Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 aprilie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.60/18-04-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-11-2018
19-11-2018
14-11-2018 (comună)
14-11-2018
13-11-2018
12-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 10-04-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 aprilie 2018

9. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului.  

   

După o scurtă pauză

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Continuăm cu partea a doua a ședinței noastre de astăzi, consacrată primirii răspunsurilor orale la interpelările adresate Guvernului.

Dacă domnul deputat Vîrză Mihăiță este în sală? Nu este în sală. Va primi răspunsul în scris, din partea Ministerului Turismului.

Dacă domnul deputat Nistor Laurențiu este în sală? Nu este în sală. Va primi răspuns în scris, tot din partea Ministerului Turismului.

 
Emil-Marius Pașcan

Domnul deputat Pașcan Marius?

Vă rog frumos, Ministerul Transporturilor, doamna secretar de stat Maria Magdalena Grigore, vă rog, răspuns.

(Domnul deputat Emil-Marius Pașcan solicită să ia cuvântul.)

Da, potrivit regulamentului, puteți să reamintiți tema, vă rog.

Nu mai mult de un minut.

 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Am adresat o interpelare Ministerului Transporturilor, având în vedere situația Centurii ocolitoare a municipiului Târgu-Mureș, un proiect investițional început în 2004, pentru care a fost reziliat contractul de curând.

Mi s-a părut pur și simplu stupefiant, având în vedere că, per total, din informațiile pe care le dețin, s-a ajuns la o fază de circa 35% realizarea acestei centuri rutiere ocolitoare. Și, în consecință, am solicitat explicații, mai ales din cauza faptului că nu am văzut aplicându-se sancțiuni în cazul acestui proiect.

Și mă interesează exact cauzele pentru care s-a reziliat, dacă se reia licitația cu un nou constructor, și, sigur, ce se va întâmpla cu acest proiect care este tergiversat de mai mulți ani.

Mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Doamnă secretar de stat, vă rog.

 
 

Doamna Maria Magdalena Grigore (secretar de stat, Ministerul Transporturilor):

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Domnule deputat,

În privința interpelării dumneavoastră, intitulată "Contractul privind centura ocolitoare a municipiului Târgu Mureș", cum spuneți dumneavoastră, "a fost reziliat" din următoarele motive.

Pe 15.08.2017, antreprenorul a realizat o expertiză tehnică din care au rezultat lucrări suplimentare care presupuneau revizuirea proiectului tehnic pus la dispoziția antreprenorului și a tuturor ofertanților în cadrul documentației de atribuire care a stat la baza licitației pentru acest contract.

În urma cuantificării acestor lucrări suplimentare, s-a constatat faptul că pentru finalizarea obiectivului de investiție, valoarea suplimentară este estimată la aproximativ 57% peste valoarea inițială a contractului. Această suplimentare nefiind posibilă prin act adițional cu actualul antreprenor, din punct de vedere legal, întrucât reprezintă o modificare substanțială, în sensul prevederilor legislației în materia achizițiilor publice.

Pornind de la cele de mai sus și având în vedere responsabilitatea proiectanților, prevăzută de Legea nr. 10/1995, republicată, CNAIR întreprinde în prezent demersurile necesare în vederea executării garanției de bună execuție a proiectantului.

Totodată, activitățile privind elaborarea și promovarea documentațiilor tehnico-economice aferente acestui obiectiv s-au desfășurat după semnarea contractului privind revizuirea studiului de fezabilitate, a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, cât și documentația de atribuire pentru varianta de ocolire Târgu Mureș, în cadrul mai multor structuri de specialitate din CNAIR, cu atribuții în vederea documentațiilor tehnice.

După semnarea contractului de execuție de lucrări pentru varianta de ocolire Târgu Mureș, respectiv după data de 30.06.2014, implementarea acestuia a intrat în sarcina unei unități de implementare proiecte.

Se vor analiza toate cauzele care au determinat întârzierea acestui proiect, precum și responsabilii, potrivit legii, pentru respectivele întârzieri.

De asemenea, cum am precizat mai sus, se desfășoară, în prezent, la CNAIR, procedura de executare a garanției de bună execuție a proiectantului.

CNAIR face toate demersurile necesare în vederea încheierii unui nou contract de proiectare și execuție lucrări, în cursul anului 2018.

Valoarea estimată a lucrărilor rămase de executat va fi determinată în cadrul documentației de atribuire și va putea fi comunicată după finalizarea acestei documentații.

Obiectivul este finanțat prin Programul POIM, Fondul de Coeziune.

Termenul de finalizare a obiectivului este estimat pentru semestrul I al anului 2021.

Precizăm că respectarea acestui termen este dependentă de încheierea, conform calendarului, procedurii de achiziție publică și semnarea contractului de proiectare și execuție lucrări, în cadrul anului 2018.

Vă mulțumim pentru interesul acordat.

Mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Doriți lămuriri suplimentare, domnule deputat?

Vă rog.

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Sigur, este un răspuns binevoitor, însă îl consider unul de complezență. Dacă din 2004, pardon, când a început această lucrare, nu s-a reușit identificarea celor vinovați, înseamnă că cineva este responsabil și din interiorul fostului CNADNR și actualului CNAIR.

Mai mult decât atât, a se invoca și a se accepta că antreprenorul a refăcut practic un studiu pentru care proiectantul, și cu garanția de rigoare, este acum făcut responsabil mi se pare pur și simplu stupefiant. Adică se putea ca acel proiectant să fie selectat din rândul celor serioși și să se promoveze un proiect redutabil. Or, astăzi aflăm că el a fost subevaluat cu aproape 50%. Absolut inadmisibil.

Și sigur că, chiar dacă se execută acea garanție, nu se ajunge la valoarea reală de suplimentare a acestui proiect.

Prin urmare, sunt nemulțumit de acest răspuns. Voi reveni asupra acestuia cu o altă interpelare.

Oricum, mulțumesc pentru bunăvoință.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Ilie Toma

Domnul deputat Toma Ilie se află în sală?

Vă rog.

 

Domnul Ilie Toma:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Stimați colegi,

Interpelările mele au fost pe mai multe teme. Doar una mă preocupă foarte mult și este vorba despre microregiunea turistică a municipiului Hunedoara. Și aici fac referință directă la Castelul Huniazilor, care, anul trecut, de exemplu, a avut 400.000 de vizitatori, în condițiile în care obiective turistice mult mai importante au undeva la 600.000-700.000.

Deci, cu un potențial foarte ridicat, pe locul 2 în țară, al turismului, municipiul Hunedoara, cu Castelul Huniazilor, cu Mănăstirea Prislop, Mormântul Părintelui Arsenie Boca, cu Cetatea Devei, este foarte slab semnalizat de pe autostrăzile care duc, Lugoj- Deva, mă rog, care nu este încă terminată, Sibiu-Orăștie-Deva.

Am rugat Ministerul Transporturilor, prin mai multe interpelări, să ne ajute. Și nu la ideea mea, și nu este un moft al parlamentarului de Hunedoara, este o cerință a primarilor și a celor care se ocupă de administrarea UAT-urilor și doresc foarte mult amplasarea a 3, 4, 5, 10 indicatoare, maximum, care să spună: spre ruta Castelul Huniazilor, spre Mănăstirea Prislop, spre Cetatea Devei.

Este a nu știu câta oară în care încerc să inițiez o discuție și răspunsul nu mă satisface deloc.

Vă rog mult...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
 

Domnul Ilie Toma:

... reverificați și încercați să găsiți temeiurile legale să ne ajutați.

Vă mulțumesc foarte mult. (Aplauze.)

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Doamna secretar de stat, prezentarea răspunsului.

Doamnă secretar de stat...

Ați discutat cu dânsa?

Mai aveți încă o interpelare. Doriți și pe aceasta să o prezentați succint, într-un minut?

 
 

Domnul Ilie Toma:

Subiectul celei de-a doua interpelări îl constituie oprirea trenurilor pentru gara Hunedoara, Simeria-Hunedoara, care nu se justifică deocamdată economic. Se pare că se deschide o nouă unitate economică de anvergură, și anume Bosch deschide un parc industrial la Simeria, prin care cetățenii municipiului Hunedoara vor circula cu aceste trenuri.

Sperăm în repunerea lor pe șine. Și, mă rog, cât mai repede, știu eu, să pornească trenurile Simeria-Hunedoara și Hunedoara-Simeria. Aceasta este o chestiune tehnică care se discută undeva, în două-trei luni de zile.

Vă mulțumesc foarte mult pentru răspuns.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Doamnă secretar de stat, vă rog frumos să prezentați răspunsurile la cele...

Nu avem voie potrivit regulamentului, vă rog frumos să prezentați răspunsurile, din moment ce sunteți prezent. E o procedură pe care o invocă inclusiv colegii mei din secretariatul general.

Vă rog.

Nu îmi doresc eu asta, dar trebuie respectat regulamentul.

Vă rog.

 
 

Doamna Maria Magdalena Grigore:

Mulțumesc.

Privind prima interpelare, și anume, "Amplasarea de panouri indicatoare pentru informarea direcției, pe monumentele istorice".

În prezent, pe autostrada A1, segmentul Sebeș-Simeria, sunt amplasate indicatoare rutiere de informare turistică, către Muzeul Castelului Corvinilor, la următoarele poziții kilometrice - se prezintă aici cele două poziții kilometrice -, iar pe DN 7 este amplasat un indicator care informează participanții la trafic asupra direcției de urmat către acest castel, în sensul giratoriu care face legătura dintre DN 7 și A1, la nodul rutier Simeria.

Dimensiunile acestor indicatoare suplimentare, pe care le avem în plan și le-ați solicitat, vor fi stabilite în funcție de înscrisurile și simbolurile menționate, corelate cu vizibilitatea și viteza de deplasare pe sectorul de drum, astfel încât să fie asigurată fluența și siguranța traficului rutier.

Precizăm că nu pot fi montate toate cele 10 indicatoare rutiere de informare turistică către Muzeul Castelul Corvinilor. Supra-semnalizarea contribuie la distragerea participanților la trafic și predispune la evenimente rutiere.

Castelul Corvinilor, precum și alte obiective turistice din județ pot fi puse în valoare prin adoptarea și implementarea unei strategii turistice a județului Hunedoara.

Vă mulțumim, domnule deputat.

Iar cea de-a doua interpelare privește "Anularea completă a trenurilor de călători pe ruta Simeria-Hunedoara".

Societatea de Transport de Călători CFR S.A. își desfășoară activitatea pe o piață concurențială și este nevoită, din acest punct de vedere, să-și adapteze permanent oferta la nevoile și așteptările publicului călător, ținând cont și de eficiența trenurilor puse în circulație.

Astfel, anual, elaborează "Mersul trenurilor de călători", în funcție de solicitările călătorilor și ale agenților economici interesați.

Menționăm că serviciile feroviare de transport de pasageri sunt influențate semnificativ de nivelul compensației bugetare alocate pentru transportul feroviar de călători.

De asemenea, CFR Călători se confruntă în activitate cu un deficit mare de vagoane. Se impune, așadar, dirijarea capacității de transport spre trenurile cu trafic mare.

Prin anularea unor trenuri neutilizate de cetățeni și la care traficul de pasageri este foarte mic, materialul rulant rezultat este redistribuit prin compunerea trenurilor care circulă pe rute mult mai solicitate, ca, de exemplu, zone cu trafic crescut, de navetă, și zone turistice.

Din monitorizarea traficului pe ruta Simeria-Hunedoara și retur se constată că numărul mediu de pasageri/zi/tren nu este mai mare de 8, conform analizei pe care am anexat-o la răspunsul la interpelarea dumneavoastră.

CFR Călători intenționează să asigure, în funcție de posibilitățile din parcul de material rulant, toate rutele de trenuri pentru care există cerere de bilete sau abonamente.

În consecință, având în vedere că operatorii de transport feroviar de călători au răspuns nefavorabil la propunerea de introducere pe această rută a unui număr minim necesar de două perechi de trenuri pe zi, secția de circulație neinteroperabilă, neînchirată Hunedoara-Simeria a fost prinsă în rezerva CFR S.A., cu patru trenuri pe zi, în vederea scoaterii la licitație pentru închiriere, conform Hotărârii de Guvern nr. 643/2011.

Vă mulțumim pentru interesul acordat.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Daniel Vasile

Domnul deputat Alexe Costel se află în sală? Nu. Va primi răspunsul în scris.

Domnul deputat Vasile Daniel.

Vă rog, un minut, maximum.

 

Domnul Daniel Vasile:

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Hristos a înviat!

Stimați colegi,

Obiectul interpelării mele de astăzi se intitulează "Programul Național de Cadastru și Carte Funciară".

Potrivit analizei socio-economice care fundamentează fondurile europene pentru programarea 2014-2020, două treimi din locuințele romilor nu dețin acte de proprietate. 13% dintre romi nu au electricitate, în comparație cu 2%, media la nivel național. 65% dintre gospodăriile romilor nu au acces la rețeaua publică de apă și 75% dintre locuințele romilor nu au acces la rețeaua de canalizare.

Trecând peste aceste cifre, obiectul interpelării se referă la Hotărârea de Guvern nr. 294/2015, a Guvernului României, privind aprobarea Programului Național de Cadastru și Carte Funciară, iar în cadrul hotărârii de Guvern, art. 5 prevede prioritizarea unităților administrativ-teritoriale.

În consecință, prioritizarea unităților administrativ-teritoriale se realizează în funcție de cele 3 criterii prevăzute la...

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
 

Domnul Daniel Vasile:

... dispozițiile... ... art. 5.

20 de secunde, dacă îmi dați voie, vă rog, să citesc...

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Nu prezentați din nou interpelarea, că asta s-a mai întâmplat o dată...

 
 

Domnul Daniel Vasile:

... să prezint întrebările care au interes...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Succint.

 
 

Domnul Daniel Vasile:

... cu interpelarea.

 
 

Domnul Daniel Vasile:

Am solicitat Ministerului Dezvoltării bugetul alocat în cadrul Programului Național de Cadastru și Carte Funciară, numărul unităților administrativ-teritoriale și, desigur, numărul unităților administrativ-teritoriale finanțate în cadrul programului, potrivit criteriului de la art. 5 lit. c), unde se vorbește de așezările informale ale comunităților aflate în stare de sărăcie extremă.

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Prezentarea răspunsului.

Domnul secretar de stat Ciprian Roșca?

Vă rog.

 
 

Domnul Ciprian Lucian Roșca (secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice):

Mulțumesc, doamnă președinte.

Domnule deputat,

Încerc să răspund concis la întrebările dumneavoastră.

Prima: "Care este bugetul ce a fost alocat implementării H.G. nr. 294/2015 Programului Național de Cadastru și Carte Funciară, în perioada 2015-2017?".

Bugetul alocat este în valoare de 4.050.885.000 de lei, din care în anul 2015 a fost plătită suma de 14.931.084 de lei; în anul 2016 a fost plătită suma de 73.291.685 de lei; iar în anul 2017 a fost plătită suma de 111.316.872 de lei.

Următoarea întrebare. Numărul unităților administrativ-teritoriale beneficiare ale Hotărârii nr. 294/2015 privind aprobarea Programului Național de Cadastru și Carte Funciară 2015-2023, potrivit criteriului de prioritizare - cum ați zis - prevăzut la art. 5 lit. c) este de 447 de unități administrativ-teritoriale, situate în 38 de județe.

Răspunsul nostru detaliază și am anexat și toate localitățile - 447 - pe care ni le-ați solicitat.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Da.

Vă mulțumesc.

Lămuriri suplimentare, domnule deputat?

Vă rog.

 
 

Domnul Daniel Vasile:

Mulțumesc mult.

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Dat fiind faptul că m-ați întrerupt, am considerat necesar să vin la tribuna Parlamentului, să fac următoarele mențiuni.

Acest Program Național privind Cadastrul și Cartea Funciară, implementat de Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară, vizează o categorie foarte importantă a cetățenilor României, și anume acei cetățeni aflați în situații defavorizate.

Art. 5 stabilește prioritizarea în cadrul programului. Și am solicitat Ministerului Dezvoltării aceste relații, întrucât consider că este absolut necesar ca acest program național să fie implementat potrivit prioritizărilor.

Prioritizarea de la art. 5 vizează proiectele de infrastructură națională, proiectele de infrastructură locală, și lit. c) de la acest articol vizează așezările informale ale comunităților aflate în stare de sărăcie extremă, care vor fi puse în proprietate, prin emiterea titlurilor de proprietate, cu toate consecințele: acte de identitate, certificate de naștere, inclusiv plata taxelor și a impozitelor.

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

 
Sergiu Cosmin Vlad

Domnul deputat Vlad Sergiu Cosmin, USR, se află în sală?

Vă rog, un minut, prezentarea pe scurt.

Vă rog.

 

Domnul Sergiu Cosmin Vlad:

Bună ziua!

Interpelarea este adresată doamnei Ioana Bran, ministrul tineretului și sportului.

Interpelarea este în urma unei sesizări pe care am primit-o din partea unui club sportiv de drept privat, constituit în baza O.U.G. nr. 26/2000, și prin care eu solicit să mi se comunice un răspuns în scris, motivat în fapt și în drept, cu privire la eligibilitatea, în accepțiunea Legii nr. 350/2005, respectiv, dacă sunt acceptate și dacă se pot achita de primărie, prin intermediul Centrului Municipal de Cultură, în această speță, cheltuielile izvorâte, respectiv sumele de bani care se vor plăti de clubul sportiv de drept privat, în baza contractelor de activitate sportivă care sunt încheiate în baza prevederilor art. 14 alin. (1), Legea nr. 69/2000 a educației fizice și sportului.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Prezentarea răspunsului, domnul secretar de stat Cosmin-Răzvan Butuza, vă rog.

 
 

Domnul Cosmin-Răzvan Butuza (secretar de stat, Ministerul Tineretului și Sportului):

Bună ziua!

Stimate domnule deputat,

Legea nr. 350/2005 privind regimul finanțării nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitățile nonprofit de interes general stabilește principiile, cadrul general și procedura pentru atribuirea contractelor de finanțare nerambursabilă din fonduri publice

Pe de altă parte, Legea nr. 69/2000 a educației fizice și sportului conține reglementări referitoare la finanțarea activității sportive, unele dintre acestea, inclusiv articolele invocate, fiind introduse odată cu intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență nr. 38/2017 privind modificarea și completarea Legii educației fizice și sportului nr. 69/2000.

Menționăm că art. 671 alin. (3) din Legea nr. 69/2000 prevede în mod expres condițiile, criteriile și procedura, precum și cuantumul pe fiecare categorie de cheltuieli. Respectiv, fiecare categorie de participanți la activitățile sportive se stabilește, după caz, prin hotărârea Guvernului, respectiv, prin hotărârea autorităților deliberative ale administrației publice locale.

Având în vedere faptul că atât Legea nr. 350/2005, cât și Legea nr. 69/2000 sunt în vigoare la acest moment, autoritățile administrației publice locale pot decide modalitățile de finanțare, ținând cont de principiul constituțional al autonomiei locale, al administrației publice din unitățile administrativ-teritoriale.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Andrei Daniel Gheorghe

Dacă domnul deputat Codreanu Constantin se află în sală? Nu. Va primi răspunsul în scris.

Domnul Gheorghe Andrei Daniel?

Vă rog.

 

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Hristos a înviat!

Am o interpelare, către Ministerul Educației, care vizează încălcarea dreptului părinților de a-și educa copiii conform propriilor convingeri, fapt stipulat atât în Constituția României, cât și în art. 487 din Codul civil, în contextul unor acțiuni de propagandă care s-au derulat la București și la Focșani, cu încălcarea legii.

Aștept un răspuns, iar apoi voi da o replică.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Din partea Ministerului Educației, domnul secretar de stat Petru Andea, vă rog.

 
 

Domnul Petru Andea (secretar de stat, Ministerul Educației Naționale):

Referitor la interpelarea dumneavoastră având ca obiect: "Părinții au dreptul constituțional să-și educe copiii potrivit propriilor convingeri", vă comunic următoarele.

Inspectoratul Școlar Județean Vrancea a încheiat un protocol de colaborare cu Consiliile Americane pentru Educație Internațională din București, protocol înregistrat la Inspectoratul Școlar cu nr. ... și așa mai departe.

Prin intermediul protocolului, ISJ Vrancea a fost informat că va avea loc o acțiune de tip conferință, în data de 24 februarie a.c., și a solicitat să i se pună la dispoziție detalii cu privire la acest eveniment.

Articolul 5 din Protocolul de colaborare preciza faptul că ISJ Vrancea va fi anunțat în timp util cu privire la programul, conținutul conferinței și lectorii invitați.

Consiliul Județean al Elevilor din Vrancea a preluat această acțiune fără să consulte inspectoratul județean. Agenda evenimentului nu a fost făcută publică în mod oficial, cu atât mai puțin partenerului, ISJ Vrancea, ci au circulat diferite informații, unele controversate, în spațiul virtual.

Prin urmare, ISJ Vrancea nu a putut controla agenda evenimentului și a comunicat retragerea din proiect.

Din punctul de vedere al ISJ Vrancea, acțiunea menționată a fost proiectată în acord cu principiul nondiscriminării și a respectat cadrul legal.

Curricula școlară poate aborda astfel de teme numai într-un context specific.

În momentul în care termenii acordului au fost încălcați, respectiv nu s-a răspuns explicit la solicitarea ISJ Vrancea cu privire la detalierea tematicii, semnatarii protocolului din partea inspectoratului școlar au considerat că se încalcă dreptul la o corectă informare a participanților.

În protocolul încheiat între cele două instituții partenere nu sunt specificați termenii, precum: "egalitate de gen", "identitate de gen", "rolurile de gen", "LGBT".

Drept urmare, Inspectoratul Școlar Vrancea, care a fost inițial de acord cu un astfel de parteneriat, s-a retras în momentul în care, prin lipsa de informare, a fost afectat dialogul corect cu școlile, profesorii, elevii și părinții.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Gheorghe Andrei Daniel, lămuriri suplimentare.

 
 

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc domnului secretar de stat.

Cred că răspunsul dumneavoastră îmi confirmă faptul că Ministerul Educației nu cunoaște ceea ce se întâmplă în propria ogradă, de foarte multe ori. Acolo, la Vrancea, s-a derulat o acțiune de ideologie LGBT și de promovare a așa-numitei ideologii de gen. Sunt lucruri care, conform legii, ținând cont că avem de-a face cu elevi minori, ar fi necesitat acordul scris al părinților; sunt articole din Constituția României care spun acest lucru foarte clar.

Eu nu-mi dau seama care este utilitatea aducerii copiilor într-un cadru în care li se promite că li se descriu anumite lucruri, iar după aceea li se spun povești cu transgenderi.

Pe undeva, noi trăim acum o fază de ofensivă ideologică care pornește dintr-o revoluție culturală asociată anumitor mișcări radicale ale anilor '60, iar România de astăzi este sub un asalt al acestor tipuri de ideologii.

Mă gândesc, poate că, fiind și acum în Anul Centenarului, mai renunțăm la toate aceste aberații cu îndoctrinări de un anumit tip, gen ideologie de gen și transgenderism și ce s-a mai discutat pe acolo și ne ocupăm și noi să cultivăm memoria celor care s-au jertfit pentru România Mare, vorbim de identitatea noastră creștină, ca români și ca europeni, în fond.

Eu vă solicit, sincer, să fiți mai atenți la ceea ce se întâmplă în subordinea dumneavoastră, pentru că știu că foarte multe, să spunem așa, interese ideologice gravitează în jurul acestui minister al educației, și de foarte multe ori, lucruri care pornesc ca idei bune se pot transforma în adevărate campanii de reeducare și de spălare a creierelor pentru elevi și pentru noua generație, pe care trebuie s-o formăm. Eu cred că acești oameni trebuie educați în spiritul unor valori, nu trebuie "cultivat" acest deconstructivism și această reeducare care nu este cu nimic departe de ceea ce a însemnat marxism-leninismul sau fascismul - îmi pare rău să o spun...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc frumos.

 
 

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Și de aceea chiar vă rog să aveți mai mare grijă și să fiți atenți la ce se întâmplă în minister.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Matei-Adrian Dobrovie

Din partea USR, doamna deputat Cosma Lavinia-Corina. Nu este în sală. Va primi răspunsul în scris.

Domnul deputat Pașcan Emil-Marius nu se află în sală. Va primi răspunsul în scris.

Domnul deputat Bichineț Corneliu nu se află în sală. Va primi răspunsul în scris.

Domnul deputat Dobrovie Matei-Adrian.

Vă rog.

 

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Interpelarea mea are legătură cu Ministerul Finanțelor Publice și este legată de facilitățile fiscale pentru societățile comerciale de tip SRL-D.

Având în vedere faptul că, odată cu transferul integral al contribuțiilor de la angajator la angajat, societățile de tip SRL-D, microîntreprinderi înființate de întreprinzători debutanți, nu mai pot beneficia de scutirea de la plata CAS-ului datorat de către angajator pentru un număr de patru angajați timp de trei ani, vă rog să aveți amabilitatea să răspundeți la întrebarea: ce măsuri intenționați să luați pentru ca aceste microîntreprinderi să-și recapete facilitățile și să nu piardă, practic, această oportunitate de a crește și de a dezvolta o afacere?

Aștept răspunsul și voi interveni ulterior.

Mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Domnule secretar de stat, vă rog.

 
 

Domnul Attila Gyorgy (secretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Mulțumesc, doamnă președinte de ședință.

Stimate domnule deputat,

Referitor la interpelarea dumneavoastră, având ca obiect "Facilitățile fiscale pentru societățile comerciale de tip SRL-D", potrivit sferei de competență a Ministerului Finanțelor Publice, vă comunicăm următoarele.

Prin transferul sarcinii fiscale a contribuțiilor sociale obligatorii stabilite în sarcina angajatorului la angajat, măsură prevăzută în Programul de guvernare 2017-2020, aprobată prin Hotărârea Parlamentului României nr. 53/2017 pentru acordarea încrederii Guvernului, cu modificările ulterioare, ce a fost implementată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 79/2017 pentru modificarea și completarea Codului fiscal, contribuția de asigurări sociale pentru condiții normale de muncă, de 25%, și contribuția de asigurări sociale de sănătate, de 10%, se datorează de către angajați, în sarcina angajatorului rămânând contribuția asiguratorie pentru muncă, de 2,25%, și contribuția de asigurări sociale pentru condiții deosebite de muncă, de 4%, sau pentru condiții speciale, de 8%.

Cu privire la modul a aplicare a facilităților prevăzute în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 6/2011, acestea sunt în vigoare, detalii privind aplicarea acestora putând fi oferite de Ministerul Economiei.

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Domnul deputat Dobrovie?

Vă rog.

 
 

Domnul Matei-Adrian Dobrovie:

Din păcate nu pot să fiu mulțumit cu acest răspuns. Practic nu ați răspuns în mod clar ce măsuri veți lua pentru ca această facilitate să nu fie anulată, practic, și atâtea firme mici să nu mai poată să-și desfășoare activitatea în baza acestui SRL-Debutant.

Vă rog să-mi spuneți clar ce măsuri intenționează Guvernul PSD-ALDE să ia în acest sens, pentru ca această facilitate să nu se piardă.

M-am întâlnit cu tineri întreprinzători și erau îngrijorați că nu a fost prevăzută nicio modalitate de compensare a acestei pierderi.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Andrei Daniel Gheorghe

Domnul deputat Gheorghe Andrei Daniel, prezentarea interpelării pe scurt.

 

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Interpelarea vizează o serie de probleme apărute la punctele de trecere a frontierei între România și Republica Moldova.

După răspuns intervin.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul subsecretar de stat Valeriu Mihai, prezentarea răspunsului.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Valeriu Mihai (subsecretar de stat, Ministerul Afacerilor Interne):

Doamnă președinte,

Domnule deputat,

În legătură cu interpelarea dumneavoastră, în cursul anului 2017, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, a fost realizată o amplă analiză a tuturor punctelor de trecere a frontierei - și internă și externă -, inclusiv din punct de vedere al principalilor factori care generează creșterea timpilor de așteptare.

Analiza efectuată a reliefat că factorii care generează această creștere țin, în principal, de subdimensionarea capacității de control din punctele de trecere a frontierei sau de calitatea acestora, din punct de vedere tehnic, în comparație cu volumul traficului de pasageri și mijloacele de transport. O altă cauză este numărul mare al autorităților române care desfășoară activități de asigurare a respectării condițiilor prevăzute de lege pentru efectuarea controlului la frontieră și măsurile pe care acestea le întreprind, conform legii; infrastructura rutieră neadecvată pentru valorile de trafic actuale, atât pentru marfă, cât și pentru călători.

Prin urmare, în considerarea necesității adoptării și implementării de către instituțiile responsabile a acestor măsuri a fost elaborat un memorandum având ca temă: "Măsuri pentru îmbunătățirea activității în punctele de trecere a frontierei". Astfel, în acest memorandum au fost propuse spre reabilitare și modernizare birourile vamale de frontieră de la granița cu România, Moldova, respectiv birourile vamale Albița, Sculeni, Giurgiulești, responsabilă pentru aceste activități fiind Direcția Generală a Finanțelor Publice Iași, din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Verificările, din momentul de față, de la frontieră, permit statelor membre să se asigure că persoanele respective nu prezintă o amenințare pentru ordinea publică, securitatea internă sau sănătatea publică, în scopul îmbunătățirii securității Uniunii Europene și a cetățenilor acesteia.

Astfel, precizăm că Poliția de Frontieră manifestă disponibilitate și ia în permanență măsuri pentru asigurarea de personal suficient pentru controlul de frontieră.

În plus, în situația în care s-a constatat o creștere semnificativă a valorilor traficului, Poliția de Frontieră a luat măsura deschiderii de artere suplimentare de control, folosind pentru traficul de pe sensul de intrare o pistă sau mai multe de la sensul de ieșire și invers.

Totodată, menționăm că Poliția de Frontieră a transmis permanent către reprezentanții mass-media și a postat pe site-ul instituției și pe paginile oficiale ale rețelelor de socializare materiale de presă privind situația operativă înregistrată la frontiera cu Republica Moldova.

De asemenea, au fost transmise inclusiv recomandări în sensul tranzitării tuturor punctelor de frontieră deschise traficului, astfel încât să se preîntâmpine apariția suprasolicitării doar a unora dintre acestea, precum și consultarea aplicației "Trafic Online", disponibilă pe adresa electronică politiadefrontieră.ro/traficonline.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnule deputat, lămuriri suplimentare?

Vă rog.

 
 

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Nu cer lămuriri, dar voi da câteva sugestii.

În primul rând, mă bucur că ați amintit de punctele de trecere a frontierelor de la Sculeni și Albița-Leușeni.

Am trecut chiar acum, în luna martie, când am fost la marele miting unionist de la Chișinău, pe acolo, și aproape că m-am speriat; erau niște cratere în asfalt și nici nu știai pe unde intri, pe unde ieși. Deci acolo ar trebui un program foarte rapid, să reintre în reabilitare tot ce înseamnă..., mai ales că volumul de trafic este uriaș, erau cozi foarte mari, atât la intrare, cât și la ieșire, iar lucrările de reabilitare ar trebui să se producă absolut urgent în acest an. Cu mai mult de 10 Km pe oră nu am putut să circul prin aceste puncte de frontieră. În primul rând că se intercalau liniile și direcțiile și mai ales gropile din suprafața carosabilă erau absolut înspăimântătoare.

De asemenea, doresc să vă cer să faceți, în contact cu partenerii de peste Prut, că tot suntem același popor, același neam și va trebui să fim din nou împreună, că așa este normal, un singur punct de control. Astfel că, dacă tot s-a luat această măsură bună acum câțiva ani, la presiune parlamentară, cu trecerea cu buletin, în loc de pașaport, să se instaleze un punct unic de control vamal pe tot ce înseamnă frontiera Prutului, între România și Republica Moldova. Chiar aceste măsuri mi s-ar părea foarte importante să fie luate: una este administrativă, una este un pic mai dificilă, dar chiar ar trebui făcuți acești pași. Volumul de tranzit este uriaș, suntem cu toții români și n-ar trebui să mai stăm în vamă să trecem din țara noastră, în țara noastră, cu orele.

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc frumos.

 
 

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc și eu.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

 
Cristian-Gabriel Seidler

Domnul deputat Seidler Cristian-Gabriel?

Vă rog.

 

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Mulțumesc.

Pe scurt, vorbim despre Oltchim și despre declarațiile administratorului special de acolo care ne spunea că, pe de o parte, firma a fost căpușată de către rude, apropiați ai fostei conduceri, pe de altă parte, a fost căpușată de către interpuși politic.

Vreau să știu dacă vreun corp de control s-a sesizat vreodată în acest sens, iar dacă da, care au fost concluziile la care au ajuns?

Mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnul secretar de stat Constantin Ivan, prezentarea răspunsului.

 
 

Domnul Constantin Ivan (secretar de stat, Ministerul Economiei):

Mulțumesc, doamnă președinte.

Chiar dacă suntem puțini, dați-mi voie să vă salut și Hristos a Înviat!

Stimate domnule deputat,

Știm cu toții, în prezent, Societatea Oltchim este o societate aflată în procedura de insolvență, începând de la data declanșării procedurii, din 30 ianuarie 2013, perioadă în care activitatea societății se desfășoară în temeiul Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, coordonată de către administratorii judiciari Rominsolv și BDO, desemnați de către Tribunalul Vâlcea, iar deciziile privind patrimoniul societății se iau cu acordul Adunării creditorilor.

În materialul scris aveți prezentată succint etapa din 2012, când s-a încercat o privatizare eșuată, și aș face referire la acest lucru, în continuare.

Ministerul Economiei îndeplinește calitatea de acționar majoritar la Societatea Oltchim și este reprezentat în procedura insolvenței de un administrator special, în condițiile legii. De asemenea, în calitate și de minister de resort, sprijină derularea în bune condiții a procedurii insolvenței și a oferit în acest sens site-ul propriu pentru publicitate privind anunțurile promovate de către administratorii judiciari ai Oltchim SA, în vederea atragerii de surse de finanțare externe sau exprimării interesului venit din partea unor potențiali investitori privind valorificarea bunurilor societății. Ministerul Economiei, în același timp, monitorizează procedura declanșată de către Uniunea Europeană privind posibilul ajutor de stat acordat Societății Oltchim, în condițiile directivelor Uniunii Europene.

Planul de reorganizare a fost aprobat de Adunarea creditorilor pe 9 martie 2015 și confirmat de către judecătorul sindic pe 22 aprilie 2015.

De asemenea, în 24 septembrie 2015, Curtea de Apel Pitești a decis respingerea recursurilor declarate de ANAF și Electrica Furnizare împotriva sentinței de confirmare a planului de reorganizare a Oltchim, ca nefondate.

În ședința Adunării creditorilor din 22 august 2016 s-a aprobat solicitarea consorțiului de administratori judiciari de extindere a perioadei de reorganizare a activității societății cu o perioadă de încă un an, conform prevederilor din Legea insolvenței. Astfel, pe 6 martie 2017, Adunarea creditorilor a aprobat modificarea planului de reorganizare, în vederea respectării principiului discontinuității economice, ca urmare a constrângerilor rezultate în urma începerii procedurii de investigare declanșate de Comisia Europeană. Ca principiu general, se modifică înființarea și vânzarea Oltchim cu vânzarea a nouă pachete de active.

În 2017, pe 28 iunie, Tribunalul Vâlcea a confirmat modificarea Planului de reorganizare, Consorțiul de administratori judiciari, împreună cu conducerea societății, au lansat un proces competitiv de vânzare a activelor societății, grupate în mai multe pachete. Termenul-limită pentru depunerea ofertelor angajate în vederea achiziționării pachetelor de active Oltchim s-a extins de la 26 iunie 2017, la 6 iulie 2017.

Din datele comunicate de către administratorii judiciari și administratorul special...

 
   

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, că ați depășit cele trei minute...

 
 

Domnul Constantin Ivan:

Obiectivele principale ale derulării procedurii insolvenței declanșată de Oltchim sunt: derularea planului de reorganizare; stabilirea unei proceduri de vânzare; identificarea potențialilor investitori; continuarea activităților și să se maximizeze veniturile, odată cu reducerea costurilor Societății Oltchim.

Mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Domnule deputat?

Vă rog.

 
 

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Stimate domn - și, credeți-mă, nu am nimic personal cu dumneavoastră -, eu, în interpelare, am pus o întrebare simplă: a fost sesizat Corpul de control în legătură cu afirmațiile de căpușare a Oltchim? Da sau nu?! Dacă da, putem să avem raportul? Bănuiesc că este un document public, totuși.

Mi-ați spus un pomelnic, un istoric al acestei societăți comerciale, doar că eu nu aceasta am cerut. Am pus o întrebare: a fost Corpul de control în verificare acolo? Da sau nu?!

Mulțumesc.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul secretar de stat.

 
 

Domnul Constantin Ivan:

Am înțeles.

Procedura de insolvență ne obligă să respectăm niște reguli prestabilite în Legea nr. 85/2006.

Reprezentantul nostru, administratorul special este cel care răspunde de toate problemele legate de reorganizare și de starea în care a fost preluată și dusă în continuare în programul de reorganizare.

 
 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Și ultima interpelare pentru care se solicită amânare are ca temă "Tratarea copiilor cu sindrom Down".

Vă mulțumesc încă o dată.

Încheiem astăzi ședința dedicată răspunsurilor orale la interpelări.

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 17,48.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 20 noiembrie 2018, 23:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro