Constantin Codreanu
Constantin Codreanu
Ședința Camerei Deputaților din 29 noiembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.176/12-12-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 29-11-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 29 noiembrie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.18 Constantin Codreanu - declarație politică având titlul "Nimeni și nimic nu ne împiedică să refacem cele 14 poduri peste Prut distruse de sovietici!";

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

Domnul Constantin Codreanu, PMP.

Vă rog, aveți trei minute, domnule deputat.

Urmează domnul Petru Movilă.

Domnul Constantin Codreanu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Bună dimineața, distinși colegi.

Vineri, 1 decembrie, vom sărbători 99 de ani de la Marea Unire. Basarabia, chiar dacă a dat tonul reunirii cu patria mamă la 27 martie 1918, rămâne în afara granițelor țării. Râul Prut, peste care se așternuse Cortina sovietică de fier, are acum o Cortină europeană de aur, pentru că și astăzi, ca și în trecut, numele râului Prut este citit geopolitic drept "Trup Rupt".

Podurile peste Prut, dacă ne referim la organismul nostru național viu, sunt punctele de suturare prin care cele două maluri comunică între ele, amintindu-ne că Prutul trebuie să ne unească, nu să ne separe.

Până la ocupația sovietică în România, pe Prut, au existat 22 de poduri. Majoritatea au fost distruse de sovietici în 1944. Au supraviețuit doar două, feroviare, cele de la Fălciu - Cantemir și de la Holboca - spre Nicolina - Ungheni.

După instalarea sovieticilor în Basarabia au fost refăcute 4 poduri: Galați - Giurgiulești în 1949, Albița - Leușeni în 1956, renovat în 1978, Oancea - Cahul în 1963, Sculeni - Sculeni în 1966. Acestora li s-au adăugat coronamentul barajului Stânca - Costești în 1978, și podul de la Rădăuți Prut - Lipcani în 2005, singurul refăcut după prăbușirea URSS, cu sprijinul financiar de la Bruxelles. Pentru cei 684 de kilometri de frontieră, România și Republica Moldova au doar 8 puncte de trecere peste Prut, cu o medie de 85 de kilometri între ele, față de o medie de 31 de kilometri în perioada interbelică.

Din 22 de poduri peste Prut în România interbelică, acum avem abia 8 puncte prin care Basarabia poate comunica cu restul României. 14 poduri din cele distruse de sovietici așteaptă să fie refăcute. Refacerea lor este o formă de desovietizare și revenire la normal.

Reconstrucția unui singur pod se ridică la o medie de circa 10 milioane de euro, sumă față de care pot exista variațiuni, în funcție de parametrii tehnici din fiecare caz aparte. Ajutoarele financiare nerambursabile acordate Chișinăului de către București ar fi fost suficiente pentru refacerea acestor 14 poduri, ca elemente strategice de interconexiune între cele două părți încă separate ale națiunii noastre.

De ani de zile trenează discuțiile privind refacerea podului de la Bumbăta, comuna Vetrișoaia - Leova, a podului din preajma localității basarabene Zagarancea, modernizarea podului de la Fălciu - Cantemir.

Cunoaștem că la Chișinău există un pod metalic, moștenit de la imperiul sovietic, având pe timpuri destinație militară și putând fi asamblat în timp de o săptămână, în caz de invadare a României de către sovietici. Acest pod, păstrat în bune condiții, ar putea fi utilizat acum pentru stabilirea unei noi interconexiuni între cele două maluri ale Prutului, pentru decongestionarea traficului tot mai intens de călători, mijloace de transport și mărfuri.

Cer Guvernului României ca la apropiata ședință comună cu Guvernul de la Chișinău să aducă pe agenda bilaterală chestiunea refacerii celor 14 poduri, ca element strategic pentru refacerea unității distruse a națiunii noastre. Privită realist și pragmatic, Unirea înseamnă cât mai multe poduri peste Prut.

Deputat Constantin Codreanu, Circumscripția electorală nr. 43, diaspora, PMP.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 22 octombrie 2021, 17:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro