Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 martie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.44/21-03-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 14-03-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 martie 2018

4. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.85/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.23/2008 privind pescuitul și acvacultura (PL-x 132/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 132/2017

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

Următorul proiect.

9. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 85/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul și acvacultura; PL-x 132/2017; are caracter ordinar. Se află tot în procedură de urgență.

Avem 43 de amendamente admise și 3 amendamente respinse.

Are cuvântul reprezentantul Guvernului.

Vă rog să vă prezentați.

Mulțumesc.

Domnul Claudiu Sorin Roșu Mareș (secretar de stat, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale):

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Sorin Roșu Mareș, secretar de stat în cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2016 are ca obiect modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul și acvacultura, aprobată, cu modificări și completări ulterioare, urmărindu-se reglementarea unor aspecte referitoare la asigurarea concordanței cu terminologia de specialitate din Regulamentele Uniunii Europene, precum și clarificarea regimului juridic al unor terenuri preluate de la Administrația Domeniilor Statului, aflate în domeniul public sau privat al statului.

Măsurile reglementate contribuie la exploatarea durabilă a potențialului de pescuit, în conformitate cu noua politică comună în domeniul pescuitului, implementarea acestei politici și întărirea rolului administrativ al Agenției Naționale pentru Pescuit și Acvacultură, îmbunătățirea reglementărilor privind accesul la resursele acvatice vii, la reducerea presiunii financiare exercitate asupra pescarilor și la sprijinirea organizațiilor de producători din sectorul de pescuit, administrarea de către ANPA a lacurilor de acumulare care au drept de folosință unică piscicultura.

Vă rugăm să adoptați Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 85/2016, în forma prezentată în raportul comun al celor două comisii.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Prezentarea raportului, domnul președinte al Comisiei pentru agricultură.

Vă rog.

Domnul Alexandru Stănescu:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Raport comun asupra Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 85/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul și acvacultura.

Comisia pentru mediu și echilibru ecologic și Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice au fost sesizate spre dezbatere, pe fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 85/2016.

La întocmirea prezentului raport comun, comisiile au avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ și avizul favorabil al Comisiei pentru administrație publică și amenajarea teritoriului.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 23/2008, urmărindu-se reglementarea unor aspecte referitoare la asigurarea concordanței cu terminologia de specialitate din Regulamentele Uniunii Europene, precum și clarificarea regimului juridic al unor terenuri preluate de la Administrația Domeniilor Statului, aflate în domeniul public sau privat al statului.

În urma examinării proiectului de lege, a punctelor de vedere transmise de Consiliul Legislativ și comisia avizatoare, membrii celor două comisii au hotărât, în unanimitate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 85/2016 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 23/2008 privind pescuitul și acvacultura, cu amendamentele admise, redate în Anexa nr. 1, și amendamentele respinse, redate în Anexa nr.2, care fac parte integrantă din prezentul raport.

Prin obiectul de reglementare și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Dacă-mi permiteți, doamnă președinte, solicităm Departamentului Legislativ să facă următoarele corecturi ce privesc erori materiale cuprinse în raport.

La articolul unic se va scrie: "Articolul I".

La pct. 19 al legii, "Ordonanța de urgență nr. 85/2016" se va înlocui cu: "Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 23/2008".

La pct. 21 al legii, art. IV devine art. III.

Mulțumesc mult.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să-mi dați și mie modificările că sunt și ...

Domnul Alexandru Stănescu:

Cinci minute - timp de dezbatere.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Avem o ordine, totuși.

Dați-mi și mie modificările, să le pot urmări, pe de o parte...

Și acum intrăm în dezbateri generale, după care o să propuneți și timpul.

La dezbateri generale.

Din partea PSD, domnul Simion Lucian-Eduard.

Vă rog.

Domnul Lucian-Eduard Simion:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Într-adevăr, acest proiect de lege reglementează modalitatea de utilizare a zonei de amenajări piscicole, mai ales în cadrul lacurilor de acumulare, și nu numai, creează premisele pentru ca acestea să poată fi utilizate pe un tarif corespunzător, în sensul în care, printr-un ordin comun al Ministerului Agriculturii și Ministerului Pădurilor și Apelor, se va lua în considerare și potențialul piscicol al acestor lacuri.

În afară de acest lucru, reușim să reglementăm și posibilitatea ca să avem o situație juridică a terenurilor de sub amenajările piscicole foarte clară, pentru că este o problemă pe care au reclamat-o cei care folosesc aceste amenajări, în sensul neeligibilității în proiectele cu finanțare europeană, pe zona de piscicultură.

Să nu uităm că, în această perioadă, avem, prin Programul de pescuit și acvacultură, o direcție foarte generoasă, o sumă foarte generoasă, aproape 50% din acest program, alocată pentru zona de acvacultură.

Însă, cum 50% din amenajările piscicole funcționează în zona de lacuri de acumulare, în zona de lacuri îndiguite, unde au existat probleme din punct de vedere al statutului juridic și al reglementărilor de tarif de concesiune în această zonă, au creat numeroase probleme operatorilor.

Sunt binevenite aceste reglementări și cred că vor ușura activitatea operatorilor în piscicultură.

PSD va vota acest proiect de lege, care este strict necesar, pentru ca să reușim să mai creștem puțin cantitatea de pește, de producție de pește, din zona interioară din România.

Odată am fost numărul I în Europa, în 1988, când 80.000 de tone de pește pe an scoteam din zona interioară. În momentul de față, scoatem doar 10.000 de tone.

Trebuie să facem ceva pentru acest sector și să creștem această producție.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Din partea USR, domnul Prisnel Adrian-Claudiu.

Vă rog.

Domnul Adrian-Claudiu Prisnel:

Bună ziua!

Doamnă președinte,

Dragi colegi,

Această lege a ieșit destul de chinuită din Comisia pentru agricultură, a deranjat multe ape, dar, într-un final, necesitatea de a face ceva pentru susținerea activității de acvacultură a primat.

Cu toate acestea, există un amendament admis, cu care Grupul USR nu este de acord, prin care se stimulează cultura de cereale, în detrimentul activității de acvacultură.

Vom detalia la dezbaterea pe articole această situație, unde vă vom cere și votul.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnul deputat Gheorghe Tinel.

Vă rog.

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Stimați colegi,

Am mai spus-o de la acest microfon, există o vorbă: "Cine face și desface, toată ziua are ce face!".

Suntem la 17 ani, în 2001 apărea Legea nr. 268, a Agenției Domeniilor Statului, prin care structura respectivă primea în competență inclusiv privatizarea activelor din piscicultură.

Iată că venim, în 2018, preluăm competența pe privatizare de la Agenția Domeniilor Statului și o aducem la Agenția Națională de Piscicultură și Acvacultură, o structură creată exclusiv pentru partea de reglementare, strategii, politici și control a activității de piscicultură și acvacultură.

Am întrebat și eu, pe bună dreptate, bănuiesc, ca și dumneavoastră, care e rațiunea pentru care acum, la aproape sfârșitul perioadei de privatizare - pentru că ar fi trebuit să închidem această procedură - trecem activele din domeniul public al statului, și privat, de la ADS la ANPA și îi dăm o competență nouă Agenției Naționale pentru Pescuit și Acvacultură, știind faptul că structura respectivă este poate repetenta absorbției fondurilor europene.

Și răspunsul l-am găsit în textul de lege. Cred că se referă la cele 40.000 de hectare din Delta Dunării. Și aici colegul de la USR a sesizat bine, o nouă definiție care apare în panoplia pisciculturii - agropiscicultura. Nu e nici agricultură, nu e nici piscicultură.

Și întreb și eu, care este rostul? Obținerea subvențiilor de la APIA? Bănuiesc că acesta este rostul. Să-i dai posibilitatea, celui care are o concesiune, să și cultive acolo, să și... îi dai voie și la animale. N-am auzit până acum ca într-o amenajare piscicolă să poți intra cu animalele, să folosești suprafața respectivă. Or, noi definim aici sau introducem termenul de agropiscicultură.

Întrebare la care ministerul și colegii mei ar trebui să răspundă, să spună foarte clar.

Și al doilea răspuns pe care l-am găsit tot în textul de lege se referă la cele 31.000 de hectare - domeniu public și privat al statului - care trec de la Agenția Domeniilor Statului la ANPA. Și bănuiesc că sunt mai ușor de gestionat politic.

Păi, nu rezolvă nimic, stimați colegi. Ordonanța respectivă nu rezolvă nimic. Partea de competență pe partea de piscicultură nu o rezolvăm cu Mediul. Lacurile de acumulare cu activitate principală piscicultura rămân în competența Ministerului Mediului.

Aici am avut o serie de dezbateri foarte intense cu reprezentanții celor două ministere, Ministerul Mediului și Ministerul Apelor. Acestea și-au impus punctul de vedere și au rămas concesionarii, depozitarii întregului contract de concesiune pe partea aceasta. Și atunci ANPA ce preia? Ce are până acum. A, cele 31.000 de hectare. Rezolvați problema aceasta? Nu. Creșteți absorbția fondurilor europene? Nu.

ANPA este o structură - și o repet - o structură repetentă la absorbția fondurilor europene și o încărcați, în momentul de față, cu o competență căreia nu-i va face față. N-are nici structură de personal și n-are nici pregătirea necesară, în momentul de față, să facă față noilor provocări.

Partidul Național Liberal se va abține la vot pe acest proiect de act normativ, pentru că nu rezolvă problema acvaculturii și pisciculturii în România.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Din partea PMP, domnul deputat Bichineț.

Domnul Corneliu Bichineț:

Acest proiect de lege, stimată doamnă președinte, a suscitat dezbateri destul de puternice și la Comisia pentru agricultură și la Comisia pentru mediu.

Am susținut unele amendamente, cu altele nu am fost de acord. Însă ridic și eu o problemă aici. E bine ca mii de hectare să rămână cu ciulini, cu papură, cu trestie și să nu fie cultivate? Aceasta e întrebarea mea.

Partidul Mișcarea Populară mi-a sugerat că e bine să mă abțin la vot. Și așa voi face.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Președintele Comisiei pentru agricultură ne-a propus ca timp de dezbatere 5 minute. Vot, vă rog.

Cu 95 de voturi pentru, 54 de voturi împotrivă și 4 abțineri, 5 minute au fost aprobate.

Trecem la dezbaterea pe articole.

Vă reamintesc că avem 43 de amendamente admise și 3 amendamente respinse.

Rog colegii, încă o dată, să urmărească marginalul, nr. crt. din raportul comisiei și să intervină acolo unde vor să susțină amendamentele respinse. Da?

Deci o să merg pe raportul comisiei, să nu mai avem... Bun.

(Discuții la prezidiu.)

La marginal 1. Dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La marginal 2. O să vă rog să votați, cu acele corecturi anunțate de președintele Comisiei pentru agricultură. La articolul unic practic se va scrie art. I. Vot, vă rog.

Cu 99 de voturi pentru, 53 de voturi împotrivă, 3 abțineri, a fost adoptat.

De la marginal 3 la marginal 10. Obiecții? Da.

Domnul Adrian-Claudiu Prisnel:

Dragi colegi,

Doamnă președinte de ședință,

Vă supun atenției, în anexa de amendamente admise, pct. 9 marginal. Amendament pe care vă propun să-l respingem. Amendamentul definește exploatarea agropiscicolă, un termen de tip struțocămilă, care, odată adoptat, va dinamita scopul întregii legi, așa cum a fost el prezentat în expunerea de motive și în Comisia pentru agricultură. Scopul este acela de susținere a acvaculturii.

Acest amendament propus de domnul deputat Simion are efectul de a pune societatea piscicolă în situația de a alege între a face agricultură - o activitate cu valoare adăugată mică, dar și cu riscuri mici - și piscicultură - o activitate cu potențial economic mult mai mare, de care România are nevoie.

Pentru că terenul peste care a fost luciu de apă și activitate piscicolă anterioară este bogat în material organic, dacă mai punem la socoteală și subvenția pe suprafață, alegerea nu este foarte grea și nu este în favoarea acvaculturii.

Vă rog să înțelegeți cum funcționează economia. Să nu lăsăm efortul de negociere depus pentru a crea o lege pentru susținerea acvaculturii să se transforme într-o lege care are doar acest titlu și de fapt susține interesele celor care vor să facă agricultură în Delta Dunării.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Supun votului propunerea colegului nostru, de la marginal 9, de eliminare a unui amendament admis. Vot, vă rog.

A fost respinsă, cu 60 de voturi pentru, 101 voturi împotrivă și o abținere.

Supun votului dumneavoastră textul din raportul comisiei. Vot, vă rog.

Adoptat, cu 104 voturi pentru, 59 de voturi împotrivă și o abținere.

Mergem mai departe.

De la marginal 11 la marginal 20. Dacă sunt obiecții? Dacă nu, adoptat.

Da. Domnul deputat? Nu.

(Domnul deputat Ionuț Simionca solicită să ia cuvântul.)

Pe...? Pe celălalt punct? Care?

Domnul Ionuț Simionca:

Înainte, la articolul 1... da, da, da...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

La marginal 10?

Domnul Ionuț Simionca:

Da. Voiam să intervin, doamnă președinte, la amendamentul pe care l-am votat. Noi am votat împotrivă și dumneavoastră l-ați susținut.

Acest amendament acum dă șansa...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog frumos... stați, stați, stați... Am trecut de el. (Vociferări.) Bun, dar am trecut de el, îmi cer scuze. Eram deja într-o altă etapă a procedurii.

Deci... de la capăt.

Dacă de la marginal 11 la 20 sunt obiecții?

Domnul deputat Tinel, vă rog.

Domnul Tinel Gheorghe:

Doamnă președinte de ședință,

Stimați colegi,

La marginal 13, la art. I pct. 8, după lit. e1) se introduce o literă nouă și se precizează că: "terenurile pe care sunt amplasate amenajările piscicole, precum și terenurile aferente acestora din domeniul public sau privat al statului vor fi atribuite direct spre concesionare investitorilor care au cumpărat acțiuni sau active ce implică necesitatea exploatării unui teren cu destinație agricolă, cu obligativitatea menținerii obiectului de activitate al exploatării piscicole pe perioada concesionării." Mi se atribuie acest amendament.

Și - pentru stenogramă, și rog să se consemneze - nu sunt autorul textului, așa cum apare el în raport. Textul propus de mine în Comisia pentru agricultură făcea precizarea că "perioada de menținere a activității piscicole ar trebuie să fie de minimum 49 de ani." Pentru că vorbim de domeniul public al statului, nu vorbim de o concesiune de doi ani de zile, după care să faci ce vrei acolo cu domeniul public al statului.

Or, faptul că s-a modificat textul nu mi-l asum și rog să se consemneze acest lucru.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Dumneavoastră ce propuneți? Să introduceți un nou amendament în timpul acestei proceduri, lucru care este practic imposibil, suntem ținuți de Regulament.

Deci prezentarea de noi amendamente nu este admisă.

Domnul Tinel Gheorghe:

Doamnă președinte,

Eu am ieșit la tribuna Parlamentului să fac o precizare absolut obligatorie. Față de ceea ce eu am susținut în plenul Comisiei pentru agricultură și ce s-a aprobat în plenul Comisiei pentru agricultură. Dumneavoastră sunteți obligată să luați act de acest lucru. Și să se precizeze că nu-mi asum paternitatea textului care apare în raport.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Bun. Susțineți că nu sunteți autorul acestui amendament. Probabil este o eroare a comisiei. Am luat act de acest lucru.

Mai departe.

De la marginal 21 la marginal 30. Dacă sunt obiecții? Dacă nu, adoptat.

De la marginal 31 la marginal 39. Dacă sunt obiecții? Dacă nu, adoptat.

La marginal 40 avem erorile materiale și corelarea lingvistică propusă de președintele Comisiei pentru agricultură, la modul la care la pct. 19 al legii, "Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2016" se va înlocui cu "Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 23/2008."

Vot, vă rog.

Cu 109 voturi pentru, niciun vot împotrivă, 54 de abțineri, a fost adoptat.

La marginal 41. Dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La marginal 42, eroarea materială - constatată, din nou, de președintele Comisiei pentru agricultură - pe care o supun votului dumneavoastră. Art. 4 devine art. II. Aceasta fiind, supun votului. Vot, vă rog.

Adoptat, cu 107 voturi pentru, 6 voturi împotrivă, 52 de abțineri.

Marginal 43. Dacă sunt obiecții? Dacă nu, adoptat.

Proiectul de lege rămâne la votul final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 17 octombrie 2021, 21:31
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro