Plen
Ședința Camerei Deputaților din 27 iunie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.110/04-07-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
17-10-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 27-06-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 27 iunie 2018

17. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru modificarea Legii nr.217/2016 privind diminuarea risipei alimentare (PL-x 573/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 573/2017

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

14. Proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr. 217/2016 privind diminuarea risipei alimentare; PL-x 573/2017.

Raport comun, Comisia pentru agricultură și Comisia pentru industrii.

Domnul Păle, vă rog, foarte scurt, raportul.

Avem 13 amendamente admise.

Domnul Dănuț Păle:

Comisia pentru industrii și servicii, Comisia pentru agricultură...

Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma examinării proiectului de lege și a opiniilor exprimate, cu majoritate de voturi, s-au înregistrat doar 6 abțineri, a fost adoptat.

În raport cu obiectul și conținutul... face parte din categoria legilor ordinare.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Dezbateri generale, Grupul PNL, domnul Popescu.

Se pregătește doamna Prună.

Domnul Virgil-Daniel Popescu:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Acesta este un exemplu tipic de idee bună care poate fi stricată prin acest proiect legislativ.

Da, toată lumea este de acord că risipa alimentară trebuie stopată. Dar nu așa.

Dumneavoastră propuneți - și ieri s-a întâmplat acest lucru, s-a modificat - prin art. 3 ca donațiile care se fac de marile supermarketuri să poată fi revândute. Revândute de orice ONG. Nu vorbim numai de întreprinderi sociale, nu vorbim de centrele de asistență socială, vorbim de orice ONG.

Or, dragi colegi, cunoscând foarte bine fantezia Partidului Social Democrat, nu pot să nu mă gândesc la faptul că zahărul și uleiul pot fi legalizate în acest moment.

Pentru că abia în februarie 2019, exact cu o lună sau cu două luni înainte de alegeri, dumneavoastră vă puteți înființa foarte multe ONG-uri care n-au nicio legătură cu scopul acestor lucruri.

Pentru că dacă ar fi fost pentru protecție socială, pentru oameni nevoiași, n-ați fi scris în textul legii că orice consumator final poate fi beneficiarul acestor revânzări de lucruri.

Și mai este un lucru la care noi v-am atras atenția, ieri, în comisie.

Donația, conform Codului civil, trebuie să îmbrace obligatoriu forma autentică.

Păi, cum credeți dumneavoastră că se va merge la notar, de fiecare dată, pentru orice donație de către un supermarket și un ONG sau orice altă întreprindere?

Codul civil, art. 1.111 spune: donația îmbracă forma autentică sub sancțiunea nulității.

Ați făcut o lege care, pe lângă faptul că voiați să vă ajute, este și proastă, este și impracticabilă.

De aceea, Partidul Național Liberal, pentru faptul că este o idee bună, se va abține de la acest vot, dar nu va participa cu un vot pozitiv.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Doamna Prună, Grupul USR.

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Stimați colegi,

Proiectul acesta legislativ vine să diminueze risipa alimentară.

Știm că în Uniunea Europeană merg la coșul de gunoi peste 88 de milioane de tone de alimente.

Deși inițial interzicea vânzarea către asociații și fundații a alimentelor care sunt aproape de termenul de expirare, printr-un amendament în comisiile reunite, Comisia pentru agricultură și Comisia pentru industrii, vom face posibil acest lucru, și anume, fundațiile și asociațiile să poată să vândă aceste produse, dar fără să facă profit, ci doar acoperindu-și costurile care presupun vânzarea.

Cred că, prin acest proiect legislativ, pe de o parte, diminuăm risipa alimentară și, pe de altă parte, acoperim această nevoie socială ca alimentele acestea să ajungă la cei nevoiași.

Sper din toată inima că își va aduce la îndeplinire obiectivul pentru care a fost dată, așa cum mai sper ca în Parlamentul României să nu mai avem persoane condamnate penal, în funcții publice.

Și aș vrea totuși să profit de această ocazie și să vă spun că Parlamentul European a adoptat o rezoluție, de curând, în care este precizat că persoanele condamnate definitiv pentru corupție ar trebui să-și piardă dreptul de a candida la alegeri pentru o perioadă proporțională cu gravitatea infracțiunii. Deci fără penali în funcții publice! Și gândiți-vă foarte bine la moțiunea pe care urmează să o votați în după-amiaza aceasta. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Domnul Dohotaru Adrian.

Nu are legătură...

Domnul Adrian-Octavian Dohotaru:

Bună ziua!

Legea aceasta, din punctul meu de vedere, este o glumă, pentru că nu introduce vreo obligativitate, și mă alătur punctelor de vedere exprimate de peste 60 de asociații din România în domeniul social și în zona de mediu, care spuneau că trebuie introduse niște obligativități clare pentru a diminua risipa, în condițiile în care o treime din mâncare se aruncă, în România, în condițiile în care 18% dintre angajații români sunt săraci, în condițiile în care aproape 40% din populație este în risc de sărăcie și excluziune socială, în condițiile în care 25% din populația României cunoaște deprivări materiale severe.

De aceea, era foarte important pentru aceste categorii de populație să avem obligativitatea introdusă clar în lege.

Speranța mea este ca, în următorii ani, acest lucru să apară mult mai clar, în condițiile în care se fac pași similari și în alte state din Uniunea Europeană.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Vass Levente.

Se pregătește domnul Simionca.

Domnul Vass Levente:

Nu fac parte din Comisia pentru industrii, nici din Comisia pentru agricultură, ci fac parte din Comisia pentru sănătate. Am urmărit evoluția acestei modificări legislative. Din punct de vedere medical, se poate susține această inițiativă.

Eu cred că împărțirea alimentelor aproape de data în care nu se mai pot folosi este un lucru foarte greu. Trebuie să știi cui să dai alimentul respectiv. Trebuie să ai o listă, trebuie să cunoști condițiile sociale. Toate acestea au cheltuieli, au costuri. Fundațiile, asociațiile care se ocupă de așa ceva trebuie să aibă susținerea, trebuie să aibă o sursă de venit minim pentru a garanta justețea listelor respective.

Din punct de vedere tehnic, să știți, vine modificarea legislativă și completează greșelile făcute în 2016.

Eu consider că este o lege și o propunere corectă și îi felicit pe colegii noștri din cele două comisii.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Simionca, Grupul PMP.

Se pregătește domnul Valeriu Steriu, PSD.

Domnul Ionuț Simionca:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Nu știu cum se face că săptămâna trecută, în comisie, s-a votat împotriva vânzării sau revânzării acestor alimente. Săptămâna aceasta s-a revenit asupra acestui detaliu, să se poată vinde.

Vă dau un exemplu.

Noi nu suntem de acord cu revânzarea acestor alimente, în primul rând, din cauza perioadei de timp și pentru faptul că se neglijează sănătatea cetățenilor, iar în al doilea rând îi neglijează și pe micii oameni de afaceri.

Imaginați-vă că marile lanțuri comerciale pot să cumpere un kilogram de zahăr, de exemplu, cu un sfert din cât îl cumpără un mic comerciant.

Dacă aceste magazine, pe care cineva le va deschide, vor duce prețul mai jos, cu cât îl cumpără comerciantul, cu amănuntul, cel din colț, ce facem cu el? Îl închidem? Un om care plătește taxe și impozite?

În al doilea rând, gândiți-vă, ca să aveți un magazin funcțional de acest gen, vă cotă 10.000 de lei, adică, produsele acestea, în loc să le donăm unor case de copii, unor case de bătrâni, sau unor oameni cu nevoi, noi ce facem? Îl facem pe unul bogat sau îi băgăm niște bani în buzunar, pe niște chirii.

Eu cred că mai bine pentru noi ar fi ca aceste produse să ajungă la oamenii care au nevoie de ele, nu să le revindem și să facem buzunarele unora mari.

Spunea un coleg de-al meu că aceste ONG-uri au nevoie de sprijin. Sprijinul nu vine din vânzarea acestor produse, sprijinul vine din donațiile făcute de alte companii și firme. Plus că nu este reglementat cu cât sunt ajutate supermarketurile, adică ei fac donații în valoare de 1.000 de lei sau de 2.000 de lei, dar cât primesc înapoi, în compensare, taxe și impozite sau TVA?

Noi nu am reglementat asta în Parlament și lăsăm iar guvernanți să reglementeze și poate se ajunge la situația în care vom face o favoare foarte mare supermarketurilor, și ele să doneze foarte multe produse ca să nu mai plătească taxe pentru colectarea gunoaielor.

Deci, trebuie să ne gândim foarte bine și să nu lăsăm pe mâna Guvernului să hotărască cu cât recompensează aceste supermarketuri. Nu s-a gândit nimeni la treaba asta! (Vociferări.)

Domnul Florin Iordache:

Domnul Valeriu Steriu

Domnul Valeriu-Andrei Steriu:

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Principala calitate a acestei legi este aceea că vine să diminueze risipa alimentară. În primul rând, pentru a înțelege această lege, trebuie citită.

A fost o lege adoptată în 2016, la propunerea, atunci, a Partidului Național Liberal, propunere bună, dar care a redactat o lege inaplicabilă. Noi am avut nevoie de aproape un an să o corectăm, iar astăzi să-i dăm votul final, astfel încât să putem începe, în România, să diminuăm risipa alimentară.

Este un proiect ambițios, este un proiect pionier în România - în clipa de față niciun alt stat nu a găsit o cale mai bună. Este o lege perfectibilă. Însă a pune drobul de sare, că unii s-ar îmbogăți prea mult - este vorba despre ONG-uri, care lucrează în baza unor acte normative existente pentru protecție socială. Deci nu orice ONG vine și revinde, sunt două sau trei acreditate, în clipa de față, în România, care pot face acest lucru. Vorbim despre zeci de kilograme pe zi, în acest proiect nu vorbim despre milioanele de tone pe care dorim să le ducem în zona de diminuare a risipei alimentare. Deci un drob de sare pe care nu înțeleg de ce colegii de la PNL l-au pus atât de amplu, invocând cuvinte care nu cred că stau în dreptul unui partid cu opțiune de dreapta, spunând că poate se îmbogățesc unii prea mult sau poate generează evaziune pe care nu o mai poate controla nimeni.

Sunt convins că acest proiect nu este unul politic. Este un proiect care are, în primul rând, scopul de a reduce și partea de alimente risipite, și partea de probleme de mediu, și mai ales partea socială.

Sunt convins că va avea o majoritate amplă. Am apreciat un punct de vedere venit de la USR, ieri, care a susținut partea aceasta de a revinde o serie, și cred că este prima dată când aud de un proiect în construcție PSD-USR. Cred că vom finisa pe parcursul următorilor doi ani, din nou, o dată cel puțin, această lege, care va fi un exemplu în Europa.

Mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Și eu mulțumesc.

Domnul Sitterli. Ultimul vorbitor.

Domnul Ovidiu-Ioan Sitterli:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Ieri, în Comisia pentru industrii, am subliniat importanța acestui text de lege. Dar, având în vedere că acest text de lege nu vine să satisfacă cerințele sociale, în sensul în care fundațiile, asociațiile vor primi prin donații aceste bunuri, aceste bunuri nu vor duce la realizarea obiectului de activitate, și anume prestarea de servicii către persoanele nevoiașe, ci la rândul lor le vor vinde unui consumator final, care poate să fie orice persoană.

Iată, deci, că acest text de lege, generos la început, tinde să ducă actul de comerț de la supermarketuri, să-l prelungească în perioada de cele 10 zile către asociațiile și fundațiile care vor fi beneficiare ale diferitelor contracte.

Pe de altă parte, aceste contracte de donație, prevăzute în lege, nu pot fi încheiate, potrivit Codului civil, decât în forma autentică. Nu pot fi încheiate sub semnătură privată decât donațiile indirecte sau darurile manuale. Nu este cazul aici.

Și atunci, ieri, în comisie am subliniat importanța șlefuirii acestui text de lege. Și cred că este cazul să-l întoarcem înapoi la comisii, să revedem situația transferului de proprietate prin donație, astfel încât să nu putem să punem piedică prin autentificarea documentului, pentru că s-ar putea ca autentificarea documentului de donație de la agentul economic către organizația nonprofit să coste mai mult decât donezi.

S-a spus că, la un moment dat, costă mai mult distrugerea respectivelor bunuri. Dar dacă le-o dau în scop de revânzare asociațiilor și fundațiilor, ce se întâmplă dacă ele nu le vând? Se va transfera această sarcină a costului distrugerii bunurilor respective către asociații și fundații, care, la rândul lor, nu le vor putea arunca în stradă, ci vor trebui să le distrugă.

Și atunci ne întrebăm, ce facem cu aceste bunuri dacă nu se vor vinde? Cum este legitim să prelungim actul comercial? Este moral să prelungim actul comercial de la societatea comercială către asociația nonprofit? Nu punem o piedică prin prevederea unui contract autentic care costă mai mult, probabil, decât bunurile care urmează să fie donate?

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc mult.

Concluzionați, domnule coleg.

Domnul Ovidiu-Ioan Sitterli:

De aceea, am subliniat necesitatea reîntoarcerii la comisii, să ne aplecăm asupra acestui proiect de lege, pentru o săptămână - nu este mult -, să analizăm mai bine textul de lege și să...

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc mult.

Domnul Ovidiu-Ioan Sitterli:

Mulțumesc frumos.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Petru Movilă, al doilea vorbitor de la Grupul PMP.

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În primul rând, vreau să vă rog - domnule președinte, fac apel, de două zile nu îmi găsesc cartela, cardul de vot din pupitru. Doi ani a stat acolo și nu îl găsesc.

Domnul Florin Iordache:

Eu nu l-am luat!

Domnul Petru Movilă:

Dacă cineva poate face glume mai inteligente...

Rog acea persoană să mi-l dea înapoi până...

Referitor la proiectul de lege, sigur nu pot să nu remarc inconsecvența și populismul care au stat la baza acestui proiect.

Guvernul României, în 2015 sau în 2016, a dat un punct de vedere pozitiv la un proiect de lege care era incomplet. Mai târziu, în anul 2017, Guvernul României, la acea vreme, a dat o ordonanță de urgență prin care anulează legea respectivă, pentru că nu se putea aplica, nu se puteau face norme metodologice.

Practica donării de alimente către ONG-uri, instituții sociale există în Europa, este o practică corect reglementată, în sensul că sunt stabilite condiții/termene în funcție de tipul de produs. Sunt produse care sunt perisabile la o lună, la trei luni, la șase luni, și pentru fiecare dintre acestea există termene și modalități în care se pot dona.

ONG-urile și instituțiile care beneficiază sau pot fi implicate în această procedură sunt într-o listă agreată de statul respectiv. Așa trebuie să fie și în România.

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, concluzionați, domnule coleg!

Domnul Petru Movilă:

Domnule președinte,

Vă rog, încerc să nu spun decât lucruri serioase.

Domnul Florin Iordache:

Păi, concluzionați, vă rog!

Domnul Petru Movilă:

Vreau să vă spun că, dacă acest proiect de lege va permite revânzarea produselor alimentare de cei care ar trebui să le folosească, să le pregătească, să le doneze, se va crea o mai mare harababură în sistem, pentru că, în legislația din statele europene, cei care donează alimente beneficiază de facilități fiscale, fie că vorbim despre impozit pe profit, TVA sau alte taxe.

Partidul Mișcarea Populară se va abține, pentru că legea este proastă și nu este prima dată când dăm o lege populistă, prost concepută și care nu se va putea aplica.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Totuși, ar trebui să ne încadrăm într-un timp, domnule coleg!

Ați vorbit 5 minute.

Avem 13 amendamente admise.

Dacă la titlul legii sunt intervenții? Nu.

De la 2 la 10 dacă sunt intervenții?

De la 11 la 13 dacă sunt intervenții?

Rămâne la votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 19 octombrie 2018, 21:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro