Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 martie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.44/21-03-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 14-03-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 martie 2018

3. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje (PL-x 48/2018). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 48/2018

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Intrăm în ordinea de zi.

8. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje - PL-x 48/2018; are caracter ordinar; este în procedură de urgență; avem 10 amendamente admise.

Din partea Guvernului, vă rog frumos, aveți cuvântul. Vă rog să vă și prezentați.

Mulțumesc.

Domnul Laurențiu Adrian Neculaescu (secretar de stat, Ministerul Mediului):

Mulțumesc, doamnă președinte.

Laurențiu Neculaescu este numele meu - secretar de stat, Ministerul Mediului.

Stimați parlamentari,

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 249/2015 și vizează transpunerea Directivei Europene 720/2015 a Parlamentului European și a Consiliului, din 29 aprilie 2015, de modificare a Directivei 62/94 în ceea ce privește reducerea consumului de pungi de transport din plastic subțire.

Începând cu dat de 1 iulie 2018, se interzice introducerea pe piața națională a pungilor de transport din plastic subțire și foarte subțire cu mâner, și, începând cu 1 ianuarie 2019, se interzice comercializarea pungilor de transport din plastic subțire și foarte subțire cu mâner.

De asemenea, Proiectul de lege reglementează responsabilitatea operatorilor economici care introduc pe piața națională pungi de transport din plastic biodegradabile și compostabile, de a eticheta aceste ambalaje, obligația operatorilor economici care comercializează produse ambalate în ambalaje primare reutilizabile de a primi ambalajele reutilizabile la schimb sau de a le rambursa, la solicitarea consumatorului, valoarea depozitului, responsabilitatea operatorilor economici care întorc pe piața națională ambalaje de desfacere, inclusiv pungi de transport din plastic pentru deșeurile generate de respectivele ambalaje.

Guvernul susține proiectul de lege, cu amendamente.

Mulțumesc, doamnă președinte.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Din partea comisiei, pentru prezentarea raportului?

Vă rog.

Domnul Ion Cupă:

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru mediu și echilibru ecologic a fost sesizată spre dezbatere, pe fond, cu Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, transmis cu adresa PL-x 48 din 26 februarie 2018 și înregistrat la Comisia pentru mediu și echilibru ecologic cu nr. 4c-27/90 din 27 februarie 2018.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 249/2015 și vizează transpunerea Directivei UE 2015/720 a Parlamentului European și a Consiliului, din 29 aprilie 2015, de modificare a Directivei 94/62/CE în ceea ce privește reducerea consumului de pungi de transport din plastic subțire.

Prin prezentul proiect se interzice, începând cu data de 1 iulie 2018, introducerea pe piața națională a pungilor de transport din plastic subțire și foarte subțire cu mâner.

De asemenea, începând cu 1 ianuarie 2019, se interzice comercializarea pungilor de transport din plastic subțire și foarte subțire cu mâner.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege, în data de 19 februarie 2018.

La întocmirea prezentului raport, Comisia a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ nr. 808 din 3 octombrie 2017.

În urma examinării proiectului de lege, membrii comisiei au hotărât, cu unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje, cu amendamentele admise, redate în anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

Prin obiectul de reglementare și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

La finalul legii, dintr-o eroare materială, lipsește mențiunea cu privire la transpunerea Directivei UE 2015/720 a Parlamentului European și a Consiliului, din 29 aprilie 2015.

Vă mulțumesc mult.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Dezbateri generale?

Dacă din partea grupurilor dorește cineva?

Da, domnul deputat Korodi Attila.

Vă rog.

Domnul Korodi Attila:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Stimați colegi,

Proiectul de lege este binevenit. Este binevenit pentru că închide o perioadă destul de lungă, de 10 ani, în care statul român, prin două decizii, a încercat să limiteze accesul liber la pungi cu mâner de plastic, de folie subțire, în magazine.

Când vorbim de managementul deșeurilor - și România se confruntă cu o situație de criză în domeniul managementului deșeurilor - sunt două direcții care trebuie abordate: o dată trebuie abordată partea de reciclare, valorificare a deșeurilor, și partea cealaltă, de limitare a accesului, de scădere a consumului și de utilizare a acestor tipuri de ambalaje.

Este o criză nu numai europeană, dar și mondială, din cauza utilizării foliei subțiri, ca și ambalaj, de aceea Parlamentul, dacă decide astăzi favorabil, va da o nouă șansă ca în România, cu un sistem destul de slab de management al deșeurilor, totuși să limităm intrarea pe piață și, până la urmă, transformarea în deșeuri directe, a acestor ambalaje de tip sacoșă cu mâner, de folie subțire.

Totuși, vreau să trag un semnal de alarmă, acela că, pe termen scurt, nu cred că România va avea soluții destule pentru a se conforma la normativele Directivei Europene, dacă ne focalizăm numai și numai pe sistemele de management ale deșeurilor, pentru că, din mai multe motive, de implementare a proiectelor județene, are sincope și nu aduce eficiență.

De aceea, este nevoie de o gândire mai profundă asupra modalității prin care vom putea limita ambalarea produselor alimentare și nealimentare, de scădere a acestor tipuri de ambalaje, pentru că altfel ne vom trezi că nu mai atingem țintele care au fost stabilite de Comisia Europeană, în colaborare cu România, dar efectiv nu vom putea face față, cu avalanșa de deșeuri care provin mai ales din aglomerațiile urbane mari și din zonele rurale cu acces greu la infrastructura rutieră.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Din partea PNL, domnul Varga Aurel.

Domnul Glad-Aurel Varga:

Bună dimineața!

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Acest proiect este binevenit, pentru că, după cum bine știți, poluarea prin deșeuri din ambalaje este una alarmantă, iar proiectul are în vedere reducerea, în primul rând, a deșeurilor, prin ambalaje subțiri.

În fapt, noi transpunem o directivă europeană care trebuia transpusă până în noiembrie 2016; este binevenită și acum.

Trebuie să înțelegem faptul că, prin Studiul Jaspers, s-a arătat că ecotaxa la pungi nu s-a înfăptuit și nu a diminuat cantitățile de ambalaje.

PNL va vota pentru adoptarea acestui proiect de lege și, bineînțeles, trebuie să vă anunțăm, în fapt, că, în această perioadă, în comisiile parlamentare, sunt foarte multe proiecte care vizează reglementare, în primul rând în zona legislației de mediu.

Trebuie să ne aplecăm pe această zonă, pentru că ne dorim un mediu sănătos pentru cetățenii României.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Din partea PMP, domnul Bichineț.

Domnul Corneliu Bichineț:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Să nu-și imagineze cineva că eu, vreodată, voi mai folosi vreun cuvânt, vreo noțiune, vreo categorie, fără să-i precizez conținutul și sfera, genul proxim, diferența specifică, încât nimeni din sala aceasta, care n-a spus decât "Jur", în patru ani sau opt ani, să vină să poată să mă mai amendeze.

De aceea, citez din - că voi cita - n-am înțeles atunci să citez din domnul "Portocală", că autorii mei preferați sunt Aristotel, Socrate și alții.

Citez din domnul Árpád, colegul nostru de la UDMR, care dimineață, când majoritatea dintre dumneavoastră aveați o altă preocupare, a ținut o declarație politică foarte bună, gândindu-se la Anul Centenarului și la ziua de mâine, de altfel.

Eu sunt foarte atent la nuanțe. Ați vorbit de acel ministru al culturii care joacă bine teatru. E foarte frumos din partea Domniei Sale, însă nu cred că a fost adus la minister pentru prestația lui scenică, ci are de rezolvat niște probleme. Și dacă Centenarul nu-l putem organiza cum trebuie, prietenii noștri din Ungaria sunt pregătiți să ne ajute!

De asemenea, în legătură cu legea aceasta - fiind vicepreședinte la Comisia pentru mediu - absolut toți colegii am fost de acord că acea directivă întârziată cu un an și jumătate, a Comisiei Europene, trebuie introdusă. Cu greu acceptăm că trăim într-o țară sărăcită, însă nu trebuie să acceptăm absolut deloc să trăim într-o țară murdară! Unde te duci, pungi aruncate, PET-uri și, odată cu venirea puhoaielor, pentru că țara s-a transformat într-o veritabilă deltă, au ieșit la suprafață toate mizeriile - în primul rând cele materiale, și acum și cele umane.

PMP va susține acest proiect de lege, care nu face altceva decât să îmbunătățească Legea nr. 249/2015.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Din partea PSD, domnul Popa Florin.

Vă rog.

Domnul Florin Popa:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Proiectul de act normativ, dezbătut în Comisia pentru mediu și echilibru ecologic, vizează, așa cum s-a menționat, transpunerea celor două directive europene, în ceea ce privește reducerea consumului de ambalaje de transport, pungi subțiri.

Termenul de conformare pentru România, stabilit de organismele europene, depășit din 2016, face ca România să fie pasibilă de impunerea unor sancțiuni financiare, motiv pentru care Grupul parlamentar al PSD susține, cu tărie, modificarea și completarea Legii nr. 249 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și deșeurilor de ambalaje, cu modificările și completările ulterioare.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Din partea USR, domnul Zainea Cornel.

Vă rog.

Domnul Cornel Zainea:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Citeam azi dimineață, în timp ce eram blocat în trafic - mulțumesc, doamnă Firea! - un articol care spunea că oceanele sunt poluate cu cantități masive de microparticule de plastic.

Deși este vorba de o transpunerea de directivă și nu au existat obiecții în cadrul dezbaterilor, cred că este foarte important să tragem un semnal de alarmă cu privire la importanța problemei pungilor de plastic. Nu vorbim doar de cele 100.000 de vietăți marine care mor anual din această cauză. Aș vrea să fac, mai degrabă, apel la procesul acesta de a acumula plastic și cât de greu putem scăpa de el.

Sunt studii care au estimat cantitatea totală de plastic produsă și existentă la ora actuală ca fiind de 8,3 miliarde de tone. Dintre acestea, undeva la 6,3 miliarde de tone, sunt cantități care au ajuns ori la gropile de gunoi, ori se află, într-o formă sau alta, în natură, predominant în partea acvatică, în mări și oceane.

Este foarte important de spus că durează sute de ani pentru a descompune acest plastic, în mod natural, iar compușii care rezultă în urma descompunerii sunt toxici - și aici aș putea aminti de dioxine.

Dacă ne referim la reciclarea plasticului, PET-urile pot să atingă rate foarte apropiate de 100%, însă pungile sunt un domeniu aparte și cu specific. Rata de reciclare a pungilor și eficiența acestei rate este undeva sub 1%. De ce aceasta? Pentru că, în general, pungile ajung la reciclare contaminate și nu pot fi reciclate.

Prin urmare, USR susține orice demers ce contribuie la reducerea cantității de plastic și reducerea impactului asupra mediului și încurajăm Executivul să ia măsuri active în acest sens, și nu doar să transpună directive, pentru că putem face lucruri suplimentare pentru a reduce acest plastic și comportamentul aferent în țara noastră.

USR va vota pentru.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnul Dohotaru Adrian-Octavian, deputat neafiliat. Intervenția nu poate depăși un minut.

Vă rog.

Domnul Adrian-Octavian Dohotaru:

Bună ziua!

Vă mulțumesc.

Vin dintr-un oraș unde nu avem o groapă de gunoaie, ci un munte de gunoaie; erau vreo șase etaje, într-o vreme, de gunoaie acolo.

Eu v-aș propune să mergem mai departe, așa cum a făcut, de pildă, Franța. Franța a propus și interzicerea tuturor ambalajelor de unică folosință din retail și din alte zone, deci am putea merge mai departe.

O altă inițiativă care era propusă mai demult, e de a avea niște automate la supermaketuri și la mall-uri, tocmai pentru a reduce risipa de plastic care există în momentul de față, în România.

Este o propunere de colaborare, transpartinică, de a veni cu astfel de propuneri, nu să așteptăm niște directive europene.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Și ultimul vorbitor, domnul Zisopol Dragoș Gabriel.

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Vă mulțumesc, stimată doamnă președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați invitați,

Sigur că aceasta este o problemă fundamentală, este o problemă legată de poluarea antropică, într-un context foarte important al dezvoltării durabile. Este o problemă foarte importantă, pentru că, dacă-mi dați voie, am să vă dau citire în cât timp se descompun lucrurile aruncate: două săptămâni, în cazul cotoarelor de mere; o lună, pentru cazul prosoapelor de hârtie, pungi din hârtie, șervețele; șase săptămâni, pentru cutiile din carton subțire, pungi din hârtie mai groasă; două-trei luni - carton; șase luni - haine și țesături din bumbac; un an - îmbrăcăminte și țesături din lână; doi ani - placaje din lemn; până la cinci ani - îmbrăcăminte și țesături grele; între 10 și 20 de ani - subliniez - pungile din plastic. Un lucru foarte important!

În acest context, vreau să vă spun că este un început, membrii Grupului parlamentar al minorităților naționale vor susține, prin votul lor, propunerea legislativă, și sperăm să fie un început, în sensul în care ne vom ocupa nu numai de această categorie, care este o categorie inferioară, în ceea ce privește poluarea, este vorba de masele plastice la nivel general, pe care trebuie să le avem în vedere, inclusiv din ce categorie fac parte acestea - termorigide sau termoplaste.

Vă mulțumesc pentru amabilitate.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Rog reprezentantul comisiei să propună timpul afectat dezbaterii acestui proiect de lege.

Domnul Ion Cupă:

Propunem două minute.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Două minute.

Vot, vă rog.

Cu 99 de voturi pentru, 42 de voturi împotrivă, 3 abțineri, cele două minute au fost aprobate.

Trecem la dezbaterea pe articole.

Vă reamintesc că sunt 10 amendamente.

Dacă la marginal 1 sunt obiecții? Nu. Adoptat.

Marginal 2. Obiecții? Nu. Adoptat.

Marginal 3. Obiecții? Nu. Adoptat.

Marginal 4. Obiecții? Nu. Adoptat.

Marginal 5. Obiecții? Nu. Adoptat.

Marginal 6. Obiecții? Nu. Adoptat.

Marginal 7. Obiecții? Nu. Adoptat.

Marginal 8. Obiecții? Nu. Adoptat.

Marginal 9. Obiecții? Nu. Adoptat.

Marginal 10. Dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 17 octombrie 2021, 21:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro