) din Legea educației naționale, cu modificările și completările ulterioare, se adoptă în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi".

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Încheiem aici dezbaterile, la acest proiect de lege, și la ședința de astăzi, dedicată dezbaterilor.

Urmează ședința răspunsurilor orale la interpelările adresate membrilor Guvernului.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 21 septembrie 2018, 11:45
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro