Plen
Ședința Camerei Deputaților din 25 aprilie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.71/07-05-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
26-09-2018
25-09-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 25-04-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 aprilie 2018

4. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.102/2005 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, precum și pentru abrogarea Legii nr.677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date (PL-x 181/2018). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 181/2018

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

12. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 102/2005 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, precum și pentru abrogarea Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date; PL-x 181/2018; caracter organic; procedură de urgență.

Guvernul.

Doamna Anca Oprea.

Vă rog, doamnă președinte, vă rog câteva considerații.

Doamna Ancuța Gianina Oprea (președinte, Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal):

Mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de lege este destinat creării cadrului instituțional necesar aplicării anumitor prevederi din Regulamentul nr. 679/2016 al Parlamentului European și al Consiliului privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei nr. 95/46.

Modificările propuse prin proiect sunt subsumate dezideratului de întărire a capacității instituționale și administrative a Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.

Menționăm că România, la fel ca toate celelalte state membre ale Uniunii Europene, are obligația de a transmite Comisiei Europene măsurile legislative adoptate pentru punerea în aplicare a acestui regulament până la data de 25 mai 2018.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Vasile Varga, Comisia juridică.

Vă rog. Prezentați raportul și apoi intervenții.

Domnul Vasile Varga:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia juridică a fost sesizată spre dezbatere în fond, în procedură de urgență, cu acest proiect de lege.

Consiliul Legislativ și Consiliul Superior al Magistraturii au avizat favorabil inițiativa legislativă.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare asigurarea competențelor și sarcinilor de monitorizare și control ale Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, în acord cu prevederile art. 55-59 din Regulamentul nr. 2016/679, asigurând în acest mod un cadru legal adecvat pentru respectarea drepturilor specifice ale persoanelor fizice în domeniul prelucrării datelor cu caracter personal (dreptul de informare, dreptul de acces, dreptul la rectificare, dreptul la restricționarea prelucrării, dreptul la ștergerea datelor, dreptul "de a fi uitat", dreptul de opoziție, dreptul la portabilitatea datelor), precum și o interacțiune eficientă în relația administrație-cetățeni.

Prezenta lege transpune dispozițiile art. 41 din Directiva nr. 2016/680 a Parlamentului European și a Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente, în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a infracțiunilor sau al executării pedepselor și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Deciziei-cadru nr. 2008/977/JAI a Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 119, din 4 mai 2016.

În urma examinării acestei inițiative legislative, în unanimitate de voturi membrii comisiei au hotărât să propună plenului Camerei Deputaților un raport de adoptare, în forma inițiatorului.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Grupul PNL, intervenții.

Vă rog. Domnul deputat Popescu Pavel.

Domnul Pavel Popescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Grupul PNL are o nemulțumire vizavi de modul în care este tratată aplicarea acestui regulament european și problema majoră a noastră este cu niște definiții - cu definiția regulamentului și definiția directivei europene.

Și de ce mă refer la definiții? Pentru că doamna ministru Carmen Dan a venit cu o lege care va avea legătură cu acest proiect de lege, prin care - spune ea - transpune un regulament european. Eu v-aș spune că un regulament european nu se transpune, ci se aplică obligatoriu; directiva se transpune.

Mai târziu, tot doamna ministru ne spune că transpune o directivă.

Deci să ajungi să faci o lege pe datele cu caracter personal, fără să știi la ce se aplică legea aceea, din poziția de ministru, mi se pare o aberație totală.

Și ce a făcut doamna ministru Carmen Dan în această lege? Păi, vă spun foarte simplu. Statul este cel mai mare procesator de date ale românilor, ale cetățenilor români. În paralel, privatul procesează și el date.

Regulamentul spune foarte simplu: pune egal între privat și stat. Dacă ai greșit cu procesarea datelor românilor, plătești o amendă de până la 20 de milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri globală.

Ei, doamna ministru Carmen Dan vine și spune în legea sa că statul nu va mai plăti amenzi, ci o mustrare sau maximum o amendă de 200.000 de lei, inclusiv instituțiile subordonate ministerelor vor face acest lucru.

Tot doamna Carmen Dan vine și ne spune, în legea sa aberantă, că datele biometrice ale cetățenilor vor fi limitate în utilizarea lor în mediul privat, chiar și cu acceptul cetățenilor. Și vă dau un exemplu: dacă eu am un telefon mobil și vreau să intru pe aplicația mea bancară pentru a mă loga, în scopul procesării automate a unei operațiuni bancare, legea dumneavoastră spune că nu mai pot să o fac, ceea ce este aberant, chiar și cu acceptul meu. Și vorbim aici de date biometrice ce se referă la amprentă și la recunoaștere facială.

Dragi colegi,

Nu putem veni pe un subiect pe care nu doar că nu suntem documentați, nu ne putem exprima, indiferent în ce poziție suntem, să facem o lege - repet - de transpunere a unui regulament. Un regulament nu se transpune!

Apelul meu este ca la următoarea ședință, de săptămâna viitoare, această lege să fie amendată și să fie amendată cu responsabilitate de toți cei prezenți în comisiile de specialitate, pentru că nu știu dacă vă dați seama cum va influența viețile tuturor românilor această lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu mulțumesc.

Grupul UDMR, domnul Márton Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Sper că ceea ce spun este adevărat și colegul nostru a vorbit despre o altă lege, pentru că legea despre care cred că s-a vorbit - și sper că despre aceasta este vorba, că altfel, într-adevăr, este o problemă mare - a fost votată în unanimitate de colegii noștri, pentru că ea se referă la o modificare a unei legi, a unei instituții avizate care are în competență urmărirea modalității în care datele noastre personale, ale tuturor cetățenilor, sunt prelucrate, atât de privați, cât și de stat.

La cealaltă lege, despre care colegul nostru a discutat și care sper să nu fie pe odinea de zi, a fost amânată dezbaterea în comisie, s-a constat de către mulți dintre noi că are mar hibe și chiar s-a constituit o subcomisie raportoare pentru acea lege.

Deci noi trebuie să modificăm, în conformitate cu regulamentul direct aplicabil - și aici colegul nostru are dreptate, regulamentul este direct aplicabil - ne permite să facem niște derogări, la aceasta s-ar fi referit acea lege despre care nu discutăm astăzi, și trebuie să existe o autoritate care să funcționeze conform acelui regulament. Ca atare, trebuia să modificăm acea lege care se referă la această autoritate.

Despre aceasta vorbim noi astăzi și cred că va fi susținut chiar de Partidul Național Liberal, pentru că în comisie au votat proiectul de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Popescu, Grupul PNL. Înțeleg că aveți o intervenție, o precizare. Vă rog.

Domnul Pavel Popescu:

Da. Nu e dreptul la replică... Pe această lege.

Noi, evident, vom vota pentru înființarea acestei autorități.

Am vrut să ridic problema și am ridicat problema, pentru că autoritatea care se va ocupa de implementarea acestui regulament trebuie să fie foarte atentă la ceea ce se întâmplă în proiectul de lege pe care vi l-am descris. Sunt interconectate. Și acesta este rolul acestei legi.

Vă mulțumesc.

Deci vom vota pentru această lege, astăzi.

Domnul Florin Iordache:

Da, domnule coleg. Cealaltă lege este încă în dezbatere. Am convenit că vom adopta și va fi parte integrantă și a regulamentului. Dar acea lege la care dumneavoastră faceți referire se află încă la Comisia juridică.

Grupul USR? Nu mai dorește nimeni.

Mulțumesc.

Nu avem amendamente la acest proiect de lege. Rămâne la votul final, la ora 12,00.

Mergem mai departe.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 26 septembrie 2018, 15:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro