Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 decembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.185/22-12-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-11-2018
14-11-2018 (comună)
14-11-2018
13-11-2018
12-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 13-12-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 decembrie 2017

12. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.70/2017 privind modificarea și completarea Legii nr.160/1998 pentru organizarea și exercitarea profesiunii de medic veterinar (PL-x 450/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 450/2017

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

9. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2017 privind modificarea și completarea Legii nr. 160/1998 pentru organizarea și exercitarea profesiunii de medic veterinar; procedură de urgență; PL-x 450/2017.

Guvernul?

A, procedură.

Vă rog. Vă rog, domnule deputat.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

Noi vom solicita retrimiterea la comisie din două motive. Unul care ține de procedură, de raport întocmit incorect, de mai multe chestiuni pe care noi le-am adus la cunoștință și în cadrul comisiei.

Însă, stimați colegi, vreau să fiți foarte atenți, pentru că e foarte important și pentru fiecare dintre dumneavoastră.

Vreau să vă prezint următoarea situație. Discutăm de o lege care poate fi catalogată cu dedicație specială. Și vreau să vă arăt câteva lucruri.

Reprezentantul Guvernului, care urmează să ne prezinte astăzi proiectul de lege, vicepreședintele ANSVSA, a fost timp de patru ani de zile director general al Firmei FarmaVet București, Sucursala Vaslui; domnul director de cabinet al șefului ANSVSA a fost director general al FarmaVet - 2004-2017; domnul coleg deputat Dănuț Păle, membru al comisiei - director al Firmei FarmaVet - Sucursala Buzău.

Aveți aici, stimați colegi, pe patronul acestei firme și pe președintele ANSVSA, la o licitație de porumbei (Arată spre sală o imagine imprimată.)

Aveți aici, stimați colegi, o imagine cu patronul acestei firme și cu președintele ANSVSA, sub titulatura "Best Friends". (Arată spre sală o altă imagine imprimată.)

V-am prezentat aceste date pentru ca dumneavoastră, în momentul în care luați o decizie, s-o luați în cunoștință de cauză. Mai mult nu spun.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Bun. Da.

Voi supune votului dumneavoastră propunerea de retrimitere la comisie. Să înceapă votul.

Vă mulțumesc.

73 de voturi pentru, 114 voturi împotrivă, o abținere. Propunerea de retrimitere nu a fost adoptată.

Guvernul?

Vă rog.

Domnul Traian Constantin Petcu (vicepreședinte al ANSVSA):

Bună ziua!

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Proiectul de lege...

Mă numesc Petcu Traian Constantin, sunt vicepreședinte al ANSVSA.

Acest proiect de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2017 privește modificarea și completarea Legii nr. 160/1998 pentru organizarea și exercitarea profesiunii de medic veterinar și asigură condițiile necesare și obligatorii și realizarea armonizării legislației privind recunoașterea calificărilor profesionale.

Legea nr. 160 actuală transpune parțial prevederile Directivei 2015/36 a Parlamentului European și a Consiliului din 7 septembrie 2005 privind recunoașterea calificărilor profesionale, iar prin modificările aduse de Ordonanța de urgență nr. 70/2017 se transpun în legislația națională prevederile Directivei 2013/55 a Uniunii Europene și în acest fel România părăsește situațiile de infringement în care ne aflăm la această oră.

În acest sens, Guvernul, prin Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor susține acest proiect.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Raportul comisiei.

Domnul Stănescu? Cine?

Domnul vicepreședinte.

Vă rog.

Raport comun, Comisia pentru agricultură și Comisia pentru sănătate.

Vă rog, domnule vicepreședinte.

Domnul Dănuț Păle:

Raport comun asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2017 privind modificarea și completarea Legii nr. 160/1998 pentru organizarea și exercitarea profesiunii de medic veterinar.

Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice și Comisia pentru sănătate și familie au fost sesizate spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2017 privind modificarea și completarea Legii nr. 160/1998 pentru organizarea și exercitarea profesiunii de medic veterinar.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat, în calitate de primă Cameră sesizată, în ședința din 7 noiembrie 2017.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 160/1998 pentru organizarea și exercitarea profesiunii de medic veterinar, republicată, în vederea implementării în legislația națională a noilor prevederi europene în domeniu.

Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice și Comisia pentru sănătate și familie au examinat proiectul de lege în ședință comună, în data de 5 decembrie 2017.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi - 15 voturi pentru, 10 voturi împotrivă și două abțineri -, să se supună plenului Camerei Deputaților spre dezbatere și adoptare Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2017 privind modificarea și completarea Legii nr. 160/1998 pentru organizarea și exercitarea profesiunii de medic veterinar, cu amendamentele admise și amendamentele respinse redate în anexele care fac parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Dezbateri generale?

Grupul PNL, domnul Oros.

Vă rog.

Se pregătește domnul Dîrzu.

Domnul Nechita-Adrian Oros:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

E adevărat, era o directivă, este o directivă - Directiva nr. 55/2013 care trebuia transpusă până în 18 ianuarie 2016. Dar această directivă conținea trei prevederi care s-au regăsit în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70, la punctele 1, 2 și 5.

Doar că odată cu aceste prevederi care trebuiau transpuse în regim de urgență, e adevărat, au fost strecurate și prevederi mai vechi care s-au dorit a fi strecurate și acum doi ani.

Acum doi ani, sigur, au căzut, pentru că legea fiind organică, nu s-au întrunit cele două treimi.

De aceea, anul acesta s-a făcut un raport comun în comisie. Raport care s-a încheiat cu 15 voturi pentru, 12 voturi împotrivă și două abțineri - nu cum a fost consemnat în raportul prezentat. Există și înregistrări.

Apoi, nu s-a discutat și nu s-a votat fiecare articol în parte. Deci practic s-a lucrat într-o subcomisie, s-a simulat o dezbatere, iar în comisie, când au venit colegii, s-a votat la pachet, într-un sfert de oră.

Apoi, acest proiect de lege nu are aviz de la Comisia pentru învățământ, de la Comisia juridică. Oare de ce nu are aviz de la Comisia juridică? Pentru că colegii din Comisia juridică, cu siguranță nu ar fi vrut să transforme un proiect de lege cu caracter organic într-un proiect de lege cu caracter ordinar.

Pericolul de infringement nu mai există, domnilor. Urgența nu mai există, pentru că în momentul emiterii ordonanței s-a rezolvat și acest pericol de infringement.

Ce se întâmplă de fapt? Ce se dorește? Este pentru prima dată când conducerea Autorității Naționale Sanitare Veterinare își permite să modifice Legea de organizare și exercitare a profesiei de medic veterinar. Este pentru prima dată!

Sigur, scopurile sunt altele și vin din afara profesiei.

În orice caz, dacă acest proiect de lege va trece - și am să vin cu argumente la fiecare articol - practic, aproape oricine va putea înființa o farmacie veterinară, oricine va putea comercializa și utiliza vaccinuri și medicamente de uz veterinar, oricine va putea utiliza și administra substanțe stupefiante și psihotrope.

Rezultatul va fi acela că va crește riscul de antibiorezistență - unde suntem fruntași în Europa -, va crește riscul prezenței reziduurilor medicamentoase în produsele de origine animală, cu consecințe grave, sigur, asupra siguranței alimentare și a sănătății publice.

Mai mult, va fi afectat schimbul intracomunitar și exportul de produse de origine animală.

Și, sigur, în final, dar nu cel mai puțin important, adoptarea acestui act normativ abuziv și neconstituțional, forțat de majoritatea parlamentară astăzi, va aduce prejudicii unei profesii vechi, unei profesii respectabile - aceea de medic veterinar, singura profesie care deține competențe, obținute în urma studiilor, de a examina, de a pune un diagnostic, de a prescrie și de a utiliza produse medicinale veterinare și singura profesie care are și responsabilitatea acestor acțiuni.

De aceea, dragi colegi, eu vă rog astăzi, mai ales pe cei din majoritate, să nu votați acest proiect de lege care este toxic pentru dumneavoastră și pentru copiii dumneavoastră.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Îl invit, în continuare, pe domnul Dîrzu, PSD.

Vă reamintesc că este procedură de urgență, fiecare grup parlamentar are dreptul la o singură intervenție.

Domnul Dîrzu, vă rog.

Domnul Ioan Dîrzu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea să fac două specificații. Este vorba de Legea nr. 70/2017, unde Comisia pentru agricultură, industrie alimentară și servicii specifice a dezbătut în subcomisie mai multe săptămâni la rând, în prezența Colegiului Medicilor Veterinari, a unor asociații, sindicate, a unor persoane interesate, a unei părți și dintre parlamentarii interesați. Sigur, acolo s-a dezbătut foarte mult.

Și eu consider următorul lucru: că observațiile aduse de Autoritatea Veterinară sunt observații pertinente, de perspectivă și, ca orice profesie, - mă refer la Autoritatea Veterinară - a luat în considerare și aspectul că următoarele etape vor aduce modificări în organigrame, vor aduce modificări în activitatea sanitar-veterinară, fără să ne îndepărtăm de această activitate - îi spun eu - nobilă și extrem de importantă pentru țara noastră.

Dar aș vrea să trec, domnule președinte, la o notă la Raportul comun asupra Proiectului de Lege, dacă intrăm pe dezbateri... da?

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, suntem la dezbateri...

Domnul Ioan Dîrzu:

Și anume...

Domnul Florin Iordache:

Vă rog...

Domnul Ioan Dîrzu:

Raport... (Discuții în sală.)

Domnul Florin Iordache:

Suntem la dezbateri generale...

Domnul Ioan Dîrzu:

Pe proiect... pe proiect, domnule președinte.

Bun, atunci o să vin cu rugămintea de a-mi permite să revin la momentul respectiv.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Aveți probleme de tehnică legislativă, corelări sau...?

Da... Bun.

(Domnul deputat Vasile Varga solicită să ia cuvântul.)

Păi, nu... un singur...

A, procedură?

Vă rog.

Pentru că la dezbateri generale... este procedură de urgență și un singur...

Vă rog, domnule Varga.

Domnul Vasile Varga:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Florin Iordache:

Vă rog...

Domnul Vasile Varga:

Mă surprinde și pe mine ce jovial este domnul vicepreședinte de la ASNVSA, aici, la tribună.

Mi-e greu să vorbesc după domnul prorector Oros, care este de profesie medic veterinar.

Dar mă surprinde un singur lucru. De ce n-a ajuns la Comisia juridică, deși ar fi trebuit să ajungă acest proiect la Comisia juridică, poate îi dădeam o altă conotație? De ce toți medicii veterinari care nu vor mai avea ORNISS - mai ales directorii Direcției Sanitare Veterinare, care nici nu au nevoie de acest ORNISS, nu știu ce secrete de stat dețin ei; doar gripa aviară care este comunicată la toată lumea - de ce conducerea ANSVSA-ului... le e teamă că e vreun medic din provincie să le ia locul?

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile Varga:

Asta este teama?

Pe procedură. De ce n-a ajuns...?

Iar stupefiantele... domnule Munteanu, să dai voie, într-o comună, să vândă oricine medicamente este grav și pentru copiii noștri și pentru nepoții noștri. Este inadmisibil. Doar să ai un aviz...

Domnul Florin Iordache:

Domnule...

Domnul Vasile Varga:

Dacă ar fi venit la Comisia juridică, cu siguranță, membrii Comisiei juridice nu ar fi dat un asemenea aviz.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Domnule Varga,

Răspunsul e foarte clar, cred că îl știți. Și mă surprinde că dumneavoastră puneți problema.

Pentru că dacă Comisia juridică ar fi solicitat Biroului permanent, în termen de cinci zile erați coraportori.

Nu ați solicitat, îmi pare rău. Citiți Regulamentul.

Vă mulțumesc.

Nu am drept la replică.

Vă mulțumesc.

În continuare, domnul Barna.

Domnul Vasile Varga (din sală):

Acum două zile a fost la comisie. A lucrat în paralel cu plenul...

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Barna, USR.

Vă rog...

Domnul Ilie Dan Barna:

Mulțumesc, domnule președinte.

Este o chestiune foarte importantă această lege. Pentru că haideți să ne gândim ce înseamnă ea.

Prin această lege oricine poate să vândă medicamente și substanțe biologice veterinare ca și cum ar fi piese auto.

Și dacă preocuparea - OK, interese clientelare, interese politice, le înțelegem, asta e România pe care am construit-o noi, până acum, 27 de ani sau, mă rog, poate dumneavoastră mai mult...

Dar acum vorbim despre sănătatea copiilor. Fiecare dintre dumneavoastră aveți copii și nepoți. Și fiecare dintre noi toți ne punem problema unde găsim carne care să nu fie injectată.

Ei, dacă aprobăm legea în forma actuală, în toate satele din România oamenii vor da - ca să nu li se îmbolnăvească animalele - vor da injecții cumpărate de la colțul străzii, de la orice ABC. Pentru că asta spune actuala lege - dereglementăm - asta se întâmplă, de fapt, dereglementăm profesia de medic veterinar, care este scos din farmacii, care este scos din fluxul de rețetă al tratamentelor veterinare, ceea ce expune întreaga societate - vorbim de sănătatea societății și de sănătatea copiilor noștri, pentru că dincolo de orice luptă politică, miza pentru sănătatea generațiilor viitoare e una foarte importantă.

Dacă în momentul de față aprobăm legea în forma actuală pentru niște interese personale ale unor directori, foarte bine, de fapt sacrificăm viitorul nostru. Și va fi foarte greu să dăm înapoi o astfel de eroare.

Deci faptul că s-au respins punctele de vedere ale Colegiului Medicilor Veterinari este un lucru foarte grav. Pentru că dereglementăm o profesie, transformăm medicamentul veterinar în chipsuri și eugenii. Asta ne dorim? Vă întreb.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Mulțumesc.

Grupul PMP, domnul Petru Movilă.

Vă rog, domnule deputat.

Repet, un singur vorbitor din partea fiecărui grup parlamentar; procedură de urgență.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Deci de asta este bine să nu ia lumea tratament la liber, este bine să ia tratament după prescripție. (Aplauze.)

Pe lângă faptul că uneori se întâmplă ce nu trebuie la microfon și în plenul Camerei, discuții de genul celei anterioare, sigur, nu fac o atmosferă sănătoasă.

Pe procedură.

Colegii mei au menționat argumente. Dincolo de faptul că medicii veterinari responsabili au spus că este o lege în defavoarea activității lor și a sănătății populației care consumă produse de origine animală. Pe procedură, în ședința comună a celor două comisii, Comisia pentru agricultură și Comisia pentru sănătate, s-a prezentat ca informare că a existat o subcomisie care a analizat acest proiect de lege.

Conform Regulamentului Camerei Deputaților, nu s-a discutat articol cu articol... din proiectul de lege despre care vorbim și la acel moment noi, reprezentanții Partidului Mișcarea Populară, am votat împotriva acestui proiect de lege, ceea ce facem și acum, pentru că proiectul de lege nu este în interesul comunității, nu este în interesul breslei medicilor veterinari, ci este în interesul unui grup de interese care a și fost prezentat aici.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Vă mulțumesc.

Vă rog...

Da, domnule... drept la replică, aveți un minut, vă rog.

Domnul Dănuț Păle:

Stimați colegi,

Numele meu a fost folosit. N-are nicio legătură cu ce a vrut colegul, dar pentru liniștea dumneavoastră, e bine să știți, să fiți foarte bine informați că nu ne jucăm cu profesia de medic veterinar.

Medicamentele veterinare se vând în unități autorizate și înregistrate sanitar-veterinar, indiferent cine este acționarul, dar discutăm numai pe Legea nr. 31. Și nu pot vinde medicamente din acele unități decât medicii veterinari, în directa coordonare și responsabilitate a medicului veterinar, pe bază de prescripție.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Vă mulțumesc.

Intrăm pe raport. Avem două amendamente respinse.

Dacă colegii doresc să le susțină, când ajungem la amendamentele respinse...

Dacă la titlul legii, 1 marginal, de la Anexa nr. 1, cu amendamente admise. Sunt intervenții? Nu.

La articolul unic, 2 marginal. Dacă sunt intervenții? Nu.

3 marginal, nemodificat. Intervenții? Nu.

4 marginal, articol unic legea... și textul curge? Nu.

5 marginal. Dacă sunt intervenții? Nu.

6 marginal. Dacă sunt intervenții? Nu.

7 marginal... Discutăm...

Da, domnule Dîrzu, vă rog, aveți un amendament respins, primul de la amendamentele respinse.

Vă rog.

Este vorba de alin. (2).

Domnul Ioan Dîrzu:

Pentru nr. crt. marginal 7 din Raport, pag. 13, pct. 31 există în Anexa cu amendamentele respinse nr. crt. 1, un amendament de respingere a propunerii Senatului de a introduce un nou alineat, respectiv (2).

Motivația. Pentru a nu se crea confuzii în sistemul sanitar-veterinar.

Drept urmare, vă rog să admiteți solicitare de respingere, domnule președinte.

Domnul Florin Iordache:

A, v-ați exprimat de ce a fost respins amendamentul dumneavoastră.

Domnule Dîrzu, solicitați să supun la vot amendamentul respins? Da.

Vă mulțumesc.

Să înceapă votul.

Păi, nu, domnule Dîrzu... domnule Dîrzu... că văd că...

Deci dumneavoastră solicitați, supunem votului amendamentul respins. E un amendament respins, domnule Dîrzu.

Da, este un amendament respins, primul de la amendamentele respinse. Să înceapă votul.

Numai puțin... dumnealui și-a susținut amendamentul, domnule Munteanu. Și prin votul dumneavoastră, amendamentul respins din comisie a rămas respins și prin plen. Acolo suntem. Corect? Bun.

Deci cu 153 de voturi pentru, 3 voturi împotrivă, 21 de abțineri și 2 colegi care nu și-au exprimat votul, amendamentul respins în comisie a fost respins și în plen. Acolo suntem.

Mulțumesc.

Mergem mai departe.

Domnule Dîrzu, mai aveți, tot la amendamente respinse... alineatul... da...

Vă rog.

Mai aveți, tot dumneavoastră, un amendament respins.

Vă rog.

Domnul Ioan Dîrzu:

Domnule președinte,

Pentru nr. crt. 8 din raport, pagina 19, pct. 3, există în anexa cu amendamente respinse, nr. crt. 2, un amendament de respingere a propunerii Senatului, de a se aproba art. 37 alin. (10).

Motivația: pentru a nu da interpretarea textului legii.

Vă rog, domnule președinte, să admiteți solicitarea de respingere.

Domnul Florin Iordache:

Da, deci voi supune...

Stimați colegi,

Voi supune votului dumneavoastră...

Domnule Dîrzu, ca să fim foarte clari...

Domnule Dîrzu...

Deci eu voi supune votului dumneavoastră propunerea de respingere, exact cum a fost și la primul. Și, la fel, supun votului propunerea de respingere.

Mulțumesc.

Să înceapă votul.

160 de voturi pentru, două voturi împotrivă, 23 de abțineri, un coleg nu și-a exprimat votul.

Și acest amendament a fost respins.

În aceste condiții, rămâne la votul final cu amendamentele admise din Anexa nr. 1 din proiectul de lege, ca să fim foarte clari.

Mulțumesc.

Următorul.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 20 noiembrie 2018, 17:18
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro