Plen
Ședința Camerei Deputaților din 23 aprilie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.69/03-05-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 23-04-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 23 aprilie 2018

  Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art.94 din Regulamentul Camerei Deputaților.  

Ședința a început la ora 16,10.

Lucrările ședinței au fost conduse, în prima parte, de domnul deputat Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnul deputat Mircea-Gheorghe Drăghici și de domnul deputat Cristian Buican, secretari ai Camerei Deputaților.

Partea a doua a ședinței a fost condusă de domnul deputat Ben-Oni Ardelean, vicepreședinte al Camerei Deputaților.

   

Domnul Florin Iordache:

Bună ziua, stimați colegi!

Vă rog să luați loc, să putem începe ședința de plen.

Declar deschisă ședința de astăzi a Camerei Deputaților și vă anunț că, din totalul celor 329 de deputați, și-au înregistrat prezența, până în acest moment, un număr de 203.

La primul punct al ordinii de zi, în conformitate cu prevederile art. 94 din Regulamentul Camerei Deputaților, vă informez că au fost distribuite deputaților următoarele documente: ordinea de zi pentru ședințele Camerei Deputaților, din zilele de luni, 23, și miercuri, 25 aprilie; programul de lucru pentru perioada 23-28 aprilie; lista rapoartelor depuse în perioada 18-23 aprilie 2018 de comisiile permanente sesizate în fond; lista cu legile pentru care se poate exercita dreptul de sesizare a Curții Constituționale; informarea cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Camera Deputaților și care urmează să fie avizate de comisiile permanente.

Astăzi, la ora 17,00, avem primirea de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului.

 
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011 a educației naționale (Pl-x 29/2018). (retrimisă comisiei)  

Vom începe cu dezbaterea inițiativelor legislative înregistrate.

(Domnul deputat Andrei Daniel Gheorghe solicită să ia cuvântul.)

Da, vă rog, pe procedură, înțeleg.

Domnul Gheorghe Andrei Daniel.

   

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal solicită aducerea pe punctul 2 al ordinii de zi și retrimiterea, pentru două săptămâni, la comisie, de la punctul 22, a Pl-x 29/2018, Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii educației nr.1/2011.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Este vorba despre Pl-x 29, da? OK.

Supun votului aducerea de pe poziția 22, a Pl-x 29/2018, pe poziția 2, da? Și retrimiterea la comisie. Termen - două săptămâni, la Comisia pentru învățământ.

Să înceapă votul.

 
   

Mulțumesc.

130 de voturi pentru, niciun vot împotrivă, două abțineri, doi colegi care nu și-au exprimat votul.

Propunerea a fost adoptată.

 
Proiectul de Lege pentru modificarea art.2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.43/2013 privind unele măsuri pentru dezvoltarea și susținerea fermelor de familie și facilitarea accesului la finanțare al fermierilor (PL-x 395/2016). (retrimis comisiei)  

Alte intervenții pe procedură, vă rog?

Da, vă rog, domnule Roman.

Szabó Ödön. Vă rog.

   

Domnul Szabó Ödön:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă propun aducerea pe poziția 2, a PL-x 395/2016 (Proiectul de Lege pentru modificarea art.2 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.43/2013 privind unele măsuri pentru dezvoltarea și susținerea fermelor de familie și facilitarea accesului la finanțare al fermierilor), de pe punctul 101 al ordinii de zi, și vă solicit retrimiterea, după acest vot, pentru două săptămâni, la comisie.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă mulțumesc.

Aveți mai multe propuneri?

 
     

Domnul Szabó Ödön:

Da.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Le votăm pe fiecare în parte.

Supun votului dumneavoastră propunerea făcută de domnul Szabó Ödön.

Cine este pentru?

Să înceapă votul.

Voci din sală:

Nu merge!

 
   

Domnul Florin Iordache:

Merge!

141 de voturi pentru.

Propunerea a fost adoptată.

 
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 - Codul Fiscal în sensul abilitării Consiliilor Locale să poată hotărî scutirea sau reducerea impozitului/taxei pe clădiri pentru clădirile de tip sală polivalentă - sală de sport aflate în proprietatea unității administrativ-teritoriale (Pl-x 38/2018). (retrimisă comisiei)  

Următoarea propunere.

   

Domnul Szabó Ödön:

Tot așa, pe poziția 2, și ulterior retrimitere la comisie, pentru două săptămâni, Pl-x 38/2018 (Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 - Codul Fiscal în sensul abilitării Consiliilor Locale să poată hotărî scutirea sau reducerea impozitului/taxei pe clădiri pentru clădirile de tip sală polivalentă - sală de sport aflate în proprietatea unității administrativ-teritoriale), domnule președinte.

Vă mulțumesc.

Poziția 268 a ordinii de zi.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Să înceapă votul.

Rog stafful tehnic... la domnul Buicu... înțeleg că are o problemă...

Să înceapă votul.

 
   

109 voturi pentru, 29 de abțineri.

Propunerea a fost adoptată.

Alte intervenții dacă mai sunt?

 
Informare privind depunerea moțiunii simple PNL solicită lui Liviu Dragnea demiterea ministrului sănătății! De mână cu ministrul muncii, inițiate de deputați aparținând Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal.  

Dacă nu, domnul Roman sau cine dorește?

Vă rog.

   

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte.

În temeiul prevederilor art. 112 din Constituția României și ale art. 186-192 din Regulamentul Camerei Deputaților, vă înaintăm astăzi moțiunea simplă "PNL solicită lui Liviu Dragnea demiterea ministrului sănătății! De mână cu ministrul muncii", inițiată de deputați ai Partidului Național Liberal.

Și în momentul dezbaterii, cu siguranță, veți face și dumneavoastră ceea ce trebuie să facă toți colegii noștri, să o ajutăm pe doamna Pintea, un bun manager de spital, să se întoarcă acasă, acolo unde este îi este locul.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Vă rog, dați-mi documentul. Îl voi da Secretariatului General și în Biroul permanent de miercuri vom hotărî ce se va întâmpla cu această solicitare.

Mulțumesc.

 
Discuții procedurale referitoare la ordinea de zi.  

Alte intervenții?

Doamnă Turcan, vă rog.

   

Doamna Raluca Turcan:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Vă solicităm, din nou, dezbaterea, în această zi - chiar dacă comisia de fond refuză să transmită raportul - a două proiecte de lege referitoare, o dată, la indexarea pensiilor de la 1 ianuarie, precum și la diminuarea contribuției la Pilonul II de pensii, adică Legea de aprobare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82, precum și Legea nr. 267/2017 care modifică Legea privind sistemul public de pensii, astfel încât să fie recalculate pensiile pentru cei care au ieșit la pensie până la 1 ianuarie 2011.

Facem această solicitare, din nou, așa cum am spus și, din păcate, constatăm că există un refuz brutal al comisiei de fond, să dezbată și să ajungem la vot, în baza unui raport pe aceste două proiecte de lege referitoare la pensii care vizează, așadar, milioane de români - unii care își plătesc contribuția pentru momentul în care vor ieși la pensie, și anume, contribuția la Pilonul II de pensii, și alta referitoare la pensiile aflate în plată și care, dacă ar beneficia de indexarea de la 1 ianuarie, la finalul anului ar fi cu 30% mai mari, nu cu procentul pe care dumneavoastră îl stabiliți din pix atunci când considerați că este mai oportun politic.

Vreau să menționez, de asemenea, că observăm că astăzi figurează pe ordinea de zi două proiecte de lege, din nou, surpriză, referitoare la justiție, și anume, două proiecte de lege care vizează măsuri alternative pentru pedepsele de corupție, măsuri alternative pe care dumneavoastră le-ați introdus ca amendamente la un proiect bun al Partidului Național Liberal, astfel încât cei cu pedepse de până în 5 ani, pentru condamnări de corupție, la decizia unui judecător din penitenciar, să beneficieze de înlocuirea pedepsei și să stea acasă, la domiciliu, în loc să răspundă pentru faptele de corupție.

Deci aceste proiecte de lege figurează pe ordinea de zi, în timp ce proiecte de lege privind nivelul pensiilor nu doriți să fie dezbătute. Este revoltător și facem un apel să vă opriți din această sfidare națională, din această bătălie absurdă pe care ați început-o pentru salvarea unor probleme de corupție pentru unii de-ai dumneavoastră!

Ați promis românilor că le veți da bunăstare. Nu le-ați vorbit despre spălarea dosarelor, nici ale lui Liviu Dragnea, nici ale altor apropiați ai dumneavoastră.

Facem această solicitare de bun-simț. Haideți să dezbatem!

OK. Figurează pe ordinea de zi și proiectele dumneavoastră, pe care, cel mai probabil, le veți vota, astfel încât cei care au furat și sunt condamnați pentru corupție să stea acasă, să-și ispășească pedeapsa.

Dar haideți să dăm votul și pe aceste două proiecte referitoare la pensii, referitoare la bani, referitoare la bunăstarea a milioane de români.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Înainte de a-i da cuvântul domnului Suciu, am și eu două comentarii, doamnă.

În Biroul permanent, tocmai am hotărât - colegii dumneavoastră au fost prezenți - că vom discuta toate proiectele pentru care s-a primit raport. Deci și aceste două proiecte... Eu voi supune votului, dacă le discutăm sau nu le discutăm cu raport...

Noi, în Biroul permanent, propunem plenului aceste două proiecte care trebuie să vină de la Comisia pentru muncă, să vină cu raport. Deci în momentul în care vom primi raportul, le vom discuta.

Eu știu că în acest moment se discută în Comisia juridică chiar și aceste proiecte ale dumneavoastră, care vizează executarea pedepselor. Iar faptele de corupție nu sunt eliminate. Dacă dumneavoastră știți mai bine că faptele de corupție sunt eliminate, înseamnă că știți ceva mai mult decât ce se întâmplă acum în Comisia juridică.

Domnul Suciu și apoi domnul Solomon.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Cred că este a treia săptămână când avem aceeași discuție și dispută asupra unui singur subiect.

Am auzit, tot așa, în fiecare săptămână, că este inadmisibil că o comisie nu dă raportul și acest raport este depășit. Mai mult decât atât, doar PSD face această îngrozitoare crimă, că nu aduce în plen un proiect de lege fără să fie discutat în comisie, dar să-l discutăm aici, direct.

Păi, stimați colegi, de această dată din partea dreaptă, am aici o listă cu zece proiecte de lege din perioada 2010-2012, când majoritatea guvernamentală era în partea dreaptă, când colega, omoloaga mea, lider de grup, era în continuare parte a majorității parlamentare, iar aceste zece proiecte, extrem de importante - dați-mi voie să citesc cât de mult erau depășite!

Aveam depășire la un raport în comisie de trei ani, doamnă Turcan - și vă și citesc - PL-x 541. Erați în majoritatea guvernamentală!

11 luni, 7 luni, 2 ani, un an și jumătate, 7 luni, o jumătate de an - totuși, când vii și acuzi pe cineva că face niște lucruri, nu mai bine îți aduci aminte de ceea ce făceai tu atunci când erai în majoritatea parlamentară?

Acest proiect de lege, Ordonanța de urgență nr. 82, va fi discutat în plen - și o spun a treia oară, de la acest microfon - atunci când raportul comisie va fi gata și va fi prezentat aici.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Domnul Florin Iordache:

Domnule președinte Solomon, vă rog.

 
   

Domnul Adrian Solomon:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

N-aș fi luat cuvântul, dar am înțeles de la doamna antevorbitoare că "Comisia refuză cu brutalitate să dezbată..." nu știu ce înseamnă expresia... poate ne lămurește și pe noi...

La Comisia pentru muncă este o atmosferă de lucru cât se poate de corectă și de colegialitate. Ordonanța nr. 82 a fost dezbătută în ședința de săptămâna trecută. S-a amânat luarea unei decizii, pentru că acolo sunt mai multe prevederi. Pe lângă pensii, sunt și chestiuni legate de indemnizația pentru mame și am cerut Ministerului să găsească o corelație mai corectă cu stabilirea cuantumului minim al indemnizației, și nu referitor la ISR, ci referitor la salariul minim, așa cum fusese reglementat chiar de noi în 2016, prin modificarea Ordonanței nr. 111.

Pl-x 267, a doamnei Hărău, nu are punct de vedere din partea Guvernului, ceea ce înseamnă că mai multe proiecte de lege pe Legea pensiilor, cu modificarea Legii nr. 263, care nu au puncte de vedere, nu vor intra în dezbaterea comisiei până când Guvernul, cel care trebuie să aplice aceste chestiuni, nu va trimite proiectul de lege cu privire la modificarea Legii pensiilor, pentru că sunt mai multe lucruri care vor fi preluate, inclusiv din acest proiect de lege, vor fi preluate în acel proiect unitar și nu are rost să facem o dublă dezbatere.

Prin urmare, dacă am fi avut punct de vedere din partea Guvernului, l-am fi dezbătut. Noi am cerut de la noul Guvern puncte de vedere. S-au succedat, din 26 iunie anul trecut, atunci când a fost respins de Senat, încă două Guverne, la Palatul Victoria. Și poate că viziunile Guvernelor sunt diferite.

Totodată, rugămintea mea în chestiunea privind pensiile - nu mai vorbiți despre formula pe care ați introdus-o prin fraudă în Legea pensiilor nr. 263 - și cred că vă aduceți aminte când număra colega dumneavoastră voturile la legea pensiilor, pentru că acea formulă nu mai există. Există un Program de guvernare care prevede la 1 iulie a fiecărui an, până în 2020, creșterea punctului de pensie, astfel încât în 2020 să ajungem la 1.775, adică 45% din salariul mediu brut care va fi în 2020, în plată.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Doamna Turcan și apoi domnul Dobre.

A, domnul...

Vă rog, cum doriți. Așa este ordinea la PNL, am înțeles.

 
   

Domnul Victor Paul Dobre:

Aș vrea să-i răspund domnului Solomon, cu care am colaborat atâta vreme. Vreau să-i aduc aminte că în primul Guvern PSD ministrul muncii se numea Lia Olguța Vasilescu. În al doilea Guvern PSD ministrul muncii se numea Lia Olguța Vasilescu. Și în al treilea Guvern PSD ministrul muncii se numește Lia Olguța Vasilescu. Deci motivația aceasta, că s-a schimbat Guvernul, este probabil datorată "brutalității" domnului Solomon.

Iar pentru domnul Suciu, vreau să vă spun că pe partea dreaptă erau unii care au fost în opoziție și în anii aceia. Pentru că nu a fost numai anul 2010, a fost și 2009. Dumneavoastră nu aveți cum să știți, dar îmi pare bine că vorbiți din ce în ce mai mult, cu cât vă pomenim mai des.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da. Doamna Turcan, vă rog.

 
   

Doamna Raluca Turcan:

"Noi nu guvernăm pentru români, noi guvernăm pentru Programul de guvernare" - citat încheiat, din doamna Viorica Dăncilă.

Probabil că asta vă ghidează și consider realmente sfidător ca după deja aproape 3 ani de guvernare să dați vina pe greaua moștenire.

Două luni și șase luni sunt termenele în care două proiecte de lege puteau fi votate și dezbătute, pentru că se refereau la pensiile a milioane de români. Nu mai mințiți poporul cu tribuna Parlamentului! Legea pensiilor este în vigoare.

Cu alte cuvinte, dacă dumneavoastră nu ați opri brutal indexarea pensiilor, acestea ar crește în raport cu rata inflației pe care ați binevoit să o aduceți la maximum istoric și pe primul loc în Uniunea Europeană și, de asemenea, în raport cu evoluția venitului mediu.

Așadar, vă solicităm să reveniți cu picioarele pe pământ din statul paralel pe care l-ați creat. Sunt legi de interes public. Nu sunt de interes public cele referitoare la pedepse alternative pentru cei care au săvârșit fapte conexe infracțiunilor de corupție. Așa figurează, în momentul de față, ca amendament admis pe aceste două proiecte pe care le-ați pus pe ordinea de zi și, ce să fie?, ca amendament respins avem acolo, undeva, puse la sertar și infracțiunile de corupție pentru cei care au fost condamnați cu pedepse de până la 5 ani, și nu 3 ani, așa cum este cadrul european.

Vă rugăm frumos, opriți-vă din această minciună generalizată și batjocură generalizată, care nu au nicio legătură cu ceea ce așteaptă oamenii de la dumneavoastră!

Nu am respins dezbaterea unor proiecte în comisiile parlamentare; pe ce vreți dumneavoastră. Însă vă solicităm să nu fugiți de două proiecte de lege pe care, dacă dumneavoastră v-ați asuma și v-ați respecta angajamentul de bază pe care l-ați făcut în campania electorală, ar trebui să le puneți pe primul loc în ceea ce înseamnă prioritate legislativă.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Domnul Florin Roman.

 
   

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte.

O completare la ceea ce spunea domnul președinte Solomon.

I-am spus treaba asta și în comisie, o să-i spun și aici, deși data trecută s-a supărat.

Ați uitat, în prezentarea aceasta, a dumneavoastră, domnule președinte, să vorbiți despre faptul că 6 luni ați prorogat indexarea punctului de pensie și ați uitat să spuneți că 6 luni ați luat din banii pensionarilor, câte 3 milioane, câte 4 milioane, câte 5 milioane, ceea ce nu este corect și nu este în regulă.

Tot în comisie, domnule președinte, v-am dat și o soluție. Dacă vreți cu adevărat să ajutați mamele, copiii, mai mult decât o lozincă și mai mult decât un referendum pentru familia tradițională, v-am spus, tăiați ajutoarele sociale pentru cei care nu le merită, tăiați, fiți de acord să tăiem ajutoarele sociale pentru cei care nu merită și avem bani pentru copii și pentru mame.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Domnul Florin Iordache:

Domnul Suciu.

 
   

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Nici măcar nu am trecut la dezbaterea punctelor de pe ordinea de zi. Dar, dacă tot suntem la declarații politice, păi, se poate să vorbim de statul paralel de la acest microfon, și să ne mai placă și citatele, când cineva de aici spunea: "acest Kill Bill al politicii românești", referindu-se la cineva care făcea parte din statul paralel?! (Aplauze.)

Nu se poate totuși să nu mințim poporul cu acest microfon?

Domnule președinte,

Vă rog din suflet, supuneți votului solicitarea dragei noastre colege, lider de grup, să discutăm, fără raport, aceste două proiecte de lege.

Și nu vreau să-mi aduc foaia și să vă citesc despre ce proiecte de lege comisiile conduse de majorități ale PDL nu dădeau raportul decât după 3 ani, că nu e bine!

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Domnul Florin Iordache:

Drept la replică, doamna Turcan.

Și ultimul vorbitor, domnul Solomon.

Apoi să finalizăm dezbaterile.

Vă rog, foarte scurt, doamnă.

 
   

Doamna Raluca Turcan:

Dragi colegi,

Cred că v-ați dori să fiți în locul meu, ca după 12 ani de politică, la al patrulea mandat, singurul lucru pe care pot unii care nu au argumente să ți-l invoce, să fie o figură de stil folosită cu cineva care, dacă ar fi urmărit filmul, probabil că s-ar fi supărat foarte tare de afirmația mea.

Așa că v-aș dori ca după 12 ani de politică să dormiți la fel de liniștiți și să aveți tot atâtea lucruri care să vi se reproșeze, câte am eu!

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Ultimul vorbitor, domnul Solomon.

Apoi voi supune votului discutarea, fără raport, a celor două proiecte.

Vă rog, domnule Solomon.

 
   

Domnul Adrian Solomon:

Da. Mulțumesc, domnule președinte.

Sincer, nu aș vrea să fiu în locul dumneavoastră, nicicând!

Ceea ce trebuie spus - și domnul Roman insistă - noi am găsit România, la 1 ianuarie 2017, cu inflație sub zero, deflație era.

Dacă ar fi fost formula celebră a lui Boc, nu ar fi trebuit să adăugăm nimic la pensie la 1 ianuarie 2017. Dar Guvernul PSD a modificat legea prin ordonanță și am dat 5%, astfel încât valoarea punctului de pensie crescut la 1 ianuarie anul trecut, de la 871 de lei la 917 lei.

La 1 iulie anul trecut, adică în vara anului 2017, am mărit punctul de pensie la 1.000 de lei, cât este și astăzi.

Despre ce procente mai vorbiți dumneavoastră? Chiar nu mai suntem pe aceeași lungime de undă și nu înțelegem filmul pe care l-ați urmărit sau vreți să-l vizionăm noi în continuare.

Ceea ce vreau să-i transmit domnului Dobre, în schimb, cu colegialitatea... am avut multe de învățat și de la dumnealui!

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Deci stimați colegi, este o solicitare de discutare a celor două proiecte, fără raport, cererea Grupului PNL.

Supun votului dumneavoastră această solicitare a Grupului PNL, de a fi discutate fără raport.

Să înceapă votul.

Pe rând, fiecare proiect. Primul proiect, vă rog.

 
   

33 de voturi pentru, 95 de voturi împotrivă, două abțineri...

(Vociferări.)

Doamnă, stați puțin!

Deci dumneavoastră, la Biroul permanent...

Doamnă deputat, la Biroul permanent, solicitarea Grupului PNL a fost să introducem pe ordinea de zi - și am fost de acord, prin consens - cele două proiecte. (Vociferări.)

Am supus votului...

A fost solicitarea dumneavoastră, numai puțin!

Am verificat împreună cu stafful.

Deci la poziția 15 și la poziția 16, în urma propunerii dumneavoastră, în Biroul permanent, repet, am supus votului dumneavoastră introducerea și discutarea fără raport, a PL-x 584, Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82, da?

Supun votului... poate v-ați mai strâns ceva mai mulți, da? Să știți ce votați... Să înceapă votul.

 
   

Ghinion! 49 de voturi pentru, 99 de voturi împotrivă, 3 abțineri. Nu a fost adoptată propunerea.

Următoarea, Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 263 privind sistemul unitar de pensii - Pl-x 267. Vreți să-l discutăm fără raport. Să înceapă votul.

 
   

46 de voturi pentru, 101 voturi împotrivă, 4 abțineri, un coleg nu și-a exprimat votul. Nici acest proiect de lege... Așteptăm rapoartele Comisiei pentru muncă.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr.125/2016 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților (PH CD 19/2018). (rămas pentru votul final)  

Revenim la ordinea de zi.

2. Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr. 125/2016 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților.

Proiectul a fost distribuit.

Dacă sunt obiecții sau comentarii? Nu sunt.

Trecem la dezbatere.

Dacă la titlu sunt intervenții? Nu. Adoptat.

Preambul. Intervenții? Nu. Adoptat.

La articolul unic. Dacă sunt intervenții? Nu. Adoptat.

Rămâne la votul final, miercuri, la ora 12,00.

Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor privind Planul de acțiune pentru educația digitală COM(2018) 22 (PH CD 20/2018). (rămas pentru votul final)  

3. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor privind Planul de acțiune pentru educația digitală. Este vorba de COM 22.

Din partea Comisiei pentru afaceri europene, cine prezintă raportul?

Vă rog.

   

Domnul Ștefan Mușoiu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Raport privind Proiectul de Hotărâre al Camerei Deputaților redactat pe baza opiniei Comisiei pentru afaceri europene privind Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor privind Planul de acțiune pentru educația digitală COM(2018) 22.

Comisia pentru afaceri europene și-a întemeiat opinia pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport, pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor, pe fișa de informare a Direcției pentru Uniunea Europeană din Camera Deputaților, pe analiza realizată de Comisia pentru afaceri europene.

Comisia pentru afaceri europene, în principal, a considerat că factorul uman și-a păstrat un rol-cheie în procesul de predare și învățare, în ceea ce privește transmiterea valorilor morale și civice, a încurajării efortului și a formării deprinderilor de lucru în echipă și a recomandat să fie luat în considerare împreună cu aspectele tehnologice ale procesului educativ.

A subliniat că educația digitală are loc și în afara sistemului instituțional, prin interacțiune cu familia și cu mediul social, în general, adaptat cadrului socio-economic în fiecare stat membru.

A recomandat ca planul de acțiune să includă dezvoltarea resurselor educaționale deschise, pentru a se asigura un acces cât mai larg la materiale didactice și oportunități de personalizare.

A solicitat clarificări suplimentare în privința certificării competențelor digitale, strategia de adaptare a sistemelor de educație la transformările digitale și cu privire la capacitatea planului de a beneficia de proiecte-pilot în inteligența artificială și analitica învățării.

Opinia, așa cum a fost adoptată, în unanimitate, de Comisia pentru afaceri europene, în ședința din 17 aprilie 2018, este supusă aprobării plenului Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule Mușoiu.

Intervenții?

Grupul PSD, doamna Roxana Mînzatu.

 
   

Doamna Roxana Mînzatu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domeniul IT și transformarea digitală afectează modul în care cetățenii europeni trăiesc, interacționează, studiază.

Din această cauză, unele locuri de muncă vor dispărea, alte locuri de muncă, noi, vor fi create.

Pentru a beneficia de aceste oportunități, Comisia Europeană propune un plan de acțiune care este util și are trei piloni importanți: o mai bună utilizare a tehnologiilor digitale în procesul de predare și de învățare, dezvoltarea competențelor și aptitudinilor digitale relevante și, nu în ultimul rând, îmbunătățirea educației cu ajutorul unei analize mai bune a datelor.

Educația digitală are loc și în cadrul extracurricular, desigur, în activitățile de petrecere a timpului liber, ale copiilor și tinerilor, în forma în care ei interacționează în familie, cu familia și în mediul social, în general.

Și considerăm că, din acest motiv, este relevantă definirea competențelor digitale de o manieră cât mai largă, pentru a include înțelegerea modului în care funcționează internetul, oferindu-se astfel, în cadrul școlii, posibilitatea de a dezvolta competențe relevante pentru viață.

Grupul PSD susține adoptarea opiniei privind comunicarea, în forma prezentată de Comisia pentru afaceri europene.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Anastase, vă rog, Grupul PNL.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc mult, domnule președinte.

Și Grupul PNL va vota pentru adoptarea acestui proiect de opinie. Considerăm că este unul într-adevăr important pentru sistemul educațional din România.

Potrivit vicepreședintelui Comisiei Europene și comisar european responsabil pentru ocuparea forței de muncă, creștere, investiții și competitivitate, aceste inițiative care fac parte din Planul de acțiune pentru educația digitală au ca scop împuternicirea indivizilor pentru a-și putea valorifica cât mai mult viața și pentru a putea construi economii și societăți echitabile și elastice.

În proiectul de opinie elaborat, Comisia pentru afaceri europene subliniază importanța unor clarificări suplimentare cu privire la modul în care se vor opera certificările digitale și modul de elaborare a strategiei de aderare a sistemelor de educație la transformările digitale.

Pentru România, inițiativele propuse de instituția europeană vin să completeze acțiunile întreprinse pe plan național în acest domeniu, cu atât mai mult cu cât în țara noastră a fost creată Rețeaua națională de testare ECDL - European Computer Driving Licence - care asigură tuturor elevilor oportunitatea de a obține și de a-și certifica la un anumit nivel competențele digitale.

Vă mulțumesc mult.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul PMP, domnul Ionuț Simionca.

 
   

Domnul Ionuț Simionca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Parlamentarii PMP o să susțină acest proiect legislativ. Este foarte bine să ținem pasul cu tehnologia. Este bine ca și elevii, studenții noștri să aibă acces la gadgeturi, să poată să obțină mai ușor informația.

Dar ar fi bine să ținem pasul și cu normele de minimă decență. În România, să nu uităm că sunt școli care nu au toaletă, au toaleta undeva în afară, nu au apă.

Cred că acestea sunt probleme pe care noi, ca parlamentari, trebuie să ne concentrăm, și să avem grijă de copilașii noștri.

Este foarte bine, noi o să ținem pasul cu tehnologia. Dar haideți să ținem pasul cu decența, în România, în primul și în primul rând!

 
   

Domnul Florin Iordache:

Dacă nu mai sunt alte intervenții, trecem la dezbatere.

Dacă la titlu sunt intervenții? Nu. Adoptat.

La preambul. Obiecții? Nu. Adoptat.

La articolul unic. Obiecții? Nu. Adoptat.

Rămâne la votul final, miercuri, la ora 12,00.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Propunerea de recomandare a Consiliului privind promovarea valorilor comune, a educației favorabile incluziunii și a dimensiunii europene a predării COM(2018) 23 (PH CD 21/2018). (rămas pentru votul final)  

4. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Propunerea de recomandare a Consiliului privind promovarea valorilor comune, a educației favorabile incluziunii și a dimensiunii europene a predării; COM 23.

Proiectul a fost distribuit.

Tot domnul Mușoiu.

Vă rog, prezentați raportul Comisiei pentru afaceri europene.

   

Domnul Ștefan Mușoiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport privind Proiectul de Hotărâre al Camerei Deputaților, redactat pe baza opiniei Comisiei pentru afaceri europene, privind Propunerea de recomandare a Consiliului privind promovarea valorilor comune, a educației favorabile incluziunii și a dimensiunii europene a predării - COM 23/2018.

Comisia pentru afaceri europene și-a întemeiat opinia pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru învățământ tineret și sport, pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru muncă și protecție socială, pe fișa de informare a Direcției pentru Uniunea Europeană din Camera Deputaților, pe nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Externe, pe analiza realizată de Comisia pentru afaceri europene.

Comisia pentru afaceri europene, în principal, și-a exprimat susținerea valorilor fundamentale ale Uniunii și consideră că toleranța, promovarea valorilor comune, a educației morale și cetățenești, a educației favorabile incluziunii reprezintă o garanție a unui viitor așa cum și-l doresc copiii și tinerii de astăzi.

A subliniat importanța inițiativei personale, a autonomizării tinerilor, a deciziei și a asumării responsabilității alegerii, ca premisă a înțelegerii și promovării valorilor comune europene și a educației favorabile incluziunii.

Și-a exprimat îngrijorarea cu privire la preocuparea și neliniștea cetățenilor pentru generațiile următoare în cadrul Uniunii Europene și a chemat la o analiză atentă a politicilor Uniunii, care vizează educația și dezvoltarea durabilă.

A recomandat ca eforturile dedicate promovării valorilor comune ale Uniunii și educației favorabile incluziunii să vizeze creșterea capacității cetățenilor de a recunoaște răspândirea știrilor false și dezinformarea.

Opinia, așa cum a fost adoptată, în unanimitate, de Comisia pentru afaceri europene, în ședința din 17 aprilie 2018, este supusă aprobării plenului Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul PSD, doamna Roxana Mînzatu.

 
   

Doamna Roxana Mînzatu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Îi salut pe tinerii de la balcon.

Comunicarea aceasta este foarte importantă prin prisma faptului că se referă la toleranță, la incluziune, la valori europene, care în educație au un rol extrem, extrem de important.

Desigur, Uniunea Europeană a avut programe, cum ar fi Erasmus, care a facilitat schimbul de experiențe și a facilitat contactul între elevii din țările membre ale Uniunii Europene și nu numai, ducând și la degajarea acestor valori europene în generația tânără.

Acum, Europa se confruntă cu provocări mult mai acute în ceea ce privește toleranța față de alte culturi, față de alte religii.

Și este foarte important să susținem în tot ceea ce înseamnă programe de conștientizare, de sensibilizare, dar și în școală, valoarea aceasta extrem de importantă, a toleranței.

Anul 2018 este și Anul European al Patrimoniului Cultural, un an în care este cu atât mai important să fim sensibili la ceea ce ne unește, ca popoare, ca națiuni, ca și culturi.

Grupul PSD susține proiectul, în forma în care Comisia pentru afaceri europene l-a redactat, cu privire la această comunicare a Comisiei.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Grupul PNL, doamna Roberta Anastase.

Vă rog, doamnă deputat.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc, domnule președinte.

Acest document a apărut ca o consecință a analizelor care relevă faptul că, odată cu criza economică și, drept consecință, crizele sociale care i-au urmat, au pus la îndoială chiar capacitatea statelor membre de a menține o societate solidară.

Comisia Europeană a elaborat prezentul document, ca o idee de sprijin oferită cetățenilor europeni.

Scopul este de a crea o bază pentru un sentiment mai profund de apartenență la nivel local, național și european.

Documentul are la bază Declarația de la Paris, care promovează, prin educație, spiritul cetățenesc și valorile comune ale libertății, toleranței și nediscriminării, adoptată la Reuniunea ministerială informală a miniștrilor educației din 17 martie 2015.

În proiectul de opinie elaborat, Comisia pentru afaceri europene atrage atenția cu privire la provocările actuale ale proiectului european și recomandă Comisiei Europene o analiză profundă a întregului set de valori europene.

Pentru România, documentul este un instrument eficace de analiză.

Și sper, sincer, că și de la nivelul Guvernului se va urmări realizarea obiectivelor recomandării Consiliului, astfel încât acestea să fie integrate pe deplin în Strategia națională în domeniul educației, al formării și al învățării nonformale.

Și nu numai scrisul în documente este important, ci și urmărirea implementării efective a acestor documente pe care uneori poate le adoptăm cu mai multă ușurință.

Oricum, documentul este unul important. Vă invit să-l citiți.

Partidul Național Liberal va susține acest proiect.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Nemaifiind alte intervenții, trecem la dezbatere.

Dacă la titlu sunt intervenții? Nu. Adoptat.

La preambul. Intervenții? Nu. Adoptat.

Articolul unic. Intervenții? Nu.

Rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Propunerea de recomandare a Consiliului privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții COM(2018) 24 (PH CD 22/2018). (rămas pentru votul final)  

Și ultimul.

5. Proiectul de Hotărâre privind adoptarea opiniei referitoare la Propunerea de recomandare a Consiliului privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții; COM 24.

Tot domnul Mușoiu, vă rog, Comisia pentru afaceri europene.

   

Domnul Ștefan Mușoiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raport privind Proiectul de Hotărâre al Camerei Deputaților, redactat pe baza opiniei Comisiei pentru afaceri europene, privind Propunerea de recomandare a Consiliului privind competențele-cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții; COM 24/2018.

Comisia pentru afaceri europene și-a întemeiat opinia pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport, pe proiectul de opinie transmis de Comisia pentru muncă și protecție socială, pe fișa de informare a Direcției pentru Uniunea Europeană din Camera Deputaților, pe nota de informare transmisă de Ministerul Afacerilor Externe, pe analiza realizată de Comisia pentru afaceri europene.

Comisia pentru afaceri europene, în principal, a recomandat intensificarea cercetării la nivelul Uniunii, în domeniul pedagogiei și al proceselor de cunoaștere, spre a răspunde adecvat influenței sociale a noilor tehnologii, în contextul tradiției educației din statele membre.

A recomandat includerea în cadrul preocupărilor Uniunii, privind învățarea pe tot parcursul vieții, a obiectivelor de menținere a stării de sănătate și de păstrare a capacității de participare la viața socială și profesională.

A considerat că spațiul european al educației ar trebui să se extindă dincolo de sfera educației instituționalizate, pentru a include cât mai multe categorii de persoane și entități cu rol în educație.

A considerat necesară continuarea efortului pentru generalizarea la nivelul Uniunii a validării învățării nonformale și informale și evaluarea progresului în această privință.

Opinia, așa cum a fost adoptată, în unanimitate, de Comisia pentru afaceri europene, în ședința din 17 aprilie 2018, este supusă aprobării plenului Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da.

Intervenții?

Doamna Mînzatu, vă rog.

 
   

Doamna Roxana Mînzatu:

Grupul PSD susține și acest proiect de hotărâre cu privire la comunicarea Comisiei Europene.

Este extrem de important să ne pregătim tinerii, încă de pe acum, în ceea ce înseamnă competențele-cheie care le vor asigura accesul la joburi.

Vorbim de competențe care vor fi relevante pe piața muncii în 2020, în 2030, competențe cum ar fi rezolvarea problemelor complexe, creativitatea. Se pare că sunt cele care le vor asigura copiilor accesul la joburi bune.

Și este foarte important ca educația să fie încă de acum setată pe această direcție.

Am participat, vineri, la o reuniune a industriei electronice, cu universitățile și cu învățământul preuniversitar, la Pitești, exact pe această temă.

Și este important să știm că în România există o preocupare pentru ca mediul privat și instituțiile de învățământ să-și dea mâna, prin activitățile din programa școlară și prin cele extracurriculare, să pregătească copiii pentru a avea aceste competențe extrem de importante pentru cariera și calitatea vieții lor.

Încă o dată, Grupul PSD susține acest proiect de comunicare.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Grupul PNL, doamna Roberta Anastase.

 
   

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc.

Scopul acestei comunicări este de a îmbunătăți dezvoltarea competențelor-cheie ale cetățenilor de toate vârstele, pe tot parcursul vieții și de a oferi statelor membre orientări cu privire la modalitatea de realizare a acestui obiectiv.

O atenție aparte este acordată creării condițiilor de deprindere, exersare și practicare a spiritului antreprenorial, de la vârste fragede și pe tot parcursul vieții.

În același timp, recomandarea propusă cere în special creșterea nivelului de performanță în aptitudinile de bază: alfabetizare, matematică și abilități digitale de bază, promovarea educației antreprenoriale, creșterea competențelor digitale și așa mai departe.

Pentru România, documentul european este cu atât mai important cu cât, din păcate, ocupăm un loc deloc onorant, un loc I, în ceea ce privește analfabetismul funcțional în țara noastră.

În același timp, rata abandonului școlar este una foarte îngrijorătoare.

Pornind de la aceste premise, cred că, într-adevăr, adoptarea unui astfel de proiect, dar și urmărirea corijării unor astfel de probleme grave ale sistemului de educație sunt obiective pentru întreaga clasă politică.

PNL va vota acest proiect de lege.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Nemaifiind intervenții, trecem la dezbatere.

Dacă la titlu sunt intervenții? Nu. Adoptat.

La preambul. Intervenții? Nu. Adoptat.

La articolul unic. Obiecții? Nu. Adoptat.

Rămâne la votul final.

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.198/2008 privind serviciile consulare pentru care se percep taxe și nivelul taxelor consulare la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate (PL-x 392/2017). (rămas pentru votul final)  

La poziția 9 din ordinea de zi avem Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 198/2008 privind serviciile consulare pentru care se percep taxe și nivelul taxelor consulare la misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate; procedură de urgență.

Guvernul?

Vă rog.

   

Domnul Răzvan Horațiu Radu (subsecretar de stat, Ministerul Afacerilor Externe):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

În primul rând, vreau să precizez faptul că revizuirea Legii nr. 198 din 2008, printr-un nou demers de ordin legislativ, este necesară, pe de o parte, pentru stabilirea cu claritate a faptului că regimul de gratuitate de plin drept aplicabil serviciilor consulare exceptate de la plata taxelor consulare prin Legea nr. 1 din 2017 se extinde și asupra tarifelor accesorii. Și, pe de altă parte, prevede abrogarea expresă a taxei pentru înregistrarea cererii de acordare sau de redobândire a cetățeniei române, în condițiile art. 10 alin. (1) din Legea cetățeniei române. De asemenea, reglementează și regimul recuperării cheltuielilor ocazionate de organizarea consulatelor itinerante.

Având în vedere aceste aspecte, solicităm aprobarea proiectului de act normativ, așa cum a trecut de comisii.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Comisia pentru politică externă.

Vă rog, doamnă președinte, prezentați raportul.

 
   

Doamna Biró Rozália-Ibolya:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia pentru politică externă a fost sesizată, spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 198.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de Lege în ședința din 24 octombrie 2017.

La întocmirea prezentului raport, Comisia pentru politică externă a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, al Comisiei pentru buget, al Comisiei pentru drepturile omului, al Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării.

Membrii Comisiei pentru politică externă au dezbătut proiectul în ședința din 4 aprilie 2018.

În urma dezbaterilor, au hotărât, cu majoritate de voturi și două voturi împotrivă, să supună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 198, cu amendamente admise și respinse, prezentate în Anexa nr. 1 și Anexa nr. 2, parte integrantă a prezentului raport.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Intervenții?

Dacă nu sunt intervenții, avem 8 amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

De la poziția 2 până la poziția 8. Dacă sunt intervenții? Nu. Adoptate.

Anexa care face parte integrantă din lege. Dacă sunt intervenții? Nu. Adoptată.

Rămâne la votul final, miercuri, la ora 12,00.

 
Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.70/2017 privind modificarea și completarea Legii nr.160/1998 pentru organizarea și exercitarea profesiunii de medic veterinar (PL-x 450/2017/2018). (rămasă pentru votul final)  

10. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2017 privind modificarea și completarea Legii nr. 160/1998 pentru organizarea și exercitarea profesiunii de medic veterinar; procedură de urgență.

Guvernul, vă rog.

   

Domnul Traian Constantin Petcu (subsecretar de stat, vicepreședinte ANSVSA):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Ca urmare a cererii de reexaminare, formulată de domnul Klaus Werner Iohannis, președintele României, asupra Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2017 privind modificarea și completarea Legii nr. 160/1998 pentru organizarea și exercitarea profesiunii de medic veterinar, înaintată Parlamentului, ANSVSA precizează următoarele.

În conformitate cu prevederile articolului unic, pct. 1 din legea menționată, alin. (2) al art. 16 din Legea nr. 160/1998, calitatea de membru al Colegiului Medicilor Veterinari din România, în cazul funcționarilor publici, se suspendă pe perioada exercitării funcției publice.

Astfel, cum a fost subliniat de Agenția Națională a Funcționarilor Publici, prin adresa nr. 5276 din 10 februarie 2016, înregistrată la ANSVSA, având în vedere atribuțiile Colegiului Medicilor Veterinari, colegiul nu poate fi încadrat în accepțiunea organizațiilor profesionale sau a altor organizații având ca scop protejarea intereselor profesionale menționate în prevederile art. 29 alin. (3) din Legea nr. 188/1999 republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Aceste prevederi se referă la organizații cu caracter sindical, care reprezintă și promovează interesele funcționarilor publici, în raport cu instituția angajatoare, Colegiul Medicilor Veterinari reprezentând un organism de evidență și gestiune a medicilor veterinari care exercită o profesie liberală.

Pe cale de consecință, în situația în care un medic veterinar înscris în Colegiul Medicilor Veterinari este numit într-o funcție publică, acestuia este firesc să i se suspende calitatea de membru al Colegiului Medicilor Veterinari, cu toate drepturile și obligațiile ce decurg de aici, pe perioada exercitării mandatului de funcționar public.

Guvernul, prin Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor, susține forma proiectului de lege, conform cu raportul comun al Comisiei pentru sănătate și familie și al Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, din Camera Deputaților.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Raport comun, Comisia pentru agricultură și Comisia pentru sănătate.

Domnul președinte Buicu, vă rog, prezentați raportul comun.

 
   

Domnul Corneliu-Florin Buicu:

Bună ziua!

Vă mulțumesc.

Președintele României, în data de 23 februarie, s-a adresat Parlamentului cu cererea de reexaminare asupra Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70 din 2017.

În urma reexaminării, Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins cererea formulată de președintele României și a adoptat Legea pentru aprobarea Ordonanței de urgență nr. 70 din 2017 privind modificarea și completarea Legii nr. 160 din 1998, în forma transmisă la promulgare, cu un amendament admis.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma dezbaterii cererii de reexaminare și a legii adoptate de Senat, deputații Comisiei pentru agricultură au hotărât, cu majoritate de voturi, respingerea cererii de reexaminare formulate de președintele României și adoptarea Legii pentru aprobarea de urgență a Guvernului nr. 70, în forma trimisă inițial la promulgare de Parlament.

În urma dezbaterii cererii de reexaminare, deputații au hotărât, cu majoritate de voturi, respingerea cererii de reexaminare formulate de președintele României.

Și vă propunem adoptarea Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2017 privind modificarea și completarea Legii nr. 160/1998 pentru organizarea și exercitarea profesiunii de medic veterinar, în forma trimisă inițial la promulgare, de Parlament.

În raport cu obiectul și conținutul său, legea face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Intervenții?

Domnul Oros, Grupul PNL.

 
   

Domnul Nechita-Adrian Oros:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Profesia de medic veterinar este reglementată la nivel european de două directive - Directiva 36/2005 și Directiva 55/2013, iar la nivel național a fost reglementată, începând din 1999, prin Legea nr. 160.

Spun "a fost reglementată" pentru că, cu votul majorității, la propunerea conducerii ANSVSA, niște firme care comercializează medicamente în România au transformat medicamentul veterinar în marfă, având consecințe foarte grave asupra sănătății publice, asupra siguranței alimentare, asupra exportului și a comerțului intracomunitar.

Practic, oricine poate comercializa - cu sau fără prescripție, cum spune textul legii, modificat - și utiliza aceste substanțe.

Și pentru că n-a fost suficient, cei de la ANSVSA au vrut să se răzbune pe Colegiul Medicilor Veterinari, pentru că s-a opus acestor aberații, acestor abuzuri.

Și atunci, ce au decis dânșii, călcând în picioare cutume, Constituția și Legea nr. 188? Au decis ca medicii veterinari care lucrează la stat să nu facă parte din Colegiul Medicilor Veterinari.

Spun că au călcat în picioare cutume, pentru că știți cu toții că atât medicii, cât și arhitecții sau alte profesii reglementate fac parte din organizațiile profesionale, indiferent că lucrează în privat sau lucrează la stat.

De asemenea, stimați colegi, art. 40 alin. (1) din Constituție spune că cetățenii se pot asocia liber în partide politice, în asociații patronale, în sindicate și în alte forme de asociere.

De asemenea, Legea nr. 160/1998, la art. 29, spune că funcționarii publici se pot asocia în organizații profesionale sau alte organizații având ca scop protejarea intereselor profesionale.

De aceea, stimați colegi, Partidul Național Liberal nu va vota acest proiect de lege sub forma în care ne-a fost prezentat astăzi.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Grupul UDMR, domnul Magyar Loránd-Bálint.

 
   

Domnul Magyar Loránd-Bálint:

Nici Grupul UDMR nu susține această inițiativă legislativă, așa cum nu am susținut-o nici prima dată, când am votat această inițiativă.

Noi avem probleme generale, ceea ce se reglementează prin această lege. Și fac aici referire la farmaciile veterinare care, în forma actuală a legii, rămân fără medici veterinari.

Cum este prevăzut în momentul de față, medicul veterinar o să aibă obligația numai să supravegheze aceste farmacii.

Considerăm că ar fi normal ca medicul veterinar să fie prezent în aceste farmacii, nu numai să supravegheze activitățile.

Nu suntem de acord cu faptul că un produs biologic, un ser sau un vaccin poate să fie administrat de oricine, medicamentele să fie folosite de fermier.

Considerăm că prin această lege o să creăm probleme referitoare la sănătatea oamenilor. Antibioticele o să rămână ori în carne ori în produsele animaliere, fapt care poate să aibă consecințe grave asupra sănătății oamenilor.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Alte intervenții dacă sunt?

Nu mai sunt alte intervenții.

Avem un singur amendament respins.

Dacă se susține? Nu se susține.

Legea rămâne la votul final, pe raportul comisiilor reunite.

Încheiem aici prima parte a dezbaterilor.

În continuare, în partea a doua, urmează răspunsurile la interpelările colegilor noștri deputați.

Vă mulțumesc.

Seară bună!

 
  Primirea de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului.  

După o scurtă pauză

     

(În continuare, lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Ben-Oni Ardelean, vicepreședinte al Camerei Deputaților.)

 
   

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Bună ziua!

Declar deschisă ședința consacrată răspunsurilor orale la întrebări și interpelări, din data de 23 aprilie 2018.

 
  Andrei Daniel Gheorghe

Dați-mi voie, pentru început, să întreb dacă este în sală domnul Gheorghe Andrei Daniel? Este în sală domnul deputat.

Din partea Ministerului Afacerilor Interne, o invit la microfon pe doamna secretar de stat Ștefania Bîrlibescu.

Vă rog.

   

Doamna Magda Ștefania Bîrlibescu (secretar de stat, Ministerul pentru Relația cu Parlamentul):

Bună ziua!

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimate domnule deputat,

În legătură cu interpelarea dumneavoastră, având ca obiect "Municipiul Sfântu Gheorghe a fost pavoazat cu steagurile Ungariei", precizăm următoarele.

Potrivit dispozițiilor art. 7 din Legea nr. 75 din 1994 privind arborarea drapelului României, intonarea imnului național și folosirea sigiliilor cu stema României de către autoritățile și instituțiile publice, cu modificările și completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 6 din Normele privind arborarea drapelului României, intonarea imnului național și folosirea sigiliilor cu stema României, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1157 din 2001, pe teritoriul României, drapelele altor state pot fi arborate numai împreună cu drapelul național al României și numai cu prilejul vizitelor cu caracter oficial de stat, al unor festivități și reuniuni internaționale, pe clădirile oficiale și în locurile publice stabilite de autoritățile administrației publice locale.

De asemenea, menționăm și faptul că nerespectarea prevederilor anterior invocate constituie contravenție și se sancționează cu amendă, conform art. 24 alin. (1) lit. g) din Normele metodologice anterior menționate.

Informațiile puse la dispoziție de Instituția Prefectului județului Covasna relevă faptul că, la data de 13 martie 2018, în centrul municipiului Sfântu Gheorghe au fost arborate mai multe steaguri ale Ungariei, cu încălcarea prevederilor legale în discuție, context în care prefectul a transmis o somație primarului municipiului Sfântu Gheorghe, prin care i s-a solicitat respectarea legislației în vigoare, în caz contrar urmând a fi aplicată sancțiunea contravențională prevăzută de lege.

Constatând că nu s-a procedat la intrarea în legalitate, în data de 14 martie 2018, respectiv în data de 15 martie 2018, prefectul județului Covasna a aplicat primarului municipiului Sfântu Gheorghe două sancțiuni contravenționale cu amendă, conform art. 24 alin. (1) lit. g) din Normele metodologice anterior menționate, norme metodologice aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1115 din 2001.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Mulțumesc foarte mult.

Dacă domnul deputat are...?

Mulțumesc.

Haideți, poftiți.

 
   

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

În primul rând, vă mulțumesc pentru răspuns.

Cred că aici - în astfel de situații, care încearcă a se transforma într-un fel de sfidări, pentru că acel gest a fost un gest de provocare al primarului din Sfântu Gheorghe - ar trebui acționat mai rapid și mai ferm.

Și cred că și legea ar trebui înăsprită în ceea ce înseamnă protecția simbolurilor naționale și cadrul legal, juridic, în care un primar, un ales local, un demnitar de cetățenie română, indiferent de etnia lui, poate sau nu poate să arboreze, după cum îl taie capul, tot felul de steaguri în localitatea pe care o administrează.

Nu este prima abatere, îmi permit să spun, și prima obrăznicie a acestui primar. Mai sunt și alți primari de localități mai mici care fac gesturi similare, dar dumnealui a fost mediatizat mai mult de presă.

Și cred că ar trebui să existe mai mult curaj în prefecturi.

Chiar mă uitam, atunci când s-au arborat drapelele respective, nici nu știau bine al cui steag îl pun, al Italiei sau al Ungariei. Până la urmă, și-au dat seama că este al Ungariei, dar seamănă mai mult cu al Italiei.

Da, pur și simplu, cred că autoritățile române ar trebui să-și facă datoria mai des și să nu mai asistăm la tot felul de sfidări de acest tip, pentru că nu există vreo suveranitate paralelă, nici la nivel regional, nici la nivel local. În România avem un tricolor - roșu, galben și albastru -, iar steagurile altor națiuni, altor țări se pot arbora doar în baza legii.

Așa că să nu ne fie frică când aplicăm legea.

Pentru că, de multe ori, în România, aplicarea legii este tradusă, așa, ca un fel de discriminare, ca un fel de atac la mai știu eu ce.

Nu, legea trebuie aplicată și trebuie oprit acest război al steagurilor și al drapelelor pe care primarul de la Sfântu Gheorghe și alți aleși locali tot încearcă să-l provoace.

Probabil nu au alte preocupări, cu administrația stau mai prost și au găsit aici o soluție, pur și simplu, de a se exprima, și de a ieși în evidență, și de a deveni situație de dezbateri la nivel național.

Așadar, cu curaj, aplicați legea, pentru că este de partea dumneavoastră.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
  Constantin Codreanu

Dacă din partea Guvernului mai aveți...? Nu.

Întreb dacă este în sală domnul Lovin Dumitru, din partea ALDE? Nu este.

Atunci rog reprezentantul, secretarul de stat din partea Ministerului Finanțelor Publice, Attila György, să depună în scris.

Dacă domnul Codreanu Constantin este în sală? Da.

Vă rog, din partea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, domnul secretar de stat Claudiu-Sorin Mareș.

Vă rog, domnule secretar.

   

Domnul Claudiu-Sorin Roșu-Mareș (secretar de stat, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale):

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimate domnule deputat,

Referitor la interpelarea dumneavoastră, înregistrată la Camera Deputaților cu nr. 1357B/2018, având ca obiect "Sprijinirea agricultorilor din Republica Moldova, în vederea vânzării produselor pe piața din România", vă comunic următoarele.

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale colaborează cu ministerul omolog din Republica Moldova, în baza Acordului dintre Ministerul Agriculturii și Alimentației din România și Ministerul Agriculturii și Industriei Prelucrătoare din Republica Moldova privind colaborarea economică și tehnico-științifică.

Colaborarea se realizează, în principal, prin schimburi de informații, experți, organizarea de sesiuni de instruire, ținând cont de interesul manifestat de reprezentanții Republicii Moldova, în domeniul agricol, fitosanitar și material săditor, îmbunătățiri funciare, indicații geografice și denumiri de origini etc.

Documentul menționat conține principalele domenii de cooperare - vegetal, zootehnic, fitosanitar etc. - și forme de cooperare - expertiză în cadrul sesiunilor de instruire, proiecte comune, vizite reciproce, atât la nivel înalt, cât și la nivel de experți, inclusiv încurajarea participării agenților economici din cele două state la târguri și expoziții de profil.

Alte acțiuni de colaborare:

  • Colaborarea în domeniul materialului de plantare fructifer, între Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale din România și Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare din Republica Moldova, în vederea stabilirii procedurilor necesare pentru autorizare a furnizorului de material de plantare fructifer din Republica Moldova, precum și de autorizare a importatorului din România;
  • Reuniunea la nivel de secretar de stat, cu participarea reprezentanților Asociațiilor Producătorilor și Exportatorilor de Fructe și Struguri de Masă și a reprezentanților marilor lanțuri de distribuție și procesatori din România. Scopul acesteia a fost de a stabili relații directe între părți, în vederea desfacerii pe piața din țara noastră a fructelor și legumelor proaspete din Republica Moldova, în urma restricțiilor la exportul produselor agricole pe piața Federației Ruse. La final, s-a convenit monitorizarea stadiului realizării angajamentelor celor două părți, astfel încât, prin efortul agenților economici din România, să poată fi combătute efectele negative pe care le simt producătorii din Republica Moldova, ca urmare a restricțiilor impuse de Federația Rusă. MADR a trimis în Republica Moldova o echipă de experți pe domeniul fitosanitar, pentru a pune la punct procedurile de acces la produsele agricole pe piața comunitară;
  • Guvernul României, prin Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, a oferit Guvernului Republicii Moldova, reprezentat de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, 110 tone de grâu, categorie certificată. Transportul a fost asigurat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România, până la locul de destinație indicat de Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare din Republica Moldova.

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale nu deține date privind produsele din Republica Moldova, importate de România, de la începutul anului 2018.

Din datele MADR, pentru perioada 2016-2017, top 10 produse importate au fost: semințe de floarea-soarelui; semințe de grâu; zahăr și melase rezultate din extracția sau rafinarea zahărului; tărâțe, spărturi și alte reziduuri provenite din procedee de prelucrare a cerealelor sau a leguminoaselor; semințe de rapiță; boabe de soia; porumb; struguri proaspeți sau uscați; vinuri din struguri proaspeți, porumb.

De asemenea, Republica Moldova a exportat și alte produse agroalimentare pe piața din România, respectiv: produse de brutărie și de patiserie, orz, fructe proaspete - caise, cireșe, vișine, piersici -, precum și fructe uscate și amestecuri de fructe uscate, făină de grâu, legume păstăi uscate, sucuri de fructe, ulei de soia, semințe și fructe oleaginoase, reziduuri rezultate de la fabricarea amidonului, ciocolată și produse zaharoase, ulei de semințe de floarea-soarelui, ape și băuturi nealcoolice, miere naturală.

În baza Tratatului privind funcționarea Uniunii Europene, al cărui semnatar este și România, s-a stabilit obligativitatea ambelor părți privind libera circulație a mărfurilor, și ca atare comerțul cu produse agroalimentare este scutit de plata taxelor vamale.

Nu același lucru se întâmplă și în cazul schimburilor comerciale dintre România și Republica Moldova, rezultând astfel că în această situație este obligatorie plata de taxe vamale, neexistând la această dată niciun acord de liber schimb.

De asemenea, în vederea efectuării de schimburi comerciale între cele două state, trebuie luate măsuri de punere de acord a celor stabilite prin Codul fiscal, cât și în domeniul TVA.

Un alt aspect care trebuie pus în acord, în vederea creșterii cantitativ-valorice a schimburilor de mărfuri agroalimentare dintre cele două state, este acela din domeniul sanitar-veterinar, cu respectarea legislației Uniunii Europene din acest domeniu, al calității alimentare, în situația în care se solicită efectuarea de schimburi de produse de origine animală.

Totodată, este cunoscut faptul că în prezent, în anumite zone din Moldova, respectiv, Iași, Galați, Botoșani, se practică un comerț redus de produse agroalimentare.

În anul 2017, în conformitate cu datele furnizate de INS, comerțul cu produse agroalimentare dintre cele două state a avut următoarele valori:

  • Import din Republica Moldova - 458,7 mii tone produse agroalimentare, cu valoarea de 181,6 milioane de dolari;
  • Export către Republica Moldova - 106,5 mii tone produse agroalimentare, cu valoarea de 98 milioane de dolari.

În ceea ce privește încurajarea producătorilor din Republica Moldova, de a comercializa alimente pe piața din România, vă aducem la cunoștință că în această etapă nu există un proiect național.

În măsura în care operatorii economici din țara vecină vor solicita acest lucru, instituțiile cu atribuții din România pot analiza posibilități de efectuare a unor schimburi comerciale avantajoase pentru ambele părți, adaptând legislația în acest scop.

Cu deosebită considerație, ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, Petre Daea.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Mulțumesc, domnule ministru.

Dacă domnul deputat Codreanu vrea să intervină?

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Constantin Codreanu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Îi mulțumesc și domnului secretar de stat pentru acest răspuns.

Regret totuși că o parte dintre întrebările care au fost încorporate în această interpelare au rămas fără răspuns. Una dintre ele referindu-se la proiecte care să prevadă mărirea volumului de producție agricolă care să fie importat pe piața din România din cel de-al doilea stat românesc.

Este păcat că nu se cunoaște care a fost cantitatea de produse agricole din Republica Moldova, importată în România. Și mai ales este păcat că a rămas fără răspuns și întrebarea privind eventualele măsuri legislative inițiate, de ce nu, dinspre Guvern sau împreună cu Parlamentul, pentru a oferi acces mai ușor fermierilor, producătorilor din Republica Moldova, mai ales în acest an, 2018, anul Centenarului Marii Uniri, atunci când trebuie să ne comportăm într-un mod cât mai pragmatic, pentru a-i ajuta pe românii din Republica Moldova, mai ales într-un an în care, dacă e să comparăm cu anii precedenți, a existat un deficit între importuri și exporturi.

Și, în loc să beneficiem de ceea ce există în acest moment în Republica Moldova, noi nu facem decât să aducem produse de mai proastă calitate, pentru care transportul prezintă costuri mult mai mari.

Și la fel de regretabil este faptul că nu există un proiect la nivel național, asumat de statul român, pentru a încuraja această cooperare.

Voi încerca, pe viitor, să aducem, dacă este nevoie de așa ceva, dacă este nevoie să se ceară din Republica Moldova și nu este suficient ca eu, în calitate de deputat și de cetățean al celor două state românești, să cer acest lucru, vom veni și cu asociațiile de producători din Republica Moldova să cerem ca acest lucru să fie îmbunătățit în perioada imediat următoare.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă din partea ministerului mai doriți vreo intervenție? Nu.

Domnul Codreanu Constantin, care este în sală, a mai adresat o interpelare Ministerului Sănătății.

Așadar, fiind în sală, dacă este domnul secretar de stat Dan Dumitrescu?

Vă rog, poftiți.

 
   

Domnul Dan Dumitrescu (secretar de stat, Ministerul Sănătății):

Bună ziua, domnule președinte.

Vă mulțumesc.

Stimate domnule deputat,

Referitor la întrebarea dumneavoastră, privind "Facilitarea accesului medicilor basarabeni în câmpul muncii din România", vă comunicăm următoarele.

Până în prezent, s-au înregistrat la Ministerul Sănătății 154 de solicitări de recunoaștere.

Menționăm că, la data de 2 aprilie, comisiile mixte de recunoaștere au fost constituite prin ordin al ministrului sănătății, conform prevederilor art. 1 din Hotărârea de Guvern nr. 764 din 2017.

La stabilirea termenului de 90 de zile s-au avut în vedere, pe de o parte, complexitatea procedurii de recunoaștere, care presupune analiza curriculumului de pregătire în specialitate și a documentelor de experiență profesională și, pe de altă parte, necesitatea unei aplicări unitare, cu procedura de recunoaștere a titlurilor de calificare dobândite în statele Uniunii Europene al căror termen este prevăzut de Legea nr. 95 din 2006.

De asemenea, o procedură similară de recunoaștere se aplică pentru titlurile de medic specialist obținute în Australia, Canada, Israel, Noua Zeelandă și SUA și are termen de soluționare de 90 de zile, prevăzut prin Ordinul ministrului sănătății nr. 969/2013.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Mulțumesc.

Domnul deputat? Este bine.

Mulțumesc tare mult.

 
  Andrei Daniel Gheorghe

Mergem mai departe.

Domnul Gheorghe Andrei Daniel este în sală.

Așadar, din partea Ministerului Sănătății, același domn secretar de stat, Dan Dumitrescu.

   

Domnul Dan Dumitrescu:

Bună ziua, stimate domnule deputat.

O să fiu puțin mai succint în prezentare și să vă las întregul răspuns în formă scrisă.

Referitor la întrebarea dumneavoastră, privind "Calitatea actului medical" care "nu poate fi îngrădită din rațiuni contabile sau financiare", vă comunicăm următoarele.

Proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea locurilor de muncă, a categoriilor de personal, a mărimii concrete a sporului pentru condiții de muncă, prevăzut în Anexa nr. 2 la Legea-cadru, precum și a condițiilor de acordare a acestuia, a fost transmis pentru consultare și punct de vedere Ministerului Sănătății, Ministerului Justiției, Uniunii Naționale a Consiliilor Județene, Asociației Municipiilor din România, Asociației Orașelor și încă altor câteva autorități.

De asemenea, proiectul de act normativ a fost transmis spre consultare federațiilor sindicale reprezentative domeniului de activitate "sănătate și asistență socială".

Potrivit prevederilor art. 33 alin. (1) din Ordinul ministrului sănătății pentru aprobarea Regulamentului privind timpul de muncă, organizarea și efectuarea gărzilor în unitățile publice din sectorul sanitar, cu modificările ulterioare, medicii rezidenți, în perioada de pregătire în specialitate, vor fi incluși obligatoriu în linia de gardă în unitatea sanitară care efectuează stagiul de pregătire, dublând medicul de gardă și efectuând o gardă cu durată de 18-19 ore, lunar, pentru completarea duratei normale a timpului de muncă.

Începând cu anul III de pregătire în specialitate, medicii rezidenți pot fi incluși, la cerere, în linia I de gardă, efectuată în specialitatea în care își desfășoară rezidențiatul, în afara programului normal de lucru, cu respectarea limitelor de competență aprobate prin Ordinul ministrului sănătății.

Medicii rezidenți care efectuează gărzi în afara programului de lucru normal sunt salarizați pentru această activitate de unitatea sanitară unde efectuează garda, cu respectarea prevederilor legale.

Totodată, începând cu luna martie 2018, până la 31 decembrie 2018, drepturile salariale aferente activității prestate în linia de gardă, sporul pentru activitatea prestată în ture, sporul acordat pentru munca prestată în zilele de repaus săptămânal și pentru munca prestată în timpul nopții vor fi determinate conform prevederilor legale aplicabile pentru luna ianuarie 2018.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Mulțumesc.

Domnul deputat?

 
   

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc domnului secretar de stat.

Voi fi destul de rapid. Cred că această problemă gravă, problemă de siguranță națională, problema șocului creat în sistemul medical din România, de scăderea acelor sporuri, de problema plății gărzilor, de aplicarea noii grile de salarizare, care, din păcate, nu a ieșit foarte bine din impactul trecerii contribuțiilor de la angajator către angajat, și toate celelalte decizii luate în baza așa-numitei revoluții fiscale, trebuie să reprezinte o prioritate. Și nu, nu putem să stăm prea mult, nu putem să așteptăm.

Este drept, salariile medicilor au crescut, dar abordarea egalitaristă în ceea ce înseamnă salarizarea personalului medical a dus la mari inechități și, îmi permit să spun, chiar la nedreptăți.

De asemenea, sunt câteva sectoare, precum psihiatria, unitățile de primiri urgențe, terapia intensivă, unde efortul psihic, fizic și intelectual pe care îl depun medicii este uriaș.

De aceea, cred că aceste sectoare, care țin de medicina de urgență și de specialitățile medicale cele mai delicate, ar trebui să constituie o prioritate.

Și regret că aici au apărut probleme legate de plata sporurilor și probleme legate de aplicarea noii grile de salarizare.

Sistemul medical trebuie să reprezinte o prioritate.

Este firesc ca Guvernul să ia în calcul toate cerințele care sunt în România și tot ceea ce se întâmplă în acest domeniu atât de important, dar cred că aceste măsuri ar trebui să vină în maximă urgență.

Și cred că ministerul nu poate întârzia, atât timp cât vorbim despre viețile oamenilor, vorbim despre sănătatea publică și mai ales vorbim despre un lucru foarte important - păstrarea medicilor români, foarte mulți dintre ei profesioniști de excepție, în sistemul medical din România.

Astfel de gafe guvernamentale, astfel de erori, comise în lanț, nu duc decât, din păcate, la plecarea medicilor din România, la plecarea celor mai buni și mai pregătiți oameni din sistemul medical românesc, lucru care ne pune, din păcate, în fața unor situații deosebit de delicate, care privesc viața oamenilor.

Sper că aceste măsuri se vor lua cât se poate de rapid și situația va reintra în normal.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Dacă din partea ministerului mai aveți ceva de adăugat?

Mulțumesc.

Tot domnul Andrei Daniel Gheorghe, tot Ministerul Sănătății - "Situația Institutului Clinic de Urologie și Transplant Renal Cluj-Napoca".

Vă rog, domnule ministru.

 
   

Domnul Dan Dumitrescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Referitor la întrebarea dumneavoastră, Ministerul Sănătății vă comunică următoarele.

România a adoptat într-o măsură mai mare sau mică acte normative armonizate parțial sau în totalitate cu legislația Uniunii Europene.

Armonizarea legislației naționale este un proces continuu, care evoluează în contextul integrării europene propriu-zise, contribuind astfel la crearea unui cadru legislativ modern și coerent și la respectarea obligațiilor care decurg din calitatea României de stat membru al Uniunii Europene.

Precizăm că procedurile operaționale din domeniul transplantului se adoptă la nivel de unitate sanitară.

În conformitate cu prevederile art. 14 din Hotărârea Guvernului nr. 144 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, se aprobă prin ordin al ministrului sănătății structura organizatorică a instituțiilor publice din rețeaua proprie a Ministerului Sănătății, regulamentul de organizare și funcționare a acestora, organigrama și statele de funcții pentru instituțiile din subordinea Ministerului Sănătății.

Conform art. 26 din Ordinul ministrului sănătății nr. 183 din 2005 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare și a competențelor Consiliului Științific al Agenției Naționale de Transplant, cu modificările și completările ulterioare, Agenția Națională de Transplant este reprezentată în teritoriu de oficiile regionale de transplant care funcționează pe lângă centre clinice universitare, regionale care desfășoară activitatea de transplant de organe, țesuturi și celule umane.

În cadrul Institutului Clinic de Urologie și Transplant Renal Cluj Napoca este aprobată și funcționează Secția Clinică de Urologie II - Transplant Renal.

Conform pct. 13 lit. b) din Anexa nr. 2 a Regulamentului-cadru aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 153 din 2018 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea locurilor de muncă, a categoriilor de personal și a mărimii concrete a sporului pentru condițiile de muncă prevăzut în Anexa nr. 2, Legea-cadru nr. 153 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, precum și a condițiilor de acordare a acestuia pentru familia ocupațională de funcții bugetare sănătate și asistență socială, personalul de specialitate medico-sanitar și auxiliar sanitar din secții și din compartimentele cu paturi la nivelul cărora se efectuează transplant de organe, țesuturi sau celule de origine umană, prin laboratoarele sau compartimentele care deservesc aceste paturi, precum și personalul de specialitate medico-sanitar și auxiliar sanitar care asigură prelevarea și transportul organelor și țesuturilor de origine umană prelevate beneficiază de spor de la 50% până la 75% din salariul de bază.

De asemenea, art. 25 din Legea-cadru precizează faptul că pentru instituțiile din sistemul sanitar suma sporurilor, compensațiilor, adaosurilor, primelor și indemnizațiilor, inclusiv cele pentru hrană și vacanțe, acordate cumulat pe total buget pentru fiecare ordonator principal de credite nu poate depăși 30% din suma salariilor de bază.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Vă rog, domnule deputat.

 
   

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Vă mulțumesc.

Foarte pe scurt. Cred că astfel de instituții, precum este și Institutul pentru Transplant Urologic, ar trebui să fie în strategia Ministerului Sănătății, unități medical de tip strategic, ținând cont de importanța pe care acestea o au la nivel național, cât și regional.

Sunt instituții care lucrează la cel mai înalt nivel de competență, recunoscut european și internațional.

Institutul de Urologie, ca și alte structuri similare, reprezintă un factor a ceea ce putem numi cercetare avansată în domeniul medical și totodată reprezintă un punct de inovație pentru domeniul medical de la noi din țară.

Ca atare, sper ca toate aceste măsuri să fie luate cât mai rapid și să dea rezultate, dat fiind faptul că, în ultimii ani, personal vorbind, mie mi s-a părut că activitatea de transplant din România a fost oarecum sabotată și s-a dorit scoaterea ei în derizoriu.

Poate că au fost interese, nu știm de unde, ca România să nu mai aibă capacitate de transplant, iar sistemul medical din România să fie lipsit de astfel de unități medicale, care pot face oricând, fără probleme, competiție oricărui mare institut similar din orice țară a Uniunii Europene.

Sper că toate aceste probleme se vor rezolva și, cât mai curând, nu doar Institutul de Transplant din Cluj, ci și toate structurile similare din România vor putea funcționa în mod normal, eficient și fără niciun fel de ingerințe exterioare care să le perturbe activitatea, și dincolo de orice, să spunem așa, orice problemă care poate apărea din exterior și care le poate periclita activitatea și actul medical.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ben-Oni Ardelean:

Mulțumim, domnule deputat.

Doamna deputat Cosma Lavinia-Corina din partea USR? Nu este în sală.

Așadar, din partea Ministerului Sănătății, rog răspuns în scris.

Domnul Nistor Laurențiu nu este în sală.

Așadar, din partea Ministerului Mediului, rog răspuns în scris.

Din partea USR, domnul Benga Tudor-Vlad? Nu este în sală.

Din partea Ministerului Transporturilor, solicit răspuns în scris.

Domnul Gheorghe Andrei Daniel este în sală.

Din partea Ministerului Cercetării și Inovării se solicită amânare.

Din nou, domnul Lovin Dumitru, ALDE.

Din partea Ministerului Economiei se solicită amânare.

Domnul Pașcan Emil-Marius nu este în sală. Dar oricum se solicită amânare.

Tot pentru domnul deputat Pașcan Emil-Marius, din partea Ministerului Tineretului și Sportului se solicită amânare.

Așadar, declar închisă ședința consacrată răspunsurilor orale la interpelări, din data de 23 aprilie 2018.

Și vă mulțumesc.

O după-amiază plăcută!

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 17,37.

 
       

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 5 iunie 2020, 5:15
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro