Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 mai 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.78/18-05-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-09-2018
17-09-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 09-05-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 mai 2018

8. Dezbaterea Propunerii legislative privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestora date și de abrogare a Directivei 95/46/EC (Regulamentul general privind protecția datelor) (Pl-x 167/2018). (rămasă pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 167/2018

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

12. Continuăm cu Propunerea legislativă privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/EC care se referă la Regulamentul general privind protecția datelor. Este Pl-x 167/2018; are caracter organic.

Avem 16 amendamente admise și 7 amendamente respinse.

Dacă din partea inițiatorilor dorește cineva să ia cuvântul?

Din partea comisiei sesizate în fond, prezentarea raportului.

Vă rog.

Doamna Alina-Elena Tănăsescu:

Mulțumesc.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a fost sesizată, spre dezbatere în fond, cu acest proiect legislativ.

Camera Deputaților este primă Cameră sesizată.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil această inițiativă legislativă, cu observații și propuneri.

Consiliul Economic și Social, de asemenea, a avizat favorabil inițiativa legislativă, cu propuneri de modificare și cu observații.

Comisia pentru tehnologia informației și comunicațiilor a avizat favorabil propunerea legislativă.

Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale a avizat, de asemenea, pe 25 aprilie 2018, această inițiativă legislativă.

Propunerea legislativă are ca obiect de reglementare asigurarea cadrului național de aplicare a anumitor prevederi ale Regulamentului 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016.

Principalele intervenții legislative vizează stabilirea condițiilor de prelucrare a anumitor categorii de date sau în anumite scopuri, regimul contravențional aplicabil acestora, inclusiv restricții, în privința prelucrării datelor genetice, biometrice, a datelor privind sănătatea, în scopul realizării unui proces decizional automatizat sau crearea de profiluri, raportat la riscurile implicate de utilizarea acestor date în scopurile menționate.

În urma examinării propunerii legislative, deputații comisiei prezenți au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului un raport de adoptare a propunerii legislative, cu amendamentele admise din Anexa nr. 1 și amendamentele respinse din Anexa nr. 2, care fac parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

La dezbateri generale?

Domnul Márton Árpád.

Vă rog.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Suntem la dezbaterea unui proiect de lege care, de fapt, conține niște derogări de la Regulamentul european, care este direct aplicabil. Este adevărat, niște derogări care, prin textul acestui regulament, este permis să se facă de statele membre, dacă se dorește să se facă.

Printre altele, chiar este o obligativitate a statelor membre ca să arate în legea națională care este numărul de identificare a persoanelor din țara respectivă, conform legislației interne.

Această prevedere are o formulare clară la singular, deci un număr de identificare sau, evident, în lipsa acestora, altora care au un astfel de caracter. România și-a propus să identifice cinci, în loc de unul: codul numeric personal, numerele de la actele de identitate, respectiv pașaportul, numărul permisului de conducere și al asigurărilor de sănătate.

Din punctul nostru de vedere, aceste ultime două numere nu sunt necesare, din contră, sunt periculoase. Periculoase, pentru că în art. 4, tot - este adevărat - conform elementelor permisive din Regulament, România își propune ca la aceste date - citez din textul adoptat în comisie - "Prelucrarea unui număr de identificare național, inclusiv prin colectarea sau dezvăluirea documentelor ce îl conțin" - de exemplu, numărul de asigurare de sănătate, adică tot ce este pe hârtie legat de activitatea sanitară a unei persoane, de la medicamentație până la situația de sănătate - "poate să ajungă în mâna unui terț interesat". Vă dau un singur exemplu: angajatorul, care este interesat dacă, de exemplu, o doamnă care dorește să se angajeze nu este cumva într-o situație în care peste nouă luni să nu mai activeze în acea instituție sau activitate comercială... dar până la niște infracțiuni - trafic de organe - devenind publice anumite elemente sau niște acțiuni de reclamă, când știm cine sunt persoanele, creăm niște profiluri care au probleme cardiace, de exemplu, și îi bombardezi tot timpul cu o reclamă la un medicament.

Ca atare, această nominalizare a acestor numere de identificare, corelat cu art. 4 care ne trimite la art. 6 alin. (1) lin. f) din Regulament, este periculos pentru noi, inacceptabil și, încă o dată spun, regulamentul oricum intră în vigoare. Ceea ce era de făcut în legătură cu aceasta, am făcut-o printr-o altă lege. Aici votăm doar derogări de la prevederile regulamentului, de care noi credem că nu avem nevoie.

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, domnule deputat.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnul Pavel Popescu.

Vă rog.

Domnul Pavel Popescu:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Trebuie să vă mărturisesc, dragi colegi, că este o imensă plăcere să stau alături de colegul meu de la UDMR în comisiile de specialitate, când discutăm legi tehnice pe IT. Și aș vrea să-i spun colegului meu că toate acele date cu caracter personal, care includ informații din sfera asigurărilor de sănătate, asigurărilor sociale și a permisului de conducere, de exemplu, sunt absolut necesare. Și de ce, domnule coleg? Pentru că în România nu există interoperabilitate. În România nu există conceptul de digitalizare. În România avem instituții a căror baze de date, în aceeași instituție, nu sunt conectate. Așa că dumneavoastră vă puteți duce la o instituție și nu o să vă găsiți buletinul, dar o să vă găsească codul de la permis. Acesta este motivul pentru care aceste date trebuie să existe acolo.

Per ansamblu, legea a fost inițiată într-o formă extrem de negativă, ca să o numesc așa, și vă spun că Partidul Național Liberal, timp de două săptămâni, a luptat pe toate fronturile să salveze mediul privat, pentru că dacă acele amendamente intrau în vigoare - și mă refer la amendamentele care interziceau procesarea datelor cu caracter personal, date de sănătate și biometrice, chiar și cu consimțământul cetățeanului -, această lege ar fi devenit o tragedie pentru tot mediul privat. Adică toate industriile erau blocate. Și când spun "toate", toate!

Vreau să le mulțumesc colegilor, chiar și de la guvernare, care au înțeles importanța schimbării celor două amendamente, dar, deși vom vota pentru această lege, aș ruga autoritățile publice care vor aplica amenzi să țină cont de inechitatea produsă între tot ce a însemnat ministere și mediul privat. Adică, atunci când vă veți duce să dați o amendă, în cazul unei entități private, nu o dați de 24 de milioane de euro, dați-o tot de 100.000 de lei sau de 10.000 de lei, cum o dați într-o companie aflată în subordinea unui minister. Pentru că mediul privat în țara aceasta, companiile din țara aceasta, lucrează din greu, plătesc oameni din greu, plătesc taxe la stat și, așa cum mai merge economia aceasta, în ziua de astăzi, merge datorită lor.

Așa că, apelul meu la dumneavoastră este ca pe această lege inechitățile să fie cât mai mici.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Drulă Cătălin.

Vă rog.

Domnul Cătălin Drulă:

Stimați colegi,

Aceasta nu este o lege de implementare a regulamentului de protecție a datelor, a GDPR-ului, pentru că este un regulament și el nu trebuie implementat. Este în vigoare. Fac această precizare pentru că am auzit această confuzie în spațiul public, ca și cum ar fi fost nevoie de această lege. Ea nu este necesară. Regulamentul este de aplicare, ca atare prezintă garanții suficiente pentru protecția datelor personale. Această lege vine să introducă restricții suplimentare care, din păcate, vor afecta cercetarea și inovația în România. Spre exemplu, în domeniul medical.

Este adevărat, regulamentul lasă la latitudinea statelor membre, fără să le oblige, introducerea unor restricții suplimentare față de cele prevăzute în regulament.

Văd că la Comisia juridică s-au mai corectat din aberațiile acestei legi. Una dintre ele era aceea că devenea interzis să-ți deschizi telefonul cu amprentă. Procesul decizional automatizat, bazat pe date biometrice era ilegal chiar și cu consimțământul persoanei.

Modul de elaborare a acestei legi este extrem de problematic și simptomatic pentru cum funcționează majoritatea actuală.

Inițiatorii legii sunt doamna ministru Carmen Dan, domnul senator Șerban Nicolae, dar acești inițiatori nu au venit la comisii să-și susțină legea; legea este, în mod evident, servită. Este o lege, probabil, din ce se aude, - că așa trebuie să lucrăm, pe ce se aude - elaborată la Autoritatea pentru Protecția Datelor și asumată de doi parlamentari care n-au nicio treabă cu ea.

Mai mult decât atât, fiind o lege inițiată de doi parlamentari, s-a cerut punctul de vedere al Guvernului, că doar nu este o lege inițiată de Guvern, punct de vedere care a nu a fost emis de Guvern. A trebuit să decidem în lipsa acestui punct de vedere, ba chiar ministrul comunicațiilor n-avea nicio idee despre această lege, deși domeniul IT-ului este destul de influențat de această lege.

În final, vreau să menționez și discrepanțele dintre amenzile care se aplică mediului privat - cele prevăzute în Regulament - de 20 de milioane de euro și cele prevăzute în această lege pentru autoritățile publice care sunt de 100 de ori mai mici. Este imoral. Cineva ne spunea: "Cum să amendăm o autoritate publică, că practic mutăm bani de la buget la buget?!" Adică, este o mentalitate în care mediul privat merită orice nenorocire i se întâmplă, mai ales dacă are și un pic de iz multinațional. Este parte din seria de măsuri antieconomice. După cum vă spuneam, se va ajunge la blocarea inovației și a cercetării pe acest domeniu.

USR nu va vota această lege în forma în care a ajuns în plen.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Trecem la dezbaterea pe articole.

Vă reamintesc că avem și șapte amendamente respinse, motiv pentru care vă rog să le urmăriți și, în măsura în care doriți să le susțineți, să o faceți, urmărind, de asemenea, marginalul pe care eu am să-l citesc.

Avem Anexa nr. 1.

La marginal 1 dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La marginal 2 dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

La marginal 3 dacă sunt obiecții?

La marginal 3, domnul Árpád.

Vă rog.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Doamnă vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Puteți observa că marginalul 3 are trei pagini și eu am un amendament respins, nr. 1 la amendamente respinse din raport, care, la lit. b) al alin. (1) al art. 2 propune, de fapt, eliminarea din definirea numărului de identificare național al textului: "al permisului de conducere, numărul de asigurare socială de sănătate".

Argumentația ați auzit-o în dezbaterea generală.

Ca atare, este o propunere de eliminare din textul legii a acestor numere, din definiția numărului de identificare național care și în regulament este la singular, și aici este la singular. Mai are o problemă de sintagmă, cum ar fi "două puncte", înseamnă că poate să mai apară și altceva.

Ca atare, aceasta este propunerea noastră. Dacă nu vreți să ajungem în doi-trei ani într-o situație foarte periculoasă în ceea ce privește sănătatea populației și a cetățenilor, vă rog să votați pentru eliminarea acestor două numere.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Supun votului amendamentul respins al domnului deputat Márton Árpád.

Vot, vă rog.

16 voturi pentru, 130 de voturi împotrivă, două abțineri și un coleg fără opțiune.

Supun votului dumneavoastră forma inițială, din raportul comisiei.

Vot, vă rog.

Adoptat, cu 129 de voturi pentru, 15 voturi împotrivă și 4 abțineri.

Mergem mai departe, la marginal 4.

Dacă sunt obiecții? Dacă nu, adoptat.

Marginal 5. Dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

Marginal 6. Dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

Marginal 7. Obiecții? Nu. Adoptat.

Marginal 8. Obiecții? Nu. Adoptat.

Marginal 9. Obiecții? Nu. Adoptat.

Marginal 10. Dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

11? Dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

12? Obiecții? Nu. Adoptat.

13? Obiecții? Nu. Adoptat.

Și 14? Dacă sunt obiecții? Nu. Adoptat.

Avem și anexa. Dacă sunt obiecții? Nu. Adoptată.

Propunerea legislativă rămâne pentru ședința de vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 19 septembrie 2018, 20:06
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro