Plen
Ședința Camerei Deputaților din 27 iunie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.110/04-07-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-11-2018
14-11-2018 (comună)
14-11-2018
13-11-2018
12-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 27-06-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 iunie 2018

13. Dezbaterea Proiectului de Lege privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale (PL-x 554/2015). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 554/2015

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

15. Proiectul de Lege privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale; caracter ordinar.

Avem 114 amendamente admise.

Guvernul?

Vă rog, doamnă secretar de stat.

Raport comun Comisia juridică și Comisia pentru buget.

Doamna Sirma Caraman:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Prezentul act normativ stabilește măsuri pentru implementarea unui sistem electronic-pilot pentru amenzile de circulație, prin care se asociază plata amenzii cu procesul-verbal de constatare a contravenției.

Se instituie un nou cont unic, la nivel național, pentru plata amenzilor de circulație, care va permite o mai bună evidență a acestora.

De asemenea, se instituie sistemul electronic, administrat de Ministerul Finanțelor Publice, care va prelua informațiile de la agenții constatatori și le va transmite la cele 3.228 de organe fiscale locale.

O altă măsură este aceea că orice contravenient, sancționat după data intrării în vigoare a acestui act normativ, va achita minimul amenzii în termen de 15 zile.

Beneficiul pentru agentul constatator este că nu va mai transmite primăriilor procese-verbale, ci vor extrage informații din procesul-verbal și le va transmite, în sistem informatic, la organele fiscale locale.

De asemenea, primăriile nu vor mai introduce fiecare proces-verbal în baza de date proprii și vor primi aceste informații prin sistemul informatic.

Vă rugăm să adoptați acest proiect de act normativ, conform raportului celor două comisii.

Vă mulțumim.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Vasile Varga, raport comun - Comisia pentru buget și Comisia juridică.

Domnul Vasile Varga:

Mulțumesc, domnule președinte.

Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat proiectul de lege.

A fost avizat favorabil de Comisia pentru tehnologia informației.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect de reglementare instituirea unui mecanism electronic de evidență și comunicare în materia amenzilor contravenționale, care să permită furnizarea în timp real a datelor privind creanțele datorate și plățile efectuate.

În urma examinării proiectului de lege, a expunerii de motive, a avizului Consiliului Legislativ și a avizelor comisiilor parlamentare de specialitate sesizate pentru avizare, membrii celor două comisii sesizate în fond au hotărât, cu majoritate de voturi, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea Proiectului de Lege privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor contravenționale, cu amendamentele admise, redate în Anexa nr. 1.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Dezbateri generale, domnul Năsui.

Se pregătește domnișoara Dobrică.

Domnul Claudiu-Iulius-Gavril Năsui:

Dragi colegi, acest proiect de lege are, desigur, o intenție bună, de a informatiza, de a integra etc., etc. Din păcate, avem o experiență cu felul cum arată proiectele mari de IT ale statului român. Vedem cum mai multe săptămâni de zile sistemele integrate ale ANAF au fost absolut complet blocate, vedem cum funcționează sistemul pentru cardurile de sănătate când, din când în când, destul de des, lunar aproape, se întrerupe sistemul, nu mai pot fi date medicamente... toate acestea.

Prin urmare, tragem un mare semnal de alarmă asupra capacității statului român de a face genul acesta de integrări informatice, care, desigur, sună bine. Toate primăriile să-și trimită datele între ele, într-o bază de date centralizată, plată unică etc., etc. În schimb, experiența statului român, cu acest gen de proiecte, a fost una foarte proastă, nu cred că există un singur proiect bun de IT pe care statul român să-l fi desfășurat. Vă reamintesc acea platformă, ghișeul.ro, în care se pot plăti și acum amenzile, este una privată, este una făcută de o asociație absolut privată, deci nu este un exemplu al statului român.

Prin urmare, USR va vota contra acestei legi.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Doamna Dobrică Ionela, de la Buzău, PSD.

Doamna Ionela Viorela Dobrică:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

În urmă cu mai puțin de două luni am depus o propunere legislativă prin care se completează Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor.

Prin aceasta se urmărește creșterea termenului de plată pentru amenzile contravenționale reduse la jumătate, de la 48 de ore, la 15 zile, modificare care se regăsește și în prezentul proiect.

Cred, cu convingere, că o astfel de modificare legislativă va avea beneficii multiple, va crește veniturile la bugetele locale, prin stimularea plății amenzilor, va degreva instanțele de judecată de cauzele care au ca obiect contestarea sancțiunilor contravenționale, va eficientiza activitatea direcțiilor de taxe și impozite locale și, nu în ultimul rând, îi va încuraja pe cei de bunăcredință să-și plătească amenzile în termenul prevăzut.

Mă bucură susținerea reală pe care cei 109 colegi parlamentari au acordat-o propunerii pe care le-am prezentat-o și vă îndemn pe toți, stimați colegi, să susțineți proiectul aflat acum în dezbatere și să-i acordați un vot favorabil, pentru ca cetățenii români să beneficieze, fără nici o altă întârziere, de efectele unei legi bune.

Grupul parlamentar va susține adoptarea prezentului proiect legislativ.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul Gabriel Andronache, Grupul PNL.

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

"Este foame de bani!" Citatul, dintr-o piesă muzicală celebră, este elocvent pentru a defini dorințele Guvernului României și se pare, stimați colegi, că urmează amenzile.

Veți lua, prin acest proiect de lege, banii încasați din amenzi din bugetele locale și îi veți duce în Trezoreria Statului, la dispoziția Guvernului. Asta veți face!

Și atunci, chiar vă adresez rugămintea... Probabil că fiecare dintre dumneavoastră, stimați colegi din majoritatea parlamentară sau cei mai mulți dintre dumneavoastră, aveți un primar în reședința de județ care aparține, potrivit alegerilor din 2016, formațiunii politice din care faceți parte.

Când veți ajunge acasă, rugămintea mea este să vă duceți să le spuneți: "Prin votul meu, am luat din bugetul local banii de amenzi, câteva milioane pe an, și i-am dus în bugetul de stat, la dispoziția Guvernului", că, de fapt, aceasta se întâmplă, stimați colegi, prin mecanismul pus la punct prin această lege.

Orice sumă încasată - bine, mai nou se vorbește despre informație electronică, ceea ce vă spun clar că nu este real - orice sumă încasată se va duce, după ce este colectată în bugetul local, se va duce în Trezoreria Statului, în maximum două zile. În măsura în care administrația locală, funcționarul din administrația locală, nu procedează astfel, scrie în lege: "va răspunde potrivit legii". Ce înseamnă aceasta? Va răspunde atât administrativ, disciplinar, va răspunde civil și poate răspunde și penal, adică prin abuz în serviciu.

Ce se întâmplă dacă funcționarul de la Trezoreria Statului nu virează banii în două zile înapoi în bugetul local? Nimic! Nu scrie nimic în lege despre chestiunea aceasta!

Și atunci, închei prin a vă adresa sau prin a spune:

Stimați colegi,

Veți avea curaj, când veți merge în teritoriu, să-i spuneți lucrul acesta primarului? Părerea mea este că nu.

Partidul Național Liberal va vota împotriva acestui proiect de lege, pentru că, v-am spus, este a treia oară într-un an de zile când majoritatea parlamentară procedează la dijmuirea bugetelor locale, în favoarea bugetului central.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Simionca Ionuț, Grupul PMP.

Domnul Ionuț Simionca:

Eu nu știu cum reușiți tot timpul, cu o inițiativă bună, să mai aduceți două lucruri rele. Inițiativa, cea de a plăti în 15 zile amenda, să fie redusă la jumătate, este extraordinar de bună. Oamenii merg în concediu, poate nu au timp să o plătească... foarte bună! Dar să transferăm și toate taxele plătite direct în sacul sau în bugetul Guvernului, fără ca primăria să mai controleze, nu este OK. Nu este OK!

Deci, veniți cu o inițiativă foarte bună și mai puneți două sau trei rele! Este inacceptabil!

Domnul Florin Iordache:

Domnul Roman, al doilea vorbitor de la Grupul PNL.

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Problema de fond este că aceste amenzi nu se încasează, iar faptul că nu se încasează, înseamnă că nu se constituie venituri la bugetul local. Cei care mai umblă pe la primării știu foarte bine că, de fapt, aceasta este realitatea. Ei apar cu niște bani în buget, pe care, de fapt, nu-i au mai niciodată. Nici nu pot să se îndrepte prin executare silită, că n-au pe cine executa silit, și eu cred că, împreună cu colegii de la Comisia pentru buget, finanțe și Comisia pentru administrație publică, trebuie să găsim soluția reală, de fapt, să vedem ce facem cu această problemă. Că dacă nu avem ce încasa, n-avem ce muta! Și rugămintea către dumneavoastră este să ne aplecăm serios asupra acestei probleme, pentru că, repet, apar în buget că ar fi niște bani, dar ei, de fapt, nu există.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Ultimul vorbitor, domnul Marius Budăi, al doilea vorbitor de la Grupul PSD.

Domnul Marius-Constantin Budăi:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Stimați colegi,

Ori nu citim, ori dezinformăm, ori ceva se întâmplă, ori n-au fost atenți colegii noștri la dezbateri!

Există un amendament care spune în felul următor: spre contul unic merge doar informația. Fondurile rămân la bugetele locale. Este clar, este simplu, este fără tăgadă, dar noi trebuie să dezinformăm și să venim la microfon, să vorbim.

Vizavi de amenzi, am modificat recent Codul de procedură fiscală și s-a făcut o reierarhizare a lor.

Mulțumesc frumos.

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Sunt 6 amendamente respinse, 114 admise.

Merg în calupuri de câte 20.

Titlul legii. Intervenții? Nu.

De la 2 până la 20 dacă sunt intervenții la amendamentele admise? Nu.

De la 21 la 40?

Domnul Márton Árpád. Vă rog.

La art. 4? Amendamentul domnului Cseke sau amendamentul dumneavoastră? La art. 8.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Amendamentul meu la art. 8, poziția 25 - amendamente admise și poziția 3 la amendamente respinse.

Domnul Florin Iordache:

Poziția 3 la amendamente respinse. Alin. (1) al art. 8.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Da.

N-am intervenit la dezbateri generale, deși, după cum știți, domnule președinte, legile trebuie să fie citite în integralitate și interpretate în integralitatea lor.

La art. 1, text nemodificat, spune astfel: "Prezenta lege reglementează măsuri pentru facilitarea achitării amenzilor contravenționale prin constituirea unui cont unic de plată și simplificarea procedurilor de urmărire a încasării amenzilor".

Deci, prin constituirea unui cont unic de plată. Despre aceasta vorbește legea - ne spune la art. 1.

Articolul 8 inițial ne spunea că în cazul în care cineva plătește, achită aceste amenzi unor autorități - și aici sunt înșiruite autoritățile, începând cu unitățile și subdiviziunile administrativ-teritoriale - sunt obligați să depună acești bani în contul unic, ceea ce izvorăște logic din art. 1.

În locul acestui articol 8 s-a introdus o modificare care spune că se trimit doar informațiile. Nu se vorbește deloc despre ce se întâmplă cu sumele de bani plătite direct la autoritatea publică locală.

Ce face autoritatea publică locală cu banii luați din mâna contribuabilului? Nu se spune nimic.

Ce fac eu, dacă doresc să aflu ce se întâmplă cu acești bani? Păi, citesc toată legea și ajung la art. 1 care îmi spune că se plătește în contul unic.

Ca atare, eu cred că este necesar să rămână art. 8 alin. (1) așa cum este el formulat, actualmente, cu acea completare pe care eu o propun - că, prin excepție, în acele situații în care cetățeanul plătește direct la autoritatea publică locală, acele sume să se depună în contul lor, și nu în contul unic. Ca să știe toată lumea, din lege, ce se întâmplă cu această sumă de bani.

M-a mirat că, deși vorbim despre același lucru, colegii noștri din PNL n-au votat cu acest amendament.

Sper să vă fi convins și să votați pentru amendamentul nostru.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Bun. Supun votului amendamentul respins al domnului Márton Árpád, la poziția... este vorba de alin. (1) al art. 8. Să înceapă votul.

77 de voturi împotrivă, 70 de voturi pentru, 6 abțineri. Amendamentul nu a întrunit numărul de voturi.

Supun votului dumneavoastră art. 8 alin. (1), în formularea comisiei. Să înceapă votul.

87 de voturi pentru, 67 de voturi împotrivă, 16 abțineri. Adoptat.

Mai departe.

Art. 22. De la art. 22 la art. 40. Dacă sunt intervenții? Nu.

Ultimul amendament respins era la art. 26.

De la marginal 40 până la 80. Dacă sunt intervenții? Nu.

De la 81 la 114. Dacă sunt intervenții? Nu.

Rămâne la votul final; caracter ordinar.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 20 noiembrie 2018, 15:15
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro