Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 iunie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.104/28-06-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
17-10-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 20-06-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 iunie 2018

11. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2016 pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr.123/2012 (PL-x 110/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 110/2017

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

Următorul.

31. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2016 pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012; PL-x 110/2017.

Comisia pentru industrii, domnul președinte Iulian Iancu, vă rog.

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Cu proiectul de lege a fost sesizată comisia, spre dezbatere în fond.

Proiectul a fost adoptat de Senat; avizat de Comisia pentru transporturi și Comisia juridică; a fost discutat în plenul Camerei; la solicitarea plenului, reexaminat.

În urma reexaminării, membrii comisiei propun plenului adoptarea proiectului în forma adoptată de Senat.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Bumb, dezbateri generale.

Domnule Bumb, vă rog, v-ați înscris.

Și doamna Prună, din partea USR, la dezbateri generale.

Nu avem amendamente.

Domnul Sorin-Ioan Bumb:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

PNL va vota împotriva acestui proiect de lege, pentru că nu este normal, și poate vă aduceți bine aminte, anul trecut, pe 1 aprilie, când a intrat în vigoare această ordonanță, peste noapte, prețul de producție s-a scumpit la gazul metan cu 23%, deși erau promisiuni că va crește cu maximum 7%.

Trebuie să ne gândim la ceea ce se întâmplă în România. Trebuie să ne gândim, în primul rând, la consumatorii și la beneficiarii care nu pot să suporte acest preț. Și ne dăm seama că nu numai cei particulari, ci și industria a avut de suferit în acest an.

Deci votul nostru va fi împotrivă.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Doamna Prună, vă rog, Grupul USR.

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Stimați colegi,

Iată că după aproape un an și jumătate avem, în sfârșit, în plenul Camerei Deputaților, Ordonanța nr. 64. Un act legislativ care a deblocat piața gazelor în România și a înlăturat un posibil infringement din partea Comisiei Europene.

Această ordonanță a adus trei schimbări majore pe piața gazelor.

În primul rând, a fost eliminat prețul fix, stabilit de stat, la producția internă de gaze destinate consumului casnic, de care ani la rând au profitat niște grupuri de interese. Știm foarte bine Raportul Curții de Conturi, care a arătat că prețul acesta, reglementat, și mic, al gazelor, a făcut ca anumiți consumatori industriali să profite tocmai de gazul care trebuia să meargă la acei consumatori casnici săraci.

În al doilea rând, această ordonanță a impus un procent de minimum 30% pentru tranzacționarea gazelor naturale pe piețele centralizate, în ideea de a avea transparență.

Și nu în ultimul rând, O.U.G. nr. 64 a stabilit acel climat legislativ care să pună în concordanță legislația românească cu cerințele Comisiei Europene.

Și, grație acestei ordonanțe, Transgaz a primit un grant de 180 de milioane de euro pentru a contribui la construcția secțiunii românești a gazoductului BRUA.

Ei, bine, această ordonanță nu a fost atât de ușor de trecut prin Camera Deputaților, pentru că timp de un an de zile, cât au tot ținut dezbaterile - au început chiar în februarie 2017-, s-a prevestit în mod alarmist că această ordonanță va duce la creșterea enormă a prețului la gaze pentru populație.

În realitate, în locul acestei creșteri care se prevestea a fi de 33%, în 2017 față de 2016, INS a arătat că creșterea a fost de doar 1,41%, adică sub nivelul inflației.

Și, pe lângă informațiile false, s-a încercat în două rânduri adoptarea unor amendamente care ar fi naționalizat piața de gaze.

Se dorea ca OPCOM să fie singura piață centralizată pe care să se tranzacționeze gazele și să fie eliminat concurentul privat de pe piață.

Și, totodată, s-a dorit să se tranzacționeze întreaga cantitate de gaze pe piața centralizată, ceea ce ar fi dus la un blocaj al pieței, pentru că producătorii aveau, bineînțeles, tot interesul să încheie și contracte bilaterale pe termen lung.

Și dacă nu a mers nici așa, atunci s-a creat Comisia de anchetă A.N.R.E., unde timp de câteva luni de zile a fost demonizată această ordonanță.

Și, până la urmă, chiar și o companie furnizoare a amenințat faptul că nu va mai furniza gaze populației în iarna anului 2017.

Domnul Florin Iordache:

Vă rog să concluzionați.

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Și de ce toate acestea? O să concluzionez imediat. Pentru că majoritatea PSD-ALDE a dorit eliminarea mecanismelor de piață.

Și pentru că, domnilor din majoritate, nu vă place concurența absolut deloc.

Și pentru că vă este mult mai ușor, ca atunci când statul decidea din pix la ce preț și unde să fie direcționat gazul, acest lucru întâmplându-se chiar pe seama cetățenilor. Acei cetățeni săraci, vulnerabili, care nu reușesc să-și plătească factura la gaze.

USR va vota pentru acest act normativ în formă inițială, așa cum a fost trimis de la Guvern, în anul 2016, pentru că noi susținem mecanismele pieței libere și totodată susținem mediul concurențial pe piața gazelor.

Și trebuie să-mi exprim cumva surprinderea pentru faptul că PNL va vota împotriva acestei ordonanțe, așa cum a spus domnul Bumb, de la această tribună. În condițiile în care votul dumnealor a fost unul "pentru" în Comisia pentru industrii și servicii, acum două săptămâni.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Iulian Iancu, vă rog.

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Avem o probă, o demonstrație a ce înseamnă decizie extrem de periculoasă la nivelul cel mai înalt în statul român, când un Guvern, care nu este împuternicit legal și democratic, ajungând să decidă, decide împotriva acestei țări.

Aceasta este ordonanța în forma ei inițială, pe care noi, dacă n-am fi corectat-o prin Proiectul de Lege de modificare a Legii nr. 123 a energiei electrice și a gazelor naturale, de săptămâna trecută, am fi trăit o tragedie în continuare, pentru că - și am să vă fac o demonstrație în câteva secunde, despre înșiruirea de date false și manipulatorii.

Ordonanța a fost concepută pentru a debloca așa-zisa barieră la export, deși ea n-a existat, dar, în realitate, menirea i-a fost să liberalizeze cu 4 ani mai repede piața gazelor.

Și în loc să ne regăsim într-o creștere graduală a prețului până în 2021, inclusiv astăzi se spune că au beneficiat consumatorii industriali de prețul mic pentru populație.

Fals. Consumatorii industriali au avut piața liberalizată de ani de zile înainte. Nu erau vizați consumatorii industriali. Vizată a fost doar populația, pentru că noi am spus, în Legea noastră, în 2012, gazele se asigură cu prioritate populației României.

Aceasta a fost temerea, și pentru acest lucru am fost atacați. Pentru că am spus că asigurăm cu prioritate populației. Ce era aici atât de grav?

Doi. S-a spus aici că noi, de fapt, împiedicăm concurența între burse.

Stimați colegi,

Citez din Decizia Curții Constituționale: "Într-o bursă a energiei și a gazelor naturale concurența se formează prin numărul de participanți la piață", nu în concurența burselor. Pentru că dacă ai mai mulți participanți, îți formezi un preț de referință, și abia atunci consumatorul este câștigat.

Și trei.

Stimați colegi,

Dacă noi nu am fi intervenit să corectăm acest act normativ, nu am fi putut beneficia astăzi, cu adevărat, de o transparentizare a tranzacționării. Ne-am bătut pentru ca gazele, în această țară, să fie comercializate transparent, nediscriminatoriu și concurențial.

Ce nu s-a dorit aici? Să nu introducem cumva 50%, adică măcar jumătate din ce se produce în țara aceasta să o vadă și consumatorul român. Nu! S-a dorit să nu vadă consumatorul român, dimpotrivă, cantitățile de gaze să fie preluate și trimise direct la export, și industria noastră, consumatorul român, să meargă către gazele din import din Rusia și să creăm dependență gazelor din Rusia. Cine se bate pentru creșterea securității, în condițiile acestea?

Acesta este adevărul și am vrut să-l subliniez. (Aplauze.)

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Procedură de urgență - un singur vorbitor!

Mergem mai departe.

Rămâne la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 22 octombrie 2018, 0:36
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro