Éva-Andrea Csép
Éva-Andrea Csép
Ședința Camerei Deputaților din 28 martie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.53/04-04-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-11-2018 (comună)
14-11-2018
13-11-2018
12-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 28-03-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 28 martie 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.4 Csép Éva-Andrea - declarație politică intitulată "Promovarea incluziunii în educație a copiilor cu dizabilități";

 

Domnul Ben-Oni Ardelean:

  ................................................

Din partea Grupului parlamentar ALDE, domnul Constantin Avram. Nu este.

Domnul Mihai Niță. Nu este.

Din partea Grupului parlamentar al UDMR, doamna Csép Éva-Andrea, vă rog.

Doamna Csép Éva-Andrea:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte de ședință,

Distinși colegi,

Declarația mea politică de astăzi se intitulează "Promovarea incluziunii în educație a copiilor cu dizabilități".

Dreptul la învățătură este un drept fundamental și obligatoriu, prevăzut de art. 32 din Constituția României, potrivit căruia toți copiii din România au asigurat dreptul de a învăța în instituții de învățământ general, liceal și profesional, învățământ superior, precum și în alte forme de instrucție și de perfecționare.

Este nevoie ca aceste instituții să fie adaptate pentru a deveni prietenoase și primitoare pentru nevoile fiecărui elev în parte. Izolarea sau segregarea copiilor cu dizabilități în instituții de educație specială nu este numai un model învechit, dar și contrar prevederilor legislației internaționale.

La 10 ani după semnarea Convenției ONU privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, școlile de masă din România încă nu sunt adaptate nevoilor persoanelor cu dizabilități - accesul în clădiri se poate face la nici 20% dintre școlile din orașele mari, totodată, accesibilizarea etajelor, a sălilor de clasă, laboratoarelor, băncilor și toaletelor nu este făcută conform standardelor în vigoare.

Trebuie să ne schimbăm urgent mentalitatea și să nu etichetăm pe nimeni doar prin prisma prejudecăților pe care le avem. Acești copii sunt frecvent considerați bolnavi, periculoși, uneori chiar contagioși - din această cauză multă lume se sperie și îi evită. Profesorii, la rândul lor, nu sunt pregătiți, nu cunosc modul de gestionare a copiilor cu nevoi speciale, și nici nu vor să facă un efort suplimentar pentru a-și însuși această aptitudine.

Conform datelor oficiale ale Ministerului Muncii și Justiției Sociale, în țara noastră sunt înregistrați 71.245 de copii cu dizabilități, însă există multe familii care, din cauza procesului îndelungat și costisitor pentru obținerea certificatului de handicap, nu îl parcurg, deci cifra reală privind copiii cu dizabilități este una mult mai mare.

Prin semnarea Convenției ONU privind Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, România și-a asumat transformarea școlilor de masă în școli incluzive, capabile să acomodeze toți copiii.

Astfel, după 10 ani, 30% dintre copiii cu dizabilități nu sunt școlarizați, iar aproximativ 52% sunt segregați în școli speciale, unde, nu de puține ori, sunt expuși riscului major de abuzuri și neglijență și, prin urmare, după terminarea studiilor în astfel de împrejurări, nu se pot integra în societate.

Și acum, dați-mi voie să citez o parte din scrisoarea Clarei, un copil cu Sindrom Down, de 13 ani, adresată senatorilor și deputaților din Parlamentul României, cu ocazia Zilei Internaționale a Sindromului Down:

"Eu și alte zeci de mii de copii cu dizabilități din România avem nevoie de sprijinul dumneavoastră ca să putem merge la școală, o școală primitoare, alături de toți ceilalți copii, ca să putem trăi independent și să putem întoarce contribuția noastră către societate și către cei dragi.

Eu am avut ocazia să trăiesc și să merg la școală alături de toți copiii, un an de zile, în Statele Unite ale Americii. Acolo am învățat să spun primele cuvinte la vârsta de 12 ani, mi-am făcut prieteni și am fost în excursii. Acum, acasă, în România, nu mai merg la școală. Pentru că nicio școală nu este adaptată nevoilor mele".

Stimați colegi, vă îndemn să stabilim de urgență momentul în care cei peste 70.000 de copii cu dizabilități din România vor fi o prioritate pe agenda legislativă, în vederea promovării, reglementării și implementării incluziunii în educație, în spiritul respectării drepturilor omului și a principiilor de diversitate, nediscriminare și echitate.

Vă mulțumesc.

Csép Éva-Andrea, deputat al UDMR, Circumscripția nr. 28 Mureș.

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Mulțumim, doamnă deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 16 noiembrie 2018, 0:45
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro