Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 iunie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/21-06-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
17-09-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 13-06-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 iunie 2018

16. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru modificarea și completarea Legii nr.255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local (Pl-x 209/2016/2018). (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 209/2016

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

14. Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică, necesară realizării unor obiective de interes național, județean și local; PL-x 209/2016/2018.

Comisia?

Domnul Roman?

Bitte.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte.

Ca să nu mă certați, ca pe colegul dinainte, o să încerc să fac un rezumat cât mai scurt.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Nu l-am certat, v-am făcut un bine.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Da.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Ieșeam din sesiune.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

În conformitate cu prevederile art. 237 din Regulament, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia juridică și Comisia pentru administrație au fost sesizate spre dezbatere în fond cu cererea de reexaminare.

Această lege, adoptată de Parlament, a fost transmisă spre promulgare Președintelui României, la 27 noiembrie 2017, cu obiect de reglementare - cadrul juridic stabilit pentru luarea măsurilor necesare executării lucrărilor de utilitate publică.

În temeiul art. 77 alin. (2) din Constituția României, republicată, Președintele României a formulat cererea de reexaminare.

În cererea de reexaminare se apreciază că nu există corelare între dispozițiile art. (1) și cele ale art. (2) din legea trimisă la promulgare.

Sintagma "notificarea aprobării indicatorilor tehnico-economici" din cuprinsul alin. (4) și (5) este neclară.

Sintagma "termen considerat rezonabil" din alin. (5) al art. 9 este neclară.

Trimiterea din conținutul alin. (2) și (1) ale art. 14 - declarat parțial neconstituțional - poate echivala cu perpetuarea unei soluții legislative ce contravine Constituției.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat cererea de reexaminare a Președintelui, cu amendamente, și a adoptat legea.

Camera Deputaților este decizională.

Cele două comisii au dezbătut această cerere de reexaminare.

În urma dezbaterilor au propus adoptarea Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 255/2010, în forma adoptată de Senat, cu două amendamente respinse, cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

În raport cu obiectul și conținutul reglementării, legea face parte din categoria legilor organice.

Doar o singură completare, domnule președinte.

Felicit toate partidele care votează această lege. E o lege așteptată de administrația publică locală, pentru a putea da drumul la investiții.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Olar.

Vă rog.

Domnul Corneliu Olar:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Această Lege de expropriere pentru cauză de utilitate publică, de interes național, județean sau local, rezolvă multe neclarități și anumite necorelări, să spun așa, între legi.

De multe ori, primarul a fost pus într-o situație - chiar dacă era un proiect de interes local -, să nu aibă curajul să semneze anumite documente, de frică.

Prin această lege clarificăm anumite neclarități și necorelări.

Vă pot felicita pe toți.

Vedeți dumneavoastră, dintr-o colaborare instituțională corectă, între Președinte și Parlament, pot ieși lucruri bune. Și asta vrea și țara noastră, România, să nu fie numai într-un scandal tot timpul. Aici se vede.

Și vă felicit pe toți.

Și haideți să-l felicităm și pe Președintele României, că e și ziua lui. Și astăzi putem să-i spunem la mulți ani. Și îi dăm și un cadou, cu această lege și cu această dorință de reexaminare.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Corect, aveți dreptate, domnule deputat.

Domnul Szabó Ödön.

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu nu sunt așa de entuziasmat ca și colegul meu care a vorbit anterior, dintr-un motiv foarte simplu.

Legea, după părerea mea, va putea să ducă la abuzuri foarte, foarte serioase, în momentul în care va putea fi pusă în aplicare. Din două motive foarte clare, și anume.

1. Se introduc cauze de utilitate publică pentru expropriere, lucruri care nu sunt azi definite prin lege. Se introduc lucrări de regenerare urbană. Nu există în momentul de față, în legislația românească, definit ce înseamnă regenerare urbană. Nu există nicio definiție referitoare la limitele regenerării urbane.

În acest context, întrucât nu există în momentul de față nicio definiție, care va fi limita în care, la un moment dat, printr-o expropriere, o autoritate publică trebuie să se încadreze? Va fi la bunul plac al unor administratori publici locali - primari sau președinți de consilii județene sau miniștri.

În acest context, eu cred că trebuia să se facă referire foarte clară, în lege, pe această problematică.

A doua chestiune foarte importantă. Se pot expropria proprietăți monumente istorice, spunându-se că cel care are imobilul respectiv nu și-l întreține cum și-ar dori primarul sau președintele de consiliu județean sau ministrul.

Deci, practic, se poate realiza o naționalizare a monumentelor istorice proprietate privată, dar nu este definit în lege ce înseamnă degradarea acestora sau care este nivelul de degradare care trebuie să fie realizat.

Un al treilea lucru important. Poate fi oricând expropriat un teren în interes public, fără a mai cere un sprijin și fără a fi susținut cu valoarea de piață.

Eu cred că aceste lucruri fac ca această lege să fie bună doar pentru a se realiza abuzuri.

Și UDMR nu va vota această inițiativă legislativă, nici de data aceasta.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Argumentele colegului meu de la UDMR sunt cât se poate de sănătoase și de luat în calcul.

Mai e un lucru foarte important, care nu a blocat în niciun fel abuzurile statului român, mă refer la termenele de plată pe care statul trebuie să le realizeze față de cei expropriați.

Și vă dau două exemple din județul Iași.

Șoseaua de centură a municipiului. Sunt peste 300 de proprietari de terenuri, care au fost expropriați, pe traseul acestei lucrări de infrastructură, și nici la acest moment nu și-au primit banii. Sunt aproape 9 ani de când se judecă cu statul român, și statul nu ia nicio decizie corectă.

Vă dau exemplul cetățenilor din județul Iași, care au fost expropriați pentru ca să se poată construi Gazoductul Iași-Ungheni.

Da, sunt lucruri foarte importante. Sunt, dacă vreți, lucruri netrecute, neprecizate în lege, și, din această cauză, statul abuzează.

Și dăm un exemplu clar de abuz pentru colegii de la PSD.

Îi abuzează pe cei care au fost expropriați, fără a primi înapoi nici măcar suma din evaluarea făcută de instituțiile statului. Nu mai vorbesc de cei care se judecă pentru că sumele au fost de mizerie.

De asemenea, este foarte important de precizat - și legea are lacune - ce se întâmplă cu documentele legale de expropriere dacă proiectele despre care vorbim că sunt necesar a fi implementate pe acele terenuri nu se realizează.

De aceea, Partidul Mișcarea Populară, ținând cont și de celelalte argumente, solicită retrimiterea la comisie a acestui proiect de lege, pentru a fi completat cu precizările despre care vorbeam.

Dacă nu se va realiza acest lucru, ne vom abține de la vot.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Am încheiat dezbaterile... (Vociferări.)

A fost cerere de retrimitere?

Îmi cer scuze. Vot.

57 de voturi pentru, 76 de voturi împotrivă, o abținere, un coleg care nu optează. Respins.

Am încheiat dezbaterea generală.

Articole? Nu.

Domnul Suciu, procedură.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 19 septembrie 2018, 3:03
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro