Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 decembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.185/22-12-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-11-2018
19-11-2018
14-11-2018 (comună)
14-11-2018
13-11-2018
12-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 13-12-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 decembrie 2017

13. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.66/2017 privind stabilirea unor măsuri în domeniul cercetării-dezvoltării-inovării și producerii de mijloace imunoprofilactice, terapeutice și antidoturi, în vederea asigurării protecției intereselor esențiale ale siguranței stării de sănătate a populației (PL-x 504/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 504/2017

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

10. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2017 privind stabilirea unor măsuri în domeniul cercetării-dezvoltării-inovării și producerii de mijloace imunoprofilactice, terapeutice și antidoturi, în vederea asigurării protecției intereselor esențiale ale siguranței stării de sănătate a populației; procedură de urgență; PL-x 504/2017.

Guvernul? Intervine cineva?

Vă rog, domnule secretar de stat.

Și apoi domnul Buicu, raportul Comisiei pentru sănătate.

Domnul Nicolae Nasta (secretar de stat, Ministerul Apărării Naționale):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Institutul Național de Cercetare "Cantacuzino" a asigurat, de-a lungul timpului, activități de interes strategic în domeniul asigurării protecției intereselor esențiale ale siguranței stării de sănătate a populației, însă suspendarea autorizațiilor de fabricație emise de Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale, din cauza neasigurării condițiilor legale de producere și certificare a mijloacelor de imunoprofilaxie, a condus la încetarea producției naționale.

De asemenea, din cauza suportului inadecvat din punct de vedere financiar, administrativ și logistic a fost perturbată activitatea de diagnostic microbiologic al bolilor infecțioase, cu impact major asupra sănătății publice.

Prin Ordonanța de urgență nr. 66/2017 privind stabilirea unor măsuri în domeniul cercetării, dezvoltării, inovării și producerii de mijloace imunoprofilactice, terapeutice și antidoturi, în vederea asigurării protecției intereselor esențiale ale siguranței stării de sănătate a populației, se înființează Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Medico-Militară "Cantacuzino", instituție de drept public, care desfășoară activități de interes strategic în domeniul asigurării protecției intereselor esențiale ale siguranței stării de sănătate a populației, în subordinea Ministerului Apărării Naționale, substituindu-se în toate drepturile și obligațiile Institutului Național de Cercetare "Cantacuzino", instituție care funcționa în subordinea Ministerului Sănătății.

Pentru aceste considerente, vă rugăm să acordați votul dumneavoastră favorabil.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc și eu, domnule secretar de stat.

Raport comun, Comisia pentru învățământ, pentru sănătate și pentru apărare, domnul președinte Florin Buicu.

Vă rog.

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Vin în fața dumneavoastră cu raportul comun al Comisiei pentru învățământ, Comisiei pentru apărare și Comisiei pentru sănătate asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2017 privind stabilirea unor măsuri în domeniul cercetării-dezvoltării-inovării și producerii de mijloace imunoprofilactice; PL-x 504-2017.

Cele trei comisii au dezbătut proiectul de lege.

Senatul a aprobat acest proiect de lege.

Camera Deputaților este for decizional.

În urma finalizării dezbaterilor, membrii celor trei comisii au hotărât să propună plenului adoptarea proiectului de lege, cu amendamentele admise.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

La dezbateri generale, Grupul PSD, domnul Tudor Ciuhodaru.

Ia spuneți, domnule doctor, cum este?

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sper că astăzi asistăm la un nou început pentru Institutul "Cantacuzino".

Vă reamintesc că problema este veche, am depus de-a lungul timpului mai multe proiecte legislative pentru redeschiderea acestui institut, ca activitate de producție, ultimul chiar în această sesiune parlamentară, unde am reușit performanța ca o treime din parlamentarii României, indiferent de culoarea politică, să semneze pentru acest demers.

Vă reamintesc cinci lucruri esențiale.

Problema Institutului "Cantacuzino" este o problemă de siguranță națională, de siguranță epidemiologică, pentru că, pe de o parte, face parte din rețeaua Institutului "Pasteur" - 32 de institute răspândite pe cele cinci continente ale lumii -, face parte din planul global de acțiune antigripă, în subordinea OMS, iar pe vremuri vorbeam despre 800.000 de doze de vaccin antigripal, 800.000 de doze de vaccin BCG, de seruri terapeutice existente doar în România, precum Cantastimul și Polidinul și alte produse care sunt extrem de importante pentru sănătatea fiecăruia dintre noi - vaccinul antirujeolos antirubeolic, vaccinul antitetanic.

În plus, dacă se va reuși acest lucru, așa cum am vrut de fiecare dată, gândiți-vă că suntem mai puțin vulnerabili la tot felul de influențe externe atunci când avem nevoie de aceste produse, mai ales într-un context geopolitic extrem de complicat.

Și nu în ultimul rând, vorbim despre producție la prețuri mici, de medicamente ieftine, în așa fel încât ele să fie accesibile pentru toată populația, atunci când are nevoie de astfel de medicamente.

Eu voi vota cu două mâini un astfel de proiect și sper ca odată și odată, mai ales acum, într-un astfel de sistem, ca problema Institutului "Cantacuzino" să se rezolve, pentru că nu vorbim de o simplă structură economică, de o simplă fabrică, ci de o instituție etalon, un adevărat proiect de țară pentru asigurarea sănătății tuturor românilor.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

În continuare, Grupul USR, domnul Emanuel Ungureanu.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Recunosc că m-a încercat un sentiment de jenă atunci când l-am văzut pe colonelul Roșu, ieri, în Comisia pentru sănătate, stingher, începând argumentarea trecerii Institutului "Cantacuzino" cu cuvântul "raportez".

Dragi colegi, vă raportez că nu sunteți serioși - și mă refer la colegii din majoritatea parlamentară, care au venit, prin domnul Ciuhodaru, cu foarte scurt timp în urmă, în această sesiune parlamentară, să ne spună că a găsit soluția de salvare a acestei instituții, sub autoritatea Ministerului Sănătății.

Vă întreb, ce garanții aveți că o unitate militară... în O.U.G. nr. 66, la alin. (3) scrie așa: "Institutul «Cantacuzino» are statut de unitate militară și este condus de către un director general, cadru militar activ".

În aceste unități militare se fac și achiziții secrete. Pe noi ne interesează, pe noi, cei din USR, transparența. Ce garanții aveți de transparență, că tot ce se va achiziționa acolo vom ști și noi cum este folosit banul public. Vorbim acum de o unitate militară care preia o grămadă de datorii.

Este extrem de ciudat să semnăm, să aprobăm, să votăm, în același plen, aceleași persoane care par a fi responsabile în fața poporului, proiecte de lege de salvare a unei instituții care devine militară, fără să avem, repet, garanția că aceasta înseamnă și salvarea acestei instituții, mai ales că noi am fi foarte interesați, spre exemplu, ca în această unitate militară să avem o unitate medicală capabilă să lupte cu infecțiile nosocomiale din spitale. Ați mai auzit ceva despre cazul Hexi Pharma?

De aceea, noi vom fi împotriva acestui proiect de salvare, pentru că v-ați dovedit a fi neserioși cu propunerile pe care ni le-ați făcut, pentru că, nu-i așa, următoarea propunere ar fi ca Ministerul Sănătății să intre în structura MApN, pentru că domnul prim-ministru ne spunea, de la masa Guvernului, că doar MApN-ul ne mai poate salva. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Grupul PNL, domnul deputat Victor Paul Dobre.

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor,

Principial, Partidul Național Liberal este împotriva acestei decizii.

Principial, suntem o țară europeană.

Spunea domnul doctor Ciuhodaru că sunt 35 de institute, o rețea respectabilă, importantă. Niciunul nu este unitate militară!

Doamnelor și domnilor,

Mai bine de 20 de ani - și mai sunt câțiva colegi pe aici - am demilitarizat, am făcut o Românie europeană, sau am încercat să o facem. Acum o luăm de la capăt, acum facem din cercetători soldați, ofițeri, comandanți. Mă bucur, pentru că, colegii de la USR ni se alătură în acest demers și fac un apel și la dumneavoastră. Nu putem, atunci când nu merge undeva o instituție, sigura soluție e să o militarizăm! Armata are rolul ei și - atenție! - pe angajamentele NATO, pe tratatul pe care l-am semnat, sarcinile armatei sunt pe teatrele de operațiuni, apărarea țării și respectarea deciziilor alianței, atunci când este nevoie.

Armata nu se mai ocupă nici de agricultură, nici de zootehnie, cum era pe vremuri. Acest institut a funcționat - și a funcționat bine, și a funcționat de mulți ani. Dacă nu suntem în stare să rezolvăm situația într-o unitate medicală sau alta, o trecem la armată?!

Eu cred că suntem pe o cale greșită!

Vom vota împotrivă.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Grupul PMP, domnul deputat Petru Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Subiectul nu este deloc unul ușor. Institutul "Cantacuzino" sau decăderea Institutului "Cantacuzino" a început din anii 2011-2012, atunci când și-a pierdut licențe, autorizații de a fabrica vaccinuri, când s-a desființat filiala Institutului "Cantacuzino" de la Iași.

Din 2011-2012 au fost alocați foarte mulți bani pentru revigorarea, refacerea, reorganizarea Institutului "Cantacuzino" și, din păcate, nici Ministerul Sănătății, nici CSAT-ul, nici o altă instituție a statului român nu a făcut o evaluare, o analiză. Cum de s-a ajuns ca astăzi Institutul "Cantacuzino" să fie un fel de Cenușăreasă a cercetării medicale românești?!

La fel ca și în cazul Societății Antibiotice Iași, care a fost salvată de la privatizare în 2008, ca urmare a unei comisii de anchetă parlamentară, pe care dumneavoastră, parlamentarii, ați susținut-o și ați votat-o, ca Antibiotice să nu se vândă cu strigare, Compania Antibiotice Iași a devenit o companie strategică în sistemul de sănătate, o companie care astăzi este o emblemă a producției de medicamente în România. La fel și "Cantacuzino" ar trebui să fie.

Sigur că este discutabil de ce Ministerul Sănătății, indiferent cum s-a numit ministrul care a răspuns de acest institut, nu a fost capabil niciodată să prezinte un plan de reorganizare, un plan de management, de finanțare și să facă o integrare corectă a Institutului "Cantacuzino" în viața medicală, în viața spitalicească din România.

Sunt de acord cu ceea ce a spus colegul meu antevorbitor, domnul Dobre, că noi trebuie să ne ducem spre societatea civilă, dar eu cred că e o șansă importantă acum și vom vota ca Institutul "Cantacuzino" să ajungă la Ministerul Apărării, vom vota această ordonanță, sperând ca într-un timp foarte scurt acesta să se revigoreze și să revină acolo unde îi este locul în sistemul de sănătate, la Ministerul Sănătății.

De asemenea, am avut discuții cu cei de la Direcția Medicală a Ministerului Apărării și reprezentanți ai institutului. Este absolut necesar ca reorganizarea, finanțarea și mai ales reautorizarea privind producția de vaccinuri să fie foarte rapidă. Dacă noi avem o ordonanță de trei luni și anul acesta nu avem în proiectul bugetului de stat nimic prins pentru "Cantacuzino", este o poveste și vom constata într-un timp foarte scurt că acest institut, care cândva era o emblemă a cercetării medicale nu doar în România, ci și în Europa, va fi doar istorie.

De aceea, vom vota pentru această ordonanță, pentru legea de aprobare a ordonanței, pentru că Institutul "Cantacuzino" nu mai are timp de povești, are nevoie de lucruri clare, hotărâte și imediate.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

În continuare, Grupul UDMR, domnul deputat Vass Levente.

Domnul Vass Levente:

Domnule președinte de ședință,

În timp de pace, în principiu, într-o democrație, armata, apărarea țării, este un sistem în așteptare. În principiu, dacă nu suntem atacați, ei dezvoltă infrastructură, se pregătesc și stau la dispoziția cetățenilor.

Putem să spunem că într-un fel se comportă ca organizație nonguvernamentală, neafiliată politic. Dacă sunt inundații, atunci armata e mobilizată, ostașii se duc, ajută și nu contează dacă sunt de la PNL, de la UDMR, de la PSD, stau la dispoziția oamenilor și îi ajută.

În acest principiu, eu cred că în timp de pace, un sistem care este în așteptare poate fi folosit la dezvoltare prin cercetare, la fabricarea vaccinurilor și la alte probleme, chiar educaționale, sportive și așa mai departe.

Pe acest principiu, noi considerăm că, după 27 de ani de văitare, când nu s-a putut rezolva problema acestui institut - și avem și noi parte și ne-am dat și noi silința să ajutăm și să refacem această instituție cu renume -, considerăm că decizia de astăzi va fi o decizie bună și îi dorim succes armatei și ministerului să rezolve această problemă.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Grupul ALDE, domnul deputat Anton Anton.

Domnul Anton Anton:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vreau să vă spun că în 2005, când am ajuns să conduc destinele cercetării, mi-am făcut vaccin antigripal la "Cantacuzino". În 2006 mi-am făcut vaccin antigripal la "Cantacuzino". După care, n-am înțeles de ce, n-am mai putut să-mi fac vaccinul antigripal la "Cantacuzino", pentru că nu s-au mai îndeplinit niște condiții. Și am urmărit. Și tot ce s-a întâmplat acolo a fost din cauza unui management defectuos, și acest management defectuos l-am perpetuat, am încercat să-l corectăm și la Ministerul Sănătății, n-am reușit! Am încercat să-l corectăm și la Ministerul Cercetării, n-am reușit! Eu sper ca de data aceasta să încercăm și să reușim să corectăm acest management, și la anul să-mi fac vaccinul antigripal cu un vaccin de la "Cantacuzino".

ALDE votează pentru.

Domnul Florin Iordache:

Da.

Vă mulțumesc.

Și ultimul vorbitor înscris la cuvânt, domnul Bacalbașa.

Vă rog.

Domnul Nicolae Dobrovici-Bacalbașa:

Domnilor colegi,

Ce s-a întâmplat cu Institutul "Cantacuzino" a fost un eșec major al serviciilor noastre secrete, după părerea mea. Din dorința de a pune mâna pe un teren aflat în centrul Bucureștiului, s-a distrus un serviciu esențial pentru sănătatea poporului român, lucru de o gravitate extremă.

Cunosc foarte bine această problemă, pentru că înaintea mea a fost colegul meu, profesorul Nechita, în acest Parlament, și s-a luptat împotriva hoților, și acum constat cu foarte mult interes cine se opune soluției absolut naturale a militarizării unui segment important al siguranței naționale în domeniul sănătății, pentru că acesta este modul de a vedea cine s-a aflat în fața tentativelor de hoție. Și constat cu plăcere că colegii maghiari sunt alături de interesele poporului român, că partidul fostului președinte, cu care nu am foarte multe lucruri în comun, sprijină această soluție absolut corectă, sunt alături de partidul meu și sunt absolut uimit cum colegii de la USR sunt împotriva unei alte unități militare - probabil din cauza concurenței. (Vociferări.)

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Începem dezbaterile.

Avem 15 amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt observații? Nu. Adoptat.

2 marginal? 3? 4 marginal, art. I? 5 marginal? 6, art. II? 7 marginal? 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 și 15 - art. X?

Mulțumesc.

Rămâne la votul final, are caracter ordinar.

Următorul.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 20 noiembrie 2018, 22:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro