Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 decembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.185/22-12-2017

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-10-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 13-12-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 decembrie 2017

9. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.23/2017 privind plata defalcată a TVA (PL-x 435/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 435/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

5. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA

Comisia pentru buget?

Domnul Sorin Lazăr:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

În temeiul art. 70 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA a fost retrimis Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, de plenul Camerei Deputaților, în data de 11 decembrie 2017, în vederea reexaminării și depunerii unui raport suplimentar.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 alin. (9) din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat cu modificări proiectul de lege, în ședința din 31 octombrie 2017.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare introducerea mecanismului plăților defalcate de TVA, mecanism care va fi aplicat de toate persoanele impozabile care efectuează livrări de bunuri sau prestări de servicii taxabile.

Membrii Comisiei pentru buget, finanțe și bănci au examinat inițial proiectul de lege menționat mai sus, în ședințele din 28 noiembrie și 4 decembrie 2017, fiind transmis plenului Camerei Deputaților, în data de 5 decembrie, un raport cu propunerea de adoptare a proiectului de lege, cu amendamente admise și respinse.

Ca urmare a retrimiterii la comisie de plenul Camerei Deputaților, membrii Comisiei pentru buget, finanțe și bănci au reexaminat proiectul de lege menționat mai sus, în ședința din 12 decembrie 2017. Din totalul de 25 membri ai Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, și-au înregistrat prezența la dezbateri 25 deputați.

În urma reexaminării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii comisiei prezenți la lucrări au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună spre dezbatere plenului Camerei Deputaților propunerea de adoptare a Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, cu amendamentele admise prezentate în Anexa nr.1. În cursul dezbaterii, Comisia a respins amendamentele care se regăsesc în Anexa nr. 2.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Și mai am o intervenție, domnule președinte, dacă îmi permiteți...

La tipărirea materialului, a apărut o eroare de tipar, la art. 18 lit. i), nu s-a tipărit textul complet, aprobat de comisie.

Pentru conformitate, o să redau integral textul respectiv.

Art. 18 lit. i) - "nerespectarea de către persoanele impozabile și instituțiile publice, înregistrate în scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, prevăzute la art. 2 alin. (1) și alin. (2), a obligațiilor prevăzute la art. 15 alin. (4) și alin. (5), dacă nu se efectuează virarea/depunerea în contul de TVA în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data la care a intervenit această obligație".

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri generale.

Domnul Năsui.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Stimați colegi,

Am să fac un lucru care, în contextul de astăzi, poate nu este caracteristic, dar vreau să mulțumesc totuși membrilor coaliției de guvernare care au fost în Comisia pentru buget, finanțe, și celor de la Camera Deputaților, și celor de la Senat, pentru că au acceptat să slăbească măcar puțin această ordonanță.

Vorbim despre Ordonanța nr. 23, care instituie un experiment fiscal unic în Europa. Vorbim despre un experiment, pentru că alte țări care mai aplică așa ceva o aplică fie opțional, fie numai pentru companiile de stat. În versiunea în care venea din ordonanță, era efectiv un regim punitiv pentru toată economia și pentru întreaga economie, lucru care, grație dezbaterilor parlamentare, nu se mai întâmplă.

Cu toate acestea, birocrația infernală pe care o va reprezenta acest TVA Split, este un lucru la care noi vom supune economia României. Și este un lucru negativ. Noi considerăm că deja birocrația este înfiorătoare pentru mediul privat din România, IMM-urile trebuie să se conformeze unui număr foarte mare de reglementări fiscale și în continuă schimbare, și nu doar atât, dar noi le facem viața mai grea... și cui o facem mai grea? Le-o facem mai grea celor care se conformează, celor care plătesc TVA, celor care declară, celor care dau bonul, pentru că acest sistem, contrar a ceea ce ni s-a spus, nu combate deloc evaziunea. Combate numai declararea și neplata. Atenție! Este o nuanță foarte importantă. Cel care nu dă bon, cel care nu declară TVA, acela nu este supus TVA Split. Pe acela îl păsuim.

Noi în cine am dat cu măsura aceasta? Am dat în cel care era onest, în cetățeanul, în întreprinzătorul român care încerca să se conformeze fiscalității. Pe el l-am afectat. Și știu că mulți dintre dumneavoastră ați realizat lucrul acesta, dar ordinele au fost diferite și știu că nu s-a putut face mai mult.

Un alt lucru foarte grav despre acest sistem este că se poate intra în el, poate să fie splitat un contribuabil, fără nicio notificare. Ne-am luptat în comisie ca ANAF măcar să îi spună contribuabilului român... "... vezi că vei intra în Split TVA, plătește-ți datoriile!".

Și de ce este lucrul acesta foarte important? Pentru că este posibil ca un întreprinzător român să aibă datorii de care nu știe. Pentru că ANAF, în felul în care funcționează acum, în halul de dezinformatizat, cum este, este foarte posibil ca dumneavoastră să plătiți o obligație, după care să vi se stingă altă obligație și să rămâneți cu datorii, și apoi să vi se spună... "A... păi, sunteți splitat și trebuie să stați 6 luni, pentru că sunteți splitat!"

Și Split-ul acesta va afecta aceste companii și le va transforma în niște paria ai societății, pentru că efectiv toată lumea care are treabă cu ele va trebui să facă două plăți, va trebui să țină o evidență dublă, va trebui să fie atent să nu se încadreze la contravențiile prevăzute de această lege și, prin urmare, devine un cod birocratic doar să faci comerț cu o astfel de firmă.

Încă un lucru foarte grav la această ordonanță - nu avem derogare de la Uniunea Europeană pentru această modificare a regimului de TVA. Am scris domnului Pierre Moscovici, care ne-a răspuns că nici măcar nu am cerut această derogare. Reprezentanții Ministerului Finanțelor Publice ne spun însă că au cerut-o. Eu am făcut o interpelare, aștept în continuare răspuns la ea. Deocamdată nu avem nimic. Implementăm o modificare a unui regim fiscal atent reglementat de o directivă, fără să avem derogare pentru acest lucru.

Toate acestea sunt motive pentru care vă rugăm să nu votați această lege și să punem capăt la ceea ce s-a numit țopăială fiscală, atacul acesta asupra mediului privat, care nu va face cinste nici României, nici mediului privat, va face o economie mai puțin competitivă și, în final, va scădea încasările bugetare din TVA.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, domnul Todoran.

Domnul Adrian-Mihăiță Todoran:

Sigur, Partidul Mișcarea Populară va vota clar împotriva acestui sistem de Split TVA, deoarece sistemul defalcat Split TVA este introdus în Programul de guvernare a PSD-ALDE după un model din Italia, doar că italienii au cerut o derogare Comisiei Europene pentru acest sistem, iar România nu a mai cerut.

Poate că dacă domnul Dragnea &Co. cerea o derogare de la ruși, ceream un raport, și noi, celor de la Uniunea Europeană. Nu suntem de acord, în primul rând, pentru că vor fi afectați atât cei care sunt corecți, cât și cei care nu sunt corecți în splitarea TVA.

Și vă dau câteva exemple.

Un contribuabil corect, care își plătește totul la timp, va trebui să mai angajeze o duzină de contabili, să țină evidența și, mai cu seamă, un lucru foarte grav, aceste facturi se vor plăti de la un contribuabil care nu este în Split TVA, la un contribuabil cu Split TVA, în două conturi: atât în contul curent, cât și în contul cu TVA. Ce înseamnă acest lucru? Un cost mai mare pentru orice firmă. Gândiți-vă că băncile, în momentul de față, au comisioane de tranzacție de până la 10 lei pe tranzacție.

Ei, în momentul respectiv, o firmă va trebui să plătească de două ori acest comision. (Vociferări.)

Ce se întâmplă cu o firmă care face 100 de tranzacții într-o lună? Va plăti aproape 200 de euro în plus pentru aceste tranzacții!

În al doilea rând, vor fi afectate și instituțiile publice, grădinițe, școli, spitale..., ba da...

O greutate va fi în plus și pentru cei din sistemul de finanțe, care vor fi nevoiți să aprobe cu dificultate transferul unor sume din contul de TVA în contul curent.

Dar, nu în ultimul rând, cele mai afectate vor fi IMM-urile. Vor fi afectate, fiind obligate să găsească alte surse de finanțare a TVA, pentru a nu fi penalizați de stat.

Gândiți-vă că sunt firme care încasează, la 90 de zile, la 120 de zile, dar ei vor trebui să plătească TVA. Ei nu vor avea de unde să facă rost de această finanțare decât din nou printr-un împrumut bancar.

Ce facem? Punem o povară în plus mediului privat și tăiem aripile noilor întreprinzători care se gândesc că ar mai putea deschide o afacere în România.

Vă spun, generația tânără nu o să facă așa ceva! O să renunțe a mai deschide o firmă în România, de frica Split TVA.

Încă o dată, Partidul Mișcarea Populară va vota împotriva acestui proiect.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Și domnul Huțucă, de la PNL.

Domnul Bogdan-Iulian Huțucă:

Doamnelor și domnilor deputați,

Astăzi supunem aprobării Parlamentului una dintre cele mai mari aberații fiscale de la taxa de stâlp încoace.

Această măsură pornește de la două premise greșite: una, cum că ar combate evaziunea fiscală, - și țin să vă anunț că specialiștii sunt unanim de acord că nicio schemă de fraudă din România nu va fi încurcată în vreun fel și nici un mecanism de evaziune fiscală din România nu va fi deranjat într-un fel -, iar a doua idee aberantă este cumva că aceste sume, reprezentând TVA, de pe facturile companiilor românești ar aparține într-un fel statului român.

Țin să vă anunț că acest concept încalcă principiul neutralității, așa cum este definit în Directiva privind taxa pe valoarea adăugată și, mai ales, încalcă Constituția, respectiv dreptul de proprietate a companiilor asupra disponibilităților bănești.

Această măsură, trebuie să fim cu toții de acord că nu va avea decât o singură consecință - decapitalizarea companiilor românești. Ne comportăm de parcă am trăi cu toții într-o bulă, de parcă statul ar fi asigurat finanțarea pentru toate companiile românești, de parcă autoritățile și instituțiile publice ale statului și-ar fi plătit toate arieratele către partenerii lor din mediul privat, de parcă relația între o companie și Agenția Națională de Administrare Fiscală ar fi una firească, relaxată, corectă.

Doamnelor și domnilor,

Această măsură nu are decât două cauze principale: una o reprezintă incapacitatea acestui Guvern de a gestiona taxa pe valoarea adăugată, și astfel transferă povara administrativă în curtea companiilor și, a doua, eșecul politicilor fiscal-bugetare în România și nevoia disperată după resurse, fără a ține cont de consecințe.

În acest context, Partidul Național Liberal nu poate vota decât într-un fel, împotriva acestui PL-x.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Borza.

Domnul Remus-Adrian Borza:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Înțeleg îngrijorarea Executivului, indiferent care ar fi el, în ceea ce privește neputința statului, mai degrabă a ANAF, în a colecta TVA. De departe, suntem campioni absoluți în Europa în ceea ce privește gradul de necolectare a TVA. Dintr-un potențial TVA de colectat de vreo 19 miliarde de euro, anul trecut, după cum bine știți, am colectat 11,7, deci peste 7 miliarde de euro au rămas necolectați.

Evident cu căciula asta de bani s-ar cârpi multe găuri de la buget, s-ar face probabil niște sute de kilometri de autostrăzi, s-ar construi niște spitale noi, niște școli noi, sau s-ar moderniza școli, spitale sau alte obiective de interes public. 7 miliarde evaziune fiscală la TVA - într-adevăr - este o sumă care ar trebui să ne îngrijoreze și, în egală măsură, să ne preocupe pe toți.

Alte două miliarde de euro avem evaziune fiscală pe comerțul cu produse agricole primare: cereale, legume, fructe și, din păcate, iarăși statul face prea puțin să combată acest flagel; iarăși vreo două miliarde de euro din comerțul cu produse de alcool și de tutun.

Acum, sigur, evident această Ordonanță nr. 23 încearcă să pună presiune pe mediul economic, pe mediul de afaceri, să crească oarecum gradul de conformare voluntară în ceea ce privește aceste obligații fiscale la care suntem datori cu toții, pentru că până la urmă trebuie să conștientizăm că din impozitele noastre, din dările noastre se finanțează marile sistem publice, fie că vorbim despre învățământ, despre sănătate, despre administrație, despre infrastructură etc.

Dar, totodată, trebuie să mai avem în vedere o altă realitate. Spuneau și antevorbitorii mei - companiile românești, cele cu capital românesc sunt decapitalizate. Au plecat la drum în 1990 cu un mare handicap. Și lipsa capitalului și lipsa culturii antreprenoriale sunt motivele pentru care zeci de mii de companii și-au găsit obștescul sfârșit în fiecare an - insolvență sau faliment.

Nici statul și nici băncile, din păcate, în acești 28 de ani de tranziție glorioasă...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Concluzionați, domnule deputat.

Domnul Remus-Adrian Borza:

... nu s-au înghesuit să finanțeze companiile.

Din 2010 și până în 2016...

Un minut, dacă îmi permiteți, domnule președinte.

Din 2010 și până în 2016, băncile au crescut creditarea către firme cu doar 3%, de la un sold de 209 la 216 miliarde de lei. În schimb, băncile - care, vedeți, de multe ori sunt foarte vocale - au înțeles să finanțeze statul, unde constatăm, în același interval de timp - 2010-2016, creșterea soldului creditelor cu 50% - de la 61 la 90 de miliarde de euro. Or, statul știm că e un prost administrator al resursei publice.

Și atunci, câtă vreme nici statul nu finanțează companiile, nici băncile nu au apetit să finanțeze economia reală, acest TVA era totuși o bulă, o gaură... o gaură... (Discuții în sală.)... o... bulă de oxigen pentru... din bancurile cu Bulă... pentru foarte multe companii, în special pentru IMM-uri. Sunt 450.000 de IMM-uri, care, practic, ele reprezintă motorul creșterii economice.

Noi știm că exigibilitatea TVA-ului intervine în a 25-a zi a lunii următoare. Deci, iată că vorbim de aproape 45 de zile în care companiile oneste, care declarau TVA-ul, rulau banii statului. Dar în egală măsură și statul rulează banii agenților economici. Pentru că, vedeți, deficitul e ținut în frâu și din această cauză - pentru că rambursăm TVA-ul și la șase sau nouă luni de zile.

Evident, trebuie găsit aici un echilibru, cu acest TVA Split, pentru că va lovi micile întreprinderi.

Iarăși este o discriminare, că pleacă a priori și lovește în companiile în insolvență. Sunt totuși sute de mii de angajați în aceste companii în insolvență. Și am dat exemplul de multe ori cu "Hidroelectrica", o companie în insolvență, care, în insolvență fiind, în patru ani de zile a virat bugetului consolidat al statului peste 3 miliarde de euro.

Deci n-ar trebui să venim cu astfel de măsuri punitive, cu astfel de măsuri discriminatorii, să îngreunăm soarta companiilor românești decapitalizate.

Acesta e motivul pentru care Grupul neafiliaților va vota împotriva Proiectului de Lege care vizează aprobarea Ordonanței nr. 23/2017.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

Aș avea câteva contraargumente, dar vi le voi spune în privat. În privat, domnule deputat, nu țin timpul plenului pentru chestiuni personale.

Intervențiile la dezbateri generale le-am încheiat.

La articole, vă rog?

Domnule Neagu, vreți la articole sau la dezbateri? Sau ați apăsat din greșeală? Nu e nici în sală.

Vă rog, la articole.

Domnul Budăi.

Domnul Marius-Constantin Budăi:

Mulțumesc.

Art. 9 alin. (1) lit. b). Propun respingerea amendamentului aprobat în comisie și revenirea la textul ordonanței.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Deci a fost amendament admis, da?

Propuneți respingerea amendamentului admis, da?

Vă rog, vot. (Discuții în sală.)

Reluăm, atenție, vă rog... vă rog... vă rog... vă rog... vă rog...

Avem vot pe un amendament admis. (Discuții în sală.)

Reluăm. Acum, da? Deci este un amendament admis. Propunerea a fost de respingere, da?

Vot, vă rog.

(Vociferări.)

Am oprit votul doamnă, nu mai țipați la mine.

Amendamentul admis a fost respins.

Vot pentru textul inițial din ordonanță.

123 de voturi pentru, 62 de voturi împotrivă, 7 abțineri, un coleg care nu optează. Textul - a rămas textul inițial.

Vă rog, alte intervenții la articole?

Domnul Budăi.

Domnul Marius-Constantin Budăi:

Pentru corelare, propun eliminarea eliminării amendamentului de la art. 16 și revenirea la textul inițial, la textul Senatului. Art. 16, poziția 15.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Deci amendament admis cu propunere de respingere. Vă rog să votați.

Amendamentul admis a fost respins.

Vă supun votului textul inițial de la Senat. Vot, vă rog.

114 voturi pentru, 82 de voturi împotrivă, 4 abțineri. A rămas textul inițial de la Senat.

Alte intervenții la articole, dacă mai aveți? Nu. Legea merge la votul final.

(Domnul deputat Nicolae Neagu solicită să ia cuvântul.)

Am întrebat de două ori. Poftiți, domnule Neagu, vă rog. Am întrebat.

La articole, da?

Vă rog.

Domnul Nicolae Neagu:

Aveam mâna ridicată, domnule președinte și spuneam că pe articole.

În definitiv, legea începe cu un articol. Și art. 1, admis de majoritatea comisiei la care am intervenit noi, era de aprobare a Ordonanței de urgență nr. 23 cu privire la TVA Split sau TVA colectat.

Noi avem un amendament introdus, respins de comisie, la care ținem în plen. Și amendamentul este simplu: Lege de neaprobare a Ordonanței nr. 23 cu privire la...

Motivația ați primit-o pe parcursul dezbaterilor generale. Eu vă dau una extrem de simplă. Nu introducem sarcini. Ministerul de Finanțe, către contribuabilul care ajută bugetul de stat, ci mai întâi rezolvăm sarcinile - Ministerul de Finanțe, prin ANAF.

Haideți să colectăm ce avem de colectat făcând o schemă reorganizatorică în ANAF - e o chestiune pe care specialiștii o cunosc.

Haideți să avem curajul să punem degetul pe acele zone unde nu se fac suficiente controale și unde știm cu toții că sunt evaziuni mari.

Haideți să vedem câtă altă sursă și resursă există contabilizată și neîncasată de către stat, și după aceea discutăm ce altceva am mai putea face încât toată lumea să-și plătească onest taxe, impozite, și ce-o mai fi ele, către statul român.

Acesta este motivul principal pentru care considerăm că în acest moment nu este cazul să intervenim cu o sarcină suplimentară pe care să o acordăm firmelor și în special celor multe, mici și mijlocii, care ne susțin politicile care nu se văd pentru populație și firme - cele de autostrăzi, cele de spitale, cele de învățământ și așa mai departe.

Deci v-aș ruga să fiți de acord a vota amendamentul nostru, cel de respingere, al acestei Legi de aprobare a Ordonanței nr. 23.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Deci aveți amendamentul respins de la nr. crt. 1 - cu titlul, da?

Vă supun votului amendamentul respins de la nr. crt. 1. Vot.

91 de voturi pentru, 105 voturi împotrivă, o abținere. Amendamentul a rămas respins.

Vă rog... ar trebui să mai supun o dată textul inițial...

Vot pentru textul inițial. Acesta e regulamentul.

112 voturi pentru, 90 de voturi împotrivă și o abținere.

Alte intervenții la articole? Nu mai sunt.

Legea merge la votul final.

Sărim pct. 6, că n-avem raportul.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 26 octombrie 2021, 2:21
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro