Plen
Ședința Camerei Deputaților din 20 iunie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.104/28-06-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
17-09-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 20-06-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 iunie 2018

20. Supunerea la votul final:  

   

După o scurtă pauză

 
 

Domnul Florin Iordache:

Rog colegii să ia loc, să putem începe ședința de vot final.

Vom face un vot test pentru a verifica prezența. Să înceapă votul.

 
 

246 de colegi. Suntem în cvorum.

Dacă liderii de grup doresc să-i ridice de la stafful tehnic prezența? Nu.

Bun. Putem începe, da?

 
Proiectul de Lege pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată (PL-x 227/2017); (adoptat)

Legi ordinare. Adoptări.

1. Proiectul de Lege pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată; PL-x 227/2017.

Comisia pentru buget propune adoptarea.

Să înceapă votul.

 

226 de voturi pentru, 48 de voturi împotrivă. Adoptat.

 
Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea art.291 alin.(2) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal (PL-x 364/2018); (adoptat)

2. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea art. 291 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal; PL-x 364/2018.

Comisia pentru buget propune adoptarea.

Să înceapă votul.

 

279 de voturi pentru. Unanimitate. Adoptat.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.64/2016 pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr.123/2012 (PL-x 110/2017); (adoptat)

3. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 64/2016 pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012; PL-x 110/2017.

Comisia pentru industrii propune adoptarea.

Să înceapă votul.

 

271 de voturi pentru, două voturi împotrivă, 3 abțineri. Adoptat.

Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2018...

Explicarea votului, da, doamnă Prună, vă rog.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

USR a votat pentru acest proiect legislativ.

Am votat pentru un proiect care vine în sprijinul pieței gazelor naturale, elimină prețul fix la producție al gazului natural la consumatorii casnici, adică la gospodării, urmând ca abia din 2022 acest preț să fie eliminat de tot.

Vă reamintesc că România și Comisia Europeană au negociat în 2012 un grafic de creștere a prețului la producție, deoarece acesta era subvenționat de stat, mult sub ce se tranzacționa pe piața liberă.

Dacă se respecta acest calendar, am fi ajuns ca astăzi să avem prețuri mai mari decât cel al gazului rusesc, adică undeva la 84 de lei/MWh, însă Ordonanța nr. 64 a venit tocmai să preîntâmpine acest lucru. Și puteți vedea, acum pe piața centralizată se tranzacționează undeva în jurul valorii de 75 de lei/MWh.

S-au spus în spațiul public, dar și de la această tribună, niște neadevăruri, cum că a explodat prețul la gaze.

Chiar președintele Comisiei pentru industrii și servicii a spus că prețul a crescut cu 33% în octombrie, apoi, cu 25% în noiembrie, apoi s-a răzgândit, și în luna noiembrie a spus 50%.

Și o să citez exact ce a spus dumnealui: "Ce țară pe această planetă și cum ar putea România pentru consumatorul ei casnic să suporte o creștere de 50%, fără să-și asume riscuri extraordinar de mari?".

În martie, apoi s-a răzgândit și a spus... a acestui an... a spus că a crescut cu 48%, ca săptămâna trecută, de la această tribună, să vehiculeze o altă cifră, la fel de fantasmagorică, de 56%.

L-aș întreba pe domnul Iancu dacă voia ca... colegii dumnealui de partid să joace aceste cifre la loto? Sau nu știu exact ce a dorit să facă spunând aceste creșteri care sunt total neadevărate și care n-au făcut decât să creeze panică în piață, de anul trecut, din aprilie 2017, când această ordonanță a intrat...

 
   

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați, doamnă...

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

... în vigoare, aceste creșteri de prețuri care au fost vehiculate au fost niște minciuni.

USR a votat pentru această ordonanță, pentru că susținem piața liberă și susținem mediul concurențial în România.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Iancu, vă rog.

 
 

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Vorbeam de o anumită categorie specială de surzenie, adică a acelor oameni care aud doar ceea ce spun ei.

De data aceasta însă lucrurile sunt mult mai grave. Sunt mult mai grave!

Și mă bucur că doamna deputat mi-a dat posibilitatea să facem împreună o analiză a felului în care s-au luat deciziile în această țară, privind liberalizarea prețului la gaze.

A menționat 2012. Vă reamintesc că domnul premier Boc și cu domnul prim-ministru Ungureanu au stabilit acel calendar care a fost invocat astăzi aici.

Cum l-au stabilit? Din burtă, stimați colegi. Din burtă. N-au avut absolut niciun studiu, nicio referință. Absolut din burtă.

Dar din burta lor? Nu! Au fost sugerate aceste cifre, de companii. Pentru că s-au dus cu limitele la valoarea cea mai mare posibilă, pe care niciodată piața n-ar fi atins-o.

Ce-a făcut domnul Cioloș în 2016, în iunie? A vrut să liberalizeze prețul, în iunie, pentru că se ajunsese la 60 de lei, adică cu 15 lei mai puțin decât era trecut în graficul acela de creștere a prețurilor.

Și atunci s-a ajuns la concluzia că, gata, scad prețurile și s-a liberalizat piața - iunie, 2016.

Pentru că nu am fost de acord atunci și personal am fost la Domnia Sa în birou și i-am spus: puteți garanta că și în toamnă vor scădea prețurile? Poate cineva pe planetă să vă garanteze că în iarna viitoare prețurile vor avea trend de scădere, și nu de creștere?

Și atunci n-a mai liberalizat în iunie. Dar ce a făcut? A făcut o ordonanță de urgență și a liberalizat din martie, anul viitor, când el oricum nu mai era la guvernare și oricum nu-și mai asuma în niciun fel responsabilitatea impactului.

Ce spune doamna aici, demonstrându-ne că este foarte periculos să te pronunți într-un domeniu despre care nu știi nimic și faci confuzii de termeni.

Da, stimată colegă, da, am ținut și am precizat acele creșteri de prețuri. Și vi le reamintesc. Am spus 46 și a fost 52% creștere, în anul în care ați declanșat liberalizarea. Dar e vorba de creșterea la producător, și nu la consumator. Vă rog să faceți o distincție clară între acești termeni. Producătorul a fost liberalizat, la el a fost creșterea de 50%.

A, dumneavoastră îmi spuneți că nu o regăsim imediat.

Nu o regăsim, pentru că reglementările spun așa: creșterea de la producător se duce la furnizor, furnizorul o suportă un an de zile, se duce la reglementator și cere recunoașterea, și recunoașterea o face reglementatorul, în ce procent crede el că e suportabil pentru consumator.

De aceea n-ați văzut la consumator imediat creșterea. Și n-o s-o vedem acum. Dar ați găsit-o în industrie, ați găsit-o în producția de energie electrică.

Uitați-vă ce ne spune, ne-a trimis astăzi scrisoare, de la Zalău, producătorul, și ne spune că avem creștere de 40%, de la o lună la alta. Nu s-a mai întâlnit acest lucru. În factură. Și ne cere să intervenim.

Cum să intervenim dacă avem oameni între noi care nu înțeleg noțiuni conceptuale de bază? Și ne spun în continuare că aceste creșteri nu sunt reale și că sunt fantasmagorice.

Uitați-vă la creșterile din trimestrul I, din semestrul viitor! 126 de lei.

De la ce preț am plecat noi, în martie, când ne-am bătut aici și ne-am dus la Bruxelles, și am spus: oameni buni, nu se poate o astfel de liberalizare într-o țară producătoare de gaze! 126 de lei, de la 60 de lei, e peste 100%? Avem în 2 ani de zile peste 100%?

Cât am spus eu? 46, da? E peste 100%.

Să nu veniți acum să spuneți că la consumatorul final nu va fi peste 100%. E la producător. Și de la producător se duce în industrie, în producția de energie, se duce în toate produsele acestei țări.

Dar pentru că nu avem capacitatea să înțelegem întregul, vedem secvența. Suntem interesați în a transmite un mesaj manipulatoriu.

Și, după aceea, noi, toți, ceilalți, de aici, încercăm să ne luptăm cu Bruxelles-ul, să explicăm de ce nu putem angaja ce a spus Guvernul Cioloș.

Și Bruxelles-ul ne spune: păi, e tot Guvernul României. Nu ne interesează cum se numește, e Guvernul României. Ați angajat, respectați ce ați angajat.

Și ne-am trezit cu spatele la zid.

Și de atunci încercăm să corectăm.

Prin ce am corectat?

Am corectat prin modificarea Legii nr. 123, acum o săptămână. După un an de zile, în care... unde ați mai întâlnit dumneavoastră, în istoria relațiilor cu Comisia Europeană, ca un comisar european să transmită o scrisoare președintelui Comisiei pentru industrii din Parlamentul României? Căruia îi spune că e bine, domnule, să nu avem transparență în comercializarea gazelor și să nu punem 50% pe platformă. De ce?

Adică, pe de o parte, transparență, nediscriminare, concurență.

Pe cealaltă parte, ne face scrisoare, că nu, că e bine așa, să rămână doar 30% și 70% - bilateral. Să nu vedem gazele, să nu vedem prețurile și să plece afară din România.

Ce...? Despre ce...? Despre ce solidaritate vorbim?

 
   

Domnul Florin Iordache:

Da, mulțumesc, domnule coleg.

 
 

Domnul Iulian Iancu:

Și despre ce susținere a competitivității economiei românești? (Aplauze.)

Mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Da, mulțumesc.

Domnul Popescu.

(Doamna deputat Cristina-Mădălina Prună solicită să ia cuvântul.)

Nu am drept la replică, nu s-a pronunțat niciun nume.

Domnul Popescu, vă rog.

 
 

Domnul Virgil-Daniel Popescu:

Dragi colegi,

PNL a votat pentru aprobarea acestei Ordonanțe nr. 64 și eu sunt surprins de ce aud de la acest microfon. Pentru că toți am votat-o. Din ce am văzut, au fost vreo trei voturi împotrivă.

Ori e bună ori nu e bună, dragi colegi?

PNL a cerut de două ori, în cursul anului trecut, întoarcerea la comisii, pentru că era într-o formă în care România rămânea în infringement.

Da, s-a mărit prețul la producător. S-a liberalizat, de fapt, prețul la producător, care a dus la o creștere a prețului.

Dar eu îmi aduc aminte, anul trecut, de o măsură a Guvernului PSD, prin care a luat 90% din dividendele companiilor din energie.

Atunci au fost buni banii aceștia, dragi colegi de la majoritate? Atunci au fost buni. (Aplauze.)

Păi, vorbim cu două măsuri?

Deci ori lăsăm companiile să meargă pe piața liberă, să-și vândă produsul, respectiv gazul, să facă profit, pe care să-l luați dumneavoastră, la bugetul de stat, sau Guvernele care vor veni, ori ținem totul sub control.

Prețul la consumator este în continuare reglementat. Este în continuare, până în 2021, reglementat de ANRE.

M-am uitat și eu în factura de gaze, pe care am plătit-o acum câteva zile, în București. Și am văzut că a crescut. Și m-am interesat.

A crescut pentru că a crescut tariful de distribuție. Și mă întreb, de ce?

De ce un distribuitor din București trebuie să aibă tarif mai mare? Are vreo legătură cu prețul gazului? (Vociferări.) Stau să mă întreb.

În fine, a crescut tariful de distribuție, OK. Dar de aici, ca să spunem că este 120, prețul, când pe bursă m-am uitat alaltăieri și am văzut că se vinde cu 89, e mult.

Eu cred că această lege - ca să închidem subiectul - este bine-venită. Este bine că s-a aprobat.

În sfârșit, cred că, cu ocazia aceasta, putem închide procedura de infringement. România iese din infringement, sper, după această lege.

Și nu cred că obligarea tranzacționărilor, cum ați spus, 50% pe bursă și 50% prin contracte bilaterale, va ajuta exploatarea gazelor din Marea Neagră. Pentru că acolo trebuie să avem contracte bilaterale pe termen lung.

Or, dacă noi îi obligăm pe cei care vin să investească miliarde să se ducă cu gazele pe bursă și vor vedea ei ce vor vinde, atunci nu vom mai avea niciodată exploatări din Marea Neagră.

Și aceasta înseamnă că rezervele onshore vor... de pe pământ, ca să înțelegeți mai bine - adică rezervele onshore vor scădea. Aceasta înseamnă dependență de gazul rusesc.

Și vă întreb, de aici, de la tribuna Parlamentului, asta vrem?

Eu nu cred că asta vrea nici Parlamentul României și nici poporul român.

Deci, dragi colegi... (Aplauze.) haideți să spunem lucrurile cum trebuie.

Să dăm drumul la exploatările din Marea Neagră, pentru că le ținem blocate, în Comisia pentru industrii, pe niște lucruri, nu știu de ce, încă.

Și haideți să terminăm odată, să ne punem pe treabă!

Mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Domnul Gerea, vă rog.

Domnul Gerea.

(Domnul deputat Cătălin Drulă solicită să ia cuvântul.)

Numai puțin, numai puțin, i-am dat cuvântul domnului Gerea. (Vociferări.)

Nu, nu avem... numai puțin...

 
 

Domnul Cătălin Drulă:

Pe procedură. Art. 151 alin. (4), domnule președinte, spune că în momentul... se dă dreptul la replică imediat când la adresa unui deputat - asta nu înseamnă că trebuie să-i pronunțe numele. Dacă eu spun că omul Rusiei conduce Comisia pentru industrii este clar despre cine este vorba, și domnul respectiv... (Aplauze.) are dreptul la drept la replică.

Aceasta este o interpretare abuzivă, că trebuie să se pronunțe numele. (Vociferări.) Se pot profera afirmații la adresa cuiva - domnul cu mustață, condamnat penal, care conduce Camera Deputaților și așa mai departe (Vociferări. Rumoare.) - și totuși este clar despre cine e vorba. Nu trebuie să i se pronunțe numele. Există dreptul la replică. (Vociferări. Rumoare.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Domnul Gerea, vă rog.

 
 

Domnul Andrei Dominic Gerea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stau și mă întreb cine se simte atunci când vorbim despre proști, de aici, de la tribuna Parlamentului. (Vociferări. Aplauze.)

Dar, sigur, lucrurile pot evolua foarte mult. Și ascult și aud multe enormități pronunțate de la această tribună.

Dar aș vrea să fac două remarci aici.

Legat de liberalizarea prețului la gaze. Aș vrea să vă împrospătez eventual memoria sau să vă dau ocazia să aflați că în negocierile pe care le-am purtat cu Banca Mondială, Fondul Monetar, Comisia Europeană, am acceptat, am agreat, la un moment dat, ca acel calendar de liberalizare a prețului la gaze să cuprindă o clauză. Și anume, dacă ceea ce noi am negociat este peste prețul pieței, să luăm în considerare prețul pieței.

Adică, stimată domnișoară expertă în energie - și nu numai, probabil - (Vociferări.)... așa sunt ei, multivalenți, la USR... (Vociferări.) România era protejată de orice evoluție nefavorabilă a prețului.

Dar, așa cum știm foarte bine, domnul Cioloș... "Cumințenia Pământului", mai bine zis, s-a grăbit, cu basca în mână, să zică: da, șefu’, așa este, facem cum vreți dumneavoastră, liberalizăm, nu contează ce consecințe vom avea.

Acestea au fost evoluțiile. Sunt opera dumneavoastră, Guvernul tehnocrat de tristă amintire.

În ceea ce privește îngrijorările pe care le avem de, eu știu, năvălire a gazului rusesc în piața românească, eu spun că ar fi mai bine să fim îngrijorați și să ridicăm și noi niște probleme. Și măcar niște întrebări să punem, să vedem unde este amenințarea.

Amenințarea vine din faptul că încercăm, cu eforturi, să promovăm tot ceea ce înseamnă gaz românesc, investiții, BRUA și așa mai departe, sau vine din construcția unor conducte, să zicem, North Stream, care nu fac altceva decât să aducă gazul rusesc în mijlocul Europei.

Este o dezbatere și o întrebare de pus.

Mulțumesc.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.27/2018 pentru completarea art.II din Legea nr.70/2018 privind modificarea și completarea Legii nr.145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței produselor din sectorul agricol (PL-x 284/2018); (adoptat)

Domnul Florin Iordache:

Bun.

4. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 27/2018...

(Doamna deputat Cristina-Mădălina Prună solicită să ia cuvântul.)

Îmi pare rău... (Vociferări.) Îmi pare rău...

... pentru completarea art. II din Legea nr. 70/2018 privind modificarea și completarea Legii nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței produselor din sectorul agricol; PL-x 284/2018.

Comisia pentru industrii și Comisia pentru agricultură propun adoptarea.

Să înceapă votul.

(Doamna deputat Cristina-Mădălina Prună solicită să ia cuvântul.)

Numai puțin. Eram în procedură de vot, doamnă.

 

267 de voturi pentru. Unanimitate.

Vă rog, vă rog.

Hai să respectăm Regulamentul!

Eram în procedură de vot.

Aveți o problemă de procedură?

Vă rog.

Dacă nu aveți procedură, vă opresc microfonul.

Vă rog.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Domnule președinte,

Nu mi-ați dat cuvântul la proiectul legislativ anterior, deși era dreptul meu și v-a fost invocat de la această tribună articolul în numele căruia am dreptul să mă exprim, în calitate de ales al poporului român. (Vociferări. Rumoare.)

Aș dori să... aș dori să-mi dați drept la replică și să mă exprim vizavi de cele ce au fost spuse pe proiectul anterior.

Și vreau să fie clar acest lucru și să nu-mi închideți microfonul. (Vociferări. Rumoare.)

Am acest drept, domnule Iordache, sau mă cenzurați?

 
 

Domnul Florin Iordache:

Dar văd că... aveți...

Vorbiți, doamnă, vă rog.

Aveți o...?

V-am spus... (Vociferări. Rumoare.)

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

În primul rând, aș vrea să vă spun că nu o să mă refer la lucrurile care au fost spuse aici despre mine, pentru că aveți o vârstă, și dumneavoastră, domnule Iancu, și dumneavoastră, domnule Gerea, și știu că este foarte greu să vă schimbați la vârsta aceasta.

Știu că este foarte greu să acceptați că oameni capabili au fost aleși, au fost trimiși de poporul român în Parlamentul României pentru a reprezenta interesele consumatorilor români și nu pentru a reprezenta interesele unor grupuri. Unor grupuri infracționale care fac legea de un an de zile în acest Parlament.

Iar securitatea energetică a României, pentru că s-a discutat despre acest lucru, înseamnă și interconectare. Nu înseamnă doar niște legi stabilite în spatele unor uși închise care apără niște interese.

Da, acest calendar de liberalizare a dus prețul gazelor la un nivel mai mic decât prețul gazului rusesc. Și știu că e greu să acceptați acest lucru, dar este adevărul.

Încă o dată...

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

... USR a votat pentru acest proiect de lege.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Și sper să nu ne mai cenzurați în halul acesta, pentru că suntem deputați în...

 
   

Domnul Florin Iordache:

Citiți Regulamentul...

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

... Parlamentul României...

 
   

Domnul Florin Iordache:

... doamnă.

Mulțumesc.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Am fost aleși de poporul român, să venim aici...

 
   

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

... și să-l reprezentăm. (Aplauze.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Domnul Petru Movilă.

(Domnul deputat Iulian Iancu solicită să ia cuvântul.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Domnule Iulian Iancu, mai multă înțelepciune.

Vă rog, explicarea votului la PL-x 284, da?

 
 

Domnul Petru Movilă:

Da.

Partidul Mișcarea Populară a votat Ordonanța de urgență pentru completarea art. II din Legea nr. 70/2018 privind modificarea și completarea Legii nr. 145/2014 pentru stabilirea unor măsuri de reglementare a pieței produselor din sectorul agricol.

Dacă vă amintiți, această ordonanță vine și prorogă un termen prin care se prelungește folosirea atestatelor de producător și a carnetelor de comercializare.

E de râsul curcilor că venim și dăm ordonanță pentru faptul că niște instituții ale statului român - fie că sunt direcții agricole sau primării - care ar trebui să colaboreze, nu reușesc ca în 10 aprilie să elibereze niște documente pentru certificate de producător. Și noi dăm ordonanță de urgență. Este rușinos și jenant.

Eu mă așteptam ca Guvernul să ia măsuri ca aceste lucruri să nu se întâmple, nu să vină cu ordonanță de urgență.

Și, pe viitor, le recomand membrilor Cabinetului Dăncilă - faceți instituțiile să funcționeze, nu dați ordonanță pentru orice lucru care nu funcționează corect.

Mulțumesc.

 
Proiectul de Lege pentru asigurarea strategiei naționale a României privind menținerea ciclului nuclear integrat, prin asigurarea materiei prime pentru fabricarea combustibilului nuclear necesar funcționării unităților de la Centrala Nuclearoelectrică de la Cernavodă (PL-x 318/2018); (adoptat)

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Următorul.

5. Proiectul de Lege pentru asigurarea strategiei naționale a României privind menținerea ciclului nuclear integrat, prin asigurarea materiei prime pentru fabricarea combustibilului nuclear necesar funcționării unităților de la Centrala Nuclearoelectrică de la Cernavodă; PL-x 318/2018.

Comisia pentru industrii propune adoptarea.

Să înceapă votul.

 

255 de voturi pentru, 26 de abțineri. Adoptat.

Legi organice. Adoptări.

Domnul Popescu, vă rog, explicarea votului.

 
 

Domnul Virgil-Daniel Popescu:

Partidul Național Liberal a votat pentru aprobarea acestui proiect legislativ.

Cred că era momentul să punem ordine în strategia națională privind energia nucleară, astfel încât să avem un ciclu integrat nuclear.

Și sunt bucuros datorită faptului că... colegii mei din Comisia pentru industrii au fost de acord cu un amendament depus de mine ieri, în care apa grea de la Drobeta Turnu-Severin, din Centrul Național de Management, este inclusă în acest proiect legislativ. Astfel încât nu se va mai pune vreodată problema ca stocul de apă grea să nu fie folosit pentru reactoarele de la Cernavodă.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Băișanu, Grupul...

Domnule Iancu, marcați...

Domnule Băișanu, v-am dat cuvântul, vă rog.

Și apoi, domnul Iancu.

Păi, butonul...

 
 

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

Ca parlamentar ALDE de Suceava, acolo unde industria mineritului încă supraviețuiește, salut această hotărâre pe care ați propus-o și care a fost votată sau va fi votată astăzi.

Este important să dăm o gură de oxigen minerilor din județul Suceava, din zona CNU.

Sprijinim în totalitate.

Și sper ca actualul ministru al energiei, ministrul ALDE, domnul Anton Anton, să ducă până la capăt toate proiectele prin care CNU și mineritul de uraniu să fie salvat.

Vă mulțumim.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Iancu, Grupul PSD.

 
 

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Aș vrea să încep prin a vă spune că este foarte greu să-ți stăpânești emoția în anumite momente, atunci când vezi că se continuă de la microfon, cu seninătate, manipulare și diversiune.

Acest act normativ pe care îl discutăm acum este o inițiativă legislativă a noastră, care a plecat din necesitatea salvării ciclului nuclear, pentru că Guvernul Cioloș, în decembrie, introduce într-un mod absolut abuziv condiția ca unei companii naționale care a fost concepută, realizată pentru a avea un singur beneficiar, respectiv Centrala Nucleară, să i se introducă un concurent, concurent care a intrat într-un preț și într-o politică de dumping, obligând practic scoaterea din piață a Companiei Naționale a Uraniului.

Cum am început noi guvernarea în ianuarie? Cu toți minerii cerându-ne în mod disperat să încercăm să introducem în buget resursa necesară să putem lua la rezervele statului producția lor, pentru că a rămas nevândută.

Cine a dat lovitura de grație Companiei Naționale a Uraniului? Ce companie era în discuție? Cameco. Cine este această companie? Intrați, vă rog, pe Internet, și o să vedeți că în Statele Unite s-a declanșat un scandal monstru de corupție în care sunt vizați, la nivelul cel mai înalt, funcționari din Statele Unite și Canada, descoperindu-se că în spatele Companiei Cameco este și acționariat rusesc. Și deși Cameco n-avea voie să iasă la export, cu toate acestea, printr-o semnătură dată în mod cu totul și cu totul surprinzător, iese la export și intră pe piața românească și scoate Compania Națională a Uraniului.

Cine este cu rușii?

Și apropo de ruși. Să știți că rezolvăm problema aceasta în mod definitiv și poate că ușor, ușor, începem să înțelegem de ce atunci când luăm explicit apărarea României, pe probleme de energie, persoana respectivă e transformată în omul rușilor.

În momentul de față, domnul președinte Ludovic Orban este acționat în instanță, de mine, pentru că a făcut afirmația că sunt omul rușilor.

Și pentru că eu îl cred, fiind lider de partid, un om foarte bine informat, îl rog să demonstreze în fața țării cum anume sunt eu omul rușilor.

Și așa sper că vom lămuri cine reprezintă interesele Rusiei în această țară.

Pentru că, iată, de la acest microfon, puțin mai înainte, colegii noștri - nu-i mai nominalizez - au venit și au spus așa: a, cum adică, din Marea Neagră noi să introducem condiționalitatea tranzacționării gazelor pe Platformă, în loc să fie contract bilateral?

Păi, atunci, dacă punem această condiție, gazele rusești vor intra în piața românească.

Este exact pe dos, stimați colegi. Pentru că atunci când ai contract bilateral exclusiv, fără să vinzi gazele pe Platforma românească, consumatorul român nu le mai vede, nu le mai poate cumpăra.

Contractul bilateral ce înseamnă? Ai luat gazele pe un contract pe care nu-l văd decât părțile, l-ai dus la export și nu-l văd piața românească și consumatorul român.

Dacă ai scos un metru cub din țară, îl duci la export, de unde îl iei? Din import. De unde îl luăm? De la ruși.

Și atunci cui facem jocul? Rușilor.

Cine vine și ne vinde aici altfel de teză, în mod manipulatoriu, crezând că am putea să ne lăsăm păcăliți?

De aceea ne-am bătut ca tranzacționarea să fie 50% pe Platformă, să fie transparentă și s-o vadă și consumatorul român.

Acesta este adevărul.

Iar cei care de la acest microfon continuă să facă altfel de jocuri sunt cu adevărat cei care sunt folosiți - poate nici măcar nu-și dau seama, pentru că nu au această capacitate - împotriva interesului statului român. (Aplauze.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Grupul USR, doamna Prună. (Vociferări.)

Explicarea... nu e replică, este explicarea votului.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Explicarea votului, stimați colegi, poate mai puneți mâna pe Regulament și mai învățați și dumneavoastră care... (Vociferări. Rumoare.) cum funcționează Parlamentul României.

Într-adevăr, astăzi am văzut foarte multe emoții în Camera Deputaților. Dar dacă emoțiile sunt în favoarea poporului român atunci nici n-avem de ce să ne scuzăm de la această tribună.

USR s-a abținut la acest proiect legislativ, pentru că am cerut ieri în Comisia pentru industrii și servicii să avem reprezentanți de la Ministerul Energiei, care să vină să ne prezinte un plan de restructurare a Companiei Naționale a Uraniului, să vedem și noi care sunt planurile pe viitor, mai ales în cadrul acestui ciclu integrat.

Acest proiect de lege se numește strategie. Au fost ani în România când am avut un număr de strategii mai mare decât numărul de zile calendaristice.

Deci haideți să nu mai mințim poporul cu încă o nouă strategie, haideți să venim cu soluții reale, haideți să încurajăm economia românească și haideți să nu mai spunem de la această tribună că Soros, că rușii, că, mai știu eu, Cioloș, că în continuare Guvernul Cioloș este de vină pentru toate problemele României, inclusiv la doi ani după guvernare. Ați avut doi ani de mandat în care nu ați făcut nimic, v-ați dat legi, ați modificat legile justiției, ați modificat Codul penal, v-ați dat legi în interes propriu, însă economia României, pe aceasta ați ignorat-o în continuare și ați dat legi care să nu fie în interesul național, deși vă dați cu toții mari patrioți, de aici, din Parlamentul României. (Aplauze. Rumoare.)

 
Propunerea legislativă pentru modificarea Legii educației naționale nr.1/2011 (Pl-x 169/2018); (adoptată)

Domnul Florin Iordache:

Legi organice. Adoptări.

6. Propunerea legislativă pentru modificarea Legii educației naționale nr. 1/2011.

Comisia pentru învățământ propune adoptarea.

Să înceapă votul.

 

188 de voturi pentru, 3 voturi împotrivă, 89 de abțineri. Adoptată.

 
Propunerea legislativă pentru completarea unor acte normative (Pl-x 46/2018); (adoptată)

Următoarea.

7. Propunerea legislativă pentru completarea unor acte normative.

Comisia pentru apărare propune adoptarea propunerii legislative.

Să înceapă votul.

 

278 de voturi pentru, o abținere. Adoptată.

 
Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr.554/2004 a contenciosului administrativ și a altor acte normative (Pl-x 76/2018); (adoptată)

8. Propunerea legislativă pentru modificarea Legii nr. 554/2004 a contenciosului administrativ și a altor acte normative.

Comisia juridică propune adoptarea.

Să înceapă votul.

 

187 de voturi pentru, 52 de voturi împotrivă, 40 de abțineri, un coleg nu și-a exprimat votul. Adoptată.

 
Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat (PL-x 192/2018); (adoptat)

9. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat.

Comisia pentru muncă propune adoptarea.

Să înceapă votul.

 

274 de voturi pentru, 4 voturi împotrivă, două abțineri. Adoptat.

Proiectul de lege privind...

(Domnul deputat Ștefan-Alexandru Băișanu solicită să ia cuvântul.)

Explicarea votului, domnul Băișanu.

Vă rog.

 
 

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă mulțumesc din suflet pentru votul pe care l-ați dat astăzi. Este un vot care vine să repare 17 ani în care am acceptat, cu bună știință, ca lenea să fie plătită și cred că trebuie să punem punct.

Pe de altă parte, aș dori, dacă se poate, - fac o propunere - să aducem un preot în sala aceasta, pentru că este prea multă ură și este nevoie de pace, iubire și înțelepciune. (Rumoare.)

În opinia mea, cred că capacitatea de a dialoga este mai importantă decât ura. Rezultatul acestui dialog este tocmai votul majoritar pe care astăzi l-ați dat în Parlamentul României, în care ALDE a venit cu o propunere, în care PSD a susținut, fără de care nu putea trece acest proiect, în care cei de la PNL au susținut, cei de la UNPR... UNPR... PMP - tot un drac! - (Râsete. Aplauze.), cei de la UDMR și cei de la USR.

De ce am propus această lege? Și argumentez cu două chestiuni: una făcută de un mare fizician al lumii, și una de Biblie. Și anume, în primele legi ale mișcării, Newton spunea că "Orice corp aflat în mișcare tinde să rămână în mișcare, iar orice corp aflat în repaus, tinde să rămână în repaus".

Este important ca, prin această lege, să-i punem în mișcare pe cei apți de muncă, capabili să muncească, sănătoși, și să-i ducem spre acel pariu cu munca, din care nu vor pierde nici unii, nici alții.

Foarte important este și ceea ce spune Biblia, și anume că, "Cei care nu vor munci, vor fi robi și vor plăti bir".

România n-are nevoie nici de robi, nici de bir, nici de sărăcie, nici de lene, iar motorul care poate schimba toată chestiunea aceasta este munca. Haideți să pariem pe ea! Și ați făcut-o astăzi și vă mulțumesc!

 
   

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

 
 

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

Pe de altă parte, un lucru foarte important, vreau să scot în evidență ceea de a făcut doamna ministru Olguța Vasilescu, care vine cu o chestiune foarte serioasă, cu sprijinul acela de 500 de euro pentru fiecare societate care angajează un om, din asistat social, un tânăr sau un șomer.

Toate acestea, și legea de astăzi, și propunerea doamnei Olguța Vasilescu, vin în sprijinirea noțiunii de muncă și în ajutarea și a celor care au nevoie de locuri de muncă, dar și a celor care au nevoie de oameni care să muncească.

 
   

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Ștefan-Alexandru Băișanu:

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Grupul PNL, un singur vorbitor!

Domnul Olar.

Păi, înțelegeți-vă!

S-a înscris domnul Olar înainte.

Vă rog.

 
 

Domnul Corneliu Olar:

Din timpul alocat, și domnul Dobre! Nu?!

Stimați colegi,

Într-adevăr, este o lege, o măsură de dreapta. Dar, așa cum dumneavoastră l-ați acuzat aici, de la tribună, și pe domnul Cioloș, și pe alții, trebuie să spunem cine a dat legea aceasta. Cea mai proastă lege pentru țară, care ne-a adus numai dezavantaje! O reparăm după câțiva ani...

În 1996, când s-a dat legea, să știți că eram primar independent în comuna Horea și știu că s-a făcut la Casa de cultură și a trebuit ca toți primarii să bată din palme ce lege bună a scos PSD - nu vă supărați, erați încă la guvernare, nu plecaserăți! -, la care mă ridic eu în picioare - eram singurul primar independent - era presă, televiziune și erau așa... toată lumea aplauda și mă ridic eu, un primar în primul mandat, și spun așa: "Domnilor, cred că este cea mai proastă lege pe care a dat-o un partid politic, un partid politic de stânga, o lege populistă, prea populistă!". Ca să treacă atâția ani...

Eu sunt mândru că pot vorbi acum de la tribună! Eu aveam 40 de dosare, să spun așa, la care le dădeam asistență socială, care meritau, într-adevăr.

Nu avem nimic cu cei care merită și care sunt inapți de muncă, dar, vedeți dumneavoastră, că cei apți de muncă au plecat din România! Cum îi aducem acum, îi chemăm la muncă?! Este o întrebare.

Și așa că, comparativ, comuna Albac avea 2.400 de locuitori, Horea - 2.400. Comuna Albac avea 450 de dosare - era condusă de PSD! - comuna Horea avea 40 de dosare! Ia faceți comparație la numărul acela... (Aplauze.)

Deci n-am împărtășit niciodată să plătesc nemunca!

Mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Grupul PMP, domnul Simionca.

Vă rog.

 
 

Domnul Ionuț Simionca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Grupul parlamentar al PMP a votat acest proiect de lege. Noi susținem munca. Chiar mai mult decât atât, eu, personal, împreună cu colegii din PMP și cu 100 de alți parlamentari, am făcut un alt proiect legislativ, prin care să punem acești asistați sociali, acești oameni care primesc venitul minim garantat, să-i punem la dispoziția comunității, adică ei să lucreze pentru firme, să poată fi angajați de către firme, de către fermieri și banii cu care ar trebui să fie remunerați, să fie plătiți primăriilor, astfel putem să-i folosim să construim grădinițe și școli.

Noi am votat acest proiect legislativ.

Mulțumesc.

 
Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea antisemitismului (PL-x 384/2018); (adoptat)

Domnul Florin Iordache:

Mai departe.

10. Proiectul de Lege privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea antisemitismului.

Comisia juridică propune adoptarea.

Să înceapă votul.

 

257 de voturi pentru, o abținere. Adoptat.

Explicarea votului, domnul Vexler.

Vă rog.

 
 

Domnul Silviu Vexler:

Vă mulțumesc frumos tuturor pentru acest vot. Ați făcut astăzi un gest mai important decât vă puteți da seama acum.

Așa cum am menționat azi dimineață, anul acesta, foarte curând, se împlinesc 80 de ani de la adoptarea legilor rasiale și antievreiești în România.

V-aș reaminti că, anul trecut, Cimitirul evreiesc din București a fost devastat chiar în ziua în care se aniversa comemorarea victimelor Holocaustului din țara noastră. Cred că este un gest simbolic și un gest frumos faptul că astăzi se adoptă această lege.

România este poate una din singurele țări din zonă, în care există o conviețuire fără probleme între toate minoritățile și cultele din țară și mai ales una... poate chiar singurul loc în care veți vedea deputatul evreu invitat la Cina de Iftar și deputatul turc, invitat de Hanuka într-o sinagogă. Nu veți găsi acest lucru în jur!

 
   

Domnul Varujan Pambuccian (din sală):

Și deputatul armean...

 
 

Domnul Silviu Vexler:

Deputatul armean, în obligatoriu trebuie să meargă la Iftar și italianul!

Două gânduri foarte scurte și închei.

De la începutul acestui mandat am primit tot felul de mesaje care mi-au fost adresate, ca deputat din partea minorității evreiești. Am fost numit, de la Azazel, Dracu pe pământ, Satana, trădător de țară și preferata mea - pentru că a fost însoțită și de o imagine foarte sugestivă - "Porc evreu numai bun de afumat". Este o listă lungă, le-am memorat, nu au o valoare sau o relevanță deosebită. De fapt, nu au absolut nicio valoare și o să vă explic foarte scurt de ce.

Cu tot ceea ce s-a întâmplat în trecut, rău sau bun, cu tot ceea ce s-a întâmplat rău ulterior, evreii și comunitățile evreiești din România au fost, sunt și rămân loiali acestei țări. (Aplauze.) Restul lucrurilor au... (Aplauze.) ...restul tuturor acestor lucruri intră la ceea ce se denumește calitate neglijabilă.

Apreciez sfaturile primite din partea doamnei secretar general pe traseu și în mod special vreau să subliniez modul profesionist și mai mult decât eficient în care am lucrat cu domnul președinte Nicolicea, căruia îi mulțumesc și aici și, evident, colegului meu, domnul deputat Ibram Iusein, care, ca întotdeauna, a fost alături, și nu în ultimul rând, dumneavoastră, domnule președinte, pentru că ați susținut de la început acest proiect.

În numele comunităților evreiești din România, vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Seidler, Grupul USR.

 
 

Domnul Cristian-Gabriel Seidler:

Legile rasiale, stimați membri ai Parlamentului României, au fost precedate de o propagandă mizeră, în care se folosea imaginea evreului. Vorbeați despre ură, stimate coleg, și, în același timp, în cealaltă Cameră, în Senat, se striga a ură, se striga a ură, de către un reprezentant al Partidului Social Democrat.

Ipocrizia este la maximum, domnule Șerban Nicolae - despre dânsul este vorba -, în timp ce democrația și respectul sunt la minimum istoric. (Aplauze.)

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.103/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul asigurărilor sociale (PL-x 159/2018); (adoptat)

Domnul Florin Iordache:

11. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 103/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul asigurărilor sociale.

Comisia pentru muncă propune adoptarea.

Să înceapă votul.

 

184 de voturi pentru, 89 de voturi împotrivă, două abțineri. Adoptat.

 
Proiectul de Lege privind internshipul (PL-x 6/2018); (adoptat)

12. Proiectul de Lege privind internshipul.

Comisia pentru muncă propune adoptarea.

Să înceapă votul.

 

273 de voturi pentru, un vot împotrivă, două abțineri. Adoptat.

 
Proiectul de Lege pentru modificarea Legii vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr.407/2006 (PL-x 165/2018); (respins)

Legi organice. Respingeri.

13. Proiectul de Lege pentru modificarea Legii vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006.

Comisia pentru agricultură și Comisia pentru mediu propun respingerea.

Să înceapă votul.

 

276 de voturi pentru, un coleg nu și-a exprimat votul. Adoptată respingerea.

 
Propunerea legislativă pentru modificarea alineatului (7) al articolului 15 din Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat (Pl-x 521/2017); (respinsă)

14. Propunerea legislativă pentru modificarea alineatului (7) al articolului 15 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat.

Comisia pentru muncă propune respingerea.

Să înceapă votul.

 

275 de voturi pentru, o abținere. Adoptată.

 
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat (Pl-x 532/2017); (respinsă)

15. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat.

Comisia pentru muncă propune respingerea.

Să înceapă votul.

 

274 de voturi pentru, o abținere. Adoptată propunerea de respingere.

 
Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat (Pl-x 114/2018). (respinsă)

Și ultima.

16. Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat.

Comisia pentru muncă propune respingerea.

Să înceapă votul.

 

272 de voturi pentru, o abținere. Adoptată.

Invit membrii Biroului permanent la ședință.

Vă mulțumesc.

Încheiem aici ședința noastră de astăzi.

Urmează plenul comun.

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 13,03

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 18 septembrie 2018, 21:23
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro