Plen
Ședința Camerei Deputaților din 29 mai 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.88/05-06-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-11-2018
07-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 29-05-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 29 mai 2018

29. Prezentarea interpelărilor adresate membrilor Guvernului.  

   

Domnul Florin Iordache:

    ................................................
 

Continuăm cu prezentarea interpelărilor.

Dau citire colegilor, dacă vor să prezinte, pentru două minute, vreo interpelare.

Domnul deputat Sorin Bumb, PNL - două interpelări.

Dorește? Nu dorește.

Domnul deputat Bogdan Rodeanu, prezintă? Două interpelări. Nu dorește.

Domnul deputat Dumitru Lupescu, USR - o interpelare? Nu dorește.

Domnul deputat Moșteanu - 5 interpelări. Au fost depuse.

Doamna deputat Oana Bîzgan - 3 interpelări.

Domnul deputat Florin Roman - 3 interpelări.

Domnul deputat Pavel Popescu - 6 interpelări depuse.

Domnul deputat Constantin Codreanu - 4 interpelări.

Domnul deputat Ionel Palăr - o interpelare.

Domnul deputat Victor Ponta - o interpelare.

Domnul deputat Alin Văcaru - două interpelări.

Domnul deputat Marian-Cătălin Predoiu - două interpelări.

Domnul deputat Cristian Ghinea - 3 interpelări.

Domnul deputat Silviu Dehelean - o interpelare.

Domnul deputat Nicolae Giugea - o interpelare.

 
Emil-Marius Pașcan

Domnul deputat Emil Pașcan - 5 interpelări.

Vă rog, prezentați una dintre ele, care doriți dumneavoastră.

Aveți două minute.

 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Aș face vorbire despre trei dintre interpelări, dar, sigur, le reunesc într-una singură, întrucât au același obiect. Adică, nu trece săptămână fără să primesc la biroul parlamentar o petiție din partea celor care sunt într-un fel sau altul discriminați, defavorizați prin Legea salarizării unitare.

S-a spus la promovarea acestui proiect, în mod oficial, de mai multe ori, că se dorește ca această Lege a salarizării unitare să elimine inechitățile din sistem și discriminările. Mai mult decât atât, să apropie oarecum vârful piramidei salariale, la nivelul unei instituții, cu baza.

Or, din contră, sunt grave dezechilibre în sistem.

Iată, vă dau doar exemplele care privesc cultura și cercetătorii de pe lângă Academie, toți cu rang de doctor, care au astăzi salarii de 1.400-1.600 de lei, comparativ cu, să zicem, o femeie de serviciu sau un șofer din administrația publică, care ajung să aibă un salariu situat între 2.500 și chiar 4.000 de lei. Nu este în regulă.

Mai mult decât atât, angajații din cadrul direcțiilor pentru cultură ajung, ca în instituțiile pe care le coordonează, să aibă salarii mai mici decât colegii lor din aceste instituții, repet, pe care le tutelează.

Și pot să vă dau multe astfel de exemple - Casele Corpului Didactic, la fel.

Și este inadmisibil, pentru că ceea ce s-a afirmat și s-a clamat, bombastic și cu emfază, că se vor elimina de fapt inechitățile și dezechilibrele salariale, e exact pe dos. Realitatea demonstrează acest lucru. Și am interpelat în acest sens prim-ministrul, de asemenea, ministrul muncii și ministrul educației.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Sergiu Cosmin Vlad

Mergem mai departe.

Camelia Gavrilă - două interpelări.

Florinel Stancu - o interpelare.

Neculai Iftimie - 4 interpelări.

Ioan Sorin Roman - două.

Cornel Itu - 4 interpelări.

Mara-Daniela Calista - o interpelare.

Nicolae Velcea - două interpelări.

Adrian-Octavian Dohotaru - o interpelare.

Robert Turcescu - o interpelare.

Cristian Buican - o interpelare.

Sergiu Vlad - două interpelări.

Vă rog, vreți să prezentați una din ele.

Vă rog, aveți două minute.

 

Domnul Sergiu Cosmin Vlad:

Bună ziua!

Interpelare adresată Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor, doamnei Grațiela Leocadia Gavrilescu.

Stimată doamnă ministru,

Vă aduc la cunoștință o situație care afectează o bună parte a locuitorilor municipiului Arad, generată de activitatea stației de epurare a apelor uzate din subordinea Companiei de Apă Arad.

În perioada primăvară-toamnă a fiecărui an, dinspre stația situată pe strada Bodrogului din municipiul Arad, pătrunde în zona cartierelor Pârneava, Alfa, Confecții și parțial Centru, un puternic miros de excremente. Populația din zonele amintite este supusă unui disconfort ridicat, care face aproape imposibilă orice activitate în aer liber, inclusiv aerisirea spațiilor de locuit. Menționez că aceste zone sunt rezidențiale, tot aici aflându-se și Aeroportul Arad, Spitalul Clinic Județean de Urgență Arad, Penitenciarul Arad, campusul universitar Arad, clinici private și de stat, precum și numeroase școli și grădinițe, iar problema se manifestă din anul 2010.

Vă rog să îmi răspundeți, referitor la situația mai sus menționată:

  • 1. Dacă stația de epurare a apelor uzate din municipiul Arad respectă normele de mediu, în special cele privitoare la poluarea olfactivă?
  • 2. Dacă stația de epurare a apelor uzate din municipiul Arad respectă procesul tehnologic pentru tratarea apelor uzate și depozitarea nămolului rezultat?
  • 3. Dacă aveți în vedere demararea unui control privitor la activitatea stației de epurare a apelor uzate din municipiul Arad?
  • Și 4. În eventualitatea unui asemenea control, care sunt măsurile dispuse de ministerul dumneavoastră pentru remedierea situației?

Vă rog să dispuneți ca răspunsul dumneavoastră să-mi fie trimis oral și în scris.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Csép Éva-Andrea

Adrian-Mihăiță Todoran - o interpelare.

Luminița Jivan - 3 interpelări.

Ilie Toma? Nu mai este. Două interpelări.

Petre-Florin Manole - două interpelări.

Dan Vîlceanu - două interpelări.

Csép Éva-Andrea?

Vă rog, doamnă deputat.

Aveți o interpelare, aveți două minute să o prezentați.

 

Doamna Csép Éva-Andrea:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Către Ministerul Educației Naționale, în atenția domnului ministru Valentin Popa.

Obiectul interpelării este "Finanțarea Comisiei de orientare școlară și profesională".

Ordinul nr. 1985 din 2016 privind aprobarea metodologiei pentru evaluarea și intervenția integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilități în grad de handicap, a orientării școlare și profesionale a copiilor cu cerințe educaționale speciale, precum și în vederea abilitării și reabilitării copiilor cu dizabilități sau cu cerințe educaționale speciale, art. 9 alin. (8) prevede următoarele: "Finanțarea posturilor în cadrul SEOSP și finanțarea COSP se vor realiza de Consiliul Județean/ al Municipiului București, prin CJRAE/CMBRAE".

Iar potrivit alin. (7) al art. 89 al aceluiași Ordin, "salarizarea membrilor comisiei se stabilește în regim de plată cu ora sau de indemnizație de ședință".

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90 din 6 decembrie 2017 privind unele măsuri fiscal-bugetare, modificarea și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, la art. 31 alin. (1) se stabilește: "Prin derogare de la prevederile art. 104 alin. (2) din Legea educației naționale nr. 1/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 18 din 10 ianuarie 2011, cu modificările și completările ulterioare, începând cu anul 2018, din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației Naționale, se asigură, pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat, finanțarea cheltuielilor cu salariile, sporurile, indemnizațiile și alte drepturi salariale în bani stabilite prin lege, inclusiv plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătorești având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială, precum și contribuțiile aferente acestora, precum și diferențele salariale prevăzute la art. 1 și 2 din Legea nr. 85 din 2016 privind plata diferențelor salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada octombrie 2008 - 13 mai 2011".

Prin urmare, consiliile județene nu aprobă sumele necesare finanțării Comisiei de orientare școlară și profesională, în urma aprobării Ordonanței de urgență nr. 90 din 2017, care conferă această responsabilitate Ministerului Educației Naționale.

În cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Mureș funcționează Comisia de orientare școlară și profesională, numită prin decizia Inspectoratului Școlar Județean Mureș nr. 996 din 14.06.2017, care a introdus în Programul EduSAL, la sumele compensatorii, sumele necesare pentru comisie, acestea fiind aprobate doar pentru perioada decembrie 2017 - martie 2018.

Însă, din luna aprilie, Ministerul Educației Naționale nu a mai aprobat sumele respective la categoria sume compensatorii în EduSAL. Astfel, Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională nu mai are posibilitatea de a plăti sumele necesare membrilor Comisiei de orientare școlară și profesională, de două luni, ceea ce reprezintă o situație gravă. Totuși, mai puțin gravă, raportată la alte județe din România, unde aceste drepturi salariale nu sunt plătite de la începutul anului.

Situația este una îngrijorătoare. Membrii Comisiei de orientare școlară și profesională prestează activitatea neremunerați, de mai multe luni, astfel încălcându-se un drept prevăzut la art. 41 din Constituția României, respectiv dreptul la muncă și protecție socială.

Importanța numeroaselor adrese trimise Ministerului Educației Naționale de aceste instituții, din diferite județe ale țării, prin care solicită rezolvarea situației este stabilirea încadrării indemnizației de ședință într-o categorie potrivită în programul EduSAL.

Aceste adrese au rămas însă fără răspuns.

O altă mare îngrijorare a conducătorilor Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională este faptul că aceste instituții nu au un departament sau cel puțin o persoană care să le reprezinte interesele la nivelul Ministerului Educației Naționale.

Vă solicit, domnule ministru, să dispuneți verificarea cu celeritate a celor semnalate mai sus și să mă informați atât pe mine, cât și pe conducătorii Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională din fiecare județ privitor la procedura corectă aplicabilă pentru introducerea acestor sume aferente indemnizației de ședință, în programul EduSAL, pentru a putea plăti drepturile salariale ale membrilor comisiei, în concordanță cu prevederile legale.

Totodată, vă rog să luați măsuri ca Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională să fie reprezentat corespunzător în cadrul Ministerului Educației Naționale.

Cu stimă, solicit răspuns oral și scris.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă deputat.

 
Andrei Daniel Gheorghe

Mai departe.

Attila Korodi - o interpelare depusă.

Daniel Olteanu - două interpelări.

Andrei Daniel Gheorghe - 4 interpelări.

Aveți două minute să prezentați una dintre ele, domnule deputat.

 

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mulțumesc, domnule președinte.

Din cele 4 interpelări, prezint o interpelare care se adresează doamnei ministru al sănătății, Sorina Pintea.

Obiectul interpelării: "Institutul de Geriatrie și Gerontologie «Ana Aslan» Otopeni".

Doamnă ministru,

Institutul de Geriatrie și Gerontologie "Ana Aslan" din Otopeni este o unitate medicală de elită a României, aflată în mijlocul unui parc împădurit de 33 ha și legată de mari succese ale cercetării românești în domeniul sănătății, precum Gerovital, produs sub îndrumarea marii personalități al cărei nume îl poartă. Timp de zeci de ani, institutul fondat de profesorul doctor Ana Aslan, în anul 1952, a reprezentat un model respectat la nivel internațional și o fabrică de sănătate care a dus numele României foarte departe, fiind promovat chiar și de Organizația Mondială a Sănătății și aducând aici, spre tratament, personalități celebre de pe toate continentele.

Din păcate, după Revoluție, gestiunea acestui institut geriatric de referință mondială, care aducea anual milioane de dolari la bugetul României, a lăsat de dorit și a încetat a mai fi în avangarda medicinei.

Secția de la Otopeni a Institutului de Geriatrie și Gerontologie necesită investiții majore pe mai multe planuri. În primul rând, este necesară o intervenție serioasă spre a restaura și moderniza clădirile destinate tratamentului pacienților, precum și pe cele destinate cazării și petrecerii timpului liber de persoanele aflate sub tratament.

Menționez că o parte din clădiri sunt de-a dreptul lăsate în paragină și riscă să nu mai poată fi utilizate, lucru la care se adaugă și riscul deteriorării iremediabile a unor construcții utile, dar și de calitate arhitecturală.

De asemenea, este nevoie de investiții masive în logistica medicală, aparatura necesară procedurilor de sănătate specifice domeniului geriatric și, nu în ultimul rând, în capabilitățile tehnice ale institutului.

Totodată, cred că este necesară o reparare a incintelor, a gardurilor și a aleilor de acces și promenadă.

Cred că revitalizarea medicală, urbanistică, de infrastructură generală, în vederea revenirii Institutului de Geriatrie și Gerontologie "Ana Aslan", secția Otopeni, în topul european și medical al marilor spitale care oferă servicii medicale la cel mai înalt nivel, este o prioritate a Ministerului Sănătății.

Vă rog să îmi comunicați planul și programul de investiții pe care le aveți în vedere pentru remedierea situațiilor concrete menționate mai sus.

Vă mulțumesc.

Daniel Gheorghe, deputat al PNL de Ilfov.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Mihăiță Vîrză

Mergem mai departe.

Dumitru Lovin - 7 interpelări depuse în scris.

Roxana Mînzatu - o interpelare.

Laurențiu Nistor - o interpelare.

Mihăiță Vîrză - o interpelare.

Tamara-Dorina Ciofu, doamna doctor de la Botoșani...

A, numai puțin... e înaintea dumneavoastră domnul deputat Mihăiță Vîrză.

Vă rog.

Și apoi, doamna doctor.

Domnule Toma, mai ușor puțin, mai... așa... (Se adresează domnului deputat Ilie Toma care vorbește tare la telefon.)

 

Domnul Mihăiță Vîrză:

Mulțumesc, domnule președinte.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

 
 

Domnul Mihăiță Vîrză:

Interpelarea are ca subiect... e adresată Ministerului Muncii și Justiției Sociale, având ca subiect "Strategia Națională de Ocupare a Forței de Muncă".

Strategia europeană pentru ocuparea forței de muncă și orientările privind ocuparea forței de muncă instituie un cadru de politică pentru implementarea măsurilor în materie de ocupare a forței de muncă, în conformitate cu obiectivele Strategiei Europa 2020.

Cele trei priorități ale Strategiei Europa 2020 vizează:

  • 1. Creșterea inteligentă, prin dezvoltarea unei economii bazate pe cunoaștere și inovare;
  • 2. Creșterea durabilă, prin promovarea unei economii mai eficiente, mai ecologice și mai competitive;
  • Și 3. Creșterea favorabilă incluziunii, prin promovarea unei economii cu un grad înalt de ocupare a forței de muncă, care să asigure coeziunea socială și teritorială.

Prin Strategia Națională de Ocupare a Forței de Muncă, România și-a asumat ca obiectiv general atingerea unui nivel sustenabil de ocupare a forței de muncă susținut de competitivitate economică, coeziune socială și dezvoltare durabilă, având ca țintă cheie pentru anul 2020 o rată de ocupare de 70% a forței de muncă pentru grupa de vârstă 20-64 de ani.

Îndeplinirea acestei ținte va reprezenta contribuția României la realizarea dezideratului european în materie de ocupare stabilit prin Strategia Europa 2020, strategie care își propune ca Europa să crească inteligent, durabil și favorabil incluziunii și să găsească mijloace pentru a crea noi locuri de muncă.

Punerea în practică a măsurilor specifice direcțiilor de acțiune presupune mobilizarea tuturor factorilor relevanți pe piața muncii și consultări consistente cu partenerii sociali și societatea civilă.

Având în vedere importanța implementării Strategiei Naționale de Ocupare a Forței de Muncă și atingerea obiectivelor propuse până în anul 2020, vă rugăm să ne transmiteți în scris un răspuns la următoarele întrebări:

  • 1. Care este stadiul implementării Strategiei, specific instituției pe care o reprezentați, din perspectiva realizării cadrului de reglementare și a măsurilor complexe de reglare a pieței muncii?
  • 2. Cum evaluați, până în prezent, dinamica direcțiilor de acțiune specifice Strategiei la nivelul instituției pe care o reprezentați?
  • 3. Care sunt eventualele progrese constatate în implementarea Strategiei în perioada 2015-2017?
  • Și 4. Care sunt rezultatele proceselor de monitorizare și evaluare reflectate în cadrul ultimului Raport anual de monitorizare și evaluare a implementării Strategiei Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă?

Vă mulțumesc.

Solicit răspuns în scris.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

 
Tamara-Dorina Ciofu

În continuare, doamna doctor Tamara Ciofu.

Vă rog, doamnă deputat, aveți două interpelări.

Prezentați una dintre ele, doamnă deputat, vă rog.

 

Doamna Tamara-Dorina Ciofu:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Interpelarea este adresată doamnei ministru Sorina Pintea, ministrul sănătății.

Și obiectul interpelării îl reprezintă o întrebare legată de situația cabinetelor mobile de medicină dentară. Și în ce măsură ministrul sănătății se poate implica pentru asigurarea fondurilor necesare personalului medical specializat în cabinetele stomatologice din unitățile de învățământ?

Având în vedere că Ministerul Sănătății a elaborat Normele metodologice privind înființarea, organizarea și funcționarea cabinetelor mobile de medicină dentară, vă rog să-mi comunicați bugetul alocat și situația pentru fiecare județ în care acestea vor fi disponibile.

Totodată, vă rog să-mi transmiteți și dacă ați stabilit un calendar al deplasării acestor caravane în fiecare zonă din țară și care este acesta.

Dacă ne raportăm la ultimele statistici, care arată că mai mult de jumătate dintre români nu au trecut pe la dentist în ultimul an și 70% dintre cetățeni au probleme dentare, este foarte important ca să fie activate cât mai repede aceste cabinete mobile de medicină dentară.

În același timp, vă solicit să îmi comunicați și care este în prezent situația în legătură cu normarea personalului medical din unitățile de învățământ pentru medicii dentiști și asistenții medicali de medicină dentară, la nivelul fiecărui județ, raportat la numărul de preșcolari și elevi.

În ce măsură și cu ce resurse financiare Ministerul Sănătății se poate implica în fiecare județ, alături de autoritățile locale, pentru amenajarea cabinetelor stomatologice în școli și pentru asigurarea fondurilor pentru plata medicilor?

În opinia mea, starea de sănătate a elevilor trebuie verificată permanent. În momentul de față avem județe în care numai câteva școli au cabinete stomatologice și medici stomatologi care să se ocupe de dantura elevilor. Toate se regăsesc numai în municipii și în orașele mari. Datele centralizate de Autoritatea sanitară arată că românii au lăsat pe ultimul loc îngrijirea danturii, astfel încât, în acest moment, cel puțin 32% dintre ei suferă de o afecțiune stomatologică pe care, din motive financiare, sau pur și simplu din neglijență, nu o rezolvă.

Din păcate, sunt prea puține cabinete stomatologice școlare, iar profilaxia și tratamentele nu mai sunt gratuite nicăieri, în afara acestor spații.

Solicit răspuns scris.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, doamnă deputat.

 
Mihaela Huncă

În continuare, domnul deputat Dan Rădulescu - o interpelare.

Domnul deputat Marilen-Gabriel Pirtea - două interpelări.

Domnul deputat Cătălin Drulă - o interpelare.

Domnul deputat Matei-Adrian Dobrovie - 3 interpelări.

Domnul deputat Vasile Cîtea - o interpelare.

Doamna deputat Mihaela Huncă.

Vă rog, aveți o interpelare.

Vă rog, doamnă deputat.

 

Doamna Mihaela Huncă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea este adresată domnului Valentin Popa, ministrul educației naționale.

Obiectul interpelării - "Modificarea calendarului admiterii în învățământul liceal de stat, astfel încât probele de aptitudini pentru liceele vocaționale să se desfășoare după absolvirea clasei a VIII-a, de elevii care doresc să participe la acest examen."

Stimate domnule ministru,

În ordinul emis de ministrul educației naționale privind organizarea și desfășurarea admiterii în învățământul liceal de stat, pentru anul școlar 2018-2019, probele de aptitudini pentru liceele vocaționale sunt programate să aibă loc înaintea finalizării anului școlar.

Consider că această situație trebuie modificată, iar susținerea probelor de aptitudini pentru admiterea în liceele vocaționale să fie organizată după terminarea anului școlar, numai pentru elevii care au absolvit clasa a VIII-a. Motivul îl reprezintă faptul că, în prezent, dacă un elev s-a înscris să participe la probele de aptitudini, însă în perioada dintre susținerea acestor examene și finalizarea anului școlar nu reușește să termine clasa a VIII-a, deoarece rămâne corigent, repetent, cu situația neîncheiată sau este exmatriculat, acesta ocupă locul celui care este declarat absolvent de gimnaziu și dorește să se înscrie pentru susținerea admiterii în învățământul liceal de stat.

Având în vedere aspectele prezentate, vă rog să luați în considerare modificarea calendarului admiterii în învățământul liceal de stat, pentru anii școlari viitori, astfel încât probele de aptitudini pentru liceele vocaționale să se desfășoare după absolvirea clasei a VIII-a.

Solicit răspuns în scris.

Deputat al PSD Botoșani, Mihaela Huncă.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, doamnă deputat.

 
Cătălin-Ioan Nechifor

Doamna deputat Cristina-Mădălina Prună - 3 interpelări depuse.

Domnul deputat Claudiu-Iulius-Gavril Năsui - 6 interpelări.

Domnul deputat Ilie Dan Barna - o interpelare.

Domnul deputat Eugen Tomac - o interpelare.

Domnul deputat Iulian Bulai - o interpelare.

Domnul deputat Cătălin-Ioan Nechifor - 3 interpelări.

Vă rog, domnule deputat, prezentați una dintre ele.

Și, în încheiere, domnul deputat Ilie Toma.

 

Domnul Cătălin-Ioan Nechifor:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

La începutul acestei luni, domnul ministru Eugen Orlando Teodorovici a fost în Suceava, într-o vizită, ocazie cu care a avut câteva întâlniri și dezbateri, inclusiv cu oameni de afaceri, parlamentari și reprezentanți ai autorităților locale.

Printre altele, s-a discutat, și Domnia Sa a subliniat că statul nu poate să preia creditul după care Consiliul Județean Suceava și un număr de 61 de localități asociate l-au angajat pentru a realiza un program județean, "Utilități și mediu la standarde europene" în județul Suceava. Proiectul prevedea construcția de magistrală de gaz și centrale termice în câteva localități urbane.

Domnul ministru Teodorovici a afirmat - citez, în conformitate cu relatările din presa locală - "... Această problemă s-a analizat, s-a discutat în Comisia pentru buget, finanțe a Parlamentului și a fost și o propunere legislativă. Statul nu are voie să preia acest credit...". Și aprecia Domnia Sa că "... atunci când s-a contractat creditul, în anexa către bancă, era trecută fiecare primărie și suma împrumutată și nu era trecută primăria, suma și obiectivul care trebuia realizat...".

Intrând mai concret în analiza acestui proiect, domnul ministru a menționat că "... la momentul inițierii proiectului, conducerea Consiliului județean de atunci i-ar fi înșelat pe primarii asociați...", concluzionând Domnia Sa că "... trebuia să se stabilească în mod clar..." - și aici citez - "... mie îmi faci rețeaua cutare, conducta cutare, investiția X... la unii s-au făcut, la alții nu s-au făcut... cine trebuia să urmărească partea de contract în sine, nu finanțarea, ci investiția. Nu scrie nicăieri că statul preia de la sine această povară fiscală. Dacă era această prevedere, statul nu are o problemă să găsească chiar o soluție temporară la această problemă, numai că povara fiscală nu poate să o preia statul...".

Prin urmare, stimate domnule ministru, vă adresez rugămintea să detaliați ce înțelegeți prin faptul că primarii au fost înșelați la momentul asocierii cu Consiliul județean, pentru că, din păcate, bugetele locale sunt afectate de povara fiscală - și asta știm cu toții -, mai ales că de trei ani încoace Guvernul nu a mai ajutat financiar, prin plata ratelor și dobânzilor, localitățile asociate.

În final, în speranța că veți putea găsi totuși soluția legală pentru a veni alături de cele 61 de localități și, în fapt, alături de oamenii care așteaptă, pe bună dreptate, alte proiecte care să fie rezolvate, dar nu sunt bani, vă rog să îmi permiteți să vă fac o sugestie. Luați legătura cu ministrul finanțelor publice din perioada anului 2015, mai precis ministrul titular al acestui portofoliul al finanțelor până pe 17 noiembrie, în Cabinetul Victor Ponta, și care a rezolvat, chiar temporar, acea problemă gravă pentru localități.

Vă mulțumesc.

Cătălin Nechifor, deputat de Suceava.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
Ilie Toma

Domnul Ilie Toma, deputat de Hunedoara.

 

Domnul Ilie Toma:

Mulțumesc, domnule președinte.

Interpelarea mea este adresată domnului Anton Anton, ministrul energiei, și se referă la următorul lucru.

Pe piața energiei electrice s-au înregistrat creșteri de tarife - marii consumatori finali, de exemplu, ArcelorMittal Hunedoara, fiind direct afectați, iar prețurile mari, pe o piață concurențială acerbă, periclitează competitivitatea pe piața internă europeană, prin mărirea costurilor de producție și, implicit, prețul produsului finit.

În vederea stabilizării activității industriale și asigurării premiselor pentru noi investiții, a creării de noi locuri de muncă și a îmbunătățirii eficienței energetice, se impun identificarea și aplicarea unor măsuri care să susțină marii consumatori de energie electrică din țară.

Prin urmare, pentru o bună comunicare între reprezentanții Parlamentului și instituțiile de la nivelul județului Hunedoara, vă rog să îmi comunicați răspunsul la următoarele întrebări:

În clipa de față, există o directivă europeană care prevede acordarea de facilități care să vină în sprijinul marilor consumatori de energie electrică și dacă se aplică în țările membre ale Uniunii Europene?

Dacă da, care este această directivă europeană prin care se menționează tipul de facilități oferite marilor consumatori de energie electrică?

Solicit răspuns verbal și în scris.

Ilie Toma, deputat al PSD de Hunedoara.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc și eu, domnule deputat.

Declar închisă ședința.

Ne vedem mâine dimineață, la ora 8,30, la declarații politice.

Seară bună!

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 17,46.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 13 noiembrie 2018, 5:09
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro