Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 iulie 2018 (sesiune extraordinară)
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.119/19-07-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-09-2018
24-09-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 09-07-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 iulie 2018 (sesiune extraordinară)

10. Supunerea la votul final:

   

După pauză

 
 

Domnul Florin Iordache:

Rog colegii să ia loc în bănci, să putem începe ședința de vot final.

Rog liderii grupurilor parlamentare să-și invite colegii în sală.

Putem începe ședința de vot final, întreb liderii grupurilor... să facem un vot de control... da?

Vă propun să începem un vot de control.

Să înceapă votul.

 
 

Vă propun să repetăm votul. Înțeleg că... stafful tehnic...

Scoateți cartelele și apoi le introducem... să putem începe ședința de vot final...

Este toată lumea pregătită? Le rog și pe colegele mele să ia loc în bănci.

Bun.

Vot de control. Să înceapă votul. (Vociferări.)

Bun. Vă propun să reluăm. Înțeleg că este o problemă.

Deci începem ședința de vot final. Verificăm prezența.

Să înceapă votul.

 
 

226 de colegi prezenți. Suntem în cvorum. Îi întreb pe liderii grupurilor parlamentare dacă doresc să ia listingul să verifice prezența? Da, vă rog.

Liderii grupurilor parlamentare care doresc pot lua listingul pentru a verifica prezența.

Gata, este în regulă? Întreb grupurile parlamentare dacă este în regulă? Bun.

 
Proiectul de Hotărâre privind validarea unui mandat de deputat (PH CD 49/2018); (adoptat)

1. Proiectul de Hotărâre privind validarea unui mandat de deputat - PH CD 49/2018

Să înceapă votul.

 

233 de voturi pentru, o abținere. A fost adoptat.

 
    ................................................
Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.98/2010 privind identificarea, desemnarea și protecția infrastructurilor critice (PL-x 390/2018); (adoptat)

Domnul Florin Iordache:

Mai departe.

Legi ordinare. Adoptări.

2. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 98/2010 privind identificarea, desemnarea și protecția infrastructurilor critice - PL-x 390/2018.

Comisia pentru administrație publică și Comisia pentru apărare propun adoptarea.

Să înceapă votul.

 

236 de voturi. Unanimitate. Adoptat.

 
Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.267/2008 privind unele măsuri speciale pentru reglementarea avansului rest de justificat și pentru efectuarea recepției în fază unică a lucrărilor de construcții și a instalațiilor aferente acestora la obiectivul de investiții Palatul Parlamentului, precum și pentru reglementarea unor măsuri cu privire la administrarea imobilului Palatul Parlamentului (PL-x 407/2018); (adoptat)

3. Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 267/2008 privind unele măsuri speciale pentru reglementarea avansului rest de justificat și pentru efectuarea recepției în fază unică a lucrărilor de construcții și a instalațiilor aferente acestora la obiectivul de investiții Palatul Parlamentului, precum și pentru reglementarea unor măsuri cu privire la administrarea imobilului "Palatul Parlamentului" - PL-x 407/2018.

Comisia pentru buget și Comisia pentru industrii propun adoptarea.

Să înceapă votul.

 

178 de voturi pentru, 8 voturi împotrivă, 52 de abțineri. Adoptat.

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.28/2018 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr.22/2007 privind organizarea și funcționarea Comisiei Naționale de Prognoză (PL-x 317/2018); (adoptat)

Legi organice. Adoptări.

4. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/2018 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 22/2007 privind organizarea și funcționarea Comisiei Naționale de Prognoză - PL-x 317/2018.

Comisia pentru politică economică propune adoptarea.

Să înceapă votul.

 

178 de voturi pentru, 58 de voturi împotrivă, o abținere. Adoptat.

 
Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.96/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 63 din 13 februarie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.201 din 6 martie 2018 (PL-x 12/2017/2018); (adoptată legea cu amendamente)

5. Legea privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 96/2016 pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniile educației, cercetării, formării profesionale și sănătății, reexaminată ca urmare a Deciziei Curții Constituționale nr. 63 din 13 februarie 2018, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.201 din 6 martie 2018 - PL-x 12/2017/2018.

Comisia pentru muncă, Comisia juridică și Comisia pentru învățământ propun adoptarea.

Să înceapă votul.

 

176 de voturi pentru, 33 de voturi împotrivă, 27 de abțineri. Adoptată.

 
Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, reexaminată la cererea Președintelui României (Pl-x 418/2017/2018 ); (adoptată legea în forma inițial adoptată de Parlament)

6. Legea pentru modificarea și completarea Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor, reexaminată la cererea Președintelui României - PL-x 418/2017/2018.

Comisia juridică propune adoptarea.

Să înceapă votul.

 

173 de voturi pentru, 61 de voturi împotrivă, o abținere. Adoptată.

Explicarea votului.

Da, domnule Andronache, grupul PNL.

Vă rog.

 
 

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Chiar dacă vorbim despre adoptarea în primă Cameră a acestei reglementări, urmează să vă spun următoarele lucruri. Motivele invocate de președinte în cererea de reexaminare, în mod evident vizau aspecte, în mare parte, care nu au fost până în prezent supuse controlului de constituționalitate. Din punctul nostru de vedere, erau bine motivate și ar fi trebuit adoptate.

Dat fiind faptul că au fost respinse și, așa cum ați recunoscut și dumneavoastră, avem dreptul de a supune controlului de constituționalitate, din nou, această reglementare, vă anunțăm că o vom face, după ce discutați la Senat legea.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Știți foarte clar că nu aveți nicio șansă!

 
Proiectul de Lege privind unele măsuri necesare pentru implementarea operațiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore (PL-x 33/2018); (adoptat)

7. Proiectul de Lege privind unele măsuri necesare pentru implementarea operațiunilor petroliere de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore - PL-x 33/2018.

Comisia pentru industrii, Comisia pentru buget și Comisia pentru administrație propun adoptarea.

Să înceapă votul.

 

Adoptat. 175 de voturi pentru, 30 de voturi împotrivă, 30 de abțineri. A fost adoptat. (Aplauze.)

Explicarea votului.

Doamna Prună. Grupul USR.

Vă rog, doamnă deputat.

Aveți două minute.

Și apoi domnul Iancu.

Vă rog, doamnă.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

USR s-a abținut la acest proiect de lege, pentru că, deși credem că exploatarea de gaze din Marea Neagră este una cât se poate de importantă pentru România, pentru securitatea energetică, pentru poziția geostrategică pe care o poate juca România în această regiune, maniera în care s-au efectuat exploatările, dezbaterile pe acest proiect legislativ a fost una în spatele ușilor închise, una total lipsită de transparență, una în care s-a evitat punerea pe ordinea de zi a acestui proiect legislativ.

Practic, domnule Dragnea, pentru că, iată, ați venit să votați acest proiect legislativ, este clar că dumneavoastră nu ați plecat ca prostul din Parlament, ba chiar sunteți aici, în prima bancă, și ați aliniat în jurul dumneavoastră marea masă a acestui Parlament, care efectiv, a votat exact așa cum ați decis dumneavoastră.

Astăzi eram în comisiile reunite și dezbăteam acest proiect de lege, încercam să dezbatem cadrul fiscal al acestui proiect de lege, iar dumneavoastră erați la televiziuni și explicați impactul bugetar al acestor măsuri, în condițiile în care noi nici măcar nu aveam pe ministrul finanțelor publice sau chiar pe ministrul energiei în comisii.

Și am un mesaj pentru dumneavoastră, domnule Anton Anton.

Domnul Dragnea, astăzi, a dat un mesaj foarte clar: investitorii străini și companiile sunt la cheremul dumnealui. Dumneavoastră, domnule Anton Anton, dacă mai vedeți investitorii chinezi prin lifturi, trimiteți-i la domnul Liviu Dragnea!

Dumneavoastră, domnule Iulian Iancu, dacă mai vedeți sau dacă mai primiți la dumneavoastră la comisie investitorii în regenerabile, nu vă bateți capul cu ei. Trimiteți-i la Liviu Dragnea! Îi rezolvă dumnealui!

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, doamnă.

 
 

Doamna Cristina-Mădălina Prună:

Încă o dată, USR s-a abținut de la votul asupra acestui proiect de lege. (Aplauze.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Iancu.

 
 

Domnul Iulian Iancu:

Stimați colegi,

Este un proiect de lege extrem de important. Din păcate, la răscruce de viață, nu există indicatoare și trebuie să știm singuri să alegem și să luăm deciziile cele mai bune pentru România.

Dacă dumneavoastră, stimați colegi, ați avut, probabil, sau cineva a avut grijă să vă spună că acest proiect de lege este unul care nu este în favoarea acestei țări sau care ar putea să fie dirijat de un lider politic sau de altul, să știți că este unul dintre proiectele de lege cel mai îndelung dezbătute în acest Parlament.

Dacă, pe de o parte, ni se spune că 5 luni a fost foarte puțin, pe de altă parte, aceeași colegi ne spuneau că ar trebui să mai stăm până prin septembrie.

Pe de o parte, ne spuneau că alungăm investitorii dacă nu decidem, pe de altă parte, ne spun că, ce dacă pleacă, pentru că oricum avem tot timpul din lume.

Dar, despre ce vorbim aici?

Acum avem liniștea analizei foarte sintetice a acestui proiect de lege, care nu este un proiect dedicat neapărat exploatării, explorării. Este un proiect dedicat siguranței și securității energetice naționale și vizează direct geostrategia și geopolitica în regiune. (Aplauze.)

Noi, astăzi, am luat o decizie fundamentală pentru interesul regional și pentru interesul României.

Și am să vă explic.

Am avut un proiect de lege pe masă, care, în forma în care a venit de la Senat, spunea așa: că poți să treci prin perimetre, dintr-un perimetru în altul, doar să notifici și să nu influențezi negativ. Noi nu am fost de acord. Am corectat această decizie și, de acum, trecerea se face cu notificare, cu aviz și fără afectarea perimetrelor pe care le traversăm.

2. S-a pus în discuție să traversăm plaja în șanț deschis. Nu am fost de acord. Plaja are un regim special, apropo de colegii care ne întrebau de ce am dat definiție regimului turistic, pentru că este, de asemenea, strategic, și plaja nu se traversează decât în foraj orizontal sau în tunel. Este mai scump, dar nu ai voie să afectezi, sub nicio formă, regimul special al plajei și activitatea turistică în litoralul românesc. Și nu vor fi afectate. Așa este textul astăzi.

Era în discuție faptul că nu trebuie să existe PUZ, PUD, PUG și nici să fie plătite de către titulari eventualele modificări. Nu! Am corectat acest lucru. Aceste solicitări, aceste avize se obțin de la autoritatea locală și - doi - trebuie plătite. Acolo unde sunt modificări, trebuie suportate.

3. Terminalul. Acolo unde va fi realizată stația de reglare-măsurare, de tratare, de uscare, am pus condiția ca ea să nu afecteze peisagistic regimul turistic al acelui areal.

De asemenea, s-a pus în discuție faptul că trebuie să introducem credit fiscal, prin care toată impozitarea din România, din Codul fiscal, era înghețată. Nu am fost de acord! A fost eliminat art. 19. Noi ce vorbeam aici? De ce l-am eliminat și nu l-am înlocuit, și nu am renunțat și... Copilării!

Articolul 19 este din nou un articol 19, dar nu mai are nicio legătură cu creditul fiscal, în forma inițială. Dimpotrivă, introduce ceea ce este o practică internațională.

Dacă redevențele, stimați colegi - au fost câțiva colegi și au venit aici și au spus - este inadmisibil...

 
 

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați, domnule coleg!

 
 

Domnul Iulian Iancu:

Închei!

Este inadmisibil ca, prin această lege, să vorbim despre înghețare, despre redevențe, despre...

Nu, stimați colegi, este o prevedere expresă în Legea petrolului, valabilă, trecută într-o lege specială, întocmai, și care nu face altceva decât să respecte angajamentul făcut în 2008, asupra căreia nu aveai cum să revii. Dar ce am făcut? Am intrat pe un regim nou, care este o practică internațională, și care spune așa: "La venituri suplimentare, există o taxare suplimentară". Acea taxare suplimentară este colectată suplimentar la bugetul de stat și aduce sume infinit mai mari decât redevențele.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Iulian Iancu:

Or, toată această...

Și închei, ca să nu vă obosesc, este foarte târziu.

Toată această analiză a fost o analiză de luni de zile, cu toate ministerele, cu toate instituțiile, cu autoritățile implicate și am scos, după părerea noastră, cea mai bună variantă. Este o variantă a unei alianțe politice, nu a unui lider...

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

 
 

Domnul Iulian Iancu:

...și de aceea vă felicit că v-ați manifestat, prin acest vot, susținerea integrală pentru securitatea energetică a acestei țări. (Aplauze.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Drept la replică, domnul președinte Dragnea.

 
 

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

De obicei nu dau drept la replică, pentru că ar însemna să stau tot timpul la microfon.

Dar este o lege foarte importantă și ...

 
   

Doamna Raluca Turcan (din sală):

Drept la replică!

 
 

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Dar este o lege foarte importantă și încep cu speranța că abținerile sau voturile împotrivă au fost generate nu de rea-credință, ci, poate, dintr-o înțelegere greșită a prevederilor din această lege.

Nu au fost negocieri în spatele vreunei uși, nici deschise, nici închise. Nu se fac negocieri pe marginea unei legi.

Ceea ce am prezentat eu, astăzi, am făcut-o pentru că am vorbit cu colegii mei, din grupul parlamentar, de la Camera Deputaților, și am convenit împreună ... (Vociferări.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Puțină liniște!

Vă rog, domnule președinte.

 
 

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

...că înainte de a vota această lege, într-o formă sau alta, toți vedem, în grup, care sunt datele economice, datele financiare și avantajele strategice pentru România.

 
   

Doamna Raluca Turcan (din sală):

Drept la replică!

 
 

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Este aici un disc care e stricat și tot vorbește... (Aplauze. Râsete.)

În primul rând, trebuia să fie adoptată această lege, nu în forma care a venit de la Senat - nu vreau să acuz pe nimeni. Ori a fost superficialitate, ori n-a fost o analiză foarte atentă, dar nu puteam accepta, în Camera Deputaților, ca România să-și păstreze în continuare dependența energetică de ruși.

Faptul că am pus 50%, din toată producția, pe contracte bilaterale, iar 50% tranzacționare pe piața românească, înseamnă că România devine una dintre puținele țări din lume care devine independentă energetic.

De asemenea, suprataxare zero ...

 
   

Doamna Raluca Turcan (din sală):

Drept la replică!

 
 

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

...suprataxare zero... nu putea fi acceptată, pentru că nu poți, ca stat român, să nu încasezi absolut nimic. (Vociferări.)

Voci din sală:

Timpul!

 
 

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Nu știu ce s-ar întâmpla dacă eu i-aș ruga pe colegii mei din grup, ca, de câte ori vorbește cineva din opoziție, să vocifereze toți?! (Râsete.)

Voci din sală:

Așa fac!

 
 

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Chiar nu știu?!

Poate nu este o idee rea. (Vociferări.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Puțină liniște, vă rog!

Continuați, domnule președinte.

 
 

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea:

Închei, felicitându-i pe toți cei care au votat "pentru", astăzi, pentru această lege care schimbă profund și definitiv, în bine, destinele României.

Vă mulțumesc, stimați colegi. (Aplauze.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc.

Proiectul de Lege privind Codul administrativ al României; PL-x 369/2018.

Comisia specială...

Îmi pare rău!

(Domnul deputat Virgil-Daniel Popescu solicită să ia cuvântul.)

Numai puțin, domnule coleg, nu v-ați înscris.

Explicarea votului.

Vă rog, explicarea votului. Numai puțin! Explicarea votului... Colegul nostru nu are cartelă.

Vă rog, explicarea votului. (Vociferări.)

 
 

Domnul Virgil-Daniel Popescu:

Explicarea votului. Sigur că da! Sigur că puteți spune orice, sigur! Sigur, mai ales că l-am ascultat pe domnul președinte și mai, mai să-l cred, dacă nu cumva ...

Dacă-mi aduc bine aminte, proiectul de lege a fost făcut de o comisie care era condusă de domnul Busuioc, domnule Dragnea! Domnul Busuioc a făcut acest proiect de lege, pe vremea Guvernului Tudose și l-a trimis Parlamentului. Domnul Busuioc! Acum este recompensat la Curtea de Conturi. Deci nu cred că n-ați știut de acest proiect care a plecat din Guvern!

Dar, revenind la acest proiect de lege, după părerea mea și după declarațiile din ultimele ore, cred că este un proiect care a dinamitat interesul național al României și interesul strategic energetic al României, domnule președinte și dragi colegi.

Eu cred că România are de pierdut, prin faptul că, prin acest proiect de lege, alungați investitorii și continuați să-i alungați. Știu, o să ziceți că o să vedem noi în zilele următoare! Eu vă spun că nu cred în minuni, de pe o zi pe alta, și cred că România a ratat șansa de a deveni un adevărat jucător important energetic, în Europa.

Partidul Național Liberal nu poate să gireze acest proiect de lege și de aceea s-a abținut. S-a abținut și nu a votat împotrivă, pentru că, totuși... (Vociferări.)

Ba nu, ne-am asumat și v-am dat acest model offshore, diferit față de onshore, pe care la început nu l-ați avut. L-ați luat acum și l-ați luat de la noi, ceea ce este un lucru pozitiv, numai că l-ați aplicat prost!

Mulțumesc, dragi colegi.

 
Proiectul de Lege privind Codul administrativ al României (PL-x 369/2018). (adoptat)

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Stimați colegi, ultimul proiect.

8. Este vorba despre Proiectul de Lege privind Codul administrativ al României; PL-x 369/2018.

Comisia specială a Camerei Deputaților și Senatului propune adoptarea. Să înceapă votul.

 

175 de voturi pentru (Aplauze.), 33 de voturi împotrivă, 15 abțineri. A fost adoptat.

Explicarea votului.

Domnule Roman, vă rog. (Vociferări.)

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor colegi,

În administrație am învățat că cel mai bun lucru este să fii sincer și să spui adevărul.

În momentul în care s-a format această comisie specială, am avut temeri.

În cele din urmă, în această comisie am regăsit oameni cu care am lucrat, pentru administrație, și unde nu am făcut politică.

Din acest motiv, vreau să mulțumesc colegilor care au uitat de bălăcărelile politice și în comisie am reușit să lucrăm, din punct de vedere tehnic.

Partidul Național Liberal și-a adus aportul la acest Cod administrativ cu 45 de amendamente admise.

Partidul Național Liberal este promotorul acelui amendament pentru redevențe, care, pentru prima dată în ultimii 28 de ani, rămân la comunitățile locale.

Această redevență, la nivel local, înseamnă bani pentru investiții, bani pentru dezvoltare și...

Îmi pare rău că plecați, domnule Dragnea,...

 
   

Domnul Nicolae-Liviu Dragnea (din sală):

Sunt aici, domnule!

 
 

Domnul Florin-Claudiu Roman:

...era un proiect pe care l-am discutat în urmă cu mulți ani și la UNCJR și care nu s-a materializat decât astăzi.

În proporție de 40%, acești bani se întorc la consilii județene, în proporție de 40% se întorc la primării și doar... (Vociferări.)

Eu am votat! Urmăriți, da...

Acest amendament întoarce 5 miliarde către autoritățile locale, adică jumătate din ce s-a luat cu așa-zisa revoluție fiscală.

Este un pas înainte și un pas înapoi. Pentru că PSD și-a asumat și acea decizie de a centraliza, de a nu descentraliza și, din punctul de vedere al administrației centrale, întoarcem administrația pe vremea lui Octav Cozmâncă.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Pașcan.

Se pregătește domnul Benga.

Mâine dimineață, la 10,00, plen.

Domnule Pașcan, vă rog.

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Văzându-vă cât interes manifestați pentru un vot pe care l-ați dat, mulți în necunoștință de cauză, nu pot decât să vă adresez o replică celebră: "Iartă-i, Doamne, că nu știu ce fac!". Și nu știți ce ați făcut!

Din păcate, stimați colegi, în crucea nopții se iau cele mai nenorocite hotărâri legislative și acte administrative pentru această țară, și unul dintre ele este cel legat de Codul administrativ.

Vă spun, preventiv, celor care încă vă mai interesează soarta României viitoare, că ați făcut una dintre cele mai mari greșeli pe care le puteați face, pe termen lung, pentru viitorul Transilvaniei, în primul rând, al celor care locuim în centrul țării.

N-ați făcut altceva, prin acest Cod administrativ, decât punând în balanță interesul egoist, individual al unor aleși, demnitari, primari, pentru care ar trebui să fie o cinste faptul că sunt aleși de poporul român, nu să pretindă privilegii... absolut, pensii speciale și tot felul de privilegii neavenite.

Prin acest Cod administrativ și prin trocul făcut, de data aceasta, din nou, cu UDMR, care asigură majoritatea necesară, s-au diluat implicit prevederile constituționale, care până acum trimiteau la actele...

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog, concluzionați!

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Domnule președinte, măcar pentru stenogramă lăsați... Mai puteți sta zece minute din timpul dumneavoastră, dar să înțelegeți ce s-a votat în această sală.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Domnule coleg, vă rog frumos...

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Cred că nu deranjează pe nimeni, domnule președinte!

 
 

Domnul Florin Iordache:

...explicarea votului! Să nu fiu obligat să vă întrerup!

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Asta fac! Vă rog să-mi îngăduiți!

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Aveți două minute deja! Vă rog, finalizați!

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

În primul rând, ați modificat prevederea constituțională, prin care prefectul este mandatat să verifice actele consiliilor locale, consiliilor județene, ați eliminat prevederea prin care prefectul era garantul respectării legii și a ordinii publice; de asemenea, că verifica măsurile întreprinse de unitățile administrativ-teritoriale...

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc, domnule coleg!

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

...reducându-le exclusiv la actele administrative, domnule președinte, și prin aceasta ați blocat orice fel de demers al prefectului, împotriva celor care...

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

...arborează însemnele Ținutului Secuiesc, care pretind, prin hotărâri de consilii, autonomie... (I se întrerupe microfonul.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

În continuare, domnul Benga.

Vă mulțumesc. Am fost elegant. V-am lăsat un minut în plus!

Vă mulțumesc.

Domnul Benga.

Domnule Benga, vă rog. (Domnul deputat Emil-Marius Pașcan vorbește fără microfon.)

Vă mulțumesc.

Domnul Benga.

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Pentru ce? Pe cine supără această sală...

 
 

Domnul Florin Iordache:

Domnule coleg, regulamentul...

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Sunt interesați!

 
 

Domnul Florin Iordache:

V-am dat un minut peste cât aveați, două minute. Explicarea votului. V-am lăsat!

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Nu piere țara, domnule președinte, pentru că o faceți să piară legislativ!

Măcar atâta, îngăduiți-ne să le spunem celor de acasă ce ați votat pentru ei!

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Vă mulțumesc, domnule coleg!

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Să fim bine înțeleși!

 
 

Domnul Florin Iordache:

Încă o dată! V-am rugat să finalizați!

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

În contrapartidă cu pensiile speciale, ați aruncat în aer liniștea noastră, în Ardeal. L-ați făcut pe prefect "mușcata din fereastră", care nu mai poate interveni atunci când primarii, președinții de consilii județene își încalcă atribuțiile, nu le mai verifică măsurile. El va sta în birou, ca un ficus, ca să-i vină actele administrative, să le poată controla.

Mai departe, el...

 
 

Domnul Florin Iordache:

Finalizați, domnule coleg!

Nu întreceți... Chiar v-am rugat!

Vă rog, finalizați!

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Mai departe. Ați transformat secretarii, care erau un factor de stabilitate și un filtru de legalitate în administrațiile publice locale, i-ați transformat în simpli consilieri care pot fi schimbați, vin și pleacă cu echipa primarului, la fel și arhitectul-șef.

Ați creat și creați niște...

 
 

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc, domnule coleg!

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

...oaze de oligarhie, prin acest Cod administrativ.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Atât vă mai spun doar. Facem tot posibilul să sesizăm Curtea Constituțională a României, împreună cu colegii de la USR...

 
 

Domnul Florin Iordache:

Bine.

 
 

Domnul Emil-Marius Pașcan:

...și cei care mai sunt cu adevărat români, în această țară. (Aplauze.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Bine, mulțumesc.

Domnul Szabó Ödön.

Mulțumesc.

Domnule Benga, inițial ați dorit să vorbiți, apoi v-ați retras cuvântul.

Vă rog, domnule Benga.

 
 

Domnul Tudor-Vlad Benga:

Am vrut să vorbesc tot timpul!

 
 

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

 
 

Domnul Tudor-Vlad Benga:

La un anume nivel este foarte potrivit faptul că ajungem să ne explicăm votul cu o sală goală, pentru că ceea ce ați făcut a fost să dați lovitura și să fugiți.

Aceasta este o zi foarte neagră pentru România și votul pe acest Cod administrativ este, de fapt, bomboana de pe coliva statului românesc modern, pentru că nu ne întoarceți cu acest Cod administrativ în comunism, ne întoarceți direct în feudalism. Și aceasta pentru că transformați primarii în niște boieri și toți funcționarii publici în niște iobagi, pe o plantație, lăsând, în esență, cetățenii la discreția primarilor, care nu vor mai fi controlați în niciun fel.

Toată puterea de decizie este la primari și toată responsabilitatea legală este la funcționarii publici, un lucru profund injust.

Și aceasta este, de fapt, pofta ce au poftit primarii, aceasta este, de fapt, trocul mizer pe care l-a făcut Liviu Dragnea, pentru a putea controla complet statul românesc. Și modul în care s-au plătit lucrurile acestea sunt, prin tot ceea ce au însemnat drepturile, și patrimoniale, reducerea procentului pentru decizii patrimoniale, și pensiile speciale - este o lungă listă de mizerii cu care primarii și șefii de consilii județene, tot ceea ce înseamnă baronetul dumneavoastră local, este complet lăsat liber și funcționarii publici, pur și simplu, lăsați la discreția oricăror repercusiuni pe care primarii vor să le pună deasupra lor.

La final, ceea ce este extrem de trist și regret că parlamentarii dumneavoastră au plecat, cu toții, de aici, este faptul că știm că sunt, fiecare, la discreția acestor baroni locali, puși pe liste, și n-au avut nicio ezitare să execute, fără să crâcnească, aceste modificări, care, repetăm, duc aparatul de stat și statul românesc, nu înapoi în comunism, înapoi în feudalism.

USR, împreună cu PMP și cu alți colegi vor ataca la Curtea Constituțională acest Cod. (Aplauze.)

 
 

Domnul Florin Iordache:

Domnul Szabó Ödön, ultimul vorbitor, și închidem ședința.

Aveți două minute, domnule coleg.

 
 

Domnul Szabó Ödön:

Stimate domnule președinte,

Stimați colegi,

Doresc să le mulțumesc tuturor celor care au contribuit ca acest Cod administrativ să se realizeze.

Are un atu extraordinar, și anume, reușește să întrunească, într-o singură lege, tot ceea ce însemna legislația administrativă la nivel central și la nivel local. Simplifică, în acest fel, posibilitatea de a realiza un act administrativ, azi, în România. Deci, în loc de 17 legi, vom avea una singură.

Pe de altă parte, merge în direcția pe care toate partidele din Parlament și-au propus-o, și anume, merge pe descentralizare. Atribuie administrațiilor publice locale și județene atribuții pe care până acum nu le-au avut.

Da, domnul Roman a spus foarte corect. O serie de redevențe, care până acum intrau în bugetul central, vor ajunge să fie la bugetul local. Cei care vor ataca la Curtea Constituțională vor ataca și acest aspect și vor întârzia ca acest lucru să se aplice din a doua zi.

Da, acest Cod duce spre administrația locală, pe lângă actele administrative de până acum, pe lângă certificatele de naștere, de căsătorie și buletine, și permisul de conducere. Deci o serie de acte ale cetățeanului vor fi realizate la nivel local.

Da, într-adevăr, se face o descentralizare și un pas spre această descentralizare.

În rest, se realizează o colaborare la nivel local și o posibilitate de dialog interetnic la nivel local. Nu se schimbă pragul, nu se realizează fantasmagoriile pe care le prevăd unii colegi care, după părerea mea, doresc să reînvie, în România, stafiile lui Vadim Tudor și nimic altceva. Dar sunt doar o copie proastă a lui Vadim Tudor.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Florin Iordache:

Și eu vă mulțumesc, domnule coleg.

Am încheiat aici dezbaterile.

Mâine dimineață la ora 10,00 plen.

La revedere!

Declar ședința închisă.

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 22,03.

 
     

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 26 septembrie 2018, 10:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro