Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 decembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.177/13-12-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 04-12-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 decembrie 2017

  Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art.94 din Regulamentul Camerei Deputaților.  

Ședința a început la ora 16,07.

Lucrările au fost conduse, în prima parte, de domnul deputat Petru Gabriel Vlase, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnul deputat Georgian Pop și de domnul deputat Liviu-Ionuț Moșteanu, secretari ai Camerei Deputaților.

A doua parte a ședinței a fost condusă de doamna deputat Carmen-Ileana Mihălcescu, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Bună ziua, stimați colegi.

Declar deschisă ședința de astăzi.

Suntem 185 înregistrați până în acest moment.

La primul punct al ordinii de zi, în conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților, vă informez că au fost distribuite deputaților următoarele documente: ordinea de zi pentru ședințele de azi și de miercuri; programul de lucru pentru perioada 4-9 decembrie; lista rapoartelor depuse în perioada 29 noiembrie - 4 decembrie 2017; lista cu legile pentru care se poate exercita dreptul de sesizare a Curții Constituționale; informarea cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Camera Deputaților.

Vă reamintesc că programul este până la ora 17,00, după care sunt întrebări și interpelări.

Dacă sunt intervenții acum, la începutul plenului, asupra ordinii de zi? Nu.

Începem cu punctul 11, pentru că nu avem rapoartele la celelalte.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Banca Centrală Europeană, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor: Intensificarea supravegherii integrate pentru a consolida uniunea piețelor de capital și integrarea financiară într-un mediu aflat în schimbare COM(2017)542 (PHCD 97/2017). (rămas pentru votul final)  

11. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Banca Centrală Europeană, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor: Intensificarea supravegherii integrate pentru a consolida uniunea piețelor de capital și integrarea financiară într-un mediu aflat în schimbare COM(2017)542.

Comisia.

Doamnă Plumb, vă rog.

Vă rog, doamnă Plumb.

E COM (2017) 542.

   

Doamna Rovana Plumb:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport privind propunerea de Comunicare a Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Banca Centrală Europeană, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor: Intensificarea supravegherii integrate pentru a consolida uniunea piețelor de capital și integrarea financiară într-un mediu aflat în schimbare COM(2017)542.

Propunerea Comisiei Europene constituie un prim pas concret către instituirea unei autorități unice de supraveghere a piețelor de capital și pentru finalizarea Uniunii Financiare, inclusiv Uniunea Bancară și Uniunea Piețelor de Capital până în 2019.

În cadrul documentului elaborat, Comisia pentru afaceri europene a semnalat că transpunerea directivei propuse în dreptul național necesită un proces de legiferare extins pentru a cuprinde toate normele relevante.

Totodată, comisia a recomandat stabilirea unui mecanism de schimb de experiență între statele membre, cu participarea instituțiilor de supraveghere de la nivelul Uniunii privind impactul noilor tehnologii, în special din domeniul colectării și procesării datelor asupra serviciilor financiare, pentru a contribui la promovarea unei abordări coerente a beneficiilor și riscurilor, precum și pentru a promova concurența sănătoasă.

Opinia a fost supusă dezbaterii în ședința comisiei din data de 21 noiembrie și a fost adoptată în unanimitate și supunem aprobării plenului Camerei Deputaților opinia, în forma adoptată de către Comisia pentru afaceri europene.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri? Nu.

Da? Vă rog.

Domnul Leoreanu.

Domnule Munteanu, veniți un pic la prezidiu.

Domnule Munteanu!

 
   

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de opinie prezintă măsuri pentru a accelera convergența în materie de supraveghere pe toate segmentele pieței de capital, dar și pentru a face progrese în direcția unei supravegheri centralizate și unice.

Comisia Europeană și-a stabilit ca prioritate finalizarea Uniunii Bancare și introducerea tuturor elementelor constitutive pentru crearea unei Uniuni a Piețelor de Capital până în 2019.

Principalele elemente pentru un cadru de supraveghere consolidat sunt: consolidarea competențelor de care dispun în prezent autoritățile europene de supraveghere; Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe va primi date privind tranzacțiile direct de la participanții la piață; Autoritatea Europeană pentru Asigurări și Pensii Ocupaționale va avea un rol mai important în coordonarea autorizării modelelor interne de măsurare a riscurilor; formarea unei baze solide pentru guvernanță și finanțarea Autorității Europene de Supraveghere și sporirea eficienței de supraveghere macroprudențiale și adaptarea cadrului de supraveghere pentru a valorifica potențialul Fintech.

Grupul PNL din Camera Deputaților va vota pentru adoptarea prezentului document.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc și eu.

Alte intervenții la dezbateri generale? Nu.

La articole.

La titlu? Adoptat.

La preambul? Adoptat.

La articolul unic? Adoptat.

Vot final.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Propunerea de directivă a Parlamentului European și a Consiliului privind combaterea fraudelor și a falsificării mijloacelor de plată, altele decât numerarul, și de înlocuire a Deciziei-cadru 2001/413/JAI a Consiliului COM(2017)489 (PHCD 98/2017). (rămas pentru votul final)  

12. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Propunerea de directivă a Parlamentului European și a Consiliului privind combaterea fraudelor și a falsificării mijloacelor de plată, altele decât numerarul, și de înlocuire a Deciziei-cadru 2001/413/JAI a Consiliului COM(2017)489.

Vă rog, doamnă Plumb.

   

Doamna Rovana Plumb:

Raport privind Propunerea de directivă a Parlamentului European și a Consiliului privind combaterea fraudelor și a falsificării mijloacelor de plată, altele decât numerarul, și de înlocuire a Deciziei-cadru 2001/413/JAI a Consiliului COM(2017)489.

Prin intermediul documentului înaintat, Comisia Europeană vizează stabilirea de norme minime privind definirea interacțiunilor și a sancțiunilor din domeniul fraudelor și falsificării mijloacelor de plată, altele decât numerarul.

În proiectul de opinie elaborat, Comisia pentru afaceri europene a salutat actualizarea cadrului normativ privind combaterea fraudelor și a falsificării mijloacelor de plată, altele decât numerarul, atrăgând însă atenția asupra necesității de a îmbunătăți combaterea infracțiunilor informatice de tipul ransomware, ce pot favoriza sau facilita fraudele cu mijloacele de plată fără numerar.

De asemenea, comisia a recomandat efectuarea unor acțiuni concertate la nivelul Uniunii pentru a verifica în timp real site-urile de Internet contrafăcute sau deturnate ce sunt utilizate pentru furtul de date de autentificare sau pentru phishing, date ce pot fi folosite și în pregătirea fraudelor cu plăți fără numerar.

Nu în ultimul rând, comisia a subliniat faptul că România susține actualizarea cadrului legislativ existent și adoptarea acestuia, cu scopul de a sprijini autoritățile judiciare în combaterea acestui tip de infracționalitate.

Opinia a fost supusă dezbaterii în ședința din 21 noiembrie și supunem aprobării plenului Camerei Deputaților opinia în forma adoptată de comisie.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri?

Domnul Leoreanu.

 
   

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Propunerea aduce o serie de clarificări și completări cadrului juridic. Astfel, stabilește ca infracțiune de sine stătătoare posesia, vânzarea, achiziționarea în vederea utilizării a unui instrument de plată furat sau însușit în mod ilegal, extinde sfera infracțiunilor legate de sistemele informatice, introduce norme privind nivelul pedepselor și stabilește nivele, definește infracțiunile agravate, introduce măsuri de îmbunătățire a cooperării la nivelul Uniunii în materie de justiție penală, îmbunătățește condițiile în care victimele pot semnala infracțiunile, asigură accesul victimelor la informații cu privire la drepturile lor și la asistență, dar vine și în sprijinul sistemului național de prevenire și combatere a fraudelor și falsificării mijloacelor de plată.

Noul cadru propus va contribui astfel la derularea mai rapidă și mai eficientă a anchetelor judiciare ce au ca obiect fraudele cu mijloace de plată fără numerar.

Prin urmare, Grupul PNL din Camera Deputaților va vota pentru adoptarea documentului privind conformarea cu principiul subsidiarității, cu propunerea de directivă privind combaterea fraudelor și a folosirii fictive a mijloacelor de plată.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Alte intervenții la dezbateri? Nu.

La articole.

La titlu? Adoptat.

La preambul? Adoptat.

La articolul unic? Adoptat.

Vot final.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor cu privire la rezultatele Agendei europene privind migrația COM(2017)558 (PHCD 99/2017). (rămas pentru votul final)  

13. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor cu privire la rezultatele Agendei europene privind migrația COM(2017)558.

Vă rog, doamnă Plumb.

   

Doamna Rovana Plumb:

Raport privind Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor cu privire la rezultatele Agendei europene privind migrația COM(2017)558.

În documentul supus spre analiză Comisia Europeană prezintă o evaluare intermediară a rezultatelor aplicării Agendei europene privind migrația și propune inițiative care abordează domenii-cheie.

Comisia pentru afaceri europene a atras atenția asupra faptului că este necesară o abordare cuprinzătoare a eforturilor tuturor statelor membre în criza migrației, nu doar în privința relocării, ci și în ceea ce privește contribuția la apărarea frontierelor externe ale Uniunii Europene.

Comisia pentru afaceri europene a mai atras atenția asupra posibilității deschiderii unei noi rute de migrație prin Marea Neagră, recomandând în acest sens efectuarea unei analize aprofundate și a unui studiu al potențialului impact pe care această posibilitate ar aduce-o asupra Uniunii Europene și a statelor membre, cu precădere în ceea ce privește statele membre riverane, respectiv România și Bulgaria.

Opinia a fost supusă dezbaterii în ședința comisiei din 21 noiembrie și a fost adoptată în unanimitate și o supunem aprobării plenului Camerei Deputaților în forma adoptată.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Gheorghe Andrei.

 
   

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Opinia adoptată de comisie, în principiu, nu este una rea; vine în adoptarea unui punct de vedere realist în legătură cu ceea ce se întâmplă astăzi în criza migranților.

Dar, sunt o serie de mențiuni pe care doresc să le fac.

În primul rând, este nevoie de mai multă fermitate în politica românească cu privire la migrație.

Cum s-a întâmplat și în 2015, când Parlamentul României nu a susținut principiul cotelor obligatorii, noi trebuie să spunem un nu ferm relocării pe baze de cote obligatorii. Spun acest lucru deoarece se încalcă deopotrivă Constituția României, art. 4, cu privire la strămutarea și colonizarea de populații străine, se încalcă principiul suveranității naționale, dar este și o chestiune de drepturile omului cu privire la persoanele pe care le muți forțat dintr-o parte într-alta.

Din păcate, această criză a migranților trebuie tratată la sursă, trebuie mers acolo unde sunt punctele fierbinți de unde pornește această migrație.

Încurajând migrația în Europa, noi nu facem decât să deschidem ușa către alte crize: crize sociale, crize identitare și crize de securitate.

Să nu uităm că, din păcate, tragediile teroriste care au marcat Europa în ultimii doi ani, după criza migranților, în 2015, au fost influențate și de acest flux ilegal de migranți dinspre Orientul Mijlociu și Africa spre Europa, care au dus la proliferarea componentei terorismului islamic de tip jihadist și, ca atare, am avut de-a face cu tragediile pe care le cunoaștem cu toții.

România trebuie să meargă în direcția respingerii acestor chestiuni care, pe undeva, nu vin, de fapt, decât să contravină înseși principiilor și normelor europene. Odată cu criza migranților putem spune că s-a prăbușit și spațiul Schengen. Odată cu criza migranților a fost dus în derizoriu inclusiv Tratatul de la Dublin cu privire la azil și azilanți.

De aceea, poziția România trebuie să meargă în aceeași linie, o linie care să ceară măsuri ferme de combatere a acestei migrații ilegale care - trebuie să subliniem următorul fapt - rămâne o faptă ilegală cu caracter infracțional și o faptă care generează crize în Europa.

Haideți să căutăm noi, ca români, atât cât putem, în Europa, să tratăm sursa, și nu efectul acestei migrații care, după cum ați văzut și dumneavoastră, riscă să arunce Uniunea Europeană în cea mai mare criză din ultimii zeci de ani.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Dobrovie.

 
   

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Mulțumesc, domnule președinte.

Fluxul masiv de imigranți a reprezentat, într-adevăr, un fenomen de mare anvergură care a marcat evoluția Uniunii Europene în ultimele luni, în ultimul an.

Chiar dacă vârful crizei refugiaților a rămas în urmă, problema migrației rămâne în continuare una dintre chestiunile centrale de pe agenda Uniunii Europene.

Comunicarea cu privire la rezultatele Agendei europene privind migrația semnalează necesitatea ca Uniunea Europeană să depășească dificultățile și să exploateze momentul de liniște pentru a-și reforma politicile în domeniul azilului, migrației și pazei frontierelor.

Evaluarea intermediară a modului în care au fost gestionate fluxurile migratorii are drept scop principal prevenirea apariției unor noi crize similare în spațiul european.

Adoptarea, în 2015, a Agendei europene privind migrația a instituit un cadru solid în vederea armonizării sistemelor de migrații și de azil ale statelor membre.

Principala concluzie menționată în textul comunicării se referă la intensificarea eforturilor Uniunii Europene pentru a pune pe deplin în aplicare agenda privind migrația.

În acest sens, Uniunea Europeană identifică patru domenii prioritare, și anume: stabilirea cadrului juridic adecvat pentru ca sistemul european comun de azil să poată face față provocărilor viitoare, îmbunătățirea căilor juridice de înlocuire a migrației neregulamentare, creșterea eficacității returnărilor, pentru a putea transfera resurse către cei care au nevoie de ele, și colaborarea cu țările și organizațiile prioritare, pentru a gestiona mai bine împreună migrația.

Dragi colegi,

Aplicarea insuficientă a instrumentelor existente la nivelul Uniunii Europene și la nivel național, simultan cu lipsa dezvoltării unei politice de readmisie, pune Uniunea Europeană în situația de a dispune de un nivel scăzut al ratei de returnare a resortisanților aflați în situația de ședere ilegală pe teritoriul Uniunii Europene.

Deși s-au făcut unele progrese, acesta este un domeniu sensibil.

În mod concret, mai puțin de un sfert dintre resortisanții aflați în situația de ședere ilegală pe teritoriul Uniunii Europene în 2016 au fost efectiv returnați. 226.000, din cei aproximativ 1.000.000 de resortisanți, au fost returnați până în prezent.

Propunerile Uniunii Europene vizează crearea unui cadru stabil, prin finalizarea procesului de reformă a sistemului european comun de azil, precum și gestionarea comună a frontierei externe a Uniunii Europene de către toate statele din spațiul Schengen.

În legătură cu această propunere, USR consideră că solidaritatea și responsabilitatea statelor membre... (Vociferări.)

Îi rog pe colegii de la PSD să fie atenți, totuși!

USR consideră că solidaritatea și responsabilitatea statelor membre, în vederea gestionării frontierelor externe, nu poate funcționa în prezența unor tratamente diferite aplicate statelor care îndeplinesc criteriile de aderare la spațiul Schengen.

Domnule "Mitralieră", eu măcar vorbesc cu sens, dumneavoastră vorbiți aiurea! (Vociferări.)

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat...

 
   

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

În concluzie, USR este pentru acest proiect de hotărâre.

Atenționăm totodată că, din păcate, și PSD se încadrează în seria partidelor populiste care au beneficiat la nivel european de criza migrației, în sensul că au folosit o retorică populistă - vedem ce folosește PSD în ziua de astăzi, legat de statul paralel, imaginar și ilegitim în capul dumnealor.

Și acum, în final, votăm pentru și mai vrem să atragem atenția asupra încălcării drepturilor omului în Turcia. Știți că Turcia este un model pentru domnul Dragnea și pentru PSD; de acolo au preluat și sintagma "statului paralel" și sub această sintagmă, a luptei împotriva statului paralel, practic domnul Dragnea și ceilalți își propun să aducă România în stadiul Turciei...

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
   

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

...și anume, epurări masive,...

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
   

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

...controlarea tuturor instituțiilor, pentru ca să... controlarea tuturor instituțiilor și astfel încât.... Sub acest stat paralel, de fapt... (Vociferări.)

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule Dobrovie, mulțumesc.

 
   

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

...se ascunde dorința PSD de a acapara toate instituțiile. (Vociferări.)

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Márton Árpád.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Iată-mă, sunt întru totul de acord cu toate susținerile Partidului Național Liberal.

Într-adevăr, orice trecere frauduloasă a unei granițe, indiferent dacă vine din Siria sau de la un stat prieten, este o infracțiune și trebuie tratată ca atare.

Totodată, mă bucur că ați sesizat pericolul real, pericolul care, în momentul în care se schimbă traseele acestor imigrații, ne poate afecta.

Totodată, avem niște rezerve față de textul pe care l-a adoptat comisia, pentru că în aceeași frază vorbește despre o necesitate a unei așa-zise solidarități care se comandă de la Bruxelles, dar să se ia în considerare și specificul fiecărei țări. Or, aici nu cred că ambele pot funcționa deodată.

Eu aș sugera că ar fi mai bine ca România să se alăture acelor țări care au mari rezerve asupra deciziilor luate în acest domeniu al Bruxelles-ului, în interesul acestei țări.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bichineț.

 
   

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Și noi suntem pentru ca cei care, dintr-un motiv sau altul, de obicei nefericirea, insecuritatea pleacă de la locurile lor de baștină. Și unde se duc? Aproape toți înspre Europa - acesta este mirajul - să aibă un tratament uman, corespunzător și ei, la rândul lor, adaptându-se civilizațiilor țărilor legislației în care ajung.

Am senzația că n-o să avem încotro și va trebui să găzduim și noi foarte mulți oameni veniți din diferite zări ale lumii. O vom face! Aici și-au găsit sălaș temporar sau pentru eternitate foarte multe etnii; vorbeam și cu altă ocazie despre toleranța poporului român.

Însă, cel care vine, este trecut prin filtru și este acceptat în România, trebuie să respecte legile acestui stat.

Din sală:

Statul paralel!

 
   

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule, eu am mai auzit de statul acesta paralel; acum este la modă, se discută foarte mult. Eu știu că întotdeauna...- am învățat la școală și mai țin minte - că nu te întâlnești cu o linie paralelă niciodată, mergi pe lângă ea. Nu mă interesează statul paralel, mă interesează statul român și am încredere în doamna Carmen Dan total; dacă ea n-a putut să-l identifice pe Dorel în casa ei, e clar că nu va prinde niciodată pe nimeni din statul paralel!

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bacalbașa, ca să fie complet.

 
   

Domnul Nicolae Dobrovici-Bacalbașa:

Stimați colegi,

Problema migrației este o problemă majoră, gravă, actuală.

Unul din colegii noștri - mă rog, eu nu-l simt ca coleg - a vorbit despre populism atunci când au fost apărate interesele vitale ale acestui popor.

Cred că viața îl contrazice pe acest domn "tovarăș", întrucât ieri, se pare, Statele Unite, aliatul nostru strategic, s-au retras dintr-o structură privind refugiații, susținând că n-o să facă o structură supranațională politica de imigrare a Statelor Unite.

Cred că și noi, ca aliat strategic, trebuie să luăm un exemplu fructuos din partea atitudinii Statelor Unite ale Americii și a domnului Trump.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Ciuhodaru? Nu.

La articole.

La titlu? Adoptat.

La preambul? La fel.

La articolul unic? La fel.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu și Comitetul Economic și Social European: În continuarea planului de acțiune privind TVA - Către un spațiu unic pentru TVA în UE - Momentul acțiunii COM(2017)566 (PHCD 100/2017). (rămas pentru votul final)  

14. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu și Comitetul Economic și Social European: În continuarea planului de acțiune privind TVA - Către un spațiu unic pentru TVA în UE - Momentul acțiunii COM(2017)566.

Vă rog, doamnă Plumb.

   

Doamna Rovana Plumb:

Mulțumesc.

Raport privind Proiectul de Hotărâre al Camerei Deputaților redactat pe baza opiniei Comisiei pentru afaceri europene privind Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu și Comitetul Economic și Social European: În continuarea planului de acțiune privind TVA - Către un spațiu unic pentru TVA în UE - Momentul acțiunii COM(2017)566.

Prin acest nou pachet de propuneri Comisia Europeană propune noi inițiative pentru cea mai importantă reformă a normelor Uniunii în materie de TVA din ultimii 25 de ani.

În opinia formulată de către Comisia pentru afaceri europene aceasta salută inițierea planului de acțiune pentru reforma TVA, pentru a face sistemul mai simplu, favorabil companiilor și mai puțin vulnerabil la fraude.

În acest context, susține introducerea unui portal la nivelul Uniunii Europene pentru plata on-line a TVA-ului - "ghișeul unic" - care va reduce cheltuielile legate de respectarea obligațiilor privind TVA-ul și va permite extinderea sistemului TVA pentru serviciile de telecomunicații, la celelalte tranzacții și recomandă identificarea unor soluții viabile de apărare împotriva fraudei TVA.

Comisia pentru afaceri europene a evidențiat, în opinia sa, eforturile României pentru sporirea nivelului de siguranță fiscală, sens în care, în recentul act normativ de modificare a Codului fiscal a prevăzut cinci măsuri concrete care combat evaziunea și împiedică eludarea plății taxelor și contribuțiilor.

Comisia pentru afaceri europene susține eforturile la nivel european pentru reformarea sistemului TVA și armonizarea principiilor și politicilor fiscale în acest domeniu.

Opinia a fost supusă dezbaterii în ședința comisiei din 21 noiembrie, a fost adoptată în unanimitate și o supunem aprobării plenului Camerei Deputaților în forma adoptată de către Comisia pentru afaceri europene.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Leoreanu.

 
   

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Mulțumesc.

Comisia Europeană propune, așadar, crearea unui nou sistem TVA unitar și definitiv pentru Uniune, care ar avea ca efect combaterea fraudei, coerență legislativă și reducerea birocrației.

Totuși, sunt identificate o serie de aspecte, ca necesitate a adoptării sistemului TVA la economia digitală, propuneri în materie de TVA pentru comerțul electronic și publicațiile electronice, măsuri specifice de combatere a fraudei, îmbunătățirea procesului de colectare a impozitului și de cooperare administrativă. Sunt propuse și soluții rapide care vor intra în vigoare până în 2019.

Comunicarea va fi urmată în anul 2018 de o propunere juridică, în vederea modificării efective a Directivei privind TVA.

Grupul Partidului Național Liberal din Camera Deputaților va vota pentru adoptarea prezentului document.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Alte intervenții? Nu.

La titlu? Adoptat.

La preambul? Adoptat.

La articolul unic? Adoptat.

Vot final.

Salutăm prezența doamnelor de la Dâmbovița! (Aplauze.)

N-am greșit, nu?!

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr.125/2016 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților (PH CD 101/2017). (rămas pentru votul final)  

15. Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr. 125/2016 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților.

Comentarii de ordin general?

La titlu? Adoptat.

La preambul? Adoptat.

La articolul unic? Adoptat.

Vot final.

Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților (BPI 422/11.10.2017; PH CD 78/11.10.2017). (rămas pentru votul final)  

16. Proiectul de Hotărâre privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților.

Comisia?

Domnul Márton Árpád.

Comisia sau inițiator?

Comisia.

   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Dacă dorește inițiatorul, eventual...

Domnule președinte, n-am nimic...

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Comisia?

Vă rog. Am întrebat!

 
   

Doamna Raluca Turcan:

Domnule președinte de ședință,

Dragi colegi,

Această propunere de modificare a Regulamentului Camerei Deputaților vizează modificarea art. 26, și anume, procedura de revocare a președintelui Camerei Deputaților.

În momentul de față, în baza Regulamentului, președintele Camerei Deputaților poate fi revocat doar de grupul care l-a propus.

Din nefericire, această variantă, existentă în momentul de față în Regulament, nu acoperă două spețe, și anume, una în care președintele Camerei Deputaților săvârșește un abuz, folosește funcția în mod discreționar, afectează imaginea instituției pe care o conduce și majoritatea care l-a propus nu reacționează.

Deci Curtea Constituțională a analizat această speță, pentru că a mai fost modificată o dată maniera de propunere a președintelui Camerei Deputaților și consideră că trebuie aplicat principiul în baza căruia puterea decide, opoziția se exprimă și, în sensul acesta, dreptul de exprimare al opoziției poate să vină, prin inițiativă - inițiativă parlamentară.

Partidul Național Liberal, împreună cu alți colegi din Parlamentul României, consideră că această inițiativă parlamentară poate să vină de la o treime din numărul deputaților sau de la liderii a cel puțin două grupuri parlamentare, altele decât cel care l-au propus pe președintele Camerei Deputaților. Evident, votul se ia cu majoritate.

A doua speță pe care doresc să v-o prezint este aceea în care, într-o instituție, for emblematic al democrației din orice stat care se respectă, puterea se manifestă abuziv, se încalcă reguli, legi și decizii.

Și, în acest context, este absolut firesc ca măcar o simplă dezbatere și inițiativă să poată să existe în Parlament, astfel încât, în virtutea dezbaterii și argumentării, să se poată contura opinii publice care să susțină necesitatea unor modificări și intervenții, să susțină oprirea unor abuzuri.

Acesta este sensul acestei propuneri de modificare a Regulamentului și vă solicit...

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog să concluzionați, doamnă!

 
   

Doamna Raluca Turcan:

Mulțumesc pentru grija de a urmări intervenția mea!

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Așa sunt eu, mai grijuliu cu dumneavoastră!

 
   

Doamna Raluca Turcan:

Vă solicit, dragi colegi, să analizați cu maximă atenție, să cântăriți bine și să vedeți ce este mai important - interesul unui grup restrâns care a confiscat decizia în Parlamentul României sau interesul unei instituții care trebuie să dea legi pentru cei mulți, pentru cei care se așteaptă ca de aici să plece soluții pentru problemele cu care ei se confruntă?!

Este o decizie atât de simplă, dar, din nefericire, pare foarte greu de urmărit!

Ca atare, vă solicităm să susțineți modificarea art. 26 din Regulamentul Camerei Deputaților, să poată fi inițiată procedura de revocare, să dezbatem pe fond dacă în momentul de față, în România, se impune revocarea președintelui Camerei Deputaților, domnul Liviu Dragnea, și dacă în momentul de față...

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog!

 
   

Doamna Raluca Turcan:

...Liviu Dragnea este reprezentativ pentru ceea ce înseamnă instituție parlamentară, instituție democratică, de elaborare a legilor pentru cei mulți!

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnule Seidler, sunteți inițiator?

Nu, la dezbateri.

Domnul Márton Árpád - comisia.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

În ședința comisiei din 29 noiembrie 2017 s-a luat această decizie în legătură cu tema expusă înainte de doamna lider de grup parlamentar.

Au participat domnul președinte Eugen Nicolicea, doamna deputat Cătăniciu Steluța-Gustica, deputații Márton Árpád-Francisc, Duruș Vlad-Emanuel, Vasile Daniel și au lipsit doamna deputat Adriana Săftoiu, domnul deputat Robert Turcescu, și s-a propus respingerea acestui proiect, din considerente constituționale.

Curtea Constituțională a dezbătut de două ori această temă, ambele dezbateri au avut loc în 2005. Prima era în februarie - Deciziei nr. 62. S-au dezbătut atunci art. 25, 251, 252, 253; toate aveau niște prevederi asemănătoare cu cele propuse aici, inclusiv inițiativa de a fi schimbat un președinte, la propunerea unei treimi dintre deputați.

Citez din considerentele Deciziei nr. 62: "Posibilitatea oricărui grup parlamentar de a face această cerere și nu doar acelui al cărui reprezentant este membru este contrar art. 61 alin. (5) din Constituție, conform căruia Biroul permanent se alcătuiește potrivit configurației politice a Senatului - era vorba de un Regulament al Senatului -, întrucât revocarea reprezintă o modalitate simetrică cu desemnarea membrului pentru a fi ales în Biroul permanent".

Și altă decizie, la Camera Deputaților, tot în același an, Decizia nr. 602, care grăiește astfel: "Votul acordat președintelui unei Camere este vot politic, care nu poate fi anulat decât în cazul în care grupul care l-a propus cere revocarea politică a acestuia. Această înlocuire se poate face numai cu o persoană din același grup parlamentar, care nu își poate pierde dreptul la funcția de președinte, dobândit în virtutea rezultatelor obținute în alegeri".

Astfel de considerente având, în ambele decizii ale Curții Constituționale articolele respective au fost găsite a fi neconstituționale și au fost șterse din cele două Regulamente.

Vă mulțumesc.

Ca atare, prin unanimitatea voturilor celor prezenți, pe care tocmai i-am enumerat, comisia a decis respingerea proiectului de hotărâre.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bacalbașa.

Dezbateri generale.

 
   

Domnul Nicolae Dobrovici-Bacalbașa:

Vreau să salut competența și tăria morală a colegului Márton Árpád și să constat cu neplăcere că, în frenezia mahalagismului, unii vor să transforme acest for, dintr-un for de deliberare legislativă, într-un for de propagandă politică ieftină. Noroc că Constituția României se opune acestui lucru! (Aplauze.)

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule Seidler?

 
   

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Domnule președinte,

În primul rând că raportul nu a fost adoptat în unanimitate. Nu de alta, dar reprezentantul USR a votat împotriva respingerii acestui proiect. Deci nu poate să fie unanimitate ceva ce n-a fost adoptat în unanimitate. Aceasta strict pe procedură.

Mai apoi, pe fond, așa cum spunea și antevorbitoarea mea, sunt o mulțime de prevederi regulamentare care lipsesc, de fapt, sunt o mulțime de goluri legislative. Sunt cel puțin două situații pe care actualul Regulament nu le prevede.

De exemplu, nu prevede ca acest for să fie condus de către o persoană condamnată penal definitiv și care ar fi sancțiunea în acest caz. Din punctul nostru de vedere, ar trebui să fie cel puțin demisia de onoare și nu încetăm să o cerem de fiecare dată când avem ocazia.

Pe de altă parte, ... (Vociferări.)

Mulțumesc. Eu nu am intervenit când ați vorbit dumneavoastră! Șapte ani de acasă... vă cer să faceți același lucru! (Vociferări.)

Mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat, vă rog! (Vociferări.)

 
   

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Al doilea lucru... (Vociferări.)

Căutați-vă mitraliera și lăsați-mă în pace! (Vociferări.)

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat!

Vă rog, stimați colegi!

Vă rog să rămâneți la subiect, domnule deputat!

 
   

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Al doilea lucru pe care nu-l prevede acest Regulament este când, chiar președintele Camerei Deputaților, total, în lipsa oricărei prevederi regulamentare, angajează întregul plen - și o face în nume propriu, fără consultarea plenului. Știți, s-a întâmplat recent, printr-o scrisoare pierdută, pe care domnul Dragnea a dat-o!

În mod normal o asemenea activitate ar trebui sancționată de comisia condusă de către domnul... - nu este aici domnul Nicolicea -, ceea ce face imposibil acest lucru?!

V-am oferit doar două motive pentru care o asemenea modificare de Regulament s-ar impune și, mai devreme sau mai târziu, dragi colegi de la PSD, veți avea nevoie de o asemenea modificare, veți vedea, așa cum ați avut nevoie, chiar și atunci când ați schimbat propriul premier.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bichineț.

 
   

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule președinte,

Am să fac trimitere la Maiorescu, care spunea că niciodată nu se va lăsa condus de uliță și de spiritul ei, dacă poate fi vorba de un spirit al uliței, al străzii, deși glasul străzii trebuie ascultat.

Mi se pare mie sau noi am uitat de faptul că aici, la începutul mandatului, acum un an de zile, s-a creat o majoritate. Majoritatea aceasta este formată din PSD și ALDE care, prin numărul mare de parlamentari, și-a putut impune un președinte și aproape toate proiectele de lege. Uneori, pe cele bune le-am susținut și noi, și cei de la USR, și de la PNL, și de la UDMR, și de la PMP și o vom face în continuare, cel puțin noi, cei de la Partidul Mișcarea Populară.

În timp ce unii dintre colegii noștri îi cer capul domnului Dragnea și săptămâna trecută, și astăzi, aici, chiar în aceste momente Domnia Sa este chemat la altă instituție. Deci din toate direcțiile pare a fi înconjurat!

Știți ce spunea un cecen când erau 100 și au fost înconjurați de 1.000 de ruși? "Stimați colegi, dușmanul ne-a înconjurat din toate părțile! Nu mai putem fugi de el! Nici el de noi!".

PSD va face cu președintele lui ce va considera că este bine; e problema dumnealor!

Însă, aș vrea să vă spun, de la înălțimea acestei tribune, că cine v-a sfătuit, stimați colegi, - că sunteți colegii noștri - să procedați la a aduce alți oameni în stradă pentru a-i contracara pe alții, aduși nu știu de cine în stradă, este o idee sinucigașă greșită! Nu faceți niciun miting! Aveți posibilitatea...

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

La subiect, domnule deputat!

 
   

Domnul Corneliu Bichineț:

...cei câți sunteți parlamentari aici, să impuneți ce trebuie țării! N-are nevoie în preajma Crăciunului, de Sfântul Nicolae, țara de răzmeriță!

Ce vrea doamna Firea?

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat, Regulamentul!

 
   

Domnul Corneliu Bichineț:

Să facă târg de Crăciun în Piața Victoriei, să dea cu varga într-un cuib de viespi?!

N-ai să ajungi președintele țării, doamnă, niciodată! (Aplauze.)

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Domnul Cătălin Predoiu.

 
   

Domnul Marian-Cătălin Predoiu:

Bună ziua!

De ce vrem noi, PNL și USR, să propunem modificarea acestui Regulament, astfel încât președintele Camerei Deputaților să poată fi revocat prin votul Camerei, chiar dacă este propus numai de unul dintre grupurile parlamentare?

Pentru că președintele Camerei Deputaților nu reprezintă doar grupul parlamentar care l-a propulsat în această funcție. Președintele Camerei Deputaților îi reprezintă pe toți deputații!

Și atunci când semnează comunicate abuzive, prin care pretinde că are un mandat, să facă sau să dreagă, noi, opoziția, indiferent cine este opoziția la un anumit moment, trebuie să aibă dreptul să pună în discuția Camerei funcția de președinte.

Pentru că atunci când președintele Camerei nu mai poate reprezenta cu demnitate instituția pe care formal o conduce, ar trebui ca vocea opoziției să fie auzită.

Pentru că atunci când președintele Camerei o face de râs, ar trebui ca opoziția să poată să se exprime, pentru că nu în numele tuturor domnul Dragnea face de râs acest Parlament, această Cameră!

În fine, pentru că există o jurisprudență a Curții Constituționale care spune foarte clar că opoziția trebuie să se exprime, majoritatea decide, iar acest Regulament care oprește opoziția să pună în discuție - subliniez - să pună în discuție revocarea președintelui Camerei, este un Regulament care încalcă acest principiu al parlamentarismului, încalcă decizia Curții Constituționale, încalcă, prin urmare, spiritul Constituției!

Pentru toate aceste motive, dacă ați putea face un minut abstracție și departajare între subordonarea dumneavoastră politică temporară unui om și funcția, menirea pentru care suntem cu toții aici, respectiv să reprezentăm interese mai largi decât cele ale domnului Dragnea, ar trebui măcar să dați curs acestei modificări.

Nu vă cere nimeni să vă lăsați din brațe idolul!

Nu vă cere nimeni să vă debarasați de el ca de o pată rușinoasă pe obrazul Parlamentului, dar vă cerem să respectați Constituția, să respectați deciziile Curții Constituționale, să respectați poporul în numele căruia pretindeți că vorbiți! Nu aveți acest drept, în acest moment, câtă vreme puneți pumnul în gura opoziției... și pentru cine?! Pentru un om care refuză să facă un pas înapoi și care e gata să dea foc unei țări, doar pentru că în afara acelui scaun nu mai are nicio altă menire, poate doar să numere dividende!

Faceți un pas înapoi și dumneavoastră, pentru că nu-l faceți în fața unui interes meschin, îl faceți în fața interesului poporului!

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Marian-Cătălin Predoiu:

Nu merităm să fim reprezentați de domnul Dragnea!

 
     

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat!

 
   

Domnul Marian-Cătălin Predoiu:

Măcar să discutăm acest lucru! (Aplauze.)

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Márton Árpád.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Încep prin a recunoaște că am greșit.

Într-adevăr, scorul era de 4 la 1 în comisie. Reprezentantul USR nu a votat acest punct de vedere.

Dar n-am... (Vociferări.)

Dar n-am greșit în ceea ce privește citarea exactă. Ați observat, am citit din deciziile Curții Constituționale.

Domnule ministru, nu vă supărați, e greu de susținut că cineva încalcă prevederile constituționale, atunci când persoana respectivă se conformează deciziilor general obligatorii ale Curții Constituționale.

Prevederea că o treime care poate solicita schimbarea președintelui Camerei Deputaților era în Regulamentul nostru și a fost scos datorită Deciziei nr. 602 a Curții Constituționale.

Ca atare, e bine să discutăm despre ea, este libertate, dar, în rest, a te ține de Constituție înseamnă... chiar dacă de foarte multe ori nu sunt de acord cu deciziile Curții Constituționale, vă spun sincer, și nu cred că în viitorul apropiat vom avea noi un președinte de Cameră de care va trebui să ținem cu dinții să rămână în fotoliu, dar, cu toate acestea, aceasta este decizia Curții Constituționale, deci o treime - alt grup parlamentar decât cel care l-a propus - nu poate solicita revocarea președintelui.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Stanciu-Viziteu.

Mai au un minut.

 
   

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

Bună ziua, domnule președinte!

Mă bucur că domnul Márton Árpád și-a recunoscut greșeala, dar trebuie corectată. Deci ori refaceți acum raportul comisiei și îl semnați, ori solicităm retrimiterea la comisie pentru ca raportul să fie în concordanță cu realitatea. Acest document va rămâne și trebuie să fie corect.

Nu știu care e procedura, poate domnul... (Vociferări.)

Raportul este scris greșit. În sinteza lucrărilor apare votul împotrivă, în raport apare unanimitate. Trebuie modificat, să nu rămână astfel.

Și a doua intervenție, tot pe procedură, domnule președinte, în conformitate cu art. 213, vă invit să-i chemați la ordine pe deputații care au abateri grave de la Regulament - și aici mă refer la domnul deputat Bacalbașa, care deja întrece măsura! (Vociferări.)

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Solomon.

 
   

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

N-aș fi vorbit astăzi, dar înțeleg că un fost ministru de justiție ne cam certa astăzi aici. De ce? Că suntem mai mulți și că ei sunt mai puțini și nu vor putea să-și treacă modificările, astfel încât să facă din Regulamentul Camerei Deputaților ce doresc Domniile Lor.

Noi, majoritatea, suntem mulțumiți de cum ne reprezintă domnul președinte Liviu Dragnea și sper că votul de mâine va demonstra lucrul acesta.

Este totuși un pic cam jenant pentru un ministru care a condus Ministerul Justiției, exact în momentul în care se modificau Legile justiției, se modificau Codul penal, Codul de procedură, cele care au creat, prin decizii ale Curții, atâtea situații... știu eu... de neaplicat în momentul în care se adresează cineva sau este trimis în fața justiției.

Prin urmare, domnule ex-ministru de justiție - nu v-am pronunțat numele - nu ne mai certați pe noi. Poate că ar fi bine să vă certați pe dumneavoastră, uitându-vă în oglindă!

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule Márton Árpád, mai aveați o precizare? Vă rog.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați colegi din USR,

Mi-am recunoscut greșeala și greșeala consta în următorul lucru: este un raport comun ... (Vociferări.)

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog!

Domnule Solomon! (Vociferări.)

Domnule Rădulescu!

Vă rog!

Vorbește domnul Márton Árpád.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Deci există un raport comun pentru două inițiative de modificare a Regulamentului: unul al PSD, care într-adevăr a fost respins cu unanimitate de voturi, iar pe cel pe care-l dezbatem acum nu scrie nimic de numărul celor care au votat pentru. Era 4 la 1.

Ca atare, aveți dreptate, nu trebuie modificat, pentru că în raport nu există greșeală. Greșeala este din partea mea.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumim.

Încheiem aici dezbaterile.

Proiectul de hotărâre merge la votul final.

Am depășit un pic.

Vă rog, domnule Munteanu, avem o problemă de procedură.

 
Aprobarea prelungirii programului de lucru.  

Domnul Ioan Munteanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă solicit să prelungim programul, să dezbatem și următorul proiect de lege de pe ordinea de zi. Doar atât! E o respingere, care să meargă la votul final.

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Avem cartelele pregătite.

Vot.

 
   

126 de voturi pentru, două abțineri.

Mai prelungim doar pentru pct. 15, din motive de trecere tacită și suntem nevoiți să facem chestiunea aceasta.

 
Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.550/2004 privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române, a Legii nr.364/2004 privind organizarea și funcționarea Poliției Judiciare, Legea nr.333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.20 din 11 martie 2009 pentru modificarea art.13 alin.(2) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne și pentru reorganizarea unor unități din subordinea Ministerului Afacerilor Interne (Pl-x 211/2017). (rămasă pentru votul final)  

17. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 550/2004 privind organizarea și funcționarea Jandarmeriei Române, a Legii nr. 364/2004 privind organizarea și funcționarea Poliției Judiciare, Legea nr. 333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor și protecția persoanelor și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 20 din 11 martie 2009 pentru modificarea art. 13 alin. (2) și (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne și pentru reorganizarea unor unități din subordinea Ministerului Afacerilor Interne.

Înțeleg că aici este un consens deja cu liderii. Da?

Atunci, la dezbateri generale?

Raport nu avem.

La dezbateri, vă rog? Nu.

La articole? Nu.

La vot final.

Mulțumesc.

Declar închisă ședința.

  Răspunsuri orale la întrebările adresate membrilor Guvernului și altor conducători ai organelor administrației publice.  

După pauză

     

(În continuare, lucrările ședinței au fost conduse de doamna deputat Carmen-Ileana Mihălcescu, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Continuăm partea a doua a ședinței de astăzi cu răspunsurile orale la întrebările adresate membrilor Guvernului, urmând apoi prezentarea interpelărilor adresate acestora.

Primul coleg, domnul Lovin Dumitru? Nu se află în sală. O să primească în scris răspunsul la interpelare, din partea Ministerului Dezvoltării Regionale.

Doamna Birchall Ana este plecată în delegație. La fel, o să primească răspunsul în scris de la Ministerul pentru Afaceri Europene.

Doamna Mareș Mara se află în sală? Nu. O să primească, de asemenea, în scris răspunsul la interpelarea adresată ministrului educației naționale.

Și mai avem 20 de interpelări și un singur coleg semnatar, domnul Movilă Petru de la PMP, interpelări adresate Ministerului Transporturilor, Educației Naționale, Finanțelor Publice, Apărării Naționale, Agriculturii, Ministerului Muncii, Ministerului Sănătății, cel al Economiei și cel pentru Ape și Păduri. (Vociferări.)

Ultimul? Bun. La ultimul se solicită amânare din partea domnului director, iar la celelalte, 19, domnul deputat Movilă Petru va primi răspunsul în scris.

 
Prezentarea interpelărilor adresate membrilor Guvernului.  

Continuăm cu prezentarea interpelărilor.

  Mihăiță Vîrză

Domnul Mihăiță Vîrză este?

Vă rog.

   

Domnul Mihăiță Vîrză:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Subiectul interpelării este procesul de monitorizare și de evaluare a Strategiei Guvernului României de incluziune a cetățenilor români aparținând minorității rome pentru perioada 2014-2020.

Conform Strategiei Guvernului României de incluziune a cetățenilor români aparținând minorității rome pentru perioada 2014-2020, incluziunea socială a cetățenilor români aparținând minorității rome presupune o abordare integrantă, un proces planificat și acțiuni conjugate, urmate de adoptarea și implementarea de strategii, politici publice, programe și proiecte specifice.

Scopul strategiei este incluziunea socioeconomică a cetățenilor români aparținând minorității rome, la un nivel similar cu cel al restului populației, și asigurarea de șanse egale, prin inițierea și implementarea unor politici și programe publice în domenii precum educația, formarea profesională și ocuparea forței de muncă, sănătatea, locuirea și mica infrastructură culturală, infrastructura socială, prevenirea și combaterea discriminării.

Guvernul României a considerat, pe bună dreptate, incluziunea socială a romilor, un aspect care trebuie reflectat în mai multe domenii de activitate de pe agenda fiecărei instituții publice centrale și locale, implementarea politicilor și programelor publice specifice necesitând implicarea autorităților publice centrale și locale, a romilor înșiși și a societății civile, în activități care vizează creșterea incluziunii socioeconomice.

Potrivit Strategiei Guvernului României de incluziune a cetățenilor români aparținând minorității rome pentru perioada 2014-2020, asigurarea monitorizării și evaluării acesteia este garantată de Comitetul Interministerial de monitorizare și evaluare a strategiei, format din reprezentanții instituțiilor centrale cu atribuții în implementarea strategiei, la nivel de secretar de stat.

Având în vedere cele enunțate mai sus, vă rog să aveți amabilitatea de a dispune transmiterea în scris a următoarelor documente:

  • ultimele trei evaluări semestriale, elaborate de Comitetul Interministerial de monitorizare și evaluare a stadiului implementării planului de măsuri;
  • un scurt raport referitor la eventualele progrese, limitate, constatate în implementarea strategiei, în perioada 2014-2016;
  • și prezentarea, pe scurt, a recomandărilor, a rapoartelor independente inițiate de societatea civilă.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

 
  Ilie Toma

Domnul Călin Matei este?

O depune.

Domnul Claudiu-Iulius Năsui? Nu este. Va depune în scris.

Domnul Silviu Dehelean? Depune în scris.

Domnul Corneliu Bichineț? Depune în scris.

Doamna Adriana Săftoiu? Sunteți înscrisă pe lista de întrebări și interpelări... nu.

Domnul Marius Bodea, de la PNL? Depune în scris.

Doamna Mara Mareș depune în scris.

Domnul Matei-Adrian Dobrovie depune în scris.

Domnul Robert Turcescu depune în scris.

Domnul Adrian-Mihăiță Todoran depune în scris.

Domnul Marius Pașcan? Nu este. Depune în scris.

Doamna Bianca Gavriliță? Depune în scris.

Domnul Ilie Toma? Vă rog.

   

Domnul Ilie Toma:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Interpelările depuse au fost mai multe, dar voi da citire uneia foarte importante pentru județul Hunedoara, pentru municipiul Hunedoara, care este adresată ministrului afacerilor interne.

Stimată doamnă ministru,

La nivelul municipiului Hunedoara funcționează Serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor, în baza prevederilor Ordonanței nr. 84/2001 privind înființarea, organizarea și funcționarea serviciilor publice comunitare de evidență a actelor de stare civilă, a cărților de identitate, cât și de primire a cererilor și de eliberare a pașapoartelor simple, a permiselor de conducere, a certificatelor de înmatriculare a vehiculelor și a plăcilor cu numere de înmatriculare, potrivit art. 5 lit. a) din O.G. nr. 84/2001, în sistem de ghișeu unic, activități reglementate prin Ordinul ministrului afacerilor interne nr. 1160/2006 pentru aprobarea metodologiei privind organizarea și funcționarea ghișeului unic din cadrul Serviciului public comunitar local de evidență a persoanelor, din 10 aprilie 2006...

Voi trece mai departe... concret...

Față de cele menționate mai sus și ținând seama de Hotărârea Guvernului nr. 1723/2004 privind aprobarea Programului de măsuri pentru combaterea birocrației în activitatea de relații cu publicul și de prevederile Legii nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate, cu modificările și completările ulterioare, s-a solicitat Direcției Generale de Pașapoarte să ne comunice specificațiile tehnice, în vederea achiziționării echipamentelor pentru preluarea cererilor de eliberare a pașapoartelor simple electronice, potrivit prevederilor art. 15 din Legea nr. 248/2005, precum și furnizării acestora de echipamente, întrucât există aprobările autorităților administrației locale pentru achiziționarea acestor echipamente din venituri de la bugetul local, în scopul creșterii calității serviciilor prestate în interesul cetățenilor.

Totodată, am solicitat sprijin de specialitate la instalarea sistemului și punerea la dispoziție, în mod gratuit, a software-ului pentru procesarea cererilor de pașapoarte simple electronice.

Întrebarea pe care o voi adresa doamnei ministru - și de fapt este o solicitare de a-mi comunica soluția de rezolvare a acestei probleme, de eliberare a pașapoartelor simple pentru populația areal al municipiului Hunedoara, în jur de 100.000 de locuitori.

Pentru a veni în sprijinul celor aproximativ 100.000 de cetățeni, locuitori ai arealului municipiului Hunedoara, vă rog respectuos să ne sprijiniți în demersurile noastre pentru a implementa, în cel mai scurt timp posibil, la nivelul Serviciului public comunitar local de evidență a persoanelor Hunedoara, sistemul pentru preluarea cererilor de eliberare a pașapoartelor simple electronice, în scopul creșterii calității serviciilor prestate în interesul dumnealor și, totodată, să ne comunicați pașii care trebuie urmați, în conformitate cu prevederile legale, pentru ca acest program să fie efectiv funcțional în cel mai scurt timp posibil, până în ajunul sărbătorilor de iarnă 2017, deoarece foarte multe persoane care locuiesc în afara granițelor României se vor întoarce în țară, în vacanța de iarnă, și vor solicita aceste servicii.

Vă solicit răspuns scris și verbal.

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

 
  Ștefan-Ovidiu Popa

Continuăm cu doamna Oana Bîzgan. Nu este. Depune 3 interpelări, în scris.

Domnul Laurențiu Nistor? Depune.

Doamna Natalia Intotero? De asemenea.

Domnul Pavel Popescu? La fel.

Domnul Cristian Buican? Depune.

Domnul Florinel Stancu? Depune.

Domnul Ionuț Simionca?

Domnul Dan Rădulescu?

Doamna Lavinia Cosma? Depune în scris.

Domnul Cristian Ghinea? Depune.

Domnul Adrian-Claudiu Prisnel? Nu.

Doamna Cătălina Bozianu?

Domnul Ștefan-Ovidiu Popa? Vă rog.

   

Domnul Ștefan-Ovidiu Popa:

Vă mulțumesc.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Interpelarea mea de astăzi este adresată domnului prim-ministru Mihai Tudose și are ca subiect "cetățenii afectați de calamitățile naturale din comuna Alunu, județul Vâlcea".

Stimate domnule prim-ministru,

În luna iunie a cestui an, în comuna Alunu din județul Vâlcea s-au produs alunecări ale haldei de steril, care au distrus o parte dintr-un drum, zeci de hectare arabile și de pădure și au ras de pe fața pământului gospodăriile și casele a 8 familii, care acum nu mai au o locuință și stau prin vecini, în centre sociale sau în locuințe modulare.

Despăgubirile pentru familiile afectate au fost estimate la aproape 3,2 miliarde de lei, în total.

Persoanele afectate au întreprins demersuri colective la autoritățile locale și județene. Atât autoritățile județene competente, cât și reprezentatul Guvernului în teritoriu - în speță, Prefectul județului Vâlcea - au înștiințat autoritățile centrale, în scris, despre această problemă, dar nu s-a primit niciun răspuns, nici măcar nu a fost indicat ministerul abilitat pentru a face aceste despăgubiri.

Vă aduc la cunoștință că ultima informare a fost transmisă la dat de 22 octombrie 2017.

De asemenea, dacă rezolvarea acestei probleme este deja în desfășurare sau dacă există un plan, vă rog să-mi comunicați care este termenul până la care considerați că se va rezolva, cel puțin estimativ. Dacă nu există încă soluții, vă rog, domnule prim-ministru, să încercăm cu toții să depunem toate diligențele necesare pentru a-i ajuta pe locuitorii comunei Alunu să iasă din această situație deloc plăcută.

Vă mulțumesc.

Ștefan-Ovidiu Popa, deputat al PSD, Vâlcea.

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

 
  Andrei Daniel Gheorghe

Domnul Florin-Claudiu Roman? Depune în scris.

Domnul Nicolae-Daniel Popescu?

Doamna Mădălina Prună?

Domnul Daniel Gheorghe. Vă rog.

   

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Am depus 4 interpelări - una este adresată ministrului afacerilor interne, una este adresată ministrului educației naționale, una este adresată ministrului transportului, iar cea pe care o voi prezenta este adresată domnului ministru al sănătății Florian Bodog și se referă la situația Institutului Clinic de Urologie și Transplant Renal Cluj Napoca.

Domnule ministru,

Supunem atenției dumneavoastră necesitatea susținerii continuării activității ICUTR care, deși în prezent se află într-o situație de criză, este sustenabil financiar, pe termen mediu și lung.

Activitatea ICUTR a ajuns recunoscută nu doar pe plan național, dar și pe plan internațional, prin articolele publicate și prin participările la congrese, cu numeroase premiere care au demonstrat determinismul colectivului ICUTR de a desfășura o activitate de elită, activitate medicală în folosul oricărui cetățean al României.

În prezent, ICUTR este singurul furnizor de servicii de sănătate legate de transplantul renal pentru regiunile - centru, vest și nord-vest ale României.

Potențialul de transplant renal este de 100-150 de transplantări renale anual, ceea ce situează ICUTR între unitățile de elită din Europa.

Cu toate că a fost crescut ICM-ul obținut în ICUTR, finanțarea activității se realizează tot în baza indicatorilor de performanță dezastruoși, realizați în anul 2016.

Această situație nu va putea fi corectată mai devreme de luna aprilie 2018, indiferent de eforturile depuse.

Având în vedere procesul de derulare a executării silite, s-a ajuns în situația critică de a se bloca, efectiv, conturile instituției, atât din băncile comerciale, cât și cele din Trezorerie.

În cazul în care nu se vor plăti sume semnificative din totalul datoriei, ICUTR va ajunge în situația de a avea toate conturile din Trezorerie blocate și, pe cale de consecință, blocată întreaga activitate.

Domnule ministru, care sunt măsurile necesare pentru a salva ICUTR din situația dezastruoasă în care se află?

Vă mulțumesc.

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Domnul Găvrilă Ghilea, domnul Nicolae Neagu, domnul Eugen Tomac, doamna Andreea Cosma, domnul Ioan Sorin Roman - au depus de asemenea în scris.

Declar închisă ședința noastră de astăzi.

La revedere!

 
     

Ședința s-a încheiat la ora 17,21.

 
       

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 5 decembrie 2021, 10:38
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro