Emil-Marius Pașcan
Emil-Marius Pașcan
Ședința Camerei Deputaților din 14 mai 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.80/22-05-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-11-2018 (comună)
14-11-2018
13-11-2018
12-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 14-05-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 mai 2018

5. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului.  
    5.1 Emil-Marius Pașcan
 
consultă:

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

Vă rog, domnul Pașcan, dacă doriți să repetați, un minut. Ministerul Justiției.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Am readresat o interpelare Ministerului Justiției, în numele Serviciului de Probațiune Mureș.

Întrucât sediul în care funcționează acest serviciu în momentul de față, parte a instituției Curții de Apel din Târgu Mureș, urmează să intre în reabilitare, este în situația în care acest serviciu urmează a fi evacuat.

Problema este veche. De 2 ani de zile, Serviciul de Probațiune Mureș face schimb de adrese, în privința acestei situații, cu Ministerul Justiției. Nu s-a rezolvat nici până azi.

Am revenit, arătând că s-au epuizat etapele invocate în răspunsul anterior al Ministerului Justiției, privind găsirea unui sediu, cu titlu de comodat, care să fie pus la dispoziție gratuit pentru acest serviciu.

Și, în consecință, aștept răspuns, pentru că etapele eu le consider epuizate. Cele privind acordarea, din partea unei alte instituții, a unui sediu, cu titlu gratuit, pentru Serviciul de Probațiune Mureș.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc. (Rumoare.)

Stimați colegi, și de la PSD, și de la PNL,

Suntem într-o ședință de plen, chiar dacă sunt interpelări și răspunsuri.

Vă rog, domnule ministru.

Vă rog, aveți 3 minute la dispoziție pentru răspuns.

Domnul Tudorel Toader (ministrul justiției):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Am mai răspuns la interpelarea domnului deputat. Am mai răspuns în scris.

În bună parte reluăm astăzi ceea ce Domnia Sa considerăm că știe.

Sigur că Sistemul de Probațiune este într-o restructurare. Și avem în vedere, la nivel național, asigurarea spațiilor necesare pentru sedii, spații funcționale, moderne; avem în vedere consilierii de probațiune; avem în vedere logistica necesară.

Știți că sediul instanței se află pe lista CNI. Urmează o investiție prin această structură, să construiască sediul modern, funcțional pentru instanțele de judecată.

Procedura legală, cum dumneavoastră, domnule deputat, spuneați, cuprinde două etape.

Prima etapă, aceea de epuizare a rezervelor de spații care pot fi atribuite cu titlu gratuit, în vederea funcționării Probațiunii la Târgu Mureș.

Cea de-a doua etapă este cea de închiriere.

Vreau să vă asigur, și pe această cale, din nou, faptul că nu s-a epuizat prima procedură, aceea de identificare a unui spațiu care să fie atribuit cu titlu gratuit Serviciului de Probațiune.

Vă dau ca exemplu spațiul care este disponibil și care poate fi folosit cu titlu gratuit de Serviciul de Probațiune din Târgu Mureș - unitatea școlară care în prezent... o unitate școlară care în prezent, în acest moment, nu este utilizată.

Vreau să vă spun că în proiectul de buget - pentru a trece la etapa a doua, sigur, trebuie consumată prima etapă -, dar în proiectul de buget s-a prevăzut suma de bani necesară pentru trecerea la a doua etapă, în măsura în care prima va fi epuizată și problema nu va fi rezolvată.

Avem prinse sumele de bani, în buget, pentru asigurarea închirierii plății chiriei, pentru 10 servicii de probațiune din țară.

Prin urmare, domnule deputat, vă rugăm, noi, la rândul nostru, ca dincolo de corespondența oficială purtată, dincolo de tot sprijinul pe care vi-l vom acorda, să identificați acele unități, spații care pot fi folosite gratuit. În momentul în care nu se poate realiza obiectivul prin acest demers, trecem la faza a doua, cea de-a doua soluție, și anume închirierea.

Repet, noi vă putem indica spații ce pot fi folosite cu titlu gratuit.

Sigur, n-am să spun că este preferabil ca dumneavoastră să le identificați. Cei care cunoașteți cel mai bine spațiile, locațiile, amplasamentul, funcționalitatea acestora, în acord cu specificul serviciilor de probațiune.

Cert este - și cu asta închei - faptul că avem un proces amplu de reformă a întregului sistem de probațiune, repet, dincolo de logistică, a consilierilor de probațiune și a personalului auxiliar.

Noi știm un lucru, că memorandumul acela, pe care l-am depus la Curtea Europeană a Drepturilor Omului, în vederea realizării obiectivelor, obligațiilor, până la urmă, pilot, din decizie, au un capitol separat, special pentru realizarea, rezolvarea problemelor din serviciile de probațiune, la nivel național și la nivel teritorial.

Vă mulțumesc.

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Domnule Pașcan, eu sunt obligat, regulamentar, să vă dau cuvântul încă un minut, dar am o rugăminte la dumneavoastră. Aveți 5 astăzi. Și mă adresez și altor colegi, care, tot la fel, au câte 3-4.

Ținând cont că programul de lucru e până la ora 18,00, din respect pentru toată lumea, ca să putem să lucrăm astăzi în programul aprobat deja, dacă puteți să le sistematizați puțin pe unele dintre ele. Da?

Vă rog, un minut.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Vă mulțumesc.

Domnule ministru,

Nota bene. Sunteți primul ministru care vine și răspunde în mod direct la o interpelare. Deci nu pot decât să apreciez acest lucru.

Vă informez însă că, din păcate, și chiar vă rog, probabil nu aveți timp, dar desemnați pe cineva din cadrul ministerului, de încredere, să viziteze actualele spații în care funcționează Serviciul de Probațiune Mureș.

Veți vedea angajați care ar trebui să consilieze pușcăriabili - anumite persoane cu probleme penale, care trebuie reintegrate social - stând la un birou două persoane, într-un spațiu foarte mic, foarte strâmt. I-am și întrebat dacă nu au probleme de respirație.

Ei bine, eu cred că ar trebui, dincolo de acest schimb de corespondență, chiar să se facă ceva la modul concret, întrucât schimbul de adrese dintre consiliul local - Primăria Târgu Mureș, legat de spațiile de care faceți vorbire, se derulează consecvent.

Ultima adresă este din decembrie, anul trecut, în care primăria declară că nu poate pune la dispoziție vreun spațiu.

Prin urmare, nu rămâne decât situația de a se închiria un spațiu în altă parte.

Prin urmare, s-ar putea arde niște etape procedurale de care faceți vorbire. Nu vrea nimeni să nu se respecte legea, dar, în condițiile actuale, vă asigur că, într-un fel sau altul, serviciul va funcționa în stradă cât de curând.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc și eu.

Mai doriți?

Vă rog, un minut.

Domnul Tudorel Toader:

Domnule deputat,

Interesul și voința sunt comune, și ale dumneavoastră și ale noastre.

În plus, noi avem chiar obligația rezolvării acestor probleme, pentru că volumul de muncă pentru serviciile de probațiune se amplifică, trecând peste importanța acestui serviciu.

Vă asigur că eu, personal, voi veni la Târgu Mureș și vom identifica împreună calea, soluția de urmat.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Continuăm.

Domnul Pașcan, Ministerul de Interne.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Foarte pe scurt.

Am adresat o interpelare Ministerului de Interne, arătând că normativele privitoare la actualul Cod rutier sunt, uneori, ieșite din comun, întrucât, de pildă, în timpul zilei, un agent care oprește un autoturism și acestuia nu-i funcționează lumina, becul, pentru fază scurtă, poate reține certificatul de înmatriculare a respectivului autovehicul.

Mai apoi, ca să-l redobândească, proprietarul trebuie neapărat să se programeze la Registrul Auto Român. Știți exact ce aglomerație este la această instituție. Și, sigur, după ce face acea verificare, uneori venind de la 60 de kilometri până unde are sediul acest Registru Auto Român, ajunge mai apoi să planifice să-și recupereze - pentru, repet, un singur bec ars - certificatul de înmatriculare, de la instituția poliției din municipiul reședință de județ.

Și am cerut o simplificare a acestui Cod rutier, pentru că nu este firesc să se întâmple așa.

Și eu cred că orice serviciu de inspecție tehnică autorizat de R.A.R. poate efectua acea verificare și să dea avizul pentru ca autoturismul respectiv să poată reintra în circulație și să redobândească proprietarul acestuia certificatul de înmatriculare.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Răspuns, Ministerul de Interne, doamna secretar de stat Bîrlibescu.

Doamna Magda Ștefania Bîrlibescu (secretar de stat, Ministerul pentru Relația cu Parlamentul):

Mulțumesc frumos, domnule președinte de ședință.

Referitor la obiectul interpelării dumneavoastră, menționăm că în ceea ce privește posibilitatea schimbării unor reglementări în domeniul circulației pe drumurile publice, vă informăm faptul că în dezbaterea Comisiei pentru industrii și servicii a Camerei Deputaților se află Propunerea legislativă privind Codul rutier; este vorba de Pl-x 428 din 2016.

Astfel, cum știți și dumneavoastră, în perioada dezbaterii proiectului de act normativ în discuție, vor fi analizate toate amendamentele formulate cu ocazia acestei dezbateri pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195 din 2002, inclusiv aspectele la care faceți referire în conținutul interpelării, urmând a fi incluse toate reglementările naționale și europene privind circulația rutieră, precum și propunerile avansate de alte organisme și entități profesionale și sindicale.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

  ................................................
 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

Domnul Dohotaru? Nu este.

Domnul Codreanu? Nu este.

Domnule Pașcan, aveți trei. V-ați gândit? Da?

Cea cu Ministerul Afacerilor Externe, da?

Domnul Gabriel Wienzer vă va răspunde verbal, iar domnii Ion-Ardeal Ieremia și domnul Butuza vă vor da scris acum, de față cu mine.

Vă rog.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Am adresat o interpelare ministrului afacerilor externe și ministrului delegat pentru afaceri europene, arătând că este o gafă impardonabilă ca protecția drepturilor minorităților naționale să fie transferată Consiliului Uniunii Europene.

În acest context, am sesizat că domnul Victor Negrescu, ministru delegat pentru afaceri europene, a trimis Comisiei speciale comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru coordonarea activităților parlamentare necesare pregătirii Președinției Consiliului Uniunii Europene din primul semestru al anului 2019, un proiect de document privind tematicile prioritare ale Președinției României la Consiliul Uniunii Europene. Acesta se referă la protecția minorităților naționale, invocându-se ca pretext faptul că legislația Uniunii Europene ar fi defazată în comparație cu cea a Consiliului Europei.

În realitate, România dezavuează ideea de acordare de competențe Uniunii Europene, în problematica minorităților naționale.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Wienzer.

Domnul Cristian-Gabriel Wienzer (secretar de stat, Ministerul Afacerilor Externe):

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule deputat,

Mulțumindu-vă pentru interesul pe care îl acordați procesului de pregătire a Președinției României la Consiliul Uniunii Europene, vă asigurăm de întreaga noastră responsabilitate de dialog și voi încerca să vă prezint pe scurt răspunsul ministerului nostru, suplimentar celui scris, pe care deja am convingerea fermă că l-ați primit.

Ministerul Afacerilor Externe, prin ministrul delegat pentru afaceri europene, a derulat un amplu dialog cu ministerele de linie și cu instituțiile subordonate, precum și cu alte instituții cu atribuții în domeniul afacerilor europene. Mă refer aici la Parlamentul României, la Administrația Prezidențială, membrii români ai Parlamentului European, ai Comitetului Economic și Social European și ai Comitetului Regiunilor, în vederea identificării acelor tematici de interes care pot contribui la elaborarea Programului de lucru al Președinției României la Consiliul Uniunii Europene.

Temele astfel identificate, într-o primă fază, au fost ulterior supuse dezbaterii cu actorii sociali, prin "Forumul de consultare publică, comunicare și dezbateri în vederea pregătirii și exercitării Președinției României la Consiliul Uniunii Europene".

Pe baza acestui amplu proces de consultare și a unor exerciții succesive de sinteză a fost elaborată structura strategică a Proiectului de program de lucru al viitoarei președinții, cu evidențierea a patru dimensiuni principale de acțiune. Mă refer în primul rând la Europa convergenței - creștere, coeziune, competitivitate și conectivitate; Europa siguranței; Europa, actor global și Europa valorilor comune.

Astfel, documentul "Tematicile de interes ale Președinției României la Consiliul UE", care a fost recent transmis, din nou, Parlamentului României, pentru o nouă serie de consultări, este alcătuit exclusiv din propunerile partenerilor de dialog. Ne aflăm acum într-o etapă ulterioară, în care propunerile sunt analizate, evaluându-se pertinența lor la nivel european și din punctul de vedere al consensului național, pentru a fi menținute într-o versiune actualizată a documentului.

Și vă informăm, în acest context, că tema menționată de dumneavoastră nu a fost menținută în această formă actualizată a documentului.

Mulțumesc foarte mult.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

OK.

Mulțumesc.

Am terminat.

Să aveți o zi frumoasă!

 

Ședința s-a încheiat la ora 17,42.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 15 noiembrie 2018, 9:01
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro