Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 18 aprilie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.65/24-04-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
21-11-2018
20-11-2018
19-11-2018
14-11-2018 (comună)
14-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 18-04-2018 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 18 aprilie 2018

5. Dezbaterea și adoptarea Proiectului de Hotărâre privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaților și Senatului privind elaborarea Codului administrativ.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc și eu.

3. Proiectul de Hotărâre privind constituirea Comisiei speciale comune a Camerei Deputaților și Senatului privind elaborarea Codului administrativ.

Dezbateri generale.

Domnul Roman.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

Graba înființării acestei comisii speciale se datorează unui singur lucru. Trebuie ca majoritatea, până la sfârșitul actualei sesiuni parlamentare, să scoată acest Cod administrativ, un Cod administrativ, de altfel, așteptat de administrația publică locală și așteptat să fie adoptat într-o formulă de consens. Pentru că marile proiecte pe administrația publică, de regulă, s-au luat într-un oarecare consens.

Ceea ce frapează la actuala formă a Codului administrativ este graba prin care majoritatea guvernamentală încearcă să întoarcă administrația publică locală pe vremea celebrului Octav Cozmâncă.

Prin această formulă, ne întoarcem, practic, la reînvierea baronilor locali. Practic, dăm peste cap orice logică a administrației publice locale. Facem din prefecți dumnezei la nivel județean, iar primarii care sunt aleși, sunt legitimi, sunt cei mai doriți de cetățeni, devin niște slugi în mâna unor prefecți politici abuzivi.

Stimați colegi, deschideți Cutia Pandorei!

Și întotdeauna o vorbă spune că roata se întoarce.

Aveți mare grijă ce vă doriți!

Urmează, probabil, după acest Cod administrativ, o nouă ordonanță care să permită traseismul politic.

Urmează, probabil, o nouă ordonanță care să încurajeze plecarea primarilor dintr-o parte în alta.

Politizați de sus până jos partea de administrație și intrați cu bocancii în administrația publică, în autonomia locală.

Și am și un punct de vedere comun cu ai noștri colegi de la UDMR. Proiectul, în actuala sa formă, centralizează și în niciun caz nu descentralizează.

Fac apel la dumneavoastră, să analizați cu mare atenție, cu chibzuință, acest Cod administrativ, pentru că - închei prin a vă spune - roata se întoarce.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna Presadă.

Doamna Florina-Raluca Presadă:

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Nu pot să nu remarc un tipar. Anul trecut, pe vremea aceasta, încă vorbeam despre Legile justiției. Ele trebuiau să vină de la Guvern. Până la urmă, ele au ajuns la noi, ca inițiativă parlamentară.

Același lucru se întâmplă și cu Proiectul de Cod administrativ.

În cadrul comisiilor de specialitate de anul trecut, reprezentanții Guvernului au promis marea reformă a administrației publice din România, prin acest Proiect de Cod administrativ.

Am tot așteptat să fie cu adevărat pus în dezbatere publică.

Am tot așteptat să avem discuții reale pe marginea acestui Cod administrativ, ca să aflăm, în luna decembrie, că el a devenit o inițiativă parlamentară.

Iată o nouă lipsă de asumare a unui nou Guvern Dragnea!

De ce acest lucru?

În primul rând, pentru că acest cod nu este altceva decât o harababură legislativă inimaginabilă.

Consiliul Legislativ ne atrage atenția că unele părți din cod ar fi trebuit discutate într-una dintre Camere, ca primă Cameră sesizată, și alte părți din cod, în altă Cameră, ca primă Cameră sesizată.

Fie și numai acest lucru face ca acest Proiect de Cod administrativ să fie ușor atacabil ulterior la Curtea Constituțională.

Dincolo de toate acestea, codul preia o serie de legi, selectiv, și ulterior le abrogă.

Vom constata în practică o serie de situații de vid legislativ pentru care cineva va trebui să plătească.

Dacă trecem dincolo de aceste lucruri, vom observa ulterior adevăratele intenții ale celor care au inițiat acest proiect legislativ, și anume: slăbirea criteriilor de integritate; imunități acordate suplimentar decidenților politici; politizarea funcției prefectului; politizarea actului administrativ în general; lipsa de răspundere pentru conducătorii instituțiilor; faptul că vom avea în continuare servicii publice prost realizate, prost elaborate și prost furnizate. Pentru că, până la urmă, acest cod nu rezolvă deloc problemele administrației publice din România, ci le adâncește.

Avem acum sau am avut, până recent, în Comisia pentru administrație publică de la Senat, în ultimele luni, discuții pe marginea acestui Proiect de Cod administrativ.

Am apreciat deschiderea tuturor colegilor, am apreciat deschiderea reprezentanților Guvernului, de a discuta, pe îndelete, articol cu articol, acest Proiect de Cod administrativ.

Deși intrase inițial în Senat în procedură de urgență, mi s-a părut că în sfârșit puterea a avut decența să adopte o procedură normală pentru un proiect de amploarea aceasta și anume, un termen mult mai larg de dezbatere, de 60 de zile, așa cum ne permite Constituția pentru astfel de proiecte complexe.

Constat cu stupoare că ceea ce începuse să arate bine la Senat a fost întrerupt brusc, acum câteva zile, prin anunțul intenției constituirii acestei comisii speciale. Și mă întreb: de ce? Pentru că am văzut în practică ce înseamnă pentru PSD-ALDE o comisie specială, atunci când vine vorba despre legi care servesc intereselor lor. Și știm care sunt acestea: slăbirea criteriilor de integritate, slăbirea luptei anticorupție și furtul mult mai facil din banul public.

Prin urmare, Uniunea Salvați România se opune constituirii acestei Comisii speciale de analiză a Proiectului de Cod administrativ și vă îndeamnă și pe dumneavoastră să faceți acest lucru, dacă doriți să dați dovadă de responsabilitate în fața cetățenilor României, care nu ne cer, până la urmă, decât decența de a dezbate lucruri care îi afectează în mod direct și de a dezbate în mod real lucruri care au impact pe termen lung asupra vieții lor.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumim.

Să înțeleg că vă opuneți propriei nominalizări? Nu...

 

Doamna Florina-Raluca Presadă (din sală):

Dacă tot trebuie să fiu acolo, voi fi acolo să combat!

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles.

Mai sunt intervenții?

Domnul Cseke.

Domnul Cseke Attila-Zoltan:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Sigur, este de discutat dacă o comisie specială poate să rezolve mai bine o problematică atât de vastă și importantă, cum este dezbaterea Codului administrativ, față de comisiile de specialitate din cele două Camere. Și este adevărat că pe un proiect legislativ, semnat de un grup important de parlamentari, a început o dezbatere la Comisia pentru administrație din Senat. Chiar dezbaterea generală a tuturor capitolelor din acest proiect a avut loc, grupurile parlamentare și-au depus amendamentele, ele pot fi parcurse, Guvernul a început să lucreze la un punct de vedere. Este de discutat dacă este bine sau nu să facem comisie specială, mai ales că această comisie specială trebuie să preia acest proiect legislativ. În stadiul în care el există nu încep noi termene să curgă.

Eu aș vorbi mai mult despre fondul problemei, pentru că acesta este important. Acestea sunt condiții de formă și o comisie specială poate să lucreze la fel de bine ca și comisiile de specialitate și invers se poate întâmpla acest lucru. Important este ce ne dorim noi de la Codul administrativ.

Dacă ne dorim ceea ce vedem în proiectul legislativ, foarte multă centralizare și mai multă putere pentru instituția prefectului, slăbirea atribuțiilor autorităților administrației publice locale, niște criterii pentru descentralizare, care pe noi ne conduc astăzi, în stadiul actual, la ideea că nu va fi descentralizare, atunci comisia specială sau comisiile de specialitate sunt chestiuni de formă, nu vor ajuta în niciun fel.

Noi, grupurile parlamentare din Parlamentul României, indiferent care ar fi ele, ar trebui să convenim câteva principii foarte clare.

În primul rând vrem descentralizare și facem pentru aceasta ceva, prin texte legislative. Dacă vă uitați la amendamentele de la grupurile parlamentare, veți avea niște surprize foarte mari, legat de acest subiect.

Vrem sau nu vrem să întărim, în continuare, instituția prefectului?

Noi nu vrem să întărim instituția prefectului, vrem să întărim acele instituții și autorități care sunt compuse din oameni care sunt aleși de către comunitățile locale. Ei sunt cei care pot fi trași la răspundere, dacă nu altfel, prin vot, după patru ani de mandat, alte persoane nu pot fi. Inclusiv simplificarea și debirocratizarea administrației publice locale este de dorit.

Deci, eu cred că, în această comisie specială, despre acest lucru, despre aceste principii trebuie să discutăm și dacă ele sunt convenite - pentru că în dezbaterea publică văd că ele sunt prezente, dar în text nu se regăsesc -, atunci cred că poate să iasă și dintr-o comisie specială un Cod administrativ bun.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Pașcan.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Distinși colegi,

Pot să vă spun, dintr-o experiență legată de un anterior mandat, dar și din cel actual, că cele mai multe asalturi legislative privind modificarea legislației s-au produs în privința legislației educației naționale și în privința administrației publice locale.

Foarte greu însă și foarte rar s-au promovat modificări legislative în privința administrației publice locale și este oarecum explicabil, întrucât este o administrație care astăzi funcționează, are niște reglementări cât se poate de clare și nu înțeleg de ce căutăm, în mod forțat, să promovăm și să căutăm realizarea și reglementarea unui astfel de Cod administrativ.

Cred că mai degrabă era necesar să se promoveze și să se facă eforturi pentru promovarea unui Cod al patrimoniului, de care se tot vorbește de aproape 10 ani și nu se întâmplă nimic semnificativ în această privință.

Ei bine, stimați colegi, se pune iarăși căruța înaintea cailor și riscăm să ajungem în situația efectelor generate de așa-zisa revoluție fiscală și de Codul fiscal. Tot se repară la el non-stop și, iată, vedem ce tensiuni și conflictualitate a generat în rândul diverselor instituții sociale și categorii socioprofesionale.

Cred că același lucru riscăm să-l realizăm și aici. Ne tot uităm către modele. Sigur, administrația publică locală din România este, într-un fel sau altul, inspirată ca model de cea de sorginte franceză, acolo și prefectul are atribuții mult mai consistente, are puteri sporite, dar astăzi, în România, instituția prefectului are un atribut principal de care trebuie să se țină, acela de a veghea la legalitatea actelor administrației publice locale.

Ei bine, dacă doriți, într-un fel sau altul, să recentralizați statul și să-l întoarceți pe prefect în postura de prim-secretar, probabil că aceasta se include în genomul specific socialist pe care căutați să-l promovați, centralizând statul. Aceasta ați făcut, de fapt, și prin faptul că ați diminuat resursele, veniturile la nivelul administrațiilor publice locale, încât primarul să vină cu căciula în mână, să se ploconească la domnul ministru sau la doamna prim-ministru ca să îl ajute să-și echilibreze bugetul local și să nu intre în faliment, după ce, cu aceeași osârdie ați reușit și să le dați prilejul să-și mărească salariile, fără acoperire, în administrațiile publice locale.

Stimați colegi,

Există această pripă și această pornire, într-o inconsecvență absolut de neînțeles, de a modifica de dragul modificării și a centraliza în total dispreț față de principiile clamate electoral și cuprinse și în Programul de guvernare, apropo de imperativa necesitate și nevoie a descentralizării și a sporirii autonomiei locale.

Exact invers vă manifestați!

Sigur, vom vota împotriva acestei comisii speciale, căruia nu-i vedem niciun fel de rost, constituită în pripă pe picior și în mare grabă - probabil că așa va fi și rodul muncii sale -, dar, în același timp, domnule președinte, sigur, am stabilit, am nominalizat un coleg să facă parte din această comisie tocmai pentru a coparticipa și a vedea din interior în ce direcție doriți să îndreptați acest Cod administrativ.

Deci vom vota împotrivă, chiar dacă facem parte din această comisie care, probabil, prin votul dumneavoastră majoritar, va fi adoptată.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Benga.

Domnul Tudor-Vlad Benga:

Mulțumesc, domnule președinte.

Știți, este interesant... Eu, când am început să merg la ședințele Comisiei pentru administrație din Camera Deputaților, există acolo un etos, așa, care spune: "Domnule, noi aici suntem profesioniști ai administrației, majoritatea noastră avem experiență semnificativă în funcții de aleși locali, în consilii județene, în primării" și cumva am zis: "Domnule, uite că e un loc în care se discută..." Și după aceea ajungem la diverse discuții punctuale. Vrem să transparentizăm activitatea administrației locale și zicem: "Domnule, nu acum, deci n-are rost să intrăm acum în detalii, pentru că se va discuta la Codul administrativ. Discutăm despre legislație electorală... Nu, nu, nu, știți ce se întâmplă? O să facem o comisie, Comisia de Cod electoral, acolo ne ocupăm".

Domnule, este incredibil ce abilitate are PSD de a face pe genunchi lucrurile cele mai importante ale nației acesteia!

Ați făcut pilaf fiscalitatea!

Ați făcut pilaf - cum îi spune? - tot sistemul acesta de salarizare!

Ați făcut... mă rog, încercați, dar vi se opune țara! Vreți să faceți pilaf justiția!

Acum vreți să faceți pilaf și administrația! V-ați apucat de treaba aceasta, ați avut un plan, v-ați dus la Senat, ceva v-a dat cu virgulă, ați ajuns la concluzia că o puteți face mai bine cu comisia aceasta specială.

Oameni buni,

Dacă vreți să construiți, faceți-o așezați! Informația aceasta despre comisia aceasta specială apare cu trei zile înainte, stați închiși cinci inși în tot soiul de cămăruțe, unde luați decizii despre întreaga arhitectură a statului și - cum să vă spun? - vă bazați pe acele 3 milioane de voturi, ca și cum vi s-ar fi dat un cec în alb pentru decenii de acum înainte. La final, vă spun foarte sincer, este o lipsă de respect a majorității, inclusiv față de colegii dumneavoastră din comisiile de specialitate.

Ceea ce va rămâne după această legislatură și după această guvernare, în măsura în care vom mai putea salva noi niște lucruri, este un stat dărâmat, pentru că faceți totul pe genunchi. Și modul în care ați supus la vot și ați adus această comisie specială, după două zile de dezbateri, face parte din același mod în care ați tratat și salarizarea, și fiscalitatea, și orice, și așa probabil veți trata mai departe temele importante!

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

La titlu dacă sunt obiecții? Adoptat.

La preambul? Adoptat.

Art. 1? Adoptat.

Art. 2? Adoptat.

Art. 3? Adoptat.

Art. 4? Adoptat.

Art. 5? Adoptat.

Art. 6? Adoptat.

La anexa cuprinzând componența nominală a comisiei și componența biroului dacă sunt obiecții? Nu. Adoptată.

Nominalizările au fost făcute.

Vă rog, vot.

210 voturi pentru, 90 de voturi împotrivă, 4 colegi care nu votează. Hotărârea a fost adoptată.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 21 noiembrie 2018, 21:00
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro