Levente Vass
Levente Vass
Ședința Camerei Deputaților din 6 decembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.183/20-12-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-09-2018
17-09-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 06-12-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 decembrie 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.4 Vass Levente - declarație politică: "Reducerea contribuției la sănătate conduce la subfinanțare";

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

Domnul Levente Vass, UDMR, vă rog.

Domnul Vass Levente:

"Reducerea contribuției la sănătate conduce la subfinanțare" - declarație politică.

Doamnelor și domnilor,

Stimați colegi,

Într-un raport recent al Comisiei Europene, realizat împreună cu OCDE și Observatorul european pentru sisteme și politici de sănătate, intitulat "Starea sănătății în Uniunea Europeană", se arată faptul că în România sistemul de sănătate este subfinanțat, cheltuielile pentru sănătate pe cap de locuitor fiind cele mai scăzute din Uniunea Europeană. Principalele concluzii referitoare la România ar trebui să îngrijoreze și, în același timp, să reprezinte o provocare pentru o reformare substanțială a sistemului de sănătate, dar și a modului în care se realizează politicile publice din domeniul sănătății.

Încă de la bun început, precizez că acest raport trebuie luat în considerare, cel puțin din perspectiva imaginii pe care România o are în afara granițelor. Situația din sistemul de sănătate este îngrijorătoare, oricum am privi lucrurile - ca pacienți sau ca specialiști în domeniu.

Permiteți-mi să sintetizez câteva aspecte pe care acest Raport le relevă:

  • Sistemul sanitar din România este caracterizat prin finanțare scăzută și utilizare ineficientă a resurselor publice, cu cele mai scăzute cheltuieli pe cap de locuitor ca pondere din PIB în Uniunea Europeană. De altfel, serviciile medicale nu acoperă tot teritoriul României, populația având acces la un pachet minim de servicii. În raport se mai arată că există inegalități cu privire la accesul la servicii între populația din zonele rurale și cea din zonele urbane, ca și pentru grupurile vulnerabile. Speranța de viață la naștere rămâne cu aproape șase ani sub media Uniunii Europene și este una dintre cele mai scăzute din Uniune, o tendință nefavorabilă în acest sens fiind creșterea ratelor de mortalitate pentru cele mai frecvente cauze de deces - boli cardiovasculare și cancer pulmonar, de sân și colorectal -, creșterea numărului de cazuri noi de HIV/SIDA și scăderea ratelor de imunizare;
  • În România nu există niciun program național pentru a combate consumul episodic excesiv de alcool în rândul bărbaților, care reprezintă o problemă de sănătate publică gravă, cu cel mai ridicat nivel din Uniunea Europeană;
  • Îngrijorător este faptul că șpăgile sunt "larg răspândite și substanțiale" în sectorul medical din România, cheltuielile "din buzunar" reprezentând o cincime din cheltuielile totale cu asistența medicală;
  • De asemenea, există mari întârzieri în ceea ce privește trecerea de la serviciile de îngrijire medicală cu internare și asistența spitalicească la asistența medicală ambulatorie și asistența medicală primară. Eforturile de îmbunătățire a sistemului sunt îngreunate de lipsa de informații. Nu sunt date suficiente pentru a evalua calitatea asistenței, iar evaluarea tehnologiei medicale se află încă într-un stadiu de dezvoltare incipient.

Stimați colegi,

Există un mare număr de inițiative legislative pentru îmbunătățirea sistemului sanitar.

Însă în fiecare zi avem un caz, o situație nefericită care ne arată că trebuie să muncim mai mult pentru ca acest sistem bolnav să se însănătoșească. Consider că însănătoșirea trebuie să pornească de la cauză, și nu de la efect. Una din cauze ar putea fi subfinanțarea sistemului sanitar. Nimeni nu vorbește despre efectele reducerii contribuțiilor la asigurările de sănătate, fapt care va conduce...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Ați depășit cele trei minute regulamentare.

Mulțumesc.

Domnul Vass Levente:

Dacă îmi permiteți...

Mulțumesc.

... fapt care va conduce, inevitabil, la creșterea subfinanțării. Chiar dacă va crește baza de impozitare, în condițiile descrise anterior, nu se poate justifica reducerea contribuțiilor la asigurările de sănătate, de la 10,7% la 10%.

Contribuția la sănătate cu o cotă totală de 10,7% înseamnă pentru salariați acces la pachetul de bază de servicii medicale. Chiar dacă mărești baza de impozitare, este păgubos să scazi această contribuție, tocmai din prisma concluziilor din raportul menționat mai sus. De asemenea, creșterile salariale din sistemul medical, preconizate pentru anul viitor, vor crește cheltuielile de salarizare. La fel, Guvernul va fi obligat să crească și valorile punctelor acordate pentru medicina de familie.

Subliniez încă o dată: sistemul sanitar din România este...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă apropiați de cinci minute. O declarație durează trei minute, potrivit Regulamentului.

Vă mulțumesc.

Domnul Vass Levente:

Mulțumesc.

Sistemul sanitar din România este caracterizat prin finanțare scăzută, cu cele mai scăzute cheltuieli pe cap de locuitor ca pondere din PIB în Uniunea Europeană, ceea ce face ca argumentul "utilizării ineficiente a resurselor publice" în discursul politic să nu poată fi folosit ca explicație privind oportunitatea și eficiența scăderii contribuțiilor pe sănătate. Aceasta este poate cea mai îngrijorătoare concluzie care ar trebui să ne dea de gândit.

Pe termen scurt și mediu, o astfel de reducere denotă lipsă de viziune, lipsă de planuri fezabile în domeniul sanitar. Pe termen lung, o politică de menținere procentuală a actualului nivel de contribuții la sănătate și o politică sanitară coerentă ar putea asigura, în condițiile creșterilor salariale, dublarea bugetului pe sănătate, sustenabilitatea serviciilor și cooptarea inovațiilor medicale într-un ritm acceptabil pe termen mediu și lung.

Decizia de reducere a contribuției la sănătate...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă apropiați de șase minute. Vă apropiați de șase minute.

Domnul Vass Levente:

Decizia...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați.

Domnul Vass Levente:

Ultima propoziție.

Mulțumesc pentru înțelegere.

Stimați colegi,

Decizia de reducere a contribuției la sănătate nu trebuie luată la pachet cu celelalte modificări de impozitare. Atrag atenția, la modul cel mai serios, că o astfel de decizie trebuie cântărită foarte atent. Să ne amintim că astfel de reduceri, de la 15% la 14% sau la 10,7% nu au condus la nimic bun. Eventual au condus la entuziasm populist, de scurtă durată, în niciun caz la îmbunătățirea sistemului sau performanță în interesul bolnavilor.

Vă mulțumesc.

Și mulțumesc pentru înțelegere.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Colegii ar trebui să înțeleagă lucrul acesta.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 21 septembrie 2018, 21:42
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro