Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 iunie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.104/28-06-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-09-2018
17-09-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 20-06-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 iunie 2018

13. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat (PL-x 192/2018);
- Propunerii legislative pentru modificarea alineatului (7) al articolului 15 din Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat (Pl-x 521/2017);
- Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat (Pl-x 532/2017);
- Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat (Pl-x 114/2018). (rămase pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 521/2017 532/2017 114/2018 192/2018

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

33. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat. (Vociferări.)

Și avem și trei...

Liniște, liniște, vă rog frumos! (Vociferări.)

Avem și trei propuneri de respingere, în concordanță. Este vorba de Pl-x 521/2017 (Propunerea legislativă pentru modificarea alin. (7) al art. 15 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat); Pl-x 532/2017 (Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat) și Pl-x 114/2017 (Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat).

Dacă din partea inițiatorilor dorește să intervină cineva?

Comisia pentru muncă.

Vă rog, doamna Violeta.

Vă rog.

Doamna Violeta Răduț:

Mulțumesc, domnule președinte.

În conformitate cu prevederile art. 95 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, cu modificările și completările ulterioare, Comisia pentru muncă și protecție socială a fost sesizată, prin adresele nr. PL-x 192/2018 din 10 aprilie 2018, Pl-x 521/2017, Pl-x 532/2017 și Pl-x 114/2018, cu dezbaterea în fond, în procedură obișnuită, a Proiectului de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, a Propunerii legislative pentru modificarea alin. (7) al art. 15 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, a Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat și, respectiv, a Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat.

Cele patru inițiative legislative au ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii nr. 416/2001, în sensul instituirii unor măsuri de responsabilizare a persoanelor asistate social, prin implicarea în activități în folosul comunității, oferind astfel primarilor resurse umane pentru desfășurarea acestor activități.

Se preconizează ca, pentru sumele acordate ca ajutor social, persoanele apte de muncă din familiile beneficiare să aibă obligația de a presta lunar, la solicitarea primarului, muncă pentru acțiuni sau lucrări de interes local, respectiv în interesul unor beneficiari de lucrări care au nevoie de forță de muncă și funcționează pe raza unității administrativ-teritoriale, fără a se putea depăși regimul normal de lucru și cu respectarea normelor de securitate și igienă a muncii.

Inițiativele legislative fac parte din categoria legilor organice, conform prevederilor art. 73 alin. (3) din Constituția României, republicată.

Proiectul de Lege cu nr. PL-x 192/2018 a fost adoptat de Senat, în ședința din 3 aprilie 2018.

Propunerile legislative nr. Pl-x 521/2017, Pl-x 532/2017 și Pl-x 114/2018 au fost respinse de Senat în ședințele din 27 noiembrie 2017, respectiv 5 martie 2018.

Pentru toate cele patru inițiative legislative Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma finalizării dezbaterilor, comisia propune plenului Camerei Deputaților adoptarea, cu amendamente, a Proiectului de Lege nr. PL-x 192/2018 și respingerea Propunerilor legislative nr. Pl-x 521/2017, Pl-x 532/2017 și Pl-x 114/2018.

Amendamentele se regăsesc în anexa care face parte integrantă din prezentul raport.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnule Băișanu, dezbateri generale.

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Acest proiect de lege, pe care l-am inițiat, are o istorie mai lungă și trebuie să precizez câteva aspecte.

Dar, până în momentul de față, în toate comisiile, a primit vot pozitiv.

Dar vreau să vă spun că și Partidul Național Liberal, prin domnul Florin Roman, a depus un proiect similar.

Vreau să vă spun că și PMP, prin domnul Petru Movilă, a depus un proiect similar.

Și vreau să vă mai spun că dacă nu ar fi fost forța și sprijinul colegilor de la PSD, și de la PNL, și de la PMP, și cred, și de la USR, acest proiect nu ar fi ajuns în această fază.

Vă mulțumesc din suflet pentru munca pe care ați depus-o. Consider că România, care muncește, se află în spatele acestei legi, România, care plătește taxe și impozite, susține în continuare această lege.

Și vă doresc din tot sufletul să vă dea Dumnezeu gândul cel bun și să-l votăm cu toții, împreună.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Dohotaru.

Se pregătește doamna deputat Calista, vă rog.

Domnul Adrian-Octavian Dohotaru:

Bună ziua!

Vă mulțumesc.

Voiam să vă spun că se creează o imagine falsă cu privire la beneficiarii de venit minim garantat, transformați în țapi ispășitori pentru problemele pieței muncii și, de aceea, cred că este foarte important să venim cu date, în momentul în care venim cu astfel de inițiative legislative și o să venim cu ceva date chiar de la Ministerul Muncii, ca să vă arăt că sunt probleme de sistem, până la urmă, cu acești oameni care nu vor să muncească.

Așadar, beneficiarii de VMG în România sunt în scădere.

În martie 2011 sunt 216.000, iar ponderea bugetului de ajutoare sociale pentru VMG-iști este de sub 6% - 169 de milioane.

În 2017 - foarte important - doar 0,76% au refuzat un loc de muncă sau un curs de recalificare și doar 350 de beneficiari au refuzat de trei ori și li s-a sistat, astfel, venitul minim garantat. Aceasta înseamnă 0,11%.

Când apare în media sau din partea unor politicieni că sunt niște putori care refuză să muncească, pur și simplu este un fals grosolan.

În 2017, doar sub 5% au fost încadrați în muncă.

Un alt fals grosolan este faptul că oamenii preferă să ia VMG și de aceea refuză un loc de muncă. Pentru două persoane se dau în momentul de față 255 de lei.

Deci este un eșec de sistem, nu este o vină a acestor oameni, care ar refuza să muncească.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu.

Doamna deputat Mara Calista, vă rog. Grupul PNL.

Se pregătește domnul Seidler.

Doamna Mara-Daniela Calista:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Așa cum a precizat deja domnul Băișanu, într-adevăr, Partidul Național Liberal, prin inițiator, domnul Florin Roman, a avut un proiect depus încă de anul trecut, în care, de asemenea, și noi, ca PNL, încurajam munca. Într-adevăr, s-a decis - toate având același obiect - să fie comasate sub forma unui singur proiect, unde domnul Băișanu a fost inițiator, iar cea mai importantă modificare pe care, de altfel, PNL a susținut-o, este aceea că atât timp cât o persoană va refuza un loc de muncă sau va refuza un curs de simulare a forței de muncă, acest ajutor social să fie sistat.

Ce dorim prin lucrul acesta, atât noi, cât și inițiatorul - mă gândesc - este încurajarea muncii, și nu statul acasă al persoanelor care sunt apte de muncă și care ar putea să producă pentru societatea românească taxe, impozite și așa mai departe.

Clar, Partidul Național Liberal va vota cu două mâini, dacă vreți, acest proiect de lege.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnule Seidler, vă rog.

Se pregătește domnul Movilă Petru.

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Stimați colegi,

Acest proiect de lege vine să rezolve o problemă destul de mică, așa cum spunea și un antevorbitor, dar o rezolvă, și acest lucru este bun.

Ce nu rezolvă acest proiect de lege este asistența socială reală de care au nevoie anumite persoane, într-adevăr.

Nu există creșe suficiente în mediul rural, nu există învățământ de calitate în mediul rural și nu se vorbește niciodată în acest Parlament, nu se stă niciodată până la ora 10 seara să se rezolve asemenea probleme.

O altă mare problemă politică, pe care nu o rezolvă acest proiect de lege, este folosirea ajutoarelor sociale, în mod repetat și în timp îndelungat, în scopuri politice, mai ales în momentele electorale, și nu doar în momentele electorale, ci chiar și atunci când este nevoie ca 150.000 de persoane să fie aduse, plătite, în Piața Victoriei, pentru a preaslăvi conducătorul unic iubit.

Rușinos să folosești niște persoane, aflate la riscul excluziunii sociale, pentru propagandă politică!

Domnul Florin Iordache:

Domnul Petru Movilă.

Așa înțeleg colegii dezbaterea. (Vociferări.)

Vă rog, domnule Petru Movilă.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Aș vrea să-i felicit pe colegii care au inițiat acest proiect de lege, sigur, și pe cei care au avut idei asemănătoare, dar au fost toate compilate la un loc și s-a ales această soluție.

Aș vrea să-i invit și pe colegii care mai vin la microfon să vorbească despre un proiect de lege, să citească proiectul de lege despre care vin să vorbească la microfon, pentru că este important ca oamenii să înțeleagă, atunci când se poate, ce se întâmplă în Parlament.

Acest proiect de lege este foarte important, pentru că reglementează anumite condiții, în care cei care beneficiază de ajutor social pot beneficia de el în continuare, dar reglementează faptul că cei care sunt buni de muncă ar trebui să se ducă la muncă.

România are o problemă majoră cu forța de muncă. Societăți comerciale, oameni de afaceri, mediul privat au nevoie de forță de muncă din ce în ce mai multă, și nu avem pentru că foarte mulți s-au refugiat în dosare făcute de primari pentru ajutorul social.

Administrațiile locale, da, au nevoie de forță de muncă și în proiectul propus de Partidul Mișcarea Populară noi am spus că toți membrii familiei care beneficiază de ajutor social să facă prestațiile sociale, am spus că lucrările care se fac în cadrul activității de ajutor social, de prestare servicii, să fie făcut cu program, cu deviz de lucrări și recepție de lucrări. De abia atunci oamenii vor înțelege foarte clar că cei care prestează activități sociale nu muncesc prin curtea primarilor sau cei care guvernează pe plan local, indiferent de culoarea politică, și lucrările, muncile lor, sunt munci recepționate de comunitate, pentru că și ei, cei de la ajutoarele sociale, care muncesc și-și respectă regulile, trebuie respectați de comunitate.

Proiectul de lege este bun, nu este complet. Partidul Mișcarea Populară îl va susține și ne vom consulta cu ceilalți inițiatori și cu domnul coleg Băișanu, și cu domnul Roman, să venim și cu alte completări la această lege, pentru că, într-adevăr, încă este nevoie de reglementare în domeniu.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Câte un vorbitor la fiecare grup.

În continuare, Grupul UDMR, doamna Éva Csép.

Se pregătește domnul Ovidiu Ganț.

Doamna Csép Éva-Andrea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Percepția generală despre ajutor social este una negativă și știm foarte bine, deoarece avem în jurul nostru comunități care beneficiază de acest ajutor social, în ciuda faptului că sunt oameni înstăriți, sunt oameni capabili de muncă. Noi, ca observatori de dinafară, aceste lucruri le observăm.

Pe de altă parte, nu ne aplecăm destul asupra comunităților marginalizate, unde chiar sunt familii în sărăcie, unde chiar este o problemă, pentru că sunt persoane cu dizabilități sau bolnave în familiile acestea, în care sunt mulți copii și sunt crescuți mulți copii de bunici, pentru că părinții au plecat în străinătate, poate.

Totuși, trebuie să avem o responsabilitate socială pentru acești oameni, dar omul care este capabil să lucreze și poate să prindă chiar o scândură și s-o ducă mai departe trebuie să presteze aceste servicii, să primească un venit binemeritat, să plătească impozitele la stat și să nu trăiască în viața de zi cu zi din ajutor social.

Pe de altă parte, trebuie să delimităm ajutorul social de serviciile sociale și să nu comasăm aceste două lucruri, pentru că de multe ori facem această greșeală. Avem nevoie de serviciile sociale, avem nevoie de ajutor social pentru persoanele care chiar sunt nevoiașe și pentru care, cum a zis colegul, UDMR nu a pregătit un proiect de lege separat pentru acesta, dar în cadrul Comisiei pentru muncă am lucrat împreună la el, și UDMR va sprijini această inițiativă.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Ultimul vorbitor, domnul Ovidiu Ganț, din partea minorităților naționale.

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Stimate domnule președinte,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Și grupul nostru parlamentar va vota în favoarea acestei inițiative, care, totuși, așa cum s-a spus aici, este foarte bună, dar rezolvă o chestiune mai degrabă minoră, pentru că problema de fond persistă. Sunt regiuni întregi, ale României, care sunt printre cele mai sărace din Uniunea Europeană, din considerente care nu țin de oamenii care locuiesc neapărat acolo, ci de eșecul unor politici publice din ultimii 28 de ani.

Lipsa infrastructurii rutiere este o problemă fundamentală, pentru că atât timp cât nu vom avea această infrastructură, care să determine marii investitori să meargă în aceste regiuni să investească și să creeze locuri de muncă - preponderent, evident, investitori străini care ar avea aceste posibilități - și nu vom duce locuri de muncă în aceste regiuni, problema nu va fi rezolvată. Pentru că, pe de o parte, sigur, poți să-l sancționezi că refuză un loc de muncă, dar trebuie să i-l și oferi, or statul nu poate să o facă. Este clar că această ofertă trebuie să vină din mediul privat.

În consecință, construcția de autostrăzi nu va speria investitorii străini, cum afirma recent un ilustru politician, ci, din contră, îi va încuraja să meargă către aceste regiuni sărace ale României.

Mai mult, faptul că există aceste regiuni subdezvoltate în România, determină o migrație de forță de muncă în interiorul țării. Veți putea observa - sociologii vă pot spune acest lucru - că există grupuri mari de oameni din țară care își părăsesc regiunea natală pentru a-și găsi o șansă mai bună în alte regiuni ale țării, unde deja există deficit de forță de muncă. Deci este un fenomen complex, extrem de mare și care nu găsește soluții doar de această manieră punctuală.

În plus, lipsa forței de muncă calificate, în România, este accentuată și de faptul că nu am reușit încă să generalizăm învățământul profesional dual în această țară. Este singura soluție pentru asigurarea forței de muncă calificate, dar și o ofertă către oamenii care nu au nicio perspectivă și care sunt expuși acestui eșec social și necesității de a primi ajutoare de la stat.

Dincolo de mari discursuri, să nu uităm că suntem statul din Uniunea Europeană care are, de departe, cea mai mare populație care trăiește din agricultura de subzistență, și aceasta este o tragedie pentru România.

Din toate aceste motive, cu siguranță, vom vota în favoarea acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Imediat, domnule Suciu, să termin și apoi vă dau cuvântul.

Avem 19 amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

De la 2 la 19 sunt intervenții? Nu.

Celelalte, Pl-x 521/2017, Pl-x 532/2017 și Pl-x 114/2018 au rapoarte de respingere.

Rămâne la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 19 septembrie 2018, 23:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro