Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 noiembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.165/23-11-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 14-11-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 noiembrie 2017

6. Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Documentul de reflecție privind viitorul finanțelor UE COM(2017) 358 (PH CD 91/2017). (rămas pentru votul final)

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

Următorul.

7. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Documentul de reflecție privind viitorul finanțelor Uniunii Europene COM(2017) 358.

Doamna președinte Rovana Plumb.

Doamna Rovana Plumb:

Mulțumesc.

Raport privind Proiectul de Hotărâre al Camerei Deputaților redactat pe baza opiniei Comisiei pentru afaceri europene privind Documentul de reflecție privind viitorul finanțelor Uniunii Europene COM(2017) 358.

Pe fondul dezbaterii generale privind viitorul Europei - Cartea albă privind viitorul Europei. Reflecții și scenarii pentru Uniunea Europeană - 27 până în 2025, Comisia Europeană a lansat o nouă consultare publică privind viitorul finanțelor Uniunii, respectiv, Construcția bugetului Uniunii Europene și structura alocărilor financiare pentru politicile europene.

Comisia consideră că Uniunea are nevoie de un buget mai adecvat obiectivelor urmărite și care să valorifice mai bine fiecare euro, în beneficiul cetățenilor din statele membre ale Uniunii Europene.

Comisia Europeană arată că bugetul Uniunii se confruntă cu o provocare majoră, aceea de a finanța mai multe acțiuni cu mai puține resurse, iar obiectivele Uniunii vor trebui îndeplinite având la dispoziție un buget redus, după ieșirea din Uniune a Regatului Unit.

În opinia Comisiei pentru afaceri europene se arată că România susține un viitor buget european adecvat pentru atingerea obiectivelor prioritare ale Uniunii în domeniul creșterii economice, coeziunii și ocupării forței de muncă.

Comisia pentru afaceri europene semnalează că evitarea unei abordări condiționale în raport cu rezultatele în implementarea actualei perioade de programare, 2014-2020+3 este esențială pentru România.

Gradul de absorbție nu trebuie să constituie, sub nicio formă, un criteriu pentru alocarea fondurilor de coeziune în viitorul buget. România se concentrează, de altfel, pe accelerarea implementării actualului cadru financiar.

În ceea ce privește durata cadrului financiar multianual, Comisia pentru afaceri europene susține menținerea actualei durate, de 7 ani, dată fiind importanța prezervării caracterului strategic al bugetului, ca instrument stabil și predictibil care să susțină îndeplinirea obiectivelor Uniunii pe termen mediu și lung.

Comisia pentru afaceri europene consideră că politica de coeziune, politica agricolă comună, politica de vecinătate și procesul de extindere a Uniunii trebuie să rămână în continuare între pilonii fundamentali ai proiectului european, cu obiectivul de a reduce disparitățile și de a genera coeziunea social-economică.

Contribuabilii europeni își doresc un buget al Uniunii transparent și ușor de înțeles, dar și norme simplificate pentru solicitările lor de finanțare din partea Uniunii. Astfel, pentru realizarea acestui obiectiv, Comisia pentru afaceri europene recomandă crearea unui set de norme unice concepute pentru toate instrumentele de finanțare. O opțiune în acest sens ar putea fi un cadru unic de reglementare.

Comisia pentru afaceri europene recomandă ca noile provocări legate de migrație, controlul frontierelor, terorism, apărare și securitate să fie încadrate în viitorul cadru financiar multianual, dar nu în detrimentul celor două politici tradiționale - politica de coeziune și politica agricolă comună.

Comisia subliniază că România va rămâne un susținător ferm al politicii de coeziune și al politicii agricole comune, politici tradiționale care sunt destinate eliminării decalajelor în cadrul Uniunii și care ar permite să valorifice progresele recente din domeniul politicilor de securitate și apărare.

Opinia a fost supusă dezbaterii în ședința comisiei din 7 noiembrie și supunem aprobării plenului Camerei Deputaților opinia, în forma adoptată de Comisia pentru afaceri europene.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Anastase, comentarii, discuții generale.

Vă rog.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc, domnule președinte.

Numai acum două săptămâni, comisarul pentru buget, domnul Günther Oettinger, vizita România. În cadrul întâlnirii pe care Comisia pentru afaceri europene, împreună cu Comisia pentru finanțe am avut-o cu comisarul pe buget, am discutat tocmai despre modul în care se pot finanța mai multe programe cu mai puțini bani. Cam despre asta este vorba și în această comunicare a Comisiei, Documentul de reflecție privind viitorul finanțelor Uniunii Europene.

Elementele puse în discuție de documentul european urmează arhitectura economică conturată în jurul celor 5 posibile scenarii ale Cărții albe, așa cum apar ele reflectate în Carta albă propusă de președintele Comisiei, domnul Juncker.

În plus, Documentul de reflecție stabilește caracteristicile de bază ale bugetului Uniunii Europene și trasează principalele tendințe și evoluții în domenii de politică esențială, cum ar fi agricultura și coeziunea.

Comisia pentru afaceri europene recomandă Comisiei Europene crearea unui set de norme unice, cu scopul de a asigura o utilizare adecvată a fondurilor europene, în beneficiul cetățenilor.

Pentru România, este vital ca viitorul cadru financiar multianual să păstreze actuala arhitectură economică europeană, cu focusare directă pe menținerea actualului coeficient bugetar destinat politicii de coeziune și politicii agricole comune. Acest lucru l-am subliniat și în întâlnirea cu comisarul pentru buget, îl subliniem și în această opinie formulată în proiect de hotărâre.

Luând în considerare toate aceste lucruri, PNL va vota pentru adoptarea proiectului de hotărâre.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul PSD, doamna deputat Roxana Mînzatu.

Vă rog, doamnă deputat.

Doamna Roxana Mînzatu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Este important, cu fiecare ocazie, să subliniem că este esențial pentru România și pentru Europa ca politica de coeziune să fie bugetată corespunzător și după 2020. O Europă puternică în fața tuturor amenințărilor care s-au configurat la orizont nu poate fi decât o Europă coezivă, o Europă care investește în continuare în tot ceea ce înseamnă reducerea decalajelor dintre statele membre.

Să nu ignorăm faptul că politica de coeziune a însemnat cea mai mare sursă de a alimenta investiții publice pe perioada crizei, în toate țările europene, și nu doar în România, chiar în multe țări din vestul Europei.

Să nu uităm de efectul de spill-over al politicii de coeziune și cât de multe companii beneficiază de toate investițiile susținute din această politică. Va fi cu siguranță o temă a președinției României pentru Consiliul Uniunii Europene și este foarte important ca în România să discutăm și să argumentăm permanent dimensiunea economică, strategică a politicii de coeziune în viitorul buget.

Grupul PSD, desigur, susține proiectul de hotărâre prezentat și poziția României, sper, în favoarea păstrării politicii de coeziune, ca o politică esențială în viitorul buget al Uniunii Europene.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții? Nu mai sunt.

La titlu. Dacă sunt intervenții? Nu.

Preambul? Nu. Adoptat.

Articolul unic. Observații? Nu. Adoptat.

Rămâne la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 16 iulie 2018, 2:17
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro