Plen
Ședința Camerei Deputaților din 25 iunie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.106/29-06-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-11-2018 (comună)
14-11-2018
13-11-2018
12-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 25-06-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 iunie 2018

2. Prezentarea și dezbaterea moțiunii simple intitulate "Ministerul Transporturilor sub PSD este Ministerul Anti-Autostrăzi", inițiate de deputați membri ai grupurilor parlamentare ale USR, PMP și neafiliați.  

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

La punctul 2 al ordinii de zi avem înscrisă dezbaterea moțiunii simple, inițiate de 50 de colegi deputați.

În temeiul art. 90 din Regulament, întreb dacă vreunul dintre semnatari își retrage adeziunea la această moțiune? Nu.

Pentru dezbaterea moțiunii, Biroul permanent și Comitetul liderilor grupurilor parlamentare vă propun următoarele.

Moțiunea simplă va fi citită de unul dintre semnatari; Guvernului i se rezervă 50 de minute, pe care le utilizează la începutul și la încheierea dezbaterilor; pentru dezbateri, luându-se în calcul câte 10 secunde pentru fiecare deputat, timpul maxim alocat grupurilor parlamentare, precum și deputaților neafiliați se prezintă astfel.

Grupul parlamentar al PSD - 25 de minute; PNL - 11 minute; USR - 5 minute; UDMR - 4 minute; ALDE - 3 minute; PMP - două minute; Grupul parlamentar al minorităților naționale - 3 minute; deputații neafiliați - 3 minute. Un total de 56 de minute.

Dacă sunt obiecții? Dacă nu, vă rog să vă pregătiți cartelele de vot. Vreau să supun votului propunerile prezentate.

Să înceapă votul.

Adoptate, cu 117 voturi pentru, un vot împotrivă și trei colegi fără opțiune.

Lista cu numele deputaților înscriși la dezbateri? O avem aici.

Dau cuvântul domnului deputat Drulă Cătălin, pentru citirea textului moțiunii simple.

Vă rog.

Domnul Cătălin Drulă:

Vă mulțumesc.

Doamnă președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor deputați,

Domnule ministru al transporturilor Lucian Șova,

Ați afirmat recent, în ședința Comisiei pentru transporturi, că atunci "când o să avem autostrăzi, o să avem salarii mari și vor pleca multinaționalele".

Este o afirmație incredibilă. Un ministru al transporturilor ar trebui să fie un campion al infrastructurii și un susținător al autostrăzilor. Dumneavoastră, din contră, sunteți un veritabil ministru antiautostrăzi. Pentru dumneavoastră lipsa autostrăzilor este în regulă, pentru că românii rămân cu salarii mici. Asta este logica PSD privind infrastructura, asta explică de ce nu avem nici drumuri moderne, dar nici salarii decente pentru români. De altfel, mandatul dumneavoastră este un șir de declarații sfidătoare, de gafe, de nerealizări, blocaje și decizii dezastruoase.

Domnule ministru,

Ați făcut praf toate proiectele mari de infrastructură ale României în mandatul dumneavoastră, începând cu autostrăzile care ar trebui să treacă Carpații!

Și să le luăm pe rând.

Autostrada Târgu Mureș-Iași - trecerea Carpaților Orientali, care este o legătură vitală pentru economia Moldovei. PSD a reziliat contractul pentru realizarea studiilor geotehnice pentru sectorul Târgu Mureș-Ditrău, cei 100 de kilometri din Transilvania ai autostrăzii, deși contractul avea finanțare din fonduri europene. Ulterior, până în ziua de astăzi, de la acea reziliere, domnule ministru, nu ați mai făcut nimic pentru acest proiect. Studiile geotehnice și proiectarea nu au fost contractate, deși toată Moldova vă cere să dați drumul la licitații. Ce este mai grav, este că dumneavoastră, PSD, v-ați bătut joc și de oamenii care au venit de la sute de kilometri să protesteze pentru infrastructură!

Autostrada Sibiu-Pitești.

Totul este blocat pentru acest proiect de incompetența cu care conduceți proiectul.

Nu avem constructori, nici azi nu e finalizată evaluarea ofertelor de pe loturile ușoare din capetele autostrăzii Sibiu-Boița și Pitești-Curtea de Argeș.

Nu avem acord de mediu, care este o cerință obligatorie pentru a putea desfășura lucrări.

Nu ați lansat licitații pentru supervizarea lucrărilor.

Dar, ceea ce este cel mai grav este că pe secțiunile cu adevărat grele, montane, loturile 2, 3 și 4, nu avem nici licitație făcută, nici studii geotehnice serioase, iar dumneavoastră, domnule ministru, n-ați mișcat niciun deget pentru această autostradă.

Cea de-a treia trecere montană, cea de pe Valea Prahovei, între Comarnic și Brașov, este deja subiect de haz de necaz pentru români, după atâtea tentative nereușite. Ați anunțat recent renunțarea la pregătirea și derularea acestui proiect cu profesioniștii Băncii Mondiale, după ce Guvernul anterior, tot Guvern PSD, ceruse sprijinul acestei instituții.

Nu numai că ne pierdem orice credibilitate în relația cu instituțiile financiare internaționale, dar îngropați o șansă unică pentru derularea profesionistă a acestei investiții. Cine se va ocupa în loc? Comisia Națională de Prognoză, din subordinea doamnei Dăncilă. Deci, mai nou, de autostrăzi se ocupă Comisia de Prognoză. Este absolut caragialian și ar fi amuzant, dacă n-ar fi trist!

Dincolo de autostrăzile prin munți și celelalte proiecte și dosare grele ale infrastructurii merg la fel de dezastruos sub mandatul dumneavoastră.

Coridorul european Sibiu-Nădlac.

Lipsește constructorul pentru o zonă critică de 9 km, cea cu tuneluri între Lugoj și Deva. Nu ați făcut licitația pentru contractarea unui constructor, iar pe lotul 3 nu ați semnat modificările necesare pentru a putea avea o descărcare la Holdea. Riscăm, astfel, să avem o nouă autostradă muzeu, de 20 de kilometri, o specialitate a dumneavoastră, de altfel, autostrăzile care nu pot fi folosite.

Pentru Axa Nord-Sud din Moldova, viitoarea Autostradă A7 Buzău-Bacău-Pașcani, din 2016, de când a fost lansată licitația pentru studiile de fezabilitate și proiectul tehnic, încă nu a fost finalizată evaluarea ofertelor! Deci din 2016 până la jumătatea lui 2018 nu avem nici măcar finalizate ofertele, evaluarea lor! Aceasta este prioritatea infrastructurii din Moldova, pentru dumneavoastră.

Am putea continua cu drumul expres Craiova-Pitești, unde licitația se îndreaptă cu mare probabilitate spre anulare pentru toate loturile. Sau cu podul de la Brăila, unde nici anul acesta și nici anul viitor nu vor putea începe lucrările, pentru că n-ați făcut licitațiile pentru relocări de utilități și exproprieri.

Pentru Centura Bucureștiului aveți o oportunitate nesperată și de neratat. Banca Europeană de Investiții a pregătit un studiu excelent, în care arată că ambele inele - și centura existentă și noul inel de autostradă - sunt necesare pentru a debloca coridorul european Constanța-Nădlac, și astfel ambele proiecte sunt eligibile pentru fonduri europene. O oportunitate uriașă, pe care nu o folosiți, trenând licitația pentru autostrada de centură A0 Nord.

Fondurile europene, domnule ministru, sunt aur curat pentru România, dar dumneavoastră nu-1 doriți. Căutați finanțări prin Asia și prin alte părți... Banii europeni care trebuie cheltuiți corect și legal nu vă trebuie. Chiar colega dumneavoastră de partid, doamna comisar Crețu, a tras un semnal de alarmă și s-a declarat extrem de îngrijorată. Singurele proiecte care atrag fonduri europene în prezent sunt cele fazate din exercițiul financiar trecut, proiecte care ar fi trebuit să fie finalizate încă de atunci. Despre proiecte noi nu poate fi vorba, atâta timp cât renunțați la sprijinul profesioniștilor și preferați să se ocupe Comisia de Prognoză de autostrăzi.

Dacă vorbim de profesionalism, să aducem aminte și de o altă idee de reformă pe care ați distrus-o: Compania de Investiții Rutiere, CNIR, ceea ce trebuia să fie o echipă de elită care să se ocupe de marile proiecte de infrastructură ale României. Aveați la dispoziție asistență tehnică contractată prin intermediul B.E.I. de la compania națională austriacă de autostrăzi. Care este rezultatul astăzi? Zero angajați și o companie fantomă. Timp de o lună a avut totuși un angajat - pe faimosul domn Narcis Neaga, supranumit "groparul infrastructurii", pe care l-ați mutat apoi la compania de drumuri CNAIR, unde este acum director general.

Dar cum ar putea un ministru al transporturilor să se ocupe profesionist de construcția de autostrăzi, dacă el gândește că doar prin subdezvoltarea cauzată de lipsa autostrăzilor vom reuși să ținem în țară companiile și multinaționalele?

Stimați colegi,

Domnul ministru Șova și-a început mandatul cu declarații sfidătoare, în doi peri. Ne-a spus că vom circula pe autostrăzi "când vor fi gata". Invitat la o discuție despre fondurile europene în transporturi, la comisia parlamentară, nu s-a prezentat și a invitat comisia să verifice situația fondurilor europene "pe site-ul ministerului" - citat exact.

Ultima declarație vine să pună capac incompetenței și degringoladei de la transporturi: "când vom avea autostrăzi, vor pleca multinaționalele".

Nu, domnule ministru, riscăm să plece multinaționalele tocmai pentru că nu avem infrastructură modernă. Regiuni întregi ale țării rămân în subdezvoltare tocmai pentru că nu sunt conectate cu autostrăzi de Europa!

Stimați colegi,

Vă invităm să votați această moțiune simplă. Nu puteți fi mulțumiți de cum merg lucrurile la transporturi. Alegătorii dumneavoastră, din fiecare circumscripție, s-au săturat de dezastrul din infrastructură. Domnul Șova este depășit de funcția pe care o ocupă, o știți prea bine. Suntem în ceasul al 12-lea pentru a salva fondurile europene de pe acest exercițiu financiar. Este nevoie de un om competent și capabil la minister. Dați un vot pentru a da o șansă României la infrastructură modernă!

Și în încheiere, vreau să-i cer, de la acest microfon, demisia lui Liviu Dragnea și să repet mesajul nostru: "Fără penali în funcții publice!". (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

În continuare, îl invit la tribună pe domnul Lucian Șova, ministrul transporturilor.

Aveți cuvântul, domnule ministru.

Domnul Lucian Șova (ministrul transporturilor):

Mulțumesc, doamnă președinte.

Stimați domni, cei care ați inițiat această moțiune simplă, merg după premisa că, atunci când vă lipsesc argumentele, țipați mai tare.

Totuși, eu o să vă răspund punctual la fiecare dintre problemele pe care le-ați ridicat, dar nu numai atât.

Această moțiune este, mai degrabă, o succesiune de declarații personale, dat fiind faptul că inițiatorul acestei acțiuni este calificat într-un domeniu care se ocupă cu tehnologia, însă cu altă tehnologie decât cea care privește drumurile sau construcția de autostrăzi.

Încă din prima zi de mandat am început să identific toate piedicile care stăteau în calea dezvoltării infrastructurii în România, și n-au fost deloc puține.

Ca să aveți o imagine de ansamblu, în debutul acestei prezentări, vreau să vă informez că în cinci luni de mandat am elaborat, am inițiat, am aprobat un număr de 22 de ori mai multe acte normative și documente, în vederea dezvoltării infrastructurii și funcționării ministerului, decât în media anilor precedenți, pentru aceeași perioadă. Și mă refer la peste 1.100 de acte normative pe care le-am semnat, le-am promovat în cele cinci luni de mandat și care, multe dintre ele, fac trimitere la indicatori tehnico-economici, exproprieri, autorizări pentru lucrări de infrastructură.

Cum am reușit acest lucru? Pur și simplu pentru că știu ce înseamnă administrația și cât de important este ca un act să nu zacă în sertare. Din păcate, aceste lucruri sunt prea tehnice pentru a fi spectaculoase sau prea birocratice și nu dau bine la televizor, însă fără aceste acte, azi, nu am avea deloc șantiere în funcțiune. Așa am înlăturat toate barierele administrative care țineau pe loc lucrările.

Vreau să vă subliniez un aspect, domnilor.

Astăzi, în România, pe toate șantierele aflate în lucru - și mă refer la 13 șantiere de autostrăzi, care însumează 176 de km. de autostradă - nu mai există nicio barieră administrativă. Nu mai este nevoie de nicio hotărâre de Guvern de expropriere, de nicio autorizație, iar toți banii sunt la dispoziția constructorilor. (Aplauze.) Nicio barieră administrativă! Acest lucru nu s-a întâmplat de mulți ani în România, poate niciodată! Și aș vrea să mă contraziceți. Toți constructorii au front de lucru.

Dar vă mai spun ceva. Acum se vede slăbiciunea companiilor, cele mai multe dintre ele străine, care au câștigat licitații în România, în ultimii 20 de ani. Nu vedem pe șantiere utilajele pe care le-au pus în documentația cu care au câștigat licitațiile! Vedem pe șantiere doar niște utilaje de mâna a doua, exploatate de niște companii care nici măcar nu sunt subcontractorii declarați, sunt doar niște prestatori plătiți în bătaie de joc. Și știu acest lucru pentru că, în ultimul timp, de trei luni de zile toți secretarii de stat din Ministerul Transporturilor au repartizat câte un segment de autostradă, în care există șantiere. Fiecare dintre aceștia merge o dată la două săptămâni în șantier, împreună cu prefecți, împreună cu președinți de consilii județene, împreună cu reprezentanți ai autorităților de control. Stau de vorbă cu antreprenorii, fac procese-verbale pentru fiecare vizită pe care o fac acolo și iau scris că antreprenorii nu au niciun impediment din partea statului român în a lucra.

Dar să revin la aserțiunile dumneavoastră.

Vorbesc de Sebeș-Turda. Bineînțeles că din dronă arată foarte bine aceste două segmente, dar vă invit, stimați colegi, să aveți curiozitatea să mergeți să vedeți acele două sectoare de autostradă, să stați de vorbă cu antreprenorii și să-i întrebați de ce niciunul dintre ei nu solicită începerea activităților de recepție. La unul din loturi a expirat termenul de predare pe 21 iunie. O să vă pot oferi, probabil, doar facturile de penalități pentru acești antreprenori, pentru că, din punct de vedere al calității lucrărilor, mai sunt multe de verificat, credeți-mă!

Comparativ cu situația de anul trecut, de asemenea, când bugetele companiilor din subordinea Ministerului Transporturilor au fost aprobate în a doua jumătate a anului, în acest mandat 90% din bugetele acestor companii deja au fost aprobate, prin ordin de ministru sau hotărâri de Guvern, și acest lucru nu este puțin, pentru că, astăzi, în toate companiile din subordinea ministerului deja au loc procedurile care privesc investițiile, care privesc achizițiile publice de bunuri și servicii.

Referitor la fondurile europene.

În treacăt fie spus, vreau să vă amintesc un lucru, stimați inițiatori ai acestei ordonanțe simple. Am fost invitat la comisie în ziua când eram - spre deosebire de mulți miniștri care n-au mai fost la vreun consiliu al miniștrilor, la Consiliul European - la Bruxelles și v-am scris pentru că era foarte normal să priviți pe site-ul ministerului, pentru că există explicațiile cu privire la situația fondurilor europene. Da! Și ați privit, pentru că la Sinaia, când am venit împreună cu directorul direcției organismului intermediar, n-ați mai fost curioși să aflați cum stăm cu situația fondurilor europene. Probabil că aveți stenograme și cu privire la acest lucru, domnule!

Să revenim.

În perioada mandatului meu, de la sfârșitul lunii ianuarie până în prezent, au fost autorizate fonduri europene, ceea ce înseamnă absorbție de aproximativ 508 milioane de lei.

Ministerul Transporturilor se află astăzi în competiția, în ierarhia pe care o avem în Guvern, legat de absorbția fondurilor europene, pe locul doi, după Ministerul Agriculturii. Putând să vă raportăm că peste 850 de milioane de euro au fost autorizate pentru plată.

De asemenea, au fost semnate contracte și acte adiționale de finanțare în valoare de peste 570 de milioane de lei. Dar poate că nu este suficientă nici această informație.

Să vă mai spun și alte lucruri. Am reușit la Aeroportul Henri Coandă un lucru care nu s-a rezolvat în patru ani: pista II a acestui aeroport, închisă pe o treime, care putea fi deschisă mai repede, s-au făcut lucrări la acea pistă într-o lună de zile. Astăzi, pe Aeroportul Henri Coandă se zboară la capacitate, pe ambele piste, ceea ce înseamnă o creștere a capacității de operare a aeroportului cu 50%.

La sfârșitul iernii toată lumea ridica problema că sar țăndări din pistele de la Aeroportul Henri Coandă și din căile de rulare. Astăzi toate aceste deficiențe au fost remediate, deși problema trenează de ani buni, și am putut să o rezolvăm într-o primăvară, totuși.

Să vorbim despre TAROM.

Este primul an în care avem o perspectivă reală de a reveni pe profit, la finalul anului, după 10 ani de pierderi. Numărul pasagerilor pe primul trimestru, stimați domni, a crescut cu 22%. Rata de încărcare a avioanelor a crescut cu peste 11 procente. Compania are încă două aeronave de ultimă generație și este în discuții pentru încă un pachet. Iar cele două avioane A310, care știți că stau de ani, în vederea casării, au fost vândute. Unul dintre ele deja și-a luat zborul către un nou beneficiar, iar celălalt urmează să facă acest lucru.

Deci, totuși, se mai întâmplă lucruri la Ministerul Transporturilor.

Oricât de dezagreabil va părea, eu nu o să tolerez nici ipocrizia, nici amatorismul și nici populismul cu care abordați situația infrastructurii din România, exploatând poate un fișier audio, și nimic mai mult.

Domnilor inițiatori ai acestei moțiuni simple, golită de argumente, deși vă declarați fani ai implementării rapide de autostrăzi, lucru care, în paranteză fie spus, nu l-ați demonstrat când ați avut ocazia, vă minunați de ce se renunță la discuțiile cu Banca Mondială, când această variantă presupune ca implementarea obiectivului să fie finalizată după 2030, implicând un nou studiu de fezabilitate, mai ales că Banca Mondială și-a oferit sprijinul financiar doar pentru realizarea studiului de fezabilitate, nu și pentru construcția propriu-zisă. Dar vă rog să rețineți un aspect: Ministerul Transporturilor nu a avut niciun contract, niciun acord cu Banca Mondială. Nu avem nicio obligație contractuală, politică sau diplomatică pe acest subiect. A fost o discuție exploratorie acum un an. În plus, proiectul viza mulți bani pentru asistență tehnică în domeniul resurselor umane și știți bine acest lucru. Acest Guvern a decis că cea mai rapidă variantă pentru realizarea Autostrăzii Ploiești-Brașov o reprezintă parteneriatul public-privat. Este un proiect greu care consumă o resursă financiară uriașă.

Din păcate, setea dumneavoastră de senzațional a dus în spațiul public o discuție care a avut un caracter tehnic. La Sinaia, în cadrul Comisiei pentru transporturi, v-am prezentat o situație, urmând ca, desigur, să fie parcurse etape necesare în dialogul nostru cu Banca Mondială. Însă, desigur, pe bună dreptate, astăzi, banca afirmă că a aflat din presă, deși Guvernul României are în vedere abordarea corespunzătoare a acestui subiect. Statul român nu-și mai permite, nici financiar, nici ca timp, să refacă studii pentru trasee clare care au fost stabilite încă de acum mulți ani.

Pe autostrada Pitești-Sibiu, spre exemplu, studiile geotehnice au fost realizate în continuare de compania de drumuri, dar în zonele în care acestea lipseau avem sute de foraje. Ne apucăm să facem acum alte sute, ca să dăm de lucru acelorași firme? Eu cred că morfologia Munților Carpați nu s-a schimbat în ultimele mii de ani, așa încât studiile care au fost făcute, dacă sunt suficiente, vor fi folosite, dacă vor mai trebui făcute, se vor mai face.

Revin la Autostrada Sibiu-Pitești și vă spun că nu este blocată, se așteaptă obținerea acordului de mediu. Secțiunile 1 și 5 sunt în fază finală de evaluare a ofertelor. Autostrada Sibiu-Pitești a fost poate blocată de un consilier al unui prim-ministru, prin 2015, azi promotor al moțiunii. Pentru secțiunea IV există deja un caiet de sarcini, pe care experții BEI-PASSA au dat un punct de vedere, în baza căruia se poate lansa procedura.

Pentru secțiunile II și III există o strategie de implementare care a început încă de când s-au publicat anunțurile de intenție.

Îi răspund celui care face afirmații nedocumentate că proiectul este pregătit pentru a fi lansat. Se așteaptă doar obținerea acordului de mediu, a cărui evaluare este în stadiul final, fiind depus un ultim document, adică studiul de evaluare adecvată. Această situație este determinată de opinia consultanților Comisiei Europene privind succesiunea acestor demersuri. Nu a fost alegerea noastră. Scopul lansării procedurii pentru capetele autostrăzii, cu o clauză suspensivă, de altfel, absolut legală, a fost tocmai acela de a câștiga timp, știind toți cât durează o procedură de achiziție.

Propuneți licitarea supervizării. Când vedeți că nu suntem lăsați să licităm lucrările pentru segmentul... Oare nu propuneți să punem căruța înaintea cailor?! Cred că vă grăbiți, totuși, doar la contracte de consultanță.

Vorbiți de blocaje. Aceste blocaje au apărut și din cauza unei legislații greoaie, neclare, care trena de ani buni. Toată lumea se plânge că licitațiile stau pe loc, așa că am modificat Legea exproprierilor, a achizițiilor publice și a contestațiilor, la nivel de Guvern, desigur.

Multe dintre blocajele pe care le-ați enumerat în textul acestei moțiuni se vor rezolva, datorită modificărilor aduse de Guvernul PSD-ALDE la aceste legi. De ce nu s-au făcut până acum aceste lucruri și de ce atât de târziu?!

Autostrada Târgu Mureș-Iași.

Ar trebui să știți, domnilor inițiatori ai moțiunii, mai ales cei care sunteți membri în Comisia pentru transporturi, că nu există posibilitatea obținerii unui acord de mediu pentru Târgu Mureș-Târgu Neamț. Inclusiv consultanții europeni ne spun aceasta. Ei propun o alternativă de traseu, pentru că în varianta de traseu la care se referă textul moțiunii nu există posibilitatea obținerii acordului de mediu, lucruri demonstrate și pentru care am fost avertizați ca fiind imposibile.

Pentru sectorul Târgu Neamț-Iași există soluții de implementare, și Guvernul României a ales parteneriatul public-privat.

Vorbesc de Autostrada Lugoj-Deva, secțiunea cu celebrele ecoducte. Să înțeleg că în momentul în care colegi de-ai dumneavoastră au acceptat soluția aceea mai grea și costisitoare pentru statul român, aceea de a construi tunele printr-un masiv montan, pentru a nu deranja traseul unor urși - care, între noi fie vorba, de 40 de ani nu au fost văzuți pe acolo -, am greșit, oare?!

Acum ne certați că nu am vrut să încălcăm legea și să adiționăm un contract cu 100% și am găsit soluția de scoatere separat la licitație a acestui segment. Dar în 2011 v-ați gândit la urmările deciziilor pripite? Se pare că nu.

Cât despre nodul Holdea, lucrările suplimentare nu au fost prevăzute în contractul inițial, iar noi acum facem eforturi să finalizăm negocierea pentru adiționarea acestor lucrări.

Scopul acestei abordări vizează soluționarea punctuală a problemei privind deschiderea traficului pe întreg lotul de autostradă, odată cu recepționarea lucrărilor prevăzute în cadrul contractului inițial.

Drumul de mare viteză Ploiești - Buzău - Focșani - Pașcani, despre care vorbiți. Știți bine că acum se derulează etapa de evaluare a ofertelor. Sigur, cam îndelungat timpul de evaluare a acestor oferte. Dar, dacă o să-mi spuneți dumneavoastră cum putem influența o comisie de licitație să grăbească acest lucru, fiți siguri că voi ține cont!

Vă precizez că lucrurile au mers cu viteza permisă de legislația în vigoare. Și acest lucru îl știți, de asemenea.

Compania de drumuri estimează semnarea contractelor de studiu de fezabilitate și proiectare, în această toamnă. Dar, sigur, vom depinde în continuare de soluționarea contestațiilor.

Menționez că există posibilitatea ca ASF să indice pentru acest drum soluția de construcție la profil de autostradă. Și o să vă spun în continuare de ce.

Drumul expres Craiova - Pitești. Spuneți că există probabilitatea anulării licitației pentru toate loturile. Mi se pare că știți ceva în plus decât ceea este corect și legal să știți.

Cum ați ajuns la această concluzie? Temerile dumneavoastră nu sunt susținute de argumente. Însă încurcăturile care au dus la blocarea proiectului Drumul expres Craiova - Pitești și Autostrada Moldovei au fost cauzate de modificările aduse în 2016 la Hotărârea Guvernului nr. 666. Deși Ministerul Transporturilor deținea o documentație matură, respectiv pentru Craiova - Pitești, studiul de fezabilitate la profil de drum expres, cu toate avizele și acordurile obținute, inclusiv cel de mediu, în Hotărârea Guvernului a apărut ca autostradă.

Cu Autostrada Moldovei s-a întâmplat invers. Aveam deja o documentație pentru profil de autostradă, iar prin Hotărârea Guvernului despre care am vorbim apare ca proiect de drum expres.

Despre podul de la Brăila. În prezent, contractul este în derulare. Se află în faza de elaborare a proiectului tehnic, cu termen de finalizare la începutul anului 2019.

În paralel, se desfășoară procedurile aferente exproprierilor și relocărilor de utilități.

La finalizarea proiectului tehnic, vom avea un amplasament liber de sarcini pentru realizarea construcției propriu-zise.

Însă mă folosesc de acest prilej să atrag atenția celor de la Compania de drumuri că nu voi tolera vreo întârziere în derularea procedurilor administrative. Și le spun că vor răspunde cu locurile lor de muncă, dacă se va perpetua vreo practică asemănătoare unora din trecut.

Centura Bucureștiului. În prezent, procedura de atribuire a contractului de proiectare și execuție aferente Centurii Sud este încheiată. Sigur, așteptăm finalizarea contestațiilor.

Studiul la care faceți referire, făcut de Banca Europeană de Investiții, a venit cu o oarecare întârziere, dar a fost deja lansată și finalizată procedura de licitație pentru partea de sud, care cuprinde și pasajele Domnești, Berceni și Oltenița.

Tocmai aici a venit proactivitatea celor de la Compania de drumuri, care au lansat procedura de proiectare și execuție cu un an înainte de apariția studiului BEI a Centurii Sud, urmând ca în cel mai scurt timp să fie lansată și porțiunea de nord.

Ați vorbit despre înființarea CNIR și declararea Proiectului de Lege de aprobare a Ordonanței de urgență ca neconstituțională.

Îmi aduc aminte că această ordonanță de urgență a fost dată prin 2016, iar printre motivele de respingere apare inclusiv modul de inițiere, acela de ordonanță de urgență.

Sigur că îmi pare rău că nu pot da timpul înapoi, să-i sfătuiesc pe domnii de la Ministerul Transporturilor, din acea perioadă, să-și modifice strategia.

Moțiunea dumneavoastră, trebuie să repet, nu conține argumente.

Nu aș vrea să vă jignesc, domnilor inițiatori ai acestei moțiuni simple, că nu ați cunoaște lucruri esențiale, însă Ministerul Transporturilor nu se ocupă numai de autostrăzi. Avem 51 de companii în subordine sau în coordonare. Niciunul dintre cei 250 de directori din subordine nu este liniștit, pentru că în fiecare zi îi scot din zona de confort.

Și este bine să știți că la acest moment nu există niciun risc de dezangajare a fondurilor europene pentru sectorul de transport, iar portofoliul de proiecte aflate în implementare și în contractare va asigura atingerea țintelor de absorbție, până la sfârșitul perioadei de programare.

Proiectele de infrastructură de transport cu fonduri europene aflate în implementare sau în licitație se ridică la aproximativ 11 miliarde de euro, de peste două ori valoarea fondurilor aprobate pentru infrastructura de transport, în perioada 2014-2020.

În prima jumătate a anului 2018, fondurile europene atrase au fost mai mari decât cele planificate pentru această perioadă.

Săptămâna trecută am transmis Comisiei Europene proiectul major privind modernizarea Drumului Național 73 - Ploiești - Câmpulung - Brașov, în valoare de aproximativ 90 de milioane de euro, proiect care are și aprobarea JASPERS.

Tot săptămâna trecută, Comisia Europeană a aprobat finanțarea a peste 240 de milioane de euro pentru autostrada Câmpia Turzii - Ogra - Târgu Mureș.

Este bine să știți că a fost aprobată supracontractarea cu 300%, adică 200% peste nivelul inițial pentru axele de transport din POIM 2014-2020.

Am obținut acordul Comisiei Europene pentru lansarea pregătirii de proiecte pentru perioada post 2020 și deja facem acest lucru.

S-a obținut aprobarea Comisiei Europene și au început lucrările pentru proiectul de modernizare a căii ferate Radna - Gurasada - Simeria, cel mai mare proiect de modernizare de cale ferată aprobat în această perioadă de programare - 1,7 miliarde de euro.

A fost transmis la Comisia Europeană proiectul major privind modernizarea ecluzelor pe Canalul Dunăre - Marea Neagră, în valoare totală de aproximativ 546 de milioane de lei.

S-au înregistrat progrese semnificative în negocierile cu Comisia Europeană pentru aprobarea proiectului Magistralei de metrou M6, fiind încheiată etapa clarificărilor, aprobarea depinzând acum doar de procesele birocratice de la Bruxelles.

Este bine să mai știți că au fost recepționate lucrări la Centura orașului Caracal, o lucrare mică, după 8 ani însă de la deschiderea șantierului.

Am preluat și refăcut drumurile de la intrările în țară, de la Albița și Giurgiu.

În câteva zile s-au rezolvat aceste lucruri, dar totuși aceste probleme au fost ridicate ani de zile de unii dintre dumneavoastră.

Este bine să știți că a intrat în reabilitare, pentru confortul călătorilor, tot parcul activ de vagoane și automotoare CFR Călători. Până acum, am realizat 90%, adică 700 de vagoane și 140 de automotoare.

Ce s-a făcut înainte? Vă spun eu. Nimic. Au fost reparate, planificat, în ultimele 3 luni, 100 de vagoane de călători, din care 7 au fost modernizate.

CFR Călători a inițiat procedura de achiziție, prin leasing financiar, pentru 100 de automotoare. Acțiunea va fi finalizată în septembrie.

Ce s-a întâmplat în anii trecuți? Vă spun eu. Nimic. Nicio reparație.

Când am venit în Ministerul Transporturilor, din 1.200 de vagoane, cât era parcul de vagoane al CFR Călători, 400 erau trase la gard.

Să vorbim despre CFR Infrastructură, unde în această perioadă au fost ridicate 192 de restricții de viteză, doar anul acesta, majoritatea cu lucrări în regie proprie. Au fost terminate lucrările la podurile dunărene Cernavodă și Borcea, după 4 ani.

În Gara de Nord a fost instalat, în sfârșit, un nou sistem de informare a publicului călător.

A fost dat în folosință podul de cale ferată de la Mogoșoaia, modernizat.

Sunt gata și începând din iulie se vor recepționa 144 de kilometri de cale ferată între Sighișoara și Simeria, pe unde se va circula cu 160 km/h.

Este bine să știți că a fost terminată documentația și am pus pe site-ul Ministerului Transporturilor, în consultare publică, Proiectul de Hotărâre de Guvern privind indicatorii tehnico-economici pentru noul terminal de pasageri al Aeroportului Henri Coandă. Este o investiție de un miliard de euro, pentru care nu s-a făcut nimic ani de zile. În aceste 5 luni, împreună cu cei de la aeroport, am elaborat această documentație.

Ministerul Transporturilor, împreună cu Metrorex au reușit deblocarea plăților pentru lucrările executate de antreprenori.

Depoul Străulești și Park & Ride de pe Magistrala 4 de metrou sunt gata. În iulie, încep procedurile pentru recepție.

Pe Dunăre, partea bulgară a început, după ani de zile - și ar trebui să știți și acest lucru - lucrările de dragaj. Și asta datorită întâlnirilor pe care le-am avut, la solicitarea mea, cu doamna Corina Crețu și cu ministrul transporturilor din Bulgaria, la Bruxelles.

La Portul Constanța a fost semnat contractul de finanțare prin POIM pentru Dana 80, în valoare de 26 de milioane.

Tot în port, au fost inițiate proceduri pentru realizarea dragajului de investiții - 40 de milioane.

Administrația Fluvială a Dunării de Jos are din această primăvară o navă nouă, după 28 de ani, construită cu bani de la bugetul de stat.

Această navă va interveni în situații de urgență, inclusiv la salvare și la stingerea incendiilor, pe Dunăre sau pe platformele portuare - în valoare de peste 5 milioane de euro.

Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare are din această vară două nave specializate de intervenții pentru căutarea și salvarea pe mare.

Ministerul Transporturilor a întreprins toate măsurile pentru deschiderea punctului de trecere a frontierei româno-ucrainean de la Isaccea și hotărârea de Guvern a fost aprobată.

TAROM a deschis, în ultimele 4 luni, 10 rute noi, în țară, dar unele dintre ele și cu conexiuni la extern.

Stimați colegi,

Am fost aduși astăzi în situația să dezbatem o moțiune simplă care vizează un domeniu atât de sensibil cum este cel al transporturilor.

Din păcate, deși acest domeniu merită o atenție deosebită, politicianismul și ipocrizia demersului susținut de USR aruncă în derizoriu subiectul.

Dacă această moțiune nu ar fi fost promovată de un membru al Comisiei pentru transporturi, ar mai fi fost de înțeles.

Însă este de înțeles și așa, pentru că de fapt ipocrizia și superficialitatea abordării acestuia le-am văzut de nenumărate ori și în comisie.

A pune etichete hazardate pe exploatarea conținutului unor mesaje scoase din contextul unor dezbateri cinstite și bazate pe argumente, așa cum a fost discuția de la Sinaia, la care am participat, nu reflectă decât reaua-credință și setea de imagine a unor colegi, deși întotdeauna s-a afirmat, la comisie, că lăsăm politicianismul în afara dezbaterilor.

Deși discuțiile de la Sinaia au fost foarte consistente și au reflectat preocuparea comună - a mea, a Comisiei pentru transporturi și a autorităților locale - pentru soluționarea diverselor probleme aflate în dezbatere, din păcate un coleg de-al nostru a ales să ducă în derizoriu tot efortul nostru comun.

Suntem obișnuiți cu tot acest comportament, însă acum este cazul să-i reamintesc și să vă informez și pe dumneavoastră următoarele.

În ultimele 5 luni, de când am preluat mandatul, am avut, la nivelul comisiei, 3 întâlniri cu membrii acesteia, ocazii cu care au fost dezbătute cele mai dificile subiecte din domeniu și au fost informați cu privire la acțiunile concrete întreprinse de minister în vederea rezolvării lor.

Această perioadă a fost cea mai transparentă în colaborarea directă între Ministerul Transporturilor și Comisia pentru transporturi.

Ori de câte ori au existat solicitări din partea comisiei, ca reprezentanți ai entităților aflate în subordinea ministerului să fie prezente, acestea au participat la lucrări și au răspuns întrebărilor deputaților și senatorilor.

Comisia a fost informată, încă din prima lună din mandatul meu, cu privire la starea nesatisfăcătoare a unor lucrări sau șantiere, cu documentații pe care le-am pus la dispoziția colegilor parlamentari, care au conținut imagini și înregistrări video din teren.

Dar, ce să facem, politicianul de tipul le știu eu pe toate, dar n-am nici meserie, așa cum este inițiatorul acestei moțiuni, nu a făcut decât să-mi dea ocazia să vă spun câte lucruri am reușit să fac în cele 5 luni de când sunt ministru al transporturilor.

Și vă mulțumesc pentru această oportunitate. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Urmează dezbateri asupra moțiunii simple prezentate.

Și o să-l invit la tribună, din partea Grupului parlamentar al PSD, pe domnul Răzvan Cuc.

Domnule deputat, vă rog.

Domnul Alexandru-Răzvan Cuc:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Domnilor parlamentari care ați redactat textul moțiunii simple pe transporturi,

Înainte de a redacta acest text, care aș spune că este relativ slăbuț, ca să nu-l numesc altfel, aș fi vrut să vă uitați puțin în urmă - și cei care l-ați semnat - aș fi vrut să vă uitați puțin în urmă și să analizați un pic ce ați realizat voi cât ați condus Ministerul Transporturilor.

Pentru că vă reamintesc, dragi experți în autostrăzi, de la USR - în 2016 erați parcă tehnocrați și susținuți de PNL - că la preluarea ministerului de PSD, toate proiectele de autostrăzi erau blocate.

Și aș da câteva exemple, cunoscute de toți din această încăpere: Câmpia Turzii - Ogra - 3 contracte blocate 100%; Sebeș - Turda - blocat, lipseau autorizații, exproprieri, acord de mediu; Lugoj - Deva - lipseau acordul de mediu, autorizații, relocarea faimoasei peșteri de lilieci, mă rog, scorbură, de fapt, stătea neremediată de mai bine de un an și jumătate; nu mai vorbesc de Sibiu - Pitești, care era total blocat, un proiect extraordinar de important pentru România.

S-a reușit în timp record să rezolvăm toate aceste probleme birocratice, într-o colaborare exemplară cu Ministerul Mediului și cu celelalte ministere de resort.

Imaginați-vă, dragi colegi, că, dacă nu au fost în stare să remedieze toate aceste probleme birocratice timp de 12 luni, cât au guvernat, câte proiecte de infrastructură noi - și aici mă refer la proiecte de infrastructură mari, autostrăzi - credeți că au scos acești tehnocrați, astăzi, USR și PNL, la licitație, pentru a asigura absorbția de fonduri europene, pe de o parte, și, pe de altă parte, pentru a crea o predictibilitate pe piața constructorilor români? Și aici mă refer la proiecte scoase la licitație, de proiectare și execuție, nu revizuiri de studii de fezabilitate sau noi studii de fezabilitate, așa cum făcea domnul Orban când era ministrul transporturilor.

Vă spun eu - zero proiecte, n-au scos nimic!

Noi, PSD, am lansat anul trecut proiecte în valoare de peste 3 miliarde de euro. Și aici aș aminti secțiunile 1 și 5 din Autostrada Sibiu - Pitești; drumul de mare viteză Craiova - Pitești; Centura Bucureștiului la profil de autostradă pe sud, Podul de la Brăila, tronsonul de autostradă Suplacu de Barcău - Borș.

Deci să facem o scurtă recapitulare.

Nu ați fost în stare să lansați niciun proiect; nu ați fost în stare să deblocați niciun proiect; când vine vorba despre absorbția de fonduri europene, ea a fost total inexistentă.

Aveți și voi o reușită, într-adevăr, aceea de a vă bucura de fiecare dată când un proiect de infrastructură întâmpină o dificultate. Când este o contestație, imediat săriți și voi și vă bucurați foarte mult, uite, ce bine că un proiect este blocat!

Aveți un mod foarte ciudat - că văd că tot timpul veniți și spuneți că sunteți români adevărați - de a înțelege sintagma aceasta, de a fi români adevărați. Pentru că atunci când vine vorba despre competență, am văzut de ce sunteți în stare. (Vociferări.)

La predarea mandatului, am lăsat proiecte în minister, pentru a fi lansate, în valoare de peste 16 miliarde de lei. Centura la profil de autostradă pe nord, autostrada Transilvania, secțiunile dintre Nădășelu și Suplacu de Barcău, cât și pregătirea documentațiilor pentru restul secțiunilor din Sibiu - Pitești.

Deci, dragi contestatari de meserie ai ministerului, să vă intre bine în cap un singur lucru. Prima autostradă care taie Carpații, Sibiu - Pitești, a fost lansată spre proiectare și execuție de Guvernul PSD - ALDE, anul trecut, începând cu primele secțiuni, secțiunile 1 și 5.

Voi puteți să rămâneți să vă lăudați cu zero, peste tot, dar să vă bucurați atunci când ceva nu merge bine.

Dar stați liniștiți, se poate și mai rău. Se poate ca atunci când un ministru are în subordine mai multe companii, cum spunea și domnul Șova, vreo 51, se poate să piardă un bun al ministerului, care, deși este evaluat la 4 milioane de euro, reușește să-l piardă, pentru 40.000 de euro.

Da, ați ghicit, este vorba despre Hotelul Astoria și este vorba de domnul Orban. (Vociferări.)

Este bine că apărați interesele românilor doar în declarații.

Mulțumesc mult. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Din partea PNL, domnul deputat Lucian Bode.

Vă rog.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Doamnă președinte de ședință,

Stimați colegi,

Domnule ministru Lucian Șova,

Vă mulțumesc că sunteți prezent, până la urmă, în plenul Camerei Deputaților, cu greu.

Și vă mărturisesc că nu m-aș fi așteptat de la dumneavoastră să fiți nevoit să vă confruntați cu o moțiune simplă, după numai 5 luni de mandat, în fruntea ministerului.

Ați început mandatul de ministru al transporturilor sub auspiciile respectului și bunei colaborări cu noi, cu Legislativul, în general, și cu membrii Comisiei pentru transporturi și infrastructură, în special. Numai că timpul a trecut, iar rezultatele lipsesc cu desăvârșire.

Din păcate, odată cu trecerea timpului, în comportamentul dumneavoastră s-au produs câteva mutații.

Pe de o parte, vă consacrați pe zi ce trece ca fiind ministrul care nu reușește să dea în folosință niciun kilometru de autostradă nou construit, cu toate că avem câțiva kilometri de autostradă finalizați. Dar, sigur, acestea sunt muzee în aer liber, ceea ce vă face din ce în ce mai nervos.

Pe de altă parte, se pare că tupeul și aroganța se iau de pe scaunul de ministru al transporturilor.

După ce predecesorul dumneavoastră, domnul Stroe, se raporta la Parlament precum la secția de vidanjori ai RAJA Constanța, ați ajuns și dumneavoastră să vă comportați, din păcate, la fel.

Cum este posibil să răspundeți unei solicitări legitime a Comisiei pentru transporturi și infrastructură, legată de îngrijorarea Comisiei Europene în ceea ce privește nivelul extrem de redus al absorbției fondurilor europene, cu: "Vă indic să consultați pagina de Internet a Ministerului".

Ați început să derapați și să cedați nervos în fața presei și să răspundeți cu texte de genul: "Vom circula pe autostradă, când va fi gata".

În aceste circumstanțe, în ceea ce privește ultimele declarații iresponsabile pe care le-ați făcut în legătură cu multinaționalele care vor pleca din România, dacă se vor construi autostrăzi, consider că vi se aplică de minune vorba: "Dacă tăceai, filosof rămâneai".

Cred că este una dintre cele mai grave afirmații ale unui ministru al transporturilor, din toate timpurile. Faptul că încercați să acreditați ideea că, prin această lipsă cronică de infrastructură mare de transport, de fapt, vreți binele românilor și al României, reprezintă un atentat la interesele economice ale acestei țări.

Practic, le luați românilor dreptul la bunăstare și la dezvoltare și îi condamnați la izolare și la sărăcie.

Este îngrijorător faptul că un ministru al transporturilor are o asemenea mentalitate, ceea ce explică inerția din acest domeniu și lipsa de preocupare reală pentru construcția de autostrăzi.

Domnule ministru,

Există o legătură strânsă între competitivitatea economică a unei țări sau a unei regiuni și rețeaua de autostrăzi.

Nu trebuie să ne uităm departe pentru a constata această interdependență. Autostrada București - Constanța este cel mai bun exemplu.

După finalizarea acestui obiectiv de investiții, PIB-ul în valoare nominală al județului Constanța a avut o creștere, în perioada 2012-2016, de 56%, față de o creștere nominală de 29% a PIB-ului României. Diferența este uriașă, dacă o comparăm cu situația celor 4 ani anteriori, adică între 2008 și 2012, când nu era finalizată autostrada.

Pentru eliminarea decalajelor de dezvoltare între regiuni, trebuie să avem o rețea extinsă de autostrăzi.

Vorbim despre soarta unor comunități întregi, cărora, prin lipsa de infrastructură modernă și gradul scăzut de accesibilitate, li se refuză dreptul la locuri de muncă bine plătite, la prosperitate și la un nivel de trai ridicat.

În concluzie, domnule ministru, vă aflați într-o gravă eroare. Nu autostrăzile gonesc investitorii, ci lipsa lor îi ține departe de țară, de țara noastră, și de regiunile care, pentru a se dezvolta, au nevoie de prezența lor ca de oxigen.

Domnule ministru,

Ați scăpat de sub control acest domeniu pe care doar aveți impresia că îl conduceți. El se află în derivă, iar prăpastia de care se apropie va fi fatală pentru soarta lui.

Exemplul pe care l-ați dat aici, cu secretarii de stat care merg și vizitează tronsoane de autostrăzi, este unul ridicol.

Vreau să vă spun că toate direcțiile din Ministerul Transporturilor sunt trecute în subordinea secretarului general.

Așadar, coordonarea și deciziile vin de la secretarul general.

Secretarii de stat, doar așa, cum v-am mai spus, ascut creioane, pe ici, pe colo.

Înregistrați restanțe mari și în ceea ce privește investițiile la metroul bucureștean. Magistrala M6, pentru care sunt prevăzute fonduri europene și care face legătura cu Aeroportul Henri Coandă, este mult întârziată, din cauza faptului că nu ați reușit să trimiteți la Bruxelles un proiect bine fundamentat.

Suntem singura capitală europeană care încă nu are legătură directă între oraș și aeroport, ca să nu mai amintim și despre lipsa unei centuri ocolitoare în jurul Bucureștiului.

Orizontul anului 2038, când vă propuneți să finalizați M6, ne sperie de-a dreptul.

Nu se face aproape nimic pentru ca aceste proiecte vitale să avanseze.

Compania CFR S.A. bate pasul pe loc și anunță, printre altele, că singura soluție pentru a avea conexiunea Gării de Nord cu aeroportul, în lipsa celor 2 km de cale ferată, va fi transportul din haltă, cu microbuzul, al pasagerilor.

Ne facem de râs, domnilor, în fața Europei, în perspectiva Campionatului European de Fotbal din anul 2020.

Pierdem pe mâna statului român aceste sume care practic ne-ar deschide calea unei dezvoltări mult mai accelerate a rețelei de transport și implicit a întregii economii.

Domnule ministru, stați pe un butoi cu pulbere. Nu doar poziționările dumneavoastră recente contribuie la situația explozivă din acest domeniu, ci și lipsa de rezultate la acest capitol.

Dezastrul de la transporturi nu mai poate fi tolerat, motiv pentru care este timpul să renunțați la această demnitate publică care este mult prea împovărătoare pentru dumneavoastră.

Și, apropo, domnule ministru, dacă liderul dumneavoastră suprem, domnul Liviu Dragnea, tocmai ce și-a cerut iertare de la miile de români aflați în pușcării, poate vă încearcă și pe dumneavoastră un sentiment de sinceritate și vă cereți și dumneavoastră iertare de la familiile miilor de români morți în ultimii ani în accidente care au avut ca principală cauză infrastructura deficitară.

Iar, în ultimă instanță, poate astăzi găsiți ca fiind un moment potrivit pentru a vă cere scuze de la milioanele de români care așteaptă autostradă care să treacă Carpații. Nu de alta, dar în 5 ani din ultimii 6 ani, ați avut toate pârghiile guvernării.

Noi, deputații Partidului Național Liberal, vom vota această moțiune simplă.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Din partea USR, domnul deputat Ionuț Moșteanu.

Domnul Cătălin Drulă.

Poftiți?

 

Domnul Cătălin Drulă (din sală):

O să folosim cele 5 minute între noi.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Între dumneavoastră. OK.

Domnul Cătălin Drulă:

Domnule ministru,

Mărturisesc că a fost greu de ascultat discursul dumneavoastră, așa, resentimentar, revanșard.

Și primul pas când ceva merge rău este să recunoști că ai o problemă. Nu pare că ați ajuns acolo.

Mi-a rămas în minte o sintagmă - contestatari de meserie ai ministerului.

Păi, aici puteți să includeți și o categorie mai largă - românii. Știți, sunt supărați că lucrurile nu merg bine.

În rest, plin de minciuni, de inexactități și de evitat problemele spinoase.

O să spicuiesc doar câteva. Ați vorbit despre proiecte. Toate proiectele sunt deblocate, exproprierile realizate.

Vă dau câteva exemple, unde nu există autorizație de construire, nu sunt făcute exproprierile - Pasajul Domnești, breteaua de la Holdea, de care vă spusesem, exproprierile suplimentare la nodul Sebeș, autorizația de construire pe suplimentare la Sebeș - Turda II, Râșnov - Cristian, cei 6 km din Comarnic - Brașov, care au un constructor.

Ce să vă zic? V-ați referit la supervizare. De ce să lansăm o licitație pentru supervizare pe Sibiu - Pitești? Este un semn clar că nu înțelegeți cu ce se mănâncă domeniul acesta.

În momentul în care semnezi un contract, fie că este de execuție sau de proiectare și execuție, trebuie să ai și celelalte contracte necesare, aliniate și semnate, pentru cel care face exproprierile, pentru cel care supervizează și face consultanță, pentru cel care face relocările de utilități. Pentru că dacă nu, mai stai un an.

Și aici vă citez dintr-un răspuns oficial dat domnului Mihai Tudose de Guvernul României, în care i se spune că exproprierile pentru podul de la Brăila - după ce n-a mai fost prim-ministru, evident - vor fi gata, pe calendarul dat atunci, care este deja depășit, în august 2019. Deci nu august 2018, la anul, în august, da? Asta, pentru că nu s-a făcut licitația la timp.

Deci de aceea este nevoie să faceți, da? De aceea este nevoie să înțelegi un pic domeniu.

La Craiova - Pitești nu e niciun mister, sunt decizii ale instanței, pentru că s-a grăbit să deschidă ofertele înainte să aștepte rezolvările la contestații și s-a dispus anularea acelei proceduri.

La Centura Bucureștiului, v-am întrebat de ringul de nord, nu de cel de sud.

La CNIR, ați spus că vă deranjează o prevedere declarată neconstituțională? Vă aduc aminte că e vorba despre o ordonanță de urgență, ați menționat-o și dumneavoastră, de altfel. Ceea ce înseamnă că este în vigoare din prima zi, da? De când ajunge în Monitorul Oficial.

Nu știu ce să mai leg din ce ați spus. 700 de vagoane renovate la CFR. Au 1000 în total și au fost renovate doar 20.

Dar dumneavoastră nu știți bine domeniul. Am văzut și când ați întrebat teatral cum s-ar putea expedia evaluarea unor oferte care durează de un și jumătate.

Eu, ce să zic? Reiau și eu mesajul antevorbitorului meu. Lăsați locul liber, nu vă pricepeți la acest domeniu, sunteți depășit de minister.

Sau dumneavoastră, dragi colegi, cu responsabilitatea care v-a fost pusă în brațe de alegători, scutiți-l pe domnul Șova și România de povara aceasta!

Mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Din partea UDMR, domnul deputat Zacharie Benedek.

Vă rog.

Domnul Benedek Zacharie:

Vă mulțumesc, doamnă președinte.

Domnule ministru,

Stimate colege,

Stimați colegi,

Moțiunea supusă dezbaterii parlamentare de astăzi prezintă doar simptome, simptome ale unui sistem al transporturilor bolnav, în gravă suferință.

Și nu sunt singurele. Aș mai exemplifica.

Un alt simptom rezidă din atitudinea multor funcționari ai Ministerului Transporturilor exprimată astfel - și aici citez - "... am schimbat o grămadă de miniștri, mai schimb vreo 5 și mă pensionez...".

Întrebare: când vor fi trași la răspundere angajații care blochează procedurile de achiziții publice, cei care nu vor sau nu pot lua o decizie, obstrucționând buna funcționare a ministerului?

Un alt simptom se referă la costurile cu angajații sistemului de transport, aici înțelegând ministerul și entitățile subordonate sau aflate sub autoritatea sa.

În cadrul unei ședințe a Comisiei pentru transporturi și infrastructură, ministrul a devoalat cheltuielile cu cei 78.000 de angajați ai acestui sistem, 35 de miliarde de lei, calcule elementare care arată faptul că fiecare angajat costă în medie, lunar, peste 37.000 de lei, adică peste 8.000 de euro.

Și atunci, cum rămâne cu solicitările lucrătorilor feroviari de majorare a salariilor, din cauză că acestea sunt prea mici?!

Date fiind acestea, declarația ministrului ar trebui verificată și, dacă se dovedește a fi reală, atunci înseamnă că boala cu care ne confruntăm este cu adevărat gravă.

Părerea noastră, dată fiind complexitatea problemei, este că soluția nu stă într-un singur ministru, ci într-un efort conjugat al tuturor forțelor politice, de îmbinare a profesionalismului cu știința organizării.

Dar, cu toate acestea, nu este permis ca un ministru al transporturilor care deține acest portofoliu tocmai în scopul dezvoltării infrastructurii, să declare că, dacă acestea s-ar realiza, ar crește salariile, astfel că multinaționalele ar părăsi România.

Noi, Uniunea Democrată Maghiară din România, de 28 de ani susținem necesitatea construirii autostrăzilor, ca element primordial al dezvoltării economice a țării, deci nu putem fi de acord cu o astfel de abordare.

În consecință, Grupul UDMR va sancționa o astfel de declarație.

Stimați colegi,

În încheiere, dați-mi voie să fac o observație. Cariera domnului ministru Lucian Șova este de urmărit cu atenție, deoarece acel ministru al transporturilor care a fost de aceeași părere, că nu avem nevoie de autostrăzi, ulterior ne-a păstorit două mandate, în calitate de președinte al țării. (Aplauze.)

Vă mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Din partea Grupului ALDE, domnul deputat Varujan Vosganian.

Vă rog.

Aveți 3 minute.

Domnul Varujan Vosganian:

Mulțumesc foarte mult.

Vă mărturisesc că iau cuvântul dintr-un motiv personal. Domnul Băișanu, care trebuia să vorbească, are o problemă familială și de aceea voi vorbi eu.

Și dat fiind faptul că eu vorbesc oarecum fortuit, adică întâmplător, (Aplauze. Râsete.) n-am să mă refer la chestiuni de natură tehnică, deși experiența mea de ministru al finanțelor îmi este încă proaspătă în minte, când am alocat suficienți bani Ministerului Transporturilor, dar mulți bani s-au irosit atunci pe studii de fezabilitate - pe vremea aceea nici nu erau bani europeni pentru susținerea autostrăzilor.

Așadar, stimați colegi, este foarte interesant că un domeniu care a fost succesiv responsabilitatea tuturor partidelor care au fost la guvernare este socotit în funcție de cine este la guvernare ca fiind responsabilitatea aceluia, iar toate celelalte partide se exonerează de orice răspundere. Sincer vă spun că mie nu-mi place această procedură.

Este drept, e un singur partid care n-a fost niciodată la guvernare - adică USR - și nici nu-i doresc să fie. Sigur, urarea mea se adresează românilor, nu USR.

De aceea, sincer, o moțiune îndreptată împotriva unui ministru care este de cinci luni în funcție, punându-i-se pe umeri toate racile sistemului, nu mi se pare corectă.

În al doilea rând, am observat că chestiunea asta cu moțiunile a devenit un sport. Acest sport se asociază pentru unii și cu celălalt sport, adică vorbitul la pereți. Pentru că, sincer vă spun, mi se pare nepoliticos să vii cu un text scris după ce a vorbit ministrul, ca și cum, indiferent ce ar fi vorbit ministrul, tu tot aia o să citești. De ce mai vorbește ministrul, dacă ei oricum vin cu o hârtie scrisă? Normal este ca, după ce se citește moțiunea și vorbește ministrul, cei din sală să dea replici la ceea ce a spus ministrul. Și în privința asta cred că unul dintre colegi a procedat bine atunci când s-a referit la spusele ministrului. Or, dacă vii cu un text scris, pur și simplu ignori dialogul politic și ministrul putea foarte bine să nu spună nimic sau să mimeze ceea ce dorea să spună, că dumneavoastră tot aia ați fi spus.

Nu-mi place acest tip de dialog!

Aș mai adăuga ceva. Domnul ministru, am înțeles că a câștigat o anumită notorietate bizară prin expresiile pe care le folosește.

În primul rând, cred că expresiile trebuie puse în context. Dar atunci când spui: "... o autostradă va fi circulabilă atunci când va fi gata...", stimate domnule care ați vorbit din partea PNL, nu cred că e cu nimic mai năstrușnică decât cea a idolului dumneavoastră care spunea că "iarna nu-i ca vara".

Acest tip de anecdotică, care a circulat în politica românească, nu cred că trebuie să facă substanța discuțiilor când vorbim despre infrastructura din România.

Pe scurt, să n-o lungesc, toți ar trebui să facem moțiune împotriva tuturor, dacă ar fi să discutăm despre infrastructură. Ar trebui să vedem cum ar trebui deblocată legislația... (Vociferări.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să concluzionați, domnule deputat!

Domnul Varujan Vosganian:

... ca să nu mai avem procese fără sfârșit și să ne asumăm cu toții aceste proiecte naționale.

Că tot vorbim despre transporturi, să nu mai inventăm roata de fiecare dată!

De aceea, domnule ministru, fiind vorba numai de 5 luni, eu vă urez succes, dar, atenție, autostrada Iași-Târgu Mureș, pentru care nu am înțeles foarte bine ce doriți să faceți, rămâne pentru noi o prioritate!

Doamna Dăncilă mi-a promis zilele trecute că veți veni împreună la Iași și veți vorbi despre infrastructura din Moldova și despre această autostradă.

Mulțumesc. (Vociferări.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Din partea PMP...

Domnul Varujan Vosganian:

Stimați colegi...

Trebuie neapărat să răspund la atac!

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Domnule deputat...

Domnul Varujan Vosganian:

Stimați colegi,

Când ați aprobat într-o veselie parcurile naturale din România, ar fi trebuit să vă gândiți și la felul în care ele vor împiedica dezvoltarea rețelei de autostrăzi.

Nu dați vina pe ministrul transporturilor, pentru asta! (Aplauze. Vociferări.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Petru Movilă, din partea PMP.

Domnul Petru Movilă:

Stimați colegi,

Partidul Mișcarea Populară va vota această moțiune, însă regretăm faptul că discuția tehnică despre drumurile din România, despre Ministerul Transporturilor s-a dus în povești și cugetări, care nu au nicio treabă cu sistemul, doar să omorâm timpul la microfon.

Partidul Mișcarea Populară cere clar ministrului transporturilor să ne prezinte dacă mai avem un MasterPlan general de transport sau este doar simplă foaie în baza căreia foarte mulți desenatori desenează autostrăzi și drumuri pe hârtie în diverse direcții.

Mă așteptam foarte clar ca ministrul transporturilor să ne spună care este valoarea fondurilor europene alocate infrastructurii și care sunt obiectivele care vor beneficia de această finanțare!

Recunoaștem că moțiunea aceasta nu este împotriva ministrului Lucian Șova, este împotriva Guvernului PSD - ALDE, despre care antevorbitorul meu a uitat să spună că din 2012 ia voturi în continuu de la români, promițând autostrăzi. Și o să amintesc unul dintre cele mai importante proiecte, care ar scoate Moldova din sărăcie - autostrada Ungheni-Iași-Târgu Mureș, proiect la care fiecare ministru al transporturilor, din 2012 încoace, a turnat câte o lopată de ciment în fiecare an și s-a făcut inaugurarea, proiect care nu există, nu are studii, dar pe baza căreia PSD-ALDE a luat voturi în Moldova.

Este regretabil că pentru unele proiecte, cum este și autostrada Ungheni-Iași-Târgu Mureș, nu s-a găsit soluția corectă de finanțare.

Nu pot să accept ca un ministru serios să vină să-mi spună despre povești, parteneriat public-privat pe autostrada Ungheni-Iași-Târgu Mureș, când sunt bani europeni, sunt alte soluții și este un proiect care se vântură ieșenilor și moldovenilor.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să concluzionați, domnule deputat.

Domnul Petru Movilă:

Cu părere de rău, suntem moldoveni, domnule ministru, dar am rămas cea mai săracă zonă, că și moldovenii care au fost în Guvern au uitat de unde au plecat și și-au bătut joc de ea și de Moldova.

Vreau să vă amintesc că Iașiul, care este al doilea mare oraș după București, are o șosea de centură, jumătate făcută în perioada 2008-2012. Din 2012 până acum nu s-a alocat niciun leu pentru Șoseaua de centură a municipiului Iași.

De asemenea, a spus colegul meu antevorbitor de la UDMR, foarte bine - "... dați-i afară pe cei care nu vă dau soluții..." - cum puteți sta cu un proiect, ani de zile blocat, pentru că nu aveți soluții pentru a rezolva problemele de mediu?

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să concluzionați. Ați depășit timpul!

Domnul Petru Movilă:

Este inadmisibil așa ceva!

Încă o dată, ca să închei.

Partidul Mișcarea Populară va vota această moțiune, nu împotriva ministrului Șova de 5 luni, ci împotriva tuturor minciunilor ale PSD-ALDE din ultimii 6 ani.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

De data aceasta colegii de la PNL nu au mai strigat "Timpul, timpul!".

Continuăm.

Domnul deputat Iulian Iancu, din partea Grupului parlamentar al PSD.

Vă rog.

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Pentru că tot suntem foarte mulți, cred că putem să ne concentrăm cu toții la ceea ce presupune o moțiune simplă. Este o oportunitate pe care colegii noștri din opoziție o oferă pentru o dezbatere foarte serioasă, a vulnerabilităților, a barierelor, a orizontului strategic pe care îl are un domeniu și a căilor pe care le avem pentru a le soluționa.

Din păcate, suntem în situația în care ni se propune citirea unor titluri, o abordare superficială a unui domeniu care este considerat în întreaga Uniune Europeană ca fiind esențial și egal cu creșterea economică. Nu poți să ai creștere economică fără creștere în domeniul transporturilor. Nu poți să ai soluții pentru o piață unică europeană, o piață a produselor, care este în creștere cu 35% pentru persoane, cu 50% pentru marfă și se dublează la transportul aerian, într-un domeniu în care 20% din emisii sunt cauzate de transport, un transport care încă se bazează 98% pe produse petroliere, iar Uniunea Europeană ne vorbește despre transport intermodal din Marea Nordului, fluvial, feroviar și rutier.

Iar noi aici, în continuare, deși ni se recomandă de 2000 de ani să ne iubim, noi ce facem? Ne sfâșiem, astăzi, în argumente sterile, fără a înțelege necesitatea și oportunitatea soluționării problemelor cu care ne confruntăm în acest domeniu.

Oare nu suntem conștienți de faptul că în ministere, nivelele 3, 4, 5, sunt acolo de pe vremea lui Traian Băsescu care ne vorbea despre faptul că România nu are nevoie de autostrăzi, întrucât nu sunt suficiente mașini? Ei sunt tot acolo și în continuare înregistrăm o devalorizare profesională și noi în continuare credem că doar decidentul politic și ministrul care ajunge doar pentru câteva luni în fruntea ministerului este în totalitate responsabil de soluționarea tuturor acestor bariere și vulnerabilități?

Nu mai avem timp, stimați colegi.

Din păcate, ne comportăm, inclusiv astăzi, la această moțiune, ca și cum am avea tot timpul din lume.

Nu mai putem negocia cu mediocritatea, cu persoanele absurde, cu persoanele care cred, exced egoului personal și își asumă un succes, că sunt cineva înainte de a fi, și ne uităm cu toții că rămân în continuare aceste probleme esențiale nerezolvate.

Oare, astăzi, pentru clasa politică din acest Parlament, este o provocare a responsabilității pe care o avem, pentru a da soluții, în sfârșit, acestor vulnerabilități?

Poate un ministru, la un moment dat, să fie el soluția tuturor barierelor cu care ne confruntăm din 1997 până în prezent?

Nimic nu este mai tragic, stimați colegi, pentru conștiința unui popor decât priveliștea trădării recompensate politic și care, în mod manipulator și diversionist, ridică teme, citind doar titlurile problemelor respective?

Suntem chemați să dăm cu adevărat soluție. În acest mandat cu adevărat trebuie să dăm soluție!

Dacă un ministru sau, la un moment dat o echipă reușește să soluționeze, cum s-a spus aici, finanțarea pe toate șantierele, reușește să elimine barierele în toate șantierele... în loc să ne facem timpul necesar, indiferent de ce culoare politică am fi, să susținem finalizarea acelor lucrări pe aceste șantiere, fiecare în județul din care venim, venind în întâmpinare, pentru a putea accelera lucrările, dând soluție și orizontalei economice de jur împrejurul acestei lucrări, noi ne mulțumim cu o dezbatere absolut sterilă.

Este păcat să nu valorificăm acest moment în modul cel mai responsabil cu putință, lucru pe care eu personal îl resimt și vă invit să dăm un vot împotriva acestei moțiuni.

Mulțumesc.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Domnul deputat Marius Bodea, din partea PNL.

Trei minute și 53 de secunde mai aveți.

Domnul Marius Bodea:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Dragi colegi,

Domnule ministru Șova,

Incompetența se poate ierta, dar reaua-credință nu. Un incompetent, dacă este de bună-credință, cu multă strădanie poate măcar fi convins să nu mai facă rău. Reaua-credință, din păcate, nu are leac, iar dumneavoastră, domnule ministru, ați adus reaua-credință la nivel de politică de stat.

Am crezut că din incompetență ați asistat pasiv la rezilierea contractului pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru sectorul Târgu Mureș-Ditrău, din autostrada Ungheni-Iași-Târgu Mureș, deși contractul avea finanțare din fonduri europene.

Dar, nu! Prin ceea ce faceți, ne demonstrați că este vorba de rea-credință. Am crezut că, tot din incompetență, studiile de fezabilitate și proiectare pentru celelalte tronsoane ale acestei autostrăzi nu au fost contractate, deși 4 milioane de moldoveni vă solicită asta și aveți la dispoziție și cadrul legal!

Dar, nu! Prin ceea ce faceți, iarăși ne demonstrați că este vorba de rea-credință.

Am crezut că, fiind din Bacău, veți înțelege mai bine nevoile regiunii Moldova de a fi conectată cu vestul României și cu vestul Europei, printr-o autostradă care să străpungă munții. Ne-am înșelat amarnic!

Am crezut disperarea a milioane de oameni - salariați, nesalariați, tineri, antreprenori, poate chiar și cunoscuți de-ai dumneavoastră - ale căror oportunități sunt retezate de lipsa acestei autostrăzi, vă vor determina să grăbiți licitațiile pentru demararea lucrărilor la autostrada Moldova-Transilvania.

Ne-am înșelat din nou. Reaua-credință vă face surd și orb la problemele Moldovei.

Domnule ministru, faptul că nu ați mișcat nici măcar un deget pentru această autostradă ori pentru autostrada care să lege nordul țării de sudul ei, plus politica deliberată de a ține în subdezvoltare această zonă, cred că este consecința relei-credințe care caracterizează mandatul dumneavoastră și al Guvernului din care faceți parte.

Cel mai clar a reieșit acest lucru din celebra dumneavoastră afirmație de acum, privind autostrăzile și multinaționalele. Este o afirmație care trădează o întreagă filosofie de guvernare.

Pentru dumneavoastră și Partidul Social Democrat lipsa autostrăzilor este benefică, pentru că, astfel, românii rămân cu salarii mici, așa cum gândiți dumneavoastră, la cheremul statului.

Enormitatea pe care ați spus-o îmi amintește de un predecesor al dumneavoastră, tot de la PSD, care caracteriza familiile celor plecați la muncă în străinătate ca fiind formate din femei ușuratice și bețivi. Vă amintiți, da?

Pentru acele enormități, ministrul transporturilor de atunci, Ioan Rus, a fost trimis acasă, iar cum declarațiile dumneavoastră depășesc în enormitate declarațiilor domnului Ioan Rus, mă aștept ca și dumneavoastră să plecați, cu capul plecat, și eventual să reveniți la Comisia pentru transporturi și infrastructură, de unde ați plecat în minister, comisie unde măcar ați creat aparența că știți ce vorbiți.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc și eu.

Domnul deputat Iulian Bulai.

Domnul Iulian Bulai:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Domnule Șova,

Ca de la moldovean la moldovean, vă pot spune că v-am prins cu ocaua mică!

Ori mințiți cu desăvârșire, ori sunteți un ignorant în totalitate, pentru că m-am întors tocmai de la Bruxelles, unde m-am întâlnit cu doamna Crețu, am însoțit o delegație a societății civile din Moldova, unde a fost primită această delegație, cu brațele deschise, spre deosebire de cum a fost primită în România, unde i s-au închis ușile.

Ni s-a spus - "Există bani pentru autostrada A8." România este singura țară din Uniunea Europeană care nu folosește toți banii pe care îi are de la Uniunea Europeană.

De ce este România singura țară din Uniunea Europeană care nu folosește, din partea Uniunii, toți banii alocați țării noastre? - o întrebare.

La întrebarea: de ce nu reușim să facem o prioritate din această autostradă, prejudecata societății civile, fiindcă este o chestiune care ține de Uniunea Europeană, răspunsul a fost - nu, ține de o prioritate a Guvernului României. Ei nu fac o prioritate din autostrada Iași-Târgu Mureș. Răspundeți la această întrebare, domnule ministru. Aștept răspunsul dumneavoastră!

A treia întrebare: de ce CNADNR exclude parteneriatul cu Banca Europeană de Investiții în vederea realizării acestui studiu de fezabilitate pentru autostrada A8? 85% din banii necesari acestui studiu de fezabilitate ar urma să fie dați de Uniunea Europeană. De ce nu solicitați acest studiu, împreună cu Banca Europeană de Investiții? De ce nu colaborați, domnule ministru?

O altă minciună din partea dumneavoastră este că imposibilitatea de a construi bucata de autostradă între Târgu Neamț și Târgu Mureș este că nu sunt avize de mediu.

Fals, domnule ministru!

Doamna comisar a spus că Uniunea Europeană, Comisia, este disponibilă să acorde sprijin tehnic, experiență și expertiză. De ce nu solicitați aceste lucruri, domnule ministru?

Omul dumneavoastră din PSD, pe care l-ați trimis acolo, vă contrazice pe față.

Aș vrea să aflu adevărul-adevărat la această întrebare.

Mai departe, pe lângă aceste trei întrebări și un comentariu...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mai departe, vă rog să concluzionați, domnule deputat!

Domnul Iulian Bulai:

... o singură chestiune...

Rușinică că i-ați primit pe moldoveni la București! Au fost primiți de comisarul european, de președintele Comisiei de transporturi din cadrul Comisiei Europene, europarlamentari român, și pe moldoveni i-ați primit ca pe niște refugiați în propria țară, în București.

De ce aveți atitudinea asta, domnule ministru?

De ce putem fi primiți la Bruxelles, dar nu și la București?

Mulțumesc mult.

Aștept răspunsurile dumneavoastră. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc mult.

Și, o ultimă intervenție, domnul deputat Lucian Bode.

Un minut a mai rămas din timpul alocat PNL.

Domnul Lucian Nicolae Bode:

Pentru că s-au spus niște neadevăruri, de aici, de la această tribună... și distinsul nostru coleg de la ALDE ne-a apostrofat că nu comentăm spusele domnului ministru, de la această tribună.

Stimate coleg, noi analizăm activitatea ministrului transporturilor, nu ceea ce spune de la tribuna Parlamentului. Spune ce vrea de la tribuna Parlamentului, dar mai spune și neadevăruri.

Comarnic-Brașov - domnule ministru Lucian Șova, cum puteți să spuneți că nu aveți niciun angajament cu Banca Mondială, când mă uit pe site-ul Guvernului, în 15 noiembrie 2017 ați încheiat un acord de principiu cu Banca Mondială, tocmai pentru Comarnic-Brașov? Cum puteți să spuneți, de la această tribună, că nu aveți nicio obligație față de Banca Mondială?

Sibiu-Pitești - V-a transmis foarte clar comisarul european, doamna Corina Crețu - Nu mai faceți aceeași greșeală pe care ați făcut-o cu Lugoj-Deva. Ați demarat procedurile, ați încheiat acordul pe loturile 1 și 5 fără acord de mediu.

Domnule ministru, încă o dată, cred că, cel puțin pentru dumneavoastră, un lucru ar trebui să fie foarte clar - infrastructura de transport trebuie să fie finanțată din fonduri europene, nu să căutați capital în afara Uniunii Europene...

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să concluzionați. Ați depășit timpul!

Domnul Lucian Nicolae Bode:

... așa cum încercați: să mergeți prin China cu portofoliul de proiecte pe infrastructură majoră. Comisia Europeană nu agreează astfel de obiective ale dumneavoastră.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Domnule ministru, aveți cuvântul.

Domnul Lucian Șova:

Mulțumesc, doamnă președinte.

Voi începe cu răspunsurile la cele mai ridicole întrebări.

Spuneți că nu folosim banii Comisiei Europene. Nu este vorba de bani de la Comisia Europeană înainte de a avea studii și acord de mediu la segmentul Târgu-Mureș-Iași. (Vociferări.)

Tocmai ce ni-a spus colegul dumneavoastră de la PNL, să nu ne apucăm de construcții înainte de a avea studii de fezabilitate și înainte de a avea acord de mediu.

Dar vă întreb eu altceva: avem 800 de milioane de euro, stimați colegi parlamentari, de cheltuit anul acesta, și avem pe șantiere, la cei 167 de kilometri, aproape 1.800 de muncitori și câteva sute de utilaje, iar din acești o mie și ceva de muncitori, 600 sunt la un singur antreprenor și peste 300 de utilaje la un singur antreprenor. Cum să vă spun eu când vom recepționa autostrăzile? Nu v-aș minți să vă spun și să vă citesc din graficele pe care acești antreprenori le-au dat ministerului? Pentru că știm bine că nu se vor putea ține de aceste grafice.

Vorbim despre segmentul 3 de pe tronsonul Lugoj-Deva. Anul acesta lucrează acolo o sută și ceva de oameni. Nu au făcut un metru în plus de construcție, ci doar au dărâmat ceea ce au făcut anul trecut. Cel mai mare constructor de autostrăzi din Spania - am mers acolo cu ambasadorul Spaniei și am stat de vorbă cu antreprenorii. Nu este nevoie să mergi cu ambasadorii, dar vorbiți de ce nu tragem bani europeni și, cu toate acestea, v-am spus și m-am angajat că vom realiza țintele de absorbție. Dar dimensiunea la care astăzi se lucrează pe șantierele din România, la autostrăzi, și m-am referit aici la autostrăzi atunci când am spus că am deblocat toate barierele administrative - nu m-am referit la pasaje, unde lucrăm și acolo - dar, credeți-mă, 1.100 de acte normative în 5 luni - aștept să îmi spună cineva când va fi depășită această barieră, când va fi depășit acest record. Și toate acestea au ținut de documentații pentru investiții din domeniul transporturilor.

S-a afirmat aici că v-am invitat să citiți informațiile de pe site-ul Ministerului Transporturilor în legătură cu absorbția de fonduri europene. Da, v-am invitat să citiți, pentru că postasem acolo informații în legătură cu ceea ce se afirmase de la Comisia Europeană, pentru că am spus încă de la începutul discursului meu că în acea marți eram la Bruxelles, la Consiliul TTE, unde de mult timp nu a mai fost vreun ministru al transporturilor. Iar în marțea următoare, stimați colegi, de fapt, joi, atunci când ați convocat ședința Comisiei pentru transporturi la Sinaia, am venit acolo cu directorul organismului intermediar de transport. Nu ați mai fost curioși să aflați aceste detalii. Și știu de ce nu ați fost curioși. Pentru că le-ați citit pe site. Și bine ați făcut, pentru că trebuie să știe toți românii cum stăm!

Și vă repet, 11 miliarde de euro sunt astăzi înglobați în documentații care sunt în diverse stadii, de la licitații, execuție până la studii de fezabilitate, și aceste proiecte le vom pune pe masa Comisiei Europene.

Îmi pare rău să constat că doar politicianismul guvernează discursul dumneavoastră!

Am descoperit la Comisia pentru transporturi, și înainte de a fi ministru, dar și după numirea în funcția de ministru, suficiente subiecte pe care să le fi discutat cu bună-credință.

Dar dumneavoastră, acum, doar să apreciați, după o înregistrare făcută cu telefonul mobil, că eu mă poziționez împotriva autostrăzilor este o gravă eroare și vă desfid să probați acest lucru.

Nu am făcut vreodată o legătură între construcția de autostrăzi și ceea ce dumneavoastră vreți să spuneți că s-a înțeles din discursul meu. Vă rog să ascultați acea înregistrare ori de câte ori doriți dumneavoastră! Era o discuție pe care am purtat-o, nici măcar în contradictoriu, dar era o discuție liberă, în care se presupune că uneori mai avem și unele argumente care poate sunt în tușe mai groase puse, nu ați reușit decât să duceți în derizoriu întreaga discuție.

Însă vă spun un lucru: deși vorbesc acum, din păcate, în fața câtorva colegi, a fost o oportunitate pentru mine să vă spun ceea ce se întâmplă în Ministerul Transporturilor astăzi, ceea ce s-a întâmplat în Ministerul Transporturilor în ultimele 5 luni, lucruri despre care v-am vorbit la cele 3 întâlniri pe care le-am avut la comisie, dar pe care, din păcate, alegeți doar să le aruncați în derizoriu.

Voi reveni aici și vă invit, ori de câte ori aveți ocazia, să mai depuneți o moțiune simplă împotriva mea, să o faceți, pentru că eu, cu siguranță, voi explica întotdeauna!

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă mulțumesc și eu.

Am încheiat dezbaterile.

Votul asupra moțiunii simple va avea loc la ședința de vot final.

Declar închisă ședința de astăzi a Camerei Deputaților.

La revedere!

 

Ședința s-a încheiat la ora 19,00.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 17 noiembrie 2018, 0:52
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro