Plen
Ședința Camerei Deputaților din 29 noiembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.176/12-12-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 29-11-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 29 noiembrie 2017

9. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.321/2006 privind regimul acordării finanțărilor nerambursabile pentru programele, proiectele sau acțiunile privind sprijinirea activității românilor de pretutindeni și a organizațiilor reprezentative ale acestora, precum și a modului de repartizare și de utilizare a sumei prevăzute în bugetul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni pentru această activitate (PL-x 331/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 331/2017

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

9. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 321/2006 privind regimul acordării finanțărilor nerambursabile pentru programele, proiectele sau acțiunile privind sprijinirea activității românilor de pretutindeni și a organizațiilor reprezentative ale acestora, precum și a modului de repartizare și de utilizare a sumei prevăzute în bugetul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni pentru această activitate - PL-x 331/2017; caracter ordinar

Guvernul?

Vă rog, domnule secretar de stat.

Raport al Comisiei pentru buget, finanțe...

Domnul Veaceslav Șaramet (secretar de stat, Ministerul pentru Românii de Pretutindeni):

Stimate domnule președinte,

Stimați aleși ai poporului,

Stimați colegi,

Vă mulțumesc pentru ocazia de a vă vorbi și este o onoare pentru mine de a vorbi astăzi, aici, de la această tribună, în calitatea mea de secretar de stat la Ministerul pentru Românii de Pretutindeni, dar în același timp și ca român născut la Chișinău, în proximitatea sărbătorii zilei naționale, 1 decembrie, ocazie cu care vreau să vă felicit.

Proiectul de modificare al actului normativ este elaborat cu scopul de a schimba actuala lege, care este din 2006, într-un domeniu care necesită schimbări, cred că anuale, atât prin introducerea unor elemente de noutate, cât și prin reglementarea clară și lămurirea unor dispoziții existente, în scopul facilitării punerii în aplicare a prevederilor legale.

În ansamblul său, proiectul de act normativ urmărește trei tipuri de acordare de finanțare și anume, finanțare prin granturi, finanțare directă - pentru acțiunile proprii, și indirectă - pentru beneficiarii proiectelor.

Astfel, proiectul are următoarele modificări importante:

  • s-a precizat că beneficiarii de finanțări, persoane fizice, sunt de fapt persoane fizice autorizate, în sensul definit de lege;
  • se introduce un nou articol, prin care se instituie posibilitatea ca priorități geografice și tematice pentru acordarea finanțărilor nerambursabile să fie stabilite prin strategiile naționale pentru românii de pretutindeni, adoptate periodic;
  • introducerea modalității de finanțare prin granturi se impune, având în vedere necesitatea ca Ministerul pentru Românii de Pretutindeni să aibă un instrument de implementare a politicii în domeniul de competență.

Prin urmare, beneficiarii vor fi de două categorii, și anume: cei definiți la art. 2 din proiect și cei care vor beneficia de granturi și, respectiv, beneficiarii definiți la art. 42 alin. (4) din proiectul de lege.

Respectiv, proiectul distinge în mod corespunzător, cu privire la acordarea avansului, diferența între posibilitatea de a acorda sută la sută avans - în cazul granturilor, și până la 50% avans - în celelalte cazuri.

În acest fel, prin textul de lege se oferă posibilitatea de a acorda sprijin celor care sunt în imposibilitate să mai ceară de a susține cheltuielile unui proiect, în proporție de până la sută la sută.

S-a avut în vedere și elementul de extraneitate în relația cu beneficiarii din afara granițelor, astfel încât la analiza documentelor prezentate să se aibă în vedere și legislația statului de reședință a solicitantului.

S-a modificat și componența Comisiei de evaluare a programelor, proiectelor, acțiunilor, în sensul extinderii acesteia și al participării unor invitați, reprezentanți ai Grupului...

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Domnul Veaceslav Șaramet:

... pentru românii de pretutindeni.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Comisia pentru buget?

Vă rog, domnule deputat, prezentați raportul.

Domnul Radu-Adrian Pau:

Raport asupra Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 321/2006 privind regimul acordării finanțărilor nerambursabile pentru programele, proiectele sau acțiunile privind sprijinirea activității românilor de pretutindeni și a organizațiilor reprezentative ale acestora, precum și a modului de repartizare și de utilizare a sumei prevăzute în bugetul Ministerului pentru Românii de Pretutindeni, pentru această activitate.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a fost sesizată, spre dezbatere pe fond, asupra prezentului proiect.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat Proiectul de Lege, în ședința din data de 4 octombrie 2017.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 alin. (9) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare stabilirea Ministerului pentru Românii de Pretutindeni drept important partener pentru orice asociație sau organizație care propune proiecte care pot produce rezultate concrete pentru comunitățile românești din afara granițelor.

Acest lucru va determina afirmarea și promovarea identității culturale, lingvistice și religioase a comunităților românești, îmbunătățirea accesului elevilor la un învățământ de calitate.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Radu-Adrian Pau:

În urma examinării Proiectului de Lege, deputații au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților un raport de adoptare.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dezbateri generale?

Doamna Turcan? Nu.

Domnul Popescu? La dezbateri generale? Păi, era marcat...

Da, domnul Popescu... vă rog... a rămas...

Domnul Popescu, Grupul USR, dezbateri generale.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Nicolae-Daniel Popescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

USR va vota pentru adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 321/2006.

Dragi colegi,

În această legislatură, este evident că a crescut numărul de parlamentari cu studii sau activitate profesională în străinătate, iar mulți dintre noi am putut constata, în mod direct, dificultățile cu care se confruntă asociațiile și românii din străinătate, în special cei care derulează programe sau activități în sprijinul comunităților noastre din afara României.

USR a avut la acest proiect de lege mai multe amendamente, care au fost adoptate în ședința Comisiei pentru buget, finanțe și bănci a Camerei Deputaților, și le mulțumesc colegilor de acolo pentru dezbaterile productive.

Totuși, aș dori să fac două observații importante.

În primul rând, îmi este greu să trec cu vederea lipsa unui parcurs logic al procesului de modificare a unor legi de căpătâi ale României de dincolo de granițe. Mă refer aici la desincronizarea celor trei proiecte legislative care modifică și completează trei legi importante pentru noi, pentru românii din diaspora. Astăzi votăm Legea nr. 321, Proiectul de Lege... modificările introduse prin proiectul de lege... 321/2006 privind acordarea finanțărilor nerambursabile și normal ar fi fost să începem cu Legea-cadru, cu Legea nr. 299/2007 privind sprijinul acordat românilor de pretutindeni. Apoi să-l discutăm pe acesta și ultimul proiect pe ordinea de zi a Camerei Deputaților să fie Legea nr. 86/2016 privind instituirea centrelor comunitare pentru comunitățile românești din străinătate.

A doua observație este legată de parcursul greoi al acestor proiecte legislative și de activitatea din Comisia pentru românii din afara granițelor. Pe această cale, îi rog respectuos pe liderii grupurilor parlamentare și pe președinții partidelor, de guvernare și unele din opoziție, să-și roage colegii să participe la ședințele comisiei...

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați, domnule coleg.

Domnul Nicolae-Daniel Popescu:

Mulțumesc.

Concluzionez.

Am fost puși, de nenumărate ori, în situația de a nu putea discuta, a nu putea vota amendamentele sau de a lua decizii privind modificările aduse de aceste proiecte legislative, din lipsă de cvorum.

Dragi colegi,

Există posibilitatea de a trimite supleanți, da?

În momentul în care nu pot să ajungă la ședințele acestei comisii, partidele pot să delege supleanți.

Arătați, vă rog, că aveți respect pentru românii din străinătate!

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae-Daniel Popescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Potrivit Regulamentului, intervențiile pot fi de maximum 5 minute. Grupul USR a depășit timpul. (Vociferări.)

Grupul PNL, domnul Voicu.

(Domnul deputat Ilie Dan Barna solicită să ia cuvântul.)

Procedură, domnule deputat. Vă rog.

Domnul Ilie Dan Barna:

Domnule președinte,

Întrucât ați încălcat grav Regulamentul, folosind șmecheria propusă de domnul Márton Árpád, respectiv, asimilarea termenului de dezbatere pe norme legislative, cu procedura, și ați blocat discuția de la începutul ședinței, pe procedură, legată de declarația domnului Dragnea, și ulterior ați votat, pentru ca domnul Dragnea, în calitatea lui de președinte al Camerei Deputaților, să ignore această Cameră și să nu vină la ședință - deci refuzând să vină la noi.

În acest moment, Grupul USR - și invit și pe colegii din opoziție - vom părăsi sala de plen și vom merge noi la domnul Dragnea, pentru a ne explica declarația de separare a relațiilor noastre cu partenerul strategic.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Înainte de a pleca, vreau să vă reamintesc că, potrivit art. 151 alin. (5) din Regulament... spune așa: "... un deputat poate solicita cuvântul pentru a expune o problemă cu caracter personal, iar președintele îi acordă cuvântul la început sau la sfârșit..."

Vă mulțumesc.

Nu vă mai dau cuvântul.

Nu aveți, pe procedură, ce invoca. (Vociferări.)

Vă mulțumesc.

Grupul PNL, domnul Voicu.

Domnul Mihai Alexandru Voicu:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte.

În opinia Partidului Național Liberal, deplina transparență în acordarea fondurilor pentru asociațiile românilor din străinătate trebuie să fie linia directoare a acestui proiect de lege.

În opinia noastră, această cerință nu este suficient îndeplinită în acest moment. Ne-am fi dorit ca cererea de retrimitere la comisie să fie aprobată, pentru a mai putea discuta puțin pe marginea acestui subiect.

Din păcate, această cerere a fost respinsă. Nu vom avea altă soluție decât să ne abținem la vot, pe acest proiect de lege.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Grupul PMP, domnul Coliu.

Vă rog, domnule deputat.

Și apoi, domnul Zisopol, din partea minorităților.

Domnul Doru-Petrișor Coliu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor, domnișoarelor și domnilor deputați,

Trăim, am ajuns să trăim culmea ridicolului în acest Parlament. A venit un secretar de stat statalist, al Republicii Moldova, să ne explice cum trebuie să împărțim banii pe diaspora românească.

Un statalist care are un acord cu Plahotniuc, practici mafiote, și tot așa vor să împartă și acum banii și finanțările care ar trebui să fie efectuate pe diaspora.

În urma multor semnale pe care le-am primit din diaspora, eu fiind deputat de diaspora, nu suntem de acord cu această lege a finanțării și vrem să fie retrimisă comisiilor, deoarece se încalcă multe principii și mai ales se pune carul înaintea boilor.

Nefiind adoptată Legea diasporei, pentru ce vă grăbiți cu această Lege a finanțării, prin care doriți să controlați diaspora?

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Vă mulțumesc.

Procedură...

(Domnul deputat Dănuț Păle solicită să ia cuvântul.)

Numai puțin...

Domnul...

Grupul PNL, vă rog, domnule Dobre.

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte de ședință,

Având în vedere discuțiile, pozițiile exprimate de PNL și de PMP, vă propun să retrimitem comisiei, pentru două săptămâni, acest proiect de lege.

Domnul Florin Iordache:

Da. Este o solicitare a Grupului PNL, pentru a fi retrimis comisiei acest proiect de lege. Să înceapă votul.

43 de voturi pentru, 76 de voturi împotrivă. Solicitarea de retrimitere nu a întrunit numărul de voturi.

Continuăm dezbaterile generale.

Domnul Zisopol, vă rog.

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați invitați,

Apreciind că finanțarea în mod constant și consistent a unui număr cât mai mare de proiecte propuse de asociațiile românești va determina afirmarea și promovarea identității culturale, lingvistice și religioase a comunităților românești, îmbunătățirea accesului elevilor la un învățământ de calitate, refacerea și dezvoltarea patrimoniului bisericesc comunitar, creșterea încrederii în valorile românești și în inițiativele și acțiunile României, dezvoltarea și consolidarea sectorului societății civile, instituirea unor relații bazate pe transparență, eficientizarea activității asociațiilor, creșterea capacității acestora din punct de vedere organizațional și, nu în ultimul rând, asigurarea continuității acțiunilor, membrii Grupului parlamentar al minorităților naționale vor susține proiectul de lege și vor vota în consecință.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Nu mai sunt intervenții cu caracter general.

Avem 21 de amendamente admise și 12 amendamente respinse.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu.

De la 1 la 10. Dacă sunt intervenții? Nu.

De la 11 la 20. Dacă sunt intervenții? Nu.

La 21?

Mulțumesc.

Rămâne la votul final; caracter ordinar.

Următorul.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 22 octombrie 2021, 15:29
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro