Plen
Ședința Camerei Deputaților din 21 decembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.4/11-01-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2018 (comună)
12-12-2018
10-12-2018
05-12-2018
28-11-2018 (comună)
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 21-12-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 decembrie 2017

17. Dezbaterea Proiectului de Lege privind promovarea transportului ecologic (PL-x 195/2016). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 195/2016

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

14. Proiectul de Lege privind promovarea transportului ecologic.

Inițiatorul dorește? Vă rog.

Domnul Marius Sorin-Ovidiu Bota:

Mulțumesc.

Iată că la exact doi ani de zile un proiect de lege, inițiat când eram senator, din dorința de a îmbunătăți calitatea mediului, din păcate constatând la acea vreme, și după doi ani de zile lucrurile puțin s-au îmbunătățit, dar stau tot cam în aceeași matcă, poluarea în marile orașe - 40%, conform indicatorilor măsurați, se datorează poluării autovehiculelor.

În domeniul strategiei energetice, calea ferată are obligativitatea ca 20% din energia pe care o consumă, să o consume ca energie verde, lucru care este încă departe de acest deziderat.

Iar în domeniul absorbției fondurilor europene, în special cele care se accesează direct de către administrațiile publice de la Bruxelles, la momentul când am inițiat acest proiect de lege, doar 1% erau fonduri accesate din România.

Acestea au fost motivele pentru care am inițiat acest proiect de lege, intens dezbătut, mediatizat la vremea aceea și dezbătut cu asociația profesională, patronală a transportatorilor publici din România, de două ori.

Mulțumesc colegilor din Senat care au îmbunătățit puțin proiectul, în sensul că acele condiții pe care le-am prevăzut inițial le-au redus puțin, de la 50% la 30%, dar proiectul în sine prevede ca toți transportatorii publici să aibă în parcul lor, începând de anul următor, minimum 30% din parc, un parc cu autovehicule verzi, din ceea ce urmează ei să achiziționeze în perioada următoare, iar transportatorii auto privați, în perioada următoare, după 2020.

Cred că este o măsură bună. Din păcate, aceste lucruri trebuiau să se facă din simpla inițiativă a autorităților publice locale și județene. Din păcate, acestea nu au avut această inițiativă, dar nu pot să nu menționez faptul că există câteva municipalități din România care, în ultimul an, au început să aplice, de fapt, această prevedere - și mă refer aici la municipiile București, Iași, Suceava, Timișoara și Cluj-Napoca.

Mulțumesc pentru raportul favorabil și vă rog să votați.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Comisia?

Domnul Roman.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului, Comisia pentru mediu și echilibru ecologic și Comisia pentru transporturi și infrastructură au fost sesizate, cu dezbaterea și avizarea pe fond, în legătură cu acest proiect de lege.

Senatul, așa cum spunea și inițiatorul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din 12 aprilie 2016.

Proiectul de lege a fost avizat favorabil de Consiliul Legislativ.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare promovarea transportului ecologic, prin impunerea obligației autorităților publice locale, regiilor autonome și societăților aflate în subordinea UAT-urilor de a achiziționa mijloace de transport în comun acționate electric în proporție de minimum 50% din necesarul achizițiilor viitoare, urmărindu-se astfel reducerea poluării în aglomerările urbane, a consumului de benzină și motorină, cât și promovarea noilor tehnologii în transport.

În urma dezbaterilor și a opiniilor exprimate, membrii comisiilor au examinat proiectul de lege și au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind promovarea transportului ecologic.

În raport cu obiectul și conținutul său, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dezbateri generale, domnul Bichineț.

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vreau să-i felicit pe inițiatorii acestui proiect de lege.

La cele trei comisii din Camera Deputaților proiectul a întrunit vot favorabil majoritar.

Văd că și Senatul a adoptat Legea nr. 195/2016.

Acum rămâne de văzut dacă autoritățile locale, cele care achiziționează mijloace de transport, vor găsi resursele financiare pentru a putea lua din țările dezvoltate mașini electrice sau mașini care folosesc altfel de combustibil decât motorină și benzină.

Eu susțin, am susținut și în comisie, acest proiect de lege, Partidul Mișcarea Populară, de asemenea. Astfel se mai face încă un pas pentru ca în țara noastră să nu mai fie mizerie, poluare și dacă am putea să mai facem următorul pas în 2018, să diminuăm sărăcia și infracționalitatea.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ciuhodaru.

Domnul Tudor Ciuhodaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Îl felicit pe domnul senator, actual deputat, pentru că un astfel de act normativ rezolvă trei probleme majore: un transport ecologic și, evident, nepoluant, ieftin, pentru că întotdeauna aceste mijloace de transport au alte costuri față de cele, să zicem, clasice, iar pentru mine, ca medic de urgență, rezolvă o problemă importantă de sănătate publică.

Poluarea din marile orașe creează în fiecare zi probleme. Bronhopneumopatiile, alergiile, afecțiunile dermatologice sunt exacerbate, complicate sau agravate de această poluare.

Sper ca acest proiect să fie cât mai repede pus în realitate, mai ales că sunt multe probleme și la Iași, din acest punct de vedere.

Încă o dată felicitări, și, fără niciun fel de discuție, vom vota cu trei mâini acest proiect.

Domnul Cătălin Drulă:

Domnule președinte,

E a doua intervenție astăzi.

Să nu vă faceți impresia greșită... Noi, de la USR, suntem oameni toleranți, vrem să participe toată lumea la dezbatere, dar semnalez prezența domnului secretar general al PSD, domnul Neacșu, în sală, într-o... Nu are nicio calitate pentru a fi prezent în plen. Înțeleg că este consilierul onorific al premierului, dar aceasta este o funcție care nu există în lege, nu este o funcție de demnitate publică. Dumnealui, de obicei, stă aici, în dreapta prezidiului, unde este spațiul rezervat pentru președinții de comisii.

Noi susținem, totuși, dezbaterea, și dacă domnul Neacșu vrea să participe la lucrările Camerei, cred că poate participa de la balcon. Suntem ultimii care am dori să excludem pe cineva, dar nu cred că este normală prezența pe locul rezervat demnitarilor, în sală sau aici, la prezidiu.

Vă rog să luați măsuri, domnule președinte de ședință.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Sigur!

Vă rog, domnule secretar general, să continuați discuția cu liderul grupului în zona rezervată consilierilor de la Guvern.

Continuăm.

Domnul Leoreanu, da?

Domnul Laurențiu-Dan Leoreanu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

În principiu, noi suntem de acord cu spiritul acestui act normativ, unul corect, de altfel, dar în condițiile în care bugetele locale ale primăriilor au fost diminuate cu circa 12 miliarde de lei, prin măsurile propuse prin Codul fiscal, nu credem că este corect să-i obligăm pe primari, pe aleșii locali, să achiziționeze aceste mijloace, în condițiile în care nu vor avea fondurile necesare.

Pentru că, într-adevăr, cheltuielile de consum sunt mai mici față de combustibilii tradiționali, dar a achiziționa aceste mijloace de transport presupune o cheltuială majoră. În acest moment costurile sunt mari pentru mașinile cu energie electrică.

Mi se pare corect să creăm o oportunitate și o posibilitate de a achiziționa aceste mijloace de transport, pentru ca parcul auto al primăriilor municipiilor să fie înzestrate cu astfel de mijloace, dar nu o obligativitate. Pentru că în momentul de față sunt primării care nu vor avea posibilitatea, nu pot să-și permită acest lux. Este un lux în momentul de față.

Prin urmare, Partidul Național Liberal se va abține în a vota acest act normativ.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Benga.

Domnul Tudor-Vlad Benga:

Și Grupul parlamentar al USR sprijină acest proiect de lege și vom vota pentru.

Am ascultat argumentele și în comisie, legate de eventualele dificultăți ale unor administrații locale de a disponibiliza fonduri. Aici, într-adevăr, sunt achiziții mai scumpe, dar credem că e important ca acest proces să înceapă. Trebuie să începem de undeva în procesul acesta de a ne mișca către un transport ecologic.

Și, în egală măsură, e important de spus faptul că achiziția acestor mijloace de transport are și multe facilități pe fonduri europene și poate aceasta va încuraja mai departe autoritățile locale să se îndrepte în această direcție.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Dobre?

Domnul Victor Paul Dobre:

Stimați colegi,

Mi s-a întâmplat foarte rar să votez altfel decât grupul meu parlamentar. Dar de această dată votez pentru, pentru că este necesar să mergem în trendul european, este necesar să avem un transport ecologic, și în Țara Românească fără să obligi nu rezolvi nimic.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Korodi.

Domnul Korodi Attila:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Consultându-ne și cu colegii, noi vom sprijini acest proiect de lege, dar aș dori să aduc în discuția noastră și să semnalez câteva lucruri care trebuie lămurite în perioada următoare, pentru că în momentul în care legea trebuie aplicată, trebuie să fie și aplicabilă.

Și vorbim de capacitatea tehnologică și de oferta care va exista în România pentru ca ceea ce vor achiziționa autoritățile locale să poată să funcționeze la un cost normal și în municipalitățile mici, și în condiții climaterice foarte vitrege, care sunt iarna la minus 30 de grade.

Vă spun lucrurile acestea, pentru că este important să susținem mobilitatea ecologică și toate proiectele europene care vorbesc de mobilitate, care sunt în proiectele finanțate prin programele regionale europene. Susțin lucrul acesta.

Dar eu cred că există încă o limită tehnologică care n-a fost depășită, și aici cine poate să ajute este Guvernul, facilitând atât dezbateri, cât și aducere în țară de... nu au destulă, ca infrastructura care se va crea, parcul de mașini, care va fi suplinit cu aceste autobuze să fie destul de bune, încât să nu ne trezim ca după achiziționarea lor, la un preț destul de ridicat, după un an, doi ani să nu mai poată să funcționeze.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Și domnul Popa, și încheiem.

Domnul Florin Popa:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea să spun că fac parte dintre cei care am salutat această inițiativă legislativă, că noi, la nivelul Primăriei municipiului Galați, deja am făcut pași importanți pentru a ne încadra în dezideratul acestei legi.

Efectiv, în cursul acestui an, am achiziționat un număr de 14 troleibuze, suntem în proceduri avansate pentru completarea flotei de transport la nivelul municipiului, cu autobuze ecologice și zece garnituri de tramvai.

Cred că acolo unde există preocupare, se găsesc și soluții. Noi am apelat la un credit pentru achiziția troleibuzelor, iar în continuare vom folosi această posibilitate de a dota flota, folosind fondurile europene, ceea ce vă îndemn pe toți să faceți acest lucru.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 14 decembrie 2018, 16:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro