Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 iunie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/21-06-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-11-2018 (comună)
14-11-2018
13-11-2018
12-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 13-06-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 iunie 2018

19. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr.123/2012 (PL-x 338/2018). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 338/2018

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

  ................................................

22. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012.

Comisia.

Domnul președinte general, Iulian Iancu.

Domnul Iulian Iancu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Avem în dezbatere un proiect de lege cu care a fost sesizată cu dezbaterea în fond Comisia pentru industrii și servicii.

Senatul a adoptat proiectul.

Consiliul Legislativ l-a avizat favorabil.

Proiectul, în special, se adresează operatorilor, în sensul de a reglementa modalitatea de extindere și de racordare a consumatorilor, dar nu numai, încercând să reglementeze totodată și prevederi punctuale privind piața gazelor naturale, centralizată, transparentă și nediscriminatorie.

În urma finalizării dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât să propună plenului adoptarea, cu amendamente admise.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, dezbateri.

Domnul Bumb.

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Acest proiect de lege, PL-x 338/2018, este extraordinar de important pentru toată administrația locală, deoarece din 2012 nu s-a mai înființat nicio distribuție de gaze în România.

Procedurile sunt destul de greoaie, pentru că ministerul de resort are alte probleme și de multe ori nu este interesat de problemele locale. Mai mult, caietul de sarcini trebuia aprobat, prin hotărâre de Guvern. Deci nu se puteau concesiona, și, din cauza acestor piedici, de șase ani nicio distribuție nouă de gaz nu s-a mai înființat în România.

Prin acest proiect - și mă refer la art. 104 -, unitățile administrativ-teritoriale pot înființa serviciul public de distribuție de gaz și - foarte important - pot concesiona acest serviciu către operatorii care sunt autorizați.

Mai mult, nici măcar caietul de sarcini nu putea fi elaborat până acum, pentru că nu era considerat serviciu de utilitate publică, iar Curtea de Conturi putea să amendeze orice administrație publică locală care își făcea un caiet de sarcini pentru a introduce gazul.

Eu cred că toți colegii vor fi de acord că trebuie urgentată aplicarea acestei legi. De aceea s-a și dat un termen de 60 de zile ministerului de resort, să scoată un formular-cadru de contract și caietul de sarcini-cadru, astfel încât să fie o legislație unitară, aplicabilă pentru toate administrațiile publice locale, și în cel mai scurt timp să poată fi concesionat acest serviciu. Mi se pare corect ca distribuția de gaz să aducă bunăstare localităților și să atragă investitorii în ele.

Vreau să le mulțumesc de pe acum tuturor celor care vor vota acest proiect, pentru că este deosebit de important și cred că este prima dată când se face o descentralizare, de la Ministerul Energiei către administrația publică locală.

Mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnișoara Prună.

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Acest proiect are, într-adevăr, măsuri bune, și anume descentralizarea extinderii și racordării la rețeaua de gaze.

Însă nu putem noi, USR, să trecem cu vederea faptul că acest proiect de lege conține și măsuri nocive.

În primul rând, aș vrea să subliniez faptul că, în proiectul acesta de modificare a Legii nr. 123/2012, practic, dumneavoastră ați reluat amendamentele care inițial erau în O.U.G. nr. 64, care privește liberalizarea pieței gazelor. Iar O.U.G. nr. 64 am convenit că îl vom trece în forma inițială, pentru că există o procedură de infringement care este în curs și care a fost suspendată, și atunci ați reluat amendamentele aici, în acest proiect de lege, și ați stabilit obligația ca toți participanții la piața de gaze să tranzacționeze o cotă de 50% pe piața centralizată. Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64 prevedea 30%. Cum ați venit cu acest procent, de unde l-ați luat, încă nu este foarte clar?!

Iar apoi, și mai supărător este că ANRE poate mări acest procent în mod discreționar, în urma unei analize, cert, însă nu știm care sunt considerentele care ar sta la baza măririi acestui procent și ne putem trezi că anul viitor ANRE poate mări acest procent la 100% și să ne trezim că dezechilibrăm piața.

Vă aduc aminte că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 64 a intrat în vigoare anul trecut și că, având această obligativitate, de 30%, s-a ajuns ca pe piața centralizată să se tranzacționeze până la 70%. Deci nu are nicio logică să mărim acest procent la 50%.

Și poate cel mai nociv amendament este faptul că luați măsuri împotriva consumatorului român, pe care îl țineți blocat în trecut.

Într-o epocă în care facem comandă folosind telefonul și ne primim mâncarea acasă de la orice restaurant, într-o jumătate de oră, practic dumneavoastră, ceea ce faceți, este că facilitați în continuare ca contoarele, pe care le avem fiecare acasă, să fie citite de persoane care vin și ne bat la ușă.

În Europa, lucrul acesta nu se mai întâmplă. Foarte multe țări au implementat contoarele inteligente, iar dumneavoastră, în proiectul acesta de lege, prorogați implementarea contoarelor inteligente, până în 2028. Mai întâi ați spus "până în 2032", apoi v-ați răzgândit.

Ce înseamnă, de fapt, contoarele inteligente? Înseamnă eficiență energetică mai mare, înseamnă facturi mai mici la energie.

Vă aduc aminte că, inițial, ANRE spusese că 80% dintre consumatori ar fi trebuit să aibă în casele lor un contor inteligent până în anul 2020, iar apoi v-ați dat seama subit că acest lucru nu poate fi susținut economic și nu poate fi realizat fizic.

De ce ne-am dat seama că în 2018 nu poate fi susținut economic și realizat fizic, nu știu lucrul acesta?!

Și aceasta, în timp ce - dacă vă uitați la statisticile Eurostat, de acum două săptămâni - veți vedea că, consumatorului român i s-a mărit factura la energie cu 7,2%, în timp ce media europeană a scăzut cu 0,2%, iar noi am decis ieri, în comisie - majoritatea a decis ieri, în comisie - să nu implementăm aceste contoare inteligente, iar răspunsul ANRE a fost unul total nesatisfăcător.

Pentru că totuși există aceste măsuri bune în proiectul acesta de lege, USR se va abține, însă atragem atenția că trebuie să vă uitați și la consumator și să nu mai luați măsuri care să le mărească factura.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Bende.

Domnul Bende Sándor:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Acest proiect legislativ poate că are lipsuri. Așa cum a spus și colega mea dinainte, ar putea să fie mai bine lucrat, mai bine prezentat în fața dumneavoastră, dar, totuși, să nu uităm un lucru: pentru ca să avem cât mai multe contoare inteligente, în primul și în primul rând, avem nevoie de mulți consumatori.

În ultimii 12 ani, rețelele de distribuție a gazelor naturale au rămas la același nivel unde au fost acum 20 de ani, investiții nu s-au făcut. Nu s-au făcut pentru că - așa se pare - ministerele nu au coordonat, nu au gestionat foarte bine acest lucru.

Mă bucur foarte mult că avem, în sfârșit, un proiect legislativ în fața dumneavoastră, prin care delegăm autoritățile locale, le dăm putere autorităților locale, să decidă asupra investițiilor în rețelele de gaze naturale.

Îi felicit pe colegii din Comisia pentru industrii, indiferent de partidul politic, care au lucrat foarte mult la acest proiect legislativ și am speranța că astăzi veți vota ca localitățile să aibă rețele de gaze naturale cât mai multe, în următorul timp.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Domnul Iancu.

Domnule Bumb, ați vorbit!

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Nu vreau să abuzez de timpul dumneavoastră, însă, știți, se spune că există o categorie specială de surzi, cei care aud doar ceea ce spun ei. Și pentru că trăim un moment de ipocrizie maximă, adică trăim momentul în care cei care au susținut Ordonanța nr. 64, care era menită să elimine barierele la export și care, în fapt, a introdus liberalizarea accelerată cu patru ani mai repede decât termenul prevăzut de lege privind prețul gazelor naturale în România, și în urma acelui demers, prin ordonanță de urgență, impus și creat prin presiune extremă, la nivelul Bruxelles-ului, România, de la 1 aprilie 2017, grație Ordonanței nr. 64, introdusă de Guvernul Cioloș, a înregistrat o creștere a prețului la gaze naturale de 56%, într-un singur an, fără precedent pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene. Fără precedent! Acest lucru s-a întâmplat, deși am atenționat. Atunci noi credeam că va fi o creștere în jur de 40%, a fost de 56%. Creșterea o vedem gradual, regăsită în facturile noastre.

Cum este posibil ca tocmai dumnealor să vină să ne spună că înregistrăm o creștere de 7%, datorită acelei ordonanțe?! Atenție, ordonanța a fost promovată când barilul era între 36 și 42 de dolari! Astăzi barilul a crescut peste 80 de dolari, și în primul trimestru al anului viitor prețul va fi de 126 de lei pe mia de metri cubi, adică cu 110% mai mare, ca urmare a suprapunerii peste liberalizare!

Cam cât de mare să fie ipocrizia ca tot dumnealor să vină să ne dea lecții de la microfonul acesta?!

Cum este posibil să invoc faptul că în acea ordonanță am prevăzut deschidere de piață la 30% și astăzi ni se reproșează creștere de 50%? Este de neimaginat! Că ar trebui să rămânem în ceea ce a statuat Cioloș - 30%.

Păi, care sunt principiile invocate de Uniunea Europeană privind creșterea transparenței, nediscriminării, concurenței în piața gazelor naturale și realizarea pieței? Cum o să ajungem vreodată ca orice consumator să aibă acces la gaze, nediscriminatoriu, dacă nu creștem procentul în piață? Cum este posibil să spun că 30% trebuie să rămână ever?

Trei. Cum este posibil să vin să invoc creșterea gradului de contorizare inteligentă în ritm accelerat, și să invoc că așa se întâmplă în celelalte state europene, fără să atenționez că Germania are limită 2032, iar Directiva Europeană spune "limită 2028"?! Nu realizăm că această...

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog să sintetizați, domnule deputat!

Domnul Iulian Iancu:

Închei!

...această contorizare se suprapune peste costurile de investiții, mentenanță, care se duc în prețul consumatorului final și că el trebuie făcut gradual pentru a fi suportabil?!

Această sală reunește oameni care se numesc demnitari ai statului român, adică sfătuitorii statului! Cum ne creăm pretenția că putem da sfaturi, fiind atât de incompetenți în abordare?! (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Movilă.

Domnule Bumb, doamnă Prună, ați participat la dezbateri deja din partea grupurilor!

Domnul Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Pentru colegii din sală, aș vrea să reamintesc faptul că Guvernul Cioloș nu a fost votat de PMP și de ALDE, restul toate celelalte partide l-au votat și ar trebui să-și asume ceea ce s-a întâmplat în timpul guvernării Cioloș, în România, cu bune și cu rele.

Nu mai aruncați de la unul la celălalt cartoful fierbinte al nerealizărilor Guvernului Cioloș, pentru că i-ați votat, i-ați susținut, dar nu vă asumați nimic din ceea ce s-a întâmplat atunci!

Partidul Mișcarea Populară nu va vota această ordonanță, pentru că are foarte multe lucruri în neregulă și nu suntem de acord să prorogăm termene în defavoarea românilor.

Poate în această ordonanță ar fi trebuit să avem termenul în care românii își primesc banii înapoi, pentru că s-a constatat că firmele furnizoare din domeniul energiei, gazului au avut înțelegeri între ele și că prețul este mult mai mare decât prețul real și decât prețul normal în Uniunea Europeană.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vă rog, a doua intervenție, doamnă Prună. Scurt!

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

O să fiu foarte, foarte scurtă.

S-au spus de aici, de la tribună, niște neadevăruri.

Domnul președinte a criticat Ordonanța nr. 64, pe care tocmai dumnealui a votat-o ieri. Deci poate a uitat că a fost de acord cu Ordonanța nr. 64, în timpul comisiei de ieri.

În plus, a venit cu niște cifre fantasmagorice, cum că ar fi crescut prețul cu 56% la gaze.

Eurostat și INS au spus că prețul a crescut cu 1,5% în 2017, raportat la 2016.

Aș mai vrea să-i mai aduc aminte un lucru: faptul că, la începutul acestui an, ANRE, care este condus de domnul Chiriță, care este membru PSD, a decis creșterea prețului la gaze.

Deci, nu știu de unde a găsit dumnealui de cuviință să spună că Cioloș și Ordonanța nr. 64, și străinii, și toată lumea au crescut prețul la gaze, mai ales cu 56%?!

Însă, într-adevăr, implementarea contoarelor inteligente ar fi făcut un lucru bun, așa cum v-am spus, consumatorul ar fi fost mult mai responsabil, ar fi văzut exact ce consumă.

Și ceea ce am spus de aici, de la tribună, este faptul că în alte țări europene implementarea contoarelor inteligente a dus la scăderea prețului facturii la electricitate.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Un minut, domnul Bumb și încheiem dezbaterile.

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Chiar încep să regret că mulți colegi de-ai mei vin și vorbesc, de la această tribună, în necunoștință de cauză. Habar nu au! În acest proiect de lege nu se vorbește de prețul gazelor, nu are absolut nimic! Iar contoarele inteligente degeaba le implementăm, dacă n-avem cui să le punem!

Deci, prima dată, să dăm drumul la distribuții, să dăm drumul la descentralizare, pentru ca unitățile administrativ-teritoriale să poată să înființeze distribuții, și pe urmă să vorbim de lucrurile acestea.

Vă mulțumesc.

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

La articole? Nu.

La vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 17 noiembrie 2018, 21:01
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro