Plen
Ședința Camerei Deputaților din 24 octombrie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.155/02-11-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 24-10-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 octombrie 2018

5. Supunerea la votul final:  
  5.13 Proiectul de Lege pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative (PL-x 483/2018); (adoptat)
 
consultă fișa PL nr. 483/2018

 

Domnul Florin Iordache:

  ................................................

13. Proiectul de Lege pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Comisia juridică și Comisia pentru buget propun adoptarea.

Să înceapă votul.

(Aplauze.)

163 de voturi pentru, 115 voturi împotrivă, 4 abțineri, doi colegi nu au votat.

Nu a întrunit numărul de voturi.

Explicarea votului, domnul Andronache.

Domnule Andronache, vă rog.

Conform art. 150 alin. (3), neafiliații la finalul ședinței de vot.

Domnul Gabriel Andronache:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Bine că ne-a dat Dumnezeu mintea de pe urmă!

Apreciem munca colegilor de la Oficiul de Combatere a Spălării Banilor. De aceea, Grupul parlamentar al PNL a preluat și a susținut amendamentele referitoare la organizarea acestei instituții, la modul în care se organizează conducerea acestei instituții și, de asemenea, la integrarea consilierilor președintelui oficiului în această structură, pe noua reglementare.

Dar ne punem întrebarea de ce trebuie să transpunem norme din directive altfel decât marile state occidentale? De ce Franța, de ce Germania au înțeles în mod evident ce scrie în directivă, în sensul în care fundațiile și asociațiile fac obiectul acestei reglementări numai în măsura în care sunt constituite în legătură cu instituția fiduciei? De ce trebuie să generalizăm acest text de lege și să generăm o astfel de situație, în care România este aproape de aplicarea procedurii de infringement și nu reușim să transpunem directivele adoptate în 2015, 2016? În paranteză fie spus, Guvernul a catadicsit să vină în Parlament cu transpunerea numai în mai 2018.

Ca atare, stimați colegi din majoritatea parlamentară, - dumneavoastră mă adresez - prin acest vot cred că veți lua act de voința Parlamentului. Bineînțeles, Guvernul trebuie să vină cu un nou proiect de lege care să țină cont de voința exprimată astăzi aici. Și anume, transpunerea corectă a directivelor.

Fundațiile și asociațiile, în această reglementare, trebuie să apară numai în raport cu instituția fiduciei.

Asta spune directiva!

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Domnul Pașcan.

Domnul Emil-Marius Pașcan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu doar vă atenționez și vă informez. E ciudată maniera originală în care înțelegem noi să transpunem anumite directive europene, într-o cheie pur și simplu proprie, și nu înțelegem nici această pripă. E un fel de devălmășie de a discuta, de a dezbate pe picior, de a bloca ședința plenului, mai apoi retragerea comisiilor, deliberări și ajungem în situația în care apar amendamente în raportul comun al celor două comisii - juridică și pentru buget - neasumate de nimeni, nepurtând niciun fel de motivație, în această cheie absolut aberantă, neconstituțională.

Eu știu că în Constituția României se prevede explicit că cetățenii sunt egali în fața legii.

Atunci, cum controlăm discriminatoriu organizațiile neguvernamentale? Cele care aparțin minorităților au un alt regim decât toate celelalte organizații neguvernamentale? Întreb, pentru că un astfel de amendament a apărut mai apoi, așa pripit și subit, în raportul comun și ar fi trebuit să-l acceptăm ca atare.

Eu vă rog, stimați colegi, dăm o dovadă de crasă neseriozitate în fața Uniunii Europene. Dincolo de problemele pe care le avem și imputările privind justiția, iată ne trezim și într-o astfel de situație, în care unii doresc rapid să știe de unde vin respectivele resurse, dacă nu cumva finanțează terorismul, să combatem spălarea banilor. Dar, pe de altă parte, se aplică doar unora. Celorlalți privilegiați, față de restul cetățenilor români, li se aplică o altă cheie absolut inacceptabilă.

De aceea, Partidul Mișcarea Populară a votat împotriva acestui proiect legislativ.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Domnul Barna.

Domnul Ilie Dan Barna:

Mulțumesc, domnule președinte.

Uniunea Salvați România a votat împotriva acestei legi pentru că este inadmisibil să folosim discriminarea ca monedă de negociere politică a unor interese.

Uniunea Salvați România a votat împotriva acestei legi pentru că este inadmisibil să încercăm să transformăm societatea civilă într-un furnizor de informații și date pentru statul român.

Uniunea Salvați România a votat împotriva acestei legi, dar în această lege există un element care trebuie să apară în legislație, un element din directivă foarte important: interzicerea acțiunilor la purtător. Și acest lucru Uniunea Salvați România îl susține și așteaptă Guvernul să vină cu o inițiativă în această direcție.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Domnul Florin Iordache:

Domnul Pambuccian, vă rog.

Domnul Varujan Pambuccian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Mă văd din nou nevoit să vă explic de ce noi nu suntem ONG-uri.

Încep prin a vă mărturisi că Vadim mi-era foarte simpatic și cu el puteai să discuți lucrurile astea și până la urmă le înțelegea. Fac încercarea asta și acum.

În 1990, și partidele politice, și organizațiile minorităților s-au înscris la tribunal, ca organizații. Nu exista o lege specială pentru așa ceva. Ba, mai mult, în CPUN au fost reprezentate și partidele politice, și organizațiile minorităților și asta nu pentru că era un moft al lui Ion Iliescu, ci pentru că acest lucru corespunde unei tradiții pe care România o are din 1918, adică de 100 de ani, și care pleacă din Proclamația de la Alba Iulia, de la punctul 3.

Între timp, partidele și-au făcut Legea partidelor politice. Avem și noi, în Cameră, de 15 ani, o lege organică, singura lege organică prevăzută în Constituție care n-a fost votată: Legea-cadru pentru minoritățile naționale, care stă acolo - nu are rost să intru în amănunte, să spun de ce stă acolo, în continuare - și care la un moment dat sperăm să devină lege, proiect de lege în care se vorbește despre organizațiile noastre ca despre un alt tip de organizație. De altfel, lucrul acesta se poate constata și cu mici flotări logice.

Noi participăm în alegeri, în toată legislația electorală suntem asimilați partidelor politice, suntem sub controlul Autorității Electorale Permanente, ceea ce un ONG nu face obiectul tuturor acestor lucruri.

Faptul că încă nu avem o lege a noastră, chiar dacă ea este prevăzută explicit în Constituție, ține de chestiuni pe care, repet, nu am de gând să le dezvolt aici și nu am de gând să le dezvolt în general. La un moment dat lucrul ăsta se va întâmpla. Dar asta nu înseamnă ca noi să acceptăm asimilarea aceasta care, OK, juridică, e, de fapt, de jure, în momentul acesta, dar care nu reflectă o realitate. Nu reflectă o realitate!

Noi suntem ONG-uri pentru că nu a existat Legea pentru organizațiile minorităților naționale și pentru că altă formă de a ne înregistra juridic nu am avut la îndemână. Dar noi nu suntem ONG-uri, pentru că participăm la alegeri, pentru că avem reprezentare parlamentară, pentru că suntem asimilați partidelor politice în toată legislația electorală și pentru că suntem sub controlul Autorității Electorale Permanente.

Așa că nu este vorba de o discriminare pe care am face-o, ci este vorba de faptul că noi avem o discriminare negativă, de data aceasta, prin absența Legii-cadru a minorităților naționale. Despre asta...

 

Domnul Florin Iordache:

Concluzionați, domnule coleg!

Domnul Varujan Pambuccian:

... e vorba!

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Vă mulțumesc.

Domnul Márton Árpád.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Așa cum cred, majoritatea grupurilor parlamentare sunt de acord că orice directivă trebuie să fie transpusă cât de repede posibil în legislația românească, majoritatea partidelor ar fi susținut - cel puțin așa au declarat - această lege. Deci am fi avut o susținere cam tot atât de mare ca și în cazul Legii offshore, unde s-a găsit o cale de compromis, dacă s-ar fi renunțat la trei articole, deci dacă ar fi trecut eliminarea, de altfel propunere existentă în raportul cu amendamente respinse. Probabil că dacă s-ar fi găsit un compromis, tot așa, trecea și această lege.

Eu cred că va trebui să fie repusă încă o dată această lege la Senat, pornind de la această idee, căci în continuare suntem convinși că majoritatea partidelor parlamentare vor susține adoptarea cât mai grabnică a acestui proiect de lege, evident, cu o soluție de compromis în ceea ce privește rolul societății civile.

Vă mulțumesc.

Domnul Florin Iordache:

Pe procedură domnul Ponta.

Dar nu pot decât să constat că sunt colegi în sală care nu apar la vot. E o problemă! În sfârșit! (Rumoare.)

Domnul Ponta și apoi...

Stați, este o constatare.

Domnul Victor-Viorel Ponta:

Pe procedură!

Domnul Florin Iordache:

Vă rog.

Domnul Victor-Viorel Ponta:

În timp ce căutați dumneavoastră colegii, poate să reluați votul, voiam doar, pe procedură, să spun că este foarte important ca Parlamentul României să respecte procedurile. Și vreau să-i felicit pe toți cei care au votat împotrivă, pentru că altfel legea ar fi fost neconstituțională, împotriva prevederilor directivei europene și ar fi fost un târg murdar pe care, din fericire, cel care l-a oferit a rămas cu el și cei care trebuiau să beneficieze nu l-au acceptat.

Vă mulțumesc și felicitări!

Domnul Florin Iordache:

Domnul Suciu întâi și apoi domnul Budăi.

Vă rog.

Domnul Vasile-Daniel Suciu:

Cineva care a vorbit înainte este într-o mare și gravă eroare. De câteva zile se comunică că am făcut noi târg cu reprezentanții noștri de la UDMR. Ei au votat împotrivă, pentru că nu sunt exceptate fundațiile și organizațiile minorității maghiare de la acest proiect. Dar Alexandru Rotaru, care este în sală, Marcel Ciolacu, care este în sală, și au votat, nu apar ca exprimându-și votul! (Rumoare. Gălăgie.)

Regulamentar, stimați colegi, liderul de grup poate contesta votul și cere repetarea votului pe acest proiect de lege.

Vă mulțumesc. (Gălăgie.)

Domnul Florin Iordache:

Mulțumesc.

Este o solicitare din partea Grupului PSD de reluare a votului. (Gălăgie.)

Supun votului dumneavoastră reluarea votului.

Să înceapă votul.

(Vociferări.)

Cu majoritate.

Stați puțin!

Cu majoritate de voturi, 163 de voturi pentru, s-a hotărât reluarea votului. Aici suntem, stimați colegi!

Mulțumesc. (Gălăgie.)

În aceste condiții, reluarea votului a fost adoptată.

Supun votului, stimați colegi, Proiectul de Lege pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Să înceapă votul.

Să înceapă votul, am spus!

(Aplauze.)

Cu 170 de voturi pentru, 70 de voturi împotrivă și o abținere Proiectul de Lege PL-x 483/2018 a fost adoptat.

Mulțumesc.

Deci v-ați bucurat prea devreme!

Mai departe.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 23 mai 2019, 0:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro