Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.56/13-04-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-09-2018
17-09-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 04-04-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2018

16. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru modificarea și completarea Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății (PL-x 45/2017/2018). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 45/2017

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

17. Este vorba de Reexaminarea, la cererea președintelui României, a Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății.

Domnul președinte Buicu, vă rog. Președintele Comisiei pentru sănătate.

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Mulțumesc.

... și familie.

Este vorba de cererea de reexaminare a Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, având PL-x 45 din 2017/2018.

Legea are ca obiect de reglementare modificarea Legii nr. 95, în sensul reglementării anumitor incompatibilități ale profesiei de medic, medic dentist și farmacist, modificări asupra vârstei de pensionare a medicilor, implementării unui sistem național de evidență a medicilor în teritoriu, introducerii sistemului de telemedicină și reglementării statutului spitalului republican.

De asemenea, se referă la atribuțiile ANMDM față de bunele practici în domeniul autorizării și controlului medicamentelor, al fabricării și importurilor de medicamente, al asigurării unor stocuri adecvate și continue de medicamente, precum și activitățile de comercializare și prestare servicii în domeniul dispozitivelor medicale.

Președintele României a formulat cererea de reexaminare pentru următoarele motive: lipsa unui criteriu obiectiv în reglementarea categoriei de spital republican, prejudicierea actului medical prin închirierea unor spații aflate în administrarea unităților sanitare.

Față de obiectul inițial al proiectului de lege, în procesul de reexaminare, Comisia pentru sănătate și familie a eliminat texte substanțiale din forma inițială, pentru că de la momentul cererii de reexaminare a președintelui României și până la momentul dezbaterii în comisie au fost publicate două ordonanțe de urgență - Ordonanța nr. 88 din 2017 și Ordonanța nr. 8 din 2018 care au modificat și completat Legea nr. 95/2006.

Senatul a adoptat legea, în 7 martie 2018.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, membrii comisiei au examinat inițiativa, în 20 martie 2018.

Am avut în vedere, la întocmirea raportului, avizul favorabil, cu observații, al Consiliului Legislativ; avizul pozitiv al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci; punctul de vedere favorabil al Ministerului Sănătății, cu observații și cu amendamente.

În urma dezbaterilor, Comisia pentru sănătate și familie a hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului adoptarea Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/206, cu amendamentele prezentate în anexă.

În raport cu obiectul și conținutul său, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor organice.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dezbateri generale, Grupul PNL.

Domnul Stamatian Vasile. Vă rog.

Vă rog, domnule deputat.

Avem un singur amendament respins și 56 admise.

Domnul Vasile-Florin Stamatian:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Dragi colegi,

După lupte seculare, care au ținut un an și două luni, proiectul a fost depus, în ianuarie 2017.

Sunt puncte din acest proiect care au fost așteptate de colegii noștri, și cei mai tineri, și cei mai în vârstă.

În sfârșit, s-a ajuns la o concluzie care există din antichitate, când exista Sfatul Bătrânilor, și la proverbe românești, dacă n-ai bătrâni, să ți-i cumperi. Am toată admirația pentru generația tânără, care are o altă capacitate de muncă, o altă putere de asimilare, dar trebuie să aibă și de la cine să învețe și trebuie să utilizăm și experiența.

Profesia de medic nu este o profesie în care să se facă neapărat întreruperea activității la vârsta de 65 de ani. Sunt medici care își exprimă puterea de muncă în comisii de cercetare sau în secții chirurgicale, nu, chirurgie cardiacă, și la vârsta de 70 de ani.

Legea vine și, în același timp, stabilește o oarecare grilă, așa cum ați văzut în lege, în care, sigur, urgența, unde uzura este mult mai mare, are o vârstă de pensionare, iar secțiile clinice au altă vârstă de pensionare.

Sincer să spun, din punctul meu de vedere, trebuia păstrat din vechea Lege a sănătății, din vechea Lege nr. 95, pensionarea să fie la 70 de ani obligatorie.

N-am înțeles niciodată de ce sunteți de acord că după 70 de ani poate să lucreze în sistemul privat, de ce acolo este bun, și veți merge în sectorul privat să-l căutați pe cel cu experiență și pe cel care poate să pună un diagnostic corect, iar de la stat îl trimiteți acasă. Sunt încă locuri multe vacante, încă este o criză de medici.

Lăsați-ne să ne organizăm, să ne facem sistemul de muncă, să ne facem utilizarea timpului de muncă, pe noi, care știm.

Și mi-ar plăcea să nu mai trebuiască avizul Comisiei pentru culte. Ce caută avizul Comisiei pentru culte la o astfel de lege, n-am înțeles! A fost una dintre comisii care a fost împotrivă.

Haideți să ne exprimăm acolo unde știm, unde avem cunoștință, unde avem capacitatea de a decide, încât să nu mai fie necesar să modificăm de o mie de ori legi pe care le dăm în Parlament.

Este foarte necesar ceea ce s-a făcut. Se reglementează și relațiile dintre Colegiul Medicilor, Casa de Asigurări și personalul medical.

Vă rog să credeți că această relație, Colegiu - Casă - personal angajat este suficientă pentru a controla calitatea actului medical. Parlamentul țării nu trebuie să ne spună când mai putem munci sau nu.

Oricum, mă bucur pentru această lege. Am luptat pentru ea. Am fost întrebat de mii de ori în teritoriu ce se întâmplă cu ea.

Credeți-mă, că astăzi, dacă veți vota pozitiv, faceți un lucru benefic și pentru sistemul de sănătate, în principiu, dar și pentru dumneavoastră și familiile dumneavoastră.

Domnul Florin Iordache:

Bun.

Mulțumesc.

Domnul Vasile-Florin Stamatian:

Grupul PNL va vota pentru.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Am înțeles.

Vă mulțumesc.

Domnul Ungureanu, Grupul USR.

Domnul Emanuel-Dumitru Ungureanu:

Stimați colegi,

Ieri seară am văzut un reportaj realizat de TVR Cluj, cu situația dramatică a unor medici foarte în vârstă, din Slobozia, doi medici neonatologi. Unul dintre ei mărturisea că nu și-a mai luat concediu de 40 de ani și singurul moment în care și-a luat concediu a fost acela în care s-a îmbolnăvit.

Ieri a fost acolo și doamna ministru și a văzut în ce situație dezastruoasă este acest spital, care ar mai avea nevoie de încă vreo 30 de medici. Consiliul local era dispus - și este - să aloce o sumă suplimentară pentru ei.

Sunt în totală contradicție cu ceea ce a spus domnul deputat, aici, acum câteva secunde. Suntem într-o situație dramatică. Nu reușim prin politici publice să determinăm tinerii să meargă în spitalele din afara marilor centre universitare.

Și rolul nostru - în Parlament, în Comisia pentru sănătate, la nivel de minister - este acela de a face infrastructura atât de bună, spitale atât de ofertate, încât tinerii să populeze acele spitale, nu să creștem vârsta de pensionare a unor medici care sunt epuizați.

Rolul nostru nu este să omorâm oameni și după aceea să le facem statui.

Mai există un alt fenomen. Și mă refer aici la dumnezeii medicali, despre care am vorbit în spațiul public, care mai fac, se mai încadrează la o universitate privată, care sufocă secțiile, care nu lasă tinerii să se dezvolte, care nu-i învață pe tineri meserie, care sunt interesați doar de monopol și de șpagă. Sunt sute de asemenea dumnezei medicali.

Motivul pentru care USR se va abține la acest articol este legat de realitatea din teren.

Pe de o parte, sunt zone unde avem nevoie de oameni în vârstă, pentru că nu avem asistență medicală în foarte multe spitale.

Pe de altă parte, sunt zone sufocate de medici care se țin cu dinții de secții pe care le numesc ale lor, unde se consideră stăpâni.

Și, deși este paradoxal, alt lucru ar trebui să facă Parlamentul aici.

Eu am făcut un apel. Și mai fac un apel la parchetele județene, și de la tribuna Parlamentului. Să vadă că acei îndumnezeiți medicali au și clinici private și direcționează pacienții de la stat către privat. Acest jaf public trebuie să fie oprit.

Așa că acest PL-x repară anumite locuri, dar lasă avene în sistemul sanitar, pentru care trebuie să găsim soluții împreună.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Movilă Petru.

Și mai avem un singur vorbitor, domnul Vass Levente.

Domnul Petru Movilă:

Vom vota acest proiect de lege, pentru lucrurile bune pe care le are în el.

Însă sunt și minuni, cum este spitalul republican, de exemplu. O minune electorală, o poveste de campanie electorală, care acum îi face pe cei care au promis spital republican să fie și mai ridicoli.

Pe lângă faptul că nu este o necesitate acest spital republican, am văzut cu câtă mândrie Primăria Generală a Capitalei, Consiliul General, a spus că va aloca - de fapt au dat o hotărâre de Consiliu Local. Guvernul României a dat o ordonanță de urgență pentru terenul spitalului republican, care, dacă dă Dumnezeu și ne merge bine, va fi construit în 20 de ani.

Ce rușine, să construim un spital în 20 de ani, despre care se spune că este o necesitate!

Avem spitale, în București, care încă au clădiri care sunt expuse oricând unei catastrofe, și Ministerul Sănătății sau Consiliul General al Municipiului București nu au alocat bani, și medicii lucrează acolo mereu cu frică, pentru că oricând aceste clădiri se pot prăbuși.

Deci este una dintre minunile din această lege, din legislația românească, faptul că proiectele noastre de urgență, cum sunt spitalele, au prognoză peste 20 de ani. La fel, de altfel, ca și spitalele regionale, care au depășit 10 ani, de când a început discuția publică, instituțională, în România, că se vor face.

Sunt și lucruri bune care reglementează funcționarea asociațiilor profesionale.

Mă bucur că s-au preluat din propunerile pe care le-am făcut privind exportul paralel de medicamente.

Mai este o problemă care a suscitat mare discuție în Comisia pentru sănătate - vârsta de pensionare. Și am susținut că, în condițiile în care medicii se pot pensiona la 67 de ani, să aibă statutul plin de angajat al statului, și să poată avea și funcții de conducere, lucru pe care comisia l-a respins și este amendament acolo.

Dar, pentru lucrurile bune, vom vota, cu semnalul de alarmă că nu avem deloc o strategie clară privind integrarea și absorbția medicilor tineri în sistemul de sănătate. Și nu vorbesc doar de creșteri salariale, mai mult sau mai puțin discutabile, ci de faptul că satisfacția profesională a medicilor tineri este foarte mică, din cauza celor care sunt baroni în sistemul de sănătate.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Vass Levente, UDMR.

Vă rog, domnule coleg.

Domnul Vass Levente:

Bună ziua!

Mulțumesc, domnule președinte.

Pentru un urolog, să știți că vârsta de 65 de ani, un bărbat la 65 de ani începe să fie un om tânăr, cu care merită să te ocupi.

Eu cred și noi credem că pensionarea la 67 de ani este un lucru bun. Deci medicii pot să opteze pentru acest lucru. Dacă ei vor, pot să rămână până la 67 de ani. Cei care vor să se pensioneze la 65 de ani se pot pensiona la 65.

Modificările legislative conțin și alte lucruri bune. Extind posibilitatea spitalelor să deconteze, pentru UPU-uri și CPU-uri, servicii suplimentare. Prin scoaterea sintagmei "spital de urgență" fac posibil ca spitalele mari din județe să poată deconta cheltuielile pentru UPU-uri și CPU-uri, chiar dacă nu sunt spitale de urgență.

Aproape toți știm spitale din județele noastre care nu au în nume, în denumire, "spital județean de urgență", dar rezolvă urgențele. Astfel, se poate extinde finanțarea pentru aceste spitale.

Modificarea legislativă vine și ajută ca să știm sigur cine este responsabil, de acum încolo, în țara noastră, pentru Registrul Unic al Medicilor. Până acum nu se știa. Trebuia să te interesezi la Ministerul Sănătății, trebuia să te interesezi la DSP-uri, trebuia să mergi la Casa Națională de Asigurări de Sănătate.

Și, iată, vine modificarea legislativă și spune clar, Registrul Unic al Medicilor trebuie întreținut și realizat de Colegiul Medicilor din România.

Avem șansa să știm, până la urmă, câți medici avem, care sunt activi, care sunt pasivi, da, din punctul de vedere al specialității.

Eu cred că sunt și niște puncte despre care ar merita să mai discutăm.

Totuși, văzând faptul că aproape toate grupurile parlamentare o să susțină această modificare legislativă, noi, de la UDMR, suntem pentru această modificare.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu mulțumesc.

Am terminat luările de cuvânt.

Avem 56 de amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

De la 2 până la 30 dacă sunt intervenții? Nu.

De la 31 până la 56 dacă sunt intervenții? Nu sunt. Rămâne la votul final.

Pauză, până la ora 12,00, când va începe sesiunea de vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 20 septembrie 2018, 21:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro