Plen
Ședința Camerei Deputaților din 12 februarie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.25/19-02-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
17-10-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 12-02-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 februarie 2018

4. Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea art.99 din Legea educației naționale nr.1/2011 (Pl-x 292/2017). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 292/2017

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

Doamna Gavrilă.

Pl-x 292/2017. (Propunerea legislativă pentru completarea art.99 din Legea educației naționale nr.1/2011.) Fiți foarte concisă, pentru că oricum e trecut de...

Doamna Camelia Gavrilă:

Da, mă străduiesc să fiu concisă. Subiectul este important însă. Este vorba de Pl-x 292/2017.

Comisia pentru învățământ a dezbătut în fond această propunere care are ca obiect completarea art. 99 din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în sensul ca în fiecare unitate de învățământ cu personalitate juridică să funcționeze un cabinet de consiliere psihologică, unde să-și desfășoare activitatea un psiholog școlar, care să aibă în evidență un număr de 400 de elevi, și nu 800, așa cum se prevede în prezent.

Este o propunere legislativă care face parte din categoria legilor organice.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

Comisia a respins-o - cu 9 voturi pentru respingere - pentru următoarele considerente.

La nivel național, la momentul acesta există 2.177 de posturi de profesor în cabinetele de asistență psihopedagogică, din care 1.900 sunt ocupate de profesori titulari. Dacă s-ar norma câte un profesor la 400 de elevi, s-ar ajunge la 4.070, ceea ce reprezintă un impact semnificativ asupra bugetului consolidat al statului.

Numeroase unități de învățământ din România nu au încă personalitate juridică și, astfel, ar fi lipsite de un cabinet de asistență psihopedagogică. Deci în sensul acesta ar trebui și alte completări în suportul legislativ respectiv. Restrângerea numărului de funcții didactice a practicienilor în cabinetele de asistență psihopedagogică doar la cea de psiholog școlar ar crea probleme în acoperirea normelor didactice.

Motivațiile și intențiile proiectului sunt corecte și valabile pentru problematica învățământului preuniversitar, dar inițiativa este incompletă, analiza de context nu este realizată, iar problema consilierii psihologice presupune o strategie și un pachet de măsuri mult mai complexe, motiv pentru care se impune o altă abordare legislativă, mult mai temeinică, mai cuprinzătoare, mai atent elaborată; deci nu a fost o respingere pe fond. Au fost păreri generale de susținere a ideii de a crește numărul consilierilor, dar, așa cum este situația la momentul actual, și posibilitățile existente prin formarea la nivel de învățământ superior a psihologilor, a psihopedagogilor și alte profesii corelative, nu asigură încă necesarul, așa cum este el desprins din propunerea respectivă.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Moldovan.

Domnul Sorin-Dan Moldovan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Astăzi, în sistemul preuniversitar de învățământ din România, funcționează un cabinet de consiliere psihologică în care își exercită profesia un psiholog școlar, la fiecare 800 de elevi. Prezența unui psiholog cu rolul de consilier școlar este esențială în orice mediu de învățământ. El este cel care poate ajuta elevii să treacă peste problemele dificile de competență școlară, de adaptare și nu numai.

Necesitatea funcționării unor astfel de cabinete de consiliere în școli se impune din cauza situației cu care se confruntă învățământul românesc în ziua de astăzi: violența în școli, creșterea abandonului școlar și așa mai departe.

Grupul parlamentar al PNL votează împotriva raportului de respingere, susținând această propunere legislativă, pentru rezolvarea unei probleme semnificative din cadrul învățământului românesc.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Turcescu.

Domnul Robert-Nicolae Turcescu:

A fost probabil una dintre cele mai interesante discuții din Comisia pentru învățământ, cea referitoare la aceste cabinete. Cu siguranță, există variante de îmbunătățire pentru acest proiect, însă Grupul Partidului Mișcarea Populară va vota împotriva raportului de respingere, tocmai pentru a semnala și a semnaliza, împreună cu ceilalți colegi care vor face acest lucru, că ne aflăm în fața unei situații care necesită o abordare foarte serioasă și o rezolvare foarte rapidă. Mă tem însă că, odată respins acest proiect, problema acestor cabinete de consiliere psihologică din școli va rămâne sau va cădea undeva în uitare, ceea ce pentru foarte mulți dintre copiii aflați acum în situația de a cere un ajutor de specialitate sau de a avea nevoie de un ajutor de specialitate reprezintă realmente o dramă.

Subscriu întru totul celor spuse de colegul Moldovan și sper cu tărie - pentru că am sentimentul că această propunere va fi, în cele din urmă, respinsă prin vot - sper cu tărie ca toți membrii Comisiei pentru învățământ să-și respecte promisiunea de a relua cât mai rapid discuția pe marginea unui astfel de proiect.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Iurișniți.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul parlamentar al USR, la fel ca antevorbitorii mei, susține acest proiect, deci suntem împotriva unui raport de respingere. Psihologii trebuie să-și găsească locul în școli. Elevii au nevoie de consiliere psihologică, necesară, și cred că ar trebui, cu toții, să ne punem de acord, printr-o decizie transpartinică, să oferim aceste servicii copiilor noștri.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Ora 17,00. S-a terminat ședința.

Membrii comisiei de validare, la P1, la sala de ședință, vă rog.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 19 octombrie 2018, 17:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro