Plen
Ședința Camerei Deputaților din 2 mai 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.73/09-05-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-09-2018
24-09-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 02-05-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 mai 2018

6. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea art.5 alin.(2) din Legea nr.192/2010 privind trecerea unor drumuri forestiere și a lucrărilor de corectare a torenților din domeniul public al statului și din administrarea Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva în domeniul public al unor unități administrativ-teritoriale și în administrarea consiliilor locale ale acestora (PL-x 261/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 261/2017

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

8. Proiectul de Lege pentru modificarea art. 5 alin. (2) din Legea nr. 192/2010 privind trecerea unor drumuri forestiere și a lucrărilor de corectare a torenților din domeniul public al statului și din administrarea Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva în domeniul public al unor unități administrativ-teritoriale și în administrarea consiliilor locale; caracter organic.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva? Nu.

Dumneavoastră prezentați...?

(Domnul deputat Corneliu Olar solicită să ia cuvântul.)

Inițiatorii?

Vă rog.

Numai puțin, inițiatorul dorește să...

Numai puțin... nu sunteți inițiator. (Vociferări.) Lăsați, vă rog, poate vă luați haina, și discutăm când ajungem acolo. Deocamdată vorbesc inițiatorii. Vă îmbrăcați, bun.

Domnul... vă rog, domnul Ciocan, din partea Comisiei pentru agricultură, raportul. Și apoi discutăm.

Domnul Dan Ciocan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Plenul Camerei Deputaților a hotărât retrimiterea la Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice în vederea examinării și depunerii unui nou raport, a Proiectului de Lege pentru modificarea art. 5 alin. (2) din Legea nr. 192/2010 privind trecerea unor drumuri forestiere și a lucrărilor de corectare a torenților din domeniul public al statului și din administrarea Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva în domeniul public al unor unități administrativ-teritoriale și în administrarea consiliilor locale ale acestora.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare modificarea alin. (2) al art. 5 din Legea nr. 192/2010 privind trecerea unor drumuri forestiere și a lucrărilor de corectare a torenților din domeniul public al statului și din administrarea Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva în domeniul public al unor unități administrativ-teritoriale și în administrarea consiliilor locale ale acestora.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate de membrii comisiei, s-a hotărât, în unanimitate de voturi, să se supună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege pentru modificarea art. 5 alin. (2) din Legea nr. 192/2010 privind trecerea unor drumuri forestiere și a lucrărilor de corectare a torenților din domeniul public al statului și din administrarea Regiei Naționale a Pădurilor - Romsilva în domeniul public al unor unități administrativ-teritoriale și în administrarea consiliilor locale ale acestora, cu amendamentele admise redate în anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Dacă sunt intervenții la dezbateri generale?

Da, domnule Olar.

Avem 7 amendamente admise, să vă ajut.

Domnul Corneliu Olar:

Stimați colegi,

Noi am mai vorbit despre Legea nr. 192 cu privire la trecerea drumurilor din administrarea Regiei Naționale a Pădurilor - vorbim despre drumurile publice, cele ale statului - în administrarea consiliilor locale, un lucru pe care noi, Partidul Național Liberal, îl susținem. L-am susținut și în comisia de specialitate.

Rezolvăm cazurile... în primul rând, fondurile europene, accesarea fondurilor europene. Nu poți să accesezi fonduri europene sau să depui un proiect, în administrația locală, atâta timp cât tu nu ești administrator sau proprietar de drept.

Prin chestiunea aceasta, rezolvăm problema UAT-urilor, problema accesării fondurilor europene.

Și mai am și un amendament. Dacă vă uitați, la punctul 4 era o problemă de plată ilegală pe care trebuiau să o facă primarii sau primăriile, cu privire la ridicările topo.

Se cerea, în lege, ridicările topo să se facă de către... nu se spunea de cine, dar cine le plătește? Trebuie să le plătească Ministerul Finanțelor Publice - și aici am ajuns la o înțelegere cu colegii din comisie - pentru că Ministerul Finanțelor Publice are la ora actuală toate drumurile, cele care trebuie să treacă la UAT-uri, le are în inventar.

De aceea vă rog să votați ca atare.

Și cred că rezolvăm o problemă destul de bună pentru primării, pentru UAT-uri.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. Domnul Simionca, Grupul PMP. Și apoi, domnul Tinel Gheorghe.

Domnul Ionuț Simionca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Este un proiect legislativ bun, care vine în sprijinul UAT-urilor.

Prin această trecere, de la Romsilva la unitățile administrativ-teritoriale, la consiliile locale, unitățile administrative pot să ia fonduri europene, pot să dezvolte aceste infrastructuri.

Deci cred că e o lege bună. Și noi, cei din PMP, o să o susținem.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da, domnul Tinel, vă rog. A doua intervenție de la Grupul PNL.

 

Domnul Tinel Gheorghe (din sală):

Regulamentar.

Domnul Florin Iordache:

Regulamentar. Păi, noi lucrăm numai regulamentar, domnule Tinel.

Domnul Tinel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Inițial, proiectul de lege s-a referit numai la drumurile forestiere și la lucrările de corectare a torenților.

Este normală și firească trecerea acestora, acolo unde suprafețele de pădure aparțin unităților administrativ-teritoriale. Nu poate rămâne Romsilva să administreze drumul forestier, iar suprafața de pădure să fie a primăriei.

Dar în textul de lege, în urma aprobării Senatului și în urma dezbaterii comisiei, în Camera Deputaților, Comisia pentru agricultură, s-a strecurat încă o chichiță, să-i zic eu, așa. Au apărut un amendament și textul modificat care prevede ca și căile forestiere ferate de la Romsilva să treacă în administrarea unităților administrativ-teritoriale.

Păi, statul nu mai are sau Romsilva nu mai are, în momentul de față, decât Salva-Vișeu. CFF Salva-Vișeu.

Păi, de ce o treceți? De ce o luați, în condițiile în care acolo drumul este pe domeniul public al statului, deservește o suprafață mai mult de 50%-60% domeniul public al statului?.

Care este rațiunea, logica, de a trece CFF Salva-Vișeu de la stat, de la Romsilva - singurul, de altfel, în momentul de față - în administrarea unității administrativ-teritoriale, la primării?

Care este logica pentru care s-a strecurat în Comisia pentru agricultură această adăugare, care modifică și titlul legii, teoretic. Nu mai avem drumuri forestiere și lucrări de corectare a torenților, avem drumuri forestiere, căi ferate forestiere și lucrări de corectare a torenților.

Și aici trebuia modificat și titlul legii, domnule vicepreședinte de comisie, pentru că așa este corect, să știți. Când amendați textul de lege, trebuie făcută referire și la o categorie de lucrări de construcții care sunt afectate de textul de lege.

Deci eu nu pricep logica de a trece Salva-Vișeu, în condițiile în care materialul rulant, acum, tot în guvernarea dumneavoastră, în 2001-2004, l-ați dat unei firme private.

Deci, cum ar veni, materialul rulant este al unei firme private, suprafața de teren este fond forestier național, iar acum, prin lege, venim și spunem "...nu, domnule, pardon, să treacă în administrarea unităților administrativ-teritoriale".

Eu cred că ar trebui reîntors proiectul de lege la comisie și rediscutat acest amendament, acest aspect, pentru că el excede titlului legii și avizului pe care l-a primit la Senat.

Domnul Florin Iordache:

Da. Propuneți ceva sau au fost considerații generale?

 

Domnul Tinel Gheorghe (din sală):

Dar textul ar trebui reîntors, pentru că...

Domnul Florin Iordache:

Regulamentar, nu mi-a cerut nimeni.

Deci, regulamentar, nu mi-a cerut-o. Bun.

Mergem mai departe.

Domnul Márton Árpád. (Discuții în sală.)

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Ar trebui să spun că mă miră. Dar, de fapt, nu mă miră că de la același grup parlamentar intervin doi colegi, având niște opinii diametral opuse. Unul susține legea, cu toată tăria, celălalt nu o susține, o crede proastă, chiar periculoasă și dorește să fie retrimisă.

Noi, UDMR, suntem consecvenți. Descentralizarea, pentru noi, nu este doar o zicală, ci o dorință reală. Și noi credem că tot ce se poate trebuie să fie dat în ograda autorităților locale, pentru ca localitatea, județul să prospere.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea PMP, al doilea vorbitor, domnul Pașcan Emil.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Evident, nu o să invalidez ce a susținut colegul meu. Partidul Mișcarea Populară susține acest proiect legislativ.

Doar vreau să evidențiez o serie de probleme care pot fi întâmpinate. Și v-o spun din experiența de fost prefect.

Deci, pe de o parte, sigur că există această presiune din partea primăriilor, este veche. Doresc să preia anumite drumuri, să le reabiliteze prin fonduri europene. N-o pot face, câtă vreme nu le au în proprietate, este logic. Și acest principiu a stat la baza legii.

Însă s-a pornit de la realitatea că adeseori primăriile nu au banii necesari pentru a promova ridicările topo, adică studiile topografice, și acestea revin în sarcina ministerului.

Dați-mi voie să vă spun, sunt sute, poate mii de astfel de cazuri, la nivel național. În ce ordine va promova ministerul de resort aceste alocări de fonduri? Este mai mult o piedică.

Poate că ar fi trebuit să se lase și la latitudinea administrațiilor publice locale, acolo unde primăriile au bani pentru a face aceste studii, să le facă pe cheltuială proprie. Și doar acolo unde autoritățile publice locale nu au aceste resurse, să se recurgă la fondurile de la minister.

Pe de altă parte, vreau să vă mai aduc la cunoștință o piedică adesea întâlnită în administrația publică, privind promovarea hotărârilor de Guvern cu caracter patrimonial. Se face extrem, extrem de greu.

Deci, dacă se va sta pentru fiecare drum forestier pentru ca Guvernul să promoveze o hotărâre, dați-mi voie să vă spun, de pe acum, că acest proiect legislativ este un eșec.

Poate că ar fi trebuit, și din această perspectivă, reîntors la comisie și discutat și cu varianta de a se putea finanța din fondurile bugetului local, acolo unde există aceste resurse.

Și, de asemenea, să se găsească o modalitate pentru a se promova operativ hotărârea de Guvern, nu așa cum se întâmplă astăzi.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Da. Domnul Ovidiu Ganț, vă rog.

Și apoi, procedură, domnul Tinel.

Vă rog.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc.

Stimate domnule președinte,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Grupul nostru parlamentar va susține proiectul.

Personal, cunosc în amănunt situația - de exemplu, de la Vișeu, unde statul, prin Romsilva, este un foarte prost administrator și, din lipsă de fonduri, calea ferată respectivă s-a degradat continuu.

Singura posibilitate de salvare este tocmai trecerea la administrația locală, care să poată accesa fonduri europene pentru eventuala reabilitare.

S-au produs inundații, s-au produs degradări ale terasamentului și nu a intervenit nimeni.

În consecință, n-ar trebui să invocăm astfel de situații care sunt exact contrare celor descrise aici.

Iar faptul că, din nefericire, este ultima sau singura care a mai rămas, e dovada certă a proastei administrări centralizate dinspre București, pentru că în cei 28 de ani care au trecut de la Revoluție, celelalte au fost furate sau distruse.

Am convingerea că, în baza principiului subsidiarității, pe care, nu-i așa, clamăm că-l susținem, administrarea la un nivel cât mai apropiat de cetățean, și anume de administrațiile locale, este soluția. Pentru că cetățenii de acolo, din zonă, sunt cei mai interesați ca aceste lucruri să nu se distrugă, să fie bine administrate și să aibă un folos de pe urma lor.

În consecință, încă o dată vă spun, grupul nostru parlamentar va susține și va vota în favoarea acestui proiect.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Tinel Gheorghe, vă rog.

Domnul Tinel Gheorghe:

Pe procedură, am solicitat o intervenție, domnule președinte de ședință, pentru că poziția exprimată de mine n-a fost împotriva proiectului de lege. A fost exclusiv legată de amendamentul care prevede trecerea CFF de la stat la unitatea administrativ-teritorială.

Greșit s-a spus aici că statul este un prost administrator. V-am explicat, din mandatul 2001, o firmă privată a preluat infrastructura CFF, acolo, nu statul a fost administrator.

Haideți să punem în cârca statului acolo unde trebuie pus.

Iar în ceea ce privește, stimate coleg de la UDMR, dorința dumneavoastră de bunăstare a unităților administrativ-teritoriale, în ceea ce privește fondul forestier național, s-a văzut în toată această perioadă, când oameni politici de la dumneavoastră erau numiți așa cum erau ei numiți, tocmai pe baza averilor din fondul forestier, din pădure, să știți.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

(Domnul deputat Corneliu Olar solicită să ia cuvântul.)

Ce ați uitat?

Domnul Corneliu Olar:

Vedeți câți primari au dosare de abuz în serviciu?

Referitor la ce spunea colegul meu. Eu sunt de acord parțial.

Însă, dacă ne aducem aminte și vorbim profesional - deturnarea de fonduri - dacă știm ce înseamnă deturnare de fonduri. Nu poate să plătească o primărie pentru ridicările topo ale unui drum care se află în proprietatea statului. Proprietatea statului, prin Ministerul Finanțelor Publice.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Bine.

Vă mulțumesc.

Revenim. La raport, avem 7 amendamente admise.

Dacă la titlu sunt intervenții? Nu. Adoptat.

Articolul unic. Intervenții? Nu. Adoptat.

De la 3 până la 7 marginal. Intervenții? Nu. Adoptate.

Rămâne la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 25 septembrie 2018, 23:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro