Plen
Ședința Camerei Deputaților din 25 aprilie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.71/07-05-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-10-2021
26-10-2021
25-10-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 25-04-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 aprilie 2018

5. Dezbaterea Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.1/2011 privind educația națională și a Legii nr.263/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea creșelor (Pl-x 4/2018). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 4/2018

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

14. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 1/2011 privind educația națională și a Legii nr. 263/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea creșelor; Pl-x 4/2018; caracter organic.

Dacă în numele inițiatorilor dorește cineva? Nu dorește.

Avem raport comun.

Comisia pentru administrație, domnul Roman. Raport comun, Comisia pentru învățământ și Comisia pentru administrație, vă rog.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport și Comisia pentru administrație publică și amenajarea teritoriului au fost sesizate spre dezbatere în fond cu această propunere legislativă.

Suntem prima Cameră sesizată.

Comisiile au avut în vedere: avizul favorabil al Comisiei pentru sănătate și familie; avizul favorabil al Comisiei pentru drepturile omului; avizul favorabil al Comisiei pentru muncă; avizul favorabil al Comisiei pentru egalitate de șanse între femei și bărbați; avizul favorabil al Consiliului Legislativ; avizul favorabil, cu observații, al Consiliului Economic și Social; punctul de vedere negativ al Ministerului Educației Naționale; punctul de vedere negativ al Guvernului.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare, și a Legii nr. 263/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea creșelor, cu modificările și completările ulterioare, în vederea identificării unor soluții la problemele specifice localităților, mai ales din mediul rural, astfel încât să se asigure o bună creștere, îngrijire și educare timpurie a copiilor de vârstă antepreșcolară.

În conformitate cu prevederile art. 61 și 63 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, comisiile au dezbătut propunerea legislativă în ședințe separate.

În urma dezbaterilor, membrii comisiilor au hotărât, cu majoritate de voturi, adoptarea propunerii legislative cu amendamente admise și amendamente respinse, cuprinse în anexele care fac parte integrantă din prezentul raport.

În funcție de obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule coleg.

Domnul Zisopol, din partea Grupului minorităților naționale.

Domnul Dragoș Gabriel Zisopol:

Vă mulțumesc, stimate domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

Stimați invitați,

Esența propunerii legislative constă în faptul că, iată, statul va asigura finanțarea de bază pentru toți antepreșcolarii.

În acest context s-au făcut și modificările la Legea nr. 1/2011 și Legea nr. 263/2007.

În plus, mai avem un punct forte al acestei propuneri legislative, în sensul în care consiliile locale, cultele recunoscute de stat, dar și persoanele fizice sau cele juridice pot înființa creșe.

Nu este puțin lucru ceea ce s-a hotărât prin intermediul acestei propuneri legislative.

În acest context, având în vedere toate cele pe care vi le-am menționat, membrii Grupului parlamentar al minorităților naționale vor vota în favoarea propunerii legislative.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Grupul UDMR, domnul Szabó Ödön, vă rog.

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Trebuie să mulțumesc colegilor din Parlament de la toate grupurile parlamentare care au susținut în comisie această inițiativă legislativă.

Și sunt din toate grupurile parlamentare cosemnatari ai acestei inițiative, lucru care este un beneficiu pentru comunitățile locale. Cu atât mai mult cu cât vine în sprijinul autorităților locale, întrucât ajută ca în multe situații creșele să se poată înființa.

În momentul de față avem două informații clare. 95% din creșele din România sunt organizate în orașele mari, municipii reședință de județ. Ceea ce înseamnă că, în celelalte localități, posibilitatea de realizare a unor asemenea instituții este mică, din cauza bugetului mai mic, întrucât finanțarea până în momentul de față era exclusiv a administrației locale.

Decidentul, în urma unor sesizări venite din... și a sugestiilor din partea comisiilor, rămâne în continuare la administrația publică locală. Se realizează doar o cofinanțare din partea ministerului.

Eu cred că este un compromis bun, pe care am reușit să-l realizăm împreună, în comisii.

Și sper ca în urma acestor decizii comune, toate unitățile administrativ-teritoriale să poată să realizeze asemenea instituții de învățământ.

Un laureat al Premiului Nobel în economie a arătat că orice investiție în învățământul timpuriu, deci antepreșcolar și preșcolar, orice dolar investit în învățământul antepreșcolar și preșcolar aduce 7 dolari în societatea respectivă, ca beneficiu ulterior.

Eu cred că am făcut astăzi și vom face un lucru bun.

Sper în sprijinul, și la votul final, din partea tuturor grupurilor parlamentare.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu mulțumesc.

Domnul Simionca, Grupul PMP.

Domnul Ionuț Simionca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cred că... cu toții vă amintiți că noi, cei din PMP, am vrut să avem câte o grădiniță pentru fiecare comună.

După votarea bugetului, vorbeam cu doamna deputat Roxana Mînzatu, care îmi spunea că există pe POR, Axa 13, o formă de finanțare.

Într-adevăr, există o formă de finanțare, dar s-a blocat acea formă de finanțare, deoarece s-a uitat o virgulă sau nu s-au inclus orașele mici.

Deci acolo trebuie lucrat, dacă vrem să facem grădinițe, sunt bani europeni. Avem nevoie de aceste grădinițe și creșe, să le înființăm unde este nevoie. Și sunt suficienți bani să le facem. Doar trebuie lucrat la forma de implementare a acestor proiecte.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Grupul PNL, domnul Daniel Andrei Gheorghe.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Vă mulțumesc.

Dragi colegi,

În toate programele de guvernare, v-ați asumat construcții și renovări de creșe și grădinițe. Ați dat și o cifră foarte mare - peste 2.500 de unități. Însă sunteți la al treilea Guvern. În acest moment, sunt școli și grădinițe înghesuite chiar și în București.

Statistic vorbind, în Capitală învață în două schimburi 81% dintre elevi, 2% în trei schimburi și numai un procent de 17% merg la școală într-un singur schimb.

Oare ce se întâmplă în satele îndepărtate sau în orașele unde natalitatea a scăzut dramatic sau unde grădinițele au fost dărâmate din nepăsare?

În ultimii 20 de ani, numărul de grădinițe a scăzut de 10 ori, numărul de copii înscriși în învățământul preșcolar s-a redus cu 30%, în timp ce numărul de educatori s-a redus cu doar 12% - cifre INS.

Tot aici, în Parlament, acum câteva luni, a fost respinsă propunerea legislativă prin care Guvernul ar fi trebuit să finanțeze cu 175 de milioane de euro din fonduri publice construcția a 554 de creșe.

Deci, dragi colegi, s-a semnat această inițiativă legislativă pentru că problema creșelor și a grădinițelor este una cât se poate de gravă.

Prin acest proiect s-au identificat o serie de soluții la probleme specifice localităților, mai ales din mediul rural, astfel încât să se asigure creșterea, îngrijirea și educarea copiilor de vârstă preșcolară.

Prin această inițiativă se propune extinderea finanțării de bază/elev preșcolar și pentru educația antepreșcolară.

Astfel, se vor încuraja autoritățile publice locale să acorde o atenție sporită construcțiilor și finanțărilor de creșe. Se vor stimula parteneriate la nivel local privind înființarea unor unități de creșe confesionale și private.

PNL va vota favorabil această inițiativă legislativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Am terminat dezbaterile.

Începem să discutăm pe raportul comisiilor.

Avem 22 de amendamente admise, avem și 3 amendamente respinse.

La titlul legii. Dacă avem intervenții? Nu.

Până la art. 4. Dacă avem intervenții? Nu. Adoptate.

Până la art. 17. Dacă avem intervenții? Nu. Adoptate.

De la art. 17 până la art. 101, unde este ultimul amendament. Dacă sunt intervenții? Nu.

La art. 101. Dacă sunt intervenții? Nu.

Rămâne la vot...

Domnule Daniel Gheorghe doriți să interveniți?

Da, vă rog. Vă rog.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Un amendament al PNL. Alin. (2) al art. 101 se modifică și va avea următorul cuprins - obiectivul este neîngreunarea bugetelor autorităților locale - "Statul asigură finanțarea de bază pentru toți antepreșcolarii, preșcolarii și pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial, profesional și liceal de stat, particular sau confesional acreditat, pentru elevii din învățământul postliceal de stat, precum și, după caz, pentru beneficiarii cursurilor de pregătire pentru examenul național de bacalaureat. Finanțarea de bază se face în limitele costului-standard/elev preșcolar/antepreșcolar, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educației Naționale. În situațiile în care consiliile locale ale comunităților nu pot asigura cheltuielile privind funcționarea creșelor, bugetele acestora vor fi echilibrate corespunzător din bugetul de stat."

Vă solicităm un vot pentru acest amendament.

Domnul Florin Iordache:

Supun votului amendamentul Grupului PNL, care a fost respins la comisie. Să înceapă votul.

53 de voturi pentru, 111 voturi împotrivă, două abțineri. Amendamentul a fost respins.

Mergem mai departe.

După art. 22 discutăm de...

Art. IV, V, VI și VII? Au fost adoptate.

Rămâne la votul final. Are caracter organic.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 27 octombrie 2021, 16:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro