Emil-Marius Pașcan
Emil-Marius Pașcan
Ședința Camerei Deputaților din 16 mai 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.82/24-05-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-09-2018
17-09-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 16-05-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 mai 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.4 Emil-Marius Pașcan - declarație politică intitulată "După cum arată școala astăzi, așa va arăta societatea de mâine...";

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

Îl invit, în continuare, pe domnul Marius Pașcan, Grupul PMP.

Din partea colegilor neafiliați, doamna Oana Bîzgan.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Bună dimineața, distinși colegi.

Declarația mea politică se intitulează "După cum arată școala astăzi, așa va arăta societatea de mâine...".

În România există două domenii vitale supuse insistent și consecvent unui proces de reformă - învățământul și sănătatea, care cu cât sunt mai abitir recalibrate demagogic și politicianist, cu atât funcționează mai defectuos și anapoda. Adică, la modul concret, excesul de reforme în educație a condus către o situație precară a infrastructurii școlare, politizarea managementului unităților de învățământ, o arhitectură curriculară supradimensionată și excesiv teoretizată, sporirea constantă a abandonului școlar, iar procentele de reușită la examenele naționale nu trec de 50%, și, din păcate, numărul studenților s-a redus la jumătate în ultimii ani.

"Viitorul unei națiuni este hotărât de modul în care aceasta își pregătește tineretul", afirma încă din secolul al XVII-lea marele umanist olandez Erasmus. Cum pregătim însă tinerele generații, când la cârma educației stau miniștri care se fac remarcați prin "cearta" cu cartea și limba română?! Unul și-a aflat renumele "genunche", iar celălalt "pamblică", vădind calitatea lor de corigenți la limba română. I-a interesat oare pe acești "iluștri" PSD-iști și politruci că Academia Română a elaborat un studiu, precum și o proiecție privitoare la evoluția și dezvoltarea învățământului și a educației din România pentru următorii 20 de ani? Evident, nu!

În primul rând, constată Academia Română, nu a fost identificată și conștientizată elementar imaginea marii grile de valori care trebuie să însoțească formarea viitorului cetățean din România, a țintei viitorului - nu e clar nici pentru părinți, nici pentru profesori ce, cum și cât vrem să știe copiii noștri când vor ieși din școală sau dintr-un ciclu de învățare. Programa școlară este percepută de toți actorii implicați - elevi, profesori, părinți - ca fiind supraîncărcată și cu relevanță scăzută pentru viața de adult și piața muncii. În context, tendința de deprofesionalizare și scădere a prestigiului școlar și social, în privința profesiei, au redus interesul pentru cariera didactică, iar subfinanțarea sistemului național de formare a personalului didactic este un factor cronicizat.

Nu există stimulente concrete pentru indivizi sau pentru angajatori, care să motiveze participarea la învățare pe tot parcursul vieții, deși statul câștigă cu atât mai mult cu cât are o forță de muncă mai educată și mai pregătită pentru inserția profesională. Rata de participare la educație pe tot parcursul vieții ne situează pe ultima poziție din Europa.

Vorbim, în concluzie, de lipsa de continuitate în luarea deciziilor și subordonarea excesivă a acestora politicului. Asistăm la schimbarea continuă a factorilor de decizie și inconsistența acțiunilor susținute prin legi, care nu asigură continuitate și consecvență, determinând apariția fracturilor în sistemul de educație. În consecință, auzim vorbindu-se adesea de educație ca prioritate națională și care ar putea constitui un veritabil proiect de țară în acest an Centenar, dar în realitate nu se schimbă nimic.

Din păcate, după cum arată școala astăzi, așa va arăta societatea de mâine și avem suficiente motive de îngrijorare.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Deputat al PMP de Mureș, Marius Pașcan.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 23 septembrie 2018, 13:01
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro