Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 martie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.48/28-03-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-11-2018 (comună)
14-11-2018
13-11-2018
12-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 20-03-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 martie 2018

3. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene (PL-x 52/2018). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 52/2018

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

5. Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene; în procedură de urgență.

Raportul, vă rog.

Doamna Violeta Răduț:

Mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 95 și art. 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru buget, finanțe și bănci și Comisia pentru muncă și protecție socială au fost sesizate spre dezbatere pe fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 90/2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene.

Proiectul de lege supus dezbaterilor are ca obiect de reglementare introducerea unor măsuri cu privire la limitarea cheltuielilor aprobate în anii anteriori, inclusiv cele prevăzute în Legea-cadru nr. 153/2017, cu impact asupra bugetului general consolidat în anul 2018, în vederea respectării țintei de deficit de sub 3% din PIB, precum și modificarea și completarea unor acte normative.

În conformitate cu prevederile art. 61 și art. 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, comisiile și-au desfășurat lucrările în ședința comună din data de 13 martie 2018.

În urma analizării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, deputații celor două comisii au hotărât, cu majoritate de voturi, să supună plenului Camerei Deputaților adoptarea proiectului de lege, cu amendamentele admise, prezentate în Anexa nr.1, iar amendamentele respinse se regăsesc în Anexa nr.2. Anexele nr.1 și 2 fac parte integrantă din prezentul raport.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege în ședința din 21 februarie 2018.

Conform prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată, și ale art. 92 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Camera Deputaților este Cameră decizională.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Dezbateri generale?

Câte un coleg din fiecare grup.

Domnul Năsui.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Mulțumesc, domnule președinte.

O.U.G. nr. 90 este una dintre multele ordonanțe prin care recunoașteți incompetența guvernării PSD-ALDE.

Practic, haideți să vă citesc exact din textul ordonanței unul dintre motivele care au justificat urgența pentru care a trebuit dată o ordonanță, deci ținând cont că neadoptarea acestor măsuri ar genera un impact suplimentar asupra deficitului general consolidat, de 5,14%. Deci practic recunoașteți că toate măsurile populiste și nesustenabile pe care le-ați luat în cursul anului 2017 ar fi produs prăpăd în 2018 și ați venit cu ordonanța aceasta, așa cum veți mai veni și cu alte ordonanțe - O.U.G. nr. 3, OUG nr. 8 și toate acestea pe care le-ați mai dat anul acesta - să reparați, să peticiți din mers ceea ce ați stricat anul trecut.

Ipocrizia merge într-atât de mult, încât ați adoptat aceleași măsuri de austeritate pe care le-ați criticat la alte guvernări de dinaintea dumneavoastră, de tipul blocării angajărilor la stat, deși în unele zone este mare nevoie de personal, de exemplu, în munca cu publicul, unde se formează cozi imense, de exemplu, în spitale, unde avem o penurie de doctori, mai ales în mediul rural și în multe alte zone.

Din păcate, această ordonanță de urgență arată exact tot ceea ce vi s-a spus din partea opoziției, și nu numai din partea opoziției, ci din partea tuturor experților internaționali care s-au uitat la politicile noastre, pe 2017, că vor fi nesustenabile și că ne vor duce în gard în 2018.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Roman.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Este a treia oară când cârpim o lege, prezentată ca fiind unitară, care este tot mai neunitară, tot mai inechitabilă și cu tot mai multe probleme.

Așa cum procedează o opoziție de bună-credință, am semnalat la nivelul comisiei multe dintre inechitățile care astăzi sunt puse spre a fi cârpite sau spre a fi aranjate sau "coafate".

Nu am fost ascultați niciodată!

Vă dau un exemplu de acum două săptămâni, când prezentam situația de la Centrul de transfuzii, unde șeful centrului avea un salariu la jumătate din cel al unui subordonat și egal cu al unui asistent medical și atrăgeam atenția că sunt multe alte situații de acest gen.

Sigur că majoritatea respinge pe bandă rulantă amendamentele opoziției, pentru ca ieri, această comisie regulamentară sau neregulamentară - urmează să stabilească cei în drept să revină asupra acestui amendament care este asumat - și foarte bine că este asumat de membrii comisiei.

De bună-credință am atras atenția, de mai multe ori, asupra unor inechități, asupra unor categorii care sunt uitate și, de fiecare dată, doar din dorința de a fi respinse, au fost lăsați pe dinafară.

De "fericiți" ce sunt acești oameni, săptămâna aceasta îi vom avea și pe polițiști în stradă, îi vom avea și pe cei de la "Sanitas" în stradă, iar aici plafonarea sporurilor a produs un adevărat cutremur în sistem. (Domnul deputat Adrian Solomon vociferează.)

Domnule președinte,

În înțelepciunea dumneavoastră, sunt convins că ne veți lămuri.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu dialogați cu sala, domnule deputat!

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Datoria noastră este să vă semnalăm aceste lucruri, să vă spunem că nu îl puteți trata cu un spor similar pe cel care lucrează la HIV SIDA cu cel care lucrează la ortopedie, domnule deputat Solomon. Sau nu puteți să le spuneți că le cresc veniturile și le plafonați sporurile. Nu puteți să vă jucați, să le spuneți că le-ați crescut și ei, de fapt, rămân, în foarte multe categorii, la nivelul veniturilor din decembrie 2017.

Vă spunem toate lucrurile acestea cu bună-credință și ne bucurăm că asupra unora dintre ele ați revenit! Ați înțeles că ați greșit.

Până în 2022, dragi colegi, pentru că există această dorință a puterii de a pune pumnul în gura opoziției, această lege va fi în permanent amendată și vom avea din nou cârpeli fără număr!

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Partidul Mișcarea Populară nu va vota acest proiect de lege, pentru că el va fi reperul care va fi arătat întotdeauna românilor pentru lipsa banilor pentru investiții, va fi reperul legislativ care va fi arătat românilor pentru faptul că nu vor fi bani pentru corecțiile salariale, conform Legii unice a salarizării bugetarilor.

Iar dumneavoastră știți foarte clar că Legea unică a salarizării bugetarilor a fost adoptată fără niciun fel de impact financiar. Știți foarte clar că sunt categorii socio-profesionale - și, sigur, pot să mă refer la cele din sistemul de sănătate - biologi, chimiști, psihologi, kinetoterapeuți, care nu au simțit niciun fel de creșteri salariale. Pot să mă refer la instituții publice care nu au fost incluse în această lege - mă refer la administrațiile locale, la primării, care, jumătate dintre ele sunt în faliment - și ați mai venit cu un lucru foarte grav, acela că ați dat voie să se ia bani pentru salarii de la investiții.

Deci această Lege de aprobare a Ordonanței nr. 90 nu va fi susținută de Partidul Mișcarea Populară, pentru că este o lege care confirmă tot ce s-a spus la dezbateri în Comisia pentru muncă, în Comisia pentru buget, finanțe, în Comisia juridică, ce au spus sindicatele, ce a spus opoziția, că legile făcute în România, în ultima vreme, nu au niciun fel de impact bugetar calculat.

Și mai vorbim de jungla fiscală pentru mediul economic, care, în fiecare săptămână sau lunar, cel puțin, are modificări ale Codului fiscal și multe alte asemenea argumente pe care dumneavoastră le știți.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Solomon?

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

N-ar fi rău, înainte să venim la această tribună, să spunem dacă susținem sau nu, să citim despre ce este vorba în proiectul de lege.

În primul rând că este o ordonanță și ea se aplică. Că votează PMP, că nu votează, ea rămâne în vigoare.

Ceea ce am reușit noi să facem, în comisiile reunite, a fost să clarificăm anumite aspecte care au reieșit în urma aplicării Legii salarizării. Și pentru ca toți profesorii să primească salarii mărite cu 20% de la 1 martie, ar trebui să spunem acolo "personalul didactic" și nu "personalul care ocupă funcții didactice", pentru că, dacă în legislația muncii sau în viziunea Ministerului Muncii, a ocupa o funcție didactică este definită în limba română ca fiind profesor, fiind cadru didactic auxiliar, secretară de școală și așa mai departe, în viziunea Legii nr. 1, atât de "minunat" scrisă de un membru al Partidului Național Liberal, funcțiile didactice sunt strict cele de profesor și atât.

Prin urmare, dacă vreți ca, în momentul aplicării Legii salarizării, trei sferturi din personalul didactic să nu primească măririle, pentru că nu vreți să clarificăm acest aspect, nu aveți decât să votați împotrivă.

Am clarificat, totodată, chestiunea gărzilor obligatorii care erau, conform Codului muncii, scrise în Legea nr. 153, firesc, până la 48 de ore pe săptămână, care era timpul normal de lucru plus orele suplimentare. Lucrul acesta ar fi făcut ca medicii, mai ales cei care nu fac gărzi obligatorii, cei din ambulatoriu, să muncească 9,5 ore pe zi, mai mult decât orice altă categorie din România. Trebuie să clarificăm și acest aspect, pentru că toate legile - am mai spus - sunt perfectibile.

Spre deosebire de dumneavoastră, care ați făcut o lege și vreo 4-5 ani nu ați vrut să intrați pe ea deloc, pentru că erau date de cel de sus, probabil, și erau perfecte, la fel ca și Legile justiției, despre care vom vorbi... Le-a făcut Monica Macovei, nu mai trebuie schimbate! Dar de ce? În practică s-a dovedit că trebuie modificate, trebuie aduse la zi. Au trecut atâția ani!

Așa și noi, decât să așteptăm 3-4 ani să intervenim pe Legea salarizării, haideți să o facem împreună astăzi, tocmai pentru a fi corect aplicată și a nu suferi nimeni în urma aplicării Legii nr. 153.

În rest, sunt chestiuni legate strict de aplicarea etapizată a Legii salarizării unitare. Am spus cu toții, încă din vară, legea se aplică timp de 4 ani, astfel ca în 2022, atunci când vom ajunge la finalul ei, toate acele neconcordanțe din sistemul de salarizare să dispară și toată lumea să fie mulțumită. Până atunci, vor mai fi câteva categorii cărora li se pare că cel de lângă el ia mai mult, dar sper ca lucrurile acestea să fie înțelese, că nu putem s-o aplicăm deodată. De aici și calculul deficitului care a fost făcut; și el trebuie făcut etapizat.

Prin urmare, eu îi rog pe toți colegii să citească raportul, sunt lucruri bune care s-au modificat în Ordonanța nr. 90 și ar fi păcat să pice această lege, să rămână ordonanța în forma ei, iar acele categorii pe care le-am menționat să nu beneficieze de măririle salariale.

Mulțumim.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Alte intervenții de la grupuri?

(Domnul deputat Marius-Constantin Budăi solicită să ia cuvântul.)

A fost un vorbitor, domnule Budăi!

Nu mai sunt.

(Doamna deputat Raluca Turcan solicită să ia cuvântul.)

A fost un vorbitor, doamnă Turcan!

Procedură, vă rog.

Doamna Raluca Turcan:

Domnule președinte de ședință,

Vă propun, ca procedură, să permiteți Partidului Național Liberal să mai aibă o intervenție pe fond în această dezbatere, întrucât, o dată, așa cum a spus și președintele comisiei care a transmis raportul pe fond, ordonanța este în vigoare, produce efecte și cred că avem dreptul, în această instituție, să mai exprimăm câteva puncte de vedere legate de dezbaterea de fond pe această ordonanță.

Nu este un lucru nefiresc ceea ce vă solicităm, s-a mai întâmplat lucrul acesta și vă rog să permiteți încă o intervenție pe fond la această dezbatere.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Dumneavoastră sau altcineva?

Deci informez plenul că voi face o încălcare de Regulament, la propunerea doamnei lider al Grupului PNL.

Vă rog.

Voci din sală:

La vot!

Doamna Raluca Turcan:

Procedură!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, doamnă!

Dumneavoastră aveți proceduri prin care îmi propuneți să încalc Regulamentul.

Vă rog.

Doamna Raluca Turcan:

Nu!

Domnule președinte de ședință,

În niciun caz nu v-am propus...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Haideți să facem până la capăt!

Vă rog.

Doamna Raluca Turcan:

...să încălcați Regulamentul, ci să respectați...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, dezbateri generale!

Doamna Raluca Turcan:

...o cutumă, pe care ați mai făcut-o în această... - de aceea se cheamă "cutumă" - în această Cameră.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, dezbateri generale, doamnă Turcan!

Doamna Raluca Turcan:

Vă mulțumesc foarte mult.

Dragi colegi,

Acum o săptămână, purtam dezbaterile pe o altă ordonanță, Ordonanța nr. 91, care modifica Legea salarizării neunitare, o lege definitorie pentru alianța de guvernare. Și, la dezbaterea acelei ordonanțe de urgență, cu maximă bună-credință și implicare, v-am propus ca din Legea salarizării unitare să nu excludeți anumite categorii care pur și simplu fuseseră uitate, din cauza incompetenței cu care a fost elaborată acea lege - legea mare a salarizării neunitare. Și vă atrăgeam atenția atunci asupra personalului nedidactic, vă atrăgeam atenția asupra anumitor categorii din sistemul medical și cu maxim cinism ați respins propunerile noastre.

La ce asistăm acum? O nouă ordonanță de urgență care preia exact amendamentele pe care noi vi le-am propus, Partidul Național Liberal, la ordonanța precedentă.

Domnilor din majoritatea guvernamentală,

Vă întreb, unde este seriozitatea, unde este buna-credință, în condițiile în care niște amendamente ale PNL le-ați respins la o lege, le-ați inclus în altă ordonanță de urgență care - apropo! - câți dintre dumneavoastră știți care a fost temeiul acestei ordonanțe de urgență pe care o dezbatem astăzi?! Să vă închideți cheltuielile pentru anul trecut, pentru că ați fi sărit din deficit și n-ați fi putut să respectați niciun parametru asumat prin Legea bugetului de stat. Acesta a fost scopul acestei ordonanțe de urgență și ați completat-o cu acele categorii sociale pe care noi vi le-am propus, într-o altă lege, și care era firească, de întărire și îmbunătățire a Legii salarizării "neunitare".

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, doamnă deputat.

Doamna Raluca Turcan:

Au mai rămas amendamente pe care le vom susține și în continuare considerăm că aceasta este a treia cârpeală, la o lege proastă, la o lege în care v-ați grăbit și ați șters cu buretele pur și simplu anumite categorii de angajați, o lege prin care...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, doamnă deputat!

Doamna Raluca Turcan:

...ați lăsat profesorii pe treapta cea mai de jos a salarizării și îi veți transforma în cei mai săraci pensionari ai națiunii române!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc.

Domnul Budăi, două minute, să fiu echidistant până la capăt.

Domnul Marius-Constantin Budăi:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

N-aș fi intervenit, dacă nu se vorbea de impact bugetar, de bugetele unităților administrativ-teritoriale și, iată, de grija colegilor noștri de la PNL pentru salariați.

Este super ok! Eu am să aduc săptămâna viitoare declarațiile mai multor primari ai PNL din județul Botoșani, care spun, în presa locală, că bugetul alocat în acest an este mult mai mare față de anul trecut. Unu.

2. Este emoționantă îngrijorarea dumneavoastră față de salariați; păcat că n-ați avut-o și în 2010, când ați susținut tăierile cu 25%!

Mulțumesc frumos.

(Domnul deputat Dan Vîlceanu solicită să ia cuvântul pe procedură.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu mai avem proceduri, domnule Vîlceanu!

Păi cum să nu existe? Dacă aveți iar o procedură în care îmi cereți încălcarea Regulamentului... (Vociferări.)

Bine!

Domnul Dan Vîlceanu:

Domnule președinte,

Eu vă cer respectarea Regulamentului și vreau să vă demonstrez exact despre ce este vorba.

La poziția 20, de la amendamente admise, apare un text adoptat de Senat care a fost, în ședința la care s-a adoptat raportul la această ordonanță, eliminat în comisie. Dacă cereți stenograma ședinței, o să vedeți că este eliminat, s-a votat împotrivă. Or, acum, apare adoptat.

Ne spuneți și nouă cum s-a întâmplat asta, din moment ce n-a mai fost ținută altă ședință de comisie, conform raportului?

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Când ajungem la el, o să vă explice președintele.

Domnul Stanciu, un minut.

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

Mulțumesc că în sfârșit îmi dați cuvântul.

Domnule președinte,

Pentru o intervenție de procedură nu există o limită. Art. 151 alin. (2) vă obligă să acordați cuvântul oricărui deputat când solicită o intervenție pe procedură. În plus, aceste intervenții nu vor depăși două minute, nu un minut.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mă iertați, am fost abuziv.

Invocați procedura, domnule deputat.

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

Mă bucur că recunoașteți. E cea mai bună recunoașterea.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Da. Invocați, procedura, acum.

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

Pe jumătate vă iert.

Art. 151 alin. (1). Aș vrea să iau cuvântul pe probleme de ordin personal.

Cum n-a fost la început, aș vrea să-mi dați cuvântul la sfârșitul plenului.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

La dezbateri generale, dumneavoastră aveți chestiuni de ordin personal.

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

Da, am încercat să iau cuvântul la început, la ordinea de zi, dar ați spus că...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog.

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

... ne-am epuizat numărul de luări de cuvânt.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, vă rog, vă rog.

Domnul Lucian-Daniel Stanciu-Viziteu:

La sfârșit, conform regulamentului.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Art. 151 alin. (1)?

A, și m-ați reclamat că nu v-am dat cuvântul, aceasta era procedura.

La sfârșit, am înțeles.

Domnul Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ținând cont de toate argumentele care s-au expus aici, din ambele părți, și putere și opoziție, Partidul Mișcarea Populară vă propune retrimiterea la comisie pentru o săptămână. (Vociferări.)

Deci, domnule coleg, am o rugăminte. Eu citesc Petre Ispirescu...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat...

Domnul Petru Movilă:

... de mult. Și v-am ascultat și pe dumneavoastră, nu e nicio diferență.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule Movilă...

Domnul Petru Movilă:

Da, domnule președinte.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog frumos, am făcut o excepție, v-am dat cuvântul a doua oară, deci, exprimați-vă dorința.

Domnul Petru Movilă:

Deci sunt pe procedură. Sunt de acord cu dialogul cu sala, că nu trebuie să existe. Dar în același timp mă așteptam ca dumneavoastră întâi să-l atenționați pe colegul nostru, să aibă un alt comportament. Și eu aș fi făcut la fel. Deci, rugăminte.

Respect toate regulile Parlamentului. Pe procedură, nu povești, am spus că Partidul Mișcarea Populară, ținând cont de toate argumentele care au fost expuse, solicităm retrimiterea la comisie, să fie incluse toate textele corecte. Și colegul nostru, domnul deputat, președinte de comisie, a spus: da, e greu, e nevoie, vom avea gradual.

Și întrucât argumentele sunt pertinente, noi vă propunem retrimiterea la comisie. Și cu precizarea că ordonanța există și își produce efectele, domnule președinte de comisie.

Deci încă o săptămână, ca să includem pe un tratament corect încă...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Petru Movilă:

... zeci de mii de români. E un lucru...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

 

Domnul Petru Movilă:

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

S-a votat aceasta deja, domnule deputat.

La articole, vă rog. Intervenții?

La admise.

De la 1 la 10?

De la 10 la 20? Vă rog.

Domnul Dan Vîlceanu:

Revin, domnule președinte, cu poziția 20, pentru a vă...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

20 e numărul marginal?

Domnul Dan Vîlceanu:

Da. E art. 13 alin. (3). După lit. g) se introduc două noi litere - lit. h) și lit. i). Acest amendament sau acest text adoptat de Senat a fost respins de comisiile reunite, în ședința la care s-a scris acest raport. Raportul la acest proiect de act normativ. Iar acum apare admis, ceea ce este inadmisibil.

Încă o dată, vă solicit să respectăm legea și regulamentul.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Așa, și care e propunerea?

Vă rog, domnule Solomon, explicați situația.

Lăsați-l pe președinte.

Domnul Adrian Solomon:

Spre deosebire de ceilalți colegi ai Domniei Sale, din Comisia pentru buget, care au fost prezenți ieri la comisiile reunite, pentru a regla, în urma unor atenționări din partea Departamentului legislativ, raportul care s-a redactat săptămâna trecută, ar fi aflat, dacă era prezent, că am votat aceste amendamente din nou și au rămas în raport, la admise. De ce? Pentru că Președinția României - ați auzit de Președinția României? - a solicitat ca acea literă h) să fie păstrată în forma finală a raportului, datorită faptului că deși au automobile, și la Președinție și la SPP, nu au microbuze sau autocare. Și când vine câte o delegație mai numeroasă, precum cea a Serbiei, care a fost săptămâna trecută, au nevoie să închirieze în mod excepțional un astfel de automobil.

Prin urmare, am fost de acord cu toții să dăm dreptate Administrației Prezidențiale și s-a votat ieri în plenul celor două comisii și apare în noul raport și o abținere. Apare în acel raport la admise.

Lit. i), de asemenea, este necesară pentru Ministerul Apărării, datorită faptului că pe lângă programul de înzestrare a armatei trebuie să se organizeze o bază multinațională la Craiova. Acolo trebuie, pe lângă dotările specifice, să cumpere mobilier, să cumpere ceea ce este necesar. De aceea, trebuie introdusă la excepție.

S-a votat ieri și apare la admise. Dacă erați prezent, lucrurile nu mai trenau astăzi în plen. Că eu cred că găsim motive să lungim dezbaterea.

(Domnul deputat Dan Vîlceanu solicită dreptul la replică.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Ce? Eu n-am auzit. N-am auzit, îmi pare rău.

Dați-mi stenograma și vă dau, dar nu a fost...

10 secunde. 10 secunde, lămuriri suplimentare.

Domnul Dan Vîlceanu:

Am fost prezent la comisie, domnule președinte. Domnul Solomon probabil nu mai ține minte.

Dar un singur lucru mai vreau să adaug. Domnul Solomon, mai devreme, tocmai mi-a dat dreptate.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

E în regulă.

Alte intervenții la articole dacă mai sunt? Nu mai sunt. Legea merge la votul final.

(Domnul deputat Cristian-George Sefer solicită să ia cuvântul.)

Am întrebat de 3 ori, domnule Simionca. Am întrebat de 3 ori. O fi fost, eu nu l-am văzut.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Cristian-George Sefer:

Mulțumesc, domnule președinte.

Amendamentul se referă la...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Precizați. Care?

Domnul Cristian-George Sefer:

Număr marginal 3.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

3 la respinse?

Domnul Cristian-George Sefer:

Da.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog.

Domnul Cristian-George Sefer:

Mulțumesc.

Amendamentul se referă la includerea și a indemnizațiilor stabilite în baza Legii nr. 341/2004 în categoria celor cărora li se majorează, astfel încât cuantumul brut să se mențină în plată la nivelul cuantumului net acordat pentru luna decembrie 2017.

Indemnizațiile stabilite în baza Legii nr. 341/2004 nu au mai fost majorate din anul 2010, deși actul normativ prevede în mod expres majorarea anuală a acestora, în corelare cu câștigul/salariul mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.

Dragi colegi,

Numărul de indemnizații aflate în plată la momentul actual reprezintă doar o treime din cele aflate în plată în anul 2010. Este vorba de indemnizațiile revoluționarilor, stimați colegi.

Din aceste considerente, vă rog să fiți de acord cu amendamentul propus.

Și vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Deci, supun votului amendamentul, cu precizarea că este amendament respins. Vot, vă rog.

60 de voturi pentru, 142 de voturi împotrivă, 3 abțineri, un coleg care nu optează. Respins.

Supun votului forma inițială a articolului. Vot.

143 de voturi pentru, 63 de voturi împotrivă, 4 abțineri.

Doamna Éva Csép.

Doamna Csép Éva-Andrea:

Mulțumesc, domnule președinte.

La amendamentele respinse, la marginal 8, la art. 29. Conform textului din ordonanța de urgență, finanțarea drepturilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav sau a indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav, acordate în baza prevederilor art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecția persoanelor cu handicap, se va asigura din bugetul de stat, din sume defalcate din taxa pe valoarea adăugată, în proporție de cel mult 90%.

Modificarea mea vizează ca să fie acoperită integral din bugetul de stat, așa cum a fost și înainte de emiterea acestei ordonanțe. Pentru că este foarte important să asigurăm finanțarea acestor drepturi ale persoanelor cu handicap.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Amendamentul este respins. Vi-l supun votului. Vot.

82 de voturi pentru, 131 de voturi împotrivă, o abținere. Respins.

Vot pentru forma inițială.

131 de voturi pentru, 69 de voturi împotrivă, 14 abțineri. A rămas în forma inițială.

Vă rog, doamnă deputat.

Doamna Csép Éva-Andrea:

Da. Și mai am încă o modificarea propusă. Un amendament la art. 51 alin. (52). Finanțarea centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap care se înființează și funcționează ca structuri cu sau fără personalitate juridică în subordinea consiliilor județene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului București, în structura DGASPC-urilor, din surse defalcate din taxa pe valoarea adăugată.

Aici, iarăși, ordonanța de urgență conține o finanțare de 90%. Propunerea noastră este ca să fie finanțată tot așa, în proporție de 100%, cum au fost și înainte de emiterea acestei ordonanțe de urgență.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, amendamentul este respins, vot.

88 de voturi pentru, 127 de voturi împotrivă, o abținere.

Vă rog, vot pentru forma inițială.

125 de voturi pentru, 77 de voturi împotrivă, 12 abțineri. A rămas în forma inițială.

Domnule Vîlceanu, mai aveți?

Vă rog.

Domnul Dan Vîlceanu:

Da, domnule președinte.

La poziția 5, la amendamente respinse. E vorba de art. 15 alin. (3): "Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) autoritățile și instituțiile publice nou-înființate în anii 2017, 2018, numai în primul an de funcționare, dacă acestea nu provin din restructurarea și/sau organizarea unor instituții publice deja existente, autoritățile și instituțiile publice înființate în anul 2016 și care nu au efectuat plăți cu bunurile și serviciile aferente întreținerii și funcționării pe întreg anul 2017, precum și instituțiile din sistemul de apărare, ordine publică și siguranță națională". Și, adăugăm noi, "și instituțiile publice care desfășoară activitatea medicală de urgență și sunt coordonate operativ de către Departamentul pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne". Este vorba despre SMURD.

Mai pe scurt: care au organizat o licitație, ei sunt aproape să încheie un acord-cadru. Și dacă nu introducem acest amendament, ei nu vor putea încheia un contract subsecvent în baza contractului-cadru, pe care să-l încheie.

Deci practic nu vor putea cumpăra ambulanțe. Or, așa cum știți, ambulanțele SMURD sunt autovehicule cu, unele dintre ele, milioane de kilometri probabil, și s-ar impune achiziționarea de noi ambulanțe SMURD.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Amendament respins, vă rog să votați.

87 de voturi pentru, 125 de voturi împotrivă, 4 abțineri.

Vot pentru forma inițială.

127 de voturi pentru, 76 de voturi împotrivă, 5 abțineri.

Doamna Turcan.

Doamna Raluca Turcan:

Dragi colegi,

Vă supun atenției și dezbaterii, sper eu, punctul 6. Și anume, completarea art. 15 alin. (3) de la pct. 29, amendamente admise. Și...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

La admise sunteți?

Doamna Raluca Turcan:

Eu sunt la respinse, dar vă spun unde să vă uitați. Că sunt la pct. 29 de la admise. Deci dumneavoastră vă uitați într-un calup, că sunteți în majoritatea guvernamentală, noi ne uităm la altul, că suntem la amendamente respinse, asta e viața, ghinion.

Deci îmi permiteți? Îmi permiteți.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Tocmai de aceea, tac.

Doamna Raluca Turcan:

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Deci ce susțineți dumneavoastră? Spuneți-mi.

Doamna Raluca Turcan:

Ce susțin eu, o să vă spun...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Indicați-mi exact, doamnă deputat.

Doamna Raluca Turcan:

Deci poziția 6. Uitați-vă la... Dacă vreți să vă uitați și la capitolul destinat opoziției, vă rog, deschideți capitolul "Amendamente respinse".

Eu vă propuneam să vă uitați pe raportul de bază, că vă era mai ușor.

Însă Partidul Național Liberal solicită ca din avalanșa de instituții de la care tăiați cheltuielile și puneți în imposibilitate de a mai suporta inclusiv plata salariilor pe asistență socială, să includeți și consiliile județene. De ce? Pentru că în momentul de față consiliile județene reprezintă 60% - de fapt consiliile județene au 60% în buget cheltuieli cu asistența socială. Or, dumneavoastră, prin această ordonanță, asta faceți. Tăiați posibilitatea unor cheltuieli la anumite instituții.

Iar dacă din cheltuielile consiliilor județene mai tăiați încă 10% - cum vine și spune această ordonanță - înseamnă că practic le puneți în imposibilitatea de a mai suporta cheltuielile cu asistența socială chiar mai devreme de luna octombrie. Pentru că deja majoritatea consiliilor județene pe asistență socială nu mai au bani pentru cheltuieli decât până în luna octombrie. Deci este o situație dramatică.

Or, dumneavoastră practic ignorați faptul că veți aduce în situația de a nu mai putea plăti cheltuielile cu asistența socială majoritatea consiliilor județene.

În plus față de aceasta, al doilea amendament pe care vi-l propun este să exceptați de la instituțiile care beneficiază de tăierea cheltuielilor, adică să le includeți în categoria favorizată, și unitățile de învățământ, instituțiile publice din domeniul învățământului preuniversitar.

Faptul că avem dreptate cu acest amendament o dovedește o inițiativă a PSD-ului, care tocmai a fost votată în Comisia pentru învățământ de la Camera Deputaților și în care un coleg de la PSD, ca urmare a discuțiilor, cred eu, sincere, cu unii dintre dumneavoastră, a propus ca o parte dintre cheltuielile urgente pe care trebuie să le facă instituțiile școlare să poată să fie făcute de către bugetele autorităților locale și chiar de către ele însele.

Așadar, vă rog, vă solicit, scoateți și instituțiile de învățământ. Chiar dacă prin acea inițiativă rezolvați punctual o problemă, ca sistem și ca și corectitudine pentru datoriile din 2017, ar trebui să faceți această modificare și în Ordonanța nr. 90.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Amendament respins.

Vă rog, vot.

65 de voturi pentru, 138 de voturi împotrivă, 4 abțineri.

Forma inițială, vot.

143 de voturi pentru, 66 de voturi împotrivă, 6 abțineri, un coleg care nu optează. Adoptat.

Domnul Bichineț? Nu.

Alte intervenții? Nu mai sunt. Vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 19 noiembrie 2018, 13:11
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro