Plen
Ședința Camerei Deputaților din 6 iunie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.95/14-06-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-11-2018 (comună)
14-11-2018
13-11-2018
12-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 06-06-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 iunie 2018

8. Dezbaterea Proiectului de Lege privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții - S.A., precum și pentru modificarea unor acte normative (PL-x 236/2018). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 236/2018

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

7. Proiectul de Lege privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții - S.A., precum și pentru modificarea unor acte normative; PL-x 236/2018.

Avem 56 de amendamente admise; caracter organic.

Din partea comisiei, prezentarea raportului.

Domnule Gheorghe Șimon, vă rog.

Domnul Gheorghe Șimon:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Raport asupra Proiectului de Lege privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții - S.A., precum și pentru modificarea unor acte normative.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare a fost sesizată spre dezbatere în fond cu Proiectul de Lege privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții - S.A., precum și pentru modificarea unor acte normative.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

Senatul a adoptat, în calitate de primă Cameră sesizată, proiectul de lege, în ședința din 18 aprilie 2018.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Guvernul susține adoptarea inițiativei legislative.

Consiliul Concurenței a transmis punctul de vedere, comisiei.

Comisia pentru buget, finanțe și bănci a avizat favorabil.

În conformitate cu prevederile art. 61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, membrii comisiei au examinat inițiativa, finalizând dezbaterile în ședința din 6 iunie 2018.

Din totalul de 19 membri ai comisiei, au fost prezenți la dezbateri toți deputații.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, membrii comisiei au hotărât, cu majoritate de voturi, 3 voturi împotrivă, să supună plenului Camerei Deputaților, spre dezbatere și adoptare, Proiectul de Lege privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții - S.A., precum și pentru modificarea unor acte normative, cu amendamentele admise care sunt redate în anexa ce face parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul său, inițiativa legislativă face parte din categoria legilor organice.

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Și vă propun timp de dezbatere 5 minute.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog, votați. Timp de dezbatere - 5 minute. (Vociferări. Rumoare.)

136 de voturi pentru, 62 de voturi contra, o abținere. Adoptat.

Dezbateri generale?

Domnul Pavel Popescu.

Domnul Pavel Popescu, dezbateri generale, sunteți primul înscris.

Domnul Pavel Popescu:

Stimați colegi,

Niciodată în istoria înființării unui fond suveran nu s-a întâmplat ca acel fond suveran să fie înființat pe un deficit bugetar.

Este un principiu de bază care nu a fost încălcat vreodată în istoria acestei planete.

Mai mult de atât - și aici urmează partea gravă - este faptul că acest Fond Suveran de stat este unul dintre cele mai mari jafuri din ultimii 25 de ani, pe care voi îl veți legitima astăzi.

33 de companii de stat, printre care "bijuteriile" acestei țări, acestui stat, sunt confiscate de coaliția dumneavoastră. Sunt confiscate definitiv din acest stat, dezgolind acest stat și lăsându-l fără pic de demnitate economică, pe care o mai avea. (Vociferări.)

Domnilor colegi,

V-ați învățat să jucați un Monopoly grosolan cu aceste companii de stat.

Mai mult decât atât, românii trebuie să știe că prin această lege atacați tot. Atacați companiile care mai produc medicamente, atacați căile fluviale, atacați căile ferate, aeroporturile, gazele, resursele naturale ale României.

Dacă mai vorbiți despre plângeri penale, știți ce pot să vă spun astăzi? Sunteți pasibili, într-adevăr, astăzi, de o plângere penală, pentru subminarea economiei naționale. (Vociferări.) Pentru că în momentul în care acest Fond Suveran de stat va da greș...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Pavel Popescu:

... pentru faptul că ați scos societatea civilă și Banca Națională a României din controlul asupra acestui Fond Suveran de stat sunteți pasibili de o plângere penală pentru subminarea economiei naționale.

Și atunci nu veți mai avea vreun argument.

Și atunci poate doamnei Viorica Dăncilă îi va fi cu adevărat frică și va veni singură să zică: "Mă duc acasă".

Este o rușine istorică... (Vociferări.)

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc, domnule Pavel Popescu.

Domnul Pavel Popescu:

... să confiscați economia țării fără niciun control al acestui popor asupra ei.

Fiecare român - și reiterez acest lucru - trebuie să știe că, pe data de 6 iunie 2018, PSD-ALDE a votat pentru subminarea economiei României, confiscând peste 11 miliarde de lei, bani care încă mai existau în acest stat.

Să vă fie rușine, dacă veți...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Ați depășit cele 3 minute.

Domnul Pavel Popescu:

...da un vot pe această lege...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc, domnule Pavel Popescu. (Vociferări. Rumoare. Aplauze.)

Doamna Chichirău Cosette.

(Domnul deputat Cătălin Drulă solicită să ia cuvântul pe procedură.)

Pe procedură.

Domnul Cătălin Drulă:

Da. Foarte scurt. Pe procedură.

Nu există timp de dezbatere decât pentru proiectele aflate în procedură de urgență. Acesta este în procedură normală. Deci este durata normală a intervențiilor - două intervenții de grup, 3 minute de intervenție. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Doamna Cosette Chichirău, vă rog.

Doamna Cosette-Paula Chichirău:

Mulțumesc.

Stimați colegi,

Acest fond nu are niciun scop economic, are doar scop politic. Aveți nevoie imediată de lichiditate, pentru a plăti pomenile electorale. Dar nu mai aveți spațiu bugetar.

Așadar, vreți un instrument prin care să vă îndatorați, fără ca această datorie să intre în datoria publică, asta vreți. Puțină contabilitate la negru, cum au făcut și grecii.

Iar în Grecia s-a terminat prost. Și prost se va termina și în România.

De ce aveți gaură bugetară pe timp de creștere economică? Pentru că ați implementat o relaxare fiscală complet iresponsabilă. V-ați întins mai mult decât v-a ajuns pătura și acum trebuie să vindeți active profitabile pentru a plăti nebunia electorală.

Spuneți adio următoarelor companii: Electrica, E.ON, Hidroelectrica, Nuclearelectrica, Romgaz, OMV Petrom, Telekom, Antibiotice, Administrația Porturilor Dunării - Fluviale și Maritime, Administrația Porturilor Maritime, Aeroporturi București, Aeroportul Timișoara, Loteria Română, Poșta Română, CFR și altele. Tot ce are statul român în orice domeniu este jefuit.

La revedere!

Români, spuneți la revedere proprietății statului român.

Ministrul finanțelor publice a fost complet incapabil să răspundă celor mai elementare întrebări despre acest Fond. Nu a putut să dea un singur exemplu de investiție pe care l-ar face Fondul, deși acest Fond s-ar lansa, chipurile, în iulie. N-a putut să spună un singur exemplu.

Nu știe care sunt indicii de performanță. Nu înțelege parametrii de risc. Nu a scos o singură vorbă despre acest Fond.

Acest Fond Suveran ar putea ființa doar după ce stabilim foarte clar care sunt obiectivele de investiții, care sunt parametrii de risc și care sunt indicii de profitabilitate.

În această formă, Fondul Suveran nu este decât un mare jaf al României.

Fiți patrioți și votați împotrivă! (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul Gheorghe Andrei Daniel.

Pe procedură, doamna Turcan.

Doamna Raluca Turcan:

Pe procedură, doamnă președinte de ședință.

Această lege este vădit neconstituțională.

Dacă legea va fi votată în forma pe care dumneavoastră o supuneți astăzi plenului, Partidul Național Liberal o va contesta la Curtea Constituțională. Și, cel mai probabil, 3 aspecte de neconstituționalitate vor fi acceptate.

1. Este principiul bicameralismului...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Procedura, doamnă Turcan.

Vă rog frumos.

Doamna Raluca Turcan:

... în care în Camera Deputaților... (I se întrerupe microfonul.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Păi, procedura? Care e procedura?

Vreți să vorbiți pe timpul de dezbatere? Deci sunteți cel de-al doilea vorbitor reprezentant de la grupul dumneavoastră, nu? (Discuții în sală.)

Procedură, atunci, vă rog frumos.

Doamna Raluca Turcan:

Dacă îmi dați microfonul, o să și pot...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Microfonul îl aveți, doamnă deputat.

Doamna Raluca Turcan:

Mie îmi place cine se joacă acolo, la butonaș și taie microfonul, probabil la ordinele dumneavoastră.

Așadar, pe procedură. Partidul Național Liberal vă solicită retrimiterea acestei legi la comisie, pentru că este neconstituțională.

Cel puțin 3 aspecte. Pentru informarea dumneavoastră vi le-aș menționa, pentru a ști exact ce vot veți da astăzi.

Aveți principiul bicameralismului, principiul economiei de piață și principiul liberei concurențe. Sunt 3 articole neconstituționale încălcate de această lege, pentru că transferați proprietatea privată a statului într-un fond care va gestiona netransparent...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Doamna Raluca Turcan:

... discriminatoriu și clientelar tot patrimoniul României.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Retrimitere la comisie. Vot, vă rog.

Respinsă. 144 de voturi contra, 83 de voturi pentru, o abținere, un coleg fără opțiune.

Continuăm dezbaterile.

(Domnul deputat Andrei Daniel Gheorghe solicită să ia cuvântul.)

Ați fi cel de-al treilea vorbitor din partea grupului dumneavoastră, da.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mă scuzați, doamna Turcan a fost pe procedură, după cum s-a văzut. (Vociferări.) Procedură de retrimitere la comisie. Bun.

Acest FSDI, care se dorește o societate de acțiuni care să cumuleze toată averea statului, deși pornește inițial ca o idee bună și pornește de la acest principiu, al suveranității naționale, în fapt poate să ducă la efecte profund nedorite, sub aspectul economiei naționale.

Noi practic preluăm toate activele statului român - din zona energetică, din zona de transporturi, din zona feroviară, din zona de exploatare a resurselor minerale - și le aducem în acest tot unitar, care scapă, excede controlului guvernamental prin ministerele de resort.

Transferul acestor acțiuni și crearea acestui Fond Suveran putea să fie o idee viabilă în țări care posedă mari resurse naturale. Fonduri suverane de acest tip se pot potrivi Norvegiei, se pot potrivi Qatarului, Kuweitului, Emiratelor Arabe.

Dar, din păcate, economia națională a României este de cu totul și cu totul altă natură.

Și acest Fond Suveran, ca efecte, va duce la vulnerabilizarea economiei românești, prin plasarea tuturor acestor active în subordinea unei unice entități.

Acest fapt vulnerabilizează, din perspectiva unor potențiale crize financiare internaționale, din perspectiva atacurilor speculative ori a unei gestiuni defectuoase care poate să genereze în timp fix efectul advers.

Așadar, acest Fond Suveran nu poate decât să ducă la pregătirea privatizării și vânzării acestor active pe care statul român le deține la aceste companii.

Avem de-a face de fapt cu o șubrezire a resurselor naturale ale României.

Se încalcă și Ordonanța nr. 109 cu privire la guvernanța corporativă. Toate aceste companii nu vor mai avea capacitatea să investească în dezvoltare, să investească în capital material și uman, și să reușească să capitalizeze, pe baza dividendelor, resurse, în care să dezvolte apoi investiții.

În realitate, Fondul Suveran ne poate duce fix la efectul advers.

Mă tem că acest Fond Suveran este un fel de ruletă rusească a economiei naționale, prin care noi de fapt vindem tot ce mai are bun statul român și scoatem la mezat tot ceea ce dispunem în economia națională, în numele unui naționalism.

Naționalismul poate fi constructiv, dar în acest caz nu este nici pe departe așa.

Și, iată, toate aceste companii - Romgaz, Transgaz, Aeroporturi, CFR - se vor găsi în incapacitatea de a-și autogestiona propriile resurse.

Și indiferent cât de bine va funcționa acest Fond în primii ani, un Fond, cum spuneam, iată, autonom, care va fi nevoit să joace pe o piață...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, domnule deputat.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

... concurențială, ne vom trezi în situația în care vom fi nevoiți să cedăm aceste resurse. Vom fi nevoiți să lăsăm ca acest Fond să fie captat de anumite fonduri...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

... speculative, transnaționale. Pentru că așa s-a întâmplat de fiecare dată. Nu avem o resursă nesecată de capital care să permită la nesfârșit o nouă serie de noi investiții.

Și dacă vorbim tot despre investiții, cred că actualul Guvern are ocazia să meargă în infrastructură...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

... să meargă în educație, în sănătate, unde este nevoie de mari investiții. Dar, din păcate, în afară de cofinanțarea proiectelor europene și de investițiile derulate de autoritățile administrației publice locale, nu avem de-a face cu vreun fel de investiții.

Fondul Suveran este un dar otrăvit...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

... către economia românească...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Ați depășit de mult cele 3 minute.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

... și este pregătit... (I se întrerupe microfonul.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Vișan George-Gabriel, PSD.

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Mulțumesc.

Domnul George-Gabriel Vișan:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Dragi colegi,

Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții reprezintă o prioritate legislativă majoră în cadrul Programului nostru de guvernare. (Vociferări.)

Va fi totodată un pas decisiv al României spre consolidarea economică și prosperitate, un pilon al dezvoltării sustenabile și un angajament credibil și irevocabil al României în rândul economiilor europene.

Oportunitatea înființării Fondului Suveran a fost recunoscută de toate marile organisme politice și financiare ale lumii și reprezintă decizia politică prin care țara noastră a hotărât să ridice nivelul afacerilor românești la statut internațional.

Programul de guvernare are ca principal scop prosperitatea cetățenilor României, iar Fondul Suveran reprezintă instrumentul prin care se vor baza investițiile din infrastructură, energie, agricultură, sănătate și practic din orice domeniu al economiei naționale, care reprezintă o oportunitate de afacere sau o prioritate națională.

Aș vrea să mă refer pe scurt la importanța deciziei de astăzi, o decizie politică, de înființare a Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții.

Multe voci s-au arătat astăzi neîncrezătoare. Ba că nu avem resursele necesare constituirii sustenabile a acestui Fond, sau că Fondul Suveran nu se poate mișca destul de dinamic pe o piață a afacerilor mondiale, din cauza unei așa-zise conduceri politice.

Însă Fondul Suveran a fost gândit și va fi creat pe baza normelor de guvernanță, în conformitate cu Principiile de la Santiago, promovate de forurile internaționale ale fondurilor suverane de investiții, care reprezintă cele mai bune practici din acest domeniu.

Deci, dragi colegi, nu ne abatem de la regulile afacerilor mondiale. Nu trebuie să uităm însă că prioritatea acestui Fond este dezvoltarea României.

Fondul Suveran de Dezvoltare și Investiții va oferi României posibilitatea să facă afaceri la nivel european, alături de țările occidentale, și să spună răspicat că are banii necesari pentru a intra în business.

Toate eforturile financiare și afacerile Fondului vor fi orientate către bunăstarea și prosperitatea țării, prin dezvoltarea sectoarelor vitale care generează progres pentru societate.

Este necesar să facem acest pas pentru ca investiția, în viața oamenilor, să genereze mai multă stabilitate, pace socială și prosperitate.

Am să închei aici, dar nu înainte de a cita un laureat al Premiului Nobel, Ralph Bunche: "Pacea nu este o chestiune dacă un om se luptă cu altul sau nu. Pacea, pentru a fi de înțeles pentru cei mulți, trebuie tradusă în: pâine, adăpost, sănătate și educație".

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Domnul Năsui Claudiu.

Domnul Ovidiu-Ioan Sitterli:

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor deputați...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Nu v-am dat cuvântul, vă cer scuze.

La final o să vă dau cuvântul, da.

Mulțumesc.

Domnule Năsui, vă rog.

Mulțumesc.

Domnul Năsui.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Legea pe care o veți vota sau nu astăzi aici prevede ca statul român să piardă o mare parte din avuția sa. Va pierde 9 miliarde de lei cash și 33 de companii de stat.

Stimați colegi,

Legea aceasta nu este încă votată. Dacă doriți, puteți să schimbați cursul istoriei în... (I se întrerupe microfonul. Discuții în sală.)

Bun, deci, revin.

Stimați colegi,

Istoria nu este încă scrisă. Puteți să evitați acest jaf. A fost folosit acest cuvânt, de la această tribună, de mai multe ori. Și este corect. Pentru că aceste active, ce se va întâmpla cu ele? Vor intra într-un fond din care se va cheltui fără absolut niciun respect al procedurilor de achiziții publice. Deci vor putea fi cheltuiții banii aceștia în absolut orice manieră.

Și nu doar atât, dar acest Fond va putea să se îndatoreze pe piețe internaționale. Lucru pe care îl va face. Ne spune asta chiar și proiectul de lege.

Datoria aceea va trebui replătită. Și în momentul în care va veni o criză, și va veni, pentru că există o ciclicitate economică, și noi nu vom putea face față plăților pentru acea datorie, ce se va întâmpla? Ce credeți că vor face creditorii internaționali ai acestui Fond? Vor lua activele sale.

Practic, România nici măcar nu-și privatizează aceste companii, le dă pe degeaba. Le vom pierde, pentru că le punem într-un fond care va fi opac și în administrarea căruia statul român nici măcar nu va avea dreptul să se implice. Și de ce faceți lucrul acesta? Motivul oficial pe care îl invocați este el însuși problematic. (I se întrerupe microfonul.)

Doamnă președinte,

Vă rog frumos, nu mai îmi întrerupeți discursul, că... nu e în regulă să întrerupeți discursul opoziției în halul acesta.

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Să știți că nu am apăsat pe niciun buton.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Bun...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnule...

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Motivul oficial pe care îl invocați...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnule Năsui...

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

... este acela...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnule Năsui...

 

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

... că...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

... nu sunt eu de vină, s-ar putea să fie o problemă tehnică.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Bun. Lăsați-mă atunci să-mi duc ideea până la capăt, pentru că este important ca toată lumea să știe, din orice partid...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Dar trebuie să știți că ați cam depășit timpul.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

... că încă se poate schimba acest curs al istoriei, prin care statul român va pierde o mare parte din activele sale.

Motivul oficial pe care îl invocați este că vreți să eludați regulile contabile ale Uniunii Europene.

Vreți să vă îndatorați fără ca acea datorie să fie contabilizată ca datorie publică, deci să mascați datoria, și vreți ca acele cheltuieli să meargă pe buget. Deci să faceți cheltuieli extrabugetare.

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Ați depășit timpul.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Toate regulile acestea sunt puse acolo pentru un motiv. Și este un motiv...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

... foarte bun... și anume, să avem și noi finanțe publice sănătoase și clare. Să știm ce cheltuim, să știm ce datorii avem. Ca atunci când vine criza să nu ne lovească cum a lovit... (I se întrerupe microfonul.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc. (Vociferări.)

Măcar mimați politețea, vă rog frumos. Pentru că eu strig aici de la tribună, rugându-vă să încheiați, iar dumneavoastră continuați ca și când ați fi singur. (Vociferări.)

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Doamnă președinte,

Avem 2 vorbitori, 3 minute, la grupul acesta parlamentar. Avem dreptul să le folosim?

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

3 minute... le-ați depășit.

Haideți, domnule Năsui!

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Bun.

Rugămintea mea pentru toată lumea, inclusiv pentru dumneavoastră, doamnă președinte, este să vă uitați, măcar pentru acest proiect economic, la interesul României, ca stat, pentru viitorul nostru. Să vă gândiți că și dumneavoastră și copiii dumneavoastră veți trăi în această țară. Nu este în interesul nimănui să trăim într-o țară jefuită.

Dacă votați totuși acest proiect de lege, vă anunț că USR, PMP și un grup de deputați neafiliați vom ataca la Curtea Constituțională acest proiect.

Și sper să pice, pentru sănătatea economică a României.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul Eugen Tomac.

Domnul Vosganian Varujan, vă rog.

Domnul Varujan Vosganian (din sală):

Câte minute am?

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

3 minute, potrivit Regulamentului.

Domnul Varujan Vosganian:

Stimați colegi,

Aș vrea pentru o clipă să astâmpăr temperamentul unora dintre colegii mei care invocă cuvinte precum "jaf" sau "vânzarea avuției statului".

În primul rând, aș vrea să-i întreb pe acești colegi ai mei ce anume va putea să facă Fondul, ce nu făceau până acum companiile?

Companiile, și până acum, se împrumutau. Companiile, și până acum, funcționau potrivit Ordonanței nr. 109. Companiile, și până acum, aveau propria politică de investiții.

Astfel încât aș vrea să întreb, ce anume poate să facă Fondul Suveran de Investiții, ceea ce nu făceau înainte companiile?

În al doilea rând, eu cred că faptul că veniturile din privatizare pot fi folosite pentru dezvoltare și pentru investiții e un lucru bun.

Până acum, veniturile din privatizare puteau să fie utilizate pentru datoria publică.

Iată că noi, prin această lege, permitem ca veniturile din privatizare, care în mod corect au fost evaluate la două miliarde de euro, pot fi îndreptate către investiții.

În al treilea rând, și până acum, stimați domni, exista sistemul ajutoarelor de stat. Există pârghii active ale statului, prin care el se implică în susținerea economiei private.

Diferența va fi că ajutoarele de stat erau nerambursabile, în timp ce investițiile Fondului vor contribui la prezența Fondului în companiile în care investește, lansarea unor activități de natură privată și apoi Fondul se poate reloca și susține alte afaceri.

Deci sistemul acesta de implicare a veniturilor bugetare în economia reală exista și până acum, numai că el va căpăta o dimensiune explicită a economiei de piață.

Apoi, cei care vor conduce Fondul vor fi în același timp reprezentanți ai statului, pentru că unii dintre ei vor fi acolo prin ordin al ministrului finanțelor, deci statul are un anumit control, iar alții vor fi desemnați printr-o procedură de licitație, procedură transparentă, așa cum spune chiar legea pe care noi am votat-o.

Apoi, ideea că acești bani sunt trecuți acolo numai ca să nu intre în deficitul bugetar, mi se pare, de asemenea, o idee stranie. Pentru că este bine ca o parte din banii pentru investiții să fie extrabugetari, să fie așa-numitul off-budget, pentru ca să putem să dezvoltăm mai mult economia, fără să grevăm banii pe care îi alocăm celorlalte politici publice.

Apoi, Fondul acesta Suveran va putea, în condițiile noii legislații a Parteneriatului public-privat, să fie un factor activ în stimularea chiar a investițiilor publice.

Din toate acestea, eu cred că Fondul Suveran este mai degrabă un gest de curaj, un gest de a arăta determinarea pe care o avem de a lega fondurile publice de economia privată.

Și acest Fond Suveran se va supune economiei private, în condițiile competiției economice, și în același timp va sluji unor obiective pe care Programul de guvernare le prevede.

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Varujan Pambuccian:

De aceea, ideea aceasta că nu trebuie să facem copii, pentru că ei or să aibă pojar într-o bună zi, ideea că orice tentativă de a reforma ar putea să fie un eșec, pentru că noi, românii, suntem sortiți eșecului, mi se pare incorectă, și utilizarea unor astfel de cuvinte precum "jaf" este cu totul improprie și este într-un registru pe care dumneavoastră îl utilizați de mult.

Și am să închei spunând așa: dacă cineva, peste 50 de ani, va dori să scrie istoria românilor, folosind textele moțiunilor dumneavoastră și discursurile dumneavoastră parlamentare, ar putea să creadă că România este o țară în prag de disoluție, în prag de faliment și chiar s-ar mira cum de noi mai trăim de pe-o zi pe alta.

De aceea, eu cred că în acest moment trebuie să dăm un semn de susținere pentru acest proiect care ar putea să joace un rol important în viitor în proiectul investițional al României.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul Victor Ponta.

Domnul Victor-Viorel Ponta:

Mulțumesc, doamnă președinte.

O să încerc să mă înscriu doar în cele trei minute...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Un minut!

Domnul Victor-Viorel Ponta:

Cinci!

Vă mulțumesc.

...cu speranța că absolut toată lumea prezentă astăzi aici și care va vota, știe exact ce votează.

L-am ascultat pe tânărul meu coleg de la PSD - este clar că nu știe ce votează - și pe domnul Vosganian, în a cărei gândire economică am mare încredere și am avut și în 2009 și ne-a fost destul de rău, domnule Varujan, dar de data aceasta important este ca în 2019 (Aplauze.) să nu ajungem tot acolo.

Stimați colegi,

Prin legea de astăzi, treceți 33 de companii - ce a mai rămas din ce are Guvernul României - într-o entitate privată care va fi gestionată privat, de niște oameni privați care astăzi, sigur, au putere politică, dar mâine, probabil, nu o vor mai avea.

În 2016, la lansarea Programului de guvernare, mă aflam împreună cu un distins coleg - nu-i dau numele, pentru că este aici, lângă mine - și amândoi am zis: "Fondul acesta suveran este o prostie, sperăm că nu o să se facă!". După care am discutat cu domnul prim-ministru Tudose și mi-a zis: "Eu nu semnez așa ceva, că nu vreau să ajung în închisoare!".

Să vă explic încă o dată și să fiți conștienți că ați știut ce ați votat.

În 2012-2016 Guvernul PSD-ALDE a gestionat companiile de stat, listându-le la bursă, cu sprijinul și al opoziției, aducând bani de investiții care au rămas în companie, având transparența pe care o impune orice companie listată la bursă, la București și la Londra, și pregătind inclusiv Hidroelectrica, pe care o salvase domnul Borza de la alți indivizi care, de altfel, au revenit și acum, pregătind listarea pentru Aeroportul Otopeni, pentru Portul Constanța, în așa fel încât, ceea ce a mai rămas al statului român să poată să producă profit, să producă dezvoltare pentru România.

Acum toate acestea vor fi trecute într-o zonă privată, repet, controlată de oameni privați, puțini din România, restul din Israel, din Rusia, din alte zone unde au tot încercat, din 2012, să ia Hidroelectrica, să ia Portul Constanța, să ia Aeroportul Otopeni, și Guvernul PSD-ALDE s-a opus. Acum nu se mai opune, acum le treceți acolo, pot fi vândute, fără a trece prin niciun fel de procedură publică. Nu este niciun fel de control al Guvernului, nu înțeleg de ce va mai exista Ministerul Economiei și Ministerul Energiei, că rămân doar cu secretarele și cu șoferii și peste niște ani, când vom constata că tot ce a mai rămas din munca poporului român și din proprietatea noastră va ajunge la niște domni privați, din afara țării, vreau ca toți cei care astăzi votați pentru...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați, domnule deputat!

Domnul Victor-Viorel Ponta:

...să nu spuneți că n-ați știut.

Am încheiat și vă mulțumesc, doamnă președinte.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Eugen Tomac, care s-a înscris ulterior.

Domnul Eugen Tomac:

Stimați colegi,

Am aflat mai devreme o noutate de la fostul premier Ponta și cred că ar trebui să o felicităm pe doamna Dăncilă, în momentul de față, pentru că nici Domnia Sa vedem că nu și-a asumat cel mai important proiect al PSD prezentat în campania din 2016.

Cred că ceea ce facem astăzi ar trebui să dea un semnal de gândire pentru mulți. Nu știu dacă este meritul ministrului de finanțe de a-l convinge pe actualul premier să nu-și asume nici dumneaei această inițiativă, pentru că, oameni buni, suntem restanțieri la absorbția fondurilor europene și vă rog, domnule vicepremier Ștefan, puneți biciul pe Guvern și aduceți bani în țară, pe care trebuie să-i primim de la Uniunea Europeană, și apoi să vă vină asemenea idei! Pentru că, rețineți ce se întâmplă astăzi - înseamnă să dăm o putere uriașă unor domni care, din mediul privat, vor deveni un fel de prim-miniștri care vor gestiona în perioada următoare nu 10 miliarde, ci peste 20 de miliarde din banii românilor și cred că aici trebuie să avem o chestiune de conștiință și vă cerem să respingeți această lege, pentru că este dăunătoare pentru români și pentru România! (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

De la ALDE...

De la USR, îmi pare rău, dar deja am avut doi vorbitori. (Vociferări.)

Procedură, domnul Sitterli.

Domnul Ovidiu-Ioan Sitterli:

Am solicitat înscrierea la cuvânt pentru a expune câteva chestiuni strict tehnice, pe acest proiect de lege, și aș solicita transmiterea lui la comisii pentru reanalizarea chestiunilor tehnice. Sunt niște chestiuni pe care le-am ridicat și în fața Comisiei pentru industrii.

Acum mi se spune că nu pot să discut nici măcar...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnule Sitterli!

Domnul Ovidiu-Ioan Sitterli:

...pe amendamentele pe care eu le-am solicitat și le-am înscris pe ordinea de zi a Comisiei pentru industrii și care au fost respinse, pe motiv că nu apar în raport.

Păi, dacă eu niciodată, nici în plen n-am dreptul să iau cuvântul, să expun chestiuni strict tehnice, nici în raport nu mi se trec amendamentele pe care eu le-am susținut în fața comisiei, strict tehnice, păi atunci, oameni buni, să plecăm acasă!

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnule Sitterli!

Domnul Ovidiu-Ioan Sitterli:

Care este rolul nostru? Pe procedură, solicit, când va veni vremea...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Pe procedură, ce?!

Domnul Ovidiu-Ioan Sitterli:

...având în vedere...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Care este procedura?

Domnul Ovidiu-Ioan Sitterli:

...că nu sunt înscrise în raport, să iau cuvântul pe chestiunile strict tehnice pe care eu le-am ridicat în fața comisiei.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnule Sitterli, atâta vreme cât în raport se află doar amendamente admise, cum vă imaginați că vă puteți susține amendamentele respinse? Sunt aici amendamentele.

Vă mulțumesc.

Domnul Băișanu Ștefan-Alexandru.

Și încercați să citiți și Regulamentul! Neafiliații... un singur reprezentant al dumneavoastră poate interveni la dezbateri generale. Un singur reprezentant!

Domnul Băișanu.

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați colegi,

N-am să vorbesc despre Fondul Suveran Național, pentru că nu sunt specialist în așa ceva. Am să încerc să vorbesc despre patriotism și am să vă spun că astăzi, prin ceea ce vom face, avem posibilitatea de a salva România, prin tot ceea ce am reuși să facem prin acest fond, dacă vom aduce specialiști, în adevăratul sens al cuvântului, care să conducă această instituție, dacă vom numi acolo lipitori de afișe sau prieteni ai partidelor, lucrurile se vor sfârși grav.

Îmi doresc din tot sufletul ca acest fond să rămână al statului român, România să profite de lucrurile acestea și îmi doresc din tot sufletul ca ceea ce cred că se poate întâmpla astăzi, negativ, să nu se întâmple, și anume, să ajungem în situația ca peste câțiva ani să nu mai avem nimic din ceea ce avem în momentul de față.

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnul Daniel Suciu.

Pe procedură, domnul Roman Florin.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Doamnă președinte,

Cei doi pot vorbi, așa cum ați spus, conform Regulamentului, câte trei minute. Am observat că pe reprezentanții PSD și ALDE i-ați lăsat să depășească aceste minute, așa că vă rog să fiți un președinte de ședință echidistant pentru toți.

Vreau să spun doar atât: astăzi, aici, nu ar fi trebuit să stea domnul Teodorovici! Astăzi, aici, ar fi trebuit să stea nașul, domnul Dragnea...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Procedură, domnule Roman, nu vă supărați!

Domnul Florin-Claudiu Roman:

...și nașa, doamna Dăncilă! Din acest... (I se întrerupe microfonul.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc frumos. (Vociferări.)

Nu, este prea mult! (Gălăgie în sală.)

Vă mulțumesc, domnule Roman. Ați invocat o procedură, vă răspund la ea.

Echidistantă am fost în egală măsură și cu opoziția, și cu puterea. (Vociferări.)

Vă mulțumesc. (Vociferări.)

Vă rog să fiți politicos! Este singurul lucru pe care vi-l solicit și vă mulțumesc încă o dată.

Domnul Suciu.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Dacă pe cei de la Partidul Național Liberal sau de la USR chiar îi pot înțelege că sunt împotriva acestui proiect, nu știu câtă valoare are în politică șoapta unui fost premier cu un actual ministru, dar Partidul Social Democrat, în tot anul 2016, a vorbit de Fondul Suveran. Ministrul finanțelor este aici să susțină acest proiect de lege!

Stimați colegi foști de la Partidul Social Democrat, cum votați acum împotrivă, când toată campania ați vorbit de acest fond suveran și ați susținut acest proiect?! (Aplauze.)

Această atitudine nu mai are nimic de-a face cu ceea ce votați!

Ca să fie foarte clar, Partidul Social Democrat și ALDE și-au asumat în campanie acest proiect și astăzi el este dus la capăt. Nu este nici jaf, nu este nici păcăleală, este o șansă de dezvoltare a României și atât! (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Pe procedură, domnul Gheorghe Tinel.

Vă rog.

Domnul Tinel Gheorghe:

Doamnă președinte de ședință,

Stimați colegi,

Colegul meu, domnul Sitterli, de la Sibiu, a încercat de la această tribună să vă aducă la cunoștință o chestiune procedurală foarte gravă. În Comisia pentru industrii s-au dezbătut, s-au discutat amendamente care au fost respinse. Foarte bine! Ele, însă, trebuiau să apară în raport. Or, raportul nu prevede în momentul de față amendamentele respinse. O chestiune procedurală foarte gravă! S-a invocat motivul că: "Domnule, nu au fost trecute!".

Domnule, dacă au fost dezbătute în comisie, cum să nu apară în raport? Ce interes aveți să dezbateți un raport care nu cuprinde și amendamentele respinse?!

Procedural ar fi trebuit, doamnă președinte, să întoarceți legea pentru trei ore, cinci ore, cât considerați dumneavoastră de cuviință, ca amendamentele respinse să poată fi trecute în raport și să poată fi discutate în plen. Aceasta este procedura parlamentară, de 28 de ani de când există acest Parlament.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Avem o propunere de 3-4 ore, spuneți, domnule ...

3-4 ore retrimitere la comisie, propunerea domnului Gheorghe Tinel.

Vot, vă rog.

Respinsă propunerea, cu 155 de voturi contra, 85 de voturi pentru, 6 abțineri, un coleg fără opțiune.

Dacă mai avem alți vorbitori?

Ar trebui să mai vorbească un coleg de la PMP, că văd că v-ați înscris.

Domnule Movilă Petru, din păcate, ați fi al treilea.

Domnul Simionca Ionuț.

Domnul Ionuț Simionca:

Stimați colegi,

Eu nu sunt economist, dar când m-am implicat în politică m-am implicat pentru un viitor mai bun pentru țara aceasta, să aduc ce am învățat în America și oarecum să implementăm în România o viață mai bună.

Țara aceasta a fost vândută 28 de ani și acum n-o mai vindeți, o amanetați! Fiți responsabili pentru copiii dumneavoastră! Fiți responsabili pentru voi și dacă chiar vreți să faceți ceva, veniți cu un sistem transparent! Transparentizarea sistemului este necesară! Nu-mi spuneți mie că totul va fi foarte transparent, nu știți unde o să folosiți banii, nu știți ce o să faceți cu ei, dar vreți să-i cheltuiți pe toți cei 20 de milioane!

Eu cred că noi trebuie să fim responsabili, domnilor!

Chiar dacă nu suntem economiști, suntem români și trebuie să luptăm pentru țara aceasta, să fim patrioți!

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Bun.

Pe procedură, doriți să interveniți?

Domnul Petru Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Sigur că aș putea să apreciez discursul colegului meu, lider PSD, despre promisiunile de campanie, dar din 2012 tot promite PSD Autostrada Ungheni-Iași-Târgu Mureș și n-am văzut-o la realizări.

De asemenea, ...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Procedură, domnule Movilă!

Domnul Petru Movilă:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Care este procedura?

Domnul Petru Movilă:

Cred că acest fond suveran va veni să decapitalizeze societățile românești și vă dau exemplu Antibiotice Iași, societate cu capital majoritar de stat, într-un mediu concurențial, unde duce 35% din profit pentru taxa clawback și restul banilor vor fi aici și vor ajunge nicăieri.

Poate ne-ar spune cineva ce se întâmplă cu acciza pentru combustibil și câți bani din această acciză s-au dus la drumuri? Sunt lucruri importante și noi inventăm alte structuri, doar ca să mai dăm scăunele calde.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Nu aveți procedură. Sunteți al treilea vorbitor din partea grupului dumneavoastră, adică cumva neregulamentar.

Procedură?

Haideți, spuneți-mi procedura!

Domnul Petru Movilă:

Deci procedură. Cred că cinci minute consultări cu liderii de grup, să vedem dacă într-adevăr colegul nostru de la PNL are documente că a depus amendamente ... (Vociferări.)

Domnilor colegi,

Eu vă cred, este o problemă tehnică!

Dacă în cele cinci minute vom constata că nu există amendamente, continuăm procedura, dar dacă există amendamente înregistrate, eu cred că este absolut decent să reîntoarcem la comisie. Dar cinci minute consultări liderii de grup.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

O să îi rog pe domnii lideri să vină până la prezidiu. (Consultări.)

 

După o scurtă pauză

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Înțeleg, totuși, că nu a fost înregistrat niciun fel de amendament la comisie.

Domnule Șimon, vă rog frumos.

Domnul Gheorghe Șimon:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

La comisia raportoare, Comisia pentru politică economică, nu a fost înregistrat niciun amendament.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Bun.

Haideți să ne oprim și să mergem la dezbaterea proiectului de lege.

Avem 56 de amendamente admise.

O să vă rog să urmăriți calupuri de câte zece, numărul curent.

De la 1 la 10 dacă sunt obiecții? Dacă nu, adoptate.

De la 11 la 20. Obiecții? Nu. Adoptate. (Vociferări.)

Da? La admise, da.

Suntem pe procedură. Intrăm iar pe procedură.

Vă rog, procedură.

Domnul Tinel Gheorghe:

Doamnă președinte,

Stimați colegi,

Amendamentele nu se depun la comisia sesizată în fond - dumneavoastră știți foarte bine procedura parlamentară - amendamentele se depun la comisiile avizatoare. De acolo se preiau pe procedură, se duc în raportul final. Nu puteți să eliminați niște amendamente care s-au dezbătut la comisiile avizatoare și ele să dispară la comisia de fond, fără să fie dezbătute!

Chiar dacă nu le doriți, le respingeți în comisia de fond, dar ele trebuie să apară în raportul final!

Luați un drept constituțional al parlamentarului, de a amenda legile! Altfel, pe această procedură, și proiectele, inițiativele legislative se pot pierde pe parcurs, considerând că n-au ajuns la comisiile de fond.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Bun.

Mulțumesc.

Dați-mi voie să continui, căci eu am aici un raport cu aceste amendamente admise, pe care trebuie să le supun votului.

Domnule Bumb, ce faceți? Sunteți bine? Pe procedură?

Vă rog, pe procedură.

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Aș vrea să supun votului art. 7, că s-a trecut foarte repede, și alin. (9) de la art. 7, unde scrie ...

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Stați puțin, că aceasta nu este procedură, domnule....

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

...foarte clar că "Pachetele de acțiuni, aduse ca aport de capital social la Fondul Suveran de Investiții, în condițiile prezentei legi, se transferă din proprietatea privată a statului român, în proprietatea privată a fondului, acesta putând dispune liber de respectivele acțiuni, în calitate de bunuri proprii". Aceasta înseamnă că poate să vândă, poate să facă orice cu acțiunile statului român.

Și vă rog, doamnă președinte, să supuneți votului acest articol.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Care articol?

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Pentru eliminarea acestui articol.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Ce articol, domnule Bumb?

Ce articol? Spuneți-mi încă o dată!

 

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Articolul 7 alin. (9).

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Articolul 7 alin. (1)?

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

9!

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

9.

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Eliminarea am propus.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Acesta este un amendament de eliminare, de ce vreți...

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Un amendament de eliminare.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Păi, nu există amendamente de eliminare. Nu există amendamente respinse.

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Propunem eliminarea.

Vă rog să supuneți la vot...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Cum să propun eliminarea?!

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Propun eliminarea alin. (9) din art. 7.

Vă rog să supuneți la vot.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Dar nu figurează la amendamente respinse!

Dacă ați fi avut un amendament respins cu acest obiect, cu siguranță l-aș fi supus votului, dar acum nu figurează... Deci acum nu avem decât amendamente... S-ar putea să trebuiască să reformulați.

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Nu am ce să reformulez.

Deci eu propun eliminarea și face parte din obiecțiile la acest proiect de lege. (Vociferări.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Eu pot să supun votului articolul din raportul comisiei, nu eliminarea lui, pentru că nu există amendament de eliminare. Aceasta pot s-o fac.

Aceasta spun, că vă pot ajuta să reformulați, eventual, dar nu pot să supun votului eliminarea.

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Deci nu se poate reformula. Trebuie supusă la vot eliminarea alin. (9) din art. 7. Obiecții...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

OK.

Conform raportului comisiei, supun votului alin. (9) al art. 7, cum este în raport.

Vot, vă rog.

Adoptat cu 137 de voturi pentru, 76 de voturi contra, 20 de abțineri, un coleg fără opțiune.

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Mulțumesc coaliției la putere pentru că, prin acest articol, dă frâu liber vânzării de acțiuni fără niciun control! Deci statul va fi devalizat!

Cinste celor care au votat! (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnule Năsui, aveți o intervenție la admise? (Vociferări.)

La admise.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Este vorba de amendamentul admis de la art. 7 alin. (1), prin care se crește aportul în numerar, de la 1,85 miliarde la 9 miliarde de lei.

Vă rog să supuneți la vot eliminarea acestui amendament.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Cum să supun votului eliminarea?!

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Acest amendament trebuie supus la vot!

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

OK.

Eu supun votului dumneavoastră... Nu ne înțelegem!

Supun votului dumneavoastră art. 7 alin. (1), așa cum este el prezentat în raportul comisiei și care are un amendament admis. Și îl supun votului dumneavoastră, din raportul comisiei.

Vot, vă rog.

Adoptat. 147 de voturi pentru, 85 de voturi contra, 14 abțineri.

Dacă de la nr. crt. 11 la 20 sunt obiecții? Nu sunt. Adoptate.

Da, domnule Năsui.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Avem obiecții, de asemenea, la amendamentul prin care Anexa nr. 1 este suplimentată, de la 23 de companii, câte avea inițial, la 33 de companii.

Ieri, în cursul zilei, ați mai adăugat încă 10 companii de stat pe care le virați în acest fond.

Vă rog să supuneți la vot eliminarea acestui amendament admis.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Supun votului dumneavoastră amendamentul admis din raportul comisiei.

Adoptat cu 143 de voturi pentru, 89 de voturi contra, 15 abțineri.

De la nr. crt. 21 la 30. Dacă sunt obiecții?

Să ascultăm obiecția, domnule Gheorghe.

Domnul Andrei Daniel Gheorghe:

Mă scuzați.

La pct. 27 vă supunem spre eliminare amendamentul propus la art. 7 alin. (3): "Capitalul social subscris la data constituirii FSDI este format din aport în natură reprezentat de pachetele de acțiuni prevăzute în Anexa nr. 1 din lege și din aport în numerar în sumă de 9.000.000.000 de lei".

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Supun votului dumneavoastră amendamentul admis din raportul comisiei, art. 7 alin. (3).

Vot, vă rog.

Adoptat cu 144 de voturi pentru, 83 de voturi contra, 17 abțineri.

Dacă de la 31 la 40 sunt obiecții? Dacă nu, adoptate.

Dacă de la 41 la 56 sunt obiecții? Nu. Adoptate.

Merge la votul final.

Mulțumesc.

Cinci minute pauză.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 18 noiembrie 2018, 11:46
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro