Plen
Ședința Camerei Deputaților din 19 decembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.1/04-01-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-09-2018
17-09-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 19-12-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 19 decembrie 2017

23. Supunerea la votul final:  

   

După pauză

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Rog liderii să-și invite colegii.

Facem un vot de control în 20 de secunde.

Vă rog, vot de control.

Vot.

 
 

238 prezenți. Suntem în cvorum.

Începem.

 
Proiectul de Hotărâre privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților (PH CD 51/2017); (nu a întrunit numărul necesar de voturi pentru aprobarea propunerii de respingere formulate de comisie)

Capitolul I. Proiecte de Hotărâri ale Camerei Deputaților.

1. Proiectul de Hotărâre privind modificarea și completarea Regulamentului Camerei Deputaților.

Comisia pentru regulament propune respingerea proiectului de hotărâre.

Vă rog să votați.

 

161 de voturi pentru, 87 de voturi împotrivă, 4 abțineri. Adoptat.

Capitolul II. Legi ordinare. Adoptări.

Propunerea legislativă pentru completarea art. III din Legea...

Explicarea votului, domnul Gheorghe Tinel.

 
 

Domnul Tinel Gheorghe:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Eu am votat împotriva modificării la regulament, așa cum ați propus dumneavoastră, puterea, astăzi, pentru că ceea ce se întâmplă sau ceea ce faceți în momentul de față nu reprezintă altceva decât un pumn în gură la adresa opoziției. Asta faceți! Să luați dreptul de a analiza în plen, când știți că plenul este suveran, amendamentele respinse... asta înseamnă... să dați un pumn în gură!

De ce vă este teamă? Să veniți să impuneți președinții de comisii, ca pe timpul comuniștilor, asta înseamnă acum!

Sunt la al treilea mandat, dar niciodată, nimeni nu a gândit o astfel de propunere de modificare a Regulamentului. Niciodată! Nici măcar noi, când eram și ne criticați, nu am gândit așa ceva! Dar să faceți ceea ce ați făcut acum, este inacceptabil! (Gălăgie.)

 
Propunerea legislativă pentru completarea art.III din Legea nr.269/2015 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.4/2015 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.82/2011 privind unele măsuri de organizare a activității de îmbunătățiri funciare (Pl-x 507/2017); (adoptată)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

2. Propunerea legislativă pentru completarea art. III din Legea nr. 269/2015 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 4/2015 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2011 privind unele măsuri de organizare a activității de îmbunătățiri funciare.

Comisia pentru agricultură propune adoptarea.

Vă rog, vot.

 

257 de voturi pentru, un vot împotrivă. Adoptată.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Programului de susținere pentru activitatea de reproducție, incubație și de creștere în sectorul avicol (PL-x 470/2017); (adoptat)

3. Proiectul de Lege privind aprobarea Programului de susținere pentru activitatea de reproducție, incubație și de creștere în sectorul avicol.

Comisia pentru buget și Comisia pentru agricultură propun adoptarea.

Vă rog, vot.

 

244 de voturi pentru, 19 voturi împotrivă, o abținere. Adoptat.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.71/2017 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.42/2004 privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, precum și pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr.83/2003 privind aprobarea posturilor de inspecție la frontieră organizate în punctele de trecere a frontierei stabilite pentru importul, exportul și tranzitul tipurilor de mărfuri supuse controalelor sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor, precum și condițiile de aprobare a posturilor de inspecție la frontieră responsabile pentru controalele sanitare veterinare ale animalelor vii provenite din țări terțe și pentru controalele sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor ale produselor alimentare și hranei pentru animale provenite din țări terțe (PL-x 451/2017); (adoptat)

4. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 71/2017 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 42/2004 privind organizarea activității sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, precum și pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 83/2003 privind aprobarea posturilor de inspecție la frontieră, organizate în punctele de trecere a frontierei, stabilite pentru importul, exportul și tranzitul tipurilor de mărfuri supuse controalelor sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor, precum și condițiile de aprobare a posturilor de inspecție la frontieră, responsabile pentru controalele sanitar-veterinare ale animalelor vii provenite din țări terțe și pentru controalele sanitar- veterinare și pentru siguranța alimentelor ale produselor alimentare și hranei pentru animale provenite din țări terțe.

Comisia pentru agricultură propune adoptarea proiectului de lege.

Vă rog să votați.

 

200 de voturi pentru, 60 de voturi împotrivă, 9 abțineri. Adoptat.

Proiectul de lege...

Explicarea votului. Vă rog.

 
 

Domnul Nechita-Adrian Oros:

Da, mulțumesc, domnule președinte.

Partidul Național Liberal a votat împotriva acestui proiect de lege, deoarece considerăm inoportună trecerea posturilor de inspecție la frontieră de la Autoritatea Națională Sanitar-Veterinară la DSVSA-uri și total deplasată prevederea ca funcționarii publici cu funcții de conducere din structurile Autorității Naționale Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor să aibă certificate ORNISS.

Vom ataca la Curtea Constituțională acest proiect.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Programului de susținere a crescătorilor de suine pentru activitatea de reproducție (PL-x 471/2017); (adoptat)

5. Proiectul de Lege privind aprobarea Programului de susținere a crescătorilor de suine pentru activitatea de reproducție.

Comisia pentru buget și Comisia pentru agricultură propun adoptarea proiectului de lege.

Vă rog să votați.

 

241 de voturi pentru, 19 voturi împotrivă, 6 abțineri. Adoptat.

 
Proiectul de Lege pentru completarea anexei nr.1 la Legea pomiculturii nr.348/2003 (PL-x 373/2017); (adoptat)

6. Proiectul de Lege pentru completarea Anexei nr.1 la Legea pomiculturii nr. 348/2003.

Comisia pentru agricultură propune adoptarea.

Vă rog, vot.

 

269 de voturi pentru, un vot împotrivă. Adoptat.

 
Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.34/2013 privind organizarea, administrarea și exploatarea pajiștilor permanente și modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991<B></B> (PL-x 314/2017); (adoptat)

7. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea și exploatarea pajiștilor permanente și modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991.

Comisia juridică, Comisia pentru administrație și Comisia pentru agricultură propun adoptarea.

Vă rog să votați.

 

267 de voturi pentru, o abținere, un coleg care nu optează. Adoptat.

Vă rog, explicarea votului.

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

S-au întors butoanele și vreau să mulțumesc președintelui de ședință că a răspuns solicitării Grupului Partidului Național Liberal și a redat microfoanele Parlamentului României, cu butoane cu tot.

Vă mulțumesc. (Rumoare.)

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.37/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora (PL-x 504/2016); (adoptat)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

8. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora.

Comisia pentru buget și Comisia juridică propun adoptarea.

Vă rog, vot.

 

264 de voturi pentru, 6 abțineri. Adoptat.

 
Legea pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale, reexaminată la cererea Președintelui României (PL-x 97/2013/2017); (Adoptată legea în forma adoptată de Senat.)

9. Legea pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 7/2013 privind instituirea impozitului asupra veniturilor suplimentare, obținute ca urmare a dereglementării prețurilor din sectorul gazelor naturale, reexaminată la cererea Președintelui României.

La punctul 9 sunt... PL-x 97...

Comisia pentru buget și Comisia pentru industrii propun adoptarea.

Vă rog să votați.

 

195 de voturi pentru, 62 de voturi împotrivă, 14 abțineri. Adoptată.

Proiectul de lege privind...

Explicarea votului, vă rog.

 
 

Domnul Virgil-Daniel Popescu:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Partidul Național Liberal a votat împotriva respingerii cererii de reexaminare, din mai multe motive.

1. Motivul că ar trebui să supraimpozităm nu cu 60%, cât era în textul inițial al ordonanței, cu 80% veniturile din dereglementarea prețurilor la gaze naturale, transformată această ordonanță în lege, adică într-un impozit definitiv, contrazice practic spiritul acelei ordonanțe. În mod normal, Ministerul Finanțelor Publice, la apelurile repetate ale Comisiei pentru industrii și servicii, ar fi trebuit să ne dea informații cu privire la sumele încasate din această taxă, precum și valoarea totală a investițiilor făcute de companiile din sectorul petrolier. Nu a făcut acest lucru. Guvernul nu s-a ținut de cuvânt.

Apoi, în mod normal, această taxă trebuie să dispară. Ar fi trebuit să vină noua Lege a redevențelor, făcută de Ministerul Finanțelor Publice. Nicio problemă! Ea a fost postată pe site-ul Ministerului Economiei, a fost retrasă de pe site-ul Ministerul Economiei. Oare, când suntem serioși cu domeniul acesta petrolier, al investițiilor mari care sunt?

Practic, prin această taxă, pe care dumneavoastră astăzi o retrimiteți spre promulgare, impuneți o suprataxare domeniului petrolier, singurul domeniu care face investiții și care asigură siguranța energetică.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc și eu.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.44/2017 pentru modificarea anexei nr.1 la Ordonanța Guvernului nr.15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România (PL-x 327/2017); (adoptat)

10. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2017 pentru modificarea Anexei nr.1 la Ordonanța Guvernului nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România.

Comisia pentru industrii și Comisia pentru transporturi propun adoptarea.

Vă rog să votați.

 

Unanimitate. Adoptat.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.33/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative privind actele de stare civilă și actele de identitate ale cetățenilor români (PL-x 451/2016); (adoptat)

11. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 33/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative privind actele de stare civilă și actele de identitate ale cetățenilor români.

Comisia pentru administrație și Comisia juridică propun adoptarea.

Vă rog să votați.

 

Unanimitate. Adoptat.

Explicarea votului.

 
 

Domnul Daniel Vasile:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 33/2016, ordonanță pe care astăzi Grupul parlamentar al minorităților și întreg spectrul politic prezent în Parlament a votat-o, este un act de o importanță deosebită.

Cetățenia română, potrivit legislației în vigoare, ori dovada cetățeniei române se face cu actul de identitate. Sigur că există o legătură de cauzalitate între actul de identitate și domiciliu. Potrivit legislației în vigoare, dacă nu ai act de identitate, nu poți să faci dovada cetățeniei. Și această dovadă a cetățeniei se obține în baza actelor pe care legislația română în vigoare le solicită, și mă refer strict la actul de identitate.

Ca să ne dăm seama de importanța acestui act pe care l-am aprobat astăzi, aduc în atenția dumneavoastră o cifră deosebit de relevantă. Potrivit datelor Direcției de Evidență Informatizată a persoanei, astăzi, în România, 550.000 de cetățeni nu dețin cod numeric personal.

Cu alte cuvinte, acești 550.000 de cetățeni practic nu pot face dovada cetățeniei. Este clar că avem o problemă de ordin legislativ, este clar că intervenția pe care am avut-o astăzi, prin adoptarea acestei ordonanțe de urgență, vine să pună ordine în sistem, însă în perioada următoare trebuie să ne aplecăm foarte atent asupra acestor date, care sunt deosebit de alarmante pentru un stat membru al Uniunii Europene.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc și eu.

 
Proiectul de Lege privind abrogarea art.35 din Legea nr.1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.18/1991 și ale Legii nr.169/1997 (PL-x 318/2017); (adoptat)

12. Proiectul de Lege privind abrogarea art. 35 din Legea nr.1/2000 pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole și celor forestiere, solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 și ale Legii nr. 169/1997.

Comisia juridică și Comisia pentru agricultură propun adoptarea.

Vă rog să votați.

 

263 de voturi pentru, un vot împotrivă, un coleg care nu optează. Adoptat.

 
Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.68/2015 pentru aprobarea unor măsuri de gestionare a instrumentelor structurale din domeniul transporturilor, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr.593 din 14 septembrie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.886 din 4 noiembrie 2016 (PL-x 84/2016/2017); (Adoptată legea cu amendamente.)

13. Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 68/2015 pentru aprobarea unor măsuri de gestionare a instrumentelor structurale din domeniul transporturilor, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 593 din 14 septembrie 2016, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 886 din 4 noiembrie 2016.

Comisia juridică și Comisia pentru transporturi propun adoptarea legii cu amendamente.

Vă rog, vot.

 

270 de voturi pentru, un coleg care nu optează. Adoptată.

 
Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.43/2017 privind înființarea, organizarea și funcționarea agențiilor pentru întreprinderi mici și mijlocii, atragere de investiții și promovare a exportului (PL-x 367/2017); (adoptat)

14. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 43/2017 privind înființarea, organizarea și funcționarea agențiilor pentru întreprinderi mici și mijlocii, atragere de investiții și promovare a exportului.

Comisia pentru industrii propune adoptarea.

Vă rog să votați.

 

240 de voturi pentru, 23 de voturi împotrivă, 6 abțineri. Adoptat.

Capitolul III. Legi organice. Adoptări.

Explicarea votului? Domnul Bumb?

 
 

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Noi am fost pentru adoptarea acestei legi, deoarece ne interesează ca în teritoriu să avem oficii care să ajute întreprinderile mici și mijlocii atât pentru export, cât și pentru dezvoltarea antreprenoriatului.

După cum bine știți, Ministerul IMM-urilor a reușit să încheie în jur de 8.000 de contracte care au fost finanțate pentru start-up-uri. Din păcate, o parte dintre ele au fost semnate fără finanțare, ceea ce nu mi se pare corect. Atât modul în care s-a prezentat, la prezentarea bugetului, Ministerul IMM-urilor, cât și modul în care lucrează... pentru că acești antreprenori, care vor dezvolta firme și probabil vor ajuta economia națională, ar trebui mult mai bine coordonați, și toate aceste întreprinderi care se fac în județe să poată să-i ajute pentru dezvoltarea afacerilor pe care vor să le creeze.

Din păcate, ceea ce s-a întâmplat la prezentarea bugetului a fost un fiasco total. Cred că a fost ministerul care s-a prezentat cel mai prost și rugămintea noastră este ca, în continuare, cei care reprezintă ministerul să se ocupe de înființarea acestor filiale din județe, astfel încât să poată fi, într-adevăr, stimulat exportul și toți antreprenorii care doresc să-și facă o afacere să poată să o realizeze în bune condiții și să aibă un suport real din partea ministerului.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Benga.

 
 

Domnul Tudor-Vlad Benga:

Dragi colegi,

Eu vreau să vă spun atât, din perspectiva unui antreprenor - am stat și m-am uitat adesea pe CV-urile colective ale acestui Guvern și cantitatea de ani de experiență în sectorul privat, a întregului Guvern, este minimală.

Primul lucru de care au nevoie antreprenorii - și vă spun ca om care a dezvoltat afaceri și a trecut prin runde de finanțare în sectorul privat, că oamenii au nevoie să fie lăsați să-și facă treaba, au nevoie de predictibilitate fiscală. Ideea că putem crea și putem susține cu adevărat antreprenoriatul, creând încă o serie de instituții de stat, cu job-uri de stat, în același timp, în care facem praf tot sistemul fiscal și distrugem orice idee de predictibilitate, merge împotriva a tot ceea ce este de fapt antreprenoriatul de stat. (Aplauze.)

Mulțumesc frumos.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Mînzatu.

 
 

Doamna Roxana Mînzatu:

Dacă am reuși să ne ținem la subiect, cred că am fi mult mai eficienți, dragi colegi.

Votăm astăzi o ordonanță care vizează reorganizarea unor oficii care deja există, dragi colegi. Există aceste oficii, se transformă în agenții, deci nu inventăm noi instituții. Doar că, așa cum ați văzut în expunerea de motive, aceste oficii erau mult subfinanțate atât ca forță umană, 10 angajați în fiecare oficiu, cât și ca nivel de salarizare. Iar toate programele de susținere a antreprenorilor, indiferent ale cărui Guvern ar fi acestea, nu au cum să aibă succes, dacă nu au acest schelet puternic, această infrastructură, care se numesc agenții pentru implementarea programelor pentru IMM-uri.

Faptul că le-am consolidat, crescând numărul de angajați, și bugetându-le activitatea, este un pas absolut normal și de care se va folosi, cu siguranță, orice Guvern, dar de care ne vom folosi în mod special noi, acum, pentru a avea succesul Programului "Start-up Nation" care, într-adevăr, este un program care presupune un efort fără precedent și care necesita și justifica, așa cum ați văzut și în expunerea de motive, reorganizarea acestor oficii în agenții.

Mulțumesc. (Aplauze.)

(Domnul deputat Dumitru Oprea solicită să ia cuvântul.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule Oprea, a vorbit domnul Bumb, din partea Grupului. Îmi pare rău!

Domnul Varujan Vosganian.

Domnule Munteanu și domnule Nicolicea, vă rog să veniți până la prezidiu, cât explică domnul Vosganian. (Consultări.)

Vă rog, domnule Vosganian.

 
 

Domnul Varujan Vosganian:

Stimați colegi,

Într-adevăr, în România există o anumită neîncredere cu privire la capacitatea startului de a exercita funcții manageriale. Această neîncredere însă nu are legătură neapărat cu funcțiile însele. Am să vă dau o comparație care are în vedere promovarea exporturilor, prin rețeaua atașaților noștri comerciali.

O țară care nu poate fi suspectată de ignorarea managementului privat - mă refer la Franța - avea în anul 2013, când eram eu ministrul economiei, 11 reprezentanți în structura comercială din România. Structura franceză se numește Ubifrance, adică Franța peste tot.

România avea 11 reprezentanți în cele 3 Americi: America de Nord, America Centrală și America de Sud. Deci câți reprezentanți avea Franța în România, avea România în cele 3 Americi. Dacă luăm o zonă de mare expansiune comercială, și enumăr: Vietnam, Cambogia, Laos, Indonezia, Thailanda, Malaezia, Singapore, Australia, Noua Zeelandă - în toate aceste zone, România câți reprezentanți comerciali credeți că are? Unul singur. În toată lumea, din 150 câți erau în 2008, au mai rămas vreo 70 și ceva de reprezentanți comerciali. Există zone întinse din lume - de pildă America Latină, Asia de Sud-Est - unde România, practic, nu este reprezentată. Sunt multe zone în care România a făcut căi ferate, a înzestrat cu material feroviar - cum este India, cum este Sri Lanka -, unde România nu este reprezentată.

După opinia mea, niciun sacrificiu nu este prea mic pentru a crea structuri care să promoveze capitalul românesc în străinătate. Și, vorbind despre străinătate, desigur că acest lucru este valabil și pentru România, pentru că nimic nu poate fi exportat, dacă nu se dovedește mai întâi, eficient, la noi acasă.

De aceea, această atitudine, de a respinge susținerea pe care statul trebuie să o dea antreprenorilor, nu mi se pare potrivită.

De aceea, eu socotesc că acest act normativ trebuie votat și foarte bine facem că îl votăm.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Stimați colegi,

Vă rog, un pic de atenție, liderii, la mine, pentru că trebuie să fac o rectificare.

Întrucât avem cutuma de a pune pe primele puncte ale ordinii de zi Proiectele de Hotărâri ale Camerei Deputaților, Proiectul de Hotărâre privind completarea Regulamentului era lege organică.

Nu am fost atent, îmi cer scuze.

Nu a întrunit numărul necesar de voturi, au fost 161. Acum am constatat.

Și atunci, conform art. 104 alin. (3), voi retrimite comisiei, spre reexaminare. (Aplauze.)

Continuăm.

 
Proiectul de Lege privind transmiterea unui teren din domeniul public al statului și din administrarea Stațiunii de Cercetare - Dezvoltare pentru Viticultură și Vinificație Odobești, județul Vrancea, în domeniul public al statului și administrarea Institutului Național de Cercetare - Dezvoltare pentru Fizica Pământului, județul Ilfov (PL-x 313/2017); (adoptat)

Legi organice. Adoptări.

15. Proiectul de Lege privind transmiterea unui teren din domeniul public al statului și din administrarea Stațiunii de Cercetare - Dezvoltare pentru Viticultură și Vinificație Odobești, județul Vrancea, în domeniul public al statului și administrarea Institutului Național de Cercetare - Dezvoltare pentru Fizica Pământului, județul Ilfov.

Comisia juridică și Comisia pentru agricultură propun adoptarea.

Vă rog, vot.

 

261 de voturi pentru, două abțineri, un coleg care nu optează. Adoptat.

 
Proiectul de Lege privind transmiterea unei suprafețe de teren din domeniul public al statului și din administrarea Academiei de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Cartof și Sfeclă de Zahăr Brașov, județul Brașov, în domeniul public al municipiului Brașov, pentru realizarea obiectivului de investiție Construire Spital Clinic Regional de Urgență Brașov (PL-x 476/2017); (adoptat)

16. Proiectul de Lege privind transmiterea unei suprafețe de teren din domeniul public al statului și din administrarea Academiei de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești - Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Cartof și Sfeclă de Zahăr Brașov, județul Brașov, în domeniul public al municipiului Brașov, pentru realizarea Obiectivului de investiție "Construire Spital Clinic Regional de Urgență Brașov".

Comisia juridică și Comisia pentru agricultură propun adoptarea.

Vă rog, vot.

 

264 de voturi pentru, două voturi împotrivă, 3 abțineri. Adoptat.

Vă rog, doamnă Mara Mareș.

 
 

Doamna Mara Mareș:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Partidul Național Liberal a votat pentru acest proiect de lege. Într-adevăr, Brașovul are nevoie de un spital nou.

Vă mulțumesc pentru votul dumneavoastră, iar această colaborare transpartinică este într-adevăr lăudabilă. Mai puțin lăudabil este faptul că nu s-au ținut promisiunile inițiale, dar nici aici nu este timpul pierdut și putem să corectăm și acest lucru.

Chiar dacă în bugetul pentru anul 2018 există finanțare zero pentru Spitalul Clinic Regional de Urgență Brașov, vă solicităm, stimați colegi din majoritate, să ne demonstrați că introducerea termenului de "regional" este de bună-credință și va grăbi, nu va încetini construcția spitalului, să finanțați studiul de fezabilitate pentru Spitalul Clinic Regional de Urgență Brașov. (Aplauze.)

Vă mulțumim.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

(Domnul deputat Remus-Adrian Borza solicită să ia cuvântul.)

Domnule Borza, deputații neafiliați explică votul la finalul ședinței de vot.

Vă rog, dați-i microfonul. (Se adresează staffului tehnic.)

 
 

Domnul Remus-Adrian Borza:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Ca unul dintre inițiatorii acestui proiect de lege, în primul rând, mă adresez dumneavoastră pentru a vă mulțumi. Sigur, o largă majoritate, doar 3 voturi împotrivă. Iată ce înseamnă conlucrarea parlamentară, în vederea realizării unor proiecte de interes public.

Într-adevăr, actualul sistem sanitar din județul Brașov este unul depășit, spitale pavilionare din 1974 sau chiar mai vechi, un spital județean care, inițial, era pe 7 clădiri, dintre care două au fost dezafectate, pentru că nu mai corespund dinamicii sanitare și populației - să nu uităm, Brașovul este un județ cu peste 600.000 de locuitori. Adresabilitatea unui astfel de spital clinic, universitar - de fapt este una regională - și lucrul acesta s-a dovedit în ultimii 10-15 ani de adresabilitate, foarte mulți pacienți... și din cauza acestei dinamici foarte mari a turismului din Brașov... după București, Brașovul, iată, este județul care atrage cel mai mare flux de turiști.

Din acest punct de vedere, în numele tuturor...

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Abuzați, deja!

 
   

Domnul Remus-Adrian Borza:

... tuturor cetățenilor județului Brașov...

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Abuzați, domnule...

 
 

Domnul Remus-Adrian Borza:

... atât a parlamentarilor de Brașov, vă mulțumim tuturor pentru acest vot.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Și noi vă mulțumim!

Domnul Benga?

Nu mai vreți, domnule Benga.

Doamna Mînzatu.

 
 

Doamna Roxana Mînzatu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Grupul PSD susține, evident, acest proiect de lege și îl susține tocmai pentru că Guvernul PSD are în strategie, conform Memorandumului adoptat recent, construirea unui spital regional la Brașov.

Susținerea pe care Grupul PSD o oferă se reflectă și în colaborarea cu autoritățile locale din municipiul Brașov, cu Primăria municipiului Brașov, pe teritoriul căreia se va construi acest spital.

Eu le mulțumesc, în mod special, celor din Comisia pentru agricultură și celor din Comisia juridică, care au dat raport favorabil acestui proiect și vă asigur că deja demersurile pentru finanțarea documentației, cât și a investiției sunt pornite, atât la nivel local, în discuțiile cu BERD, cât și la nivelul Guvernului României, în discuțiile cu Banca Mondială și Banca Europeană de Investiții, prin mesajele trimise de ministrul sănătății și de ministrul fondurilor europene.

Așa cum știți, soluții de finanțare există. Este bine că noi astăzi am reușit să dăm acest mesaj brașovenilor, că susținem crearea unui nou spital la Brașov.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Benga.

 
 

Domnul Tudor-Vlad Benga:

Dragi colegi,

Nu o să mă auziți dumneavoastră prea des pe mine mulțumind majorității, dar aceasta este una dintre situațiile în care trebuie să o fac.

Mulțumim pentru sprijin, pentru transferul acestui teren. Este un pas legislativ important. Mă bucur că a beneficiat de suport transpartinic. Sper din tot sufletul să se și realizeze și rămân la ceea ce am spus și mai devreme, în cursul dezbaterilor, sper ca într-adevăr majoritatea să fi operat această modificare, cu introducerea titulaturii "regional", pentru a sprijini acest proiect, și nu pentru a-l bloca.

Mulțumim frumos.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Stamatian.

 
 

Domnul Vasile-Florin Stamatian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ca medic, nu pot decât să mă bucur atunci când se propune înființarea unui spital. Dar eu sper să fie aceeași colaborare interpartinică, atunci când vom discuta alocarea de fonduri pentru construirea acestui spital și voi fi la fel de fericit atunci când se vor aloca fonduri pentru cercetare, pentru că luarea de teren de la un institut de cercetare înseamnă diminuarea capacității de funcționare a acestuia.

Cunosc Brașovul, sunt profesor onorific al Universității din Brașov. Maternitatea din Brașov a fost reabilitată de curând. Este nevoie de un spital mare, pentru că Brașovul este și centru turistic și este în centrul țării.

Dar, vă rog, atunci când vom ajunge la amendamentele pentru Ministerul Sănătății, să existe vot și pentru alocarea de fonduri pentru construirea de spitale.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul Bichineț?

 
 

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Întotdeauna când operăm cu propoziții universal-afirmative - toate lebedele sunt albe, toți stârcii sunt albaștri - greșim.

Iată, nu putem spune că toți parlamentarii de la PSD sunt foarte buni și cei din opoziție, toți, fără excepție, sunt foarte răi.

De exemplu, discutăm despre Partidul Mișcarea Populară, partid de opoziție. Ați sesizat, de-a lungul acestui an, și sper să fiți atenți cu toții - seriozitatea noastră. În primul rând, faptul că venim la activitate. În al doilea rând, studiem documentele, înțelegem și votăm în funcție de proiect. Dacă un proiect de lege este bun, îl susținem, dacă nu este bun, îl respingem. (Rumoare.)

Ați văzut, colegii de la USR, care trec printr-un proces de metamorfoză, extraordinar... (Râsete.) Ați încercat de multe ori să-i ironizați, și ați greșit! 7,8,10 dintre ei sunt de excepție, foarte, foarte buni. Și nu spun asta pentru că vreau să captez bunăvoința cumva. Oricum îi vom recupera noi, mai târziu. (Râsete.)

În legătură cu ce se întâmplă aici, ați observat că fiecare încearcă să se poziționeze. Pentru că urmează după o oră, după două ore bugetul, voi reitera ideea profesorului universitar, medicul de la ... un om care are o carieră extraordinară în spate... "Domnule, degeaba facem proiecte bune, dacă nu le asigurăm finanțarea!"

Vorbim de spitale regionale. Este prima mișcare pe care o facem astăzi, votând pentru Brașov. Să vedem dacă se va întâmpla ca, acolo, în următorul an, 2018, să se pună o fundație, să se zidească o cărămidă. După care urmează celelalte spitale regionale, în România. Pentru că, ați văzut, avem destui doctori aici, dar sunt și destui pacienți.

Mulțumesc. (Râsete.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, de la UDMR.

 
 

Domnul Vass Levente:

Încet, încet, toate drumurile din Transilvania duc spre Brașov sau duc în Brașov.

Ca centru universitar, Târgu Mureș a susținut educația medicală din Brașov, ani întregi. Cei de acolo au venit să dea diploma, să zic așa, să dea licența la Târgu Mureș. Eu tare m-aș bucura dacă deputații de Brașov ne-ar susține și atunci, când Târgu Mureș cere, împreună cu Iașiul și cu județele din Moldova, ca autostrada să treacă totuși prin Târgu Mureș. Este un lucru foarte important, să știți.

Suntem de acord să se dezvolte și din punct de vedere medical Brașovul, dar trebuie să acceptați că avem și noi niște cereri, rugăminți, ca Târgu-Mureș, printre altele, să nu fie capăt de autostradă.

Mulțumesc mult. (Vociferări.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Continuăm.

Mai este cineva din Brașov? (Râsete.)

De la Sfântu Gheorghe, atunci.

 
Proiectul de Lege pentru modificarea art.18 alin.(2) din Legea nr.334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale (PL-x 505/2017); (adoptat)

17. Proiectul de Lege pentru modificarea art. 18 alin. (2) din Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.

Comisia juridică propune adoptarea proiectului de lege.

Vă rog, vot.

 

222 de voturi pentru, 24 de voturi împotrivă, 6 abțineri. Adoptat.

Explicarea votului, domnul Viziteu.

 
 

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

Bună ziua!

Da, nu vorbim de Brașov.

Acest proiect de lege este un nou exemplu din categoria "în principiu", "bine", "în implementare greșit".

Suntem total de acord că într-o economie și un context socio-economic al României, când nu avem o Lege a lobby-ului, este necesară o finanțare publică pentru partidele politice. Dar modul în care acesta este transpus în acest proiect de lege, este defectuos. Și am să vă explic de ce.

În primul rând, expunerea de motive este în totală disonanță cu textul proiectului. Expunerea de motive spune că se dorește o clarificare a bugetului de stat alocat, dar articolul de lege face o mențiune la procentul din produsul intern brut, nu din bugetul de stat, astfel încât, domnilor, tocmai ați votat majorarea de trei ori a bugetului partidelor politice, față de anul trecut, până la 12 ori față de cum era prevăzut, fără niciun criteriu de performanță sau de așteptare publică pentru acest lucru, în condițiile în care, din nefericire, ieri ați votat împotriva alocării a 6% din PIB, în condițiile în care urmează să votați un buget pentru sănătate subfinanțat, când 30% dintre spitale au nevoie de renovări, iar suma alocată este derizorie.

Avem o infrastructură rutieră și feroviară dezastruoasă, iar sumele alocate pentru repararea lor sunt aproape zero. Dar finanțarea partidelor crește de 12 ori?! (Vociferări.) Ce justifică acest lucru?

Dacă ne gândim și la rezultatul electoral din 2016, vedem că această clasă politică este eșuată - 60% din populație nu este interesată de a vota, dar noi tocmai le-am luat o rentă permanentă. 60% nu vin la vot, dar îi taxăm pentru aceste partide politice. Este corect?

Dacă tot ați votat asta, vă invit măcar să alocați o parte din acești bani pentru educație, în tehnică legislativă, astfel încât să existe o coerență între expunerea de motive și textul legii, pentru a nu mai repeta astfel de greșeli.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Andronache?

 
 

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Partidul Național Liberal a votat acest proiect de lege, pentru că el conține o prevedere extrem de importantă pentru a asigura egalitatea de gen în Parlamentul României și în alte structuri ale administrației publice locale.

Adoptarea acestui amendament va face posibilă și va stimula partidele politice să propună femei pe locuri eligibile, de data aceasta, pe listele electorale.

Aceasta este motivația pentru care Grupul parlamentar al PNL a susținut proiectul de lege.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.96/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății (reexaminarea dispozițiilor art.I<SUP>1</SUP>, art.I<SUP>2</SUP> și art.IV)<B></B> (PL-x 12/2017); (adoptată legea cu amendamente)

18. Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 96/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul educației, al cercetării, al formării profesionale și al sănătății.

Comisia pentru învățământ și Comisia pentru muncă propun adoptarea legii, cu amendamente.

Vot.

 

175 de voturi pentru, 58 de voturi împotrivă, 28 de abțineri. Adoptată.

Domnul Pirtea.

 
 

Domnul Marilen-Gabriel Pirtea:

Domnule președinte de ședință,

Dragi colegi,

Partidul Național Liberal a votat împotrivă. Partidul Național Liberal susține concurența, susține mediul concurențial, dar nu susține concurența neloială. Iar în ceea ce discutăm astăzi, un nou actor pe piața educațională postuniversitară a fost introdus - furnizorul de formare profesională. Și acest nou actor nu a trecut etapele pe care le-au trecut ceilalți participanți în lupta aceasta concurențială. Nu a fost supus unei acreditări, unor aprobări, unor evaluări, ceea ce facem în momentul de față cu mediul universitar.

De aceea, considerăm că această concurență neloială nu este benefică învățământului.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Iurișniți.

 
 

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Mulțumesc, domnule președinte.

Da, într-adevăr, încă nu s-au obținut acreditările necesare. Calitatea acestor structuri este încă pe drumul unor necesare ameliorări, dar nu putem să nu observăm că s-au făcut niște pași. În 2016, știm foarte bine că avem aprobată o strategie a formării profesionale, aprobată de Guvernul Cioloș, în 2016, Strategia 2014-2020. Este în acord, bineînțeles, cu Strategia Europeană 2020 pe educație și pe formare profesională. Deci există elemente care ne permit să spunem că am făcut niște pași înainte.

Dar, în același timp, Ministerul Muncii și Justiției Sociale și Ministerul Educației sunt corigenți la calitatea acestor furnizori de formare. Dup cum am văzut, furnizorii de formare vor avea ca grup țintă doar absolvenți de studii superioare. Și acesta este un aspect care merită discuții mult mai îndelungate, pentru că, după cum știți, camerele de comerț pot să aibă aceste cursuri, pot să organizeze cursuri de formare profesională și o pot face chiar cu succes.

Prin urmare, în urma acestor motivații, dar și a modalității prin care acest proiect de lege a ajuns în dezbatere la comisiile comune, aici, la Camera Deputaților, Uniunea Salvați România a votat "abținere".

Mulțumesc.

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Pambuccian.

 
 

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

N-o să vă placă ce o să vă spun.

Eu am urmat o facultate adevărată, Facultatea de Matematică a Universității din București, pe vremea când era mult mai grea decât acum, avea 5 ani, era înainte de Bologna. Și îmi aduc aminte că, atunci când eram student, a venit unul de la partid, de la Dumnezeu știe ce era, să ne întrebe de ce nu avem toți nota zece, să ne ceară socoteală.

Și atunci s-a ridicat un coleg de-al meu și i-a spus un lucru pe care n-am să-l uit niciodată. I-a spus așa: "Dacă tavanul acesta ar avea un metru, am umbla cu toții cocoșați. E de mirare că avem atâția cocoșați în societatea noastră?" - i-a zis ăluia de la partid.

Cam asta cred că se întâmplă, din păcate, cu învățământul la noi. Nu poți, nici măcar unor cursuri de vară făcute la o universitate din zona de elită universitară să-i dai greutatea unui masterat, pentru că nu poți. Nu se poate așa ceva! Nu poți să spui că ai făcut Facultatea de... nu știu... o facultate serioasă, la seral, și să spui că ești specialist în domeniul acela. Nici măcar asta nu poți să spui. Darmite, cu câteva ore de curs, să spui că ai un master?

Până la urmă contează foarte mult lucrurile acestea. Contează și în felul în care ne respectăm pe noi înșine. Și cred că dacă astăzi ne respectăm mai puțin, mâine și mai puțin, la un moment dat nu o să mai avem niciun fel de stea polară pe cerul nostru, ca să știm încotro mergem.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcției publice specifice de inspector social și pentru modificarea și completarea unor acte normative (PL-x 123/2017). (adoptat)

19. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcției publice specifice de inspector social și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Comisia pentru muncă propune adoptarea.

Vă rog, vot.

 

253 de voturi pentru, un vot împotrivă. Adoptat.

Stimați colegi,

Cu acordul liderilor de grup, vă fac o propunere abuzivă. Să ne vedem la ora 14,30, în sală, pentru Legea bugetului.

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 13,26.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 19 septembrie 2018, 17:27
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro