Plen
Ședința Camerei Deputaților din 21 decembrie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.4/11-01-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
21-11-2018
20-11-2018
19-11-2018
14-11-2018 (comună)
14-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 21-12-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 21 decembrie 2017

5. Dezbaterea Propunerii legislative pentru înființarea Liceului Teologic Romano-Catolic din Târgu Mureș (Pl-x 464/2017). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 464/2017

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Conform Legii educației naționale și a prevederilor pe care le face Consiliul Legislativ, la punctul 3...

Vă citesc... pentru cei care nu cunoașteți Legea educației...

"Unitățile de învățământ de stat și particular, preuniversitar, se organizează de către autoritățile administrației publice locale, cu avizul conform al inspectoratelor școlare, iar în cazul în care autoritățile administrației publice locale nu aprobă organizarea rețelei școlare, prevăzute în termen de 30 de zile de la data limită impusă pentru aprobare, ministrul educației naționale emite un ordin cu privire la aprobarea rețelei școlare, inclusiv pentru înființarea, desființarea, fuziunea sau divizarea unităților de învățământ de stat confesional și particular pentru unitatea administrativ-teritorială în cauză".

Prin urmare, stimați colegi, există prevedere legislativă, astăzi, în Legea educației, care precizează inechivoc, reglementează în ce fel se înființează o unitate de învățământ.

Vă întreb, ce rost are pe ordinea de zi, punctul 3? Care este legalitatea acestui punct? Vă spun din start - pentru că știți că ați făcut un troc cu UDMR, ca să vă treacă Legea bugetului și modificările pe Legile justiției - Partidul Mișcarea Populară va ataca la Curtea Constituțională, negreșit, un asemenea proiect legislativ...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat...

Domnul Emil-Marius Pașcan:

...care poate deveni lege...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat...

Domnul Emil-Marius Pașcan:

... dar nu vă jucați cu liniștea românilor din Ardeal și nici cu cea a mureșenilor...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat...

Domnul Emil-Marius Pașcan:

...luați-i acasă pe... (I se închide microfonul.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat,

Am strigat de trei ori la dumneavoastră, să mă ascultați puțin. (Vociferări.)

Domnul Emil-Marius Pașcan (din sală):

Vă bateți joc de românii din Ardeal!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Bine, domnule Pașcan.

Domnul Roman.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Am solicitat pe procedură să intervin, pentru că la prima intervenție mi s-a spus că nu există raport.

După ce m-am așezat în bancă, am înțeles că există raport.

Vreau să atrag atenția asupra unui aspect de procedură foarte serios.

Conform Hotărârii Biroului permanent, Comisia pentru educație s-a întrunit statutar pentru a dezbate acest proiect de lege. Opoziția din comisie a făcut ceea ce trebuie să facă și a dus timpul de dezbatere după ora 12,30, profitând de lipsa sau, mă rog, de faptul că alții erau preocupați cu alte lucruri.

Doamna președinte, conform Regulamentului, era obligată, la solicitarea expresă pe care am formulat-o de trei ori, să întrerupă, să suspende lucrările ședinței, să venim în plen, să dăm votul final și să revenim în Comisia pentru educație.

Vă rog foarte mult, stimați colegi, este o chestiune de procedură. Vă rog frumos să amânăm această discuție. Rugați colegii să se uite pe stenograme, pentru că se încurcă lucrurile. Aveți majoritate, votul este de 15,16,17 la cât a fost în comisie... nu este nicio problemă. Dar respectați Regulamentul, stimați colegi.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Munteanu?

  ................................................

Domnul Eugen Tomac:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Asistăm la un precedent extrem de periculos, pentru că, pe lângă conotația pe care o are proiectul de lege aflat la poziția 3, cu privire la înființarea Liceului de la Târgu-Mureș - și aici vreau să înțeleagă colegii de la USR o chestiune extrem de importantă, nu ne jucăm cu reguli ce țin de esența statului de drept. Avem pe rol un proces. Inspectorul general este cercetat pentru abuz în serviciu, tocmai pentru că a încălcat legea. Nu putem noi, aici, în Parlament, să dăm o lege pentru o singură instituție în această țară.

Deci cred că ar trebui să fim destul de lucizi și vă cer, domnule președinte, să mai supuneți o dată votului, reîntoarcerea la comisie a acestui proiect de lege. Nu are sens, în prag de sărbători, să creăm tensiune inutilă în țară.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

Plenul a decis deja. Nu mai pot, încă o dată.

(Domnul deputat Robert-Nicolae Turcescu solicită să ia cuvântul.)

Domnul Turcescu.

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Domnule președinte,

Sunt secretarul Comisiei pentru învățământ și vreau să arăt, oricui este interesat, emailul de convocare a acestei ședințe a Comisiei pentru învățământ, care reține și ora la care s-a întâmplat acest lucru. Ieri la ora 7,57 de dimineață, adică cu trei minute înainte de ora 8 dimineața, a fost convocată Comisia pentru învățământ, pentru ora 11,30. I s-a dat proiectul ordinii de zi.

Potrivit Regulamentului, după cum bine știți, trebuie convocată cu 24 de ore înainte. Nu am înțeles și nu înțeleg în continuare de ce a fost nevoie de această ședință intempestivă. Ar trebui să avem o explicație și din partea președintelui Comisiei pentru învățământ, doamna Gavrilă, pe care o invit la microfon, pentru că o văd în sală, pentru că ar trebui să ne dea o explicație. Care este urgența acestui proiect, pentru că, sincer să fiu, nu am înțeles niciunul dintre noi, inclusiv colegi de-ai Domniei Sale cu care am dialogat în timpul ședinței.

Prin urmare, avem de-a face cu o ședință convocată împotriva cutumelor fixate și regulilor fixate de Regulamentul Camerei Deputaților, pe de o parte.

Pe de altă parte, avem o ședință care s-a desfășurat în paralel cu o ședință de plen, ceea ce iarăși încalcă Regulamentul Camerei Deputaților.

Avem o ședință în care punctele de vedere exprimate de instituții abilitate să spună ceea ce cred despre acest proiect de lege au venit către membrii comisiei, unele dintre ele cu doar câteva zeci de minute înainte, poate chiar minute, înainte de discuția propriu-zisă din comisie. Mă refer chiar la punctul de vedere al Ministerului Justiției, care este, apropo, unul negativ, în legătură cu acest proiect de lege.

Prin urmare, nu există nimic din ceea ce s-a întâmplat ieri care să fie conform cu felul în care se desfășoară o ședință de comisie parlamentară și felul în care trebuie să se poarte discuțiile într-o astfel de ședință a comisiei parlamentare.

Vă rog să analizați cu maximă atenție o astfel de situație, pentru că ea creează nu neapărat un precedent, pentru că s-au mai întâmplat lucruri de genul acesta în Camera Deputaților, dar asta nu înseamnă că trebuie să susținem că în momentul de față ne aflăm într-o situație în care lucrurile sunt în regulă. Nu, nu este în regulă ce s-a întâmplat.

Prin urmare, dincolo de aspectele care țin de regulament - este vorba de modul cum s-a desfășurat ședința acestei comisii - fie se reia, chemați plenul să decidă într-o zi în care lucrurile se desfășoară absolut normal... nu este nimic intempestiv, nu arde nimic, nu avem un proiect în regim de urgență în acest moment.

Vă rog să vă gândiți - în special mă adresez prezidiului, în acest moment -, pentru că sunteți responsabili pentru a asigura cadrul legal, firesc, potrivit normelor prevăzute în Regulamentul Camerei Deputaților, în legătură cu dezbaterea, cu votarea unui proiect de lege.

Vă rog să luați în calcul toate aceste lucruri. Este poate a 5-a, a 6-a voce a mea, care vă spune că nu este în regulă ceea ce s-a întâmplat în Comisia pentru învățământ.

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Da.

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Prin urmare, spuneți că s-a dat un vot. Dincolo de votul acesta, vă rog să analizați, domnule președinte de ședință, faptul că nu sunt întrunite aspectele legale pentru a dezbate și a vota un astfel de proiect.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles, domnule deputat. Mi-ați spus de 5 ori. Înțeleg. Plenul este suveran, s-au luat decizii, s-au făcut propuneri. Mai mult de atât nu pot face.

Vă mulțumesc. Încheiem aici dezbaterile pe acest subiect. Când va veni raportul, discutăm. (Vociferări.)

(Domnul deputat Sorin-Dan Moldovan solicită să ia cuvântul pe procedură.)

Domnule Moldovan, a fost liderul dumneavoastră, viceliderul, doi vicelideri... Păi, nu puteți fi toți de la un grup cu proceduri...

Voci din sală:

E membru al comisiei!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Membrul comisiei nu are dreptul la procedură în plen!

Vă rog să mergeți în bancă.

Continuăm cu Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților...

(Domnul deputat Sorin-Dan Moldovan insistă să ia cuvântul pe procedură.)

Domnule deputat, au vorbit trei lideri de la grupul dumneavoastră pe proceduri. (Vociferări.)

Dumneavoastră... Nu! Pe ce?

 

Domnul Sorin-Dan Moldovan (din sală):

Pe procedură!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Invocați-mi procedura!

Procedura! Invocați-mi procedura!

Păi, vă rog! Invocați-mi articolul procedural acum, la momentul acesta! (Vociferări.)

Care spune ce? Spuneți-mi dumneavoastră, că nu trebuie să citesc eu!

 

Domnul Sorin-Dan Moldovan (din sală):

Art. 151...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Articolul 151 alin. (3) vorbește despre cu totul altceva!

Spuneți ce aveți de spus!

Domnul Sorin-Dan Moldovan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Pentru o corectă informare - și exact pe procedură vreau să intervin -, vreau să vă informez că punctul de vedere al Consiliului Economic și Social, al Ministerului Justiției și al altor instituții care și-au dat punct de vedere pe acest proiect legislativ au dată de intrare în 5 decembrie 2017. De exemplu, Consiliul Legislativ - 29 noiembrie 2017; Ministerul Justiției - 5 decembrie 2017, iar noi... Domnul deputat Turcescu a greșit când a zis că: "cu câteva zeci de minute înainte". La 11,28 am primit pe email - membrii comisiei - aceste puncte de vedere. De ce? Pentru că erau negative, evident. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Bine.

Mulțumesc.

Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr. 125/2016 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților.

Procedură.

  ................................................
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

Avem raportul la pct. 3.

3. Propunerea legislativă pentru înființarea Liceului Teologic Romano-Catolic din Târgu Mureș.

Comisia?

Doamna Camelia Gavrilă:

Raport asupra Propunerii legislative pentru înființarea Liceului Teologic Romano-Catolic din Târgu Mureș; Pl-x 464/2017.

În baza prevederilor art. 95 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a primit spre dezbatere, în fond, în procedură de urgență, Propunerea legislativă pentru înființarea Liceului Teologic Romano-Catolic din Târgu Mureș.

La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizul favorabil al Comisiei pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale, avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul negativ al Consiliului Economic și Social, punctul de vedere favorabil al Ministerului Educației Naționale, punctul de vedere al Ministerului Justiției, punctul de vedere al Secretariatului de Stat pentru Culte, punctul de vedere al Ministerului Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare înființarea Liceului Teologic Romano-Catolic din Târgu Mureș, ca unitate de învățământ preuniversitar, cu predare în limba maghiară, parte a sistemului național de învățământ, cu sediul în localitatea Târgu Mureș, prin divizarea parțială a Liceului "Bolyai Farkas" din Târgu Mureș.

Liceul dobândește și păstrează personalitatea juridică, prin derogare de la prevederile art. 19 alin. (1) lit. a) din Legea educației naționale, cu modificările și completările ulterioare.

Liceul cuprinde clase de învățământ primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică fiind organizată pe profilurile umanist și real, iar filiera vocațională pe profilul teologic, specializarea cultul romano-catolic.

În funcție de obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

La lucrările comisiei au fost prezenți, în final, la momentul votului, un număr de 19 deputați, deși pe parcursul ședinței au existat 25 de membri ai comisiei prezenți.

A participat, din partea Ministerului Educației Naționale, secretarul de stat, domnul profesor universitar Petru Andea.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

Propunerea legislativă a fost inclusă pe ordinea de zi a plenului, sub rezerva primirii raportului, începând cu ședințele Camerei Deputaților din zilele de 27 și 29 noiembrie 2017, apoi 4 și 6 decembrie 2017, 11 decembrie 2017, 13 decembrie 2017 și, de asemenea, în perioada aceasta, 19 - 22 decembrie 2017.

Propunerea legislativă constituie, în opinia unor membri ai comisiei, o succesiune de acte normative corelate cu prevederile PL-x 181/2017, referitoare la art. 45 alin. (21) din Legea educației naționale nr. 1/2011, prin care se creează contextul legal și posibil pentru demersul propus de inițiatori.

Raportul comisiei a fost înaintat Biroului permanent pentru a fi dezbătut de plenul Camerei Deputaților, sub rezerva corelării cu demersul legislativ din PL-x 181/2017.

În urma dezbaterii, în ședințele din 28 noiembrie, 5 și 20 decembrie 2017, comisia a propus, în final, pe 20 decembrie 2017, cu 18 voturi pentru și o abținere, adoptarea propunerii legislative cu amendamente admise, din anexa care face parte integrantă din prezentul raport. Din sală, înaintea votului, s-au retras reprezentanții Grupurilor parlamentare ale PNL - 5 membri și PMP - un membru.

Am încheiat prezentarea raportului.

Aș vrea să fac, dacă-mi permiteți, domnule președinte, câteva precizări și răspunsuri la ceea ce s-a spus în prima parte.

E vorba de solicitarea pentru organizarea Comisiei pentru învățământ, care a fost trimisă cu o zi înainte la Biroul permanent. Deci în momentul în care a fost organizat Biroul permanent, trebuia să fie corelat cu derularea ședinței.

Solicitarea deci a fost trimisă, a fost avizată, în final, cu o zi înainte. Emailul trimis... SMS-ul... deci s-a făcut trimitere doar la emailurile trimise, cu câteva documente suplimentare, SMS-ul a fost trimis pentru convocarea ședinței cu o zi înainte, în jurul orei 18,00, 19,00.

Urgența, din punctul nostru de vedere, este dată doar de faptul că în această perioadă se realizează rețelele școlare, se avizează în Consiliul local și, evident, cu aprobarea inspectoratelor școlare, deci este o procedură, un calendar în pregătirea anului școlar următor.

În cele din urmă, dincolo de aspectul controversat și polemic al situației, vorbim de înființarea unei școli, de dreptul la expresie lingvistică, confesională, culturală a unor minorități. E ceea ce reproșăm când vorbim de Ucraina, dar încercăm aici să judecăm cu dublă măsură, într-adevăr, pe un context delicat. Cred că înțelepciunea trebuie să predomine și analiza contextuală.

De asemenea, vreau să precizez că au fost trei dezbateri, că în ședința de ieri a fost perturbat votul care începuse cu mult înainte de ora când trebuia să înceapă plenul - avem filmările, am solicitat de la începutul ședinței filmare și înregistrare exactă -, pentru că, spre deosebire de doamna Turcan și de domnul Turcescu, persoane polemice și care știu să susțină, dar cu eleganță, dezbaterile, am avut înlocuitori care au avut agresivitate, și verbală, și de atitudine, și care au încercat să perturbe lucrările comisiei, ceea ce, de obicei, nu se întâmplă, totuși, într-o comisie de educație.

A fost un context trist, dar ne gândim că, totuși, pentru binele copiilor și pentru interesul superior al elevului, trebuie să înțelegem și să analizăm contextual ceea ce se propune prin prezentul raport.

De asemenea, mai precizez că e doar o etapă, că vorbim de plenul care este suveran, vorbim de Senat, care este Cameră decizională, de discuțiile care vor avea loc și în Comisia pentru educație de la Senat, deci este o etapă care continuă și care mi se pare firească și perfect corectă.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul...

Domnul Cătălin Drulă:

Domnule președinte,

Am o foarte scurtă observație.

Domnul senator Șerban Nicolae... Desigur, după părerea noastră, nu e nicio problemă ca senatorii să vină aici; invers e problema!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, părăsiți sala, domnule senator!

Domnul Cătălin Drulă:

Nu, nu, nu, n-am cerut asta! Eu spun că e normal...

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu, nu, nu-i normal!

Domnul Cătălin Drulă:

E anormal... Colegii noștri au fost blocați de bodyguarzi...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles! Am dat dispoziție, gata!

Părăsiți sala, domnule senator!

Domnul Cătălin Drulă:

Eu n-am cerut asta!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am cerut eu!

Secretarul Comisiei pentru educație are o procedură.

Domnul Turcescu.

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

Aș vrea să îndreptăm - și o spun ca să rămână în stenogramă - o greșeală care există în raportul Comisiei pentru învățământ. Eu am corectat-o, în această dimineață, împreună cu domnul Szabó Ödön, de la UDMR, am atras atenția asupra acestei chestiuni. Din păcate, din motive pe care nu aș vrea să la cataloghez în termeni foarte duri, domnul Ödön văd că la raportul final a refuzat sau a scăpat acest detaliu.

Stimați colegi,

Când se vorbește despre punctele de vedere, deci în paragraful doi al raportului se vorbește despre punctele de vedere întocmite de Consiliul Legislativ, apoi avizul negativ al Consiliului Economic și Social, se spune punctul de vedere favorabil al Ministerului Educației Naționale. Aici introduc o paranteză și spun că există observații majore în punctul de vedere al Ministerului Educației Naționale, dar în raport, în forma actuală, e trecut doar punctul de vedere al Ministerului Justiției.

Vreau să fie foarte clar. Este vorba de punctul de vedere negativ al Ministerului Justiției, în legătură cu acest proiect de lege. Subliniez: punctul de vedere negativ al Ministerului Justiției. Și așa trebuia să apară în raport. Am trecut cu mâna mea, în această dimineață, această adnotare pe ciorna raportului. Din păcate, a rămas redactarea în sarcina domnului Ödön, împreună cu secretariatul comisiei. Regret să constat că domnul Szabó Ödön nu a făcut această îndreptare...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Am înțeles.

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

...deși este vicepreședinte al comisiei.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles.

Îndreptați. S-a omis un cuvânt.

Domnul Pașcan, dezbateri generale.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

În primul rând, mă adresez dumneavoastră, domnule președinte.

Promit să mă străduiesc să nu-mi ies din fire, dar, vă rog, fiindcă am văzut că aveți o preferință, sau nu știu de ce vă mănâncă degetul când sunt eu la microfon să-mi tăiați microfonul, vă rog de data aceasta, din suflet, să mă ascultați până la capăt.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat, dacă-mi dați voie să spun și eu ceva?

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Vă rog.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Eu v-am întrerupt pentru că strigasem de trei ori la dumneavoastră și nu mă auzeați, vorbeați în același timp cu mine. Nu v-am întrerupt să vă tai microfonul, ci doar ca să mă auziți.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mai am ceva de spus.

Vă rog frumos să fiți cuviincios în ceea ce mă privește, pentru că așa sunt și eu cu dumneavoastră. Eu sunt doar un simplu moderator aici, care duc la îndeplinire hotărârile Birourilor permanente și ale plenului. Restul de declarații politice pe care le aveți la adresa mea poate le discutăm în privat, poate vreți să știți opinia mea privată, dar numai... fiți cuviincios cu mine. Atât am vrut să vă spun!

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Eu n-am fost nicio clipă necuviincios cu dumneavoastră, doar că sunt unele lucruri pe care le consider...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Rog colegii din sală să ridice mâna, care au auzit cum s-a comportat domnul deputat cu mine? (Câțiva domni deputați de la Grupul PSD ridică mâinile.)

Domnul Emil-Marius Pașcan:

V-am spus că sunt lucruri nenegociabile...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Continuați cu dezbaterea generală.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Deci aș vrea să vă explic pe îndelete această speță și să pornesc de la premisa pe care să o judecați singuri.

Astăzi și dintotdeauna, din 1990 încoace, în Consiliul local Târgu Mureș, UDMR deține majoritatea consilierilor locali. Deci nu este niciun fel de problemă ca să-și susțină înființarea unei noi unități de învățământ, să adopte și să voteze prin hotărâre rețeaua școlară, să includă Liceul Teologic Romano-Catolic...

Și să știți că nu am nimic împotriva minorității maghiare, nu am nimic împotriva înființării unui liceu confesional, dar sunt cu totul împotrivă atunci când, în mod discriminatoriu și nedrept, și injust, românii sunt cei care sunt discriminați negativ, iar maghiarilor li se creează, nu numai la Târgu Mureș, un regim discriminatoriu pozitiv și este discriminatoriu în raport cu copiii români. Aici nu vorbim doar de cei care înțeleg contextul politic, jocurile politice, înțelegerile de orice fel, negocierile, dar nu vor înțelege niciodată trădările intereselor naționale, nu vor înțelege de ce noi, românii de la Târgu Mureș, din județul Mureș, trebuie să avem un statut inferior, de ce în mod obligatoriu, nedrept și injust trebuie să fim divizați în școli, entități diferite, de ce copiii români trebuie să părăsească anumite instituții de învățământ ca să se așeze doar copiii maghiari, doar elevii maghiari. Și acest lucru s-a întâmplat din '90 încoace și vă readuc aminte celor care ați uitat.

Conflictul din martie 1990, de la Târgu Mureș, a pornit de la alungarea elevilor, a copiilor români din Liceul Teoretic de astăzi "Bolyai Farkas". Au fost dați afară pur și simplu.

Aceasta s-a încercat și în această situație, pentru că în spațiul în care se înființează astăzi Liceul Teologic Romano-Catolic - și dumneavoastră doriți să-l validați legal - funcționează astăzi unul dintre cele mai importante și prestigioase colegii naționale, "Unirea", din Târgu Mureș. Funcționează în aceleași spații. Pentru că există o convenție între primărie, între consiliul local și proprietarul clădirii, care este Biserica Romano-Catolică, s-a încălcat și această convenție. Respectiv, prin presiune politică, clasele române dintr-un corp de clădire, din corpul B, tot așa s-a dorit, la presiune, să fie scoase din liceu, alungați copiii români, că nu mai încăpeau de ei ceilalți. Și această atmosferă noi o întreținem astăzi pe cale legală.

Asta se întâmplă, din păcate, stimați colegi. Și mă adresez celor care știți atitudinea - nu e vorba de maghiarul de rând, cu care ne înțelegem foarte bine, este vorba de atitudinea extremă, discriminatorie și mereu agresivă a politicienilor maghiarimii și, în speță, a celor reprezentați în Parlament, prin UDMR.

În mod continuu traumatizează copiii, creează conflictualitate, prin această atitudine de discriminare, ne pun într-o situație de a ne simți inferiori. Nu mai încap de noi nici prin școli, nici prin alte părți. Am și spus, probabil cei care vor veni și vor conduce administrațiile publice locale vor trebui să facă proiecte de infrastructură separate, trotuare pe care să meargă doar maghiarii și trotuare pe care să meargă doar românii, fiindcă în această direcție ne îndreptați. Și nu întâmplător v-am spus să mai priviți și către Harghita și Covasna și întrebați-vă, acolo unde domină politicienii maghiarimii, oare de ce fug românii, oare de ce nu mai există acolo, oare de ce sunt o clasă inferioară? Ei, vedeți, pentru că le creați acest cadru.

Și acum să vorbim de ceea ce se întâmplă în mod concret.

Am spus-o ca senator, în mandatul anterior, în 2014 s-a înființat, tot la presiune politică, acest Liceu Teologic Romano-Catolic...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dacă-mi dați voie să vă mai întrerup o secundă, doar să vă atenționez respectuos că ați ieșit din timpul alocat cu declarațiile politice.

Vă mai acord două minute pentru dezbateri generale. La subiect!

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Deci s-a înființat, tot la presiune politică, acest Liceu Teologic Romano-Catolic; nu s-a respectat legea. De aceea el funcționează și astăzi, dar în mod nelegal.

Și atunci se caută legalizarea peste capul justiției, fiindcă există un proces penal pe rol. Atenție! Nu este vorba, cum s-a spus, de o cercetare penală, este vorba de un proces penal pe rol, în care sunt trimiși în judecată de către DNA, inspectorul școlar general fost, de la Târgu Mureș, susținut și pus în funcție de PSD și, de asemenea, directorul Liceului Teologic Romano-Catolic. Deci sunt trimiși în judecată pentru uzurpare de funcție și abuz în serviciu, legat de înființarea nelegală, intempestivă și la presiunea UDMR a acestui liceu.

Și acum, în "Legile lui Murphy", una dintre ele spune: "Când se pornește în rezolvarea unei probleme de la o premisă greșită, și rezultatul va fi greșit!".

Acest lucru îl faceți astăzi, pentru că în expunerea de motive, la acest proiect legislativ, se spune următorul lucru: "În prezent, 15,3% dintre elevii absolvenți ai clasei a VIII-a care au studiat în limba maghiară nu au posibilitatea să-și continue studiile în cadrul unui liceu cu aceeași limbă de predare".

Sunteți dezinformați, stimați colegi, este o minciună. Vă spun datele reale, comunicate astăzi de către Inspectoratul Școlar al Județului Mureș.

Pentru profilul teologic, la Târgu Mureș sunt șapte opțiuni pentru anul școlar 2017-2018. Șapte opțiuni!

Prin lipsa populației școlare de confesiune romano-catolică, sub 3% - atenție, sub 3% - copiii care ar trebui să se înscrie la alte licee, cu profiluri tehnologice, de pildă, unde avem lipsa forței de muncă, merg în această zonă fiindcă nu au alternativă. Li se oferă pe tavă. Au fost aprobate la nivel de județ 53 de clase de început de ciclu liceal, secție maghiară, din care s-au realizat de fapt 49. Deci li s-au dat 53 și au fost capabili de 49.

Din propunerile planului de școlarizare de anul trecut, din 1.464 de elevi maghiari, la nivel județean, la nivelul județului Mureș, doar 1.200 și-au exprimat opțiunea de a continua studiile liceale.

Nu există spațiu pentru două unități școlare cu populație școlară de peste 1.300 de elevi la aceeași adresă unde se înființează astăzi Liceul Teologic Romano-Catolic. Nemaivorbind de nerespectarea procedurilor legale și de faptul că la un proiect legislativ din Senat care privea un regim preferențial...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog să concluzionați.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

... cu asta și închei... care privea înființarea liceelor agricole, s-a introdus un amendament, tot de către UDMR, prin care pentru minorități poate înființa o unitate de învățământ oricine - primarul, președintele consiliului județean, cultul religios, prin ordin de ministru sau noi, prin lege. În rest, ceilalți români, pentru copiii români, ca să înființezi o unitate de învățământ, rămâne cum am stabilit, adică prin Legea educației. Vi se pare normal? Este curat neconstituțional, stimați colegi.

De aceea nu mă adresez celor care nu cunoașteți situația Ardealului și presiunile și umilințele la care suntem supuși noi, românii. Mă adresez parlamentarilor ardeleni, indiferent de culoarea politică.

Judecați cu dreaptă măsură, nu trădați interesele celor pe care îi reprezentați. Nu vindeți România, n-o scoateți la mezat prin astfel de proiecte legislative trădătoare!

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Domnul Roman.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Provin dintr-o familie mixtă. Tatăl meu este român, mama mea este româncă de etnie maghiară. Am crescut... am crescut timp de 20 de ani la bunicii mei din secuime, care s-au prăpădit, Dumnezeu să-i ierte! Am învățat la Gheorgheni, la Joseni, la Sf. Gheorghe, să trăiesc în bună înțelegere cu prietenii. Fie că erau maghiari, români, romi și așa mai departe. N-am avut niciun fel de probleme de înțelegere. Cunosc foarte bine situația din această parte a țării.

În această vară am fost la trei școli de vară. Și vreau să vă spun, stimați colegi - pentru că nu toți aveți timp să ajungeți, și e de înțeles - că nicăieri nu există prigoană mai mare împotriva românilor decât în aceste județe. Biserici care stau să cadă pentru că nu primesc niciun leu finanțare de la statul român sau de la consiliile județene. (Rumoare.) Biserici ortodoxe, da, biserici ortodoxe. Preoți amenințați pentru că îndrăznesc să spună românilor în biserică să-și iubească țara. Au fost cazuri publice, admonestări publice. Oameni speriați să vorbească românește pe stradă, că sunt pârâți și sunt auziți.

La Corunca, nu sunt lăsați să-și serbeze Ziua națională.

Stimați colegi,

Dincolo de chestiunea patriotică pe care o simte fiecare, știți ce mi-au spus românii când am mers acolo? Mi-au spus: "Domnule Roman, pe noi, românii ne-au abandonat. Ați uitat toți de noi. Toți ați făcut înțelegeri cu ei, că PSD, că PNL, că... toți ați făcut înțelegeri și pe noi ne-ați lăsat singuri aici!".

Se spune din partea cealaltă că suntem naționaliști, că suntem extremiști. Nu, stimați colegi, nici de la dumneavoastră, dar mai sunt și printre dumneavoastră extremiști, care spun public - deși au jurat pe Constituție că vor respecta legile țării - că 1 Decembrie e zi de doliu, că noi suntem naționaliști. Dar ce ați vrea, domnilor? Ce ați vrea? Să vă lăsăm să călcați în picioare pe românul acela amărât din Mureș, Harghita și Covasna? Asta vă doriți?

Dacă vă doriți asta, niciodată! Nem! Nem, dragi colegi!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat, un pic la subiect, dacă doriți.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Da, o să intru direct în subiect. Dar am vrut ca ai noștri colegi să știe lucrurile acestea.

Și vă rog din suflet, dacă vă faceți timp, să treceți măcar o dată prin Harghita și Covasna, să vorbiți cu românii de acolo.

Pe procedură, domnule președinte. V-a prezentat colegul Turcescu un raport nu doar cu o eroare materială, ci și cu minciună, cu omisiune. Deci acolo unde e aviz negativ e dat aviz de la Ministerul Justiției. Colegii noștri, când iau o decizie în plen, trebuie să știe... (Voci suprapuse.)

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

... domnule deputat...

Domnul Florin-Claudiu Roman:

... în primul rând, avizul de la Justiție.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am lămurit-o.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Vă rog...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am lămurit-o, zic.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

OK. Mai e o inexactitate. Spunea doamna președinte că am plecat din sală. Nu, doamnă președinte, noi am venit la votul final. Și dacă vă uitați, suntem înregistrați cu vot final.

Deci una e să pleci din sală și alta e să vii să-și faci treaba. Că așa au hotărât Birourile permanente, nu am hotărât nici eu, nici dumneavoastră.

Pe dumneavoastră vă înțeleg, sincer. Eu am convingerea că dumneavoastră nu sunteți cu sufletul împăcat că ați semnat acel raport, așa cum am reușit să vă cunosc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Iar nu sunteți la subiect...

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Ba da, domnule președinte, sunt la subiect (Voci suprapuse.) ... pentru că discutați...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

... discutați cu doamna președinte, nu ținem plenul pentru asta. (Voci suprapuse.)

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Discutăm de erori materiale.

Din acest motiv, vă rog frumos să supuneți votului retrimiterea la comisie, să-și redacteze în mod corespunzător acel raport pe care l-au dat, repet, după ce a fost convocată ședința de vot final. Dar măcar să avem un raport care să reflecte realitatea, cu documentele înscrise la secretariatul comisiei.

Egy, két, három, négy, öt, hat, hét, nyolc...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

... kilenc, tíz.

Dragii mei, sunt 10 zile în care vă voi spune niște lucruri pe care le-am trăit la dumneavoastră.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Plenul s-a decis asupra retrimiterii. A fost o eroare prin omiterea unui singur cuvânt. Avizul Ministerului Justiției era anexat, deci cine voia putea să vadă dacă e pozitiv sau negativ.

Dezbateri generale, în continuare.

Doamna Cosma, vă rog.

Doamna Lavinia-Corina Cosma:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Pentru că timpul este foarte scurt și sunt foarte multe lucruri de spus, voi citi un mesaj din partea Grupului USR.

Sunt convinsă că sunt mulți parlamentari în sală care nu știu exact despre ce este vorba în această situație.

Și eu sunt de la Târgu Mureș și pot să vă spun în două rânduri despre ce este vorba.

Au fost atât de multe manipulări în spațiul public, încât ce a reținut lumea din fața televizorului este faptul că la Târgu Mureș sunt niște copii care vor să meargă la școală și sunt unii răi care nu-i lasă.

Din păcate, acum câțiva ani de zile, a fost un troc politic între UDMR și partidele locale. De fapt, între români și maghiari.

De 27 de ani încoace, așa s-au făcut toate trocurile - la nivel local și la nivel național. De 27 de ani, la Târgu Mureș, politicieni români și maghiari speculează etnic orice tip de alegeri. Atât UDMR, cât și majoritatea partidelor românești au avut un discurs naționalist, pe alocuri chiar extremist.

Cred că în 2017 trebuie să avem un discurs echilibrat și să punem pe primul loc copiii comunității noastre, indiferent că sunt români, maghiari sau romi și așa mai departe.

De 27 de ani vorbim și manipulăm, din păcate.

Am votat ieri în Comisia pentru învățământ pentru înființarea acestui liceu la Târgu Mureș. După cum se știe, cum spuneam mai devreme, este o situație veche și aparent complexă și complicată. Spun "aparent", pentru că așa s-a transmis mesajul, așa s-a manipulat. În fapt, vorbim despre niște oameni de la UDMR care vor să iasă în piața publică să spună: "Am învins, am reușit să-i convingem pe toți să rezolvăm această problemă!". Când de fapt este o problemă locală și ar fi trebuit rezolvată local, într-un mod cinstit și corect, în folosul elevilor, în primul rând.

Nu avem nicio legătură cu înțelegerea, dacă există vreuna, între UDMR, PSD și ALDE, ci pur și simplu ne interesează ca acești copii să beneficieze de educația pe care o merită și pe care și-o doresc.

Potrivit legii, acești copii au dreptul la învățământ confesional.

Faptul că această situație de la Târgu Mureș este nerezolvată de atâta timp ne arată incapacitatea tuturor politicienilor, de 27 de ani încoace, de a pune mai presus de jocul politic interesul acestor copii.

Ceea ce se întâmplă azi este exemplul perfect de creare de tensiuni. S-a vorbit aici mai devreme că se creează tensiuni.

Nu, dragi colegi, tensiunile sunt create și date apoi la televizor și percepute de către cei din fața televizorului ca și cum iar se întâmplă ceva la Târgu Mureș.

Nu, la Târgu Mureș nu se întâmplă nimic deosebit. Sunt niște copii care vor să învețe.

Vrem să rezolvăm, noi, cei de la USR, această situație pe care unii dintre dumneavoastră, la al nu știu câtelea mandat aici, în sală, l-ați creat.

Ne interesează, de asemenea, soarta elevilor de la Colegiul Național "Unirea". La acea adresă există două școli. Există acest liceu și există Liceul Național "Unirea", fapt pentru care ieri, în Comisia pentru învățământ, am formulat un amendament, astfel încât, la acea adresă - Târgu Mureș, Mihai Viteazul nr. 15, să se menționeze în mod clar "Corpul B", adică corpul în care acest liceu își va desfășura activitatea.

În acest fel nu vor exista nici neclarități, nici discuții, și nici negocieri sau un eventual șantaj după ce se termină toată această poveste.

Totodată, considerăm că soluția pentru elevii de la Colegiul Național "Unirea", cât și pentru orice alt copil care vrea să învețe în țara asta, și în special în Târgu Mureș, este construcția unui campus școlar nou.

Să ne luptăm pentru spații vechi, pe punctul de a se dărâma peste copii, în loc să ne gândim și să lucrăm pentru ca aceștia să învețe în clădiri noi, cu dotări moderne, adică să aibă parte de un învățământ demn de secolul XXI este o altă dovadă de dezinteres față de generațiile viitoare.

Votăm azi pentru niște copii care vor să meargă la școală, în loc să discutăm și să avem strategii despre cum să-i aducem pe toți copiii la școală, indiferent de etnie sau religie - români, maghiari, romi. Vorbim, stăm și discutăm despre cum am putea să-i împiedicăm pe unii să aibă acces la un sistem bun de educație.

Nu votăm azi ca maghiarii să plece cu Ardealul în spate și nici nu votăm azi ca la Târgu Mureș să nu poți să cumperi pâine în limba română, cum adesea vedem aceste manipulări la televizor.

Votăm azi în favoarea unor copii. Acest lucru nu ne face nici trădători de țară, ci ne face doar niște oameni responsabili de ceea ce se întâmplă în țară, indiferent că vorbim de români, maghiari sau romi.

Mesajul nostru, transmis astăzi, vreau să se audă tare, clar și răspicat. Votăm "pentru" mai presus de jocuri politice și manipulări etnice. Am militat și milităm pentru multilingvism, multiculturalitate într-un stat național.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Szabó Ödön.

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Avem parte de o dezbatere în care, din păcate, în multe momente ale sale, nu au fost spuse multe lucruri adevărate.

Nu este adevărat ceea ce vi s-a spus de la acest microfon, că noi, la Târgu Mureș, avem majoritate în Consiliul Local și am fi putut rezolva la nivel local această problemă. S-a afirmat acest lucru de la microfonul acesta, dar nu este adevărat. Și o știu și toți cei care sunt din Târgu Mureș și toți cei care sunt de bună-credință în acest context.

Nu este adevărat nici faptul că în aceeași curte nu pot funcționa, pentru că există un singur imobil. Doamna colegă a spus foarte corect, anterior - doamna Cosma - că în acea curte există două corpuri de clădire - și am acceptat propunerea dumneaei, în comisie, ca să se facă diferențierea foarte clar. Există un Corp B, corpul mic din cele două, în care va funcționa acest liceu, și unde a și funcționat trei ani de zile, și a fost desființat începând cu anul școlar 2017-2018 și, bineînțeles, în Corpul A funcționează "Unirea", așa cum a spus foarte bine colega mea.

Nu este adevărat nici ceea ce s-a spus, că școala astăzi funcționează, dar nelegal. Școala nu funcționează. Copiii, toți copiii care au mers la această școală astăzi sunt sub Liceul "Bolyai...", toți copiii au fost trecuți începând din acest an școlar în Liceul "Bolyai Farkas".

Deci vi s-au spus..., nu doar acestea, v-am spus doar câteva elemente care foarte patetic, foarte actoricesc, lucruri neadevărate v-au fost prezentate.

Nu este adevărat nici faptul că doar șapte copii au vrut să se înscrie la această școală. Nu au avut opțiunea, întrucât Inspectoratul Școlar, având în vedere deciziile respective, nu a lansat-o. Au fost doar șapte cei care, în pofida interzicerii și nepromovării liceului, au mers personal și au depus, cu toate că nu era în structura rețelei școlare această școală pentru anul școlar 2017-2018, au mers personal și au depus cererile.

Sunt circa 500 de copii în această instituție. Avem tot interesul ca în România, așa cum am realizat în ultimii 27 de ani un dialog corect, cinstit, cu toate forțele politice din Parlamentul României, să avem posibilitatea să rezolvăm problema unor comunități cărora, în art. 6 din Constituția României li se prevede așa: "Statul recunoaște..." - și ținem la aceste lucruri - "Statul recunoaște și garantează persoanelor aparținând minorităților naționale dreptul la păstrarea, la dezvoltarea și la exprimarea identității lor etnice, culturale, lingvistice și religioase".

Eu cred că este foarte important să fim calmi în momentul în care unii încearcă să ne învrăjbească pe unii împotriva altora. Aceste chestiuni despre care s-a spus - o altă intervenție mincinoasă, că la Corunca, de exemplu, nu s-ar fi realizat o serbare. Chiar mai mult, primarul din Corunca, cu toți consilierii locali, de 1 Decembrie, au fost toți prezenți la manifestare. Și consilierii români au votat și un buget pentru această manifestare.

Anul acesta - vi s-au spus și în acest context de la acest microfon niște minciuni - județul Harghita are un program special pentru susținerea și consolidarea bisericilor ortodoxe.

Deci lucruri absolut neadevărate cu care unii încearcă să se spună, și să intervină, și să creeze un conflict, și să destabilizeze această înțelegere, atât în cadrul comisiei, care a avut o susținere largă - și trebuie să mulțumesc atât Grupului minorităților din Parlament, cât și PSD, cât și celor din ALDE, cât și celor din USR, care au susținut și nu au dorit să facă circ.

Ieri, în comisia noastră, spre deosebire de toate celelalte dăți, au venit nu specialiști în învățământ ca să dezbată problema aceasta, ci au fost scoși reprezentanții a două partide, și-au scos reprezentanții din această comisie, și au trimis oameni care au venit să facă doar scandal în comisie.

Stimați colegi, eu cred că interesul nostru, al tuturor, este ca să rezolvăm această problemă care, din păcate, la nivel local nu a putut să fie soluționată - dreptul copilului, și dreptul la învățătură, și dreptul de a avea o școală confesională în limba maternă sunt garantate de Constituție.

Și vă rog...

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog...

Domnul Szabó Ödön:

... în buna tradiție în care am reușit să conviețuim, să sprijinim împreună acest lucru.

Vă mulțumesc mult.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Ganț.

Stimați colegi care v-ați înscris ulterior la cuvânt, au vorbit cei de la grupuri. Nu acord niciun drept la replică, pentru că nu e cazul.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte.

Stimate colege,

Stimați colegi,

Eu am o chestiune de ordin personal, asta e procedura la care vreau să mă refer.

Nu aș fi vrut să iau cuvântul, oricum nu mă refer la fondul problemei, dar am avut parte aici de o intervenție a unei doamne colege care, după părerea mea, a avut referiri ireverențioase la - ca să citez - parlamentarii care au nu știu câte mandate și care au generat nu știu ce situații și care au făcut nu știu ce lucruri.

Deci este absolut inadmisibil să venim aici și să facem asemenea afirmații și asemenea generalizări.

Nefiind la primul mandat, ci fiind "la al nu știu câtelea" - ca să citez -, vreau să vă garantez că n-am făcut nimic de genul invocat de colega respectivă. N-am generat nicio situație la Târgu Mureș sau oriunde altundeva în țară.

Om fi având nu știu câte păcate, cei "la al nu știu câtelea mandat", dar vreau să vă informez, stimată doamnă colegă, că tot noi, aceștia, "la al nu știu câtelea mandat", am muncit la preluarea acquis-ului comunitar în legislația românească, am votat în unanimitate intrarea României în NATO și în Uniunea Europeană, am votat Tratatul de la Lisabona - lucruri pe care eu le consider excepționale pentru garantarea viitorului acestei țări.

Și vreau să vă mai spun ceva, stimată doamnă deputat. Faptul că sunteți la primul mandat nu vă transformă nici în Jeanne d’Arc și nici în depozitarul adevărului absolut.

Vreau să știți că atât Parlamentul European, cât și Parlamentele statelor occidentale funcționează cum funcționează, adică foarte bine, tocmai pentru că există tradiție parlamentară, că există parlamentari cu experiență, "la al nu știu câtelea mandat", care în mod onest și cinstit își fac datoria față de țară și de cei pe care îi reprezintă.

Dacă nu ne vom opri din acest gen de discurs, în care ne vom ataca unii pe alții, ne vom jigni unii pe alții, în loc să ne vedem de treaba fiecăruia, nu avem de pierdut decât noi toți, întregul Parlament.

Să vii la microfonul Camerei, să te referi la alții înseamnă că n-ai înțeles un lucru fundamental, pe care înțelepciunea populară ni-l transmite, și anume, nu te preocupa de paiul din ochiul celuilalt fără să vezi bârna din al tău.

Așa că vă rog foarte mult, nu mai veniți la microfon, nu mai faceți generalizări nepotrivite și nu mai jigniți alți colegi din plenul Parlamentului României.

Vă mulțumesc frumos. (Aplauze.)

(Domnul deputat Eugen Tomac solicită să ia cuvântul.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat, vreau să vă informez, pentru că este a treia solicitare, am avut solicitare și de la domnul Márton Árpád, și acum am avut o discuție cu domnul Roman Florin.

Vă informez, stimați colegi, fără nicio supărare, dacă ne abatem de la subiect și stăm în declarații politice, în timpul dezbaterilor generale sau altceva, voi fi nevoit să închid microfonul, conform Regulamentului, fără niciun fel de discuție.

Domnul Tomac, 30 de secunde și am sistat.

Domnul Eugen Tomac:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Vreau să vă spun un lucru foarte clar. Eu sunt de acord și mi se pare un lucru firesc ca în România să existe învățământ în limbile minoritare. Însă doamnă Gavrilă, doamnă de la USR, totul trebuie să se desfășoare în cadrul juridic existent, respectând acordurile bilaterale.

V-ați referit la Ucraina. Dumneavoastră știți că nu există nicio școală românească în Ungaria? Avem 28 de localități unde locuiesc români. (Aplauze.) Nu avem nicio școală cu predare... decât... (I se întrerupe microfonul.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Eugen Tomac:

Acesta este un lucru foarte important.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Eugen Tomac:

10 secunde, domnule președinte...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu, am spus, v-am spus mai înainte. Nu sunteți la subiect, opresc microfonul.

Domnul Eugen Tomac:

Deci avem obligația să ținem cont de această legislație internațională pe care noi ne-am asumat-o în relația cu statul maghiar. S-o respectăm, nu s-o măcelărim aici, în Parlament.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

OK.

Mulțumesc.

Am încheiat dezbaterile. (Aplauze.)

Vă rog, dacă la articole? Nu. Merge la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 21 noiembrie 2018, 20:54
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro