Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 martie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.44/21-03-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 14-03-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 martie 2018

6. Dezbaterea Propunerii legislative privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011 (Pl-x 486/2017). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 486/2017

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

Și cred că mai avem timp de încă o propunere legislativă.

11. Propunerea legislativă privind modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011; Pl-x 486/2017; procedură de urgență; caracter organic.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să ia cuvântul? Nu.

Din partea Comisiei sesizate în fond, Comisia pentru învățământ, prezentarea raportului, vă rog.

Doamna Theodora Șotcan:

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, în sensul stabilirii posibilității decontării navetei pentru elevii care nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu, din bugetul local, nu din cel al Ministerului Educației Naționale, cum este prevăzut în prezent.

Totodată, se dorește abrogarea alin. (31) - (34) ale art. 84 din lege, prin care sunt stabilite următoarele: elevilor de nivel liceal care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu la filiera/profilul/specializarea solicitată li se decontează cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educației; tariful maxim per kilometru aferent abonamentului de transport rutier și metodologia de calcul a acestuia se stabilesc și se actualizează prin hotărâre a Guvernului; obligativitatea operatorului de transport rutier de a emite abonamente pentru transportul elevilor pe rutele operate.

Această propunere legislativă face parte din categoria legilor organice, iar Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

În urma dezbaterii, în ședințele din 6 și respectiv 20 februarie 2018, comisia a propus, cu 15 voturi pentru, un vot împotrivă și 3 abțineri, respingerea propunerii legislative, din următoarele considerente:

  • textul propus de inițiatori pentru art. 84 aparținând Legii educației limitează numărul elevilor care ar beneficia de facilitatea privind decontarea cheltuielilor de transport și limitarea acestora la cei care "nu sunt școlarizați în localitatea de domiciliu", contrar celor precizate în expunerea de motive;
  • prin abrogarea art. 84 alin. (31) din lege se elimină posibilitatea decontării cheltuielilor de transport din bugetul Ministerului Educației, pentru elevii de învățământ liceal care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu la filiera/profilul/specializarea dorită;
  • abrogarea art. 84 alin. (32) și (33) din lege ar duce la imposibilitatea decontării integrale a navetei elevilor, din cauza prețurilor mari practicate de o bună parte a transportatorilor, până la intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 69/2016, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 197/2017. În prezent, tariful maxim per kilometru aferent abonamentului de transport rutier pentru elevi și metodologia de calcul a acestuia se stabilesc și se actualizează prin hotărâre a Guvernului. Totodată, s-ar elimina obligativitatea operatorului de transport rutier de a emite abonamente pentru transportul elevilor pe rutele operate;
  • inițiativa legislativă influențează financiar bugetele locale, cele județene, precum și bugetul Ministerului Transportului, astfel încât bugetul Ministerului Educației Naționale este degrevat de la plata navetei elevilor. Cu toate acestea, inițiatorii nu au indicat sursa de finanțare necesară implementării soluțiilor.

Acestea au fost motivele pentru care comisia a respins acest proiect legislativ.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Cu acordul dumneavoastră, aș vrea să le urăm bun-venit copiilor din clasa a VII-a de la Școala gimnazială "Pia Brătianu". Domnul Iulian Iancu cred că este mentorul lor. (Aplauze.)

Bun. Mai departe.

La dezbateri generale, doamna Gavrilă Camelia?

Domnul Moldovan Sorin-Dan. Eu aici am cererile într-o anumită ordine. Acum, hotărâți-vă.

Doamna Camelia Gavrilă:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Câteva considerații legate de aceste două, de fapt, inițiative. E foarte importantă problema transportului școlar. Ideea de a susține accesul legal la educație, șansele elevilor pentru deplasare în localitate sau între localități.

Noi subliniem faptul că există un cumul de prevederi legislative care se orientează spre această problemă. Pe de o parte, facilitățile acordate pe transportul local, mai ales în zona urbană. De asemenea, transportul cu microbuze este extrem de important și presupune costuri pe care bugetele le susțin.

Deci și la nivel de comunități rurale, transportul acesta cu microbuze asigură posibilitatea de acces a elevilor spre școli mai bune, mai dezvoltate, mai dotate și ține de filosofia educațională a rețelei școlare actuale.

În privința prevederilor din inițiativa de față, trebuie subliniate anumite inadvertențe, anumite contradicții legislative. Deși spiritul este bun și încearcă susținerea diferitelor categorii, pe de altă parte, contradicțiile acelea ar face imposibilă aplicarea și ar crea fie paralelisme, fie contradicții.

Încă o chestiune legată de un lucru pe care l-am discutat în comisie și la care am avut puncte de vedere comune. Legat de a asigura decontul navetei elevilor care nu au, la nivel liceal, posibilitatea, în localitatea de domiciliu, să urmeze traseul, filiera, profilul dorit. Și, de asemenea, am avizat acest lucru.

Deci sunt multe documente pe traseu, pe fluxul legislativ, încât considerăm că și abordarea legislativă, dar și abordarea guvernamentală, ambele conduc spre o calitate sporită a educației și o preocupare pe zona transportului elevilor.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul deputat Bichineț Corneliu, vă rog.

Domnul Corneliu Bichineț:

Prezența elevilor în sală, aici, trebuie să fie o sărbătoare și pentru noi, cei care am fost profesori sau rămânem profesori, cei care am trecut, în activitatea noastră profesională, prin școală.

Stimată doamnă președinte,

Stimați colegi,

Majoritatea PSD-ALDE are posibilitatea să respingă orice inițiativă parlamentară - de la USR, de la PNL, de la PMP și câteodată de la UDMR - e clar, aici nu discutăm.

V-aș sugera totuși ca ideile bune pornite de la colegii din opoziție să fie preluate. Nu toți vrem să dărâmăm Guvernul, săptămâna cealaltă. Mai târziu. Sau să-l lăsăm să cadă singur.

Stimată doamnă Gavrilă,

Dumneavoastră sunteți om al școlii, profesor, fost inspector general și probabil viitor ministru, săptămâna cealaltă sau... (Râsete.)

Nu deveniți inchizitor aici! Nu stigmatizați ceea ce propun colegii noștri! Pentru că, în școala românească, orice gratuitate presupune o normalitate.

Nu vă faceți că nu știți că în lumea rurală copiii sunt săraci. N-au posibilitate să-și plătească transportul. Uneori n-au cu ce să vină la școlile din centrul comunei sau la liceele din oraș, pentru că nu în toate zonele sunt microbuze școlare, știți foarte bine lucrul acesta.

Și atunci o să-i dăm dreptate domnului Leoreanu care, dimineață, la declarații politice, m-a derutat pur și simplu. Propunea ministerului să se facă 8 școli de corecție și 7 pușcării pentru adolescenți și preadolescenți.

Și omul, am crezut la început că..., dar cunoaște realitatea, că a fost primar al unui mare oraș. În școlile românești este violență. În școlile românești nu se face carte corespunzător. Mulți copii abandonează de la clasa a VI-a, și cu atât rămân, și este foarte rău.

De aceea, mărul, banana, transportul gratuit, manualele gratuite, totul... Este bine ca cei mai mulți copii să meargă la școală, să învețe carte și să rămână în școală.

Eu le-am spus tuturor că nu-i rău să învețe carte, dar mulți nu m-au ascultat.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul Moldovan Sorin, PNL.

Domnul Sorin-Dan Moldovan:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Doamnă președinte Gavrilă,

Vreau să vă aduc aminte că forma de gratuitate care există acum se datorează Partidului Național Liberal.

Inițiativa legislativă inițiată de parlamentarii PSD nu conține elemente descriptive și susținute, expunerea de motive fiind lacunară, în special în cazul efectuării transferului cheltuielilor de la nivel național la cel local, fapt pentru care inclusiv Partidul Social Democrat a votat pentru un raport de respingere, în cadrul comisiei.

Inițiativa legislativă nu prezintă un studiu în ceea ce privește finanțarea, având impact asupra bugetelor locale.

Considerăm că încărcarea inutilă a bugetului local, prin suplimentarea de fonduri care deja sunt acoperite la nivel național corespunzător, este inoportună și inutilă.

De ce vreți să sufocăm iar primăriile, bugetele primăriilor?

De asemenea, având în vedere instabilitatea și lipsa predictibilității fiscale din România, astfel de inițiative care vizează sau au impact asupra bugetelor locale nu au cum să producă efecte pozitive.

De aceea, Grupul parlamentar al PNL se opune propunerilor și modificărilor formulate prin inițiativa legislativă și, în consecință, va vota raportul de respingere.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Și ultimul vorbitor, doamna Iurișniți Cristina, USR.

Doamna Cristina-Ionela Iurișniți:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Într-adevăr, prezența acestor copii în sală poate ar trebui să ne dea mai mult de gândit, pentru că ei vor fi viitorii liceeni care, dacă vor fi școlarizați în altă localitate față de cea de domiciliu, nu vor avea decontarea navetei.

Din nou, Ministerul, Guvernul, Parlamentul nu gândesc până la capăt, ci doar cu jumătăți de măsură, pentru această problemă care ar necesita mult mai multă atenție din partea tuturor, mai ales din partea Ministerului, inclusiv a Ministerului Educației, a Ministerului Transporturilor. Ar trebui să se pună de acord și să hotărască odată ce se întâmplă, pentru că pâinea și cuțitul sunt acolo.

Pentru aceasta, USR se va abține de la a vota această lege.

Deci vom vota abținere, pentru că vrem să încurajăm egalitatea de șanse. Vrem să încurajăm posibilitatea ca elevii să aibă acces la educație de calitate în mediul urban, dacă nu posibilitatea în localitatea lor de domiciliu.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Niciun alt vorbitor înscris. Propunerea legislativă rămâne pentru ședința de vot final.

Închidem aici sesiunea dedicată dezbaterii proiectelor înscrise pe ordinea de zi.

La ora 12,00, vă reamintesc, vot final.

Mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti vineri, 22 octombrie 2021, 6:25
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro